Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Veiligheidsregio Flevoland

Controleverordening Veiligheidsregio Flevoland 2009

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieVeiligheidsregio Flevoland
OrganisatietypeRegionaal samenwerkingsorgaan
Officiële naam regelingControleverordening Veiligheidsregio Flevoland 2009
CiteertitelControleverordening Veiligheidsregio Flevoland 2009
Vastgesteld dooralgemeen bestuur
Onderwerpfinanciën en economie
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

artikel 213 van de Gemeentewet

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

01-01-2008Controleverordening Veiligheidsregio Flevoland 2009

26-03-2009

bgr-2023-280

Tekst van de regeling

Intitulé

Controleverordening Veiligheidsregio Flevoland 2009

Het Algemeen Bestuur van Veiligheidsregio Flevoland;

 

gelet op artikel 213 Gemeentewet en het Besluit accountantscontrole provincies en gemeenten;

 

BESLUIT

 

vast te stellen de navolgende Verordening voor de controle op het financieel beheer en op de inrichting van de financiële organisatie van Veiligheidsregio Flevoland.

 

 

 

Artikel 1 : Begrippenkader

In deze verordening wordt verstaan onder:

  • a.

    Algemeen Bestuur:

het Algemeen Bestuur van Veiligheidsregio Flevoland zoals bedoeld in artikel 11 ev. Gemeenschappelijke regeling Veiligheidsregio Flevoland.

  • b.

    Dagelijks Bestuur:

het Dagelijks Bestuur van Veiligheidsregio Flevoland zoals bedoeld in artikel 11 ev. Gemeenschappelijke regeling Veiligheidsregio Flevoland.

  • c.

    Accountant:

Een door het Algemeen Bestuur benoemde:

  • registeraccountant of;

  • accountant-administratieconsulent met een aantekening in het inschrijvingsregister als bedoeld in het derde lid van artikel 36 Wet op de Accountant - Administratieconsulenten of;

  • organisatie waarin voor de accountantscontrole bevoegde accountants samenwerken, belast met de controle van de in artikel 197 Gemeentewet bedoelde jaarrekening.

  • d.

    Accountantscontrole:

de controle van de in artikel 197 Gemeentewet bedoelde jaarrekening wordt uitgevoerd door een door het Algemeen Bestuur aangewezen accountant en behelst de controle van:

  • het getrouwe beeld van de in de jaarrekening gepresenteerde baten en lasten en de grootte en samenstelling van het vermogen;

  • het rechtmatig tot stand komen van de baten en lasten en balansmutaties;

  • het in overeenstemming zijn van de door het Dagelijks Bestuur opgestelde jaarrekening met de bij of krachtens algemene maatregel van bestuur te stellen regels bedoeld in artikel 186 Gemeentewet (het Besluit Begroting en Verantwoording provincies en gemeenten);

  • de inrichting van het financiële beheer en de financiële organisatie gericht op de vraag of deze een getrouwe en rechtmatige verantwoording mogelijk maken;

waarbij de nadere regels die bij of krachtens algemene maatregel van bestuur worden gesteld op grond van het zesde lid van artikel 213 Gemeentewet, in acht worden genomen.

  • e.

    Rechtmatigheid in het kader van accountantscontrole:

het overeenstemmen van het tot stand komen van de financiële beheershandelingen en de vastlegging daarvan met de relevante wet- en regelgeving, zoals bedoeld in het Besluit accountantscontrole provincies en gemeenten.

  • f.

    Deelverantwoording:

een in opdracht van het Algemeen Bestuur ten behoeve van de verslaglegging opgestelde verantwoording van een afzonderlijke organisatie-eenheid binnen de organisatie van Veiligheidsregio Flevoland, welke verantwoording onderdeel uitmaakt van de jaarrekening.

 

Artikel 2 Opdrachtverlening accountantscontrole

  • 1.

    De accountantscontrole wordt opgedragen aan de door het Algemeen Bestuur benoemde accountant.

