Organisatie | Geldrop-Mierlo |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Mandaatregister 2023 Geldrop-Mierlo |
Citeertitel | Mandaatregister 2023 Geldrop-Mierlo |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp |
Deze regeling vervangt het Mandaatregister 2022 Geldrop-Mierlo van 15 februari 2022.
Onbekend
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
09-03-2023 | nieuwe regeling | 28-02-2023 |
Ondermandaat 1 | Specifieke mandateringsvoorwaarden waaronder aantekening of:
| |||
Het voeren van routinematige correspondentie inzake onderwerpen de primaire eenheden betreffende. | Van toepassing is artikel 4 van de Mandaatregeling zodat dit mandaat niet geldt bij beleidsaspecten. | |||
Het voeren van correspondentie ter uitvoering van besluiten van de raad, burgemeester en wethouders, de burgemeester, voor zover daaraan geen bestuurlijke, politieke en / of zwaarwegende aspecten zijn verbonden. | ||||
Het voeren van correspondentie ter uitvoering, dan wel het tekenen van stukken ter vastlegging c.q. afwikkeling van krachtens mandaat genomen besluiten. | ||||
Het vragen van adviezen aan derden, voor zover daaraan geen kosten verbonden zijn. | ||||
Het verstrekken van zakelijke inlichtingen aan derden omtrent algemeen geldende voorschriften en regelingen en over feiten en gegevens die geen beleidsaspecten hebben. | ||||
Het afwikkelen van klachten, voor zover dit geen overleg met portefeuillehouder vraagt. | ||||
Toestemming verschuiving binnen het budget behorend bij het product van de gewone dienst. |
| |||
| Conform de vastgestelde Kadernota Inkoop Geldrop-Mierlo 2013 dan wel de laatste herziening daarvan met inbegrip van de aan die Kadernota gekoppelde uitvoeringsregelingen, protocollen en modellen. Bevoegdheden die betrekking hebben op aanbestedingen van opdrachten vanaf € 50.000,- tot € 200.000,- dienen in overleg met de portefeuillehouder te geschieden. Bevoegdheden die betrekking hebben op aanbestedingen van opdrachten vanaf € 200.000,- tot € 500.000,- dienen na voorafgaande instemming van de portefeuillehouder te geschieden. | |||
| Conform de vastgestelde Kadernota Inkoop Geldrop-Mierlo 2013 dan wel de laatste herziening daarvan met inbegrip van de aan die Kadernota gekoppelde uitvoeringsregelingen, protocollen en modellen. Ph dient over het gebruik van de volmacht te worden geïnformeerd. De volmacht geldt niet indien het een gezamenlijk inkooptraject met andere gemeenten is. | |||
Het beslissen op ingekomen aansprakelijkheidsstellingen van de gemeente door derden | Medewerkers accountteam IAK Verzekeringen | Beperkt tot afwikkeling van schaden tot een maximum van € 2500,-- Alle schadeclaims vooraf voorleggen aan medewerker verzekeringen i.v.m. relatie naar verzekeringsmaatschappij | ||
Vertegenwoordiging van het administratieve bestuursorgaan (college van burgemeester en wethouders, de burgemeester) op hoorzittingen die door de bezwaarschriftencommissie (als bedoeld in artikel 7:13 Awb), de (voorzieningenrechter van de) rechtbank, (de voorzieningenrechter van de) Centrale Raad van Beroep, of door de (voorzitter van de) Afdeling Bestuursrechtspraak van de Raad van State in het kader van een schorsings-/voorlopige voorzienings- en/of bezwaar en/of beroepsprocedure worden belegd. Vertegenwoordiging van het administratieve bestuursorgaan (college van burgemeester en wethouders, de burgemeester) op hoorzittingen die door de Klachtencommissie (als bedoeld in artikel 9:14 Awb) of de Nationale Ombudsman worden belegd. | Juridisch medewerkers Team Ondersteuning, Team Ruimtelijke Ontwikkeling, Team Strategie & Beleid Ruimte, Team Leefbaarheid en Veiligheid, Team Inkomen & Toegang (MA) | Ph dient kennis te hebben van. Betreft tevens vertegenwoordiging in bestemmingsplanprocedures (Delegatiebesluit 2021 Geldrop-Mierlo) | ||
Het vaststellen, aangaan, beëindigen en opzeggen van arbeidsovereenkomsten (art. 2.1 CAO Gemeenten) alsmede het ondertekenen van de overeenkomsten. | Mandaat geldt niet voor zover het cruciale functies voor het bestuur betreft, zoals Afdelingsmanager, bestuurssecretaresse, medewerker veiligheid e.d. | |||
Het verlenen van toestemming voor het verrichten van nevenwerkzaamheden | ||||
Het vaststellen en ondertekenen van aanvullingen op de arbeidsovereenkomst (addendum) in geval van aanvullende of gewijzigde afspraken. Dit betreft wijzigingen op de arbeidsovereenkomst inzake de aard van het dienstverband (verlenging of omzetting), arbeidsduur, functie en salaris. | Mandaat geldt niet voor zover het cruciale functies voor het bestuur betreft, zoals Afdelingsmanager, bestuurssecretaresse, medewerker veiligheid e.d. | |||
Het aangaan, beëindigen en ondertekenen van overeenkomsten voor inhuur en oproepkrachten | ||||
Het aangaan, beëindigen en ondertekenen van overeenkomsten voor inhuur vakantiekrachten | ||||
Het aangaan, beëindigen en ondertekenen van werkervaringsovereenkomsten en stageovereenkomsten (artt. 2.8 en 2.9 CAO Gemeenten) | ||||
Uitvoering studiefaciliteiten, waaronder het verlenen / intrekken van studiefaciliteiten. (Hfdst. 8 CAO Gemeenten en lokale regelingen) | ||||
Verlenen toestemming tot deelname aan congressen / seminars e.d.. | ||||
Het verlenen van buitengewoon verlof o.a. verlof t.b.v. vakbondsactiviteiten e.d., zorgverlof en ouderschapsverlof (paragraaf 2.2 CAO Gemeenten | ||||
Het toekennen/weigeren van onbetaald verlof (art. 6.14 CAO Gemeenten) | ||||
Beslissen op verzoek overhevelen saldo vakantie-uren naar volgend jaar (art. 5 Vakantieregeling) | ||||
Beslissen op verzoek koop of verkoop vakantie-uren (art 6.5 CAO Gemeenten / locale regeling) | ||||
Uitvoering regeling vervangingstoelagen bij vervanging van ambtenaren in hogere functies, autovergoeding, kledingtoelagen, piketregeling, gladheidsbestrijdingsregeling, verplaatsingskostenregeling en onregelmatigheidstoeslag (Hoofdstuk 3 paragraaf 3 CAO Gemeenten en lokale regelingen) | ||||
Toekennen van declaraties zoals reis- en verblijfkosten, onregelmatige uren/overwerk en overige declaraties | ||||
Het toekennen van toelagen in het kader van functioneren en arbeidsmarktproblematiek (art. 3.8 en 3.9 van de Cao Gemeenten). | ||||
Uitvoering Wet verbetering Poortwachter waaronder brief salariswijziging en WvP documenten (aanvraag WIA, SMO, ziekmelding) | ||||
Het vaststellen van een taaktypering en het koppelen van die taaktypering aan een generieke en/of specifieke functiebeschrijving (art. 8 Procedureregeling functiebeschrijving en – waardering gemeente Geldrop-Mierlo | ||||
Het vaststellen en ondertekenen van verslagen/documenten in het kader van medewerkersgesprekken (In Gesprek) | ||||
Het aangaan, beëindigen en ondertekenen van vrijwilligersovereenkomsten voor het verrichten van werkzaamheden tegen een vrijwilligersvergoeding (Burgerlijk wetboek / Wet op de Inkomstenbelasting). | ||||
Het nemen van een voorgenomen besluit en het vragen van advies op grond van artikel 25 WOR | Bij afwezigheid van de secretaris heeft diens vervanger mandaat | |||
Het nemen van een voorgenomen besluit en het vragen van instemming aan de OR op grond van artikel 27 WOR | Bij afwezigheid van de secretaris heeft diens vervanger mandaat | |||
Het vaststellen, aangaan, beëindigen en opzeggen van een verwerkersovereenkomst als bedoeld in artikel 28 AVG | ||||
Het nemen van een besluit tot uitvoering van een DPIA als bedoeld in artikel 35 AVG | De machtiging betreft enkel het besluit tot uitvoering. De vaststelling van een DPIA blijft voorbehouden aan de verwerkersverantwoordelijke. |
Ondermandaat2 | Specifieke mandateringsvoorwaarden waaronder aantekening of:
| |||||
Het besluiten tot vernietiging van archiefbescheiden behorende tot het Bestuursarchief | ||||||
Het uitlenen van archiefbescheiden, behorende tot het Bestuursarchief, aan anderen dan gemeentefunctionarissen | ||||||
Het raadplegen van archiefbescheiden, behorende tot het Bestuursarchief, door anderen dan gemeentefunctionarissen | ||||||
Het verstrekken van inlichtingen van eenvoudige aard uit archiefbescheiden behorende tot het Bestuursarchief | ||||||
Het overdragen van archiefbescheiden behorende tot het Bestuursarchief aan de gemeentelijke archiefbewaarplaats | ||||||
Het beschikbaar stellen van ruimten in het gemeentehuis aan derden | ||||||
Het vaststellen van de privacyverklaring en plaatsing op de website | ||||||
Het nemen van een beslissing op een verzoek tot rectificatie | ||||||
Het nemen van een beslissing op een verzoek tot gegevenswissing | ||||||
Het nemen van een beslissing op een verzoek tot beperking van de verwerking van persoonsgegevens | ||||||
Het nemen van een beslissing op een verzoek om persoonsgegevens in een overdraagbare vorm te ontvangen | ||||||
Het vaststellen van het register van verwerkingsactiviteiten | ||||||
Het melden van een datalek aan de Autoriteit Persoonsgegevens | ||||||
Beslissen op verzoeken om informatie als bedoeld in de wet, gericht aan burgemeester en wethouders, de burgemeester en bestuurscommissies inclusief het doorverwijzen | ||||||
Beslissen op verzoeken om informatie als bedoeld in de wet, gericht aan burgemeester en wethouders, de burgemeester die betrekking hebben op aan de Dienst Dommelvallei opgedragen taken | Mandaat geldt niet voor verzoeken op het terrein van personeelsaangelegenheden (zowel ambtelijk als bestuurlijk) | |||||
Artikel 15 Verordening beheer en gebruik gemeentelijke begraafplaats Geldrop-Mierlo | ||||||
