Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Vlaardingen

Uitvoeringsprogramma vergunningverlening, toezicht en handhaving 2023

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieVlaardingen
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingUitvoeringsprogramma vergunningverlening, toezicht en handhaving 2023
CiteertitelUitvoeringsprogramma vergunningverlening, toezicht en handhaving 2023
Vastgesteld doorcollege van burgemeester en wethouders
Onderwerpbestuur en recht
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

Onbekend

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

17-03-2023nieuwe regeling

07-03-2023

gmb-2023-114537

Tekst van de regeling

Intitulé

Uitvoeringsprogramma vergunningverlening, toezicht en handhaving 2023

 

1. Inleiding

Voor u ligt het Uitvoeringsprogramma Vergunningverlening, Toezicht en Handhaving (VTH) voor het jaar 2023. In dit programma zijn de wettelijke uitvoeringstaken, uit de Wet algemene bepalingen omgevingsrecht (Wabo), die door de gemeente uitgevoerd moeten worden beschreven.

 

Het jaarlijks opstellen van een uitvoeringsprogramma voor vergunningverlening-, toezicht- en handhavingstaken op de beleidsdoelen uit het VTH-beleid Vlaardingen 2021-2024 is een wettelijke verplichting. De provincie beoordeelt of de gemeente voldoet aan de verplichting.

 

In het VTH-beleidsplan zijn de kaders voor uitvoering van vergunningverlening, toezicht en handhaving voor bouwen en ruimtelijke ordening beschreven.

 

Dit uitvoeringsprogramma is de uitwerking van de inzet van team Bouw- en Woningtoezicht (BWT) in het jaar 2023. Uit het uitgebreide pakket aan wettelijke taken wordt de nadruk gelegd op de belangrijkste taken voor de gemeente Vlaardingen. Dit doelgericht werken geeft duidelijkheid en speelt in op de actualiteit en lokale uitdagingen.

 

Per taakveld zijn de reguliere taken, de projecten en overige werkzaamheden uitgesplitst en beschreven en een ureninschatting gegeven. Zo is inzichtelijk wat team BWT in 2023 doet.

 

Op te merken is dat dit uitvoeringsprogramma toeziet op alle uitvoeringstaken van vergunningverlening, toezicht en handhaving met betrekking tot de taakvelden die in relatie staan tot de Wabo:

  • 1.

    Vergunningen en Meldingen

  • 2.

    Toezicht en Handhaving

  • 3.

    Overige taakvelden (milieu en brandveiligheid)

Tot slot; als in dit uitvoeringsprogramma het gemeentebestuur of de gemeente Vlaardingen staat, wordt het college van burgemeester en wethouders van Vlaardingen bedoeld, ieder voor zover het de eigen bevoegdheid betreft.

2. De focus in 2023

2.1 Reguliere taken, projecten en overige werkzaamheden

Op basis van een uitgebreide risicoanalyse zijn in het beleidsplan 2021-2024 prioriteiten vastgesteld voor BWT. Belangrijke criteria om een onderwerp tot prioriteit te maken, zijn de veiligheid en gezondheid van mensen in de omgeving.

 

Denk daarbij aan het toetsen en toezicht houden op omgevingsvergunningen en bestaande bouw ten aanzien van constructieve veiligheid , brandveiligheid (o.a. zorginstellingen en kinderdagverblijven) en hinder of gevaar voor de omgeving zoals stof, geluid en instortingsgevaar. Maar ook het juiste gebruik van het bestemmingsplan zodat er geen gevaarlijke of overlast gevende (woon)situaties kunnen ontstaan.

 

Toetsing, toezicht en handhaving van deze taken is wettelijk geregeld, waarvoor voldoende capaciteit beschikbaar moet zijn. De taken keren jaarlijks terug als prioriteit en staat niet ter discussie. In dit uitvoeringsprogramma zijn deze taken als regulier opgenomen.

 

Naast reguliere taken zijn een aantal projecten opgenomen in dit programma. Dit zijn wettelijke taken die vanwege complexiteit of omvang binnen kaders zijn gezet. Dit zorgt voor een effectieve inzet op de taken. Veelal in samenwerking of op verzoek van andere teams.

 

Tot slot zijn er overige taken. Hierbij kan gedacht worden aan de uitvoering van rijksopdrachten, inspringen bij crises, de implementatie van nieuwe wetgeving, opstellen van nieuw beleid en andere voorkomende werkzaamheden.

 

2.2. Raakvlakken en uitvraag inzet binnen gemeentelijke organisatie

Binnen de gemeentelijke organisatie zijn er verschillende raakvlakken in de taakuitvoering waar team BWT uitvoering aan geeft. Aan deze teams is een uitvraag gedaan om te inventariseren aan welke taken het wenselijk is dat BWT (extra) inzet verricht.

