Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Tiel

Subsidieregeling noodfonds inflatie en energie maatschappelijke organisaties Tiel 2022

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieTiel
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingSubsidieregeling noodfonds inflatie en energie maatschappelijke organisaties Tiel 2022
CiteertitelSubsidieregeling noodfonds inflatie en energie maatschappelijke organisaties Tiel 2022
Vastgesteld doorgemeenteraad
Onderwerpfinanciën en economie
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Deze regeling vervalt op 1 juli 2023.

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

  1. artikel 147 van de Gemeentewet
  2. Titel 4.2 Algemene wet bestuursrecht
  3. Artikel 4:23 van de Algemene wet bestuursrecht
  4. Algemene subsidieverordening Tiel 2020
Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

07-03-2023nieuwe regeling

22-02-2023

gmb-2023-93968

Tekst van de regeling

Intitulé

Subsidieregeling noodfonds inflatie en energie maatschappelijke organisaties Tiel 2022

De Raad van Tiel,

 

overwegende dat

 

Zowel grote als kleine maatschappelijke instellingen in Tiel hard worden geraakt door de energiecrisis, we de maatschappelijke meerwaarde van deze instellingen in acht nemen en wij het voortbestaan van deze instellingen van belang achten.

Met deze noodregelingen willen we maatschappelijke instellingen die vanwege financiële omstandigheden als gevolg van de energiecrisis in hun voortbestaan worden bedreigd ondersteunen om te kunnen blijven bestaan.

 

En

 

Gelet op

 

Artikel 147 Gemeentewet

 

Titel 4.2 Algemene wet bestuursrecht/artikel 4:23 van de Algemene wet bestuursrecht

 

Artikel 3 van de Algemene subsidieverordening Tiel 2020

Artikel 1. Definities

In aanvulling op de begripsomschrijvingen in de verordening wordt in deze Subsidieregeling verstaan onder:

 

  • a.

    Aanvrager: een Maatschappelijke Instelling.

  • b.

    Energielasten: kosten van elektriciteit- en/of gasverbruik voor gebruik van de accommodatie.

  • c.

    Maatschappelijke Instelling: een (formele of informele) vereniging, stichting of andere rechtspersoon, ingeschreven in de gemeente Tiel met een maatschappelijk doel.

  • d.

    Subsidieregeling en Subsidie: de subsidie in het kader van de in dit document omschreven ‘Subsidieregeling noodfonds inflatie en energie maatschappelijke organisaties Tiel 2022’.

  • e.

    Verordening: de Algemene subsidieverordening Tiel 2020.

  • f.

    Website en Gemeentelijke Website: de website Externe link: https://www.tiel.nl

Artikel 2. Reikwijdte

Deze deelverordening is alleen van toepassing op de verstrekking van subsidies door burgemeester en wethouders voor de in artikel genoemde doelstelling.

 

Subsidie kan worden aangevraagd door een maatschappelijke instelling gevestigd in de gemeente Tiel.

Artikel 3. Doel van de subsidie

Met deze subsidieregeling wil de gemeente, als noodmaatregel, directe ondersteuning bieden aan maatschappelijke instellingen, die ten gevolge van de energiecrisis in acute financiële problemen komen. Daarmee wordt voorkomen dat deze maatschappelijke instellingen niet langer deel uitmaken van het brede maatschappelijke middenveld van Tiel.

Artikel 4. Toepasselijkheid van de Algemene subsidieverordening Tiel 2020

Op deze subsidieregeling zijn de bepalingen van de verordening van toepassing tenzij daarvan uitdrukkelijk wordt afgeweken in deze regeling.

Artikel 5. Subsidiecriteria en beoordeling aanvragen

  • 1.

    De te subsidiëren aanvrager voldoet aan onderstaande criteria:

    • a.

      De aanvrager is een instelling met een maatschappelijk doel die een bijdrage levert aan de gemeentelijke beleidsambities;

    • b.

      De aanvrager is levensvatbaar in die zin dat het op 31 december 2021 een financieel gezonde organisatie was;

    • c.

      De aanvrager heeft een financieel probleem dat is veroorzaakt door hoge energielasten.

