Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Venlo

Subsidieregel Nationaal Programma Onderwijs gemeente Venlo

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieVenlo
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingSubsidieregel Nationaal Programma Onderwijs gemeente Venlo
CiteertitelSubsidieregel Nationaal Programma Onderwijs gemeente Venlo
Vastgesteld doorcollege van burgemeester en wethouders
Onderwerpfinanciën en economie
Eigen onderwerpsubsidie

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

N.v.t.

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

27-05-20231e wijziging: art. 2

16-05-2023

gmb-2023-230349

7202
18-03-202327-05-2023nieuwe regeling

05-07-2022

gmb-2023-116369

1866525

Tekst van de regeling

Intitulé

Subsidieregel Nationaal Programma Onderwijs gemeente Venlo

Burgemeester en wethouders van de gemeente Venlo;

gezien het voorstel van 5 juli 2022;

besluiten:

Vast te stellen ‘Subsidieregel Nationaal Programma Onderwijs gemeente Venlo’.

 

  • 1.

    De subsidieregel vindt zijn grondslag in artikel 3 van de Algemene subsidieverordening Venlo 2020 (hierna AsV 2020).

  • 2.

    Deze subsidieregel komt voort uit het Projectplan Nationaal Programma Onderwijs gemeente Venlo schooljaar 2021-2022 en 2022-2023.Deze regel heeft als doel dat scholen voor 1 juni 2023 extra middelen kunnen aanvragen, waarmee ze een aanvullend aanbod kunnen doen aan hun leerlingen, ten behoeve van de opgelopen vertragingen veroorzaakt door de COVID-19 pandemie. De extra middelen mogen in schooljaar 2022- 2023 en in schooljaar 2023-2024 uitgegeven worden door de scholen. Basisscholen en scholen voor voortgezet onderwijs binnen de gemeente Venlo kunnen een subsidieaanvraag indienen voor extra aanbod in interventies gericht op het bevorderen van de sociale cohesie van leerlingen op een school en voor interventies gericht op zorg in en om de school.

  • 3.

    Definities. In de subsidieregel Nationaal Programma Onderwijs gemeente Venlo wordt verstaan onder:

    • a.

      Opgelopen vertragingen: vertragingen die leerlingen opgelopen hebben op didactisch, executief en sociaal-emotioneel gebied.

    • b.

      Executief: executieve ontwikkeling is een neurologisch begrip dat verwijst naar de processen die betrokken zijn bij het plannen en aansturen van activiteiten.

    • c.

      Sociale cohesie: het versterken van het individu, het bevorderen van gelijkheid en gelijke kansen, het versterken van interpersoonlijke sociale relaties en het bevorderen van positieve interacties en verbindingen met elkaar.

    • d.

      Zorg in en om de school: aanvullende expertise op de expertise van de school als het gaat om het sociaal-emotionele -ontwikkeling en veiligheid van leerlingen.

  • 4.

    Doelgroep subsidie. Voor subsidie komen basisscholen en scholen voor voortgezet onderwijs binnen de gemeente Venlo in aanmerking die interventies organiseren passend binnen het geschetste beleidskader (artikel 2). Interventies dienen gericht te zijn op het kleiner maken van:

    • a.

      opgelopen vertragingen bij leerlingen op didactisch gebied.

    • b.

      opgelopen vertragingen bij leerlingen op executief gebied.

    • c.

      opgelopen vertragingen bij leerlingen op sociaal-emotioneel gebied.

  • 5.

    Aanvraagprocedure

    • a.

      In afwijking van de AsV 2020 geldt dat de aanvraag uiterlijk voor 31 mei 2023 moet worden ingediend aan de hand van een vastgesteld aanvraagformulier.

    • b.

      De aanvraag kan alleen worden ingediend door basisscholen en scholen voor voortgezet onderwijs binnen de gemeente Venlo.

  • 6.

    Beslistermijn

Het betreft hier een eenmalige subsidie. De beslistermijn van artikel 9 lid 2 AsV 2020 is op deze aanvragen van toepassing.

  • 7.

    Voorwaarden/verplichtingen subsidieaanvrager

    • a.

      De interventies voldoen aan de geformuleerde doelstellingen als beschreven in het Beleidskader/-doelstellingen (artikel 2) van de subsidieregel.

