Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Hoorn

Beleidsregels Sportvelden Hoorn 2023

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieHoorn
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingBeleidsregels Sportvelden Hoorn 2023
CiteertitelBeleidsregels Sportvelden Hoorn 2023
Vastgesteld doorcollege van burgemeester en wethouders
Onderwerpalgemeen
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

Onbekend

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

17-03-2023nieuwe regeling

07-03-2023

gmb-2023-112941

2020283

Tekst van de regeling

Intitulé

Beleidsregels Sportvelden Hoorn 2023

 

Zaaknummer: 2020283

 

Het college van Burgemeester en Wethouders;

 

gelezen het voorstel van Onderwijs, Doelgroepenvervoer en Leisure d.d. 7 maart 2023;

 

Besluit vast te stellen de:

 

Beleidsregels Sportvelden Hoorn 2023

 

In dit document zijn de beleidsregels beschreven, die betrekking hebben op de aanleg, vervanging en onderhoud van de gemeentelijke sportvelden.

 

1. Sportparken

De volgende sportparken vallen onder deze regeling:

Sportpark

Sportvelden type

Hoofdgebruiker (huidig)

Blauwe Berg

Natuurgrasveld en kunststofbaan atletiek

Av Hollandia

Blauwe Berg

Natuurgrasveld rugby

Rugby Club West-Friesland

Fruittuinen

Natuurgras- en kunstgrasveld (kurk- en sbr-infill) voetbal

Vv de Blokkers

Holenweg

Asfalt wielerbaan

HR&TC

Julianapark

Natuurgras-, izo- en kunstgrasveld (kurkinfill) voetbal

HVV Hollandia

’t Krijt

Natuurgras- en kunstgrasveld (kurkinfill) voetbal,

Kunstgras- (zandinfill) en asfaltveld handbal

Sv Westfriezen

Lingeweg

Kunstgrasveld (zandinfill) korfball, beachveld

ADOS

Middelweg

Natuurgras-, izo- en kunstgrasveld ((kurk- en sbr-infill) voetbal

HCSV Zwaluwen ’30

Wilhelminapark

Natuurgras- en kunstgrasveld (kurk en sbr infill) voetbal

SV Always Forward

Risdam Noord

Natuurgrasveld voetbal

HSV Sport 1889

Risdam Noord

Honk- en softbalveld

HBSV Urbanus

 

De gemeente is verantwoordelijk voor de sportvelden en streeft ernaar:

  • Het aanbod te laten aansluiten bij de behoefte vanuit wijk, stad en/of regio;

  • De kwaliteit ervan conform de geldende normen/eisen te handhaven;

  • De bezetting te optimaliseren, o.a. door de sportvelden multifunctioneel te benutten danwel sportvelden bij overcapaciteit (tijdelijk) een nieuwe sportbestemming te geven.

 

2. Aanleg/ renovatie

 

2.1Investeringen die volledig voor rekening komen van de gemeente:

  • De aanleg/renovatie van de sportvelden en daarbij behorende basisveldinrichting;

  • De vervanging van de veldinrichtingsvoorzieningen die voor de renovatie van een sportveld noodzakelijk zijn om aan de (nieuwe) normen van de desbetreffende sportbond te voldoen zoals ballenvangers, hoekvlaggen/ hoekvlagstokken, veldafscheidingshekwerk, doelen, netten etc.. Mits de reguliere gebruikstermijn is aangehouden en vervanging noodzakelijk is.

 

2.1.1Normen sportbond

De capaciteitsnormen van de betreffende bond zijn voor de aanleg/renovatie van sportvelden het uitgangspunt. Daarbij wordt uitgegaan van een reguliere trainings- en wedstrijdintensiteit. Wanneer een hoofdgebruiker een hogere intensiteit wenst, bijvoorbeeld vanwege prestatiesport, zal de hoofdgebruiker dat moeten inpassen binnen de beschikbare voorzieningen op het eigen sportpark of op een ander sportpark in de gemeente.