  • 2.

    De aanvrager kan middels jaarrekeningen, begrotingen, een liquiditeitsprognose en een nadere onderbouwing aantonen dat een financieel probleem voor de aanvrager bestaat en dat:

    • a.

      Dit probleem wordt veroorzaakt door hoge energielasten;

    • b.

      Door de gestegen energiekosten kan aanvrager de hoofdactiviteit niet of slechts gedeeltelijk uit voeren en is aanvrager in financiële problemen geraakt dan wel dreigt deze in financiële problemen te geraken met continuïteitsproblemen tot gevolg;

    • c.

      De subsidieaanvrager toont aan gestuurd te hebben op het beperken van de energiekosten doormiddel van het versoberen van activiteiten;

    • d.

      De subsidieaanvrager overlegt een plan, waarin zij aangeeft welke duurzaamheidsmaatregelen zij van plan is te gaan nemen, om het energieverbruik te beperken en de duurzaamheid te verbeteren.

    • e.

      Reserves (exclusief bestemmingsreserves) van de maatschappelijke instelling zijn afgenomen of gaan afnemen tot maximaal 10% van de jaarlijkse inkomsten;

    • f.

      Er geen sprake is van een andere voorliggende overheidsvoorziening waarop aanspraak gemaakt kan worden die passend en toereikend is.

  • 3.

    Subsidie kan worden aangevraagd vanaf de dag na bekendmaking van deze subsidieregeling tot 1 juli 2023.

Artikel 6. Kosten die voor subsidie in aanmerking komen -en plafond

  • 1.

    Het toe te kennen subsidiebedrag bedraagt maximaal het verschil tussen de (verwachte) energielasten van 2022 en Q1 2023 in vergelijking met de gemiddelde energielasten van diezelfde periode over de jaren 2019, 2020 en 2021. Daarbij geldt dat:

    • a.

      De subsidie wordt eenmalig verleend.

    • b.

      De subsidie wordt als voorschot verstrekt. Na beoordeling van de werkelijke energiekosten 2022 en Q1 2023, als verantwoording en beoordeling van de onder artikel 5 gestelde voorwaarden, vindt de definitieve vaststelling plaats.

  • 2.

    Subsidie kan worden aangevraagd tot het moment dat het beschikbare subsidieplafond is bereikt of tot het moment dat deze subsidieregeling wordt ingetrokken.

  • 3.

    Voor de subsidie als bedoeld in deze regeling geldt een subsidieplafond van €100.000.

  • 4.

    Aanvragen die na de onder de in artikel 5, derde lid aangegeven periode worden ingediend worden niet in behandeling genomen.

  • 5.

    Indien een aanvraag subsidiabel wordt bevonden maar het subsidieplafond bereikt is, wordt de aanvraag geweigerd en waar mogelijk naar alternatieven gezocht.

  • 6.

    Het college kan besluiten het budgetplafond, als bedoeld in het derde lid te verhogen, mits passend binnen het budgettaire kader.

Artikel 7. Wijze van verdeling

Wie het eerst komt

  • 1.

    Verstrekking van subsidie vindt plaats op volgorde van ontvangst van complete aanvragen, totdat het voor de betrokken subsidie vastgestelde subsidieplafond is bereikt.

  • 2.

    Als de aanvrager krachtens artikel 4:5 van de Algemene wet bestuursrecht de gelegenheid heeft gehad de aanvraag aan te vullen, geldt als datum van ontvangst van de aanvraag de datum waarop de aangevulde aanvraag is ontvangen.

  • 3.

    Indien het vastgestelde subsidieplafond dreigt te worden overschreden of wordt overschreden als gevolg van het aantal aanvragen dat op dezelfde dag wordt ontvangen, worden de aanvragen die op die dag ontvangen zijn, door middel van loting gerangschikt.

Artikel 8. Aanvraagtermijn

Een aanvraag om een subsidie wordt, in afwijking van artikel 7, derde lid, van de verordening, ingediend tot 1 juli 2023.

