Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Zuidplas

Nota bijzondere bijstand en minimabeleid gemeente Zuidplas 2015

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieZuidplas
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingNota bijzondere bijstand en minimabeleid gemeente Zuidplas 2015
CiteertitelNota bijzondere bijstand en minimabeleid gemeente Zuidplas 2015
Vastgesteld doorcollege van burgemeester en wethouders
Onderwerpmaatschappelijke zorg en welzijn
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

Onbekend

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

16-03-2023nieuwe regeling

03-03-2015

gmb-2023-112428

Tekst van de regeling

Intitulé

Nota bijzondere bijstand en minimabeleid gemeente Zuidplas 2015

 

Aanleiding:

Op 11 maart 2014 heeft het College van burgemeester en wethouders de Nota bijzondere bijstand en minimabeleid gemeente Zuidplas 2014 vastgesteld. Gezien dit gegeven en gewijzigde wet- en regel-geving, dient een nieuwe Nota bijzondere bijstand en minimabeleid gemeente Zuidplas voor het jaar 2015 te worden vastgesteld.

 

Doel:

  • Het doel is om beleid inzake de uitvoering van de bijzondere bijstand voor de gemeente Zuidplas vast te leggen dat afgestemd is op vigerende wet- en regelgeving..

  • De burger inzicht te geven in zijn / haar rechten en plichten voor wat betreft de bijzondere bijstand.

  • Het niet-gebruik terugdringen.

  • De beleidsregels zodanig vast te leggen dat de uitvoering efficiënt kan worden vormgegeven.

Visie:

De gemeente Zuidplas staat op het standpunt dat iedere inwoner zoveel mogelijk moet doen om zelfstandig in het levensonderhoud te voorzien. Werk gaat voor uitkering. Mocht dit op een bepaald moment niet lukken of heeft een inwoner een minimuminkomen, dan kan de gemeente de inwoner financieel ondersteunen. Dit, totdat de inwoner wederom zelf in het levensonderhoud kan voorzien. Daar de gemeente Zuidplas het minimabeleid belangrijk vindt, is er voor gekozen de toegang tot de bijzondere bijstand laagdrempelig te houden. Bij individuele bijzondere bijstand uit dit zich in het berekenen van een draagkracht bij een inkomen vanaf 115% van de van toepassing zijnde bijstandsnorm. Het draagkrachtpercentage bedraagt dan 35%.

 

Daar waar in deze nota gesproken wordt over de van toepassing zijnde bijstandsnorm, dient bij de alleenstaande ouder gelezen te worden de van toepassing zijnde bijstandsnorm en de toeslagen van de belastingdienst bedoeld voor levensonderhoud.

 

Bijzondere Bijstand:

Bijzondere bijstand is bedoeld ter bestrijding van bijzonder noodzakelijke kosten van het bestaan. Hierbij dienen de volgende vragen gesteld te worden:

  • Zijn de te maken kosten uit te stellen ?

  • Zijn de kosten in het individuele geval noodzakelijk ?

  • Vloeien de kosten voort uit bijzondere individuele omstandigheden ?

  • Kunnen de kosten worden voldaan uit de bijstandsnorm, het inkomen of vermogen ?

  • Is het ontstaan van de kosten aanvrager te verwijten ?

Echter:

Een inkomen op het niveau van het sociaal minimum (de bijstandsnorm) voorziet in alle noodzakelijke bestaanskosten. Men wordt geacht te kunnen reserveren voor toekomstige uitgaven, waaronder duurzame gebruiksartikelen. Dit betekent dat voor de aanschaf van gebruiksartikelen in eerste instantie geen bijzondere bijstand mogelijk is.

Wanneer reserveren niet is gelukt en hiervoor een niet verwijtbare reden aan ten grondslag ligt en er een niet uitstelbare noodzaak voor de aanschaf aanwezig is, kan bijzondere bijstand worden verstrekt als geldlening. In deze situatie wordt bezien of kwalitatief goede tweedehands goederen kunnen worden aangeschaft, zodat de geldlening welke niet voor kwijtschelding in aanmerking komt binnen een afzienbare tijd kan worden afgelost en schuldenproblematiek wordt voorkomen.

 

Voor medisch noodzakelijke kosten hoeft niet te worden gereserveerd.

 

Aanvraag:

Een aanvraag wordt gedaan via de daarvoor bestemde aanvraagformulieren.

Een verkorte aanvraag kan worden gedaan wanneer de aanvrager reeds een bijstandsuitkering ontvangt, onder overlegging van de voor de aanvraag relevante bewijsstukken.

Indien een aanvrager geen bijstandsuitkering van de gemeente ontvangt, dient naast het aanvraagformulier ook een inlichtingenformulier te worden ingevuld en bewijsstukken te worden overgelegd. Aan de hand daarvan wordt het recht op bijzondere bijstand vastgesteld en wordt de draagkracht en de draagkrachtperiode bepaald (zie hieronder).

 

Na uiterlijk 12 maanden dient het recht op (periodieke) bijzondere bijstand en de draagkracht opnieuw vastgesteld te worden. Tussentijdse wijzigingen in de situatie van belanghebbende(n) kunnen aanleiding zijn de bijzondere bijstand te herzien.

 

Draagkracht en drempel:

Het college heeft voor wat betreft de individuele bijzondere bijstand beleidsvrijheid inzake het vaststellen van de draagkracht.

De draagkracht wordt vastgesteld aan de hand van het inkomen en het vermogen.

 

Draagkracht uit inkomen:

Draagkracht berekend vanaf een inkomen dat hoger is dan 115% van de van toepassing zijnde bijstandsnorm. Het draagkrachtpercentage bedraagt 35%.

