Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Aalten

Subsidieregeling opstellen dorpsplan, dorpshuisplan en vitaliteitsscan gemeente Aalten 2023

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieAalten
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingSubsidieregeling opstellen dorpsplan, dorpshuisplan en vitaliteitsscan gemeente Aalten 2023
CiteertitelSubsidieregeling opstellen dorpsplan, dorpshuisplan en vitaliteitsscan 2023
Vastgesteld doorcollege van burgemeester en wethouders
Onderwerpmaatschappelijke zorg en welzijn
Eigen onderwerpSociaal domein

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Deze regeling vervangt de subsidieregeling volgens het beleidskader voor de subsidiëring van dorpsplannen d.d. 6 juli 2010

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

artikel 4.3 van de Wijzigingswet Algemene wet bestuursrecht en enkele andere wetten (nieuwe omgevingsrecht en nadeelcompensatierecht)

Regelgeving die op deze regeling is gebaseerd (gedelegeerde regelgeving)

Geen.

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

01-10-2023wijziging artikel 4 lid 4 en artikel 9

24-10-2023

gmb-2023-459777

13-03-202301-01-202301-10-2023nieuwe regeling

07-03-2023

gmb-2023-105596

Z/23/127138

Tekst van de regeling

Intitulé

Subsidieregeling opstellen dorpsplan, dorpshuisplan en vitaliteitsscan gemeente Aalten 2023

Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Aalten;

Vaststellende dat

  • de gemeenteraad in zijn Raadsprogramma 2022-2026 de ambitie heeft uitgesproken zoveel mogelijk te streven naar en bij te dragen aan een veilige, veerkrachtige en aantrekkelijke leefomgeving met een samenleving waarin naoberschap hoog in het vaandel staat;

  • de raad zich daarbij realiseert dat het met name de lokale inwoners zelf zijn die het beste kunnen aangeven wat voor de realisatie van een dergelijke ambitie in hun specifieke directe leefomgeving nodig is;

  • de raad daarom het college binnen dit thema onder meer vraagt te willen stimuleren dat inwoners van buurtschappen en kernen kunnen komen met een dorps/kernvisie;

Gelet op het gegeven dat:

  • het college in haar ‘Uitvoeringsprogramma “Daadkrachtig, duurzaam en dichtbij” – Deurgoan! - 2022-2026’ aan heeft gegeven hieraan tegemoet te komen door het bestaande beleidskader voor de subsidiëring van dorps(ontwikkelings)plannen uit 2010 te actualiseren en uit te breiden;

  • de algemene uitgangspunten van dat bestaande beleidskader nog steeds actueel zijn maar dat vastgesteld moet worden dat de kosten van de voorgeschreven professionele begeleiding bij het opstellen van een dorpsplan/-visie voor de initiatiefnemer(s) inmiddels zodanig hoger liggen dat niet meer volstaan kan worden met de bestaande maximale subsidiebijdrage van

  • € 7.500 per aanvraag;

Overwegende dat:

  • het college in haar Uitvoeringsprogramma 2022-2026 heeft aangegeven daarbij tevens rekening te houden met de uitkomsten van het nieuwe beleidskader gemeenschapshuizen, zoals dat in juni 2021 door de raad is vastgesteld;

  • dat hierin als leidend principe is opgenomen dat de multifunctionele gemeenschapshuizen als sociaal maatschappelijke (basis)voorzieningen een belangrijke rol spelen in de bevordering van participatie, sociaal contact, gemeenschapszin, zelf- en samenredzaamheid en leefbaarheid van de inwoners in de kernen en buurtschappen in onze gemeente;

  • dit betekent dat er ter stimulering van leefbaarheid, participatie en naoberschap, naast aandacht voor de ontwikkeling van een meeromvattend dorpsplan/dorpsvisie, ook de mogelijkheid gecreëerd moet worden voor het opstellen van plan, die specifiek gericht is op de rol van een centrale gemeenschapsvoorziening (Kulturhus of dorpshuis) in de buurtschap of kern op de langere termijn (dorpshuisplan) of op de kortere termijn (vitaliteitsscan);

Overeenkomstig de bepalingen uit:

  • titel 4.3. artikel 4.81 en verder van de Algemene wet bestuursrecht;

  • artikel 3 van de Algemene Subsidieverordening gemeente Aalten 2015 (of het relevante artikel van een eventuele nieuwere versie van de ASV);

Besluit:

vast te stellen de Subsidieregeling opstellen dorpsplan, dorpshuisplan en vitaliteitsscan gemeente Aalten 2023.

Artikel 1: Definities:

In deze subsidieregeling wordt verstaan onder:

  • a.

    Dorps(ontwikkelings)plan:

  • Het (beleids- c.q. visie-)document waarin:

  • op basis van een inventarisatie en analyse van diverse relevante fysiek-ruimtelijke en sociaal maatschappelijk aspecten;

  • de gewenste toekomstige ontwikkeling van een dorpskern of buurtschap (in gezamenlijke doelstellingen en actiepunten) wordt vastgelegd;

  • b.

