Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Nissewaard

Aanwijzingsbesluit veiligheidsrisicogebieden Nissewaard 16 maart 2023 tot en met 15 maart 2024

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieNissewaard
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingAanwijzingsbesluit veiligheidsrisicogebieden Nissewaard 16 maart 2023 tot en met 15 maart 2024
CiteertitelAanwijzingsbesluit veiligheidsrisicogebieden Nissewaard 16 maart 2023 tot en met 15 maart 2024
Vastgesteld doorburgemeester
Onderwerpopenbare orde en veiligheid
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Deze regeling vervangt het Aanwijzingsbesluit veiligheidsrisicogebieden Nissewaard 16 september 2022 tot en met 15 maart 2023.

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

  1. artikel 151b van de Gemeentewet
  2. Algemene plaatselijke verordening Nissewaard
Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

16-03-2023nieuwe regeling

14-03-2023

gmb-2023-112438

23.B.00073

Tekst van de regeling

Intitulé

Aanwijzingsbesluit veiligheidsrisicogebieden Nissewaard 16 maart 2023 tot en met 15 maart 2024

De burgemeester van de gemeente Nissewaard;

 

gelet op:

 

  • -

    artikel 151b van de Gemeentewet en op artikel 2:76 van Algemene plaatselijke verordening Nissewaard;

  • -

    het driehoeksoverleg zoals bedoeld in artikel 13 van de Politiewet;

overwegende:

 

  • dat in de periode van september 2019 tot en met maart 2023 ernstige geweldsincidenten in de gemeente Nissewaard, en specifiek in Spijkenisse, hebben plaatsgevonden;

  • dat er een aantal incidenten zich hebben voorgedaan in de periode maart 2022 tot en met januari 2023;

  • dat er is sprake is van een stijging van het aantal straatroven. Hoewel het aantal mishandelingen ongeveer gelijk is gebleven, is er wel sprake van een toename in de intensiteit van het toegepaste geweld;

  • dat het bezit en gebruik van vuurwapens en het aantal steekwapens nagenoeg gelijk is gebleven. De impact van dergelijke incidenten blijft hoog;

  • de omstandigheid dat, ondanks alle genomen maatregelen, de (gewapende) geweldsdelicten nog steeds te vaak voorkomen;

  • de omstandigheid dat de politie ook in de afgelopen periode meerdere wapens heeft aangetroffen en er blijkbaar nog steeds wapens in de aangewezen gebieden voorhanden zijn;

  • dat bij de aanpak van ondermijning blijkt dat ook daar wapenbezit een rol speelt;

  • de verharding van de criminaliteit;

  • Meerdere ontwikkelingen die de openbare orde ernstig kunnen verstoren op korte dan wel lange termijn;

  • dat de burgemeester de bevoegdheid heeft om bij verstoring van de openbare orde door de aanwezigheid van wapens, dan wel bij ernstige vrees voor het ontstaan daarvan gebieden aan te wijzen als veiligheidsrisicogebied en op die manier de officier van justitie in staat te stellen in die gebieden de controlebevoegdheden als bedoeld in de artikelen 50, 51 en 52 van de Wet wapens en munitie te doen gelasten;

  • dat de met dit besluit te dienen belangen van handhaving van de openbare veiligheid, het voorkomen van wanordelijkheden en van strafbare feiten en de bescherming van de gezondheid in het onderhavige geval worden geacht zwaarder te wegen dan het individuele belang van burgers onder meer voor wat betreft de bescherming van de persoonlijke levenssfeer;

  • dat zich in de aan te wijzen veiligheidsrisicogebieden in de afgelopen maanden meerdere geweldsincidenten hebben voorgedaan waarbij minderjarige jongeren als dader of slachtoffer betrokken waren en waarbij messen en andere (steek)wapens werden gebruikt, zodat de aanwijzing van die gebieden als veiligheidsrisicogebied nodig is om de openbare orde en veiligheid aldaar te kunnen herstellen en waarborgen;

  • dat de aanwijzing van de veiligheidsrisicogebieden tijdelijk zal zijn en wel voor de duur van een jaar;