Artikel 17 Verordening beheer en gebruik gemeentelijke begraafplaats Geldrop-Mierlo | ||||||
Opvragen inlichtingen uit de algemene documentatieregisters t.b.v. uitreiken van Koninklijke onderscheidingen | Artikel 30 eerste lid onder d Besluit justitiële en strafvorderlijke gegevens; | |||||
Opvragen en ontvangen justitiële gegevens pilot Bestuurlijke Informatie Justiabelen | Afdelingsmanager /juridische controller/ Medewerker Openbare Orde en Veiligheid / Medewerker integrale handhaving (MA) | |||||
Juridisch controller/ juridisch medewerkers Team Ondersteuning | Geldt zowel voor bezwaarschriften van de kamer Algemene Zaken als van de kamer Sociale zaken van de bezwaarschriftencommissie. | |||||
Het bevestigen van de ontvangst van een klacht en de mededeling dat een commissie is belast met de behandeling van en de advisering over de klacht | Juridisch controller/ juridisch medewerkers Team Ondersteuning | |||||
Juridisch controller/ juridisch medewerkers Team Ondersteuning | ||||||
Juridisch controller/ juridisch medewerkers Team Ondersteuning | Geldt zowel voor bezwaarschriften van de kamer Algemene Zaken als van de kamer Sociale zaken van de bezwaarschriftencommissie. | |||||
Het zo spoedig mogelijk doorzenden van verkeerd geadresseerde en ingezonden bezwaarschriften naar het bevoegde orgaan, onder gelijktijdige mededeling aan de afzender | Juridisch controller/ juridisch medewerkers Team Ondersteuning | Geldt zowel voor bezwaarschriften van de kamer Algemene Zaken als van de kamer Sociale zaken van de bezwaarschriftencommissie. | ||||
Het bevestigen dat de bezwaarprocedure is beëindigd door intrekking van het bezwaarschrift | Juridisch controller/ juridisch medewerkers Team Ondersteuning | Geldt zowel voor bezwaarschriften van de kamer Algemene Zaken als van de kamer Sociale zaken van de bezwaarschriftencommissie | ||||
Juridisch controller/ juridisch medewerkers Team Ondersteuning | Geldt zowel voor bezwaarschriften van de kamer Algemene Zaken als van de kamer Sociale zaken van de bezwaarschriftencommissie | |||||
Juridisch controller / juridisch medewerkers Team Ondersteuning | ||||||
Het ondertekenen van beslissingen op bezwaar die vallen onder de competentie van de Algemene of Sociale kamer van de Commissie voor Bezwaarschriften | Uit het besluit moet blijken dat het door het bestuursorgaan zelf is genomen | |||||
Bij positief advies t.a.v. aanwijzing basisstukken, levensgedrag, leeftijdseisen, inrichtingseisen en eisen sociale hygiëne. Aan ph wordt periodiek een overzicht verstrekt van verleende vergunningen. | ||||||
Verlenen en weigeren van een ontheffing voor het verstrekken van zwakalcoholische dranken bij een bijzondere gelegenheid van zeer tijdelijke aard | ||||||
Opvragen inlichtingen uit de algemene documentatieregisters t.b.v. uitvoering Alcoholwet | Afdelingsmanager / Teammanager Ondersteuning / juridisch controller / Klantadviseur Vergunningen (MA) | |||||
Opvragen politiegegevens tbv aanvraag drank- en horecavergunning/Wijziging leidinggevende/Ontheffing artikel 35 Alcoholwet | Afdelingsmanager/ Teammanager Ondersteuning/ Juridisch controller/ Klantadviseur Vergunningen/ Juridisch medewerker Ondersteuning (MA) | Bij Klantadviseur Vergunningen: alleen de klantadviseur(s) die het dossier in behandeling hebben, mogen de politiegegevens opvragen | ||||
Ontheffing verlenen voor openstelling op zon- en feestdagen voor afzonderlijke situaties | Jaarlijks wordt een overzicht verstrekt van de verleende ontheffingen | |||||
Zoveel mogelijk één vergunning per zelfde periode Jaarlijks wordt een overzicht verstrekt van de verleende vergunningen | ||||||
Jaarlijks wordt een overzicht verstrekt van de verleende vergunningen | ||||||
Kennisgeving kleine kansspelen (Kienspel, Rad van avontuur, e.d.) | ||||||
Toezicht op de naleving van het verbod bedoeld in artikel 30b van de Wet op de kansspelen, en van de door burgemeester aan vergunningen verbonden voorschriften | ||||||
Opvragen inlichtingen uit de algemene documentatieregisters t.b.v. uitvoering Wet op de Kansspelen | Afdelingsmanager / Teammanager Ondersteuning / juridisch controller/ Klantadviseur Vergunningen (MA) | |||||
Opvragen politiegegevens tbv uitvoering Wet op de Kansspelen leidinggevende/Ontheffing artikel 35 Drank- en Horecawet | Afdelingsmanager/ Teammanager Ondersteuning/ Juridisch controller/ Klantadviseur Vergunningen/ Juridisch medewerker Ondersteuning (MA) | Bij Klantadviseur Vergunningen: alleen de klantadviseur(s) die het dossier in behandeling hebben, mogen de politiegegevens opvragen | ||||
Buiten behandeling laten van een te laat ingediende aanvraag | ||||||
Het verlenen van ontheffing van het verbod tot het aanbieden e.d. van geschreven of gedrukte stukken of afbeeldingen | ||||||
Het verlenen van ontheffing voor het optreden als straatmuzikant | ||||||
Verlenen van een vergunning t.b.v. voorwerpen of stoffen op, aan en boven de weg. | Zie ook Ruimte m.b.t. bewegwijzering, gedenkelementen en lichtreclame | |||||
Het verlenen / weigeren van een ontheffing om kampeerwagens, caravans e.d. in gebruik voor andere doeleinden dan verkeersdoeleinden langer dan drie dagen te laten staan op een aangewezen weg c.q. te doen of laten staan op een aangewezen plaats | ||||||
Beslissen op een aanvraag ontheffing parkeren reclamevoertuigen | ||||||
Beslissen op een aanvraag ontheffing parkeren grote voertuigen | ||||||
Het in aangewezen gevallen verlenen /weigeren van een ontheffing van de Wegenverkeerswet | ||||||
Teammanager Ruimtelijke Ontwikkeling / Jurist Omgevingsrecht (MA) | ||||||
Opvragen justitiële- en politiegegevens in het kader van de toepassing van de Wet Bibob | Artikel 15 lid 1 onder b van het Besluit justitiële en strafvorderlijke gegevens | Bij Klantadviseur Vergunningen en Juridisch medewerker ondersteuning: alleen de medewerker(s) die het dossier in behandeling hebben, mogen de politie- en justitiële gegevens opvragen | ||||
Artikel 11a lid 1 juncto artikel 7a lid 7 Wet Bibob Artikel 11a lid 2 en lid 3 juncto artikel 7a lid 8 Wet Bibob | ||||||
Art. 5.17 en 5.18 Wabo; art. 6.2 Wabo; hfdst 5 Awb, art. 5:21 Awb | Aangewezen toezichthouders o.g.v. art. 5:11 Awb en 5.10 Wabo | |||||
Aan een stilleggingsbevel van bouwwerkzaamheden een preventieve lastgeving onder dwangsom verbinden. | Art. 5.17,en 5.18 Wabo; 6.2 Wabo; hfdst. 5 Awb, art. 5:31d en 5:32 Awb | Deze bevoegdheid moet worden uitgeoefend binnen de kader van het besluit van B en W van 6 december 2005 (nr. 05bw.0813)) | ||||
Het doen uitgaan van een vooraanschrijving bestuurlijke sanctie n.a.v. controles m.b.t. handhaven van vergunningen, AMvB's, bestemmingsplannen en bouwverordening. | Hfdst. 5 Wabo, art. 5.14, 5.17 en 5.18 Wabo; 6.2 Wabo; hfdst 5 Awb, art. 5:20, 5:21, 5:31d en 5:32 Awb | |||||
Het naar aanleiding van controles van de milieuregelgeving doen van mededelingen omtrent strijdigheden met voornoemde regelgeving. | ||||||
Machtiging Directeur ODZOB is conform besluit burgemeester en wethouders van 3 april 2018 en geldt alleen ten aanzien van handhavingsbesluiten die voortkomen uit het Werkprogramma Milieu of waarvoor specifiek opdracht is verleend. | ||||||
Aanstellen onbezoldigde ambtenaren als toezichthouder met of zonder opsporingsbevoegdheid | Artikel 1:2, eerste lid onder f en g CAR/UWO, artikel 5:11 Awb | |||||
Machtiging Directeur ODZOB is conform besluit burgemeester en wethouders van 2 juli 2013 | ||||||
Toepassen van bestuursdwang teneinde op de weg staande voertuigen te verwijderen, over te brengen en in bewaring te geven | Artikel 170 Wegenverkeerswet; Wegsleepverordening 2017 en Wegsleepregeling Geldrop-Mierlo 2017 | Afdelingsmanager, Teammanager Leefbaarheid en Veiligheid (M) | ||||
Vooraankondiging handhavend optreden in de vorm van een lastgeving onder bestuursdwang of een lastgeving onder dwangsom met inbegrip van alle correspondentie die samenhangt met de vooraankondiging | afdeling 4.1.2 Awb, artikel 125 Gemeentewet, artikel 5:20 Awb, artikel 5:31a Awb | |||||
Opleggen lastgeving onder bestuursdwang dan wel een lastgeving onder dwangsom wegens overtreding van bijv. het bepaalde bij of krachtens de Gemeentewet, Algemene wet bestuursrecht, Wet algemene bepalingen omgevingsrecht, Wet ruimtelijke ordening, Wet milieubeheer, Woningwet, ruimtelijke besluiten (waaronder bestemmingsplan, beheersverordening, projectomgevings-vergunningen), Algemene Plaatselijke Verordening, Bomenverordening, Alcoholverordening met inbegrip van alle correspondentie die samenhangt met het besluit | ||||||
vaststellen hoogte verschuldigde kosten t.g.v. toepassen bestuursdwang | ||||||
het toepassen van parate executie van t.g.v. toepassen bestuursdwang meegevoerde en opgeslagen zaken | ||||||
beslissen op een verzoek tot opschorting voor een bepaalde termijn van de looptijd van een LOD dan wel het verminderen van de hoogte van een LOD | ||||||
het nemen van een invorderingsbeschikking van verbeurde dwangsommen | ||||||
Ondertekeningsmandaat ten aanzien van de bevoegdheden genoemd in art. 2, eerste, derde, zevende en achtste lid en art. 5 eerste lid Wet tijdelijk huisverbod | ||||||
Verlenen omgevinsgvergunning brandveilig gebruik (en voorwaarden) voor een bouwwerk | ||||||
(H)OvD-Brandweer (H)OvD-politie | Overeenkomstig het vigerende Inzet- en beleidskader NL-Alert Ministerie JenV; Burgemeester wordt zo spoedig mogelijk van het gebruik in kennis gesteld | |||||
