Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Nissewaard

Reglement burgerlijke stand Nissewaard 2023

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieNissewaard
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingReglement burgerlijke stand Nissewaard 2023
CiteertitelReglement burgerlijke stand Nissewaard 2023
Vastgesteld doorgemandateerde functionaris
Onderwerpbestuur en recht
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Deze regeling vervangt het Reglement burgerlijke stand Nissewaard 2020.

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

  1. artikel 16 van Boek 1 van het Burgerlijk Wetboek
  2. artikel 16a van Boek 1 van het Burgerlijk Wetboek
  3. artikel 16c van Boek 1 van het Burgerlijk Wetboek
  4. artikel 1 van het Besluit burgerlijke stand 1994
  5. artikel 2 van het Besluit burgerlijke stand 1994
  6. artikel 3 van het Besluit burgerlijke stand 1994
  7. artikel 4 van het Besluit burgerlijke stand 1994
  8. artikel 5 van het Besluit burgerlijke stand 1994
Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

10-03-202301-03-2023nieuwe regeling

28-02-2023

gmb-2023-101327

Tekst van de regeling

Intitulé

Reglement burgerlijke stand Nissewaard 2023

Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Nissewaard;

 

gelet op:

  • -

    artikel 1:16, 1:16a en 1:16c van het Burgerlijk Wetboek;

  • -

    de artikelen 1 tot en met 5 van het Besluit burgerlijke stand 1994;

  • -

    het Mandaatbesluit Nissewaard 2021;

 

besluit de volgende beleidsregels vast te stellen:

 

Reglement burgerlijke stand Nissewaard 2023.

Artikel 1 Begripsbepalingen

  • 1.

    ambtenaar van de burgerlijke stand: de ambtenaar als bedoeld in artikel 1:16 BW, eerste volzin;

  • 2.

    buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand: de ambtenaar als bedoeld in artikel 1:16 BW, tweede volzin;

  • 3.

    bruidspaar: personen die een verbintenis aangaan;

  • 4.

    bureau van de burgerlijke stand: de huisvesting van team Burgerzaken waar de ambtenaar van de burgerlijke stand kantoor houdt;

  • 5.

    gemeentehuis: het stadhuis en alle gebouwen welke bij raadsbesluit of bij besluit van burgemeester en wethouders als zodanig zijn aangewezen;

  • 6.

    reglement: het Reglement burgerlijke stand van de gemeente Nissewaard;

  • 7.

    trouwambtenaar: de (buitengewoon) ambtenaar van de burgerlijke stand die het huwelijk voltrekt;

  • 8.

    trouwdag: de dag waarop een huwelijk wordt voltrokken;

  • 9.

    trouwlocatie: de locatie waar het huwelijk wordt voltrokken;

  • 10.

    de wet: Boek 1 van het Burgerlijk wetboek.

Artikel 2 Aanwijzing van de ambtenaar van de burgerlijke stand en de buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand

  • 1.

    De ambtenaar van de burgerlijke stand wordt voor een bij het aanwijzingsbesluit te bepalen periode aangewezen. Deze periode betreft maximaal de periode waarin de ambtenaar werkzaam is in dienst van de gemeente Nissewaard en belast is met de werkzaamheden de burgerlijke stand betreffende.

  • 2.

    De buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand wordt voor een in het aanwijzingsbesluit te bepalen periode aangewezen.

  • 3.

    De burgemeester kan maximaal voor de periode dat hij de functie van burgemeester van de gemeente Nissewaard vervult tot ambtenaar van de burgerlijke stand worden aangewezen.

  • 4.

    De wethouders kunnen maximaal voor de periode dat zij de functie van wethouder van de gemeente Nissewaard vervullen tot buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand worden aangewezen.

  • 5.

    Tot buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand kunnen voor de voltrekking van één enkel huwelijk worden aangewezen: (buitengewoon) ambtenaren van de burgerlijke stand die al in een andere gemeente zijn aangewezen en van wie de aanwijzing en beëdiging nog niet is verlopen.

  • 6.

    Tot buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand voor de voltrekking van één enkel huwelijk kunnen ook derden worden aangewezen.

  • 7.

    De aanwijzing van een buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand in de zin van lid 5 van dit artikel vindt plaats nadat het bruidspaar of de partners hebben aangegeven de betrokken persoon als trouwambtenaar te willen hebben. Het schriftelijke of digitale verzoek daartoe vermeldt de namen en het adres van het bruidspaar of de partners, de dag, het tijdstip en het adres van de locatie, uiterlijk zes weken vóór de voltrekking van het huwelijk aan de ambtenaar van de burgerlijke stand. Bij de aanvraag dienen afschriften van de aanwijzing en beëdiging te worden overlegd.

  • 8.