  • 2.

    Jaarlijks, voorafgaand aan de accountantscontrole stelt het Algemeen Bestuur in overleg met de accountant vast:

  • de toe te passen goedkeuringstolerantie bij de controle van de jaarrekening;

  • de door de accountant te hanteren rapporteringtolerantie bij het opstellen van zijn verslag van bevindingen;

  • het door de accountant te hanteren normatief kader bij zijn onderzoek naar het rechtmatig tot stand komen van de baten en lasten en de balansmutaties.

 

Artikel 3 Informatieverstrekking

  • 1.

    Het Dagelijks Bestuur is verantwoordelijk voor de samenstelling van de jaarrekening conform de geldende interne – en externe wet- en regelgeving en overlegt deze aan de accountant voor controle.

  • 2.

    Het Dagelijks Bestuur draagt er zorg voor, dat alle aan de jaarrekening ten grondslag liggende verordeningen, nota’s, bestuursbesluiten, deelverantwoordingen, administraties, plannen, overeenkomsten, berekeningen e.d. voor de accountant ter inzage liggen en goed toegankelijk zijn.

  • 3.

    Bij de jaarrekening bevestigt het Algemeen Bestuur schriftelijk middels een letter of representation (LOR) aan de accountant, dat alle hem bekende informatie van belang voor de oordeelsvorming van de accountant is verstrekt.

  • 4.

    Het Dagelijks Bestuur legt de gecontroleerde jaarrekening samen met de accountantsverklaring en het verslag van bevindingen uiterlijk 1 juli van het jaar, volgend op het boekjaar, ter vaststelling voor aan het Algemeen Bestuur.

  • 5.

    Alle informatie die na afgifte van de accountantsverklaring en voor behandeling van de jaarrekening in het Algemeen Bestuur beschikbaar komt en die van invloed is op het beeld dat de jaarrekening geeft, wordt terstond door het Dagelijks Bestuur aan het Algemeen Bestuur en de accountant gemeld.

  • 6.

    Het Dagelijks Bestuur draagt er zorg voor dat de door het Algemeen Bestuur vastgestelde jaarrekening binnen 14 dagen na vaststelling door het Algemeen Bestuur doch uiterlijk voor 15 juli van het jaar volgend op het boekjaar wordt aangeboden aan Gedeputeerde Staten van Flevoland.

 

Artikel 4 Inrichting accountantscontrole

  • 1.

    De accountant bepaalt binnen het kader van de opdrachtverlening de wijze waarop de accountantscontrole wordt ingericht, alsmede de aard en de omvang van de daarbij behorende werkzaamheden.

  • 2.

    De accountant bepaalt binnen het kader van de opdrachtverlening de frequentie van de uit te voeren controles. De tijdstippen waarop deze worden ingepland vinden zoveel mogelijk in onderling overleg met de controller plaats. Voor zover de accountant dit in het kader van zijn controleopdracht noodzakelijk acht, kan hij controlewerkzaamheden zonder voorafgaande kennisgeving uitvoeren.

  • 3.

    Ter bevordering van een efficiënte en doeltreffende accountantscontrole vindt (periodiek) afstemmingsoverleg plaats tussen de accountant, het Dagelijks Bestuur, de Controller van de Veiligheidsregio en zo nodig leden uit het Algemeen Bestuur. Een en ander met inachtneming van het bepaalde in de door het Algemeen Bestuur vastgestelde mandaatbesluiten.

 

Artikel 5 Toegang tot informatie

  • 1.

    De accountant is bevoegd tot het opnemen van alle kassen, waardepapieren en voorraden en het inzien van alle boeken, notulen, brieven, computerbestanden en overige bescheiden waarvan hij inzage voor de accountantscontrole nodig oordeelt. Het Dagelijks Bestuur draagt er zorg voor, dat de accountant voor de uitvoering van zijn controlewerkzaamheden een onbelemmerde toegang heeft tot alle kantoren, magazijnen, werkplaatsen, terreinen en informatiedragers van Veiligheidsregio Flevoland.