Artikel 9. Bij de aanvraag in te dienen stukken

De subsidie wordt digitaal aangevraagd door middel van een volledig ingevuld en digitaal rechtsgeldig ondertekend aanvraagformulier. Dit formulier is te vinden op de gemeentelijke website.

 

  • 1.

    Samen met de aanvraag moet ook digitaal aangeleverd worden:

    • a.

      Jaarrekeningen van 2019, 2020, 2021 en 2022;

    • b.

      Begrotingen van 2023;

    • c.

      Over de periode 2019-2022 specificaties van de afgesloten contracten en jaarnota(’s) voor energielasten in relatie tot eerdere contracten, zodat inzicht ontstaat in de prijsontwikkeling en stijging van de lasten of een specificatie van de verhuurder van onroerend goed wanneer (hogere) energielasten direct doorbelast worden in de huurverhoging;

    • d.

      Een actuele liquiditeitsprognose over 2023, met hierbij een toelichting, waaruit blijkt dat als gevolg van de energiecrisis in 2022 en Q1 2023 een financieel probleem is ontstaan, zoals bedoeld in deze regeling.

  • 2.

    Als het de eerste keer is dat een subsidieaanvraag wordt ingediend moet tevens worden aangeleverd:

    • a.

      Een actueel rekeningafschrift;

    • b.

      De meest recente statuten indien de maatschappelijke instelling een vereniging of een stichting is;

    • c.

      Een actueel uittreksel uit het handelsregister van de Kamer van Koophandel indien de maatschappelijke instelling daar ingeschreven staat.

Artikel 10. Verplichtingen en verantwoording subsidieontvanger

Onverminderd het bepaalde in artikel 10 en 11 van de verordening gelden de volgende verplichtingen:

 

  • 1.

    Bij een besluit tot subsidieverlening worden aan de subsidieontvanger in ieder geval de volgende verplichtingen opgelegd:

     

    • a.

      De subsidieontvanger verleent alle medewerking aan evaluatie en monitoring.

    • b.

      De subsidieontvanger meldt onmiddellijk iedere relevante wijziging ten opzichte van de gegevens die bij de aanvraag zijn overlegd. Wanneer blijkt dat de aanvrager alsnog subsidie of een bijdrage voor energiekosten in een andere vorm ontvangt of als een eerder ingediend bezwaar over een dergelijke subsidie/bijdrage gegrond wordt verklaard, is de aanvrager verplicht om dit te melden bij de gemeente. Indien alsnog een subsidie of bijdragen wordt toegekend kan de gemeente besluiten om de verleende subsidie (gedeeltelijk) in te trekken of te herzien en de te veel of ten onrechte verstrekte subsidie terug te vorderen.

    • c.

      De subsidieontvanger is het verplicht om een duurzaamheidsscan te nemen en ook duurzaamheidsmaatregelen te treffen.

Artikel 11. Aanvullende weigeringsgronden

Onder verwijzing naar artikel 9, derde lid, aanhef en onder f, van de verordening kan of wordt subsidieverlening geweigerd als:

 

  • a)

    Niet voldaan is aan de eisen en criteria genoemd in deze regeling.

  • b)

    De maatschappelijke instelling ook zonder financiële steun van de gemeente kan blijven bestaan.

  • c)

    Het subsidieplafond genoemd in artikel 6, derde lid is bereikt.

  • d)

    De maatschappelijke instelling een winstoogmerk heeft.

  • e)

    De maatschappelijke instelling een ziekenhuis is.

Artikel 12. Hardheidsclausule

Het college kan in bijzondere gevallen afwijken van de verordening en/of het bepaalde in deze regeling, indien een strikte toepassing daarvan zal leiden tot een onevenredige benadeling van de aanvrager of subsidieontvanger.

Artikel 13. Slotbepalingen

  • 1.

    Deze regeling treedt in werking op de dag na bekendmaking.

  • 2.

    Deze regeling kan worden aangehaald als: Subsidieregeling noodfonds inflatie en energie maatschappelijke organisaties Tiel 2022.

  • 3.

    Deze subsidieregeling vervalt op 1 juli 2023.

Aldus besloten in de raadsvergadering van 22 februari 2023

De griffier,

de voorzitter,