Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Rotterdam

Subsidieregeling groenblauwe schoolpleinen 2023

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieRotterdam
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingSubsidieregeling groenblauwe schoolpleinen 2023
CiteertitelSubsidieregeling groenblauwe schoolpleinen 2023
Vastgesteld doorcollege van burgemeester en wethouders
Onderwerpfinanciën en economie
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Deze regeling vervalt op 1 januari 2015.

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

Subsidieverordening Rotterdam 2014

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

22-03-2023nieuwe regeling

14-03-2023

gmb-2023-116730

2023, nummer 32

Tekst van de regeling

Intitulé

Subsidieregeling groenblauwe schoolpleinen 2023

Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Rotterdam,

 

gelezen het voorstel van 14 maart 2023 ; kenmerk 23bo3664;

 

gelet op de artikelen 3, 4, 5, 6, 7 en 8 van de Subsidieverordening Rotterdam 2014;

 

overwegende, dat het gewenst is om Rotterdamse schoolpleinen te vergroenen, klimaatadaptief in te richten en Rotterdamse kinderen te stimuleren tot meer en veilig buitenspelen in eigen buurt;

 

besluit:

Artikel 1 Begripsbepalingen

In deze subsidieregeling wordt verstaan onder:

  • begeleidingsteam: team bestaande uit experts van binnen en buiten de gemeente, dat scholen begeleidt bij het subsidieproces op grond van deze subsidieregeling;

  • college: het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Rotterdam;

  • groenblauw schoolplein: door beplanting vergroend schoolplein, met ruimte voor waterberging of infiltratie van hemelwater, waarbij het plein een educatieve speel- en beweegplek is voor kinderen van de school en buurt;

  • pedagogische visie: visie die een school heeft op de herinrichting van het schoolplein als onderdeel van hun onderwijsfilosofie, waarbij het gaat om de aspecten groen en klimaatadaptie, het stimuleren van bewegen en spelen en het gebruik van het schoolplein als leslokaal;

  • schoollocatie: adres gekoppeld aan het schoolplein;

  • schoolplein: plein behorend bij een schoollocatie van het schoolbestuur waar kinderen kunnen buiten spelen.

Artikel 2 Toepassingsbereik

Het bepaalde in deze subsidieregeling is uitsluitend van toepassing op de verstrekking van subsidie door het college voor de in artikel 3 bedoelde activiteiten.

Artikel 3 Activiteiten

Een eenmalige subsidie kan uitsluitend worden verstrekt voor het realiseren, beheren en onderhouden van een groenblauw schoolplein, alsmede het ondernemen van activiteiten na schooltijd voor buurtkinderen nadat het groenblauwe schoolplein is gerealiseerd.

Artikel 4 Doelgroep

Subsidie wordt uitsluitend verstrekt aan een school, als bedoeld in artikel 1 van de Wet op het primair onderwijs.

Artikel 5 Kosten die voor subsidie in aanmerking komen

De subsidie heeft uitsluitend betrekking op de kosten die naar het oordeel van het college noodzakelijk zijn voor de in artikel 3 genoemde activiteiten.

Artikel 6 Hoogte van de subsidie

De subsidie bedraagt ten hoogste € 80.000 per school, waarbij geldt dat:

  • a.

    ten hoogste € 62.000 bedoeld is als bijdrage aan het herinrichten van het schoolplein;

  • b.

    ten hoogste € 8.000 bedoeld is als bijdrage aan het opstellen van een op uitvoeringsniveau uitgewerkt ontwerp voor de herinrichting van een groenblauw schoolplein en een planning van de uitvoering, begroting en financieel dekkings- en onderhoudsplan voor de komende 5 jaar;

  • c.

    ten hoogste € 5.000 bedoeld is voor het organiseren van activiteiten voor buurtkinderen;

  • d.

    ten hoogste €5.000 bedoeld is als tegemoetkoming voor beheer en onderhoud van het nieuw ingerichte plein.

Artikel 7 Subsidieplafond

  • 1.

    Het subsidieplafond bedraagt € 400.000.

  • 2.

    Het college kan de hoogte van het subsidieplafond binnen deze periode wijzigen.

  • 3.

    Indien na de eerste subsidieronde het subsidieplafond niet is bereikt, kan het resterende bedrag worden verdeeld in een tweede ronde. Het college maakt uiterlijk 1 juni 2023 bekend of er een tweede subsidieronde komt.