 

Draagkracht uit vermogen:

Bedraagt het vermogen meer dan het wettelijk vastgestelde vrij te laten vermogen dan wordt het meerdere in haar geheel als draagkracht gerekend. Voor de vaststelling van het vermogen wordt aansluiting gezocht bij artikel 34 Participatiewet.

 

De reden waarom niet gekozen wordt voor het berekenen van een draagkracht vanaf de van toepassing zijnde bijstandsnorm, maar vanaf 115% van de van toepassing zijnde bijstandsnorm bij individuele bijzondere bijstand is als volgt:

De doelgroep is niet beperkt tot uitkeringsgerechtigden. Iedere inwoner die langdurig is aangewezen op een minimuminkomen kan op deze manier gebruik maken van de bijzondere bijstand.

In de uitvoeringspraktijk blijkt dat personen met een uitkering op het minimumniveau, bijvoorbeeld de Werkloosheidswet, de Algemene nabestaandenwet, de Algemene Ouderdomswet of een minimumloon vaak enkele (tientallen) euro’s boven de bijstandsnorm uitkomen en daarmee draagkracht zouden hebben.

Hierdoor zouden zij bij een draagkrachtberekening vanaf 100% van de van toepassing zijnde bijstandsnorm niet of niet volledig voor bijzondere bijstand in aanmerking kunnen komen. Dit, terwijl zij ook geen of minder aanspraak op andere regelingen kunnen maken, zoals bijvoorbeeld huurtoeslag. Hierdoor zou de zogenaamde ‘armoedeval’ ontstaan, wat burgers ontmoedigt om zelfstandig in hun levensonderhoud te voorzien. Dit is onwenselijk.

Door een draagkracht te berekenen vanaf een inkomen dat hoger is dan 115% van de van toepassing zijnde bijstandsnorm kan ook deze groep gebruik maken van de bijzondere bijstand. Men wordt geacht vanaf 115% van de van toepassing zijnde bijstandsnorm een dusdanig inkomen te genieten, dat een eigen bijdrage in de aan te schaffen goederen mag worden gevraagd. Naarmate het inkomen en daarmee de draagkracht hoger wordt, neemt de eigen bijdrage toe.

 

Daar het inkomen van veel aanvragers onder 115% van de van toepassing zijnde bijstandsnorm ligt, hoeven relatief weinig draagkrachtberekeningen te worden gemaakt, wat de uitvoering vereenvoudigt.

 

Draagkrachtberekening

Voor het berekenen van de draagkracht bij een inkomen boven de 115% van de van toepassing zijnde bijstandsnorm gelden de volgende percentages:

  • -

    Tot een inkomen van of gelijk aan 115% van de van toepassing zijnde bijstandsnorm geen draagkracht;

  • -

    Bij een inkomen boven 115% van de van toepassing zijnde bijstandsnorm geldt een draagkrachtpercentage van 35% van het inkomen boven de 115% van de van toepassing zijnde bijstandsnorm.

  • -

    De eigen bijdrage voor de kosten van kinderopvang op grond van de Wet Kinderopvang en kwaliteitseisen peuterspeelzalen wordt op het inkomen in mindering gebracht.

Drempelbedrag

De gemeente heeft beleidsvrijheid voor het toepassen van een drempelbedrag (artikel 35 lid 2 Participatiewet), waarbij het college kan besluiten om onder de € 129,00 per jaar geen bijzondere bijstand te verstrekken. De gemeente Zuidplas heeft er voor gekozen om dit drempelbedrag niet toe te passen. Dit om het ‘niet gebruik’ tegen te gaan en ook kleine uitgaven voor bijzondere bijstand in aanmerking te laten komen.

 

In uitvoeringspraktijk is het echter praktisch om niet meerdere aanvragen voor zeer kleine bedragen te moeten honoreren. Het is wenselijk om aanvragen voor een bedrag minder dan € 25,00 niet in te nemen, maar aanvragen voor meerdere kleine bedragen binnen één en dezelfde draagkrachtperiode op te (laten) sparen tot een totaal van minimaal € 25,00. Dit in overleg met aanvrager. Doel is het beperken van de administratieve lasten voor zowel de inwoner als de gemeente.

 

Communicatie:

De doelgroep van de bijzondere bijstand bestaat uit uitkeringsgerechtigden en niet-uitkerings-gerechtigden met een minimum inkomen.

Uitgangspunt is om het ‘niet’ gebruik van de bijzondere bijstand tegen te gaan.

 

Iedereen die een uitkering bij de afdeling Werk en Inkomen aanvraagt krijgt een informatiemap uitgereikt, waarin uitgebreide informatie te vinden is over de bijzondere bijstand. Daarnaast zijn folders over verschillende onderwerpen voorhanden. Voorts wordt de bijzondere bijstand vermeld op de website van de gemeente Zuidplas en in de gemeentegids. Verder worden regelmatig regelingen onder de aandacht van de inwoners gebracht middels de gemeentepagina in het weekblad ‘het Hart van Holland’. Ook kan iedere inwoner zowel telefonisch als via de balie van de afdeling Werk en Inkomen informatie krijgen. Medewerkers en vrijwilligers van ‘de Stichting VluchtelingenWerk’, ‘Ouderenadviseurs’, de Formulierenbrigade, het Sociaal Raadslid, Zuidplas helpt, de Diaconie, etcetera worden geïnformeerd en krijgen deze nota toegezonden.