  • 2.

    De accountant is bevoegd om van alle medewerkers, die onder verantwoordelijkheid van Veiligheidsregio Flevoland werkzaamheden verrichten, mondelinge en schriftelijke inlichtingen en verklaringen te verlangen die hij voor de uitvoering van zijn opdracht denkt nodig te hebben. Het Dagelijks Bestuur draagt er zorg voor, dat de desbetreffende werknemers hieraan hun medewerking verlenen.

  • 3.

    Het Dagelijks Bestuur draagt er zorg voor, dat alle organisatie-eenheden van Veiligheidsregio Flevoland zijn gehouden de accountant alle informatie te verstrekken, opdat de accountant zich een juist en volledig oordeel kan vormen over de rechtmatige totstandkoming van baten, lasten en balansmutaties en het gevoerde beheer en over de getrouwheid van de daarover verstrekte informatie. Met organisatieeenheden wordt bedoeld de onderdelen Brandweer, Meldkamer, GHOR en Politie.

 

Artikel 6 Overige controles en opdrachten

Het Dagelijks Bestuur kan de door het Algemeen Bestuur benoemde accountant opdracht geven tot het uitvoeren van specifieke werkzaamheden met betrekking tot de rechtmatigheid, de doelmatigheid en de doeltreffendheid, voor zover de onafhankelijkheid van de accountant daarmee niet in het geding komt. Het Dagelijks Bestuur informeert het bestuur vooraf over deze aan de accountant te verstrekken opdrachten.

 

Artikel 7 Rapportering

  • 1.

    Indien de accountant bij een controle afwijkingen constateert die leiden tot het niet afgeven van een goedkeurende verklaring, dringt hij bij de voorzitter van het Dagelijks Bestuur aan op correctie van de geconstateerde afwijkingen. Indien het Dagelijks Bestuur de geconstateerde afwijkingen niet wenst dan wel niet meer kan herstellen, meldt de accountant dit terstond schriftelijk aan het Algemeen Bestuur en zendt een afschrift hiervan aan het Dagelijks Bestuur. Mits daartoe gemandateerd kan de voorzitter van het Dagelijks Bestuur in de plaats treden van het Dagelijks Bestuur.

  • 2.

    In aanvulling op het in de wet voorgeschreven verslag van bevindingen brengt de accountant over de door hem uitgevoerde (deel-)controles verslag uit over zijn bevindingen van niet van bestuurlijk belang aan de Controller van de Veiligheidsregio en het Dagelijks Bestuur dan wel andere daarvoor in aanmerking komende ambtenaren van Veiligheidsregio Flevoland.

  • 3.

    De accountantsverklaring en het verslag van bevindingen worden voor verzending aan het Algemeen Bestuur door de accountant aan het Dagelijks Bestuur voorgelegd met de mogelijkheid voor het Dagelijks Bestuur om op deze stukken te reageren. Mits daartoe gemandateerd kan de voorzitter van het Dagelijks Bestuur in de plaats treden van het Dagelijks Bestuur.

  • 4.

    De accountant bespreekt desgewenst voorafgaand aan de behandeling van de jaarstukken in het Algemeen Bestuur het verslag van bevindingen met een vertegenwoordiging van het Algemeen Bestuur.

 

Artikel 8 Inwerkingtreding

Deze verordening treedt in werking met terugwerkende kracht naar 1 januari 2008, met dien verstande dat zij van toepassing is op de accountantscontrole van de jaarrekening van het verslagjaar 2008 en later.

 

Artikel 9 Citeertitel

Deze verordening kan worden aangehaald onder de naam “Controleverordening Veiligheidsregio Flevoland 2009”.

 

 

Aldus vastgesteld in de vergadering van het Algemeen Bestuur, 26 maart 2009.

Secretaris,

T.M. Benner

Voorzitter,

A.Jorritsma-Lebbink