    • b.

      De interventie is gericht op het wegwerken van opgelopen vertragingen door de COVID-19 pandemie.

    • c.

      De school is verantwoordelijk voor de uitvoering van de interventie.

    • d.

      De school houdt de gemeente op de hoogte indien uitvoering op enige wijze niet of niet geheel mogelijk is.

    • e.

      De school staat de gemeente toe om haar te ondersteunen met als doel een effectievere en efficiëntere organisatie te ontwikkelen.

  • 8.

    De berekeningswijze van de subsidie. Bij het bepalen van de hoogte van de subsidie zijn de volgende elementen van belang:

    • a.

      Het aantal leerlingen.

    • b.

      Er wordt onderscheid gemaakt tussen scholen die in speerpuntwijken liggen en scholen die daarbuiten liggen bij het bepalen van de maximale subsidietoekenning. Er wordt een factor van 1.25 toegepast wanneer een school in een speerpuntwijk ligt.

    • c.

      Tevens wordt een factor van 1.25 ingezet bij speciaal basisonderwijs scholen, scholen voor praktijkonderwijs of (voortgezet) speciaal onderwijs scholen, vanwege de extra kwetsbaarheid van deze leerlingen.

    • d.

      De maximale subsidie die aan een school wordt uitgekeerd, is € 50.000 euro.

       

      Aantal leerlingen

      Maximale subsidie in euro’s

      Maximale subsidie in euro’s als de school in een speerpuntwijk ligt of wanneer het om een SBO, praktijkonderwijsschool of (V)SO gaat.

      0-99

      5.000

      6.250

      100-199

      10.000

      12.500

      200-299

      15.000

      18.750

      300-399

      20.000

      25.000

      400-499

      25.000

      31.250

      500-599

      30.000

      37.500

      600-699

      35.000

      43.750

      700-799

      40.000

      50.000

      800-899

      45.000

      50.000

      900 of meer

      50.000

      50.000

  • 9.

    Wijze van bevoorschotting. Subsidies worden volledig uitgekeerd indien een subsidie als positief beoordeeld is door de beoordelingswerkgroep.

  • 10.

    Wijze van vaststelling

    • a.

      Aanvullend op artikel 14 en 15 van de AsV 2020 dient de aanvrager bij de aanvraag tot vaststelling een eindrapportage over de uitgevoerde interventie aan te leveren.

    • b.

      In afwijking van artikel 14 lid 1 sub c dient de aanvraag tot vaststelling uiterlijk 1 oktober 2024 zijn ingediend.

  • 11.

    Liquidatie, splitsing, fusie of faillissement

    • a.

      Een subsidieontvanger informeert het college terstond over het voornemen een fusie aan te gaan, dan wel de organisatie te liquideren of te splitsen. Deze informatieplicht geldt ook als surseance van betaling of een faillissement aanstaande is.

    • b.

      Verleende subsidies worden bij liquidatie, splitsing of fusie voor het nog niet gerealiseerde deel van het doel waarvoor subsidie is verleend terugbetaald aan de gemeente.

    • c.

      Bij liquidatie worden het batig saldo van de liquidatierekening en een overblijvend eigen vermogen, voor zover deze direct of indirect gevormd zijn met subsidies van de gemeente Venlo, door het college teruggevorderd.

    • d.

      Bij splitsing of fusie besluit het college, na overleg met de betrokken instellingen, over de bestemming van het eigen vermogen voor zover dat direct of indirect gevormd is met subsidies van de gemeente.

    • e.

      Het is de subsidieontvanger niet toegestaan om vrije reserves te vervreemden of onder te brengen bij gelieerde instellingen, behoudens voorafgaande schriftelijke goedkeuring van het college.

  • 12.

    Slotbepaling inhoudende inwerkingtreding regel, intrekken oude en citeertitel. Deze subsidieregel treedt in werking met ingang van de dag na bekendmaking. De regel wordt aangehaald als “Subsidieregel Nationaal Programma Onderwijs gemeente Venlo”.

Venlo, 5 juli 2022

Burgemeester en wethouders van Venlo

de secretaris, de burgemeester

Twan Beurskens, Antoin Scholte