 

Kostensoorten:

Categoriale bijzondere bijstand

Vanaf 1 januari 2015 is het wettelijk niet meer toegestaan om, met uitzondering van de Rotterdampas en de collectieve ziektekostenverzekering, categoriale bijzondere bijstand te verstrekken. Aanvragen worden daarom op individuele basis beoordeeld. Daar voorheen bij de categoriale bijzondere bijstand voor wat betreft de draagkrachtberekening een inkomensgrens van 110% van de van toepassing zijnde bijstandsnorm werd gehanteerd, betekent dit bij een draagkrachtberekening vanaf een inkomen van 115% van de van toepassing zijnde bijstandsnorm een verruiming van het bijzondere bijstand beleid.

 

Het college heeft er voor gekozen om de toegestane categoriale bijzondere bijstand, te weten een bijdrage in de aanschaf van de Stadspas (Rotterdampas) en een bijdrage in de premie van de collectieve zorgverzekering in 2015 te handhaven. De gehanteerde inkomensgrens voor de Rotterdampas bedraagt 120% van de van toepassing zijnde bijstandsnorm.

 

Net als in voorgaande jaren biedt de gemeente in samenwerking met zorgverzekeraar Zorg en Zekerheid de Gemeente-Standaard polis met uitgebreide dekking aan. Deelgenomen kan worden tot een inkomen van 130% van de van toepassing zijnde bijstandsnorm. Wanneer een burger een inkomen heeft tot 110% van de van toepassing zijnde bijstandsnorm wordt vanuit de bijzondere bijstand een tegemoetkoming in de premie gegeven.

 

Vanwege het beëindigen van de Wet tegemoetkoming chronisch zieken en gehandicapten (Wtcg) en de Compensatie regeling eigen risico (CER) biedt de gemeente met ingang van 1 januari 2015, naast de Gemeente-Standaard polis, de Gemeente-Top polis aan. Deze polis heeft een nog uitgebreidere dekking en is bedoeld voor inwoners met langdurig hoge zorgkosten. Deelgenomen kan worden tot een inkomen van 130% van de van toepassing zijnde bijstandsnorm. Een tegemoetkoming in de premie wordt verstrekt vanuit de WMO.

 

Iedere meerderjarige dient een wettelijk eigen risico van € 375,00 te voldoen, voordat de zorg-verzekeraar tot vergoeding overgaat. Bijzondere bijstand voor de kosten van dit eigen risico is niet mogelijk (Jurisprudentie).

 

Het college heeft inzake het deelnemen aan de Rotterdampas en de collectieve zorgverzekeringen reeds positief besloten.

 

Individuele studietoeslag

De gemeente heeft de discretionaire bevoegdheid om een individuele studietoeslag te verstrekken. Dit is geregeld in de op 16 december 2014 door de raad vastgestelde verordening. De inkomensgrens is gelijk aan de studiefinanciering op grond van de Wet studiefinanciering 2000 of de Wet tegemoet-koming onderwijsbijdrage en schoolkosten.

Aanvraagdatum is ingangsdatum van deze toeslag.

 

Individuele inkomenstoeslag

De gemeente heeft de discretionaire bevoegdheid om een individuele inkomenstoeslag te verstrekken. Dit is geregeld in de op 16 december 2014 door de raad vastgestelde verordening. De inkomensgrens is hierbij vastgesteld op 100% van de van toepassing zijnde bijstandsnorm.

Aanvraagdatum is peildatum. Deze toeslag kan 1 maal per 12 maanden worden toegekend.

 

Eénmalige koopkrachttegemoetkoming lage inkomens

In 2014 is aan 550 gezinnen die op 1 september 2014 een inkomen van ten hoogste 110% van de van toepassing zijnde bijstandnorm leefden een éénmalige koopkrachttegemoetkoming lage inkomens verstrekt. Het Rijk heeft te kennen gegeven, dat er in 2015 van een dergelijke regeling geen sprake zal zijn. Het staat gemeenten niet vrij om zelf een dergelijke regeling te implementeren, daar de gemeente daarmee aan inkomenspolitiek zou doen, wat aan het Rijk is voorbehouden.

 

Individuele bijstand voor schoolgaande kinderen in de leeftijd van 4 jaar tot en met 17 jaar

Gezinnen die zijn aangewezen op een inkomen tot of gelijk aan 115% van de van toepassing zijnde bijstandsnorm kunnen een bijdrage in de kosten van schoolgaande kinderen in de leeftijd van 4 jaar tot en met 17 jaar aanvragen tot de maximum bedragen hieronder genoemd. Voor kinderen in de 1e klas van het voortgezet onderwijs ligt het bedrag hoger, daar dat jaar extra kosten moeten worden gemaakt. Te denken valt aan een grotere schooltas, een rekenmachine en een schoolsporttenue.

 

Het gaat om een tegemoetkoming bij uitgaven die onderwijs gerelateerd zijn en om kosten voor sport en culturele activiteiten.

Het gaat bij onderwijs gerelateerde kosten om noodzakelijke kosten, zoals het verplicht huren van een kluisje, de aanschaf van een rekenmachine, excursies en werkweken.

Onder sport en culturele activiteiten vallen ondermeer contributie van verenigingen, sportkleding, sportattributen die noodzakelijk zijn bij de beoefening van de sport en de kosten van muziekbeoefening.

 

Maximum bedrag per kind per jaar;

Basisonderwijs: 

€ 234,00

1e klas voortgezet onderwijs:

€ 464,00

2e klas en hoger voortgezet onderwijs:

€ 313,00

 

Deze kosten dienen te worden aangetoond.

Aanvragen betrekking hebbende op een bepaald schooljaar kunnen worden aangevraagd van

1 augustus tot en met 31 juli van het betreffende schooljaar.

 

Met deze regeling geeft het college invulling aan het bestrijden van armoede onder kinderen.