Het in werking stellen van het sirenenetwerk van het Waarschuwings- en Alarmerings Systeem | (H)OvD-Brandweer (H)OvD-politie | Burgemeester wordt zo spoedig mogelijk van het gebruik in kennis gesteld | ||||
Het uitoefenen van taken op het gebied van het gegevensbeheer Brp. | Coördinator 1e lijns dienstverlening | |||||
Het uitvoeren van taken op het gebied van de gegevensverwerking en het afgeven van documenten en verklaringen uit de Brp | Coördinator 1e lijns dienstverlening | |||||
Verstrekken van persoonsinformatie (intern- en extern) uit de basisadministratie persoonsgegevens | Coördinator 1e lijns dienstverlening | |||||
Voorbereidingen treffen en beslissing van B en W op grond van artikel 2.60 Wet Brp | Coördinator 1e lijns dienstverlening | |||||
Correspondentie m.b.t. de te nemen beslissing op grond van artikel 2.60 Brp | ||||||
Vertegenwoordiging bij de rechtbank als bedoeld in artikel 2.61 Wbrp | ||||||
Bevoegdheden m.b.t. een (voorgenomen) besluit om gegevens te verstrekken als bedoeld in de artikelen 3.21 t/m 3.24 Wet Brp | ||||||
Het aanwijzen van beheer- en toezichtfunctionarissen als bedoeld in artikel 1 Regeling beheer en toezicht BRP | ||||||
a. kennisgevingen van overlijden aan de inspecteur der registratie en successie; c. verloven als bedoeld in artikel 12 lid 1 Wet op de lijkbezorging | ||||||
Het bepalen van een andere termijn voor begraving of verbranding van een lijk | ||||||
Teammanager Publiekszaken Specialist Publiekszaken |
| |||||
Het benoemen van leden en voorzitters voor een stembureau en het aanwijzen van stemlokalen als stembureau |
| |||||
Ph dient kennis te hebben van innemen paspoort/identiteitskaart | ||||||
Het in behandeling nemen van en adviseren op verzoeken om naturalisatie tot Nederlander (i.c. het verrichten van onderzoek naar persoonlijke en maatschappelijke omstandigheden van verzoeker en de belanghebbende(n) | Rijkswet op het Nederlanderschap en van toepassing zijnde ministeriële circulaires | |||||
Het in behandeling nemen van en beslissen op optieverklaringen | ||||||
Het uitreiken van het Koninklijk Besluit betreffende de verkrijging van het Nederlanderschap | ||||||
Het uitoefenen van bij of krachtens de Inkwartierings- en Vorderingswetten opgedragen taken met betrekking tot mobilisatievoorbereiding en vordering van motorrijtuigen en gebouwen | ||||||
Inlichtingen uit de algemene documentatieregisters t.b.v. de afgifte van een verklaring omtrent het gedrag en t.b.v. verzoeken om naturalisatie | ||||||
Benoemen van Buitengewone Ambtenaren van de Burgerlijke Stand | ||||||
Benoemen van Buitengewone Ambtenaren van de Burgerlijke Stand voor één dag | ||||||
Het inhuren van oproepkrachten voor receptie, 1e lijnsdienstverlening | ||||||
Bijhouden reglement burgerlijke stand en het nemen van beslissingen voortvloeiend uit dit reglement | ||||||
Ondermandaat3 | Specifieke mandateringsvoorwaarden waaronder aantekening of:
| |||||
Vervallen. Mandaten/volmachten terrein verkeer zijn overgeheveld naar Team Realisatie volgnr. 123 t/m 129 | ||||||
Vervallen. Mandaten/volmachten terrein verkeer zijn overgeheveld naar Team Realisatie volgnr. 123 t/m 129 | ||||||
Vervallen. Mandaten/volmachten terrein verkeer zijn overgeheveld naar Team Realisatie volgnr. 123 t/m 129 | ||||||
Vervallen. Mandaten/volmachten terrein verkeer zijn overgeheveld naar Team Realisatie volgnr. 123 t/m 129 | ||||||
Vervallen. Mandaten/volmachten terrein verkeer zijn overgeheveld naar Team Realisatie volgnr. 123 t/m 129 | ||||||
Vervallen. Mandaten/volmachten terrein verkeer zijn overgeheveld naar Team Realisatie volgnr. 123 t/m 129 | ||||||
Vervallen. Mandaten/volmachten terrein verkeer zijn overgeheveld naar Team Realisatie volgnr. 123 t/m 129 | ||||||
Het in bruikleen geven van sleutels e.a. waarmee toegang kan worden verkregen tot door paaltjes of andere fysieke objecten afgesloten weggedeelten, inclusief het tekenen van de bruikleenovereenkomst | ||||||
Het digitaal waarmerken en publiceren van exploitatieplannen | ||||||
Het vertegenwoordigen van de gemeente bij buitengerechtelijke rechtshandelingen ter uitvoering van door de gemeente genomen besluiten met betrekking tot:
| ||||||
Het aangaan van overeenkomsten tot aan- en verkoop en het aangaan en beëindigen van overeenkomsten tot verhuur en bruikleen van gronden, niet zijnde bouwgronden, gelegen aan de voorzijde van een woning en met een maximale oppervlakte van 250 m², inclusief het ondertekenen van de overeenkomst | ||||||
Het vestigen van een opstalrecht bij het aangaan van een overeenkomst tot verhuur van gronden met een maximale oppervlakte van 250 m² | ||||||
Het aangaan en beëindigen van overeenkomsten tot verhuur van gronden met een maximale oppervlakte van 1.000 m², of in het geval van verhuur ten behoeve van het laten grazen van (een) paard(en) een maximale oppervlakte van 10.000 m2, inclusief het ondertekenen van de overeenkomst. | ||||||
Het aangaan van overeenkomsten tot aan- en verkoop en het aangaan en beëindigen van overeenkomsten tot verhuur en bruikleen van gronden, niet zijnde bouwgronden, gelegen aan de achterzijde of zijkant van een woning en met een maximale oppervlakte van 150 m², inclusief het ondertekenen van de overeenkomst | ||||||
Het aangaan van overeenkomsten tot aankoop van gronden ten behoeve van openbare ruimte en/of natuur, met een maximale oppervlakte van 5.000 m² en voor een maximaal aankoopbedrag van € 10.000,-, inclusief het ondertekenen van de overeenkomst | ||||||
Het nemen van een beslissing over een aanbod tot aankoop van een perceel grond op welk een recht van eerste koop is gevestigd ten behoeve van de gemeente Geldrop-Mierlo. | ||||||
Het aangaan en beëindigen van overeenkomsten tot vestiging van een opstalrecht, op basis waarvan de beheerder van het hoogspanningsnet het recht krijgt om in, op en/of boven de belaste gronden elektriciteitswerken in eigendom te hebben of te verkrijgen, inclusief het ondertekenen van de overeenkomst | ||||||
Het aangaan en beëindigen van huurovereenkomsten met particulieren t.b.v. het aanwezig hebben van rioolgemalen en/of besturingskasten, inclusief het ondertekenen van de overeenkomst | Artikel 169, vierde lid van de Gemeentewet dient in acht te worden genomen | |||||
Het aangaan en beëindigen van overeenkomsten tot pacht, met een maximale pachtprijs van € 10.000,- per jaar en een maximale looptijd van tien jaar, inclusief het ondertekenen van de overeenkomst | Teammanager Strategie en Beleid Ruimte (M en V) Medewerkers gecontracteerd(e) rentmeesterkanto(o)r(en) (M en V) | Medewerkers rentmeesterkantoor: conform afspraken in beheerovereenkomst | ||||
Het aangaan van overeenkomsten met particulieren tot verkoop van individuele bouwkavels ten behoeve van woningbouw, inclusief het ondertekenen van de overeenkomst | ||||||
Het aangaan van optieovereenkomsten met particulieren gericht op de aankoop van een individueel woningbouwkavel, met een maximale optieperiode van één jaar en een maximale optievergoeding van € 2000,-, inclusief het ondertekenen van de overeenkomst | ||||||
Bij een voorschotbedrag van meer dan € 20.000,-: Ph dient kennis te hebben van | ||||||
Het aangaan van bouwplanovereenkomsten en anterieure overeenkomsten met marktpartijen gericht op de (beoogde) bouw van maximaal drie woningen, inclusief het ondertekenen van de overeenkomst | ||||||
Het aangaan van optieovereenkomsten met marktpartijen gericht op de aankoop van een bedrijfskavel, met een maximale optieperiode van één jaar en met een maximale optievergoeding van € 5000,-, inclusief het ondertekenen van de overeenkomst | ||||||
Het verlenen en weigeren van ontheffing van de bewoningsverplichting van een gekochte woning | ||||||
Het aanschrijven van huurders van gronden m.b.t. (geïndexeerde) huurverhoging. | ||||||
Verordening Starterslening 2020 of de dan vigerende Verordening Starterslening | ||||||
Het verlenen/weigeren van een vergunning voor de verhuur van een woning | ||||||
Het verlenen/weigeren van een verlenging van een vergunning voor de verhuur van een woning | ||||||
Het verlenen/weigeren van een vergunning voor standplaatsen op de markt. | ||||||
Het verlenen/weigeren van een ontheffing voor gebruik van eigen materiaal of innemen standplaats met een verkoopwagen. | ||||||
De uitvoering van overige bevoegdheden op basis van de Marktverordening. | ||||||
Uitvoering overige bevoegdheden verpachtingsvoorwaarden kermis. | ||||||
Uitvoering Nadere regels stimulering recreatie en toerisme Geldrop-Mierlo 2013 | Nadere regels stimulering recreatie en toerisme Geldrop-Mierlo 2013 | |||||
Volledigheidstoets van aanvragen van een omgevingsvergunning. | Voor wat betreft de activiteit bouwen van een bouwwerk: met inachtneming van Beleidsregel Volledigheidstoets aanvraag om omgevingsvergunning voor het bouwen van een bouwwerk Geldrop-Mierlo 2010. | |||||
Het inwinnen van bij of krachtens de Wabo voorgeschreven adviezen | ||||||
Het mededelen van oordelen over statische berekeningen t.b.v. aanvragen om een omgevingsvergunning voor het bouwen van een bouwwerk | ||||||
Artikel 2.8 Wabo juncto artikel 4.4 Bor juncto artikel 2.7 aanhef en onder c Mor & artikel 2.1.5 Bouwverordening Geldrop-Mierlo 2012 | ||||||
Het (niet) accorderen van bodemonderzoeksresultaten en de evt. hieruit voortvloeiende saneringsmaatregelen | Artikel 8 Woningwet juncto paragraaf 2.4 Bouwverordening Geldrop-Mierlo 2012 | |||||
Aanhouden van een aanvraag om omgevingsvergunning wegens wettelijke aanhoudingsgrond | ||||||
