Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Deurne

Verordening rekenkamer gemeente Deurne 2022

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieDeurne
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingVerordening rekenkamer gemeente Deurne 2022
CiteertitelVerordening rekenkamer gemeente Deurne 2022
Vastgesteld doorgemeenteraad
Onderwerpfinanciën en economie
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Deze regeling vervangt de Verordening op de rekenkamercommissie.

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

  1. artikel 81a van de Gemeentewet
  2. artikel 81b van de Gemeentewet
  3. artikel 81c van de Gemeentewet
  4. artikel 81d van de Gemeentewet
  5. artikel 81e van de Gemeentewet
  6. artikel 81f van de Gemeentewet
  7. artikel 81g van de Gemeentewet
  8. artikel 81h van de Gemeentewet
  9. artikel 81i van de Gemeentewet
  10. artikel 81j van de Gemeentewet
  11. artikel 81k van de Gemeentewet
  12. artikel 182 van de Gemeentewet
  13. artikel 183 van de Gemeentewet
  14. artikel 184 van de Gemeentewet
  15. artikel 185 van de Gemeentewet
Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

03-03-2023nieuwe regeling

25-01-2023

gmb-2023-92032

68a

Tekst van de regeling

Intitulé

Verordening rekenkamer gemeente Deurne 2022

DE RAAD VAN DE GEMEENTE DEURNE

 

overwegende dat de raad in zijn openbare vergadering heeft besloten tot instelling van een rekenkamer volgens artikel 81a Gemeentewet;

 

gezien het voorstel van het presidium van 24 november 2021;

 

gelet op de artikelen 81a t/m 81k en de artikelen 182 t/m 185 van de Gemeentewet;

 

BESLUIT

 

  • 1.

    De Verordening op de rekenkamercommissie intrekken;

  • 2.

    de Verordening rekenkamer gemeente Deurne 2022 vaststellen;

  • 3.

    € 42.000 beschikbaar stellen voor de uitvoering van de rekenkamer.

Artikel 1 Begripsbepalingen

In deze verordening wordt verstaan onder:

  • a.

    wet: de Gemeentewet;

  • b.

    raad: de raad van de gemeente Deurne;

  • c.

    rekenkamer: de rekenkamer van de gemeente Deurne als bedoeld in artikel 81a Gemeentewet;

  • d.

    college: het college van burgemeester en wethouders van Deurne;

  • e.

    voorzitter: de voorzitter van de rekenkamer Deurne;

  • f.

    rekeningcommissie: de rekeningcommissie van de gemeente Deurne;

  • g.

    ambtelijk secretaris: secretaris van de rekenkamer Deurne.

Artikel 2 Rekenkamer

  • 1.

    Er is een rekenkamer die door de raad is ingesteld.

  • 2.

    De rekenkamer voert onderzoek uit naar de doelmatigheid, doeltreffendheid en rechtmatigheid van door het bestuur gevoerde bestuur als bedoeld in artikel 182, eerste lid, van de Gemeentewet.

Artikel 3 Samenstelling, benoeming en zittingsduur

  • 1.

    De rekenkamer bestaat uit drie externe leden, waaronder de voorzitter.

  • 2.

    De voorzitter en de externe leden worden voor een periode van zes jaar benoemd

  • 3.

    Voorzitter en leden kunnen voor maximaal één keer voor een periode van zes jaar worden herbenoemd door de raad.

  • 4.

    Alvorens tot benoeming wordt overgegaan, wordt van iedere voorgedragen kandidaat overlegd:

    • a.

      de mededeling dat deze de benoeming zal aanvaarden;

    • b.

      een overzicht van diens overige functies;

    • c.

      een Verklaring omtrent Gedrag.

  • 5.

    De leden van de rekenkamer vervullen geen betrekkingen die ongewenst zijn met het oog op een goede vervulling van hun ambt of handhaving van hun onpartijdigheid en onafhankelijkheid of van het vertrouwen daarin.

Artikel 4 Ontslag en schorsing

  • 1.

    De leden van de rekenkamer kunnen door de raad worden ontslagen respectievelijk op non-activiteit gesteld.

  • 2.