2.2.1 Veiligheid en Bijzondere wetten

Vanuit team Veiligheid en Bijzondere Wetten vindt een regierol plaats ten aanzien van de integrale controles woonoverlast, bedrijventerreinen en horeca. Daarnaast voert team BWT controles uit ten aanzien van de afgifte van horeca en slijterij vergunningen.

 

In 2022 was in het uitvoeringsprogramma VTH ruimte ingepland voor de integrale acties die vanuit team veiligheid worden aangestuurd.

Integrale horecacontrole

0,07 FTE Bouwinspecteur

Woonoverlast en bedrijventerreincontrole

1 FTE Bouwinspecteur en 1 FTE Jurist

De toezichtstaken van horecavergunningen vielen in 2022 onder toezicht van vergunningen.

In het plan “Interventieteam 2.0” is opgenomen dat er 1 tot 2 bouwinspecteurs worden gevraagd en 1 jurist. Er is vanuit gegaan dat er geen extra uitvraag is ten opzichte van 2022.

 

Horeca en slijterij vergunningen

Het toezicht ten aanzien van het verlenen van horeca- en slijterijvergunningen vinden plaats op de technische voorschriften. Per dossier wordt door de behandelaar van de vergunning aangegeven wanneer BWT een inspectie dient uit te voeren.

 

Doordat het uitgangspunt is dat er geen capaciteitstoename is ten opzichte van 2022, zijn er 380 uur geraamd aan inzet bouwinspecteur en is juridische opvolging incidenteel.

 

Interventieteam woonoverlast

Team Veiligheid heeft het plan “Interventieteam 2.0” opgesteld. In het plan zijn de verschillende georganiseerde controles uitgewerkt waar ook team BWT in aanhaakt. Ten aanzien van woonoverlast wordt capaciteit gevraagd voor 1 bouwinspecteur en 1 handhavingsjurist.

 

Binnen het plan is uitgegaan van minimaal 1 controle ronde per week waarbij 3 locaties worden bezocht. De 3 locaties kunnen nieuwe signalen zijn maar ook hercontroles van eerder bezochte locaties. Daarmee zijn 156 controles voorzien in 2023.

In het plan is uitgegaan van 2 bouwinspecteurs tijdens de controles en in de nafase de inzet van juridische handhaving.

 

Om aan de uitvraag te voldoen is 780 uur inzet aan bouwinspecteur en 940 uur handhavingsjuristen geraamd.

 

Integrale horecacontrole

Jaarlijks worden er integrale horecacontrole uitgevoerd, voor 2023 staat er per kwartaal 1 controle gepland. Vanuit BWT wordt inzet geleverd om de technische aspecten te controleren. Een veelvoorkomend mankement is een gebrekige ventilatievoorziening.

 

Om aan de uitvraag te voldoen is 40 uur inzet aan bouwinspecteur geraamd en juridische opvolging is incidenteel.

 

Bedrijventerreincontrole

De integrale bedrijventerreincontrole is 12 keer ingepland in 2023. De controles zijn voor een volle dag van 8 uur ingepland, volgens het plan “Interventieteam 2.0” wordt door BWT per controle dag 12 uur geleverd inclusief administratieve afhandeling. Er is geen uitvraag gedaan aan juridische opvolging. Vooronderzoek dient plaats te vinden door de regievoerder, bij geconstateerde strijdigheden wordt een rapportage opgesteld en vervolgens vindt er juridische opvolging plaats. Per handhavingszaak is dat ca. 23 uur aan inzet van een bouwinspecteur en 26 uur inzet van een handhavingsjurist nodig.

 

Om aan de uitvraag te voldoen is 290 uur inzet aan bouwinspecteur geraamd en 410 uur handhavingsjuristen geraamd.

 

Capaciteit

Het opgestelde plan vanuit team veiligheid heeft geen invloed op de capaciteit en taakuitvoering van team BWT.

2.2.2 Toezicht en Handhaving

Het team Toezicht en Handhaving is geen specifieke uitvraag ten aanzien van de taakuitvoering. De bouwinspecteurs en bijzonder opsporingsambtenaren (Boa) werken veel samen tijdens de wooninterventies, horecacontrole en bedrijventerrein controles. Daarnaast zijn er korte lijnen in signaaltoezicht en een goede wisselwerking bij calamiteiten.

 

Controles en acties die gezamenlijk worden opgepakt zijn over het algemeen calamiteiten waar direct actie op ondernomen dient te worden. Bijvoorbeeld (kans op) instorting of brand(gevaar), maar ook verkeerd gebruik of vermoedens van misstanden. Voor deze taken zal altijd ruimte worden gemaakt en zijn opgenomen in de urenposten van de regulieren taken.

 

In 2023 willen we de samenwerking in stand houden en waar het kan versterken. Bijvoorbeeld door kennisdeling over de taken en elkaar op de hoogte houden over zaken waarbij gezamenlijke inspecties zijn uitgevoerd.

2.2.3 Ruimtelijke ordening

Ruimtelijke ordening heeft een belangrijke taak om team BWT te voorzien in adviezen bij vergunningaanvragen, toezichtrapportages en handhavingszaken.