 

Van eventuele capaciteitsuitbreiding voor rekening van de gemeente is uitsluitend sprake als:

  • Er een structurele (meerjarige) ondercapaciteit is, en;

  • Er een reële verwachting is dat de ondercapaciteit ook minimaal de komende 10 jaar aanhoudt, en;

  • De mogelijkheden voor medegebruik van sportvelden bij andere hoofdgebruikers in de gemeente goed zijn onderzocht, waaruit blijkt dat die geen oplossing bieden voor de ondercapaciteit, en;

  • Het sportpark/ omliggende omgeving ook de mogelijkheid tot capaciteitsuitbreiding biedt.

 

2.1.2Onderhoud en eenduidigheid

  • Eenduidig sportmateriaal;

  • Zo laag mogelijke onderhoudskosten met behoud van kwaliteit en veiligheid voor de gebruikers;

  • Afwijken kan indien meerkosten voor rekening is van de hoofdgebruiker.

 

2.1.3Vervanging/renovatie

In basis wordt voor het moment van vervanging/ renovatie gekeken naar de afschrijvingsperiode die voor de voorziening is bepaald. Vervolgens wordt op basis van keuring (voldoen aan normen en veiligheid) het definitieve moment bepaald.

 

Indien vervanging/renovatie eerder noodzakelijk is dan de beoogde afschrijvingsduur zijn de kosten in basis voor de rekening van de hoofdgebruiker. In geval van goed onderhoud door de hoofdgebruiker en intensief gebruik van de voorziening kan hiervan worden afgeweken. Dit is ter beoordeling aan de gemeente.

 

2.1.4Kunstgras

Wanneer de capaciteitsbehoefte aan wedstrijd- en trainingsvelden niet met natuurgras kan worden gerealiseerd binnen de beschikbare ruimte, kan kunstgras worden ingezet.

Ontwikkelingen in de desbetreffende sport en de normen die op dat moment gelden kunnen ook leiden tot het omzetten van een natuurgrasveld in een kunstgrasveld.

Het is ook mogelijk dat een kunstgrasveld weer naar een natuurgrasveld wordt omgezet in geval er langdurig sprake is van overcapaciteit.

Kunstgrasvelden met SBR-rubbergranulaat infill worden bij renovatie vervangen door kurk infill.

 

2.1.5Duurzaamheid

 

Circulariteit

Daar waar mogelijk wordt materiaal dat vrijkomt bij de renovatie van sportvelden hergebruikt voor hetzelfde sportveld of voor rondom een sportveld op een ander sportpark. Zijn materialen niet direct te hergebruiken dan worden deze naar een erkende verwerker afgevoerd, die hier zoveel mogelijk nieuwe materialen van maakt of het na een bewerking alsnog kan hergebruiken.

 

Aanleg/renovatie

Bij de aanleg/ renovatie van sportvelden worden bouwstoffen gebruikt, die een zo lang mogelijk levensduur hebben en na hun levensduur weer circulair kunnen worden gebruikt op het sportpark of elders. De inrichting van een sportpark/ sportveld is erop gericht dat deze zo min mogelijk onderhoudskosten met zich meebrengt.

 

Klimaatneutraal

Bij realisatie van nieuwe voorzieningen en beheer, onderhoud en vervanging van bestaande voorzieningen wordt rekening gehouden met de ambitie om in 2040 klimaatneutraal te zijn.

 

2.2Investeringen die volledig voor rekening komen van de hoofdgebruiker:

  • Alle investeringen die (sporttechnisch) niet absoluut noodzakelijk zijn, maar door de aanvrager als zeer wenselijk worden beschouwd, alsmede investeringen t.b.v. gebruiksartikelen;

  • Meerkosten voor een andere hekwerkkleur van ballenvangers en veldafscheidingshekwerk dan de gebruikelijke grijze (gegalvaniseerd) hekwerkkleur;

  • Tribune, vlaggenmasten, standenbord, dug-outs (zie 2.3.2);

  • Hoekvlaggen/hoekvlagstokken, doelnetten, doelen indien eerder dan de reguliere gebruikstermijn;

  • Om inkomsten voor de hoofdgebruiker te genereren worden rondom het sportveld aan ballenvangers en veldafscheidingshekwerk reclameborden en reclamedoeken gehangen. Hier zijn deze inrichtingselementen niet op berekend. Wanneer er door storm schade aan deze inrichtingselementen ontstaan, wordt door de gemeente de schade in oorspronkelijke staat hersteld en de kosten hiervan doorberekend aan de hoofdgebruiker.