Verlengen beslistermijn van de een aanvraag om omgevingsvergunning. | ||||||
Het verlenen van een omgevingsvergunning voor een project, dat uiteen valt in een of meer van de volgende activiteiten: | ||||||
Artikel 2.1 lid 1 onder c juncto artikel 2.12 lid 1 onder a, onder 1º, 2º en 3º Wabo / artikel 4 bijlage II Bor | Beleidsgevoelig / Ph dient kennis te hebben van Sub c: met inachtname van Beleidsregel medewerking aan aanvragen om omgevingsvergunning voor strijdig gebruik bij woonbestemmingen binnen de bebouwde kom van Geldrop-Mierlo 2010. | |||||
e. oprichten / veranderen / in werking hebben van een inrichting | ||||||
f. slopen, verstoren, verplaatsen wijziging, gebruiken of laten gebruiken van een rijksmonument | ||||||
g. slopen van een bouwwerk in gevallen waarin dat in een bestemmingsplan, beheersverordening of voorbereidingsbesluit is bepaald. | Artikel 2.1 lid 1 onder g juncto artikel 2.16 Wabo juncto het desbetreffende bestemmingsplan, beheersverordening of voorbereidingsbesluit. | |||||
h. slopen van een bouwwerk in een beschermd stads- of dorpsgezicht | ||||||
i. slopen, verstoren, verplaatsen wijziging, gebruiken of laten gebruiken van een gemeentelijk of provinciaal monument | Artikel 2.2 lid 1 onder b juncto artikel 2.18 Wabo juncto artikel 11 Monumentenverordening Geldrop-Mierlo | |||||
j. maken, hebben, veranderen of het gebruik veranderen van een (uit)weg | Artikel 2.2 lid 1 onder e juncto artikel 2.18 Wabo juncto artikel 2:5 en 2:5A Algemene plaatselijke verordening | |||||
Artikel 2.2 lid 1 onder g juncto artikel 2.18 Wabo juncto artikelen 2, 6 en 11 lid 4 Bomenverordening Geldrop-Mierlo 2019 | ||||||
l. het weigeren dan wel het verbinden van voorschriften of beperkingen aan een omgevingsvergunning voor het vellen of doen vellen van houtoopstanden | Artikel 2.2 lid 1 onder g juncto artikel 2.18 Wabo juncto artikelen 6, 9 Bomenverordening Geldrop-Mierlo 2019 | |||||
Het weigeren van een omgevingsvergunning voor een activiteit waarvoor een vvgb als bedoeld in artikel 2.27 lid 1 Wabo is geweigerd. | Artikel 2.12 lid 1 onder a, onder 3° juncto artikel 2.20a Wabo | |||||
Het weigeren van een activiteit waarvoor omgevingsvergunning wordt aangevraagd wegens weigering vvgb | Artikelen 2.1 en 2.2 juncto artikel 2.19 Wabo juncto artikel 16 Natuurbeschermingswet 1998 / artikel 19 Natuurbeschermingswet 1998 / artikel 26 Flora- en faunawet / artikel 75 lid 3 Flora- en faunawet | |||||
Het weigeren van een omgevingsvergunning wegens negatief bindend advies Waterschap | ||||||
Het verlenen / weigeren van een omgevingsvergunning voor een bepaalde termijn: | ||||||
Artikel 2.1 lid 1 onder a juncto artikel 2.23 Wabo juncto artikel 5.16 Bor | ||||||
Artikel 2.1 lid 1 onder b juncto artikel 2.23 Wabo juncto artikel 5.17 Bor | ||||||
Artikel 2.1 lid 1 onder c juncto artikel 2.12 lid 2 Wabo juncto artikel 5.18 Bor | ||||||
Besluiten tot wijziging van een omgevingsvergunning of van de daaraan verbonden voorschriften | ||||||
Voor wat betreft de activiteit bouwen van een bouwwerk: met inachtneming van de Beleidsregel intrekken omgevingsvergunning voor het bouwen van een bouwwerk wegens tijdsverloop 2010. | ||||||
Bijzondere besluiten inzake de activiteit oprichten / veranderen / in werking hebben van een inrichting: | ||||||
a. het verlenen van een revisievergunning (inclusief alle wettelijk voorgeschreven aanwijzingen) | ||||||
b. Het afgeven / weigeren van de schriftelijke verklaring t.a.v. meldingen | Artikel 2.1 lid 1 onder e juncto artikel 2.14 en 3.10 lid 3 Wabo | |||||
c. Ambtshalve besluiten tot wijzigen van de omgevingsvergunning voor het voor het oprichten of veranderen of veranderen van de werking van een milieu- inrichting of de daaraan verbonden voorschriften | ||||||
d. Besluiten tot wijzigen van de aan de omgevingsvergunning voor het voor het oprichten of veranderen of veranderen van de werking van een milieu-inrichting verbonden voorschriften | ||||||
e. Uitvoering geven aan artikel 3.17 Wabo en indien nodig een termijn opnemen | ||||||
f. Coördinatie aanvraag omgevingsvergunning voor het voor het oprichten of veranderen of veranderen van de werking van een milieu-inrichting en vergunning Waterwet | ||||||
Goedkeuring en ondertekening programma van eisen brandmeldinstallaties | ||||||
Toekennen van bijdragen onderhoudskosten gemeentelijke monumenten | Beleidsregel Bijdrage gemeentelijke monumenten Geldrop-Mierlo 2014 | |||||
Opvragen politiegegevens mbt vergunningsaanvraag Wabo bouwactiviteit / Vergunnings-aanvraag Wabo milieuactiviteit/Vastgoedtransactie/ Aanbesteding | Artikel 18 lid 1 Wet Politiegegevens Artikel 4:3 lid 1 onder l Besluit Politiegegevens jo Wet Bibob en het Besluit Bibob | |||||
Artikel 11a lid 1 juncto artikel 7a lid 7 Wet Bibob Artikel 11a lid 2 en lid 3 juncto artikel 7a lid 8 Wet Bibob | ||||||
Opvragen justitiële en politiegegevens tbv het nemen van een besluit ter uitvoering van de Wet Bibob | Artikel 15 lid 1 onder b van het Besluit justitiële en strafvorderlijke gegevens | Teammanager Ruimtelijke Ontwikkeling / Jurist Omgevingsrecht (MA) | ||||
Teammanager Ruimtelijke Ontwikkeling / Jurist Omgevingsrecht (MA) | ||||||
Verlenen van een vergunning voor het parkeren op belanghebbendenplaatsen of parkeerapparatuurplaatsen | ||||||
Weigeren van een vergunning voor het parkeren op belanghebbendenplaatsen of parkeerapparatuurplaatsen | ||||||
Mededelen dat een geprojecteerde uitbreiding van een pand in strijd is met het vigerende bestemmingsplan en in overweging geven een gewijzigd plan in te dienen | ||||||
Het digitaal waarmerken en publiceren van structuurvisies, bestemmingplannen, projectbesluiten, voorbereidingsbesluiten, Beheersverordeningen | ||||||
Het verstrekken van informatie met betrekking tot de kwaliteit van de bodem en het beoordelen van kleinschalige bodemverontreinigingen | ||||||
Het ontheffingenbeleid hogere grenswaarden Geldrop-Mierlo dient te worden aangehouden | ||||||
Het toekennen of weigeren van een stimuleringslening duurzaamheid inclusief het verbinden van voorwaarden aan een toewijzingsbesluit | ||||||
Het uitvoeren van de bevoegdheden genoemd in de Afvalstoffenverordening | ||||||
Mandaat resp. machtiging Directeur ODZOB voor besluiten en handelingen ten behoeve van de vervulling van de opdracht aan de omgevingsdienst, vastgelegd in de artikelen 4, 5 en 6 van de ‘Gemeenschappelijke Regeling Omgevingsdienst Zuidoost-Brabant 2015’, de dienstverleningsovereenkomst tussen de gemeente en de Omgevingsdienst en de bij deze overeenkomst behorende jaarprogramma’s en bijzondere opdrachten. | Beleidsgevoelig / Ph dient kennis te hebben van Van mandaat en machtiging zijn uitgesloten: a. de behandeling van meervoudige aanvragen en een aanvraag als bedoeld in artikel 3.18 Wabo (coördinatie watervergunning);
| |||||
Het toetsen van de aangeleverde documenten aan de vormvereisten. | Afdelingsmanager / beheerder Wkpb en vervangend beheerder Wkpb (MA) | |||||
Het inschrijven van documenten in het Wkpb-administratie (register en registratie). | Afdelingsmanager, / beheerder Wkpb en vervangend beheerder Wkpb (MA) | |||||
Afdelingsmanager / beheerder Wkpb en vervangend beheerder Wkpb (MA) | ||||||
Afdelingsmanager/ beheerder Wkpb en vervangend beheerder Wkpb (MA) | ||||||
Afdelingsmanager, / beheerder Wkpb en vervangend beheerder Wkpb (MA) | ||||||
Het behandelen van herstelverzoeken en het zo nodig doorvoeren van correcties. | Afdelingsmanager / beheerder Wkpb en vervangend beheerder Wkpb (MA) | |||||
Afdelingsmanager / beheerder Wkpb en vervangend beheerder Wkpb (MA) | ||||||
Afdelingsmanager / beheerder Wkpb en vervangend beheerder Wkpb (MA) | ||||||
Het waarmerken van afschriften met een stempel en handtekening van in de registratie opgenomen beperkingenbesluiten. | Afdelingsmanager / beheerder Wkpb en vervangend beheerder Wkpb (MA) | |||||
het op verzoeken verstrekken van gewaarmerkte afschriften van opgenomen beperkingbesluiten, een afschrift of uittreksel van de in de Wkpb-registratie opgenomen gegevens. | Afdelingsmanager / beheerder Wkpb en vervangend beheerder Wkpb (MA) | |||||
het op verzoek afgeven van een schriftelijke verklaring dat er blijkens de gemeentelijke Wkpb-registratie op een aangegeven onroerende zaak geen beperking van kracht is. | Afdelingsmanager, / beheerder Wkpb en vervangend beheerder Wkpb (MA) | |||||
het op verzoek afgeven van een vervallenverklaring (een constatering van een feitelijke situatie dat een beperkingenbesluit in het kader van de Wkpb is komen te vervallen. | Afdelingsmanager / beheerder Wkpb en vervangend beheerder Wkpb (MA)) | |||||
het houden van een geautomatiseerde basisregistratie adressen en gebouwen, zoals bedoeld in artikel 2 van de Wet basisregistratie adressen en gebouwen, conform hetgeen daarover in de Wet basisregistratie adressen en gebouwen, het Besluit basisregistratie adressen en gebouwen en de Regeling basisregistratie adressen en gebouwen is bepaald | Functioneel gegevensbeheerder geo | Uitvoerend medewerker geo-informatie heeft alleen mandaat bij afwezigheid van de Functioneel gegevensbeheerder geo | ||||
Het afbakenen van BAG-objecten (behoudens stand- en ligplaatsen) | Artikel 6 Wet BAG en het Delegatiebesluit in het kader van de Wet basisregistratie adressen en gebouwen, d.d. 7 september 2009, documentnummer GM2009.0497 | Functioneel gegevensbeheerder geo | Uitvoerend medewerker geo-informatie en heeft alleen mandaat bij afwezigheid van de Functioneel gegevensbeheerder geo | |||
