Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Borne

Verordening op de Rekenkamer gemeente Borne 2022

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieBorne
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingVerordening op de Rekenkamer gemeente Borne 2022
CiteertitelVerordening op de rekenkamer gemeente Borne 2022
Vastgesteld doorgemeenteraad
Onderwerpbestuur en recht
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Deze regeling vervangt de Verordening op de Rekenkamercommissie Borne 2009.

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

Onbekend

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

30-03-2023nieuwe regeling

24-05-2022

gmb-2023-114549

Tekst van de regeling

Intitulé

Verordening op de Rekenkamer gemeente Borne 2022

Artikel 1 Begripsbepalingen

In deze verordening wordt verstaan onder:

 

  • a.

    Wet: de Gemeentewet;

  • b.

    Rekenkamer: de rekenkamer van de gemeente Borne;

  • c.

    Raad: de raad van de gemeente Borne;

  • d.

    Voorzitter: voorzitter van de rekenkamer;

  • e.

    College: college van Burgemeester en Wethouders;

  • f.

    Gemeente: gemeente Borne.

Artikel 2 Samenstelling en benoeming

  • 1.

    De gemeente Borne heeft een rekenkamer die door de raad is ingesteld.

  • 2.

    De rekenkamer bestaat uit drie leden, die door de raad voor de duur van zes jaar worden benoemd. De raad benoemt uit de leden een voorzitter. De voorzitter en overige leden kunnen eenmaal voor een periode van zes járen worden herbenoemd.

  • 3.

    Alvorens tot benoeming wordt overgegaan wordt van iedere voorgedragen kandidaat overlegd:

    • a.

      de mededeling dat deze de benoeming zal aanvaarden;

    • b.

      een overzicht van diens overige functies; en

    • c.

      een Verklaring omtrent Gedrag.

Artikel 3 Taken klankbordgroep

  • 1.

    De raad wijst uit zijn midden een klankbordgroep van vier raadsleden aan die namens de raad contacten onderhoudt met de rekenkamer.

  • 2.

    Tot de taken van de klankbordgroep behoren in ieder geval:

    • a.

      het, in geval van vacatures, aanbevelen aan de raad van kandidaten voor het lidmaatschap van de rekenkamer;

    • b.

      het namens de raad aandragen van suggesties met betrekking tot het onderzoeksprogramma van de rekenkamer;

    • c.

      het voeren van overleg met de rekenkamer, uit eigen beweging dan wel op verzoek van de raad of van de rekenkamer.

Artikel 4 De secretaris

  • 1.

    Er is een secretaris die de rekenkamer bij staat en die belast is met de uitvoering van de besluiten van de rekenkamer.

  • 2.

    De secretaris vormt de verbindende schakel tussen de rekenkamer en de ambtelijke organisatie.

  • 3.

    De secretaris is werkzaam bij de raadsgriffíe.

Artikel 5 Eed/verklaring en belofte

Alvorens hun functie te kunnen uitoefenen, leggen de leden van de rekenkamer in de vergadering van de raad, in handen van de voorzitter, de in artikel 81 g van de wet bedoelde eed (verklaring en belofte) af.

Artikel 6 Ontslag en non-activiteit

  • 1.

    Indíén zich een van de gronden tot ontslag of non-activiteit voordoet, als bedoeld in de artikelen 81c en 81d van de wet, doet de rekenkamer daarvan terstond mededeling aan de raad.

  • 2.

    Indien zich een onverenigbaarheid van functies voordoet als genoemd in art. 81 f van de wet, doet de rekenkamer daarvan terstond mededeling aan de raad.

Artikel 7 Vervulling vacatures

  • 1.

    Indien zich een vacature binnen de rekenkamer zal gaan voordoen, doet de rekenkamer daarvan zo spoedig mogelijk mededeling aan de raad.

  • 2.

    De raad start zo spoedig mogelijk de procedure tot vervulling van de vacature, waarbij de klankbordgroep fungeert als benoemingsadviescommissie voor de raad. De niet-aftredende leden van de rekenkamer zijn daarvan adviserend lid.

Artikel 8 Budget

  • 1.

    De rekenkamer is bevoegd binnen een aan haar bij de begroting beschikbaar gesteld budget uitgaven te doen ten behoeve van de uitvoering van haar taken.

  • 2.