Artikel 8 Wijze van verdeling

  • 1.

    Verstrekking van subsidie vindt plaats in volgorde van de door het college aangebrachte rangschikking, totdat het subsidieplafond is bereikt.

  • 2.

    Bij de rangschikking van de aanvragen kent het college punten toe aan de hand van de volgende criteria:

    • a.

      de bijdrage aan het verminderen van wateroverlast als gevolg van hevige regenval en het verminderen van het waterbergingstekort;

    • b.

      de bijdrage aan de vergroening aan de hand van de mate waarin de buurt verhard is;

    • c.

      de bijdrage aan het vergroten van speelmogelijkheden voor kinderen uit de buurt aan de hand van de index Kindvriendelijke wijken 2014;

    • d.

      de bijdrage aan het verhogen van de sociale status van de buurt aan de hand van de Sociale Index 2022 uit de Rotterdamse Wijkmonitor;

    • e.

      de bijdrage aan het verminderen van het overgewicht van kinderen in de leeftijdscategorie van vijf en zes jaar in het gebied aan de hand van de cijfers van het preventief gezondheidsonderzoek van het Centrum voor Jeugd en Gezin in 2019;

    • f.

      de onderbouwing van de subsidieaanvraag bestaande uit:

      • 1°.

        de mate waarin de pedagogische visie voorziet in de ontwikkeling van kinderen in relatie tot de inrichting van een groenblauw schoolplein en klimaatverandering;

      • 2°.

        de mate waarin draagvlak is voor een groenblauw schoolplein;

      • 3°.

        de mate waarin het groenblauwe schoolplein educatief wordt ingezet;

      • 4°.

        de mate waarin het groenblauwe schoolplein is opgenomen in de buurt- en wijkprogrammering;

      • 5°.

        de mate van borging en continuïteit van het groenblauwe schoolplein.

  • 3.

    Aan de rangschikkingscriteria, genoemd in het tweede lid, worden punten toegekend als bedoeld in de tabellen opgenomen in de bijlagen bij deze regeling.

  • 4.

    Indien twee of meer aanvragen op dezelfde plaats in de rangschikking terechtkomen, wordt door middel van loting de definitieve plaats in de rangschikking bepaald.

Artikel 9 Aanvraag

  • 1.

    In aanvulling op artikel 5 van de SVR 2014 worden bij de subsidieaanvraag de volgende documenten overgelegd:

    • a.

      een volledig ingevuld en ondertekend Motivatieformulier Groenblauwe schoolpleinen, waarin wordt omschreven hoe een groenblauw schoolplein past in de pedagogische visie van de aanvrager en wat de plannen zijn met gebruik voor het schoolplein tijdens en na schooltijd;

    • b.

      ten minste twee foto’s van de huidige situatie van het plein.

  • 2.

    Per school kan voor ten hoogste een vestiging subsidie worden aangevraagd.

Artikel 10 Aanvraagtermijn

  • 1.

    Een subsidieaanvraag voor de eerste subsidieronde wordt uiterlijk 1 mei 2023 ingediend.

  • 2.

    Een subsidieaanvraag voor de tweede subsidieronde wordt ingediend van 15 juni 2023 tot en met 15 juli 2023.

Artikel 11 Beslistermijn

Het college beslist binnen uiterlijk 12 weken na sluiting van de aanvraagtermijn op de aanvraag om subsidie.

Artikel 12 Aanvullende weigeringsgronden

In aanvulling op artikel 8 van de SVR 2014 kan subsidieverlening worden geweigerd indien:

  • a.

    het schoolplein minder dan vijf jaar geleden, voorafgaand aan de aanvraag, klimaatadaptief is ingericht of gerenoveerd;

  • b.

    al eerder door het college een subsidie is verstrekt voor de herinrichting van een groenblauw schoolplein op een schoollocatie;

  • c.

    het gebruik van het schoolgebouw door de aanvrager in de komende vijf jaar onzeker is;

  • d.

    de schoollocatie zal binnen 10 jaar nieuwbouw of grootschalige renovatie ondergaan volgens het huidige of toekomstige integraal huisvestingsplan van de gemeente;

  • e.

    een aanvraag minder dan 55 punten behaalt bij de puntenverdeling, bedoeld in artikel 8;

  • f.

    het activiteiten betreft waarvoor reeds uit anderen hoofde subsidie wordt verstrekt;

  • g.

    op de locatie van het schoolplein vanuit bevoegd gezag een beschikking aanwezig is om nader bodemonderzoek of bodemsanering uit te voeren;

  • h.

    het schoolplein geheel omsloten is door bebouwing.