het toekennen van nummeraanduidingen aan de op het grondgebied van de gemeente gelegen verblijfsobjecten, standplaatsen en ligplaatsen. Onder toekennen wordt ook intrekken en wijzigen verstaan. | Artikel 6 Wet BAG en het Delegatiebesluit in het kader van de Wet basisregistratie adressen en gebouwen, d.d. 7 september 2009, documentnummer GM2009.0497 | Uitvoerend medewerker geo-informatie heeft alleen mandaat bij afwezigheid van de Functioneel gegevensbeheerder geo | ||||
het opmaken van ambtelijke verklaringen, zoals bedoeld in artikel 7 sub m Besluit basisregistratie adressen en gebouwen | Functioneel gegevensbeheer geo Uitvoerend medewerker geo-informatie Medewerker handhaving B-bouwen | Medewerker geo-informatie heeft alleen mandaat bij afwezigheid van de BAG-beheerder als diens plaatsvervanger | ||||
de vaststelling van de geometrische gegevens van panden en verblijfsobjecten, zoals bedoeld in artikel 8 van de Wet basisregistratie adressen en gebouwen | ||||||
het opmaken van constateringen, zoals bedoeld in artikel 10 sub b van de Wet basisregistratie adressen en gebouwen | Functioneel gegevensbeheer geo Medewerker handhaving B-bouwen Medewerker WOZ (Dienst Dommelvallei) | |||||
het ingevolge artikel 13 van de Wet basisregistratie adressen en gebouwen zorgdragen dat brondocumenten waaraan een in de basisregistratie opgenomen gegeven is ontleend, blijvend bewaard worden | Functioneel gegevensbeheer geo | |||||
het, ingevolge artikel 14 van de Wet basisregistratie adressen en gebouwen, zorg dragen voor een goede beschikbaarheid, werking en beveiliging van de basisregistratie adressen en gebouwen | Functioneel gegevensbeheer geo | |||||
het onderhouden dan wel doen onderhouden van het berichtenverkeer met de Landelijke Voorziening basisregistratie adressen en gebouwen zoals bedoeld in artikel 31 van de Wet basisregistratie adressen en gebouwen | Functioneel gegevensbeheer geo | |||||
Het ontvangen, doorgeleiden en afhandelen van meldingen zoals bedoeld in artikel 37 en verzoeken zoals bedoeld in artikel 38 van de Wet basisregistraties adressen en gebouwen, inclusief de verwerking daarvan zoals bedoeld in de artikelen 31, 39, 40 en 41 van de Wet basisregistraties adressen en gebouwen | Functioneel gegevensbeheer geo | |||||
het op verzoek aan eenieder verlenen van inzage in de basisregistratie adressen en gebouwen, alsmede het aan eenieder verstrekken van de in de basisregistratie opgenomen gegevens, zoals bedoeld in artikel 32, eerste lid, onder a, van de Wet basisregistratie adressen en gebouwen | Functioneel gegevensbeheer geo | |||||
het ingevolge artikel 42 van de Wet basisregistratie adressen en gebouwen één maal per jaar controleren van de inrichting en de werking van de basisregistratie alsmede de verwerking van gegevens in de basisregistratie, en het zenden van een afschrift van de controleresultaten aan het Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties | Functioneel gegevensbeheer geo | |||||
het zorgdragen voor het bijhouden van de geografische gegevens in de BGT door het langs elektronische weg leveren aan het Kadaster van de gegevens, bedoeld in de artikelen 7, lid 2 en 3, en 8 Wet BGT, volgens de systeem-beschrijving zoals bedoeld in artikelen 15, lid 2, en artikel 20 Wet BGT. | ||||||
het zorgdragen voor afstemming met andere in de Wet BGT genoemde bronhouders over de begrenzing en de onderlinge aansluiting van de geografische objecten, voor zover dat nodig is om overlap van die objecten te voorkomen en om een landsdekkend topografisch bestand te waarborgen. | ||||||
het voldoen aan de kwaliteitseisen, gesteld in de catalogus als bedoeld in artikel 4 van de Wet BGT, bij het leveren van een geografisch gegeven als bedoeld in artikel 11 van de Wet BGT | ||||||
het zorgdragen dat een in de BGT weergegeven geografisch object in overeenstemming is met de fysieke werkelijkheid, binnen de regels ten aanzien van actualiteit die daarover in de catalogus als bedoeld in artikel 4 Wet BGT worden gesteld | ||||||
het na ontvangst van een melding als bedoeld in artikel 25, lid 1 Wet BGT in onderzoek zetten van een geografisch object waarop de melding betrekking heeft, het betreffende authentiek gegeven onderzoeken en zo spoedig mogelijk beslissen over de wijziging dan wel opneming van dat gegeven en het na opneming van het authentiek gegeven onverwijld leveren hiervan en het bericht dat het geografisch object waarop het authentiek gegeven betrekking heeft niet langer in onderzoek is aan het Kadaster. | ||||||
het jaarlijks verrichten van een onderzoek naar de uitvoering van de krachtens de Wet BGT geldende verplichtingen en het zenden van een afschrift van de resultaten van dit onderzoek aan de Minister van BZK. | ||||||
Het verlenen/weigeren van een vergunning voor lichtreclame aan lichtmasten. | ||||||
Het verlenen van toestemming tot direct vellen (noodkap) wegens gevaarzetting | ||||||
Het opleggen van een herplantplicht aan de zakelijk gerechtigde of aan degene, die uit andere hoofde tot het treffen van voorzieningen bevoegd is. | ||||||
Het opleggen van de verplichting om voorzieningen te treffen waardoor houtopstand die ernstig wordt bedreigd, kan worden gered. | ||||||
Het opleggen van de verplichting om een onderzoek uit te voeren en aan te bieden aan het bevoegd gezag voor houtopstand die ernstig wordt bedreigd. | ||||||
Het gelasten tot het treffen van maatregelen ter voorkoming van gevaar voor bomenziekte en ziekteverspreiders. | ||||||
Het verlenen van toestemming van het verbod boomsoorten die een boomziekte kan verspreiden, voorhanden of in voorraad te hebben of te vervoeren. | ||||||
Het doen van een aanschrijving vanwege uitzicht belemmerende beplanting. | ||||||
Het aanwijzen van voor publiek toegankelijke natuurgebieden, parken en plantsoenen. | ||||||
Het verlenen/weigeren van een ontheffing van het verbod om zich met voertuigen e.d. op voor publiek toegankelijke natuurgebieden, parken en plantsoenen te bevinden | ||||||
Het beslissen tot het aansprakelijk stellen van derden inzake schade aan straatmeubilair. | ||||||
Het treffen van tijdelijke verkeersmaatregelen t.b.v. uitvoering van werken. | ||||||
Het beslissen tot het aansprakelijk stellen van derden voor schade (die niet valt onder schade aan straatmeubilair) door de gemeente voor zover het betreft de openbare voorzieningen van de gemeente. | Beperkt tot afwikkeling van schaden tot een maximum van € 2500,- Alle schadeclaims moeten vooraf voorleggen aan medewerker verzekeringen i.v.m. aansprakelijkheids- verzekering | |||||
Het aanwijzen van medewerkers van de afdeling Ruimte om conform de Uniforme Administratieve Voorwaarden (UAV) directie te voeren en als gemachtigde op te treden | ||||||
Het conform de Uniforme Administratieve Voorwaarden (UAV) taken en bevoegdheden van directie uit te voeren en als gemachtigde op te treden (V) | ||||||
Artikelen 2.1 t/m 2.4 Verordening ondergrondse infrastructuur Geldrop-Mierlo 2014 | Mandaat betreft zowel het verlenen als het weigeren, intrekken en wijzigen van een vergunning | |||||
Het accepteren of weigeren van een melding voor spoedeisende werkzaamheden of werkzaamheden van niet ingrijpende aard | Artikel 2.1, lid 2 Verordening ondergrondse infrastructuur Geldrop-Mierlo 2014 | |||||
Het beslissen op een verzoek tot het nemen van een instemmingsbesluit | 3.1 t/m 3.3 Verordening ondergrondse infrastructuur Geldrop-Mierlo 2014 | Mandaat betreft zowel het verlenen als het intrekken en wijzigen van een instemmingsbesluit | ||||
Artikel 5, 6, 7, 8, 9, 10 en 11 Verordening Stimuleringsregeling Gevelverbetering 2019 | ||||||
Het verlenen/weigeren van vergunning voor bewegwijzeringsborden verkeerssituaties | ||||||
Het verlenen / weigeren van een ontheffing om kampeerwagens, caravans e.d. in gebruik voor andere doeleinden dan verkeersdoeleinden langer dan drie dagen te laten staan op een aangewezen weg c.q. te doen of laten staan op een aangewezen plaats | ||||||
Het verlenen/weigeren van een ontheffing parkeren reclamevoertuigen | ||||||
Het verlenen/weigeren van ontheffingen in het kader van art. 87 van het RVV 1990 (bijv. verbod stilstaan, parkeren, geslotenverklaringen, eenrichtingswegen, te volgen rijrichtingen). | ||||||
Het nemen van verkeersbesluiten ex art.18 Wegenverkeerswet 1994 | ||||||
Het in aangewezen gevallen verlenen /weigeren van een ontheffing van de Wegenverkeerswet | ||||||
Het verlenen/weigeren van toestemming inzake bijzondere transporten. | art. 149b Wegenverkeerswet 1994 Artikelen 4 en 6 Besluit ontheffingverlening exceptionele transporten | |||||
Het in bruikleen geven van sleutels e.a. waarmee toegang kan worden verkregen tot door paaltjes of andere fysieke objecten afgesloten weggedeelten, inclusief het tekenen van de bruikleenovereenkomst | ||||||
Opstellen jaarroosters verhuur sporthallen t.b.v. het gebruik door "basisonderwijs" en sportverenigingen | ||||||
Ondermandaat4 | Specifieke mandateringsvoorwaarden waaronder aantekening of:
| |||||
Het melden van een datalek aan de Autoriteit Persoonsgegevens | ||||||
Aangaan en ondertekenen van privaatrechtelijke overeenkomsten tot €15.000,00 per individuele casus | Na overleg met Ph en in kwesties die niet politiek gevoelig zijn | |||||
Aangaan en ondertekenen van een huurovereenkomst voor panden | ||||||