    Dorpshuisplan:

  • Het (beleids- c.q. visie-)document waarin wordt omschreven welke rol en functie een gemeenschapshuis als sociale basisvoorziening kan vervullen om optimaal te voorzien in de lokale behoefte aan een centrale ontmoetingsplek en als multifunctionele accommodatie voor de lokaal georganiseerde maatschappelijke activiteiten;

  • c.

    Vitaliteitsscan:

  • Een deskundig adviesrapportage over de noodzakelijke geachte aandachtspunten op thema’s als bestuur, beheer, exploitatie, programmering, betrokkenheid van vrijwilligers en benodigde ruimte op basis van een kortdurende analyse van de huidige positionering en ontwikkeling van een gemeenschapshuis;

  • d.

    Gemeenschapshuis:

  • Een multifunctioneel gebouw dat in zijn essentie specifiek bestemd is om zonder winstoogmerk (op niet-commerciële basis) te voorzien in de behoefte aan ruimte en faciliteiten voor ontmoeting, vormings- en ontspanningsactiviteiten en dienstverlening op sociaal maatschappelijk, cultureel en recreatief terrein. Dit volledig ten dienste van de lokale samenleving. Het is het ‘hart’ van het dorp, kern of buurtschap, waar diverse faciliteiten beschikbaar worden gesteld door en voor de diverse maatschappelijke verenigingen en organisaties en (groepen van) bewoners.

Categorie 1: Dorps(ontwikkelings)plan:

Artikel 2: Specifieke subsidievoorschriften:

  • 1.

    Een aanvraag voor een subsidie voor het opstellen van een nieuw dorps(ontwikkelings)plan kan alleen worden ingediend door het bestuur van een dorpsbelangenorganisatie of een gemeenschapshuis;

  • 2.

    Een dorpsplan wordt als nieuw aangemerkt als het een allereerste initiatief hiertoe is dan wel er in de voorafgaande tien jaar geen dorpsplan is opgesteld of geactualiseerd;

  • 3.

    In de aanvraag wordt duidelijk toegelicht:

  • a.

    de reden tot het opstellen van een dorpsplan;

  • b.

    opzet en planning van het totstandkomingsproces;

  • c.

    aan welke fysiek-ruimtelijke en sociaal maatschappelijke aspecten in het dorpsplan aandacht zal worden besteed;

  • d.

    de wijze waarop het proces professioneel en deskundig wordt ondersteund en begeleid door de Vereniging Dorpshuizen en Kleine Kernen (DKK) Gelderland dan wel een andere soortgelijke adviesorganisatie;

  • e.

    de wijze waarop binnen de kern of buurtschap invulling wordt gegeven aan de verplicht gestelde burgerparticipatie en daarmee het dorpsplan kan rekenen op een breed draagvlak;

    • 1.

      Het aan te vragen subsidie zal berekend worden op basis van 75% van de subsidiabel te achten kosten en kent een maximum per aanvraag van € 12.000.

    • 2.

      De subsidieaanvrager legt na afloop verantwoording van de besteding van het subsidie af door het college in het bezit te stellen van een exemplaar van het definitieve dorpsplan, voorzien van een definitief financieel overzicht van kosten en baten.

Categorie 2: Dorpshuisplan:

Artikel 3: Specifieke subsidievoorschriften:

  • 1.

    Een aanvraag voor een subsidie voor een dorpshuisplan kan alleen worden ingediend door het bestuur van een gemeenschapshuis;

  • 2.

    De aanvraag wordt afgewezen als er in de voorafgaande periode van 5 jaar al eerder een dorpshuisplan, of een daaraan gelijkstaand document, is opgesteld;

  • 3.

    In de aanvraag wordt duidelijk toegelicht:

  • a.

    de reden tot het opstellen van een dorpshuisplan;

  • b.

    opzet en planning van het totstandkomingsproces en de wijze waarop dit proces wordt ondersteund en begeleid;

  • c.

    opsomming van de partijen die bij het dorpshuisplan betrokken zullen zijn;

  • d.

    de wijze waarop binnen de kern of buurtschap invulling wordt gegeven aan burgerparticipatie en daarmee het dorpshuisplan kan rekenen op een breed draagvlak;

  • e.

    welke kosten en opbrengsten voor de totstandkoming van het dorpsplan geraamd worden, zodat er, inclusief gemeentelijk subsidie, sprake zal zijn van een sluitende financiering;

  • f.

    de wijze en de planning waarop het plan vervolgens ter uitvoering zal worden gebracht,

  • g.

    indien mogelijk voorzien een beschrijving van de wijze waarop dit van invloed zal (kunnen) zijn op de bestaande exploitatieopzet van het gemeenschapshuis;

    • 1.

      Het aan te vragen subsidie zal berekend worden op basis van 75% van de subsidiabel te achten kosten en kent een maximum per aanvraag van € 5.000.

    • 2.

      De subsidieaanvrager legt na afloop verantwoording van de besteding van het subsidie af door het college in het bezit te stellen van een exemplaar van het definitieve dorpshuisplan.