Artikel 13 Verplichtingen

In aanvulling op de artikelen 12 en 12a van de SVR 2014 zijn aan de subsidie de volgende verplichtingen verbonden:

  • a.

    de subsidieontvanger verstrekt binnen zes maanden vanaf de datum van verlening van de subsidie aan het college het ontwerp van het groenblauwe schoolplein;

  • b.

    de subsidieontvanger voldoet met betrekking tot de nieuwe inrichting aan de wettelijk hiervoor gestelde veiligheidseisen betreffende certificering en onderhoud, zoals voorgeschreven in het Warenwetbesluit attractie- en speeltoestellen;

  • c.

    het loodgehalte in de onbedekte grond heeft na de aanleg van het groenblauwe schoolplein in de eerste vijftig centimeter een waarde van minder dan 90 mg/kg;

  • d.

    de subsidieontvanger werkt samen met het begeleidingsteam in het ontwerp- en participatieproces;

  • e.

    de subsidieontvanger stelt, met hulp van het begeleidingsteam, een beheer- en onderhoudsplan op met bijbehorende begroting;

  • f.

    de subsidieontvanger kiest bewust voor het groenblauwe schoolplein, blijkende uit de pedagogische visie;

  • g.

    de subsidieontvanger stelt het plein buiten schooltijd beschikbaar als speel- en ontmoetingsplek, door het plein, de openstelling of het sleutelbeheer vrij toegankelijk te maken;

  • h.

    de subsidieontvanger betrekt school- of buurtkinderen en hun ouders of verzorgers vanaf het begin bij het participatieproces;

  • i.

    de subsidieontvanger neemt het plein op in het onderwijscurriculum als verlengstuk van het leslokaal;

  • j.

    de subsidieontvanger stelt een beheer- en onderhoudsteam samen om de kwaliteit van het plein in stand te houden.

Artikel 14 Slotbepalingen

  • 1.

    Dit besluit treedt in werking met ingang van de dag na de datum van uitgifte van het gemeenteblad waarin het wordt geplaatst en vervalt op 1 januari 2025.

  • 2.

    Deze subsidieregeling blijft van toepassing op een subsidie die krachtens deze regeling is verstrekt.

Artikel 15 Citeertitel

Deze subsidieregeling wordt aangehaald als: Subsidieregeling groenblauwe schoolpleinen 2023.

Aldus vastgesteld in de vergadering van 14 maart 2023

De secretaris,

V.J.M. Roozen

De burgemeester,

A. Aboutaleb

Dit gemeenteblad ligt ook ter inzage bij het Concern Informatiecentrum Rotterdam (CIC): 010-267 2514 of bir@rotterdam.nl

Toelichting subsidieregeling groenblauwe schoolpleinen 2023

Het realiseren van groenblauwe schoolpleinen is belangrijk. Niet alleen voor de schoolkinderen en buurtkinderen die meer en beter speelvoorzieningen krijgen, maar ook om de stad klimaatadaptief te maken en meer groen toe te voegen.

Buitenspelen is noodzakelijk voor een gezonde ontwikkeling van kinderen. Essentiële aspecten van de lichamelijke ontwikkeling, zoals het ontwikkelen van motoriek en coördinatie, worden door het buitenspelen gestimuleerd. Ook mentale processen als het leren van sociale vaardigheden, het kennen en verleggen van de eigen grenzen en ruimtelijk inzicht komen door middel van sport en spel tot ontwikkeling.

 

Door middel van het hebben van voldoende ruimte voor buitenspelen worden niet alleen vaardigheden van en het plezier voor kinderen in de stad vergroot, het is tevens van belang om een gezonde levensstijl te bevorderen en overgewicht te voorkomen. Een groenblauw schoolplein is een goede aanleiding om meer te bewegen en buiten te spelen, biedt een mogelijkheid voor (natuur)lessen, is goed voor de concentratie en kan kinderen rust geven.

 

Basisscholen zien vaak het belang van een groenblauw schoolplein in, maar hebben niet het budget of de benodigde capaciteit om dit te kunnen realiseren. Met deze subsidieregeling wil het college van burgemeester en wethouders basisscholen stimuleren om hun schoolplein te vergroenen en klimaatadaptiever te maken.