    De rekenkamer bericht de rekeningcommissie als een van de ontslaggronden als bedoeld in artikel 81c, zesde of zevende lid, of als gronden voor non-activiteit als bedoeld in artikel 81d, eerste of tweede lid, van de wet zich voordoen.

  • 3.

    In de gevallen, als bedoeld in tweede en derde lid van dit artikel, adviseert de rekeningcommissie de raad over de vraag of al dan niet moet worden overgegaan tot ontslag, respectievelijk het op non-activiteit stellen, van het desbetreffende lid van de rekenkamer.

Artikel 5 Vergoeding leden rekenkamer

  • 1.

    De voorzitter en de leden ontvangen een vaste vergoeding per bijgewoonde vergadering, alsmede een vergoeding voor (mogelijke) reiskosten.

  • 2.

    De vergoeding voor de voorzitter is gelijkgesteld aan de vergoeding voor de voorzitter van de bezwaarschriftencommissie.

  • 3.

    De vergoeding voor de leden is gelijkgesteld aan de vergoeding voor de leden van de bezwaarschriftencommissie.

  • 4.

    De vergoeding genoemd in het eerste lid komt ten laste van het budget van de rekenkamer.

  • 5.

    De in het eerste lid bedoelde vergoeding bedraagt:

    • a.

      voor de voorzitter: € 261,69 (driemaal het normbedrag, in 2021 € 87,23, op basis van de jaarlijkse circulaire indexering politieke ambtsdragers, alsmede een reiskosten-vergoeding van € 0,37 per kilometer).

    • b.

      voor de externe leden: € 174,46 (tweemaal het normbedrag, in 2021 € 87,23, op basis van de jaarlijkse circulaire indexering politieke ambtsdragers, alsmede een reiskostenvergoeding van € 0,37 per kilometer).

Artikel 6 Ambtelijk secretaris

  • 1.

    De rekenkamer wordt bij de uitoefening van haar taken terzijde gestaan door een ambtelijk secretaris.

  • 2.

    De secretaris legt rechtstreeks verantwoording af aan de rekenkamer over de wijze waarop de ondersteunende taken worden verricht. De functie is binnen de organisatie belegd bij de griffie.

Artikel 7 Onderzoeksprogramma en onderzoeksopzet

  • 1.

    De rekenkamer stelt voor 1 januari, mede aan de hand van aangedragen onderwerpen op een groslijst, een onderzoeksprogramma voor het komende jaar vast. De rekenkamer bepaalt zelf welke onderwerpen zij onderzoekt.

  • 2.

    De rekenkamer overlegt periodiek met de rekeningcommissie over mogelijke relevante onderwerpen voor onderzoek en draagt zorg voor een goede afstemming met de raad over haar werkzaamheden.

  • 3.

    De voorzitter doet mededeling van een voorgenomen onderzoek aan raad, college, ambtelijke organisatie en andere betrokkenen, alsmede aan de lokale media.

  • 4.

    De rekenkamer kan besluiten tot een verkennend onderzoek/vooronderzoek, alvorens definitief te besluiten tot een bepaald onderzoek. Van een voorgenomen verkennend onderzoek hoeft geen mededeling te worden gedaan de raad, het college, ambtelijke organisatie of andere betrokken.

  • 5.

    De rekenkamer stelt een onderzoeksopzet op en vast.

  • 6.

    De in het vorige lid bedoelde onderzoeksopzet wordt door de rekenkamer ter kennisneming aan de raad, het college en de ambtelijke organisatie verstuurd.

Artikel 8 Verzoek

  • 1.

    De raad kan de rekenkamer een gemotiveerd verzoek doen tot het instellen van een onderzoek.

  • 2.

    De rekenkamer bericht de raad binnen een maand of en in hoeverre aan dat verzoek zal worden voldaan. Indien de rekenkamer niet aan het verzoek van de raad voldoet, zal zij daarvoor goede gronden aanvoeren.

  • 3.

    Indien de rekenkamer niet beschikt over (voldoende) budget om gehoor te geven aan een verzoek van de raad, zal de rekenkamer met de raad in overleg treden over het verstrekken van budget.