  • dat deze periode nodig wordt geacht om herhaald en regelmatig gebruik te kunnen maken van de door de aanwijzing van de veiligheidsrisicogebieden verkregen bevoegdheden om de openbare orde en veiligheid te kunnen herstellen;

  • dat het Aanwijzingsbesluit veiligheidsrisicogebieden Nissewaard geldt tot en met 15 maart 2023 en dat het noodzakelijk is dat de aanwijzing met een jaar wordt verlengd tot en met 15 maart 2024;

besluit het volgende vast te stellen:

 

Aanwijzingsbesluit veiligheidsrisicogebieden Nissewaard 16 maart 2023 tot en met 15 maart 2024.

Artikel 1 Gebiedsaanwijzing

De volgende gebieden worden aangewezen als veiligheidsrisicogebied, zoals weergegeven op de in Bijlage 1 bijgevoegde kaart, die deel uitmaakt van dit besluit:

  • Gebied A: omsloten door en inclusief: de Schenkelweg, watergang ten zuiden van de Fietsenmaker en ten zuiden van de Hekelingseweg, Hekelingseweg, Vierambachtenboezem, Beneden Molendijk (noordzijde speelplaats);

  • Gebied B: omsloten door en inclusief: de Saturnusstraat, De Olmen, Abelenstraat, Beukenlaan, De Waarsman, Kikkerveen, watergang nabij de apotheek, De Schouw, Gaard, watergang ten westen van de Bessengaard en van de Kalmoesdreef en de Roggedreef, fietspad naar het westen, Gaffelvoorde, Ploegvoorde, Heemraadlaan, Galileïlaan;

  • Gebied C: omsloten door en inclusief: Verdilaan, Oberonweg, Akkersweg, Akkerdonk, watergang ten noordwesten van de Majoraandonk, Meeldijk, watergang ten noorden van het Parelgras, A. van de Horstpad, J. Wagenaarstraat, Jan Damenweg, Bachbaan, Componistenpad;

  • Gebied D: omsloten door en inclusief: Vlinderveen, De Dijkgraaf, De Schouw.

Voor de motivering van de aanwijzing van deze gebieden wordt verwezen naar Bijlage 2, Tussentijdse verslag preventief fouilleren periode 16 september 2022 tot en met 15 maart 2023, die deel uitmaakt van dit besluit.

Artikel 2 Intrekking oude Aanwijzingsbesluit

Het Aanwijzingsbesluit veiligheidsrisicogebieden Nissewaard 16 september 2022 tot en met 15 maart 2023 wordt ingetrokken.

Artikel 3 Inwerkingtreding

Dit aanwijzingsbesluit treedt in werking met ingang van 16 maart 2023, en geldt tot en met 15 maart 2024.

Artikel 4 Citeertitel

Dit besluit wordt aangehaald als: Aanwijzingsbesluit veiligheidsrisicogebieden Nissewaard 16 maart 2023 tot en met 15 maart 2024.

Aldus vastgesteld door de burgemeester van de gemeente Nissewaard op 14 maart 2023.

De burgemeester,

mr. F. van Oosten

 

Bezwaar en voorlopige voorziening:

 

Op grond van de Algemene wet bestuursrecht kan een belanghebbende binnen zes weken na bekendmaking bezwaar maken bij de burgemeester van de gemeente Nissewaard, postbus 25, 3200 AA Spijkenisse. Het bezwaarschrift bevat in ieder geval naam en adres, dagtekening, kenmerk of omschrijving van het besluit en de gronden waarop het bezwaar is gebaseerd. Daarnaast moet een kopie van het besluit waartegen het bezwaar zich richt worden meegezonden.

 

Indien u op korte termijn wilt voorkomen dat ik uitvoering geef aan het besluit, dan kunt u de Voorzieningenrechter van de Rechtbank Rotterdam, sector bestuursrecht, postbus 50951, 3007 BM Rotterdam, vragen een voorlopige voorziening te treffen. Een verzoek om een voorlopige voorziening kunt u alleen indienen als u ook bezwaar hebt gemaakt. Bovendien moet er sprake zijn van een spoedeisend belang. Let op: voor het indienen van een verzoek om een voorlopige voorziening is griffierecht verschuldigd.

