Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Maassluis

Beleidsregel Seksinrichtingen, sekswinkels, straatprostitutie e.d. gemeente Maassluis 2023

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieMaassluis
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingBeleidsregel Seksinrichtingen, sekswinkels, straatprostitutie e.d. gemeente Maassluis 2023
CiteertitelBeleidsregel prostitutie, seksbranche en aanverwante onderwerpen gemeente Maassluis 2023
Vastgesteld doorcollege van burgemeester en wethouders
Onderwerpopenbare orde en veiligheid
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Deze regeling is tevens vastgesteld door de burgemeester.

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

Algemene Plaatselijke Verordening (APV) 2022 van de gemeente Maassluis

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

24-03-2023nieuwe regeling

07-03-2023

gmb-2023-116117

Tekst van de regeling

Intitulé

Beleidsregel Seksinrichtingen, sekswinkels, straatprostitutie e.d. gemeente Maassluis 2023

Het college van Maasluis;

 

Gezien het bepaalde in artikel 3:4, eerste lid van de APV van de gemeente Maassluis. In hoofdstuk 3 van de APV is omschreven aan welke voorwaarden een dergelijk bedrijf moet voldoen om een vergunning te verkrijgen en te behouden. Bij het exploiteren van een seksinrichting zonder vergunning kan de burgemeester op basis van artikel 3:4, eerste lid APV optreden. In bepaalde situaties kan de vergunning ter bescherming van de openbare orde en veiligheid, gezondheid of zedelijkheid worden ingetrokken of de seksinrichting worden gesloten.

 

In deze beleidsregel geeft de burgemeester aan op welke wijze hij van de bevoegdheid van artikel 3:4, eerste lid van de APV gebruik kan maken. Het bepaalde in deze beleidsregel laat onverlet dat de burgemeester een afwijkingsbevoegdheid heeft, indien dit door bijzondere omstandigheden noodzakelijk is.

1. Juridisch kader

Artikel 151a, eerste lid van de Gemeentewet

 

  • 1.

    De raad kan een verordening vaststellen waarin voorschriften worden gesteld met betrekking tot het bedrijfsmatig geven van gelegenheid tot het verrichten van seksuele handelingen met of voor een derde tegen betaling.

Hoofdstuk 3 van de APV van de gemeente Maassluis

 

Hoofdstuk 3 van de APV regelt de lokale prostitutiebranche. Met name artikel 3:10 van de APV bepaalt de weigeringsgronden voor het verlenen van een vergunning. Tevens is de overige relevante wetgeving van toepassing, zoals de Alcoholwet, de Wet milieubeheer en de Wet bevordering integriteitsbeoordelingen door het openbaar bestuur (Wet Bibob).

 

De gemeenteraad heeft in de artikelen 3:2, eerste lid, van de APV en in artikel 3:2, aanhef en tweede lid, van de APV zowel het college van burgemeester en wethouders als de burgemeester als bevoegd bestuursorgaan aangemerkt.

 

Het college is belast met de uitvoering van raadsbesluiten waaronder verordeningen zoals de APV op grond van artikel 160, eerste lid, aanhef en onderdeel b, van de Gemeentewet.

 

De burgemeester is bevoegd voor zover het betreft het voor publiek openstaande gebouwen en daarbij behorende erven als bedoeld in artikel 174 van de Gemeentewet.

 

De specifieke aard van de seksinrichting bepaalt welk bestuursorgaan in een concreet geval bevoegd is. Gelet op deze gedeelde bevoegdheid wordt deze beleidsregel zowel door de burgemeester als het college van burgemeester en wethouders vastgesteld, een ieder voor zover het hun bevoegdheden betreft.

2. Begrippenkader

In deze beleidsregel worden de begripsbepalingen gehanteerd, zoals weergegeven in artikel 3:1 van de Algemene plaatselijke verordening gemeente Maassluis 2022 (APV).

 

Voor een beter begrip worden de belangrijkste definities hier weergegeven.

  • Seksbedrijf: de activiteit, bestaande uit het bedrijfsmatig gelegenheid geven tot prostitutie of tot het verrichten van seksuele handelingen voor een ander tegen betaling of uit het bedrijfsmatig aanbieden van vertoningen van erotisch-pornografische aard in een seksinrichting tegen betaling;

  • Seksinrichting: voor het publiek toegankelijke besloten ruimte, onderdeel van een seksbedrijf;

  • Prostitutiebedrijf: de activiteit, bestaande uit het bedrijfsmatig gelegenheid geven tot prostitutie;

  • Escortbedrijf: de activiteit, bestaande uit het bedrijfsmatig gelegenheid geven tot prostitutie in de vorm van bemiddeling tussen klant en prostituee.

Nadere opmerkingen

 

Escortbedrijf

Een escortbedrijf is geen inrichting; het betreft niet-plaatsgebonden prostitutie; het kan een bemiddelingsruimte betreffen, maar ook een telefoonnummer, dan wel een website op het internet. Hierdoor zijn, bijvoorbeeld, locatie-eisen niet van toepassing en zijn de mogelijkheden om regulerend, dan wel handhavend, op te treden op te treden, beperkt.

 

Thuiswerk

Prostitutie vindt ook aan huis plaats: het zogenaamde 'thuiswerk". Voor thuiswerk in de eigen woning geldt geen vergunningplicht, volgens artikel 10, eerste lid, van de Grondwet: het recht op eerbiediging van de persoonlijke levenssfeer.