 

Artikelsgewijze toelichting subsidieregeling groenblauwe schoolpleinen

 

Artikel 5 Kosten die voor subsidie in aanmerking komen

Dit artikel stelt dat de daadwerkelijke kosten die gemaakt zijn voor het realiseren, beheren en onderhouden van een groenblauw schoolplein, alsmede het ondernemen van activiteiten voor kinderen en buurtbewoners na aanleg van het groenblauwe schoolplein, in aanmerking komen voor subsidie. Er dient hier een goede balans te zijn tussen onderdelen van het plein die bijdragen aan de vergroening en wateropvang of -afvoer, en onderdelen die dat niet doen.

 

Artikel 6 Hoogte van de subsidie

Er kan maximaal 80.000 euro worden toegekend en uitgekeerd. Daarbij is een verdeling gemaakt tussen maximum bedragen per verplicht onderdeel.

 

Artikel 7 Subsidieplafond

Er is een subsidieplafond van € 400.000. Indien na de eerste beoordelingsperiode het subsidieplafond nog niet is bereikt zal het resterende budget worden verdeeld in de tweede ronde.

 

Artikel 8 Wijze van verdeling

De score op de onderdelen a, b, c, d en e wordt bepaald aan de hand van de locatie van het schoolplein.

 

Hieronder volgt de uitleg van de criteria en begrippen.

 

Tweede lid, onderdeel a: het verminderen van wateroverlast als gevolg van hevige regenval en het verminderen van het waterbergingstekort

Door klimaatverandering valt in kortere perioden neerslag met een hogere intensiteit. Per graad opwarming kan de lucht 7% meer water bevatten. De kans op extreme neerslag neemt daardoor toe en zal nog verder toenemen. Extreme neerslag zal in 2050 naar verwachting vijf keer en in 2085 zelfs tien keer zo vaak voorkomen.

 

Hevige neerslag kan nu al tot problemen in de stad leiden, omdat de riolering niet al het regenwater direct kan afvoeren. Daarbij komt dat het water onvoldoende kan infiltreren bij bebouwd en verhard oppervlak en er een tekort is aan bergingscapaciteit in de singels, op straat en in de buitenruimte.

 

Bij regenwateroverlast kijken we naar een extreme bui waarbij in 2 uur 100 mm regenwater valt. Bij zo’n bui is sprake van een overbelasting van het stedelijk watersysteem (riolering, oppervlaktewater en buitenruimte). Het regenwater kan op

het maaiveld blijven staan en gebouwen binnenstromen of beschadigen. Hierbij wordt op buurtniveau een onderverdeling gemaakt in de mate van de hoeveelheid water dat op straat blijft staan.

 

Tweede lid, onderdeel b: de bijdrage aan de vergroening

Groen kan vele functies hebben. Het zorgt voor een aantrekkelijkere woonomgeving, bewoners voelen zich er beter door, het is goed voor klimaatadaptatie het biedt mogelijkheden voor sport, spel en recreatie, verhoogt de waarde van het vastgoed en draagt bij aan biodiversiteit.

 

Vergroening is een van de doelen van de subsidieregeling Groenblauwe schoolpleinen. Dit is het meeste nodig in buurten die nu voor het groot deel verhard zijn.

 

Tweede lid, onderdeel c: de bijdrage aan het vergroten van speelmogelijkheden voor kinderen uit de buurt

De bijdrage aan het vergroten van speelmogelijkheden voor kinderen uit de buurt wordt beoordeeld aan de hand van de index Kindvriendelijke Wijken Rotterdam 2014, index oordeel aanwezigheid speelplekken. Deze index bevat objectieve gegevens op wijkniveau (waaronder de buitenruimte speelnorm) en relevante informatie over de subjectieve beleving door bewoner. De Rotterdamse wijken zijn ingedeeld via een score ten opzichte van het Rotterdams gemiddelde.

 

Tweede lid, onderdeel d: de bijdrage aan het verhogen van de sociale status van de buurt aan de hand van de Sociale Index 2022 uit de Rotterdamse Wijkmonitor

Het Wijkprofiel is de thermometer voor de stad en laat zien hoe de 14 gebieden en 71 wijken er voor staan op sociaal en fysiek gebied en qua veiligheid. De scores zijn gebaseerd op meetbare feiten en cijfers en de beleving van Rotterdammers: hun stem telt voor 50 procent mee.