Het beslissen (beoordelen en afhandelen) op incidentele subsidieverzoeken en het herzien ervan. | Subsidieregeling Geldrop-Mierlo 2021-2024 | Bij een bedrag boven € 2.500, herziening met een verschil groter dan € 2.500 of een weigering, in overleg met portefeuillehouder; Aanvraag subsidie voor een evenement wordt aangehouden tot is beslist op aanvraag evenement | ||||
Het beslissen (beoordelen en afhandelen) op structurele subsidieverzoeken en het herzien ervan. | Mandaat geldt niet voor subsidies aan de volgende instellingen: Basisbibliotheek Dommeldal, Stichting MFA Patronaat, Stichting MFA Loesje, Stichting Landgoed Kasteel Geldrop, Hofdael, Stichting De Wiele, Stichting Kunstkwartier, Stichting LEV-groep. | |||||
Het beslissen op verzoeken om verstrekking van voorschotten op toegekende subsidies. | Afdelingsmanager Teammanager Strategie & Beleid (M) | Mandaat voor de Medewerker Subsidie geldt tot een bedrag van € 5000,00 Mandaat voor Beleidsmedewerker Strategie & Beleid geldt niet voor subsidies aan de volgende instellingen: Basisbibliotheek Dommeldal, Stichting MFA Patronaat, Stichting MFA Loesje, Stichting Landgoed Kasteel Geldrop, Hofdael, Stichting De Wiele, Stichting Kunstkwartier, Stichting LEV-groep. | ||||
Het beslissen op verzoeken om voorlopige en definitieve vaststelling van subsidie. | Alg. subsidieverordening en de betreffende beleidsregels / stimuleringsmaatregelen | Ingeval de hardheidsclausule (art. 4, lid 3 ASV 2009) van toepassing is, wordt het verzoek tot voorlopig, dan wel definitieve vaststelling van de subsidie ter besluitvorming aan het college voorgelegd | ||||
Maken van afspraken met de huisartsen, de medisch specialisten, de jeugdartsen en de zorgverzekeraars over de voorwaarden waaronder en de wijze waarop de verwijzing plaatsvindt. | Teammanager Strategie en Beleid Beleidsmedewerker Strategie en Beleid (MA) | |||||
Het vaststellen van regels en/of voorschriften voor de inrichting van begroting, werkplan, jaarrekening, jaarverslag en administratie van de aanvrager. | Algemene subsidieverordening en de betreffende beleidsregels | |||||
Verlenen van gemeentelijke erkenning aan vrijwilligersorganisaties | ||||||
Afdelingsmanager / Teammanager Strategie en Beleid Beleidsmedewerker Strategie en Beleid (M) | 1. overleg met portefeuillehouder 2. mandaat Afdelingsmanager en Teammanager geldt tot € 5.000,- en beleidsmedewerker gebiedsgericht werken geldt tot € 1.500,-. 3. Toewijzing geschiedt conform de vastgestelde kaders en binnen de door de raad vastgestelde begrotingspost. 4. aan het eind van ieder jaar wordt verantwoording afgelegd. | |||||
| De door de GGD directeur daartoe aangewezen medewerkers van de GGD | |||||
| De door de directeur van Khonraad aangewezen medewerkers van Khonraad | |||||
Het in een PIP vastleggen van de passende leerroute, de module Participatieverklaringstraject, Module Arbeidsmarkt en Participatie en eventueel de maatschappelijke begeleiding en het schuldhulpverleningsplan | ||||||
Opleggen boete niet verschijnen rede intake en meewerkplicht | ||||||
Uitvoeren van en beslissen in het kader van de Wet maatschappelijke ondersteuning. | Wet maatschappelijke ondersteuning 2015: artikel 2.3; 2.4.1; 5.1.1 en 5.2.1. Verordening Jeugdhulp en Wmo 2022: artikel 2.1.2; 2.1.3; 2.2.2; 2.3.2; 2.3.4; 2.3.5; 2.4.1; 4; 5.1; 5.2; 6; 10 | Afdelingsmanager Teammanager Zorg Kwaliteitsmedewerker Zorg (M) | ||||
Aanwijzen, weigeren en opheffen van individuele gehandicaptenparkeer-plaatsen. | Mandaat Consulent Zorg geldt alleen voor het aanwijzen en niet bij weigeren en opheffen | |||||
Behandelen van en beslissen op aanvragen gehandicaptenparkeerkaarten. | ||||||
Uitvoeren van en beslissen in het kader van het Leerlingenvervoer. | Verordening bekostiging leerlingenvervoer gemeente Geldrop-Mierlo 2022: artikel: 3, 4, 6, 7, 10, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 25 en 26. Wet op het primair onder-wijs: artikel 4. Wet op het voortgezet onderwijs: artikel 4. | |||||
Leerplichtwet: artikel 3a, 3b, 3c, 6, 15, 16, 19, 21a, 22 en 23. | ||||||
Jeugdwet: artikel 2.3; 2.4; 2.5; 2.7; 7.4.0.1 en 8.1.1. Verordening Jeugdhulp: artikel 3; 4; 5; 6; 7; 8; 9; 10; 12 en 17 | ||||||
Verwerken van gegevens ten behoeve van het gegevensknooppunt Jeugd. | Gebruiksbeheerder informatieknooppunt (Dienst Dommelvallei) MA | |||||
Vertegenwoordigen van de gemeente in het formele berichtenverkeer tussen justitie partijen (de raad voor de kinderbescherming, de politie, het Centraal Justitieel Incassobureau (CJIB) en de rechtbanken) en de gemeente. | Gemandateerden zijn/worden op naam aangemeld bij landelijke databank. | |||||
Uitvoeren van en beslissen in het kader van de Participatiewet. | Participatiewet: artikel 7.1; 16; 35; 36; 40; 43; 48; 49; 51; 58; 60; 60c en 62f | |||||
Behandelen van en beslissen op aanvragen Regeling Welzijnsactiviteiten | ||||||
Behandelen van en beslissen op aanvragen in het kader van de Verordening individuele inkomensondersteuning | ||||||
Uitvoeren van en beslissen in het kader van Wet gemeentelijke Schuldhulpverlening. | Wet gemeentelijke schuldhulpverlening: artikel: 3; 4; 4a; 5; 7 en 8 t/m 8d | |||||
Behandelen van en beslissen op aanvragen maatwerkaanpak koopkrachtverlies. | Raadsbesluit maatwerkaanpak koopkrachtverlies van 12-12-2022 | |||||
Mandaten uitvoering Huisvestingsverordening 2020-20235 | Voor de nummering van deze mandaten is de nummering van de Mandaatlijst Huisvestingsverordening 2020-2023 aangehouden | |||||
Het uitvoeren van de intake van (urgent) woningzoekenden, gespreksvoering, het doorzenden van verzoeken om urgentiebeschikking aan het secretariaat van de Urgentiecommissie en het voeren van alle overige routinematige correspondentie en contacten. | 1. De directeur-bestuurder van een in het SGE werkzame woningcorporatie | |||||
Het voeren van correspondentie ter uitvoering, dan wel het tekenen van stukken ter vastlegging c.q. afwikkeling van krachtens mandaat genomen besluiten | 1. De directeur-bestuurder van een in het SGE werkzame woningcorporatie | |||||
1. De directeur-bestuurder van een in het SGE werkzame woningcorporatie | ||||||
1. De directeur-bestuurder van een in het SGE werkzame woningcorporatie 2. de voorzitter van de Urgentiecommissie 3. Afdelingsmanager Teammanager Zorg Kwaliteitsmedewerker Zorg (Ma) | Ondermandaat alleen wanneer aan het vragen van het advies geen kosten zijn verbonden. | |||||
Het verstrekken van zakelijke inlichtingen aan derden omtrent de Huisvestingsverordening gemeente Geldrop-Mierlo 2020-2023 over feiten en gegevens die geen beleidsaspecten hebben | 1. De directeur-bestuurder van een in het SGE werkzame woningcorporatie | |||||
Het van het urgentie-instrument uitsluiten van concrete woonruimte en/of bepaalde woningtypen en/of concrete locaties | Artikel 2 lid 2 onder i Huisvestingsverordening gemeente Geldrop-Mierlo 2020-2023 | De directeur-bestuurder van een in het SGE werkzame woningcorporatie (Ma) | De gemandateerde laat periodiek aan de mandaatgever weten hoe met de gemandateerde bevoegdheid is omgegaan. | |||
Volledigheidstoets van verzoeken tot indeling in een of meer urgentiecategorieën | Artikel 6 lid 1 t/m 3 Huisvestingsverordening gemeente Geldrop-Mierlo 2020-2023 | De directeur-bestuurder van een in het SGE werkzame woningcorporatie / de voorzitter van de urgentiecommissie (M) | ||||
Vertegenwoordigen van het bestuursorgaan op hoorzittingen welke door de commissie voor de behandeling van de bezwaarschriften, de (voorzieningenrechter van de) Rechtbank, de (voorzieningenrechter van de) Afdeling Bestuursrechtspraak van de Raad van State in het kader van een bezwaar-, voorlopige voorzienings-, beroep- of hoger beroepsprocedure worden belegd waar het betreft: - beschikkingen op verzoeken om Huisvestingsverordening gemeente Geldrop-Mierlo 2020-2023 alsmede de intrekking of wijziging daarvan, en; - besluiten op aanvragen om huisvestingsvergunningen als bedoeld in artikel 9 Huisvestingsverordening gemeente Geldrop-Mierlo 2020-2023. | De directeur-bestuurder van een in het SGE werkzame woningcorporatie (Ma) | Het bestuursorgaan wordt op de hoogte gebracht en gehouden van geëntameerde procedures. | ||||
Vertegenwoordigen van het bestuursorgaan op hoorzittingen welke door de commissie voor de behandeling van de bezwaarschriften, de (voorzieningenrechter van de) Rechtbank, de (voorzieningenrechter van de) Afdeling Bestuursrechtspraak van de Raad van State in het kader van een bezwaar-, voorlopige voorzienings-, beroep- of hoger beroepsprocedure worden belegd waar het betreft: - beschikkingen op verzoeken tot indeling in de maatschappelijke urgentiecategorie als bedoeld in artikel 5 lid 2 van de Huisvestingsverordening gemeente Geldrop-Mierlo 2020-2023 of medische urgentiecategorie als bedoeld in artikel 5 lid 3 onder a van de Huisvestingsverordening gemeente Geldrop-Mierlo 2020-2023, alsmede de intrekking of wijziging daarvan. | Het bestuursorgaan wordt op de hoogte gebracht en gehouden van geëntameerde procedures. | |||||
Vertegenwoordigen van het bestuursorgaan op hoorzittingen welke door de commissie voor de behandeling van de bezwaarschriften, de (voorzieningenrechter van de) Rechtbank, de (voorzieningenrechter van de) Afdeling Bestuursrechtspraak van de Raad van State in het kader van een bezwaar-, voorlopige voorzienings-, beroep- of hoger beroepsprocedure worden belegd waar het betreft: - beschikkingen op verzoeken tot indeling in de medische urgentiecategorie als bedoeld in artikel 5 lid 3 onder b van de Huisvestingsverordening gemeente Geldrop-Mierlo 2020-2023 of de sociale urgentiecategorie als bedoeld in artikel 5 lid 5 van de Huisvestingsverordening gemeente Geldrop-Mierlo 2020-2023, alsmede de intrekking of wijziging daarvan. | De portefeuillehouder dient in kennis te worden gesteld van de geëntameerde procedure. | |||||