 

De teams zijn in verschillende taken nauw verbonden en trekken samen op in de implementatie van de Omgevingswet en verschillende ontwikkeling.

 

Er is geen specifiek project waarbij gewenst is dat BWT aanhaakt, er worden geen uren geraamd voor taken die beheerd worden door ruimtelijke ordening.

2.2.1 Wonen en Economie

Team Wonen en Economie is belast met het maken van beleid ten aanzien van een evenwichtige woonvoorraad en leefmilieu. Nieuw beleid kan invloed hebben op de taakuitvoering van andere teams, waaronder ook BWT.

 

Tijdens de inventarisatie is beoordeeld dat er in 2023 geen nieuw beleid wordt opgesteld dat invloed heeft op de taken van BWT.

2.2.1 Plannen en Projecten

Naast de bouwopgave uit de Woonvisie 2021-2030 is er vanuit team Plannen en Projecten geen uitvraag naar extra capaciteit.

2.2.1 Kunst, Cultuur en Erfgoed

De taakvelden ten aanzien van archeologie en cultureel erfgoed van monumenten hebben raakvlakken met de taakuitvoering van vergunningen, toezicht en handhaving van team BWT. Vanuit Kunst, Cultuur en Erfgoed worden advies uitgebracht ten aanzien van aanvragen omgevingsvergunning en handhavingszaken.

 

Binnen de reguliere taken voeren de bouwinspecteurs controles uit op illegale activiteiten (bouw of gebruik) in archeologische gronden en aan monumenten.

 

In de capaciteitsverdeling is opgenomen dat BWT tot 5 verpauperde monumenten en 5 verpauperde bedrijfspanden worden geïnspecteerd en eventueel tegen gehandhaafd. Vanuit team Kunst, Cultuur en Erfgoed wordt een pandenlijst met prioritering aangeleverd.

2.2.1 Beheer openbare ruimte

Beleid vanuit beheer openbare ruimte kan van invloed zijn op de taken van BWT. Afgesproken is om in 2023 goed met elkaar te overleggen waar raakvlakken zijn bij het opstellen van nieuw beleid. Tijdens de inventarisatie is er geen uitvraag gedaan naar extra capaciteit.

 

2.3. Focus 2023

2.3.1 Coalitieakkoord 2022-2026

Naast de uitvoering van verplichte wettelijke taken, houdt team BWT in 2023 een sterke focus op de uitvoering van de “Stadsprogramma’s” uit het coalitieakkoord 2022-2026. De taken sluiten aan op het VTH Beleidsplan waarin een uiteenzetting van het “Herstelplan” is opgenomen.

 

“We gaan onverminderd door met het werken aan een leefbare stad door het uitvoeren van het Herstelplan. De maatregelen en uitgangspunten uit dit plan zijn namelijk nog steeds relevant en noodzakelijk om de stad te worden die we willen zijn. Ook het achterliggende gedachtegoed daarvan nemen we mee: we blijven kritisch kijken naar wat we doen en zoeken naar mogelijkheden om efficiënt te werken zonder daarbij af te doen aan de voorzieningen in onze stad. Dat zijn wij als gemeente aan onze inwoners verschuldigd.”

 

Het coalitieakkoord richt zich naast 3 gebiedsgerichte stadsprogramma’s (Rivierenzone, Binnenstad en Westwijk) op 5 thema’s: Nieuwe Energie, Groen Vlaardingen, Veilig Vlaardingen, Leefbaar Vlaardingen en Zorgzaam Vlaardingen. Daarnaast is er een basis vastgelegd als fundament onder de stadsprogramma’s. Het coalitieakkoord benoemt een aantal zaken die BWT daarbinnen dient op te pakken:

 

  • Woningbouwambitie; jaarlijks gemiddeld 500 woningen bouwen,

  • Intensiveren van de aanpak van woonoverlast door wekelijks huis aan huis controles te doen.

  • Werken & Ondernemen; terugdringen ondermijning.

Team BWT levert in 2023 als uitwerking van dit Herstelplan een bijdrage aan de volgende 5 projecten:

  • 1.

    Integrale horecacontroles.

  • 2.

    Bedrijfscontroles op bedrijventerreinen in het kader van de terugdringing van ondermijning.

  • 3.

    Aanpak van illegale bewoning/ woonfraude.

  • 4.

    Aanpak van verpaupering van bedrijventerreinen.

  • 5.

    Aanpak van verpaupering van monumenten.

Hoofdstuk 3 van dit uitvoeringsprogramma concretiseert de rol van team BWT binnen deze 5 projecten. Daaraan is ook een urenindicatie gehangen van de beschikbare tijd vanuit team BWT.