 

2.3Specifieke elementen

 

2.3.1Gemeentelijke veldverlichting

Deze paragraaf heeft betrekking op veldverlichting, die onder gemeentelijk eigendom en verantwoordelijkheid valt.

 

Algemeen:

  • De gemeente stelt zich als doel duurzame buitensportaccommodaties te realiseren. Vanaf 2023 zal de gemeente daarom bij de aanleg of benodigde vervanging van veldverlichting of armaturen uitgaan van LED-veldverlichting;

  • De beleidsregels inzake de veldverlichting hebben geen terugwerkende kracht voor de hoofdgebruikers die tot en met 2022 zelf hebben geïnvesteerd op LED-verlichting. Van compensatie van gemiste gemeentelijke bijdrage zal geen sprake zijn;

  • Huidige aanwezige veldverlichting blijft gehandhaafd zolang deze niet is afgeschreven en op basis van meetonderzoek voldoet aan de veldverlichtingsnormen van de desbetreffende sportbond en aan geldende veiligheidseisen;

  • Niet eerder dan het moment dat conventionele veldverlichting is afgeschreven, wordt deze vervangen voor LED-veldverlichting;

  • Indien een hoofdgebruiker de verlichting voortijdig wenst te vervangen, kan de hoofdgebruiker gebruik maken van de subsidieregelingen van Rijk en/of Provincie. Bij een eventuele lening voor de financiering van de eigen bijdrage kan de gemeente garant staan, indien de hoofdgebruiker via de Stichting Waarborgfonds Sport ook een garantstelling heeft aangevraagd en verkregen.

  • Veldverlichting wordt gerealiseerd volgens de norm van de bond voor trainingsniveau. De meerkosten voor een veld met wedstrijdverlichting zijn voor rekening van de hoofdgebruiker;

  • Het aantal velden met veldverlichting is gebaseerd op basis van de benodigde trainingscapaciteit, zoals aangegeven door de sportbond.

 

Voor rekening van de gemeente:

  • De aanleg van LED-veldverlichting incl. veldverlichtingsmasten en bekabeling;

  • De aanlegkosten van de bediening (aan/uit) van de veldverlichting en de aansluiting ervan op de meterkast;

  • De veiligheidskeuring van de verlichtingsmasten op stabiliteit (na 20 jaar elke 5 jaar);

  • Het meetonderzoek waaruit blijkt of een veldverlichting van een te renoveren sportveld wel of niet voldoet aan de geldende verlichtingsnorm van de desbetreffende sportbond;

  • Onvoorziene schade veroorzaakt door extreme weersomstandigheden, waarbij het gebruik van de hoofdgebruiker niet heeft bijgedragen aan de ontstane schade zoals bijvoorbeeld de aanwezigheid van sponsoruitingen;

  • De vervanging van veldverlichting, mits dit niet eerder is dan de afschrijvingsduur. Indien eerder dan deze termijn op basis van de keuring vervanging noodzakelijk is en de hoofdgebruiker met documenten kan aantonen dat de veldverlichting goed is onderhouden, zijn de kosten ook voor rekening van de gemeente.

 

Voor rekening van de hoofdgebruiker:

  • Alle noodzakelijke kosten voor de aanleg, vervanging en (tussentijdse) aanpassingen van/aan de meterkast, zodat de veldverlichting kan worden aangesloten en kan (blijven) functioneren conform de geldende verlichtingsnormen van desbetreffende bond;

  • Een lichtmanagementsysteem voor efficiëntere bediening van de veldverlichting;

  • Jaarlijkse kosten die verbonden zijn aan de veldverlichting en meterkast. Daaronder valt het vastrecht, stroomkosten en onderhoud/ in stand houden van de veldverlichting, incl. tussentijdse vervanging van armatuur, drivers, lampen/ LED-strips.