Vertegenwoordigen van het bestuursorgaan op hoorzittingen welke door de commissie voor de behandeling van de bezwaarschriften, de (voorzieningenrechter van de) Rechtbank, de (voorzieningenrechter van de) Afdeling Bestuursrechtspraak van de Raad van State in het kader van een bezwaar-, voorlopige voorzienings-, beroep- of hoger beroepsprocedure worden belegd waar het betreft: - beschikkingen op verzoeken tot indeling in de volkshuisvestelijke urgentiecategorie als bedoeld in artikel 5 lid 4 onder a van de Huisvestingsverordening gemeente Geldrop-Mierlo 2020-2023 | Teammanager Strategie & Beleid Samenleving Juridisch medewerker Team Inkomen & Toegang Kwaliteitsmedewerker Zorg (Ma) | De portefeuillehouder dient in kennis te worden gesteld van de geëntameerde procedure. | ||||
Het verlenen of weigeren van verzoeken tot indeling in de volkshuisvestelijke urgentie als bedoeld in artikel 5 lid 4 onder b, c of d Huisvestingsverordening gemeente Geldrop-Mierlo 2020-2023 | Artikel 6 lid 7 Huisvestingsverordening gemeente Geldrop-Mierlo 2020-2023 | De directeur-bestuurder van een in het SGE werkzame woningcorporatie (M) | ||||
Het verlenen of weigeren van verzoeken tot indeling in de maatschappelijke urgentiecategorie als bedoeld in artikel 5 lid 2 van de Huisvestingsverordening gemeente Geldrop-Mierlo 2020-2023 of medische urgentiecategorie als bedoeld in artikel 5 lid 3 onder a van de Huisvestingsverordening gemeente Geldrop-Mierlo 2020-2023 | Artikel 6 lid 7 Huisvestingsverordening gemeente Geldrop-Mierlo 2020-2023 | |||||
Het verlenen of weigeren van verzoeken tot indeling in de medische urgentiecategorie als bedoeld in artikel 5 lid 3 onder b van de Huisvestingsverordening gemeente Geldrop-Mierlo 2020-2023 of de sociale urgentiecategorie als bedoeld in artikel 5 lid 5 van de Huisvestingsverordening gemeente Geldrop-Mierlo 2020-2023 | Artikel 6 lid 7 Huisvestingsverordening gemeente Geldrop-Mierlo 2020-2023 | Afdelingsmanager Teammanager Zorg Kwaliteitsmedewerker Zorg (M) | ||||
Het verlenen of weigeren van verzoeken tot indeling in de volkshuisvestelijke urgentiecategorie als bedoeld in artikel 5 lid 4 onder a van de Huisvestingsverordening gemeente Geldrop-Mierlo 2020-2023 | Artikel 6 lid 7 Huisvestingsverordening gemeente Geldrop-Mierlo 2020-2023 | Afdelingsmanager Teammanager Zorg Kwaliteitsmedewerker Zorg (M) | ||||
Het afwijzen van een herhaald verzoek tot indeling in de volkshuisvestelijke urgentie als bedoeld in artikel 5 lid 4 onder b, c en d Huisvestingsverordening gemeente Geldrop-Mierlo 2020-2023 | Artikel 6 lid 10 Huisvestingsverordening gemeente Geldrop-Mierlo] 2020-2023 j° artikel 4:6 Awb | De directeur-bestuurder van een in het SGE werkzame woningcorporatie (M) | ||||
Het afwijzen van een herhaald verzoek tot indeling in de maatschappelijke urgentiecategorie als bedoeld in artikel 5 lid 2 van de Huisvestingsverordening gemeente Geldrop-Mierlo 2020-2023 of medische urgentiecategorie als bedoeld in artikel 5 lid 3 onder a van de Huisvestingsverordening gemeente Geldrop-Mierlo 2020-2023 | Artikel 6 lid 10 Huisvestingsverordening gemeente Geldrop-Mierlo 2020-2023 j° artikel 4:6 Awb | |||||
Het afwijzen van een herhaald verzoek tot indeling in de medische urgentiecategorie als bedoeld in artikel 5 lid 3 onder b van de Huisvestingsverordening gemeente Geldrop-Mierlo 2020-2023 of de sociale urgentiecategorie als bedoeld in artikel 5 lid 5 van de Huisvestingsverordening gemeente Geldrop-Mierlo 2020-2023 | Artikel 6 lid 10 Huisvestingsverordening gemeente Geldrop-Mierlo 2020-2023 j° artikel 4:6 Awb | Afdelingsmanager Teammanager Zorg Kwaliteitsmedewerker Zorg (M | ||||
Het afwijzen van een herhaald verzoek tot indeling in de volkshuisvestelijke urgentiecategorie als bedoeld in artikel 5 lid 4 onder a van de Huisvestingsverordening gemeente Geldrop-Mierlo 2020-2023 | Artikel 6 lid 10 Huisvestingsverordening gemeente Geldrop-Mierlo 2020-2023 j° artikel 4:6 Awb | Afdelingsmanager Teammanager Zorg Kwaliteitsmedewerker Zorg (M) | ||||
Het intrekken van een beschikking tot indeling in de volkshuisvestelijke urgentiecategorie als bedoeld in artikel 5 lid 4 onder b, c of d Huisvestingsverordening gemeente Geldrop-Mierlo 2020-2023 | Artikel 7 lid 1 Huisvestingsverordening gemeente Geldrop-Mierlo 2020-2023 | De directeur-bestuurder van een in het SGE werkzame woningcorporatie | ||||
Het intrekken van een beschikking tot indeling in de maatschappelijke urgentiecategorie als bedoeld in artikel 5 lid 2 van de Huisvestingsverordening gemeente Geldrop-Mierlo 2020-2023 of medische urgentiecategorie als bedoeld in artikel 5 lid 3 onder a van de Huisvestingsverordening gemeente Geldrop-Mierlo 2020-2023 | Artikel 7 lid 1 Huisvestingsverordening gemeente Geldrop-Mierlo 2020-2023 | |||||
Het intrekken van een beschikking tot indeling in de medische urgentiecategorie als bedoeld in artikel 5 lid 3 onder b van de Huisvestingsverordening gemeente Geldrop-Mierlo 2020-2023 of de sociale urgentiecategorie als bedoeld in artikel 5 lid 5 van de Huisvestingsverordening gemeente Geldrop-Mierlo 2020-2023 | Artikel 7 lid 1 Huisvestingsverordening gemeente Geldrop-Mierlo 2020-2023 | |||||
Het intrekken van een beschikking tot indeling in de volkshuisvestelijke urgentiecategorie als bedoeld in artikel 5 lid 4 onder a van de Huisvestingsverordening gemeente Geldrop-Mierlo 2020-2023 | Artikel 7 lid 1 Huisvestingsverordening gemeente Geldrop-Mierlo 2020-2023 | Afdelingsmanager Teammanager Zorg Kwaliteitsmedewerker Zorg (M) | ||||
Het, al dan niet op verzoek, wegens gewijzigde omstandigheden verstrekken van een nieuwe beschikking tot indeling in de volkshuisvestelijke urgentiecategorie als bedoeld in artikel 5 lid 4 onder b, c of d Huisvestingsverordening gemeente Geldrop-Mierlo 2020-2023 | Artikel 7 lid 6 Huisvestingsverordening gemeente Geldrop-Mierlo 2020-2023 | De directeur-bestuurder van een in het SGE werkzame woningcorporatie (M) | ||||
Het, al dan niet op verzoek, wegens gewijzigde omstandigheden verstrekken van een nieuwe beschikking tot indeling in de maatschappelijke urgentiecategorie als bedoeld in artikel 5 lid 2 van de Huisvestingsverordening gemeente Geldrop-Mierlo 2020-2023 of medische urgentiecategorie als bedoeld in artikel 5 lid 3 onder a van de Huisvestingsverordening gemeente Geldrop-Mierlo 2020-2023 | Artikel 7 lid 6 Huisvestingsverordening gemeente Geldrop-Mierlo 2020-2023 | |||||
Het, al dan niet op verzoek, wegens gewijzigde omstandigheden verstrekken van een nieuwe beschikking tot indeling in de medische urgentiecategorie als bedoeld in artikel 5 lid 3 onder b van de Huisvestingsverordening gemeente Geldrop-Mierlo 2020-2023 of de sociale urgentiecategorie als bedoeld in artikel 5 lid 5 van de Huisvestingsverordening gemeente Geldrop-Mierlo 2020-2023 | Artikel 7 lid 6 Huisvestingsverordening gemeente Geldrop-Mierlo 2020-2023 | Afdelingsmanager Teammanager Zorg Kwaliteitsmedewerker Zorg (M) | ||||
Het, al dan niet op verzoek, wegens gewijzigde omstandigheden verstrekken van een nieuwe beschikking tot indeling in de volkshuisvestelijke urgentiecategorie als bedoeld in artikel 5 lid 4 onder a van de Huisvestingsverordening gemeente Geldrop-Mierlo 2020-2023 | Artikel 7 lid 6 Huisvestingsverordening gemeente Geldrop-Mierlo 2020-2023 | Afdelingsmanager Teammanager Zorg Kwaliteitsmedewerker Zorg (M) | ||||
Artikel 10 leden 1, 2 en 4 Huisvestingsverordening gemeente Geldrop-Mierlo 2020-2023 | De directeur-bestuurder van een in het SGE werkzame woningcorporatie (M) | |||||
Het verlenen of weigeren van aanvragen om huisvestingsvergunning | Artikel 10 lid 3 Huisvestingsverordening gemeente Geldrop-Mierlo 2020-2023 | De directeur-bestuurder van een in het SGE werkzame woningcorporatie (M) |
Ondermandaat6 | Specifieke mandateringsvoorwaarden waaronder aantekening of:
| |||||
Het vragen van adviezen aan derden, voor zover daaraan geen kosten verbonden zijn. | ||||||
Het verstrekken van zakelijke inlichtingen aan derden omtrent algemeen geldende voorschriften en regelingen en over feiten en gegevens die geen beleidsaspecten hebben. | ||||||
Het zo spoedig mogelijk doorzenden van verkeerd gedresseerde en ingezonden bezwaarschriften naar het bevoegde orgaan, onder gelijktijdige mededeling aan de afzender. | ||||||
Het in spoedeisende gevallen inzetten van zorg die door de gemeente is ingekocht, waarvoor nog geen beschikking is afgegeven. | ||||||
Uitvoeren van besluiten in het kader van de Wet Maatschappelijke ondersteuning 2015. | ||||||
Doen van een verzoek tot onderzoek bij de Raad voor de Kinderbescherming. | ||||||
Het ontvangen van een mededeling van een gecertificeerde instelling die een verzoek tot onderzoek heeft gedaan. | ||||||
Overleggen met de gecertificeerde instelling over de inzet van de jeugdhulp die is aangewezen bij de uitvoering van de kinderbeschermingsmaatregel of jeugdreclassering. |
Bijlage Nadere toelichting begrippen Beleidsgevoelig en Portefeuillehouder dient kennis te hebben van
In het Mandaatregister staat bij een aantal mandaten de aantekening “beleidsgevoelig” of “Ph dient kennis te hebben van”.