Artikel 9 Bevoegdheid tot het inwinnen van inlichtingen

  • 1.

    De rekenkamer is bevoegd bij alle leden van het gemeentebestuur en bij alle ambtenaren de mondelinge en schriftelijke inlichtingen in te winnen die zij nodig acht voor de uitvoering van de onderzoeken. De leden van het gemeentebestuur en de ambtenaren van de gemeente zijn verplicht de gevraagde inlichtingen binnen de door de rekenkamer gestelde termijn te verstrekken.

  • 2.

    De rekenkamer is bevoegd inlichtingen in te winnen en onderzoek in te stellen bij organen, diensten en instellingen als bedoeld in artikel 184 van de Gemeentewet. De organen, diensten en instellingen zijn verplicht de gevraagde inlichtingen binnen de door rekenkamer gestelde termijn te verstrekken.

Artikel 10 Rapportages

  • 1.

    De rekenkamer legt de resultaten van haar onderzoek vast in een nota van bevindingen.

  • 2.

    De rekenkamer stelt de betrokkenen in de gelegenheid om binnen een door haar te stellen termijn, die tenminste twee weken bedraagt, hun zienswijze op de bevindingen uit de concept nota aan de rekenkamer kenbaar te maken. De rekenkamer bepaalt wie als betrokkenen worden aangemerkt. Betrokkenen zijn in ieder geval degenen van wie hun taaktuitvoering ook bij het onderzoek is betrokken.

  • 3.

    De ingediende zienswijze wordt door de rekenkamer van een reactie voorzien en verwerkt in de nota van bevindingen.

  • 4.

    Na vaststelling door de rekenkamer van de nota van bevindingen wordt het door de rekenkamer voorzien van conclusie en aanbevelingen, het bestuurlijke rapport. Het bestuurlijke rapport met conclusies en aanbevelingen wordt aan het college gestuurd voor een schriftelijke reactie binnen drie weken. Het college deelt in zijn reactie tenminste mee:

    • a.

      welke conclusies en aanbevelingen worden gedeeld;

    • b.

      de motivering indien conclusies en aanbevelingen niet worden gedeeld.

  • 5.

    Het definitieve rapport, inclusief een bestuurlijke reactie van het college en een nawoord van de rekenkamer, wordt met een raadsvoorstel aangeboden aan de raad.

  • 6.

    Het rapport van de rekenkamer en de bijbehorende stukken worden in principe binnen drie maanden na ontvangst door de gemeenteraad in zijn vergadering behandeld.

Artikel 11 Budget

  • 1.

    De rekenkamer is bevoegd binnen een aan haar bij de begroting beschikbaar gesteld budget uitgaven te doen ten behoeve van de uitvoering van haar taken.

  • 2.

    Ten laste van het in het voorgaande lid bedoelde budget worden de kosten gebracht van:

    • a.

      de vergoedingen aan de voorzitter en de externe leden;

    • b.

      ingehuurde onderzoekers;

    • c.

      externe deskundigen die eventueel door de rekenkamer zijn ingeschakeld;

    • d.

      eventuele overige uitgaven die de rekenkamer nodig acht voor de uitoefening van haar taak.

  • 3.

    De rekenkamer stelt elk jaar vóór 1 april een jaarverslag op van haar werkzaamheden en van de uitvoering van het onderzoeksprogramma als bedoeld in artikel 185, derde lid van de wet.

  • 4.

    De rekenkamer is voor de besteding van het budget uitsluitend verantwoording verschuldigd aan de raad.

Artikel 12 Reglement van Orde

De rekenkamer stelt een reglement van orde voor haar vergaderingen en andere werkzaam-heden vast. Zij zendt het reglement na vaststelling ter kennisneming aan de raad.

Artikel 13 Inwerkingtreding

Deze verordening treeft in werking met ingang van de dag na datum van bekendmaking.

Artikel 14 Citeertitel

Deze verordening kan worden aangehaald als 'Verordening rekenkamer gemeente Deurne 2022’.

Aldus vastgesteld in de openbare vergadering van 25 januari 2022.

De griffier,

(R.J.C.M. Rutten)

De voorzitter,

(G.T. Buter)