Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Berg en Dal

Nadere regeling EHBO en AED Berg en Dal 2023

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieBerg en Dal
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingNadere regeling EHBO en AED Berg en Dal 2023
CiteertitelNadere regeling EHBO AED Berg en Dal 2023
Vastgesteld doorcollege van burgemeester en wethouders
Onderwerpfinanciën en economie
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Deze regeling vervangt de Nadere regeling EHBO AED Berg en Dal 2020.

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

Algemene subsidieverordening Welzijn Berg en Dal 2017

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

14-03-2023nieuwe regeling

10-01-2023

gmb-2023-108260

Tekst van de regeling

Intitulé

Nadere regeling EHBO en AED Berg en Dal 2023

Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Berg en Dal;

 

gelet op de Algemene subsidieverordening Welzijn Berg en Dal 2017;

 

besluit vast te stellen de Nadere regeling EHBO en AED Berg en Dal 2023:

Artikel 1. Begripsomschrijvingen

  • 1.

    In deze regeling wordt verstaan onder:

    • a.

      AED: Automatische Externe Defibrillator, een draagbaar apparaat dat het hartritme weer kan herstellen bij een hartstilstand.

    • b.

      Algemene subsidieverordening: Algemene subsidieverordening Welzijn Berg en Dal 2017.

    • c.

      EHBO: eerste hulp bij ongelukken.

    • d.

      Centrumkernen: kernen met 3.000 inwoners of meer.

    • e.

      Kleine kernen: kernen met minder dan 3.000 inwoners.

  • 2.

    Voor zover begrippen niet in deze regeling zijn gedefinieerd hebben ze dezelfde betekenis als in de Algemene subsidieverordening.

Artikel 2. Toepassingsbereik

Het bepaalde in deze regeling is enkel van toepassing op de verstrekking van subsidies door burgemeester en wethouders voor de in artikel 3 bedoelde activiteiten.

Artikel 3. Activiteiten

Een jaarlijkse subsidie kan worden verstrekt voor activiteiten op het gebied van:

  • a.

    het verzorgen van cursussen en herhalingslessen op het gebied van EHBO, reanimatie en het gebruik van de AED;

  • b.

    beheer, onderhoud en verzekering van AED’s.

Artikel 4. Nadere verplichtingen

Een aanvrager komt in aanmerking voor een subsidie indien de activiteiten gericht zijn op inwoners van de gemeente Berg en Dal.

Artikel 5. Hoogte van de subsidie

  • 1.

    Burgemeester en wethouders stellen jaarlijks de hoogte van de subsidiebedragen als bedoeld in het derde en vierde lid voor 1 juli vast voor het volgende jaar.

  • 2.

    De bedragen als bedoeld in het eerste lid zijn opgenomen in de jaarlijks voor 1 juli te publiceren subsidietabel.

  • 3.

    De subsidie voor activiteiten als bedoeld onder artikel 3 sub a bedraagt als volgt:

    • a.

      Vast bedrag per vereniging voor het verzorgen van cursussen en herhalingslessen op het gebied van EHBO en reanimatie;

    • b.

      Vast bedrag per vereniging in kleine kernen voor het verzorgen van cursussen en herhalingslessen op het gebied van gebruik van de AED.

    • c.

      Vast bedrag per vereniging in centrumkernen voor het verzorgen van cursussen en herhalingslessen op het gebied van gebruik van de AED.

  • 4.

    De subsidie voor activiteiten als bedoeld onder artikel 3 lid b bedraagt een vast bedrag.

Artikel 6. Subsidieplafond

  • 1.

    Burgemeester en wethouders stellen jaarlijks voor 1 juli het subsidieplafond vast voor het volgende jaar.

  • 2.

    Het subsidieplafond wordt jaarlijks voor 1 juli gepubliceerd.

Artikel 7. Wijze van verdeling

Voor zover het totaal van de toe te kennen subsidies het subsidieplafond overschrijdt, gelden de volgende verdeelregels:

  • a.

    Aanvragers die in het voorgaande jaar een subsidie ontvingen, hebben voorrang boven nieuwe aanvragers;

  • b.

    Voor zover het subsidieplafond ook overschreden wordt door het totaal van het toe te kennen bedrag dat is aangevraagd door verenigingen die het voorgaande jaar ook een subsidie ontvingen dan wordt het beschikbare bedrag naar evenredigheid verdeeld op basis van het recht op subsidie op grond van deze regeling, onder de aanvragers die in het voorgaande jaar een subsidie ontvingen.

Artikel 8. Slotbepalingen

  • 1.

    De nadere regeling EHBO AED Berg en Dal 2020 wordt ingetrokken.

  • 2.

    Deze nadere regeling treedt in werking op de dag na bekendmaking en wordt voor de eerste maal toegepast voor het subsidiejaar 2024.

  • 3.

    Deze nadere regeling wordt aangehaald als: Nadere regeling EHBO AED Berg en Dal 2023.

Vastgesteld door het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Berg en Dal in zijn vergadering van 10 januari 2023,

De secretaris

E.W.J. van der Velde

De burgemeester

Mr. M. Slinkman

TOELICHTING: Nadere regeling EHBO en AED Berg en Dal 2023

Wie kan subsidie aanvragen?