Voor de mandaten met de aantekening beleidsgevoelig geldt dat men extra alert moet zijn op de aanwezigheid van beleidsaspecten. Het betekent dus niet dat op voorhand al wordt aangenomen dat dit mandaat beleidsaspecten bezit. Dat zou namelijk betekenen dat het mandaat nooit mag worden toegepast.
Hetzelfde geldt ten aanzien van de aantekening Ph dient kennis te hebben van. Hou bij deze mandaten er rekening mee dat bij de uitoefening van het mandaat het aangewezen kan zijn om de portefeuillehouder in kennis te stellen van het gebruik.
In het overzicht is aangegeven waar de kans aanwezig wordt geacht dat beleidsaspecten een rol kunnen gaan spelen. Deze mandaten zijn aangemerkt als beleidsgevoelig. Het is niet gemakkelijk om in algemene termen aan te geven wanneer iets beleidsgevoelig is. De mandaten zijn hiervoor getoetst aan artikel 4 van de Mandaatregeling. Artikel 4 luidt:
Bevoegdheden, die in beginsel onder het bereik van deze Mandateringsregeling vallen, worden door de gemandateerde niet uitgeoefend voor zover er sprake is van beleidsaspecten. Indien de gemandateerde – zo nodig na overleg met de betrokken portefeuillehouder(s) – van oordeel is, dat er sprake is van beleidsaspecten legt hij de beslissing over de aangelegenheid voor aan het bestuursorgaan.
Dit artikel biedt handvaten om te bepalen of een mandaat beleidsgevoelig c.q. politiek gevoelig is door te omschrijven wanneer sprake is van beleidsaspecten. Daarnaast is gekeken of er sprake is van beleidsvrijheid. In welke mate is een bevoegdheid ingekaderd door (beleids)regels. Hoe meer beleidsvrijheid, hoe minder een bevoegdheid gebonden is en er des te eerder sprake is van beleidsgevoeligheid. Bij de mandaten die zijn aangemerkt als beleidsgevoelig moet de gemandateerde dus rekening houden met de aanwezigheid van beleidsaspecten.
Aanbevolen wordt om een aangelegenheid waar beleidsaspecten vermoed worden in ieder geval te bespreken met de portefeuillehouder. Is de conclusie dat er beleidsaspecten zijn, dient de beslissing te worden voorgelegd aan het bestuursorgaan (college of burgemeester). Dit betekent ook dat het besluit wordt ondertekend door het bestuursorgaan. Eventuele vervolgprocedures dienen daarna via het bestuursorgaan te lopen.
De overgebleven mandaten zijn vervolgens getoetst aan de vraag of de portefeuillehouder kennis moet hebben van het gebruik van het mandaat. Want hoewel een mandaat niet beleidsgevoelig hoeft te zijn, en hierdoor is begrensd, kan een portefeuillehouder worden aangesproken. Net als de raad in het kader van de actieve informatieplicht heeft een collegelid informatie nodig om zijn taak goed te kunnen vervullen. Door een portefeuillehouder te informeren over het gebruik van de mandaatbevoegdheid kan hij beter inhoud geven aan zijn taak. Maar ook gewoon omdat hij/zij een openbare functie heeft kan het aangewezen zijn om de portefeuillehouder te informeren over de toepassing van het mandaat in een concreet geval. Dus niet zozeer omdat het de inhoud van zijn taakvervulling raakt, maar omdat van een collegelid wordt verwacht dat hij/zij midden in de gemeenschap staat en de mensen verwachten dat ze goed geïnformeerd zijn over wat er gebeurt op een gemeentehuis.
Voor de beoordeling of een portefeuillehouder kennis dient te hebben van het gebruik van een mandaat, zijn de onderstaande criteria gebruikt:
De kolom ‘ondermandaat’ is bedoeld om aan te geven of ondermandaat mag worden verleend.
Deze kolom is een uitwerking van artikel 10:9 Awb en moet als volgt worden gelezen:
1. staat er ‘geen ondermandaat’, is het niet mogelijk ondermandaat te verlenen.
2. staat er niets genoteerd, is ondermandaat mogelijk en kan de gemandateerde hiertoe besluiten.
3. staan er functies genoemd is alleen ondermandaat mogelijk aan die genoemde functies.
De kolom ‘ondermandaat’ is bedoeld om aan te geven of ondermandaat mag worden verleend.
Deze kolom is een uitwerking van artikel 10:9 Awb en moet als volgt worden gelezen:
1. staat er ‘geen ondermandaat’, is het niet mogelijk ondermandaat te verlenen.
2. staat er niets genoteerd, is ondermandaat mogelijk en kan de gemandateerde hiertoe besluiten.
3. staan er functies genoemd is alleen ondermandaat mogelijk aan die genoemde functies.
De kolom ‘ondermandaat’ is bedoeld om aan te geven of ondermandaat mag worden verleend.
Deze kolom is een uitwerking van artikel 10:9 Awb en moet als volgt worden gelezen:
1. staat er ‘geen ondermandaat’, is het niet mogelijk ondermandaat te verlenen.
2. staat er niets genoteerd, is ondermandaat mogelijk en kan de gemandateerde hiertoe besluiten.
3. staan er functies genoemd is alleen ondermandaat mogelijk aan die genoemde functies.
De kolom ‘ondermandaat’ is bedoeld om aan te geven of ondermandaat mag worden verleend.
Deze kolom is een uitwerking van artikel 10:9 Awb en moet als volgt worden gelezen:
1. staat er ‘geen ondermandaat’, is het niet mogelijk ondermandaat te verlenen.
2. staat er niets genoteerd, is ondermandaat mogelijk en kan de gemandateerde hiertoe besluiten.
3. staan er functies genoemd is alleen ondermandaat mogelijk aan die genoemde functies.
In artikel 3 lid 1 van de Mandaatregeling worden de directeur-bestuurders van de in het SGE werkzame woningcorporaties, de voorzitter van de urgentiecommissie en nader te noemen andere functionarissen aangewezen. In deze mandatenlijst wordt dit uitgewerkt. Concreet betekent dit dat het de directeur-bestuurders van de navolgende corporaties betreffen:
1. de vereniging met volledige rechtsbevoegdheid “Woningbouwvereniging Helpt Elkander”
2. de vereniging met volledige rechtsbevoegdheid “Woningbouwvereniging “Volksbelang”
3. de stichting “Stichting Woonbedrijf SWS.Hhvl”
4. de vereniging met volledige rechtsbevoegdheid “Woningbouwvereniging” “Bergopwaarts””
5. de stichting “Woningstichting ‘Thuis”
6. de stichting “Stichting “Woonpartners””
7. de vereniging met volledige rechtsbevoegdheid “Woningstichting Compaen”
8. de stichting “Stichting Trudo”
9. de stichting “Stichting WoCom”
10. de stichting “Stichting Wooninc.”
Het gaat hierbij om de directeur-bestuurders die, al dan niet gezamenlijk, volgens de bij de Kamer van Koophandel gedeponeerde informatie rechtens bevoegd zijn om de woningcorporatie te vertegenwoordigen. Waar gesproken wordt over de voorzitter van de Urgentiecommissie, gaat het om de persoon die op basis van artikel 3 lid 4 van het Reglement van Orde van de Urgentiecommissie door de colleges van burgemeester en wethouders van het Stedelijk Gebied Eindhoven is voorgedragen en benoemd.
De kolom ‘ondermandaat’ is bedoeld om aan te geven of ondermandaat mag worden verleend.
Deze kolom is een uitwerking van artikel 10:9 Awb en moet als volgt worden gelezen:
1. staat er ‘geen ondermandaat’, is het niet mogelijk ondermandaat te verlenen.
2. staat er niets genoteerd, is ondermandaat mogelijk en kan de gemandateerde hiertoe besluiten.
3. staan er functies genoemd is alleen ondermandaat mogelijk aan die genoemde functies.