 

De sociale index in de Rotterdamse Wijkmonitor laat zien hoe de wijken scoren op de thema’s gebied van binding, zelfredzaamheid, samenredzaamheid en participatie. De realisatie van een groenblauw schoolplein draagt bij aan deze thema’s en een potentiële verhoging van de sociale index.

 

Tweede lid, onderdeel e: de bijdrage aan het verminderen van het overgewicht van kinderen in de leeftijdscategorie van vijf en zes jaar in het gebied aan de hand van de cijfers van het preventief gezondheidsonderzoek van het Centrum voor Jeugd en Gezin in 2019

Overgewicht bij kinderen in de basisschoolleeftijd kan leiden tot verschillende gezondheidsrisico’s en psychosociale problemen. Ook is de kans groot dat kinderen met overgewicht op latere leeftijd nog steeds te zwaar zijn. In het preventief gezondheidsonderzoek van het Centrum voor Jeugd en Gezin wordt het lichaamsgewicht van de kinderen in leeftijdscategorie van vijf en zes jaar gemeten. Per gebied kan zo worden vastgesteld welk percentage van deze kinderen overgewicht heeft.

 

Een groenblauw schoolplein nodigt uit tot meer spelen en bewegen en heeft zo een positieve invloed op de overgewichtscijfers van de kinderen van de school en in de buurt.

 

Artikel 12 Aanvullende weigeringsgronden

Schoolpleinen die al gebruik gemaakt hebben van een gemeentelijke subsidie om het schoolplein groener of klimaatadaptief in te richten, bijvoorbeeld vanuit het programma Kansrijke Wijken, kunnen geen aanvragen indienen. Vanzelfsprekend geldt voor scholen behorend tot het primaire onderwijs, dat per basisschool eenmaal subsidie kan worden aangevraagd.

 

In onderdeel c van dit artikel worden scholen uitgesloten waarvan het bestaan of de levensvatbaarheid op deze locatie onzeker is. Hierbij wordt onder andere gekeken naar het Integrale Onderwijshuisvestingsplan van de gemeente Rotterdam, het aantal leerlingen en de schoolprestaties. Dit om te voorkomen dat er subsidiegeld wordt aangewend voor schoolpleinen die later niet meer gebruikt worden voor het doel waar ze oorspronkelijk zijn ingericht.

 

In onderdeel d van dit artikel staat dat een school tenminste 55 punten van de 100 punten moet halen om in aanmerking te komen voor subsidie. Scholen die te laag scoren op de criteria worden zo uitgesloten van deelname.

 

In onderdeel f van dit artikel staat dat als er een beschikking om nader bodemonderzoek of bodemsanering uit te voeren de locatie geweigerd kan worden. Dit om te voorkomen dat eventueel aanwezige bodemverontreiniging de realisatie van een groenblauw schoolplein in het kader van deze subsidieregeling niet mogelijk maakt of ernstig vertraagd.

 

De Centrale Milieudienst Rijnmond (DCMR) voert namens de gemeente Rotterdam de bevoegd-gezagtaak uit in het kader van de Wet bodembescherming. Bodeminformatie en eventuele beschikkingen zijn via de DCMR te raadplegen. De resultaten in Rotterdams grondgebied uitgevoerd bodemonderzoek, kunt u tevens met Bodeminformatie online raadplegen (https://www.rotterdam.nl/wonen-leven/bodeminformatie/).

 

Artikel 13 Verplichtingen

In onderdeel a van dit artikel wordt gesteld dat de school binnen 6 maanden het ontwerp gereed moet hebben. Dit betekent dat er na deze fase begonnen kan worden met de aanbesteding van de aanleg en inrichting van het plein.

 

Er dient samen te worden gewerkt met het begeleidingsteam. Het begeleidingsteam bestaat uit experts van binnen en buiten de gemeente, dat scholen begeleidt bij het subsidieproces op grond van deze subsidieregeling. Samenwerking en participatie wordt erg belangrijk geacht om te komen tot een goed en gedragen ontwerp, maar zeker ook na aanleg, het beheer en onderhoud en de programmering en activiteiten voor de buurt.

 

Het gebruik van het schoolplein door schoolkinderen als verlengstuk van het leslokaal, maar ook het gebruik van het plein door buurtkinderen wordt zeer belangrijk geacht. Het plein moet dan ook buiten de schooltijden beschikbaar en vrij toegankelijk zijn. Het plein heeft zo een belangrijke functie voor de buurt.