Bijlage 1: Kaart Veiligheidsrisicogebieden

Bijlage 2: Tussentijds verslag preventief fouilleren periode 15 september 2022 t/m 15 maart 2023

Inleiding

 

Sinds dat vanaf september 2019 in Nissewaard geweldsincidenten hebben plaatsgevonden, heeft de burgemeester in zijn Driehoeksoverleg met de Gebiedsofficier van Justitie en de Teamchef van het politiebasisteam Nissewaard, gebieden aangewezen in Spijkenisse waar de politie de bevoegdheid heeft willekeurig personen te fouilleren. De eerste aanwijzing van deze gebieden was in maart 2020.

 

Steeds in termijnen van een half jaar is de aanwijzing van deze gebieden verlengd. Dit op basis van rapportage van de politie, waarin het belang van het preventief fouilleren als maatregel wordt geadviseerd. Omdat het preventief fouilleren een ingrijpend middel is, wordt bij elke verlenging zorgvuldige afgewogen in de Driehoek in hoeverre de noodzaak aanwezig is.

 

Het politiebasisteam Nissewaard heeft geconstateerd dat, ondanks de ingezette maatregelen, acties en voorlichting, nog steeds jeugdigen en jongeren met messen over straat gaan. Wederom is een verzoek bij de Gebiedsofficier van Justitie ingediend om de huidige gebiedsaanwijzing met een jaar te verlengen. Gelet op het verzoek van de politie en de onderbouwing van de aanvraag is de Gebiedsofficier van Justitie akkoord met het verlengen van het preventief fouilleren tot en met 15 maart 2024.

 

Aanleiding

 

Eind 2019 was er sprake van een toename van geweldsincidenten onder jongeren waarbij het gebruik van wapens niet werd geschuwd. Vooral werden messen gebruikt om conflicten uit te vechten. De burgemeester heeft samen met de politie en het OM besloten in de Driehoek daar een einde aan te maken door o.a. het inzetten van preventief fouilleren. Dit ter aanvulling op een pakket aan maatregelen wat de politie samen met de gemeente heeft opgesteld. Vier gebieden in Spijkenisse, voornamelijk rond de metrostations en het winkelcentrums, zijn aangewezen (zoals veiligheidsrisicogebied zoals bedoeld in artikel 2:76 van de Algemeen plaatselijke verordening Nissewaard).

 

Advies Politie

 

De Teamchef van het Basisteam Nissewaard van de politie heeft van het afgelopen half jaar de resultaten van het preventief fouilleren besproken in het overleg met de burgemeester. Ook in het afgelopen half jaar zijn er toch een aantal heftige incidenten in Spijkenisse geweest, waarbij messen zijn gebruikt. Met deze gegevens, het voortduren van zorgen van onveiligheid, concludeert de politie dat het preventief fouilleren een noodzakelijk en bewezen middel is om wapens van straat te krijgen en te continueren.

 

Procedure fouilleeracties

 

In de door de burgemeester aangewezen veiligheidsrisicogebieden kan de officier van justitie vervolgens een bevel geven voor de daadwerkelijke fouilleeracties. Deze worden door de politie aangevraagd. Op die fouilleeracties zijn de artikelen 50, derde lid (onderzoek bagage en tassen), 51, derde lid (vervoermiddelen), en 52, derde lid (kleding) van de Wet wapens en munitie van toepassing.

 

Op grond van het bevel van de officier kan de politie in het gebied, inclusief voor het publiek toegankelijke gebouwen en plekken, een ieders kleding fouilleren op wapens of munitie. Het is ook mogelijk vervoermiddelen te doorzoeken en te vorderen dat bagage en tassen (‘verpakkingen’) die men bij zich draagt worden geopend. Er is geen concrete verdenking noodzakelijk om tot fouillering over te gaan. Preventief fouilleren is een controlemiddel en wordt aselect ingezet.

