Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Groningen

Ondermandaat van de directie Informatie & Services

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieGroningen
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingOndermandaat van de directie Informatie & Services
CiteertitelOndermandaat van de directie Informatie & Services
Vastgesteld doorgemandateerde functionaris
Onderwerpbestuur en recht
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

Onbekend

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

10-03-202301-02-2023nieuwe regeling

01-03-2023

gmb-2023-100892

Tekst van de regeling

Intitulé

Ondermandaat van de directie Informatie & Services

 

Bevoegdheid directeur (oorspronkelijk):

Vindplaats bevoegdheid:

Ondermandaat aan functionaris:

Bevoegdheid concreet

Bijzonderheden/

Beperkingen/

Voorwaarden:

  • 1.

    Privaatrechtelijke rechtshandelingen

Art. 11 Amb

Afdelingshoofden, medewerkers, contractmanagers

Verrichten van privaatrechtelijke rechtshandelingen voor zover daarbij wel gemeentelijke middelen worden aangewend tot een maximum van €50.000

€ 2.500 medewerker

 

€ 12.000 contractmanagement

 

€ 25.000 afdelingshoofd

Art. 11 Amb

Afdelingshoofden

Verrichten van privaatrechtelijke rechtshandelingen voor zover hierbij geen gemeentelijke middelen worden aangewend.

  • 2.

    Procesvertegenwoordiging

Art. 12 Amb

Hoofd Regie (ICT)

voeren van verweer in bestuursrechtelijke, strafrechtelijke en civielrechtelijke procedures, inclusief de bevoegdheid tot het verrichten van alle, het belang van de gemeente dienende proceshandelingen, inclusief de eis in reconventie bij een kort geding.

Hoofd Regie (ICT)

het (besluiten tot het) doen van aangifte bij jegens de gemeente veroorzaakte schade en het desgewenst voegen in eventuele (straf)procedures.

  • 3.

    Privacy, Wet ter voorkoming van witwassen en financieren van terrorisme en Wet open overheid

Art. 13 Amb

Hoofd Regie ICT

(privacy) het bij of krachtens de Algemene verordening gegevensbescherming bepaalde met betrekking tot de uitvoering van taken en bevoegdheden ten aanzien van de verwerking van persoonsgegevens.

Security officers

Art. 13 Amb

Hoofd Regie ICT

het identificeren van de gemeente bij het aangaan van dienstverleningscontracten overeenkomstig de Wet ter voorkoming van witwassen en financieren van terrorisme.

Security officers

Art. 13 Amb

Hoofd Regie IM

het nemen van besluiten in het kader van de Wet open overheid.

  • 4.

    Financiën (voor zover betreft toegekende budgetten)

Art. 14 Amb

Afdelingshoofden en Teamleiders

Uitvoering begroting

  • 5.

    Personeelsmanagement

Art. 15 Amb

Afdelingshoofden en Teamleiders

Het uitoefenen van het personeelsmanagement, met uitzondering van benoemingen, financiële vergoedingen, eventuele sancties.

Zie onder.

  • 6.

    Subsidies

Art. 16 Amb

Afdelingshoofden

aanvragen van subsidies voor zover die dienstbaar kunnen zijn aan de gemeentelijke taakuitoefening.

Afdelingshoofden

de uitvoering van de Algemene subsidieverordening gemeente Groningen en de daarbij horende Nadere regels voor zover het subsidieverzoeken betreft op het beleidsterrein van het betreffende directie.

  • 7.

    Uitvoering van de Verordening en het Besluit Informatiebeheer

Directiemandaat

Hoofd Regie IM

  • 8.

    Het voeren van en ondertekenen van correspondentie, alsmede de ondertekening van betaalopdrachten en voorschotten over de gemeentelijke bijdrage aan Groninger Archieven

Directiemandaat

Hoofd Regie IM

  • 9.