    De aanwijzing van een buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand in de zin van lid 6 van dit artikel vindt plaats nadat het bruidspaar of de partners hebben aangegeven de betrokken persoon als trouwambtenaar te willen hebben. Het schriftelijke of digitale verzoek daartoe vermeldt de namen en het adres van het bruidspaar of de partners, de dag, het tijdstip en het adres van de locatie, uiterlijk drie maanden vóór de voltrekking van het huwelijk aan de ambtenaar van de burgerlijke stand.

  • 9.

    Het voltrekken van kosteloze-, eenvoudige-, spoedhuwelijken en huwelijken in een bijzonder huis is voorbehouden aan (buitengewoon) ambtenaren van de burgerlijke stand van de gemeente Nissewaard.

Artikel 3 Trouwlocaties

  • 1.

    Onverminderd wat daarover in de wet is bepaald, verrichten de ambtenaren van de burgerlijke stand en de buitengewoon ambtenaren van de burgerlijke stand hun wettelijke taken in het gemeentehuis 1 ;

  • 2.

    Het college wijst ten behoeve van het voltrekken van huwelijken gemeentehuizen aan met een daarvoor permanente bestemming.

  • 3.

    Welke gemeentehuizen met een permanente bestemming ten behoeve van het voltrekken van huwelijken zijn aangewezen blijkt uit het geldende aanwijzingsbesluit van het college.

  • 4.

    Andere locaties binnen de gemeente kunnen ten behoeve van de voltrekking van één enkel huwelijk worden aangewezen als gemeentehuis.

  • 5.

    Een trouwlocatie die binnen twee kalenderjaren ten minste drie keer is aangewezen voor het voltrekken van één enkel huwelijk, kan worden aangewezen als permanente locatie.

  • 6.

    Het college kan besluiten de aanwijzing van een vaste trouwlocatie in te trekken als:

    • a.

      de locatie niet langer voldoet aan de voorwaarden voor trouwlocaties in de zin van artikel 4 van dit reglement;

    • b.

      als de locatie niet voldoet aan enig ander wettelijk voorschrift;

    • c.

      er gedurende twee kalenderjaren geen huwelijken hebben plaatsgevonden.

Artikel 4 Voorwaarden trouwlocaties

  • 1.

    Een locatie wordt alleen aangewezen als trouwlocatie als de locatie aan alle hierna genoemde voorwaarden voldoet:

    • a.

      de locatie (gebouw of een aan wal aangemeerd vaartuig), waarvan de ligging is gerelateerd aan een formeel adres is als geheel niet in strijd met de openbare orde of de goede zeden;

    • b.

      gebouwen en vaartuigen als bedoeld onder a. zijn voor de duur van de voltrekking van het huwelijk op eenvoudige wijze openbaar toegankelijk, waaronder begrepen voor mensen met een beperking;

    • c.

      gebouwen en vaartuigen als bedoeld onder a. voldoen – mede gelet op het aantal bruiloftsgasten dat bij het huwelijk aanwezig kan zijn – aan de bouwtechnische veiligheidseisen zoals onder meer gesteld door de brandweer;

    • d.

      de beheerder/eigenaar van de trouwlocatie stelt de locatie voor de duur van de huwelijksceremonie kosteloos ter beschikking van de gemeente. De wijze van gebruik tijdens de huwelijksvoltrekking wordt bepaald door de (buitengewoon) ambtenaar van de burgerlijke stand;

    • e.

      de trouwlocatie beschikt over de benodigde voorzieningen en wordt naar behoren ingericht. Hieronder wordt mede verstaan:

      • i.

        dat er voldoende tafels en stoelen aanwezig zijn,

      • ii.

        dat de ruimte waar het huwelijk wordt voltrokken voldoende verlicht en, als het gaat om een binnenruimte, verwarmd is,

      • iii.

        aanwezigheid van voldoende sanitaire voorzieningen;

      • iv.

        een aparte ruimte beschikbaar voor de trouwambtenaar om zich te kunnen verkleden.

    • f.

      De afspraken tussen de gemeente en trouwlocatie worden vastgelegd in een ‘Overeenkomst trouwlocatie’.

  • 2.

    Aanwijzing van een trouwlocatie tot gemeentehuis leidt niet tot enige gemeentelijke verantwoordelijkheid ten aanzien van de inrichting, aankleding en verzorging van de trouwlocatie, noch voor schade of letsel aan derden of aan de trouwlocatie.

  • 3.

    Als het voornemen bestaat om het huwelijk te organiseren in een omsloten buitenruimte, dan dient tevens aantoonbaar een binnenruimte in de nabijheid beschikbaar te zijn die aan de voorwaarden voldoet, zodat zo nodig naar die binnenruimte kan worden uitgeweken.