 

2.3.2Dug-out

  • Bij kunstgras- en natuurgrashoofdveld zijn de dug-outs onderdeel van de basisrichting van het sportveld en zijn de kosten voor rekening van de gemeente. Bij de overige velden valt dit buiten de basisinrichting. Keuze en kosten zijn dan voor rekening van de hoofdgebruiker;

  • Stenen dug-outs worden na 20 jaar elke 5 jaar door de gemeente gekeurd op stabiliteit. In principe wordt ernaar gestreefd de dug-outs te vervangen door versies die vandaag de dag gangbaar zijn.

 

2.3.3Tribunes

Stenen tribunes worden elke 5 jaar door de gemeente gekeurd op veiligheid/ stabiliteit. Hoewel tribunes eigendom zijn van hoofdgebruikers willen wij als eigenaar van de sportaccommodatie de veiligheidsrisico’s ervan, door deze veiligheidskeuring, tot het minimum beperken en hiervan niet afhankelijk zijn van de hoofdgebruiker.

 

2.3.4Zonnepanelen op het sportpark

De gemeente is een voorstander om een sportaccommodatie duurzamer te maken door het plaatsen van zonnepanelen. Dit dient in principe op clubgebouwen gerealiseerd te worden.

 

De gemeente verleent medewerking aan het plaatsen van zonnepanelen elders op het sportpark dan op een clubgebouw indien het rendement van de zonneopbrengst op het clubgebouw zo laag is, waardoor het voor de hoofdgebruiker niet meer interessant is om hiervoor op die plek deze investering te doen. Bijvoorbeeld door te veel schaduwval.

 

Hierbij gelden de volgende voorwaarden:

  • De opbrengst van de zonnepanelen is volledig bedoeld voor het klimaatneutraal maken van het sportpark (incl. accommodatie) waar de zonnepanelen worden geplaatst;

  • De hoofdgebruiker vraagt toestemming aan de gemeente voor het plaatsen van zonnepanelen op het sportpark anders dan op de clubgebouwen;

  • De hoofdgebruiker vraagt voor eigen rekening de benodigde omgevingsvergunning aan en gaat pas tot plaatsing over als deze is verkregen;

  • De te plaatsen zonnepaneleninstallatie dient zodanig te zijn geplaatst dat deze veilig is voor de gebruikers van het sportpark;

  • Ontstane schade aan de directe omgeving als gevolg van kapotte dan wel verbranden zonnepanelen zijn volledig voor rekening van de hoofdgebruiker;

  • De gemeente kan op geen enkele wijze aansprakelijk worden gesteld voor schade veroorzaakt aan/door de zonnepanelen op het sportpark;

  • Eventuele snoeiwerkzaamheden rondom de zonnepaneleninstallatie voor het in stand houden van het opbrengstrendement dient door de hoofdgebruiker zelf te worden uitgevoerd;

  • Na einde levensduur van de zonnepanelen dient de hoofdgebruiker zorg te dragen voor het verwijderen van alle zonnepanelen naar een erkende verwerker;

  • De hoofdgebruiker sluit de benodigde verzekeringen af;

  • Afspraken tussen de gemeente en hoofdgebruiker omtrent de plaatsing van zonnepanelen worden voor rekening van de hoofdgebruiker vastgelegd in een overeenkomst.

 

3. Onderhoud

In de overeenkomst tussen gemeente en hoofdgebruiker worden afspraken gemaakt over het dagelijks en groot onderhoud van de sportvelden. Aangezien dit per soort sportveld kan wijzigen, zijn deze niet specifiek opgenomen in de beleidsregels. Het voldoet om naar deze overeenkomsten te verwijzen.

 

Artikel Beleidsregels Sportvelden Hoorn 2023 Inwerkingtreding en citeertitel

1. Deze beleidsregels treden in werking de dag na bekendmaking in het gemeenteblad.

2. De citeertitel is ‘Beleidsregels Sportvelden Hoorn 2023’.

 

 

Hoorn, 7 maart 2023

 

Het college van Burgemeester en Wethouders

 

 

de secretaris,                        de burgemeester,

 

Bekendmaking:

  • via www.officielebekendmakingen.nl

  • door opname in het Gemeenteblad