 

Individuele bijzondere bijstand chronisch zieken

Personen die niet (langer) kunnen deelnemen aan het arbeidsproces (Chronisch zieken en gehandicapten) en daardoor aangewezen zijn op een inkomen tot of gelijk aan 115% van de van toepassing zijnde bijstandsnorm kunnen bijzondere bijstand aanvragen. Daarmee kunnen deze personen de zogenaamde verborgen kosten en ouderdoms- en/of ziekte gerelateerde ‘meerkosten’ bestrijden, zodat armoede wordt tegengegaan. Verborgen kosten verband houdend met ziekte zijn bijvoorbeeld; de kosten van een hogere telefoonrekening, extra voedingsmiddelen of het lidmaatschap van een belangenvereniging of patiëntenorganisatie. Ouderdomsgerelateerde meerkosten zijn bijvoorbeeld hogere verwarmingskosten, vervoerskosten.

Deze kosten moeten worden aangetoond. Bij twijfel omtrent de noodzaak kan medisch advies bij de GGD of Argonaut worden ingewonnen.

Het maximaal te verstrekken bedrag bedraagt € 300,00.

De vergoeding moet worden aangevraagd in het kalenderjaar waar de gemaakte kosten betrekking op hebben.

 

Medische kosten

Uitgangspunt is dat iedere inwoner ten minste een basisverzekering en aanvullende verzekering heeft afgesloten met een gelijkwaardige dekking als de collectieve basis- en Gemeente-Standaard verzekering bij zorgverzekeraar Zorg en Zekerheid, waardoor de zorgverzekering de meeste noodzakelijke medische kosten dekt. Daarnaast worden de Wet langdurige zorg (voorheen AWBZ), de Wet maatschappelijke ondersteuning of vergelijkbare regelingen geacht passende en toereikende voorliggende voorzieningen te zijn voor medische kosten.

Dit betekent dat daar waar de gemeente bijzondere bijstand voor medische kosten verstrekt, dit geschiedt in het kader van bovenwettelijk begunstigend beleid. Het betreft dan vaak de eigen bijdrage. Een lijst met kostensoorten is opgenomen in bijlage 1. Daar waar een kostensoort niet wordt genoemd of daar waar sprake is van kennelijke hardheid kan gemotiveerd op individuele gronden tot bijstands- verlening worden overgegaan.

Gezien bovenstaande is het beleid van de gemeente Zuidplas dat klanten die elders zijn verzekerd dan via de collectieve basis- en Gemeente-Standaard verzekering bij zorgverzekeraar Zorg en Zekerheid geen recht op bijzondere bijstand hebben voor medische kosten die de collectieve basis- en Gemeente-Standaard verzekering bij zorgverzekeraar Zorg en Zekerheid vergoedt.

 

Bijzondere bijstand voor medische kosten wordt als gift verstrekt.

Het te betalen eigen risico komt niet voor bijstandsverlening in aanmerking.

Een aanvraag kan tot 1 jaar nadat de kosten zijn gemaakt worden ingediend, ook wanneer de kosten reeds zijn voldaan.

 

Inrichtingskosten of duurzame gebruiksgoederen

Uitgangspunt is dat alleen bijzondere bijstand wordt verstrekt, indien daarvoor een individuele noodzaak aanwezig is en het niet mogelijk was voor deze kosten te reserveren. De hoogte van de bijstand wordt afgestemd op de individuele situatie. Dit kan betekenen dat niet altijd het maximale bedrag beschikbaar wordt gesteld. Er is tevens de mogelijkheid om een aantal zaken tweedehands aan te schaffen.

 

Begin 2014 heeft het college de prijzen voor woninginrichting geactualiseerd. Daar er in 2014 nauwelijks sprake van inflatie was, is er geen reden de prijzen wederom aan te passen. De bedragen zijn in bijlage 2 opgenomen.

 

Bijzondere bijstand voor de kosten van noodzakelijke duurzame gebruiksgoederen kan worden verleend in de vorm van een geldlening, dan wel in de vorm van een bedrag om niet (artikel 51 Participatiewet). Gekozen is om duurzame gebruiksgoederen te verstrekken in de vorm van een renteloze lening. Indien men 36 termijnen 5% van de van toepassing zijnde bijstandsnorm heeft afgelost wordt het resterende deel van de geldlening kwijtgescholden, mits de verstrekking geen gevolg is van verwijtbaar handelen. Beleidsregels omtrent aflossing en kwijtschelding zijn vastgelegd in ‘Beleidsregels en Uitvoeringsvoorschriften Terugvordering en Verhaal gemeente Zuidplas’ van april 2010. Conform jurisprudentie wordt stoffering (zoals verf, behang en vloerbedekking) als gift verstrekt.

 

Voor meubilair en witgoed wordt aansluiting gezocht bij de prijzengids Nibud 2014-2015.

Te maken kosten dienen vooraf te worden aangetoond middels pro-forma nota’s en dienen achteraf te worden verantwoord middels originele nota’s.

 

Daar waar een kostensoort niet wordt genoemd of daar waar sprake is van kennelijke hardheid kan gemotiveerd op individuele gronden tot bijstandsverlening worden overgegaan.

 

Een aanvraag dient te allen tijde vóór de aanschaf van de goederen te worden ingediend.

 

Sociaal noodzakelijke kosten

Kosten waarbij sprake is van een sociale noodzaak kunnen door het college als bijzonder worden aangemerkt, waardoor bijzondere bijstand kan worden verstrekt. Voorbeelden van sociaal noodzakelijk kosten zijn: Reiskosten voor het bezoeken van familie bij detentie, de eigen bijdrage in de kosten van alarmering op sociale indicatie.

 

Een aanvraag dient binnen één maand na aanvang van de te maken kosten worden ingediend. Bij een latere aanvraag is de aanvangsdatum van de verstrekking gelijk aan de aanvraagdatum.