Artikel 5 Leiding

De teamleider Burgerzaken is belast met de leiding en draagt zorg voor de verdeling van de werkzaamheden van de ambtenaren van de burgerlijke stand en van de buitengewoon ambtenaren van de burgerlijke stand.

Artikel 6 Openstelling

  • 1.

    Het bureau van de burgerlijke stand is geopend op maandag tot en met vrijdag tijdens de uren waarop Burgerzaken voor de dienstverlening aan de inwoners is geopend. Dit geldt voor zover deze dagen geen algemeen erkende of daarmee gelijkgestelde feestdagen zijn in de zin van artikel 3, eerste lid van de Algemene termijnenwet of overige door het college aan te wijzen dagen en uren.

  • 2.

    Het bureau van de burgerlijke stand is voor het voltrekken van een huwelijk als volgt geopend, met uitzondering van algemeen erkende feestdagen:

    • a.

      Maandag van 09.00 uur tot en met vrijdag 20.00 uur, elk heel uur;

    • b.

      Zaterdag van 09.00 uur tot en met 20.00 uur, elk heel uur;

    • c.

      Op een aangewezen zondag op grond van artikel 1:16c Burgerlijk Wetboek van 12.00 uur tot en met 16.00 uur, elk heel uur;

    • d.

      De dagen waarop het volle maan is van 09.00 uur tot en met 22.00 uur, elk heel uur;

    • e.

      Op maandag om 09.00 uur en 09.15 uur uitsluitend voor huwelijken waarvoor volgens de legesverordening geen leges verschuldigd zijn 2 ;

    • f.

      Op dinsdag en donderdag van 09.00 uur tot en met 11.00 uur uitsluitend voor eenvoudige baliehuwelijken 3 .

  • 3.

    Annulering van een afspraak voor het voltrekken van een huwelijk kan slechts plaatsvinden door het overleggen van een door (één van) beide partijen ondertekende verklaring of via een digitale melding.

  • 4.

    Van het gestelde in lid 1 en 2 van dit artikel kan worden afgeweken indien daartoe gewichtige redenen bestaan.

Artikel 7 Schakelbepaling

De bepalingen in dit reglement over huwelijk en huwelijksvoltrekkingen zijn ook van toepassing op het geregistreerd partnerschap en het omzetten van een geregistreerd partnerschap in een huwelijk.

Artikel 8 Vergoeding buitengewoon ambtenaren van de burgerlijke stand

  • 1.

    De buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand genoemd in artikel 2, lid 2 van dit reglement ontvangt een vergoeding op basis van een arbeidsovereenkomst.

  • 2.

    Buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand genoemd in artikel 2, lid 3, lid 4, lid 5 en lid 6 van dit reglement heeft geen recht op een vergoeding van de gemeente Nissewaard.

Artikel 9 Arbeidsovereenkomst buitengewoon ambtenaren van de burgerlijke stand

  • 1.

    Vanaf 1 januari 2020 4 zijn de buitengewoon ambtenaren van de burgerlijke stand zoals genoemd in artikel 2, lid 2 in dienst op basis van een arbeidsovereenkomst naar burgerlijk recht. In deze overeenkomst zijn voorwaarden vastgelegd zoals over de aard van het dienstverband, werktijden, salaris en beëindiging van de arbeidsovereenkomst.

Artikel 10 Slotbepalingen

  • 1.

    Dit besluit wordt aangehaald als Reglement burgerlijke stand Nissewaard 2023.

  • 2.

    Bij dit reglement behoort de ‘Toelichting op het Reglement burgerlijke stand Nissewaard 2023’.

  • 3.

    Dit besluit treedt in werking op de dag na bekendmaking in het Gemeenteblad en werkt terug tot 1 maart 2023.

  • 4.

    Het Reglement burgerlijke stand Nissewaard 2020 wordt ingetrokken.

Namens het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Nissewaard.

Spijkenisse, 28 februari 2023

P.D. de Jong

Teamleider Burgerzaken

Toelichting Reglement burgerlijke stand Nissewaard 2023

Inleiding

In het Reglement burgerlijke stand Nissewaard 2023 wordt een aantal praktische zaken vastgelegd die betrekking hebben op het sluiten van een huwelijk, het registreren van een partnerschap of het omzetten van een partnerschap in een huwelijk.

De herziening van dit reglement betreft met name de uitbreiding van de dienstverlening rondom huwelijken en nadere regels over de aanwijzing van een trouwlocatie.

 

Artikelsgewijze toelichting

 

Artikel 1 Begripsbepalingen

Dit artikel beschrijft de gebruikte basisbegrippen in dit reglement.

