Organisatie | Roosendaal |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Subsidieregeling eenmalige compensatie energielasten maatschappelijke instellingen Roosendaal 2022-2023 |
Citeertitel | Subsidieregeling eenmalige compensatie energielasten maatschappelijke instellingen Roosendaal 2022-2023 |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | financiën en economie |
Eigen onderwerp |
Geen
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
13-03-2023 | Nieuwe regeling | 07-03-2023 | 686213 |
Artikel 1 Begripsomschrijvingen
In deze subsidieregeling wordt verstaan onder:
organisatie: de privaatrechtelijke rechtspersoon zonder winstoogmerk die, op basis van zijn statuten en structurele feitelijke werkzaamheden, hoofdzakelijk aan inwoners van Roosendaal activiteiten en/of voorzieningen van sportieve, sociaal-culturele, levensbeschouwelijke of godsdienstige aard aanbiedt.
Artikel 2 Doelstelling subsidieregeling
Doelstelling van de regeling, nadrukkelijk bedoeld als een tijdelijke maatregel, is te bevorderen dat het aanbod van niet-commerciële maatschappelijke voorzieningen en activiteiten in Roosendaal tijdens de energiecrisis in stand wordt gehouden. Met niet-commerciële maatschappelijke voorzieningen en activiteiten worden organisaties bedoeld die minimaal één keer per week (schoolvakanties uitgezonderd) aan inwoners van Roosendaal activiteiten en voorzieningen van sportieve, sociaal-culturele, levensbeschouwelijke of godsdienstige aard aanbieden.
Artikel 3 Bepalingen, voorwaarden en verplichtingen
Toepassing: deze regeling is alleen van toepassing op organisaties die een gebouw gebruiken waarin zij minimaal één keer per week (schoolvakanties uitgezonderd) aan inwoners van Roosendaal activiteiten en voorzieningen van sportieve, sociaal-culturele, levensbeschouwelijke of godsdienstige aard aanbieden.
Samenloop: als bij de vaststelling van de subsidie blijkt dat de organisatie een beroep heeft gedaan of heeft kunnen doen op een andere voorziening of regeling voor dezelfde kosten als waarvoor de subsidie is verleend, dan wordt hiermee bij de vaststelling van de definitieve hoogte van subsidie rekening gehouden. In dat geval kan de definitieve subsidie lager worden vastgesteld.
Artikel 4 Specificatie subsidie en aanvraagperiode
Subsidie tegemoetkoming energielasten 2022
Verhoging: om te bepalen of er sprake is van een verhoging van de energielasten als bedoeld in het vorige lid, wordt gekeken naar de energietarieven zoals die zich verhouden tot het gemiddelde tarief in Nederland in juli 2021 (bron: overstappen.nl, tarieven inclusief BTW en energiebelastingen: € 0,240/kWh en € 0,864/m3 gas). We berekenen de verhoging als het verschil tussen de werkelijk afgerekende kosten in 2022 en de berekende kostprijs op basis van het tarief in juli 2021. Als dit verschil positief is dan is een sprake van een verhoging.
Verbruik: bij het bepalen van de subsidie wordt uitgegaan van het netto-energieverbruik en de netto-energielasten van de organisatie. Bij het bepalen van dit verbruik en/of deze lasten wordt rekening gehouden met de energie die afkomstig is uit duurzame bronnen (zoals een opwekinstallatie voor zonne-energie) en de ontvangen (teruglever)vergoedingen.
Subsidie tegemoetkoming energielasten 2023
Verhoging: om te bepalen of er sprake is van een verhoging van de energielasten als bedoeld in het vorige lid, wordt gekeken naar de energietarieven zoals die zich verhouden tot het gemiddelde tarief in Nederland in juli 2021 (bron: overstappen.nl, tarieven inclusief BTW en energiebelastingen: € 0,240/kWh en € 0,864/m3 gas). We berekenen de verhoging als het verschil tussen de werkelijk afgerekende kosten in 2023 en de kostprijs op basis van het tarief in juli 2021. Als dit verschil positief is dan is een sprake van een verhoging.
Verbruik: bij het bepalen van de subsidie wordt uitgegaan van het netto-energieverbruik en de netto-energielasten van de organisatie. Bij het bepalen van dit verbruik en/of deze lasten wordt rekening gehouden met de energie die afkomstig is uit duurzame bronnen (zoals een opwekinstallatie voor zonne-energie) en de ontvangen (teruglever)vergoedingen.
Artikel 5 Voorwaarden aan de aanvraag
Aanvragen kunnen alleen digitaal worden ingediend op een vooraf door het college aangegeven
wijze. Organisaties zijn verplicht om gebruik te maken van het digitale aanvraagformulier en daarbij
de gegevens te overleggen die nodig zijn om de aanvraag voor subsidie te kunnen beoordelen.
Artikel 7 Beoordeling en besluitvorming
De besluitvorming op de aanvragen op grond van deze subsidieregeling geschiedt volgens de volgende procedure.
Aanvragen voor de in artikel 4 genoemde activiteiten die voldoen aan de voorwaarden omschreven in artikel 3 en artikel 5 komen voor subsidie in aanmerking totdat het totale jaarlijkse subsidieplafond van € 325.000 is bereikt. Als blijkt dat het subsidieplafond wordt overschreden, wordt het subsidiebedrag per aanvrager met een percentage verlaagd, totdat het subsidieplafond niet meer wordt overschreden.