 

Daar waar een kostensoort niet wordt genoemd of daar waar sprake is van kennelijke hardheid kan gemotiveerd op individuele gronden tot bijstandsverlening worden overgegaan.

 

Andere regeling ter bestrijding van armoede:

 

Kwijtschelding afvalstoffenheffing

Voor het ophalen en verwerken van huishoudelijke afvalstoffen moeten twee soorten afvalstoffenheffing worden betaald. Één soort afvalstoffenheffing betreft een vast deel van de kosten waarvan kwijtschelding om financiële redenen mogelijk kan zijn.

De andere soort afvalstoffenheffing betreft het variabele deel van de kosten van de afvalstoffenheffing. Het variabele deel van de kosten van de afvalstoffenheffing komt niet voor kwijtschelding in aanmerking. Deze regeling wordt door de afdeling Financiën uitgevoerd.

Kosten van afvalstoffenheffing komen niet voor vergoeding vanuit de bijzondere bijstand in aanmerking.

 

Resumerend

  • -

    De inkomensgrens om in aanmerking te komen voor de individuele studietoeslag is gelijk aan de studiefinanciering op grond van de Wet studiefinanciering 2000 of de Wet tegemoetkoming onderwijsbijdrage en schoolkosten;

  • -

    De inkomensgrens om in aanmerking te komen voor de individuele inkomenstoeslag is vastgesteld op 100% van de van toepassing zijnde bijstandsnorm;

  • -

    De inkomensgrens om in aanmerking te komen voor een bijdrage in de premie van de collectieve Gemeente-Standaard verzekering van zorg en Zekerheid is vastgesteld op 110% van de van toepassing zijnde bijstandsnorm;

  • -

    Een draagkracht wordt berekend vanaf een inkomen dat hoger is dan 115% van de van toepassing zijnde bijstandsnorm bij individuele bijzondere bijstand inzake medische kosten, inrichtingskosten of duurzame gebruiksgoederen, sociaal noodzakelijk kosten. Bijstand voor schoolgaande kinderen in de leeftijd van 4 tot en met 17 jaar en bijzondere bijstand voor chronisch zieken is mogelijk tot een inkomen van 115% van de van toepassing zijnde bijstandsnorm.

  • -

    De inkomensgrens om in aanmerking te komen voor een bijdrage in de aanschafkosten van de Rotterdampas is vastgesteld op 120% van de van toepassing zijnde bijstandsnorm.

Financieel

Voor 2014 was voor bijzondere bijstand een bedrag van € 469.643,- begroot. De uitgaven bedroegen in 2014 € 448,398,-.

Voor 2015 is een bedrag van € 427.316,- begroot. Daar verwacht wordt dat er minder aanvragen voor medische kosten worden ingediend en de regering te kennen heeft gegeven dat er in 2015 geen eenmalige koopkrachttegemoetkoming lage inkomens komt, is de verwachting dat het begrote bedrag niet wordt overschreden.

Bijlage medische kosten

 

Alternatieve geneeswijzen

Vergoeding vanuit de bijzondere bijstand is niet mogelijk. Deze kosten worden niet als noodzakelijk beschouwd.

Bewassingskosten / Slijtage aan kleding

De extra kosten voor het wassen van kleding en beddengoed bij een bepaalde ziekte of handicap. Het betreffen de meerkosten voor elektriciteit, water, waspoeder en afschrijving en onderhoud van de wasmachine. Slijtagekosten zijn de extra kosten die ontstaan door het extra wassen verband houdend met ziekte. Bijzondere bijstand is mogelijk voor de extra kosten conform de Nibud prijzengids.

Brillen of contactlenzen

Zorgverzekeraar Zorg en Zekerheidvergoedt uit de collectieve basis- en Gemeente-Standaard verzekering éénmaal per 24 maanden brillen en contactlenzen. Voor een enkelvoudige bril wordt maximaal € 230,00 vergoed en voor een multifocale bril wordt maximaal € 470,00 vergoed. Deze bedragen worden geacht passend en toereikend te zijn. Derhalve komen deze kosten niet voor bijzondere bijstand in aanmerking.

 

De kosten van contactlenzenvloeistof komen niet voor vergoeding in aanmerking

Dieetkosten, meerkosten

Meerkosten inzake dieet komen voor bijzondere bijstand in aanmerking, mits er noodzaak is tot het te volgen dieet. Het voorgeschreven dieet

dient voor te komen in de Nibud prijzengids. Te verstrekken bedragen conform de Nibud prijzengids.

 

Dieetadvisering komt niet voor bijzondere bijstand in aanmerking, daar de collectieve basis- verzekering van Zorgverzekeraar Zorg & Zekerheid 3 behandeluren vergoedt.

 

Dieetpreparaten worden door de Zorgverzekering vergoed en komen hierdoor niet in aanmerking voor bijzondere bijstand.

Eigen bijdrage Wmo/WLZ

Voor de eigen bijdrage die het CAK oplegt voor voorzieningen die zijn verstrekt op basis van de Wmo en/of Wet langdurige zorg, zoals begeleiding, verpleging en persoonlijke verzorging, kan bijzondere bijstand worden verstrekt.

De eigen bijdrage kan uit de bijzondere bijstand worden vergoed.

 

Een voorliggende is de collectieve basis- en Gemeente-Standaard verzekering bij zorg-verzekeraar Zorg en Zekerheid. De maximale vergoeding uit deze verzekering bedraagt

€ 370,00 per jaar.

Elastische kousen / Steunkousen

De Zorgverzekeringswet vergoedt alle noodzakelijke kosten die verband houden met deze hulpmiddelen. De Zorgverzekeringswet geldt als voorliggende voorziening op de Participatiewet, welke als passend en toereikend wordt geacht.