 

Artikel 3:10 van de APV bepaalt dat een vergunning voor een seksbedrijf wordt geweigerd indien de uitoefening ervan in strijd is met een geldend bestemmingsplan of een aanwijzing als bedoeld in artikel 3:4 van de APV. Indien een prostituee1:

  • Zelfstandig werkt;

  • op haar thuisadres;

  • en geen andere prostituees in haar woning laat werken;

  • er niet wordt geadverteerd of openlijk reclame gemaakt (ook niet aan de gevel van het pand);

is er geen sprake van een prostitutiebedrijf maar van thuiswerk hetgeen moet worden beschouwd als een huis-verbonden-beroep waarvoor geen vergunning is vereist.

 

0-beleid/1-beleid

Op grond van de huidige wetgeving juridisch is het voeren van een 0-beleid niet mogelijk. Zowel het bedrijven van prostitutie als de exploitatie van een seksbedrijf zijn legale activiteiten en geldt het Grondwettelijke recht op vrije keuze van arbeid. Dit betekent dat het minimale aantal tegelijkertijd het maximale aantal seksinrichtingen omvat, zijnde het aantal van 1 (één). De vergunning voor het seksbedrijf als bedoeld in artikel 3:4, eerste lid, van de APV wordt verleend voor de duur van vijf jaar, conform de Dienstenrichtlijn van de VNG.

 

Vanwege het feit dat er slechts één vergunning wordt verleend voor de uitoefening van een seksbedrijf is deze vergunning zonder meer aan te merken als een "schaarse vergunning".

 

Schaarse vergunningen

De afdeling Bestuursrechtspraak van de Raad van State heeft op 2 november 2016 een uitspraak gedaan die consequenties heeft voor de vergunningverlening door gemeenten bij zogenaamde "schaarse vergunningen". Voor zover van belang voor deze beleidsregel, bepaalt deze uitspraak het volgende.

  • Er is sprake van een "schaarse" vergunning indien het aantal gegadigden het aantal beschikbare plaatsen overtreft;

  • Indien er sprake is van (een) te verlenen schaarse vergunning(en) mag deze in beginsel niet voor onbepaalde tijd worden verleend;

  • Bij schaarse vergunningen is openbaarheid en transparantie verplicht zodat alle potentiële gegadigden een eerlijke kans hebben om mee te dingen naar de vergunning (het beginsel van gelijke kansen);

  • Op grond van deze eerlijke mededingingskans dient het bestuursorgaan een selectieprocedure te hanteren die alle waarborgen van onpartijdigheid en transparantie biedt. Dit ziet, onder andere, toe op een zorgvuldige bekendmaking van de opening, uitvoering en afsluiting van de procedure.

3. Maximum aantal vergunningen

  • 1.

    Het maximale aantal te verlenen vergunningen voor seksinrichtingen van seksbedrijven, niet zijnde raamprostitutiebedrijven, in de zin van artikel 3:4, eerste lid , van de APV bedraagt 1 (één);

  • 2.

    Met toepassing van artikel 3:10b, eerste lid, van de APV wordt de vergunning, zoals genoemd in artikel 3:4, eerste lid, voor 5 (vijf) jaar verleend;

  • 3.

    Verlenging van deze vergunning in de zin van artikel 3:4, eerste lid, van de APV geschiedt ten hoogste tweemaal, met steeds een periode van vijf jaar, indien in de voorliggende periode, voordat tot verlenging wordt overgegaan, geen intrekking van de vergunning heeft plaatsgevonden op de gronden zoals genoemd in artikel 3:10a van de APV.

4. Thuiswerk

Thuiswerk is toegestaan indien wordt voldaan aan de volgende vereisten waardoor er geen sprake is van een prostitutiebedrijf:

 

  • 1.

    Prostitutie vindt uitsluitend plaats in de eigen woning en de persoon die de prostitutie bedrijft in de eigen woning staat volgens de Basisregistratie personen (BRP) op dat adres ingeschreven;

  • 2.

    Het werven van klanten geschiedt langs informele weg, er wordt niet geadverteerd en er wordt ook niet op een andere wijze openlijk reclame gemaakt;

  • 3.

    Aan de buitenkant van het perceel wordt niet aangegeven dat er in de woning prostitutie plaatsvindt;

  • 4.

    De persoon die prostitutie bedrijft, mag niet toestaan dat anderen of andere bewoners in de woning prostitutie bedrijven;

  • 5.

    De verdiensten, voortkomend uit prostitutie, moeten uitsluitend ten goede komen aan de prostituee;

  • 6.

    Er mag geen sprake zijn van overlast of aantasting van het woon-en leefklimaat.

5. Selectieprocedure schaarse vergunning

Ten behoeve van de besluitvorming met betrekking tot de vergunning, zoals bedoeld in artikel 3:4 van de APV wordt een transparante selectieprocedure gehanteerd die waarborgen biedt voor onpartijdigheid.

6. Inwerkingtreding

Deze beleidsregel treedt in werking met ingang van de dag volgend op die van de openbare bekendmaking.

7. Rechtsbescherming

Tegen de vaststelling van deze beleidsregel bestaat geen bezwaar- en beroepsmogelijkheid op grond van artikel 8:3, eerste lid, onderdeel a, van de Awb.

8. Citeertitel

Deze beleidsregel wordt als volgt geciteerd: Beleidsregel prostitutie, seksbranche en aanverwante onderwerpen gemeente Maassluis 2023.

Vastgesteld in de vergadering van het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Maassluis d.d. 7 maart 2023

Het college van burgemeester en wethouders,

De secretaris,

P.D. Verstoep

de locoburgemeester,

C. Bronsveld-Snoep

Vastgesteld door de burgemeester van de gemeente Maassluis d.d. 7 maart 2023

De locoburgemeester,

C. Bronsveld-Snoep


1

Waar -zij- staat geschreven, kan ook -hij- gelezen worden.