Organisatie | Zevenaar |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Beleidsregels Jeugdwet gemeente Zevenaar 2023 |
Citeertitel | Beleidsregels Jeugdhulp gemeente Zevenaar 2023 |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | maatschappelijke zorg en welzijn |
Eigen onderwerp |
Deze regeling vervangt de Beleidsregels jeugdwet 2021.
Deze regeling bevat de vroegst mogelijke datum van inwerkingtreding.
Onbekend
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
17-03-2023 | nieuwe regeling | 06-12-2022 | 1128349 |
Deze beleidsregels zijn een uitwerking van de Verordening jeugdhulp gemeente Zevenaar 2023. De beleidsregels geven een toelichting op en een instructie voor de uitvoering van het beleid in het kader van de Jeugdwet. Hieronder verduidelijkt het college van burgemeester en wethouders hoe bepaalde begrippen worden uitgelegd en hoe met bevoegdheden wordt omgegaan. En ook hoe wordt omgegaan met de individuele voorzieningen, die mogelijk zijn in het kader van de Jeugdwet. De andere voorzieningen komen hier niet aan de orde omdat dit vrij toegankelijke voorzieningen zijn. De beleidsregels dragen voor de uitvoeringspraktijk ertoe bij dat alle (min of meer) vergelijkbare gevallen op een gelijke manier worden behandeld.
2.1 Algemene beoordelingskader
Vertrekpunt bij de beoordeling van een aanspraak op hulp is dat de primaire levensbehoeften (onderdak, inkomen, voeding, kleding) van onze inwoners op orde zijn. Inwoners zijn zelf verantwoordelijk voor hun primaire levensbehoeften, als dat niet op eigenkracht lukt, worden zij verwezen naar andere vormen van ondersteuning (zoals de maatschappelijke opvang, de sociaal raadslieden, de inkomensondersteuning, de schuldhulpverlening, de voedselbank of de kledingbank).
Bij het beoordelen of er aanspraak gemaakt kan worden op jeugdhulp moet worden gekeken naar de volgende aspecten:
De jeugdige heeft zijn of haar woonadres in de gemeente Zevenaar op grond van de Basisregistratie Personen (BRP). Dit is uitgewerkt in het in de Jeugdwet vastgelegde woonplaatsbeginsel. In geval dat de jeugdige in het kader van Jeugdhulp met Verblijf elders verblijft, is zijn/ haar woonplaats de BRP inschrijving direct voordat de Jeugdhulp met Verblijf startte.
De jeugdige of ouders kunnen geen aanspraak maken op een individuele voorziening als ze er voor kiezen geen gebruik te maken van overige - of voorliggende voorzieningen die geschikt en beschikbaar zijn om de ondersteuningsbehoefte op te lossen.
2.1.1 Eigen mogelijkheden en probleemoplossend vermogen omgeving
Als de veiligheid en de primaire levensbehoeften op orde zijn, dan wordt gekeken naar de eigen mogelijkheden van het gezin en het probleemoplossend vermogen van de omgeving van het gezin.
Van inwoners wordt verwacht dat zij eerst zelf kijken hoe ze hun problemen op kunnen lossen. En als het lastig is om zelf de problemen op te lossen, dat ze dan kijken welke vormen van hulp en ondersteuning geboden kunnen worden vanuit hun eigen sociale omgeving of welke voorzieningen in hun wijk of kern een bijdrage kunnen leveren aan de gewenste ondersteuning (samenredzaamheid). Als de eigen mogelijkheden en die van de omgeving redelijkerwijs niet toereikend of afdoende zijn, kan vanuit de Jeugdwet een individuele voorziening worden getroffen.
2.2 Algemene voorwaarden en weigeringsgronden
Bij het beoordelen van de aanspraak op een individuele voorziening wordt gekeken naar de in de verordening opgenomen algemene voorwaarden voor individuele voorzieningen.