Derhalve komen deze kosten niet voor bijzondere bijstand in aanmerking.

De eigen bijdrage kan uit de bijzondere bijstand worden vergoed met in acht neming van de vergoedingen uit de Gemeente-Standaard verzekering bij zorgverzekeraar Zorg en Zekerheid.

Gehoortoestellen en batterijen

De Zorgverzekeringswet vergoedt alle noodzakelijke kosten die verband houden met deze hulpmiddelen. De Zorgverzekeringswet geldt als voorliggende voorziening op de Participatiewet, welke als passend en toereikend wordt geacht.

Derhalve komen deze kosten niet voor bijzondere bijstand in aanmerking.

 

De eigen bijdrage kan uit de bijzondere bijstand worden vergoed met in acht neming van de vergoedingen uit de Gemeente-Standaard verzekering bij zorgverzekeraar Zorg en Zekerheid (Maximaal € 250,-)

Geneesmiddelen

Zie Medicijnen

Hulp bij het huishouden

Aan hulp bij het huishouden is een eigen bijdrage verbonden. Het Centraal Administratiekantoor (CAK) is landelijk het wettelijk bevoegde orgaan om de eigen bijdrage vast te stellen en te innen.

 

Betrokkene ontvangt hieromtrent een vierwekelijkse factuur.

De door het CAK vastgestelde inkomens-afhankelijke eigen bijdrage kan worden vergoed uit de bijzondere bijstand.

(zie ook Eigen bijdrage Wmo/WLZ)

Kraampakket

Een kraampakket komt niet voor vergoeding in aanmerking, daar deze uit de collectieve Gemeente-Standaard verzekering van zorgverzekeraar Zorg en Zekerheid wordt vergoed.

Kraamzorg

Zorgverzekeraars vergoeden kraamzorg voor 100%.

 

De eigen bijdrage kan uit de bijzondere bijstand worden vergoed met in acht neming van de vergoedingen uit de Gemeente-Standaard verzekering bij zorgverzekeraar Zorg en Zekerheid (Maximaal € 250,-).

Kunstgebit / Mondzorg

Zie Tandheelkundige hulp.

Maaltijdvoorziening

De maaltijdvoorziening is bestemd voor ouderen en gehandicapten, die niet zelf voor hun warme maaltijd kunnen zorgen

Het gaat hierbij om de meerkosten van het laten bezorgen en verzorgen van de maaltijd ten opzichte van het bereiden van de eigen maaltijd.

Vergoeding uit de bijzondere bijstand is mogelijk voor de meerkosten.

Vergoeding onder aftrek van de kosten van een zelfbereide maaltijd, conform de Nibud prijzengids.

 

Het betreffen hier de warme ‘hoofdmaaltijden’.

Medicijnen

Kosten voor medicijnen komen niet voor bijzondere bijstand in aanmerking.

De Wet langdurige zorg en de Zorgverzekerings-wet vergoeden alle noodzakelijke kosten voor medicijnen. Beide regelingen worden geacht een voorliggende voorziening te zijn, welke passend en toereikend is.

Paramedische hulp

Bij paramedische kosten gaat het om fysiotherapie, oefentherapie, kinderfysiotherapie of logopedie.

 

Paramedische behandelingen zijn behandelingen die veelal vanwege budgettaire redenen uit de basisverzekering zijn gelaten. Deze kosten zijn daarom veelal opgenomen in de aanvullende ziektekostenverzekering. Zo ook bij de aanvullende Gemeente-Standaard verzekering van Zorg en Zekerheid. Het aantal behandelingen wat vanuit de collectieve basis- en Gemeente-Standaard verzekering bij zorgverzekeraar Zorg en Zekerheid wordt vergoed wordt geacht passend en toereikend te zijn. Derhalve is het verstrekken van bijzondere bijstand voor deze kosten niet mogelijk.

 

Verstrekking van bijzondere bijstand is evenmin mogelijk wanneer er meer behandelingen noodzakelijk zijn dan het aantal dat door de aanvullende zorgverzekering wordt vergoed.

Pedicure

Kosten van een pedicure behoren tot de algemeen noodzakelijk kosten van het bestaan en komen derhalve niet voor bijzondere bijstand in aanmerking.

 

Kosten van een pedicure voor patiënten met suikerziekte of reumapatiënten komen voor vergoeding uit de collectieve basis- en Gemeente-Standaard verzekering van zorgverzekeraar Zorg en Zekerheid in aanmerking. Deze vergoeding wordt geacht passend en toereikend te zijn, waardoor deze kosten evenmin voor bijzondere bijstand in aanmerking komen.

Psychotherapie

Het betreft hier een behandeling door een psychotherapeut.

Er wordt geen bijzondere bijstand verstrekt voor psychotherapie. De CRvB oordeelt dat voor de kosten van medische zorg de Zvw en de AWBZ (per 1-1-2015 Wlz) als aan de Participatiewet voorliggende, toereikende en passende voorzieningen dienen te worden beschouwd.

Hulp door een GGZ instelling wordt voor 100% vanuit de collectieve basisverzekering van Zorg en Zekerheid gedekt. Derhalve is hiervoor geen bijzondere bijstand mogelijk.

Schoenen, (semi) orthopedisch en steunzolen

De eigen bijdrage voor aangepast schoeisel komt voor bijzondere bijstandverlening in aanmerking, mits hier een medisch noodzaak voor aanwezig is. Op een paar aangepaste schoenen dient de aanschafprijs van een paar ‘normale’ schoenen in mindering te worden gebracht conform de Nibud prijzengids. De aanschaf van twee paar zomer- en twee paar winterschoenen per jaar is reëel.

De eigen bijdrage kan vanuit de bijzondere bijstand worden vergoed.

