Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Aalten

Verordening Burgerinitiatief gemeente Aalten 2023

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieAalten
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingVerordening Burgerinitiatief gemeente Aalten 2023
CiteertitelVerordening burgerinitiatief gemeente Aalten 2023
Vastgesteld doorgemeenteraad
Onderwerpbestuur en recht
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Deze verordening vervangt de Verordening Burgerinitiatief gemeente Aalten 2008

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

artikel 147 van de Gemeentewet

Regelgeving die op deze regeling is gebaseerd (gedelegeerde regelgeving)

Geen.

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

08-03-2023nieuwe regeling

28-02-2023

gmb-2023-95762

Tekst van de regeling

Intitulé

Verordening Burgerinitiatief gemeente Aalten 2023

De raad van de gemeente Aalten;

gezien het voorstel van voorzitter en de griffier d.d. 16 januari 2023;

gelet op de artikelen 147 van de Gemeentewet;

Besluit:

vast te stellen de Verordening Burgerinitiatief gemeente Aalten 2023.

Artikel 1  

  • burgerinitiatief: een schriftelijk en gemotiveerd verzoek van inwoners van de gemeente aan de raad om te beraadslagen en te besluiten over een door hen geformuleerd voorstel over een maatschappelijk initiatief;

  • Initiatiefgerechtigde: iemand die inwoner van de gemeente Aalten en 12 jaar of ouder is.

  • agendacommissie: de agendacommissie zoals bedoeld in artikel 8 van het Reglement van orde voor vergaderingen en andere werkzaamheden van de raad van de gemeente Aalten 2021;

  • beeldvormende bijeenkomst: beeldvormende behandeling zoals bedoeld in artikel 18 van het Reglement van orde voor vergaderingen en andere werkzaamheden van de raad van de gemeente Aalten 2021;

  • de raad: de gemeenteraad van de gemeente Aalten;

  • voorzitter: voorzitter van de gemeenteraad van Aalten.

Artikel 2  

  • 1.

    De raad neemt een burgerinitiatief in behandeling, als daarvoor door een initiatiefgerechtigde een ontvankelijk verzoek is ingediend.

  • 2.

    Voor de beoordeling of iemand initiatiefgerechtigd is, is de situatie op de dag van indiening van het verzoek bepalend.

  • 3.

    Ongeldig is het verzoek dat:

    • a.

      niet door tenminste 30 initiatiefgerechtigden wordt ondersteund

    • b.

      een onderwerp als bedoeld in artikel 4 bevat, of

    • c.

      niet voldoet aan de voorwaarden, gesteld in artikel 5.

Artikel 3  

  • 1.

    Een burgerinitiatiefvoorstel houdt niet in:

    • a.

      een onderwerp dat niet behoort tot de bevoegdheid van de raad;

    • b.

      een vraag over het gemeentelijk beleid;

    • c.

      een klacht in de zin van hoofdstuk 9 van de Algemene wet bestuursrecht tegen een besluit van het gemeentebestuur;

    • d.

      een bezwaar in de zin van hoofdstuk 7 van de Algemene wet bestuursrecht tegen een besluit van het gemeentebestuur;

    • e.

      een onderwerp waarover korter dan twee jaar voor indiening van het burgerinitiatief of burgeragendering door de raad een besluit is genomen;

    • f.

      individuele kwesties, zoals benoemingen, schorsingen, kwijtscheldingen of schenkingen, geldelijke voorzieningen voor ambtsdragers, gewezen ambtsdragers dan wel hun nagelaten betrekkingen of hun rechthebbenden;

    • g.

      besluiten over arbeidsrechtelijke of ambtenarenrechtelijke zaken.

  • 2.

    Een burgerinitiatief over een onderwerp of voorstel dat niet behoort tot de bevoegdheid van de raad, maar wel valt onder de bevoegdheid van het gemeentebestuur, zal door de raad, eventueel vergezeld van zijn advies, worden doorgezonden naar het college of naar de burgemeester in de hoedanigheid van ‘portefeuillehouder’.

  • 3.

    Het college of de burgemeester behandelt een onderwerp of voorstel als bedoeld in lid 2 als ware het een burgerinitiatief.