    De rekenkamer verantwoordt de baten en lasten van een begrotingsjaar in het betreffende jaarverslag aan de raad, als bedoeld in artikel 185 Gemeentewet, derde lid.

  • 3.

    Ten laste van het in het eerste lid bedoelde budget worden gebracht:

    • a.

      de vergoedingen aan de leden;

    • b.

      de kosten van extern onderzoek dat de rekenkamer laat verrichten;

    • c.

      eventuele overige uitgaven die de rekenkamer nodig acht voor de uitoefening van haar taak;

  • 4.

    In geval de raad voornemens is het onderzoeksbudget voor een komend begrotingsjaar te korten wordt daarover tijdig, maar tenminste 4 maanden voor aanvang van het betreffend begrotingsjaar, overleg gevoerd met de rekenkamer.

Artikel 9 Taak en werkwijze

  • 1.

    De rekenkamer heeft als taak het uitvoeren van onderzoek naar de doeltreffendheid, doelmatigheid en rechtmatigheid van het gemeentelijk beleid en beheer. De uitvoering, begeleiding en sturing van het onderzoek vindt plaats volgens een door haar vastgestelde onderzoeksopzet.

  • 2.

    De rekenkamer kan, met inachtneming van het beschikbare budget, één of meer leden belasten met het uitvoeren van onderzoek dan wel het onderzoek uitbesteden aan externe bureaus.

  • 3.

    De rekenkamer brengt van ieder onderzoek een eindrapportage met conclusies en eventuele aanbevelingen uit aan de raad.

  • 4.

    De rekenkamer stelt een reglement van orde voor haar werkzaamheden en vergaderingen vast; het reglement wordt ter kennis gebracht aan de raad.

  • 5.

    De rekenkamer stelt een onderzoeksprotocol vast en brengt dit ter kennis van de raad en het college van burgemeester en wethouders.

  • 6.

    De rekenkamer vergadert in beslotenheid; haar rapporten zijn openbaar. De rekenkamer kan informatieve vergaderingen beleggen.

Artikel 10 Vergoeding voor de werkzaamheden van de leden van de rekenkamer

  • 1.

    De voorzitter van de rekenkamer ontvangt een vaste vergoeding per maand voor zijn/haar werkzaamheden van 50Vo van het bedrag van de vergoeding aan raadsleden en een vergoeding voor reiskosten zoals bepaald in het rechtpositiebesluit decentrale politieke ambtsdragers

  • 2.

    De overige leden van de rekenkamer ontvangen ieder per maand een vergoeding voor hun werkzaamheden een vaste vergoeding van 40*^0 van het bedrag van de vergoeding aan raadsleden en een vergoeding voor reiskosten zoals bepaald in het rechtpositiebesluit decentrale politieke ambtsdragers

  • 3.

    Bij ontstentenis van de voorzitter langer dan een maand, is artikel 10, lid 1 van toepassing op diens waarnemer.

  • 4.

    De in het eerste en tweede lid genoemde vergoedingen komen ten laste van het in het eerste lid van artikel 8 bedoelde budget.

Artikel 11 Verzoek

De raad kan de rekenkamer een gemotiveerd verzoek doen tot het instellen van een onderzoek. De rekenkamer bericht de raad binnen een maand of en in hoeverre aan dat verzoek zal worden voldaan. Indien de rekenkamer niet aan het verzoek van de raad voldoet, zal zij daarvoor een onderbouwde argumentatie aanvoeren.

Artikel 12 Rapportage en terugkoppeling

  • 1.

    De rekenkamer legt haar bevindingen en haar oordeel vast in rapporten, met dien verstande dat hierin niet worden opgenomen gegevens en bevindingen die naar hun aard vertrouwelijk zijn.

  • 2.

    Zo mogelijk binnen zes weken na het uitbrengen van het rapport beraadslaagt de raad over de conclusies en aanbevelingen. Indien deze termijn wordt overschreden, doet de raad daarvan gemotiveerd mededeling aan de rekenkamer.

Artikel 13 Inwerkingtreding

  • 1.

    Deze verordening treedt in werking op.

  • 2.

    Gelijktijdig met het in werking treden van deze verordening wordt de volgende verordening vervallen verklaard: o a. Verordening op de Rekenkamercommissie Borne 2009.

Artikel 14 Citeertitel

Deze verordening kan worden aangehaald als Verordening op de rekenkamer gemeente Borne 2022.

De voorzitter,

De griffier,