2.2.2 Aanpak overtredingen met hoge prioriteit

Voor de vaststelling van het beleidsplan is een nieuwe risicoanalyse uitgevoerd. Daaruit volgt een lijst met overtredingen die hoge prioriteit krijgen. Prioritering 1 heeft daarbij de hoogste urgentie en zo volgend. Daarom richt team BWT zich in 2023 in ieder geval op de aanpak van deze overtredingen:

 

Hoge prioriteit

Hoofdcategorie

Categorie overtreding

1

Bouwen

Toezicht constructieve veiligheid nieuwbouw (zorgplicht)

2

Bouwen

Toezicht brandveiligheid nieuwbouw (zorgplicht)

3

Bestaande bouw

Gebreken aan bestaande woongebouwen o.a. constructieve gebreken (appartementen, zorgcomplexen, instellingen)

4

Bestaande bouw

Gebreken overige bestaande bouwwerken (verpaupering)

5

Gebruik (strijd bestemmingsplan)

Overtreding gebruiksvoorschriften woonwijken (incl. woonwijk centrum) (o.a. overbewoning)

6

Gebruik (strijd bestemmingsplan)

Overtreding gebruiksvoorschriften gebouwen (m.n. illegale bewoning/ bedrijvigheid) bedrijventerreinen

7

Brandveiligheid

Zorg-, sport-, culturele-, overheidsinstelling, school, peuterspeelzaal, kinderdagverblijf

8

Brandveiligheid

Bedrijven overig (verpauperde bedrijventerreinen)

9

Monumenten

Gebreken overige bestaande bouwwerken (verpaupering)

 

2.3. Doelstellingen 2023

Voor 2023 zijn de volgende doelstellingen vastgesteld:

  • Het Uitvoeringsprogramma 2024 ligt klaar ter vaststelling voor 1 januari 2024.

  • De evaluatie over 2023 ligt klaar ter vaststelling voor 15 mei 2024.

  • Voldoende implementatie van de Omgevingswet, waarbij in ieder geval alle wettelijke minimumvereisten zijn gerealiseerd.

  • Voldoende implementatie van de Wet private kwaliteitsborging, waarbij in ieder geval alle wettelijke minimumvereisten zijn gerealiseerd

  • Alle aanvragen om een omgevingsvergunning zijn binnen de wettelijke termijn afgehandeld

  • Medio 2023 is de website van de gemeente Vlaardingen bijgewerkt met alle relevante informatie over de taken die worden uitgevoerd door team BWT.

  • Efficiënter toezicht en handhaving: In 2023 wordt een nieuw systeem geïmplementeerd waarmee toezicht digitaal verwerkt kan worden. Hiervoor zijn werkprocessen opgesteld. Informatie uit het systeem borgt de monitoring van de capaciteit op de thema’s, waardoor het team efficiënter kan werken. In 2023 draagt dit bijdragen aan een omschakeling van reactief toezicht naar proactief toezicht. Op basis van het uitvoeringsprogramma wordt meer thema- en gebiedsgericht gewerkt.

3. Overzicht taken team BWT 2022

3.1 Team BWT gezamenlijk

 

Hoe is team BWT georganiseerd?

Team Bijzondere wetten en Bouw- en woningtoezicht (BWT) is verantwoordelijk voor alle uitvoeringstaken van vergunningverlening en toezicht en handhaving met betrekking tot de taakvelden die in relatie staan tot de Wet algemene bepalingen omgevingsrecht. Daarnaast wordt team BWT betrokken bij diverse projecten waaraan dit team op grond van bevoegdheid en/of expertise een bijdrage kan leveren. Hierbij kan bijvoorbeeld gedacht worden aan de aanpak van ondermijning of woonfraude.

Taken

Focus BWT

Urenraming

Opstellen uitvoeringsprogramma

Jaarlijks moet team BWT een uitvoeringsprogramma opstellen in november/december.

100

Opstellen jaarverslag

Jaarlijks moet team BWT een jaarverslag opstellen in januari/februari.

50

Bijwerken website

In samenwerking met team Communicatie moet de informatievoorziening t.a.v. de taken van team BWT sterk worden uitgebreid en verbeterd. Dit ook in het kader van de preventiestrategie (zie Beleidsplan).

Doelstelling: Inwoners en ondernemers beter faciliteren en inzicht bieden in het nut en de noodzaak van de uitvoering van VTH-taken.

Instrument: Inzet gemeentelijke website.

Aanpak: Behoefteonderzoek uitvoeren. Welke klantvragen zijn er? Vragen en antwoorden formuleren die aansluiten bij de klantbehoefte. Betere doorverwijzing naar het Beleidsplan en het HUP. Doorverwijzingen opnemen naar bemiddelende instanties zoals Buurtbemiddeling.

Verwacht resultaat: Beter geïnformeerde en gefaciliteerde inwoners en ondernemers.

Inzet: team BWT projectverantwoordelijke. Ondersteund door Wabo coördinator en team Communicatie.

80

 

3.2 Team BWT onderdeel Vergunningverlening

 

Hoe is Vergunningverlening georganiseerd?