 

Artikel 2 Aanwijzing van de ambtenaar van de burgerlijke stand en de buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand

In dit artikel wordt aangegeven voor welke periode een ambtenaar van de burgerlijke stand of een buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand kan worden aangewezen. De burgemeester en de wethouders kunnen worden aangewezen als buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand voor de periode dat ze de functie van burgemeester, respectievelijk wethouder vervullen.

Daarnaast kunnen derden worden aangewezen tot buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand voor de voltrekking van één enkel huwelijk. Er is daarbij onderscheid tussen een persoon die in een andere gemeente een bevoegd trouwambtenaar is en iemand zonder ervaring. In het laatste geval zijn nadere afspraken nodig ten aanzien van instructie en begeleiding. Een (buitengewoon) ambtenaar van de burgerlijke stand van Nissewaard zal assisteren bij het betreffende huwelijk.

 

Artikel 3 Trouwlocaties

De ambtenaar van de burgerlijke stand en de buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand verrichten hun wettelijke taak in het gemeentehuis of een tot gemeentehuis aangewezen trouwlocatie.

Dit artikel geeft verder aan wanneer een trouwlocatie kan worden aangewezen als permanente locatie. Dit is niet langer een automatisme om wildgroei aan trouwlocaties te voorkomen.

Daarnaast is beschreven wanneer de aanwijzing van een permanente trouwlocatie kan worden ingetrokken.

 

Artikel 4 Voorwaarden trouwlocaties

De aanwijzing tot trouwlocatie is gebonden aan voorwaarden. Deze voorwaarden zijn divers, enerzijds om de veiligheid van het gezelschap van het bruidspaar en de medewerkers te borgen, anderzijds zijn deze voorwaarden praktisch van aard. Denk hierbij aan de inrichting van de trouwlocatie om de huwelijksceremonie mogelijk te maken. Daarnaast dient de locatie gerelateerd te zijn aan een formeel adres en mag het geheel niet in strijd zijn met de openbare orde en de goede zeden. De goede toegankelijkheid van het gebouw voor personen met een beperking is een ander aandachtspunt. Een optimale toegankelijkheid van de (éénmalige) trouwlocatie is niet overal te realiseren als gevolg van de bouwkundige situatie.

De afspraken tussen de gemeente en trouwlocatie worden vastgelegd in een ‘Overeenkomst trouwlocatie’.

 

Artikel 5 Leiding

De verdeling van de werkzaamheden van de ambtenaar burgerlijke stand en de buitengewoon ambtenaar burgerlijke stand is aan het college. Zij wijzen op basis van artikel 2 van het Besluit burgerlijke stand 1994 de persoon aan die is belast met de leiding. In Nissewaard is de teamleider Burgerzaken aangewezen om de verdeling van de dagelijkse werkzaamheden van de burgerlijke stand te regelen.

 

Artikel 6 Openstelling

In dit artikel is vastgelegd wanneer het bureau van de burgerlijke stand is geopend (grondslag artikel 1:16c Burgerlijk wetboek). Ten aanzien van huwelijken, partnerschapsregistraties en de omzetting daarvan in een huwelijk is aangegeven welke mogelijkheden (dagen en tijdstippen) er zijn. De beschikbaarheid is afhankelijk van reeds geplaatste reserveringen.

 

Artikel 7 Schakelbepaling

Omwille van de leesbaarheid van het reglement is deze bepaling opgenomen.

 

Artikel 8 Vergoeding buitengewoon ambtenaren van de burgerlijke stand

Dit artikel is opgenomen om duidelijkheid te scheppen wanneer er een vergoeding betaald wordt voor de voltrekking van een huwelijk, registratie van een partnerschap of de omzetting daarvan in een huwelijk.

Het is niet de bedoeling om buitengewoon ambtenaren van de burgerlijke stand die door het bruidspaar zelf zijn aangebracht voor de voltrekking van één enkel huwelijk een vergoeding te betalen. Ook een reductie van de huwelijksleges bij het aanbrengen van een ‘eigen’ trouwambtenaar is niet aan de orde omdat het tarief is gebaseerd op het geheel aan kosten van organisatorische werkzaamheden rondom huwelijken.

 

Artikel 9 Arbeidsovereenkomst buitengewoon ambtenaren van de burgerlijke stand

Op basis van de Wet normalisatie rechtspositie ambtenaren zijn alle aspecten van het dienstverband van de buitengewoon ambtenaren van de burgerlijke stand vastgelegd in een arbeidsovereenkomst.

 

Artikel 10 Slotbepalingen

Dit artikel spreekt voor zich.


1

Artikel 1 Besluit burgerlijke stand 1994

2

Voltrekking in het stadhuis, in bijzijn van maximaal 8 personen inclusief bruidspaar en getuigen

3

Voltrekking aan de balie van het stadhuis in bijzijn van bruidspaar en de getuigen

4

Datum ingang Wet normalisatie rechtspositie ambtenaren