Steunzolen

Zie Schoenen

Tandheelkundige hulp / Gebitsprothese (kunstgebit)

Aan inwoners die een aanvullende verzekering bij een Zorgverzekeraar hebben afgesloten kan op jaarbasis boven op de vergoeding van de zorgverzekeraar een bedrag van € 370,00 aan bijzondere bijstand worden verstrekt.

De medische noodzaak wordt geacht vast te staan, wanneer de zorgverzekeraar tot verstrekking is overgegaan.

Er wordt hierbij geen onderscheid gemaakt tussen ‘herstel’ en ‘onderhoud’.

Verpleegartikelen

Indien medisch noodzakelijk, kan men gedurende 6 maanden verpleegartikelen lenen of huren. Het gaat dan bijvoorbeeld om hoog-laagbedden, infuusbenodigdheden, ondersteek, douchestoel, toilet verhoger, etcetera.

De huurkosten worden voor maximaal 6 maanden voor 100% vergoed uit de collectieve basis- en Gemeente-Standaard verzekering van zorgverzekeraar Zorg en Zekerheid. Derhalve komen deze kosten niet voor bijzondere bijstand in aanmerking.

Mochten de verpleegmiddelen langer dan 6 maanden benodigd zijn, dan komen deze middelen voor vergoeding vanuit de WMO of WLZ in aanmerking.

Ziekenvervoer

Zie Reiskosten in bijlage 2.

 

Bijlage overige kosten

 

Alarmsysteem op sociale indicatie

De WLZ en/of zorgverzekering vergoeden de kosten van aanschaf en abonnement van een alarmsysteem. De eigen bijdrage voor zowel aanschaf als abonnement kunnen uit de bijzondere bijstand worden vergoed.

 

Bij de aanschaf van een alarmsysteem op medische indicatie is de Wmo een voorliggende voorziening.

Begrafenis en crematiekosten

Het gaat hier om alle kosten verband houdend met de begrafenis of crematie van een overledene, voor zover deze kosten noodzakelijk zijn.

Bijzondere bijstand voor deze kosten is mogelijk. De kosten van een begrafenis of van een crematie behoren tot de passiva (schulden) van de nalatenschap en komen voor rekening van de erfgenaam / erfgenamen. Deze kunnen ieder voor zich en op persoonlijke titel bijzondere bijstand aanvragen, voor zover hun erfdeel niet toereikend is en het hen aan middelen ontbreekt om hun aandeel in deze kosten te kunnen voldoen. Aanvrager dient zijn/haar domicilie in Zuidplas te hebben.

Uitvaart-, levens-, ongevallenverzekeringen of de nalatenschap van de overledene worden aangemerkt als voorliggende voorzieningen.

Richtbedragen: Begrafenis € 5.000 / Crematie

€ 3.000.

Bewindvoering / Budgetbeheer

Beschermingsbewind (zijnde geen WSNP);

Wanneer door lichamelijke of geestelijke beperkingen belanghebbende niet (meer) in staat is zijn zaken te beheren kan de rechter (Kantongerecht of Arrondissementsrechtbank) een zogenaamd ‘beschermingsbewind’ instellen en een bewindvoerder aanstellen. Hiermee staat de noodzaak van bewindvoering vast. De rechter stelt de hoogte van de vergoeding van de bewindvoerder vast. Bijzondere bijstand voor de kosten van bewindvoering is mogelijk.

Het gehele inkomen boven 100% van de van toepassing zijnde bijstandsnorm wordt aangemerkt als draagkracht. (Reden hiervan is dat bij een vrijlating indirect aan schuldaflossing wordt gedaan).

 

Budgetbeheer;

De kosten van budgetbeheer komen voor bijzondere bijstand in aanmerking, mits het wordt uitgevoerd door een erkende instelling. Het college dient het budgetbeheer op medische of sociale gronden, zoals bij personen die in de schuldhulpverlening zijn opgenomen of bij gezinnen met kinderen, noodzakelijk te achten. Bijzondere bijstand wordt als gift verstrekt. De ‘normale’ draagkrachtberekening is van toepassing.

Duurzame gebruiksgoederen

zie Woninginrichting.

Leges verblijfsvergunning

zie Verblijfsvergunning.

Rechtsbijstand, eigen bijdrage

Eigen bijdrage van de toevoeging, het griffierecht en andere bijkomende kosten die nodig zijn om een gerechtelijke procedure in te stellen.

Aan een gerechtelijke procedure zijn kosten verbonden, zoals de toevoeging van een advocaat, griffierecht en bijkomende kosten (conform Schulinck). Wanneer de Raad voor de Rechtsbijstand een zogenaamde toevoeging afgeeft is de noodzaak van de procedure vastgesteld.

Voorwaarde is dat de toevoeging is afgegeven op basis van de op het moment van de aanvraag van de toevoeging geldende inkomensgegevens.

Mocht dit niet het geval zijn, dan dient ‘peiljaar-verlegging’ te worden aangevraagd.

 

Voordat betrokkenen zich tot een advocaat wenden, kan men eerst juridisch advies inwinnen bij de sociaal raadslieden of het juridisch loket. Met een verwijzing van het juridisch loket worden op de te maken juridische kosten € 50,00 in mindering gebracht.

 

Voor genoemde toevoeging en eventuele griffiekosten is bijstand als gift mogelijk.

 

Een rechtsbijstandsverzekering is een voorliggende voorziening. Het niet verzekerd zijn voor rechtsbijstand wordt niet als verwijtbaar aangemerkt.