 

Doelstelling preventief fouilleren

 

Preventief fouilleren is volgens het wetsartikel (artikel 151b Gemeentewet) een instrument om te voorkomen dat er wapens in een bepaald gebied aanwezig zijn. Door de publiekelijke bekendmaking van de veiligheidsrisicogebieden worden mensen ertoe bewogen geen wapens bij zich te dragen. Men zou dus op de hoogte moeten zijn van deze maatregel en dat ze dus gefouilleerd kunnen worden. De preventief fouilleer acties zorgen ervoor dat er minder wapens op straat zijn en dat het veiligheidsgevoel in de openbare ruimte wordt hersteld.

 

Voor eenieder is het verplicht het bevel tot preventief fouilleren op te volgen. Dit betekent dat er wordt afgeweken van het gangbare uitgangspunt dat burgers slechts bij verdenking in de zin van artikel 27 Wetboek van Strafvordering opsporingshandelingen moeten toestaan. Als er verboden wapens worden aangetroffen geldt de reguliere vervolging op basis van de Wet wapens en munitie.

 

Constateringen politie

 

Landelijk is veel aandacht voor incidenten met jonge daders waarbij (steek)wapens zijn gebruikt. Dit fenomeen is zorgelijk ook omdat steeds meer jongeren zich bewapenen met messen. Zogenaamde drill-rap, overgekomen uit de Verenigde Staten en later het Verenigd Konikrijk, lijkt hierin een aanzienlijke rol te hebben. Het "shanken" of te wel het steken van iemand met een geïmproviseerd wapen, is hier een uitvloeisel van. Daarnaast is het dragen van gezicht bedekkende kleding onder jongeren een veel gezien fenomeen.

 

De huidige tendens binnen de gemeente Nissewaard is dat ook potentiële slachtoffers zich aan het bewapenen zijn om zich in het geval van een incident te kunnen "verdedigen". Dit is een zorgelijke ontwikkeling.

 

Het gebruik van sociale media kanalen onder jongeren en dan vooral YouTube, Tik Tok en Snapchat zorgt voor razendsnelle verspreiding van informatie onder jongeren binnen gemeente Nissewaard. Hierin worden berovingen, vecht- en zelfs steekpartijen aangekondigd. Hier is vanuit de politie vanwege het besloten karakter van deze sociale media kanalen onvoldoende zicht op.

 

Ondanks de gefocuste inzet op de veiligheidsproblematiek en veiligheidsbeleving de afgelopen periode blijven de aangewezen veiligheidsrisico gebieden kwetsbaar. Sinds de zomer van 2019 tot heden vinden er binnen gemeente Nissewaard incidenten plaats die te relateren zijn aan bovenstaande problematiek. Deze incidenten hebben geleid tot een "angstcultuur" onder de jongeren van Nissewaard, met als gevolg dat steeds meer jongeren een (steek-/vuur)wapen bij zich dragen.

 

Voornamelijk in de gebieden rondom de metrostations en de winkelcentra binnen Nissewaard staat de veiligheid onder druk. De concentratie van hangjeugd en de hierboven beschreven angstcultuur maken dat er in deze gebieden bovengemiddeld veel straatroven en onenigheden plaatsvinden, waarbij sprake is van wapenbezit en/of gebruik.

 

Ontwikkelingen

 

Het politie basisteam Nissewaard maakt zich nog steeds zorgen over de ernst van de steek- en vuurwapen gerelateerde geweldsincidenten, die veelal worden gepleegd door verdachten van zeer jonge leeftijd en/óf gerelateerd zijn aan georganiseerde criminaliteit vanuit het drugsmilieu.

 

Ondanks de reeds genomen maatregelen is het van groot belang dat er een offensief tegen (vuur)wapenbezit wordt ingezet, gericht op het zoeken naar en afpakken van wapens. Zowel bij de minderjarige verdachten die zich met messen bewapenen, als bij de criminele die zich bezighouden met de handel in verdovende middelen en zich daarbij bewapenen met vuurwapens.