    Uitvoering wet Basisregistratie Adressen en Gebouwen (wet BAG)

Directiemandaat

Wet BAG artikel 2

Afdelingshoofd, de gegevensbeheerder/applicatiebeheerder en de BAG beheerders Geo & Data

Bijhouden van een geautomatiseerde basisregistratie adressen en gebouwen

Directiemandaat

Wet BAG artikel 6

Afdelingshoofd, de gegevensbeheerder/applicatiebeheerder en de BAG beheerders Geo & Data

Het indelen van het grondgebied in:

  • 1 of meerdere woonplaatsen

  • Vaststellen openbare ruimte

  • Nummeraanduidingen vaststellen voor verblijfsobjecten, stand- en ligplaatsen

  • De afbakening van panden, verblijfsobjecten, stand- en ligplaatsen.

  • en het registreren van alle besluiten in de LV BAG.

Directiemandaat

Wet BAG artikel 39

De BAG beheerders Geo & Data

Het registreren en waar nodig onderzoeken van objecten en/of hun attributen

Directiemandaat

De BAG beheerders

Gegevensbeheerders/applicatiebeheerders en landmeetkundige buitendienst Geo & Data

Het uitvoeren en verwerken van mutatiesignaleringen om vergunningsvrij en/of illegale bouw op te sporen)

Wet BAG artikel 8

Landmeetkundige buitendienst Geo & Data

Vaststelling van de definitieve geometrie van panden en verblijfsobjecten

Wet BAG artikel 10

Afdelingshoofd, de gegevensbeheerder/applicatiebeheerder, landmeetkundige buitendienst en de BAG beheerders Geo & Data

Inspecteurs VTH en de modelleurs/taxateurs van het NBK

Het opmaken van documenten tot het signaleren van een wijziging in de feitelijke situatie die van invloed is op de basisregistratie opgenomen gegeven en die niet voortvloeit uit een krachtens de wet aangewezen brondocument

  • 10.

    Inschrijven besluiten op basis van de Wet Kenbaarheid publiekrechtelijke beperkingen onroerende zaken in de landelijke BRK-PB.

Directiemandaat

Wet WKPB artikel 15

WKPB beheerders Geo & Data

Inschrijven van de besluiten in de BRK-PB (Basisregistratie Kadaster – publiekrechtelijke beperkingen)

  • 11.

    Uitvoering Wet basisregistratie grootschalige topografie (BGT)

Directiemandaat

Wet BGT artikel 11

BGT-beheerder Geo&Data

het zorgdragen voor het bijhouden van de geografische gegevens in de BGT door het langs elektronische weg leveren aan het Kadaster van de gegevens, bedoeld in de artikelen 7, lid 2 en 3, en 8 Wet BGT, volgens de systeem-beschrijving zoals bedoeld in artikelen 15, lid 2, en kel 20 Wet BGT.

Wet BGT artikel 12

BGT-beheerder Geo&Data

het zorgdragen voor afstemming met andere in de Wet BGT genoemde bronhouders over de begrenzing en de onderlinge aansluiting van de geografische objecten, voor zover dat nodig is om overlap van die objecten te voorkomen en om een landsdekkend topografisch bestand te waarborgen.

Wet BGT artikel 13

BGT-beheerder Geo&Data

het voldoen aan de kwaliteitseisen, gesteld in de catalogus als bedoeld in artikel 4 van de Wet BGT, bij het geografisch gegeven als bedoeld in artikel 11 van de Wet BGT.

Wet BGT artikel 14

BGT-beheerder Geo&Data

het zorgdragen dat een in de BGT weergegeven geografisch object in overeenstemming is met de fysieke werkelijkheid, binnen de regels ten aanzien van actualiteit die daarover in de catalogus als bedoeld in artikel 4 Wet BGT worden gesteld

Wet BGT artikel 27 en 28

BGT-beheerder Geo&Data

het na ontvangst van een melding als bedoeld in artikel 25, lid 1 Wet BGT in onderzoek zetten van een geografisch object waarop de melding betrekking heeft, het betreffende authentiek gegeven onderzoeken en zo spoedig mogelijk beslissen over de wijziging dan wel opneming van dat gegeven en het na opneming van het authentiek gegeven onverwijld leveren hiervan en het bericht dat het geografisch object waarop het authentiek gegeven betrekking heeft niet langer in onderzoek is aan het Kadaster

Wet BGT artikel 30

BGT-beheerder Geo&Data

het jaarlijks verrichten van een onderzoek naar de uitvoering van de krachtens de Wet BGT geldende verplichtingen en het zenden van een afschrift van de resultaten van dit onderzoek aan de Minister van BZK.