Vergunningverlening werkt op basis van aanvragen en meldingen die binnenkomen via een centraal systeem, het Omgevingsloketonline.nl. De vergunningverlener is verantwoordelijk voor het gehele vergunningenproces. Het uitgangspunt is dat de vergunningverlener zelf toetst en indien nodig advies opvraagt. Daarbij kan het gaan om nader welstandelijk, planologisch, juridisch en/of constructief advies. Vergunningverlening heeft daarbij administratieve ondersteuning. De toezichthouders houden toezicht op de uitvoering van de afgegeven omgevingsvergunningen.

Reguliere taken

Focus vergunningverlening

Urenraming

Vooroverleg

Bij regulier complexe aanvragen en bij uitgebreide aanvragen wordt een vooroverleg ingepland met de aanvrager, de Wabo coördinator en de beoogde casemanager. Het vooroverleg heeft het doel het komen tot een kansrijke, ontvankelijke aanvraag. Ook is het prettig dat de aanvrager kennismaakt met de casemanager, wat de samenwerking vergemakkelijkt. De in te dienen aanvraag wordt doorgenomen en de belangrijkste knelpunten worden besproken, zodat daarop geanticipeerd kan worden.

 

Onder de Omgevingswet wordt het vooroverleg als apart proces beschreven en vastgesteld.

600

Advies

Voorafgaand aan het indienen van een aanvraag om een omgevingsvergunning, vragen veel aanvragers om advies: ‘Past mijn plan in het bestemmingsplan?’ ‘Is deze activiteit vergunningsvrij of niet?’. Door de toename van deze adviesvragen, is het takenpakket van vergunningverleners in de afgelopen jaren ruimer geworden.

100

Reguliere aanvraag basis

Het afhandelen van een enkelvoudige omgevingsvergunning aanvraag die past in het bestemmingsplan of afgehandeld kan worden middels een reguliere ontheffingsprocedure. Met hierin oog voor het gemeentelijk Bibob beleid.

Reguliere aanvraag complex

Het afhandelen van een complexere enkelvoudige of meervoudige aanvraag. Vlaardingen is o.m. een stad met diverse bedrijven en inrichtingen. Hierdoor wordt de complexiteit vergroot als er vergunningen nodig zijn voor nieuwbouw of wijzigingen. Dit leidt o.m. tot vergunningen die bestaan uit verschillende activiteiten (bijv. Slopen, bouwen en milieu), maar kunnen ook bestaan uit activiteiten die betrekking hebben op monumenten en archeologie. Daarnaast heeft Vlaardingen ook te maken met andere milieu gerelateerde zaken zoals weg- en industrielawaai die van invloed kunnen zijn op het vergunning proces. .

Uitgebreide aanvraag

Het afhandelen van een omgevingsvergunning aanvraag die afgehandeld wordt met een uitgebreide procedure. Het betreft hier voornamelijk complexere aanvragen die veelal in strijd zijn met het bestemmingsplan.

Sloop-, en gebruiksmeldingen

Sloopmeldingen gaan deels over bouwkundige sloop en deels over asbestverwijdering. De meldingen bouwkundige sloop worden met name beoordeeld op hun volledigheid (o.m. of er een sloopveiligheidsplan bij de melding is ingediend). De (sloop)asbestmeldingen worden sinds enige tijd afgehandeld door de DCMR. De meldingen brandveilig gebruik worden in mandaat afgehandeld door de VRR.

Gebruiksvergunning

Het afhandelen van een aanvraag brandveilig gebruik. De gebruiksvergunning wordt grotendeels in mandaat afgehandeld door de VRR. De VRR stelt de concept vergunning op die vervolgens door de gemeente ter inzage wordt gelegd, waarna de gemeente de vergunning uiteindelijk al dan niet verleend.

Constructieve toetsing

Het toetsen van constructies aanvragen omgevingsvergunningen en evenementen vergunningen.

 

In 2023 is te verwachten dat het aantal benodigde uren de beschikbare uren zal overstijgen. Dit komt door de festiviteiten van Vlaardingen 750 jaar en door de aanvang van de grootschalige woningbouw in district U.

Het betreft hier voor 2023 een woontoren van 70 meter, een renovatie en optopping van het Unilevergebouw en een parkeergarage.

Als bovengenoemde projecten allemaal in 2023 doorgaan, dan zal dit ruw geschat ca. 1000-1200 extra aan benodigde uren zijn t.o.v. 2022.

Dit zal door uitbesteding opgevangen moeten worden.

Totaal behandelen aanvragen en meldingen:

6.6701

Totaal urenraming regulier taken

7.370

Projecten

Focus vergunningverlening

Urenraming

Bouwopgave Woonvisie 2021-2030

In Vlaardingen werken we aan een woningvoorraad van 39.000 woningen tot 2030. Er wordt uitgegaan van de bouw van 2000 extra woningen in een periode van 10 jaar. Dit komt uit op gemiddeld 200 extra woningen per jaar. Voor de grootschalige nieuwbouw moeten extra uren vanuit vergunningverlening worden gereserveerd om zorg te kunnen dragen voor een voortvarende afhandeling van vergunningaanvragen. In 2023 zijn er naar verwachting meer en complexere aanvragen, dit zorgt voor een vraag naar meer capaciteit.

