Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Gemert-Bakel

Verordening op de gemeenschappelijke rekenkamer van de gemeenten Gemert-Bakel en Laarbeek

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieGemert-Bakel
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingVerordening op de gemeenschappelijke rekenkamer van de gemeenten Gemert-Bakel en Laarbeek
CiteertitelVerordening gemeenschappelijke rekenkamercommissie Gemert-Bakel – Laarbeek 2023
Vastgesteld doorgemeenteraad
Onderwerpbestuur en recht
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

artikel 81a van de Gemeentewet

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

14-03-202301-03-2023nieuwe regeling

02-03-2023

gmb-2023-106980

Tekst van de regeling

Intitulé

Verordening op de gemeenschappelijke rekenkamer van de gemeenten Gemert-Bakel en Laarbeek

De raden van de gemeenten Gemert-Bakel en Laarbeek;

 

ieder voor zoveel het hun bevoegdheden betreft;

 

gelezen het voorstel van de griffier van de gemeente Laarbeek;

 

gelet op artikel 81a en volgende van de Gemeentewet;

 

besluiten vast te stellen de volgende verordening:

 

 

Verordening op de gemeenschappelijke rekenkamer van de gemeenten Gemert-Bakel en Laarbeek:

Artikel 1 Begripsbepalingen

In deze verordening wordt verstaan onder:

  • a.

    Wet: Gemeentewet;

  • b.

    gemeenschappelijke rekenkamer: rekenkamer

  • c.

    regiegroep: intergemeentelijk adviesorgaan;

  • d.

    voorzitter: voorzitter van de rekenkamer;

  • e.

    raad: de gemeenteraad van Gemert-Bakel of Laarbeek;

  • f.

    raden: de gemeenteraden van Gemert-Bakel en Laarbeek;

  • g.

    college: het college van burgemeester en wethouders.

Artikel 2 Rekenkamer

  • 1.

    Er is een rekenkamer die door de raden wordt ingesteld.

  • 2.

    De benoeming van de leden en de voorzitter is zodanig dat de samenstelling van de rekenkamer in Gemert-Bakel en Laarbeek dezelfde is. Hiertoe wordt vooraf door of namens de gemeenteraden van Gemert-Bakel en Laarbeek onderling overleg gevoerd.

Artikel 3 Taak van de rekenkamer

De rekenkamer voert onderzoek uit naar de effecten van het gemeentelijk beleid en naar de doelmatigheid en doeltreffendheid van het gemeentelijk beleid, van het gemeentelijk beheer en van de gemeentelijke organisatie, naar de rechtmatigheid van het gemeentelijk beheer, alsmede naar de doelmatigheid en doeltreffendheid van instellingen waarvan de activiteiten geheel of in belangrijke mate door de gemeente wordt bekostigd.

Artikel 4 Benoeming leden

  • 1.

    De rekenkamer bestaat uit ten minste drie externe leden. De raden benoemen de leden van de rekenkamer.

  • 2.

    De leden van de rekenkamer worden voor een periode van zes jaar benoemd. De leden kunnen eenmaal worden herbenoemd voor een periode van zes jaar.

  • 3.

    De raden benoemen de voorzitter van de rekenkamer. De voorzitter draagt zorg voor het tijdig en periodiek bijeenroepen van de rekenkamer, het leiden van de vergaderingen, het bewaken van de uitgangspunten en werkwijze en het bevorderen van een zorgvuldige besluitvorming. De voorzitter voert hiertoe regelmatig overleg met de leden, met het secretariaat en met de regiegroep.

Artikel 5 Vergoedingen

De vergoedingen die de leden van de rekenkamer ontvangen worden bij unaniem besluit van de raden bepaald en vastgelegd in het Convenant gemeenschappelijke rekenkamer Gemert-Bakel en Laarbeek 2023.

Artikel 6 Ontslag en non-activiteit

  • 1.

    De raden ontslaan de leden of stellen hen op non-activiteit.

  • 2.

    Het lidmaatschap van een extern lid eindigt:

    • a.

      op eigen verzoek;

    • b.

      bij de aanvaarding van een functie die onverenigbaar is met het lidmaatschap van de rekenkamer;

    • c.

      wanneer het lid bij onherroepelijk geworden rechterlijke uitspraak wegens misdrijf is veroordeeld, dan wel bij zulk een uitspraak een maatregel is opgelegd die vrijheidsbeneming tot gevolg heeft;

    • d.

      indien het lid bij onherroepelijk geworden rechtelijke uitspraak onder curatele is gesteld, in staat van faillissement is verklaard, surseance van betaling heeft verkregen of wegens schulden is gegijzeld;

    • e.

      na het aflopen van de benoemingsperiode.

  • 3.

    De leden van de rekenkamer kunnen door de raden worden ontslagen wanneer zij door ziekte of gebreken blijvend ongeschikt zijn hun functie te vervullen.

Artikel 7 Reglement van orde

De rekenkamer stelt een reglement van orde voor haar vergaderingen en andere werkzaamheden vast. Zij zendt het reglement na vaststelling onverwijld ter kennisneming naar de raden.

Artikel 8 Ambtelijk secretariaat

  • 1.

    Het secretariaat van de rekenkamer wordt belegd bij de griffie van één van de raden.

  • 2.

    Het secretariaat staat de rekenkamer bij de uitvoering van haar taken terzijde.

  • 3.

    Het secretariaat legt verantwoording af aan de rekenkamer over de wijze waarop de ondersteunende taken worden verricht.

  • 4.

    Het secretariaat draagt zorg voor agendaplanning, verslaglegging en dossiervorming.

  • 5.