2.2.1 Best passende voorziening
Individuele voorzieningen dienen passend te zijn bij de hulp- of ondersteuningsvraag van de jeugdige of het gezin. De voorziening is zo licht als mogelijk, maar zo zwaar als nodig is om de hulp- of ondersteuningsvraag van de jeugdige of het gezin te beantwoorden.
Algemene weigeringsgronden zijn:
Een jeugdige en/of ouder(s) komen niet in aanmerking voor een individuele voorziening als:
De jeugdige en/of ouder(s) aanspraak (kunnen) maken op een voorliggende voorziening, die voorziet in de ondersteuningsbehoefte, of de mogelijkheid bestaat dat zij aanspraak kunnen maken op een voorliggende voorziening die voorziet in de ondersteuningsbehoefte, maar zij hiervoor geen aanvraag wensen in te dienen. Voorziet de voorliggende voorziening gedeeltelijk in de ondersteuningsbehoefte dan kan aanvullend alsnog een individuele voorziening worden afgegeven;
Hoofdstuk 3 Individuele voorzieningen
De individuele voorzieningen zijn onderverdeeld in de volgende gecontracteerde zorgvormen (landelijk of gecontracteerde inkoop).
Spoedeisende zorg en crisishulp heeft te maken met de snelheid waarmee de hulp verleend moet worden, gelet op de ernst van de situatie. Bij iemand die al in zorg is, is de betreffende instelling verantwoordelijk voor het bieden van zorg in een crisissituatie. Bij iemand die nog niet in zorg is bekijkt Jeugdbescherming Gelderland welke zorg geboden moet worden.
De inhoud van de regionaal gecontracteerde ondersteuning is opgenomen in de inkoopdocumenten van de regio Centraal Gelderland. (https://www.inkoopsdcg.nl/home+inkoop/inkoop/inkoopdocumenten/default.aspx)
De inhoud van de landelijk gecontracteerde ondersteuning is jaarlijks te vinden op de site van de VNG onder Functies en zorgaanbieders Jeugd.
(https://vng.nl/artikelen/functies-en-aanbieders-jeugdhulp)
De gemeente heeft ook de mogelijkheid om een vrijwillige gesloten plaatsing te doen.
Naast de gemeente zijn er nog een aantal verwijzers die de zorg kunnen inzetten.
Scholen kunnen alleen voor een dyslexie-onderzoek aanvragen doen (dit gaat via het berichtenverkeer). Wanneer zij andere zorgen hebben, kunnen zij ouders verwijzen naar de gemeente.
Huiswerkbegeleiding ziet op het begeleiden van de leerling bij het structureren, plannen en zelfstandig maken van huiswerk. Deze hulp is primair gericht op het leerproces en het doorlopen van het onderwijsprogramma. Dit valt onder de zorgplicht van scholen. Huiswerkbegeleiding kan niet gezien worden als jeugdhulp. De gemeente hoeft hiervoor geen voorziening te treffen.
Hoofdstuk 4 Persoonsgebonden budget (PGB)
Het college maakt voor het beoordelen van de pgb-vaardigheid gebruik van het “kader voor pgb-vaardigheid” met 10-criteria voor pgb-vaardigheid als leidraad in het gesprek met jeugdige en/ of ouders, zoals door het ministerie van VWS is opgesteld. De jeugdige of zijn ouders of een bewindvoerder moeten ten minste aan deze 10 criteria voldoen om in aanmerking te kunnen komen voor een persoonsgebonden budget.
https://www.rijksoverheid.nl/documenten/publicaties/2021/09/21/infographic-met-toelichting---toetsing-10-punten-pgb-vaardigheid
De jeugdige en/of ouders leveren een pgb-plan aan, waarin zij beschrijven welke zorg zij nodig achten, welke doelen zij willen bereiken met de zorg en welde zorgverlener deze zorg kan verlenen en tegen welke prijs.
De mogelijkheid bestaat om het PGB in te zetten voor ondersteuning door iemand uit het sociale netwerk van de jeugdige en/ of de ouders. Het kan hierbij bijvoorbeeld gaan om een familielid, buur, vriend, mantelzorg of een medelid van een vereniging.