1.810

Project private kwaliteitsborging

Op 1 januari 2024 treedt de nieuwe Wet kwaliteitsborging voor het bouwen (Wkb) in werking. De Wkb heeft als doel de bouwkwaliteit en het bouwtoezicht te verbeteren. De wet gaat gefaseerd in. Voor de implementatie van de Wkb moet vergunningverlening de volgende acties uitvoeren:

  • -

    Bepalen van uitgangspunten voor Vlaardingen bij de voorbereiding op de Wkb

  • -

    Beschrijven van de definitie gevolgklasse 1 en benoemen bijbehorende producten

  • -

    Bepalen nieuwe werkzaamheden en taken

  • -

    Bepalen benodigde capaciteit Wkb

  • -

    Analyse gevolgklasse 1 op werkvoorraad/ opstellen impactanalyse.

  • -

    Uitwerken bestuursakkoord voor Vlaardingen Nota specifiek Vlaardingse risicogebieden/gelijkwaardigheid

  • -

    Werkprocessen beschrijven (o.m. werkwijze dossier bevoegd gezag, werkwijze risicoanalyse, samenwerking ketenpartners, uitvoeringscontroles, etc.)

  • -

    Methode van berekenen leges/ aanpassen Legesverordening

  • -

    Financiële gevolgen van de Wkb in kaart brengen, (o.m. leges)

  • -

    Proefprojecten starten

  • -

    Opstellen van Plan van Aanpak

  • -

    Veranderingen in kaart brengen voor inrichting Portaal Leefomgeving/aansluiting DSO

  • -

    Uitwerken uitvoeringscontrole gevolgklasse 1 Wkb (toezicht)

  • -

    Handhavingsbeleid Wkb

  • -

    Opstellen nieuwe standaardbrieven

  • -

    Opstellen opleidingsprogramma Wkb

  • -

    Analyse noodzaak tot herziening servicelevel agreements (SLA’s) tussen gemeente en ketenpartners (DCMR, VRR)

1.350

Project implementatie Omgevingswet

Op 1 januari 2024 gaat de nieuwe Omgevingswet in. Dit betekent dat alle gemeenten in Nederland voor deze datum veranderingen met betrekking tot processen en dienstverlening ten aanzien van inwoners moeten realiseren. Een belangrijk onderdeel hierin is het aanpassen van het vergunningensysteem (Key2), waarbij een naadloze aansluiting op het Digitaal Stelsel Omgevingswet (DSO) moet resulteren in onder meer een snelle en transparante afhandeling van aanvragen, en ook een continu correct inzicht in de veranderde wet- en regelgeving.

 

Er is een plan van aanpak waarin staat omschreven welke acties in 2023 nog moeten worden opgepakt:

  • -

    Instellen adviescommissie rijksmonumenten

  • -

    Berekenen kostendekkende leges t.b.v. legesverordening

  • -

    Beschrijving nieuwe rol KCC in vergunningenproces

  • -

    Tijdige beoordeling oude aanvragen voordat het nieuwe wettelijke regime gaat gelden

  • -

    Bepaling nieuwe taakverdeling en samenspel tussen de onderdelen vergunningverlening, toezicht en handhaving

Acties die in 2021/2022 zijn gestart gaan door in 2023.

1.350

Totaal urenraming projecten

4.510

 

3.3 BWT onderdeel Toezicht en Handhaving

 

Hoe is Toezicht en Handhaving georganiseerd?

Toezicht en Handhaving zijn binnen team BWT gerelateerd aan Wabo-activiteiten. Toezicht richt zich daarbij op 3 pijlers: toezicht op nieuwbouw, toezicht op bestaande bouw en toezicht naar aanleiding van meldingen, klachten en handhavingsverzoeken. Handhaving richt zich op het herstel van overtredingen door middel van het inzetten van het bestuursrechtelijk handhavingstraject. Tot slot leveren de onderdelen Toezicht en Handhaving expertise en capaciteit binnen een aantal projecten die lopen binnen de gemeente Vlaardingen.

 

Uit het Herstelplan volgen ook nieuwe projecten waarbij wordt uitgegaan van actief toezicht om zo in bepaalde gebieden binnen de gemeente Vlaardingen de leefbaarheid te verbeteren en verpaupering tegen te gaan.

Taken

Focus Toezicht/ Handhaving

Urenraming Toezicht

Urenraming Handhaving

Vergunningen

  • -

    Toezicht uitzetten bouwwerk

  • -

    Toezicht constructieve veiligheid nieuwbouw (zorgplicht)

  • -

    Toezicht brandveiligheid nieuwbouw (zorgplicht)

  • -

    Toezicht opleveren bouwwerk

  • -

    Toezicht hinder omgeving

  • -

    Toerzicht horeca vergunningen

2.230

380

Incidenteel

Bouwopgave Woonvisie 2021-2030

Verdeeld over 10 jaar zijn er per jaar 7 bouwprojecten en 6 tot 7 sloopprojecten voorzien. In 2023 is de verwachting dat er meer projecten van start gaan dan de geraamde 7. Toezicht op de omgeving rond het bouwproject en sloopprojecten blijven onverminderd van toepassing voor de gemeente. De uren zijn gebaseerd op sloop, bouw en ingebruikname van de woningen.