Organisaties die zelf (dus met eigen opleiders) cursussen en herhalingslessen verzorgen op het gebied van EHBO, reanimatie en AED kunnen subsidie aanvragen. Daarnaast kunnen organisaties die het beheer, onderhoud en verzekering van AED´s regelen subsidie aanvragen. Dit hoeven niet dezelfde organisaties te zijn als de organisaties die onder de eerste zin vallen.

 

Voor het onderhoud van de AED’s gaat het om AED’s, die openbaar en 24 uur per dag toegankelijk zijn. De AED’s moeten ook aangemeld zijn bij hartslagnu.nl.

Het onderhouden van bovengenoemde AED’s houdt minimaal in:

  • Jaarlijkse controle van de AED’s en buitenkasten;

  • Indien nodig herstel/reparatie van de AED’s en buitenkasten;

  • Controle na gebruik AED en indien nodig vervanging AED- setjes, pads, batterij/accu en electroden.

Particuliere AED’s komen niet in aanmerking voor de subsidie.

 

De activiteiten richten zich op inwoners van de gemeente Berg en Dal.

 

Hoe vraagt u subsidie aan?

U vraagt subsidie aan vóór 1 september. De subsidieaanvraag geldt dan voor het daarop volgende jaar. Bijvoorbeeld: Wilt u graag subsidie in 2024, dan vraagt u dit voor 1 september 2023 aan. Om subsidie aan te vragen gebruikt u het aanvraagformulier. U krijgt het aanvraagformulier thuisgestuurd als u al subsidie ontvangt. U vindt het formulier ook op www.bergendal.nl. Vraagt u voor de eerste keer subsidie aan, lees dan hier onder wat wij nog meer nodig hebben om te beoordelen of u subsidie krijgt.

 

Vraagt u voor de eerste keer subsidie aan?

Als u voor de eerste keer subsidie aanvraagt, dan hebben wij extra informatie nodig om te beoordelen of u subsidie krijgt. Hieronder volgt een lijst met stukken die u naar ons moet opsturen voor een subsidieaanvraag.

  • a.

    Aanvraagformulier

  • b.

    Een exemplaar van de oprichtingsakte;

  • c.

    De statuten;

  • d.

    Inschrijvingsbewijs Kamer van Koophandel;

  • e.

    Het jaarverslag, de jaarrekening en de balans van het voorgaande jaar als bijlagen als het een reeds bestaande organisatie betreft.

Neemt u contact op met de gemeente als u één van de documenten niet kunt aanleveren. U kunt bellen met 14024.

 

Wat gebeurt er met uw aanvraag en wanneer krijgt u antwoord?

Als u nog niet eerder subsidie hebt ontvangen, dan bekijken we of u in aanmerking komt voor subsidie. Dat doen we door te bepalen of u voldoet aan de voorwaarden die in de nadere regeling staan. Dit doen we op basis van uw aanvraag en de stukken die u daarbij hebt gevoegd. Voldoet u aan de voorwaarden en als er genoeg geld is, dan ontvangt u uiterlijk in december een brief waarin we aangeven dat u in aanmerking komt voor subsidie. Dit noemen we een beschikking. In de beschikking staat hoeveel subsidie u ontvangt en wat u daarvoor moet doen (verantwoording). Er staat ook in dat dit bedrag afhankelijk is van de vaststelling van de begroting door de gemeenteraad. U leest hier meer over in de volgende alinea. Als de begroting is vastgesteld, ontvangt u in het begin van het subsidiejaar uw subsidiebedrag.

 

Wat gebeurt er als het subsidieplafond is bereikt?

Jaarlijks stellen burgemeester en wethouder een subsidieplafond vast. Het subsidieplafond is een maximaal bedrag wat er aan subsidie beschikbaar is voor een regeling. Het totale subsidiebedrag moet binnen dit plafond vallen. Wordt er meer subsidie door verenigingen aangevraagd dan er geld beschikbaar is dan hebben bestaande ontvangers voorrang op nieuwe aanvragers. Als vervolgens blijkt dat bestaande aanvragers recht hebben op meer subsidie dan er beschikbaar is, dan wordt de subsidie evenredig tussen de bestaande ontvangers verdeeld. Dit betekent dat u dan iets minder subsidie ontvangt dan u heeft aangevraagd.

 

Hoe moet u de subsidie verantwoorden?

De subsidie wordt direct vastgesteld. Dit betekent dat u geen verantwoording hoeft af te leggen over wat u met de subsidie gedaan heeft. De gemeente kan wel achteraf steekproefsgewijs een inhoudelijke en financiële controle uitvoeren. Uitzondering op de regel zijn subsidies die voor het eerst worden aangevraagd, de zogenaamde incidentele subsidies. Ontvangers moeten hierover wel een inhoudelijke en financiële verantwoording afleggen.

 

Als we de stukken bij een steekproef controleren en we zien dat u de subsidie niet op de afgesproken manier hebt gebruikt dan bespreken we dat met u. Mogelijk dat dit consequenties heeft voor uw huidige subsidie of die voor het volgende jaar.

 

Meer informatie?

In de Algemene subsidieverordening en de toelichting daarop vindt u meer informatie over de subsidieverlening door de gemeente Berg en Dal.

 

U kunt ook contact opnemen met de gemeente Berg en Dal. Belt u daarvoor met de afdeling Dienstverlening op nummer 14024.