Overbruggingsuitkering

Wanneer iemand vanuit een situatie waarin geen zelfstandig inkomen kon worden verkregen in de uitkering komt is er een periode waarin iemand niet over inkomen beschikt, omdat de uitkering achteraf betaalbaar wordt gesteld. Als er geen middelen zijn, kan ‘om niet’ een overbruggingsuitkering worden toegekend.

De overbrugging bedraagt maximaal 1 maand levensonderhoud naar de van toepassing zijnde norm verhoogd met de van toepassing zijnde toeslag. Echter exclusief vakantietoeslag en exclusief de norm voor woonkosten (zie ook woonlasten, 1e huur / borg).

Reiskosten

Reiskosten voor bezoek aan familie (tot en met de 2e graad van verwantschap) in een in Nederland gevestigde penitentiaire inrichting komen voor vergoeding in aanmerking, mits de bezoeken een periodiek karakter hebben (maximaal 1 x per 2 weken).

 

Reiskosten voor bezoek aan een gezinslid bij opname in een ziekenhuis, verpleeginstelling en dergelijke komen niet voor bijzondere bijstand in aanmerking, daar de collectieve basis- en Gemeente-Standaard verzekering bij zorgverzekeraar Zorg en Zekerheid deze kosten 100% vergoedt tot een bedrag van maximaal € 250,-per jaar. Deze vergoeding wordt geacht passend en toereikend is.

 

Ambulancevervoer komt niet voor bijzondere bijstand in aanmerking, daar de collectieve basis- en Gemeente-Standaard verzekering bij zorgverzekeraar Zorg en Zekerheid deze kosten 100% vergoedt.

 

Reiskosten betrekking hebbende op reïntegratie en reiskosten naar een onderwijs-instelling (bijvoorbeeld voor een inburgerings-cursus) komen voor vergoeding in aanmerking vanuit het participatiebudget. De noodzaak van de te volgen cursus moet worden aangetoond.

 

Een vergoeding door een werkgever, het Werkplein IJsselgemeenten en/of cursusinstelling wordt als voorliggende voorziening aangemerkt, welke wordt geacht passend en toereikend te zijn.

Verblijfsvergunning, leges

Voor de leges voor een verblijfsvergunning of de kosten voor de leges voor de verlenging van een verblijfsvergunning wordt geen bijzondere bijstand verstrekt. Deze kosten zijn namelijk ruim van te voren bekend en daarmee voorzienbaar.

Slechts wanneer in het kader van een toegestane gezinshereniging aan overkomende gezinsleden van een asielgerechtigde of vluchteling een eerste verblijfsvergunning regulier wordt verleend, is bijzondere bijstand mogelijk.

Verhuiskosten

Voorwaarde voor verhuiskostenvergoeding is dat er aantoonbare medische of sociale noodzaak is tot verhuizing. De verhuizing dient te geschieden op de goedkoopst mogelijke adequate manier. Verhuiskosten worden verstrekt in de vorm van een geldlening. Wanneer men zich van elders binnen de gemeente Zuidplas vestigt, is de gemeente waaruit men vertrekt verantwoordelijk voor het afhandelen van de aanvraag voor verhuiskosten.

Woninginrichting / Duurzame gebruikgoederen

Voor meubilair en witgoed wordt aansluiting gezocht bij de prijzengids Nibud.

Te maken kosten dienen vooraf te worden aangetoond middels pro-forma nota’s en dienen achteraf te worden verantwoord middels originele nota’s.

De maximale bedragen voor stoffering en woninginrichting worden als volgt vastgesteld:

 

Woonsituatie Totaal

1 persoon, kamerbewoner 1917,00

1 persoon, 1-kamerwoning 2895,00

1 persoon, meerkamerwoning 3474,00

2 personen, echtpaar 3817,00

2 personen, geen echtpaar 4245,00

3 personen, echtpaar 4589,00

3 personen, geen echtpaar 5018,00

4 personen 5361,00

5 personen 6132,00

6 personen 6776,00

Per persoon extra 643,00

In uitzonderlijke situaties kan op individuele basis van deze bedragen worden afgeweken. Te denken valt aan opknappen van een totaal ‘uitgewoonde’ woonruimte.

Woonkostentoeslag

Bij het ontbreken van huurtoeslag of een huur hoger dan de huurgrens kan de gemeente een tijdelijke woonkostentoeslag toekennen. Dit geldt eveneens bij een koopwoning, wanneer de kosten hoger zijn dan hetgeen aan woonkosten uit de norm kan worden betaald. De berekening is gelijk aan die van de huurtoeslag. Er geldt alleen geen maximale huur. De toeslag wordt verstrekt als gift. Daar het hier een toeslag betreft, wordt in afwijking van hetgeen bij bijzondere bijstand gebruikelijk is, al het inkomen boven de bijstandsnorm als draagkracht aangemerkt. Een verhuisverplichting kan worden opgelegd.

 

N.b.

Inwoners die woonkostentoeslag en/of premie AOV van het Regionaal Bureau Zelfstandigen Rotterdam ontvangen, ontvangen dit conform het Rotterdamse beleid. Waar dit beleid ongunstiger uitpakt dan het Zuidplas beleid wordt maatwerk geleverd.

Woonlasten, 1e huur / borg

Wanneer recht op een overbruggingsuitkering bestaat (zie overbruggingsuitkering) kan er eveneens noodzaak zijn om de eerste maand huur en eventueel de borg uit de bijzondere bijstand te verstrekken. Het betreft hier de subsidiabele huur, exclusief de huurtoeslag wanneer de huur op de eerste van de maand ingaat. De eerste huur wordt verstrekt om niet, mits er geen sprake is van verwijtbaarheid.

Borg, maximaal ter hoogte van 1 maand huur komt voor bijzondere bijstand in aanmerking. Dit als lening, daar de borg op een later moment aan betrokkene wordt gerestitueerd.