Er zijn in dit plan uren beschikbaar ten aanzien van toezicht en handhaving. De ervaring leert dat er met regelmaat illegale bouwwerken worden opgericht en hiermee veel meldingen zijn gemoeid.

620

Uren vallen onder bouwen illegaal

230

Uren vallen onder bouwen illegaal

Bouwen illegaal

Bouwen zonder of in afwijking van voorschriften van omgevingsvergunning.

500

650

Afhandelen bezwaarschriften

Jaarlijks ontvangt de gemeente meerdere bezwaarschriften over omgevingsvergunningen.

Incidenteel

250

Woo verzoeken afhandelen

Jaarlijks worden aan de gemeente Woo verzoeken gedaan. Het team levert de informatie geanonimiseerd aan en een jurist stelt het concept besluit op in overleg met de Woo-coördinator van JZ.

Incidenteel

Incidenteel

Slopen

  • -

    Slopen zonder of in afwijking van voorschriften van omgevingsvergunning

Incidenteel

Incidenteel

Bestaande bouw

  • -

    Gebreken aan bestaande woningen

  • -

    Gebreken aan bestaande woongebouwen o.a. constructieve gebreken (appartementen, zorgcomplexen, instellingen)

  • -

    Gebreken aan bestaande bouwwerken met een publieksfunctie (onderwijs e.d.)

  • -

    Gebreken overige bestaande bouwwerken (verpaupering)

  • -

    Hinder (waaronder stookinstallaties)

250

290

Gebruik (strijd bestemmingsplan)

  • -

    Overtreding gebruiksvoorschriften woonwijken (incl. woonwijk centrum) (o.a. overbewoning)

  • -

    Overtreding gebruiksvoorschriften centrum (horeca, winkels, etc.)

  • -

    Overtreding gebruiksvoorschriften gebouwen (m.n. illegale bewoning/ bedrijvigheid) bedrijventerreinen.

800

1.000

Tijdelijke vergunningen

  • -

    Overschrijding termijn tijdelijk gebruik (o.a. mantelzorgregeling)

  • -

    Overschrijding instandhoudingstermijn tijdelijk bouwwerk

Incidenteel

Incidenteel

Welstand

Strijd met Welstand

incidenteel

Incidenteel

Werken/werkzaamheden

Uitvoering werken en werkzaamheden (ophogen, afgraven, egaliseren, draineren, verharden, dempen) zonder of in afwijking van een omgevingsvergunning

incidenteel

Incidenteel

Brandveiligheid

Overtreding voorschriften brandveiligheid gebouwen en terreinen (Bouwbesluit)

330

290

Monumenten

  • -

    Wijzigen zonder of in afwijking van omgevingsvergunning monumenten

  • -

    Gebreken overige bestaande bouwwerken (verpaupering)

  • -

    Brandveiligheid Monumenten

incidenteel

Incidenteel

Klachten en meldingen

Jaarlijks worden ca. 200 klachten en meldingen over diverse onderwerpen gedaan, zoals illegale bewoning, illegale bouw, strijdig gebruik, etc.

In 2023 worden klachten op de aspecten veiligheid, gezondheid en ruimtelijk impact geprioriteerd (van direct constructief- en/of brandgevaar, naar gezondheidsaspecten, tot hinder). Op basis van de prioritering wordt bepaald of een klacht in behandeling wordt genomen. Heeft de klacht geen prioriteit dan wordt deze afgedaan met een brief dat vanwege de prioritering de klacht niet wordt afgehandeld.

330

620

Handhavings-verzoeken

Naast klachten en meldingen ontvangt de gemeente jaarlijks ongeveer 15 officiële handhavingsverzoeken. Handhavings-verzoeken gaan vaak over strijdig gebruik, bouwen in afwijking van de vergunning of strijdigheden met het Bouwbesluit 2012. Deze moeten worden afgehandeld.

330

500

Onvoorziene werkzaamheden

Jaarlijks zijn er werkzaamheden die onvoorzien opgelegd worden binnen het team. Bijvoorbeeld door een landelijk acuut probleem of een ontstane (grote) calamiteit.

800

650

Totaal urenraming reguliere taken

6.570

4.480

4. Capaciteit 2023

Beschikbare capaciteit 2023

Binnen het team BWT is de onderstaande capaciteit beschikbaar.

 

Er is vacatureruimte naast de ingehuurde medewerkers voor 2 bouwinspecteurs en 1 handhavingsjurist. In de verdeling zijn deze uren wel opgenomen, gedurende het jaar moet blijken of invulling aan deze personele behoefte kan worden gegeven.

