Organisatie | Maassluis |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Beleidsregel Seksinrichtingen, sekswinkels, straatprostitutie e.d. gemeente Maassluis 2023 |
Citeertitel | Beleidsregel prostitutie, seksbranche en aanverwante onderwerpen gemeente Maassluis 2023 |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | openbare orde en veiligheid |
Eigen onderwerp |
Deze regeling is tevens vastgesteld door de burgemeester.
Algemene Plaatselijke Verordening (APV) 2022 van de gemeente Maassluis
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
24-03-2023 | nieuwe regeling | 07-03-2023 |
Gezien het bepaalde in artikel 3:4, eerste lid van de APV van de gemeente Maassluis. In hoofdstuk 3 van de APV is omschreven aan welke voorwaarden een dergelijk bedrijf moet voldoen om een vergunning te verkrijgen en te behouden. Bij het exploiteren van een seksinrichting zonder vergunning kan de burgemeester op basis van artikel 3:4, eerste lid APV optreden. In bepaalde situaties kan de vergunning ter bescherming van de openbare orde en veiligheid, gezondheid of zedelijkheid worden ingetrokken of de seksinrichting worden gesloten.
In deze beleidsregel geeft de burgemeester aan op welke wijze hij van de bevoegdheid van artikel 3:4, eerste lid van de APV gebruik kan maken. Het bepaalde in deze beleidsregel laat onverlet dat de burgemeester een afwijkingsbevoegdheid heeft, indien dit door bijzondere omstandigheden noodzakelijk is.
Artikel 151a, eerste lid van de Gemeentewet
Hoofdstuk 3 van de APV van de gemeente Maassluis
Hoofdstuk 3 van de APV regelt de lokale prostitutiebranche. Met name artikel 3:10 van de APV bepaalt de weigeringsgronden voor het verlenen van een vergunning. Tevens is de overige relevante wetgeving van toepassing, zoals de Alcoholwet, de Wet milieubeheer en de Wet bevordering integriteitsbeoordelingen door het openbaar bestuur (Wet Bibob).
De gemeenteraad heeft in de artikelen 3:2, eerste lid, van de APV en in artikel 3:2, aanhef en tweede lid, van de APV zowel het college van burgemeester en wethouders als de burgemeester als bevoegd bestuursorgaan aangemerkt.
Het college is belast met de uitvoering van raadsbesluiten waaronder verordeningen zoals de APV op grond van artikel 160, eerste lid, aanhef en onderdeel b, van de Gemeentewet.
De burgemeester is bevoegd voor zover het betreft het voor publiek openstaande gebouwen en daarbij behorende erven als bedoeld in artikel 174 van de Gemeentewet.
De specifieke aard van de seksinrichting bepaalt welk bestuursorgaan in een concreet geval bevoegd is. Gelet op deze gedeelde bevoegdheid wordt deze beleidsregel zowel door de burgemeester als het college van burgemeester en wethouders vastgesteld, een ieder voor zover het hun bevoegdheden betreft.
In deze beleidsregel worden de begripsbepalingen gehanteerd, zoals weergegeven in artikel 3:1 van de Algemene plaatselijke verordening gemeente Maassluis 2022 (APV).
Voor een beter begrip worden de belangrijkste definities hier weergegeven.
Een escortbedrijf is geen inrichting; het betreft niet-plaatsgebonden prostitutie; het kan een bemiddelingsruimte betreffen, maar ook een telefoonnummer, dan wel een website op het internet. Hierdoor zijn, bijvoorbeeld, locatie-eisen niet van toepassing en zijn de mogelijkheden om regulerend, dan wel handhavend, op te treden op te treden, beperkt.
Prostitutie vindt ook aan huis plaats: het zogenaamde 'thuiswerk". Voor thuiswerk in de eigen woning geldt geen vergunningplicht, volgens artikel 10, eerste lid, van de Grondwet: het recht op eerbiediging van de persoonlijke levenssfeer.
Artikel 3:10 van de APV bepaalt dat een vergunning voor een seksbedrijf wordt geweigerd indien de uitoefening ervan in strijd is met een geldend bestemmingsplan of een aanwijzing als bedoeld in artikel 3:4 van de APV. Indien een prostituee1:
is er geen sprake van een prostitutiebedrijf maar van thuiswerk hetgeen moet worden beschouwd als een huis-verbonden-beroep waarvoor geen vergunning is vereist.
Op grond van de huidige wetgeving juridisch is het voeren van een 0-beleid niet mogelijk. Zowel het bedrijven van prostitutie als de exploitatie van een seksbedrijf zijn legale activiteiten en geldt het Grondwettelijke recht op vrije keuze van arbeid. Dit betekent dat het minimale aantal tegelijkertijd het maximale aantal seksinrichtingen omvat, zijnde het aantal van 1 (één). De vergunning voor het seksbedrijf als bedoeld in artikel 3:4, eerste lid, van de APV wordt verleend voor de duur van vijf jaar, conform de Dienstenrichtlijn van de VNG.
Vanwege het feit dat er slechts één vergunning wordt verleend voor de uitoefening van een seksbedrijf is deze vergunning zonder meer aan te merken als een "schaarse vergunning".
De afdeling Bestuursrechtspraak van de Raad van State heeft op 2 november 2016 een uitspraak gedaan die consequenties heeft voor de vergunningverlening door gemeenten bij zogenaamde "schaarse vergunningen". Voor zover van belang voor deze beleidsregel, bepaalt deze uitspraak het volgende.
3. Maximum aantal vergunningen
Verlenging van deze vergunning in de zin van artikel 3:4, eerste lid, van de APV geschiedt ten hoogste tweemaal, met steeds een periode van vijf jaar, indien in de voorliggende periode, voordat tot verlenging wordt overgegaan, geen intrekking van de vergunning heeft plaatsgevonden op de gronden zoals genoemd in artikel 3:10a van de APV.
Thuiswerk is toegestaan indien wordt voldaan aan de volgende vereisten waardoor er geen sprake is van een prostitutiebedrijf:
5. Selectieprocedure schaarse vergunning
Ten behoeve van de besluitvorming met betrekking tot de vergunning, zoals bedoeld in artikel 3:4 van de APV wordt een transparante selectieprocedure gehanteerd die waarborgen biedt voor onpartijdigheid.
Deze beleidsregel treedt in werking met ingang van de dag volgend op die van de openbare bekendmaking.
Vastgesteld in de vergadering van het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Maassluis d.d. 7 maart 2023
Het college van burgemeester en wethouders,
De secretaris,
P.D. Verstoep
de locoburgemeester,
C. Bronsveld-Snoep
Vastgesteld door de burgemeester van de gemeente Maassluis d.d. 7 maart 2023
De locoburgemeester,
C. Bronsveld-Snoep