Categorie 3: Vitaliteitsscan gemeenschapshuis:

Artikel 4: Specifieke subsidievoorschriften:

  • 1.

    Een aanvraag voor subsidie voor een vitaliteitsscan kan alleen worden ingediend door het bestuur van een gemeenschapshuis;

  • 2.

    De aanvraag wordt afgewezen als er in de voorafgaande periode van 5 jaar al eerder een vitaliteitsscan is doorgevoerd of een daaraan gelijkstaand advies is opgesteld;

  • 3.

    In de aanvraag wordt duidelijk toegelicht:

    • a.

      wat de reden is voor een advies op basis van een vitaliteitsscan;

    • b.

      dat de scan en het daarop gebaseerde advies uitgevoerd wordt door de Vereniging Dorpshuizen en Kleine Kernen (DKK) Gelderland of een daaraan gelijkstaande deskundige adviesorganisatie;

    • c.

      hoe de bestaande en potentiële gebruikers, vrijwilligers en initiatieven betrokken zijn bij het onderzoek en betrokken worden bij de uit het advies voortvloeiende actiepunten;

  • 4.

    Het aan te vragen subsidie zal berekend worden op basis van 75% van de subsidiabel te achten kosten en kent een maximum per aanvraag van € 1.500

  • 5.

    De subsidieaanvrager legt na afloop verantwoording van de besteding van het subsidie af door het college in het bezit te stellen van een exemplaar van de adviesrapportage op basis van de vitaliteitsscan.

Algemene voorschriften voor alle categorieën:

Artikel 5: Algemene subsidievoorschriften voor alle categorieën:

  • 1.

    In de subsidieaanvraag voor een dorpsplan, dorpshuisplan of vitaliteitsscan wordt toegelicht: welke kosten en opbrengsten voor de totstandkoming van het plan of het advies geraamd worden, zodat er, inclusief gemeentelijk subsidie, sprake kan zijn van een sluitende financiering.

  • 2.

    Het dorpsplan, dorpshuisplan of vitaliteitsscan dient zelfstandig, dus zonder substantiële actieve betrokkenheid/inzet van de gemeente, tot stand te komen;

  • 3.

    Hierbij dient al zoveel mogelijk inhoudelijk rekening gehouden te worden met de inhoud van reeds vastgestelde en actuele gemeentelijke beleidskaders en daarop gebaseerde uitvoeringsregelingen of -plannen. Desgevraagd zal de gemeente hierover informatie beschikbaar stellen;

  • 4.

    Indien aanwezig wordt voor de subsidieaanvraag gebruik gemaakt van een daarvoor vastgesteld standaard aanvraagformulier;

  • 5.

    Indien er voor de uitvoering van deze regeling een subsidieplafond wordt vastgesteld zullen de aanvragen op volgorde van binnenkomst worden beoordeeld. Datum van ontvangst is de datum waarop een aanvraag naar het oordeel van het college als compleet wordt beschouwd en dus voldoende informatie bevat om aan de in deze regeling opgenomen voorwaarden te voldoen.

  • 6.

    Tenzij anders in deze subsidieregeling genoemd zijn de bepalingen uit de Algemene Subsidieverordening Gemeente Aalten 2015 (of eventuele nieuwere versie) van toepassing.

Artikel 6: Aanvraagtermijn:

Een aanvraag voor een subsidie op basis van deze regeling wordt ingediend uiterlijk acht weken voor de geplande aanvang van het totstandkomingsproces.

Artikel 7: Beoordeling aanvraag:

Het college beslist zo spoedig mogelijk doch uiterlijk binnen 13 weken na ontvangst van een volledige aanvraag;

Artikel 8: Hardheidsclausule:

  • a.

    Het college kan in bijzondere gevallen in afwijking van het bepaalde in deze subsidieregeling nadere voorschriften verbinden aan de verstrekking van het subsidie, dan wel één of meer bepalingen van deze subsidieregeling niet van toepassing verklaren voor zover toepassing gelet op het belang van de subsidieaanvrager leidt tot onbillijkheid van overwegende aard;

  • b.

    In gerelateerde vraagstukken waarin deze subsidieregeling niet voorziet beslist het college.

Artikel 9: Slotbepalingen:

  • 1.

    De voorgaande subsidieregeling volgens het beleidskader voor de subsidiëring van dorpsplannen d.d. 6 juli 2010 wordt ingetrokken;

  • 2.

    Deze nieuwe subsidieregeling wordt aangehaald als ‘Regeling tot wijziging Subsidieregeling opstellen dorpsplan, dorpshuisplan en vitaliteitsscan gemeente Aalten 2023’.

  • 3.

    Deze subsidieregeling treedt met terugwerkende kracht in werking per 1 oktober 2023;

Aldus besloten in vergadering van het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Aalten, gehouden op. 7 maart 2023

De secretaris,

drs. A.J.M. Gildhuis,

De burgemeester,

mr. A.B. Stapelkamp