 

Werkverdeling naar risico

Wanneer onvoldoende invulling gegeven kan worden aan de benodigde capaciteit, zal het werk verdeeld worden op basis van de risicoanalyse. Veiligheid en gezondheid staan voorop, waarbij leefbaarheid als rode draad door het werk loopt.

 

5. Monitoring

Het monitoren van de uitvoering is wettelijk vereist, zoals verankerd in het Besluit omgevingsrecht. Om aan deze wettelijke verplichting te voldoen, werkt team BWT naar verwachting vanaf het 2e kwartaal 2023 met een nieuw registratiesysteem: Portaal Leefomgeving. Dit wordt momenteel (door)ontwikkeld. In 2023 wordt daarnaast een eigen administratie bijgehouden, zo zijn over de ontbrekende maanden gegevens beschikbaar.

 

Portaal Leefomgeving functioneert als een zaaksysteem zodat team BWT niet zelf hoeft te administreren. De taken van team BWT worden geregistreerd, gemonitord en gekoppeld aan de vastgestelde werkprocessen. Het is nog niet mogelijk jaaroverzichten te genereren van:

  • -

    Alle geregistreerde zaken (o.a. meldingen, klachten, formele handhavingsverzoeken, aangevraagde vergunningen, uitgevoerde controle, Woo-verzoeken)

  • -

    Doorlooptijden (moment van registratie tot afhandeling)

  • -

    Inzicht in- en output per proces en medewerker

Portaal Leefomgeving registreert vooralsnog geen:

  • -

    Bezwaar- en beroepszaken. Dit wordt handmatig bijgehouden.

  • -

    Projecten onder het Herstelplan. Ook dit wordt handmatig bijgehouden. Per uit te voeren project worden afspraken gemaakt op welke wijze de voortgang en het aantal gewerkte uren worden geregistreerd.

6. Evaluatie

Jaarlijkse evaluatie is nodig om te kunnen beoordelen of het gevoerde beleid effectief is en uitvoering geeft aan de gestelde prioriteiten en doelen. Het jaarverslag wordt jaarlijks in het 1e kwartaal aan het college aangeboden en daarna ter informatie gedeeld met de raad. Aan de opbouw van het verslag zijn geen wettelijke eisen gesteld. Wel is gesteld dat rapportage plaatsvindt over de resultaten van het uitgevoerde beleid. Het Portaal Leefomgeving zal deze rapportage vergemakkelijken.

7. Bijlage: Overzicht urenraming

Beleidsondersteuning

Taken

Urenraming

Opstellen uitvoeringsprogramma

100

Opstellen jaarverslag

50

Bijwerken website

80

 

 

Vergunningverlening 

Reguliere taken

Urenraming

Vooroverleg

600

Advies

100

Reguliere aanvraag basis

Reguliere aanvraag complex

Uitgebreide aanvraag

Sloop-, en gebruiksmeldingen

Gebruiksvergunning

Subtotaal aanvragen

6.670

Totaal urenraming reguliere taken

7.370

Projecten

Urenraming

Bouwopgave Woonvisie 2021-2030

1.810

Project private kwaliteitsborging

1.350

Project implementatie Omgevingswet

1.350

Totaal urenraming projecten

4.510

 

 

Toezicht en handhaving

Taken

Urenraming Toezicht

Urenraming Handhaving

Vergunningen

Horecavergunningen

2.230

380

Incidenteel

Bouwopgave Woonvisie 2021-2030

620

230

Bouwen illegaal

500

650

Afhandelen bezwaarschriften

Incidenteel

250

Woo verzoeken afhandelen

Incidenteel

Incidenteel

Slopen

incidenteel

incidenteel

Bestaande bouw

250

290

Gebruik (strijd bestemmingsplan)

800

1.000

Tijdelijke vergunningen

Incidenteel

Incidenteel

Welstand

incidenteel

Incidenteel

Werken/werkzaamheden

incidenteel

Incidenteel

Brandveiligheid

330

290

Monumenten

incidenteel

Incidenteel

Klachten en meldingen

330

620

Handhavings-verzoeken

330

500

Onvoorziene werkzaamheden

800

650

Totaal urenraming reguliere taken

6.570

4.480

Projecten

Urenraming Toezicht

Urenraming Handhaving

Verpaupering monumenten

210

380

Verpaupering bedrijventerreinen

210

380

Project horecacontroles

40

Incidenteel

Woonfraude

780

940

Ondermijning

290

410

Totaal urenraming projecten

1.530

2.110


1

Deze urenraming is gebaseerd op aantallen uit voorgaande jaren. Het werkelijke aantal uren is sterk afhankelijk van de hoeveelheid en complexiteit van aanvragen. Er is geldt op dit onderdeel geen maximum aantal uren (op≠op). Dat hoeft financieel ook niet, omdat de legesinkomsten meebewegen met de in behandeling genomen aanvragen