    Het secretariaat van de regiegroep wordt belegd bij de griffie van één van de raden waar niet het secretariaat is belegd van de rekenkamer. Door het secretariaat van de regiegroep wordt verantwoording afgelegd aan de raden.

Artikel 9 Onderwerpselectie en opdrachtverlening

  • 1.

    De rekenkamer bepaalt de onderwerpen die zij onderzoekt, formuleert de probleemstelling en stelt het onderzoeksplan vast.

  • 2.

    De rekenkamer kan zogenaamde Quick scans uitvoeren: onderzoeken die betrekking hebben op een beperkter terrein of gepaard gaan met kleinere acties dan de onderzoeken die normaliter worden uitgevoerd.

  • 3.

    De in het eerste lid bedoelde onderzoeksplan wordt door de rekenkamer ter kennisneming aan de raden verstuurd.

  • 4.

    De raad kan de rekenkamer via de regiegroep een gemotiveerd verzoek doen tot het instellen van een onderzoek, in aanvulling van het in het eerste lid genoemde onderzoeksplan. De rekenkamer bericht de raad binnen een maand in hoeverre aan dat verzoek wordt voldaan. Indien de rekenkamer niet aan het verzoek van de raad voldoet, motiveert zij haar besluit.

Artikel 10 Werkwijze

  • 1.

    De rekenkamer is belast met en verantwoordelijk voor de uitvoering, begeleiding en sturing van het onderzoek volgens de door haar vastgestelde onderzoeksplan.

  • 2.

    Communicatie van en naar de rekenkamer is in handen van haar voorzitter.

  • 3.

    De rekenkamer beoordeelt of het wenselijk is de raad of raden tussentijds te informeren.

  • 4.

    De rekenkamer is bevoegd bij alle leden van het gemeentebestuur en bij alle ambtenaren de mondelinge en schriftelijke inlichtingen in te winnen die zij nodig acht voor de uitvoering van de onderzoeken. De leden van het gemeentebestuur en de ambtenaren van de gemeente zijn verplicht de gevraagde inlichtingen binnen de door de rekenkamer gestelde termijn te verstrekken.

  • 5.

    De rekenkamer vergadert zoveel als zij nodig acht, ter bespreking van procedurele en inhoudelijke aspecten van het onderzoek.

  • 6.

    De rekenkamer vergadert in beslotenheid, haar rapporten zijn openbaar. Op grond van de belangen genoemd in artikel 5.1 Wet Open Overheid kan de rekenkamer rapporten die aan de raad worden voorgelegd of gedeelten daarvan als geheim aanmerken.

  • 7.

    De rekenkamer kan openbare informatieve vergaderingen beleggen.

  • 8.

    Voor de uitvoering van het onderzoek kan de rekenkamer, met inachtneming van het beschikbare budget externe personen of bureaus inschakelen en/of in overleg met de betreffende gemeentesecretaris een interne onderzoekmedewerker/ambtenaar betrekken.

  • 9.

    De rekenkamer stelt de betrokkenen in de gelegenheid om binnen een door haar te stellen termijn, die ten minste twee weken bedraagt, hun zienswijze op het conceptonderzoeksrapport aan de rekenkamer kenbaar te maken. Betrokkenen zijn degenen wier taakuitvoering (mede) voorwerp van onderzoek is of is geweest. De rekenkamer bepaalt wie verder als betrokkenen worden aangemerkt.

  • 10.

    Na het hoor- en wederhoor in de zin van het voorgaande lid, formuleert de rekenkamer haar conclusies en aanbevelingen en voegt die aan het rapport toe. Vervolgens stelt de rekenkamer het college in de gelegenheid zijn zienswijze op het conceptrapport kenbaar te maken.

  • 11.

    Na vaststelling door de rekenkamer worden het onderzoeksrapport inclusief de conclusies en aanbevelingen, en de bestuurlijke zienswijze op het rapport zo spoedig mogelijk, onder toezending van een afschrift aan het college en betrokkenen, aan de raad aangeboden.

Artikel 11 Budget

  • 1.

    De rekenkamer is bevoegd binnen een aan haar bij de begroting beschikbaar gesteld budget uitgaven te doen ten behoeve van de uitvoering van haar taken.

  • 2.

    Ten laste van het in het voorgaande lid bedoelde budget worden de kosten gebracht van:

    • a.

      de vergoedingen aan de leden;

    • b.

      het ambtelijk secretariaat;

    • c.

      interne onderzoeksmedewerkers;

    • d.

      externe deskundigen die door de rekenkamer zijn ingeschakeld;

    • e.

      overige uitgaven die de rekenkamer nodig acht voor de uitoefening van haar taak.

  • 3.

    De rekenkamer is voor de besteding van het budget verantwoording verschuldigd aan uitsluitend de raden via het jaarverslag als bedoeld in artikel 185 van de wet.

  • 4.

    Indien het budget niet volledig wordt besteed, blijft het resterende beschikbaar voor de rekenkamer, na overleg met de regiegroep en met een maximum van 50% van het jaarbudget.

Artikel 12 Inwerkingtreding

Deze verordening treedt in werking daags na de bekendmaking daarvan en werkt terug tot 1 maart 2023.

Artikel 13 Citeertitel

Deze verordening kan worden aangehaald als “Verordening gemeenschappelijke rekenkamercommissie Gemert-Bakel – Laarbeek 2023”.

Aldus vastgesteld in de vergadering van 2 maart 2023.

de raad van de gemeente Gemert-Bakel,

de griffier,

M.C.P. Laurenssen

de voorzitter,

M.S. van Veen

Aldus vastgesteld in de vergadering van 9 februari 2023.

De raad van de gemeente Laarbeek,

de griffier,

M.L.M. van Heijnsberge

de voorzitter,

F.L.J. van der Meijden