Artikel 4  

  • 1.

    Het verzoek tot plaatsing van een burgerinitiatief op de agenda van de vergadering van de raad wordt schriftelijk of elektronisch ingediend bij de voorzitter van de raad

  • 2.

    Het verzoek bevat ten minste:

    • a.

      een nauwkeurige omschrijving van het burgerinitiatief;

    • b.

      een toelichting op het burgerinitiatief, en

    • c.

      de achternaam, de voornamen, het adres, de geboortedatum en de handtekening(en) van de initiatiefnemer(s).

    • d.

      een lijst met de voornamen, achternamen, adressen, geboortedata en handtekeningen van de initiatiefgerechtigden die het verzoek ondersteunen.

Artikel 5  

  • 1.

    Een burgerinitiatief moet schriftelijk bij de voorzitter worden ingediend.

  • 2.

    De voorzitter brengt het initiatief onverwijld ter kennis van de raad en het college.

  • 3.

    De agendacommissie beoordeelt of het initiatief voldoet aan de in artikelen 3, 4 en 5 gestelde eisen.

  • 4.

    Als naar het oordeel van de agendacommissie sprake is van beletselen worden de indieners hiervan op de hoogte gebracht en gedurende een termijn van ten hoogste twee weken in de gelegenheid gesteld om de gebreken te herstellen.

  • 5.

    Als naar het oordeel van de agendacommissie het initiatief, ook na verstrijken van de in het vierde lid bedoelde hersteltermijn, niet voldoet aan de in de artikel 3, 4 en 5 gestelde eisen wijst de raad het burgerinitiatief af. De initiatiefnemers worden van dit besluit op de hoogte gebracht.

  • 6.

    Het college krijgt - nadat het in kennis is gesteld van het initiatief overeenkomstig tweede lid– de gelegenheid om binnen vier weken schriftelijk zijn mening over het burgerinitiatief aan de gemeenteraad kenbaar te maken. De reactie van het college wordt bij het initiatief gevoegd.

  • 7.

    Als naar het oordeel van de agendacommissie het initiatief voldoet aan de in artikelen 3, 4 en 5 gestelde eisen en de reactie van het college op het initiatief is ontvangen, dan wel nadat de in het zesde lid gestelde termijn is verlopen, voorziet de agendacommissie in de agendering en brengt de agendacommissie dit ter kennis van de indieners van het initiatief.

  • 8.

    Een woordvoerder namens de indiener(s) licht desgewenst tijdens de beeldvormende bijeenkomst het burgerinitiatief mondeling toe.

Artikel 6  

  • 1.

    De raad stelt de initiatiefnemers als bedoeld in artikel 4, tweede lid, binnen twee weken na de datum van de raadsvergadering waarin de besluitvorming over het burgerinitiatief heeft plaatsgevonden in kennis van zijn besluit. Als de raad geheel of gedeeltelijk afwijkt van het burgerinitiatief geeft hij de reden daarvoor aan.

  • 2.

    Indien de raad geheel of gedeeltelijk overeenkomstig het burgerinitiatief besluit, deelt het college de initiatiefnemers binnen twee weken na de raadsvergadering als bedoeld in het eerste lid mede welke vervolgstappen gezet worden naar aanleiding van het en bij welke medewerker van de gemeente Aalten de vertegenwoordigers nadere inlichtingen kunnen inwinnen.

Artikel 7  

In gevallen waarin deze verordening niet voorziet of bij twijfel over de toepassing ervan, beslist de raad, op voorstel van de agendacommissie, in overleg met de voorzitter van de raad en de griffier.

Artikel 8  

De verordening treedt in werking met ingang van de eerste dag na die van haar bekendmaking. Met de inwerkingtreding van deze verordening vervalt de “verordening Burgerinitiatief gemeente Aalten 2008”.

Artikel 9  

De verordening kan worden aangehaald als “Verordening burgerinitiatief gemeente Aalten 2023”

Aldus besloten in de openbare vergadering van de raad van de gemeente Aalten, gehouden op 28 februari 2023.

De griffier,

M.A.J.B. Fiering,

De burgemeester,

mr. A.B. Stapelkamp