  • 12.

    Uitvoering Wet Basisregistratie Ondergrond (BRO)

Directiemandaat

Artikel 9

Wet BRO

BRO-coördinator

Geo&Data 

Het aanleveren van een brondocument met betrekking tot de ondergrond van Nederland of het continentaal plat aan Onze Minister, zoals bedoeld in artikel 9 van de Wet Basisregistratie Ondergrond.

Elektronisch en binnen 20 werkdagen na:

  • a.

    de dagtekening van het in het brondocument opgenomen besluit;

  • b.

    de dag waarop de in het brondocument opgenomen rechterlijke uitspraak onherroepelijk is geworden, of

  • c.

    de dagtekening van ontvangst van het brondocument indien het brondocument geen besluit of rechterlijke uitspraak bevat.

Artikel 12

Wet BRO

BRO-coördinator

Geo&Data

Het opnieuw aanleveren van een brondocument aan Onze Minister als op grond van artikel 12, eerste lid van de Wet Basisregistratie Ondergrond een brondocument is teruggezonden, zoals bedoeld in artikel 12, tweede lid van de Wet Basisregistratie Ondergrond.

Binnen vier werkdagen na ontvangst van dat brondocument overeenkomstig de bij of krachtens de artikelen 9, vierde lid, en 10 gestelde eisen.

Artikel 30

Wet BRO

BRO-coördinator

Geo&Data

Het zoals bedoeld in artikel 30 van de Wet Basisregistratie Ondergrond:

  • onder opgaaf van redenen melden aan Onze Minister van gerede twijfel over de juistheid van een in de registratie ondergrond opgenomen authentiek gegeven over een verkenning, gebruiksrecht of constructie of het ontbreken van een dergelijk gegeven in de registratie ondergrond;

  • onder opgaaf van redenen melden aan Onze Minister van gerede twijfel over de schematische weergave van de ondergrond op een bepaalde plaats binnen een in de registratie ondergrond opgenomen authentiek model of over een authentiek gegeven over dat model;

  • aan Onze Minister doen van het verzoek om het authentiek model tussentijds te actualiseren.

Voor wat betreft het verzoek aan Onze Minister om het authentiek model tussentijds te actualiseren alleen indien de noodzaak daartoe dringend aanwezig is.

Met inachtneming van artikel 4.1 van het Besluit BRO (uitzonderingen op de terugmeldplicht)

Artikel 33 Wet BRO

BRO-coördinator

Geo&Data

Het, voor zover dat ingevolge artikel 33, tweede lid noodzakelijk is, onderzoeken van het authentieke gegeven en het verstrekken van de resultaten van het nader onderzoek, aan Onze Minister, zoals bedoeld in artikel 33, derde lid van de Wet Basisregistratie Ondergrond.

Zo spoedig mogelijk, maar niet later dan veertien weken na ontvangst van de melding.

Artikel 40 Wet BRO

BRO-coördinator

Geo&Data

Het aan Onze Minister ter inschrijving aanbieden van een krachtens artikel 9, eerste lid, aangewezen brondocument dat dateert van vóór het tijdstip van inwerkingtreding van de hoofdstukken 2 en 3 en de grondslag vormt voor een op dat tijdstip actueel gegeven over een verkenning, gebruiksrecht of constructie dat vóór dat tijdstip niet was opgenomen in de informatiesystemen, zoals bedoeld in artikel 40, eerste lid van de Wet Basisregistratie Ondergrond.

Uiterlijk tot vijf jaar na genoemd tijd

 

Toelichting personeelsmanagement:

Dit artikel beoogt alle handelingen te omvatten die horen bij de normale verhoudingen tussen leidinggevende en “zijn/haar” werknemers. Niet limitatief: functionerings- en beoordelingsgesprekken, verlofzaken. Expliciet (eveneens niet limitatief): vallen hier niet onder: wijziging inschaling functies, financiële vergoedingen en beloningen, sanctiebesluiten in welke vorm dan ook.

Vastgesteld door:

Directeur Informatie & Services

A. Bakker

Datum 1 maart 2023

Dit ondermandaat treedt met terugwerkende kracht in werking op 1 februari 2023