 

Het politie basisteam ziet het middel dan ook noodzakelijk om snel en zichtbaar op te kunnen treden naar aanleiding van incidenten en delicten die de openbare orde ernstig verstoren. Het instrument preventief fouilleren is daartoe bij uitstek geschikt. Het basisteam ziet het middel preventief fouilleren als een noodzakelijke aanvulling op de reeds ingezette aanpak van voornoemde problematiek.

 

Standpunt Openbaar Ministerie

 

In de Driehoek van 16 januari is het middel preventief fouilleren besproken. Mede gelet op het aantal en de ernst van de geweldsincidenten met (vuur)wapens in Spijkenisse is het Openbaar Ministerie akkoord met verlenging van een jaar van de huidige gebieden. Ook bij het OM zijn er zorgen over de aanwijzingen dat steeds meer jongeren messen bij zich dragen.

 

Waarborging a-selectie

 

Bij meerdere gemeenten zijn vragen gesteld over de a-selectiviteit van het preventief fouilleren. Mede daarom heeft het politie basisteam besloten een extra controlemechanisme/waarborg ingesteld. Tijdens het preventief fouilleren is er altijd een functionaris aanwezig die belast is met controlerend toezicht. Deze functionaris voert zelf geen fouilleringen uit maar houdt toezicht op de veiligheid, de methode van selectie (aselectief) en de bejegening.

 

Conclusie

 

Om de volgende redenen is er voldoende aanleiding om de huidige veiligheidsrisicogebieden met een jaar te verlengen:

 

  • Het aantal incidenten dat zich in de periode maart 2022 tot en met januari 2023 heeft voorgedaan. Er is sprake is van een stijging van het aantal straatroven. Hoewel het aantal mishandelingen ongeveer gelijk is gebleven, is er wel sprake van een toename in de intensiteit van het toegepaste geweld. Het bezit en gebruik van vuurwapens en het aantal steekwapens is nagenoeg gelijk. De impact van dergelijke incidenten blijft hoog;

  • De omstandigheid dat, ondanks alle genomen maatregelen, de (gewapende) geweldsdelicten nog steeds te vaak voorkomen;

  • De omstandigheid dat de politie ook in de afgelopen periode meerdere wapens heeft aangetroffen en er blijkbaar nog steeds wapens in de aangewezen gebieden voorhanden zijn;

  • Dat bij de aanpak van ondermijning blijkt dat ook daar wapenbezit een rol speelt;

  • De verharding van de criminaliteit;

  • Meerdere ontwikkelingen die de openbare orde ernstig kunnen verstoren op korte dan wel lange termijn;

  • De blijvende zorg over het aantal jongeren dat messen bij zich draagt.

Cijfers misdrijven 2019 t/m 2022 gemeente Nissewaard

2019

2020

2021

2022

1.4.2. Moord, doodslag

21

22

29

21

1.4.3. Openlijk geweld (persoon)

32

28

33

32

1.4.4. Bedreiging

206

209

191

160

1.4.5. Mishandeling

275

258

271

251

1.4.6. Straatroof

18

28

16

38

1.4.7. Overval

10

13

3

4

2.1.1. Drugs/drankoverlast

0

3

2

0

2.2.1. Vernieling cq. zaakbeschadiging

421

436

368

387

3.1.1. Drugshandel

61

68

68

82

3.1.3. Wapenhandel

35

63

65

61

3.6.4. Aantasting openbare orde

32

23

19

33

Totaal

1.111

1.151

1.065

1.069

 

Nadere toelichting 1.4.2. Moord, doodslag

 

Onder deze categorie vallen nog andere feiten die de politie onder bepaalde codes registreert. Dit zijn doodslag/moord, euthanasie, overige misdrijven tegen het leven, illegale abortus en behulpzaam bij zelfmoord. Poging tot doodslag hoort ook bij deze feitcode. Bij huiselijk geweld wordt deze feitcode gebruikt als er sprake is van grof fysiek geweld, wat gezien kan worden als poging tot doodslag. Of een uit de hand gelopen overval waarbij geweld is gebruikt.