Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Nijmegen

Subsidieregeling maatwerkbanen 2023

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieNijmegen
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingSubsidieregeling maatwerkbanen 2023
CiteertitelSubsidieregeling Maatwerkbanen 2023
Vastgesteld doorcollege van burgemeester en wethouders
Onderwerpfinanciën en economie
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

  1. artikel 147 van de Gemeentewet
  2. titel 4.2 van de Algemene wet bestuursrecht
  3. artikel 4:23 van de Algemene wet bestuursrecht
Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

03-03-2023Nieuwe regeling

28-02-2023

gmb-2023-91726

Collegebesluit d.d. 28 februari 2023, nr. 4.16

Tekst van de regeling

Intitulé

Subsidieregeling maatwerkbanen 2023

Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Nijmegen,

 

overwegende dat:

  • het doel van de maatwerkbanen is om langdurig bijstandsgerechtigden een toekomst met een stabiele baan en inkomen te bieden;

  • extra werkgelegenheid in de publieke en non-profitsector wordt gecreëerd voor bijstandsgerechtigden die op een andere manier geen reëel perspectief hebben op betaald werk;

  • de maatwerkbaan geen uitstroominstrument naar regulier werk is en dus niet gericht is op de voorbereiding op regulier werk;

  • de kandidaat bijstandsonafhankelijk wordt met een maatwerkbaan (of hiernaar toe groeit als dat wenselijker is);

 

Gelet op:

  • Artikel 147 Gemeentewet;

  • Titel 4.2 Algemene wet bestuursrecht/artikel 4:23 van de Algemene wet bestuursrecht;

  • Artikel 3 lid 5 van de Nijmeegse Kaderverordening subsidies (NKS);

 

Vast te stellen de volgende beleidsregels: subsidieregeling maatwerkbanen 2023

 

Artikel 1 Begripsbepalingen

In aanvulling op de begripsomschrijvingen in de verordening wordt in deze subsidieregeling verstaan onder.

  • Aanvrager: een werkgever in de publieke of non-profit sector;

  • Additioneel werk: werk dat geen bestaande, vacante functie betreft. Er vindt geen verdringing plaats van reguliere werkgelegenheid;

  • Subsidieregeling en Subsidie: de subsidie in het kader van de in dit document omschreven ‘Subsidieregeling maatwerkbanen’;

  • Verordening: Nijmeegse Kaderverordening Subsidies (NKS);

  • Website en Gemeentelijke Website: de website https://nijmegen.nl/*

 

Artikel 2 Doel van de subsidie

  • 1.

    Met deze subsidieregeling wil de gemeente maatwerkbanen realiseren die voldoen aan de uitgangspunten zoals gesteld in deze regeling.

  • 2.

    Subsidie kan worden aangevraagd door werkgevers die voldoen aan de voorwaarden van deze subsidieregeling.

 

Artikel 3 Toepasselijkheid Nijmeegse Kaderverordening Subsidies

Op deze subsidieregeling zijn de bepalingen van de Nijmeegse Kaderverordening Subsidies (NKS) van toepassing, tenzij daarvan uitdrukkelijk wordt afgeweken in deze regeling.

 

Artikel 4 Subsidiecriteria

  • 1.

    De subsidieontvanger dient te voldoen aan de onderstaande criteria:

  • a.

    De aanvrager is een werkgever die is gevestigd in de gemeente Nijmegen en die behoort tot de publieke of non-profit sector (en dus geen winstoogmerk heeft);

  • b.

    De werkgever heeft additioneel, structureel en zinvol werk beschikbaar. Zinvol werk betekent werk waaraan de organisatie behoefte heeft, dat bijdraagt aan het functioneren van de organisatie en dat tót de maatwerkbaan werd gerealiseerd, gemist werd;

  • c.

    De werkgever biedt de kandidaat een arbeidsovereenkomst aan voor in principe 32 uur per week gedurende minimaal een jaar conform de van toepassing zijnde Collectieve Arbeidsovereenkomst (CAO);

  • d.

    Indien er geen CAO van toepassing is, gelden voor de werkgever en de werknemer met de maatwerkbaan het Burgerlijk Wetboek, de Wet minimumloon en minimumvakantiebijslag, de Arbeidstijdenwet, de Arbeidsomstandighedenwet en de Wet arbeid en zorg;

  • e.

    Een arbeidsovereenkomst voor minder dan 32 uur per week is mogelijk, indien de kandidaat daarmee niet langer bijstandsafhankelijk is óf indien het gewenst is dat de kandidaat vanwege individuele omstandigheden geleidelijk toegroeit naar bijstandsonafhankelijkheid;

  • f.

    De werkgever voert formeel en materieel werkgeverschap uit, zoals het voeren van een loonadministratie, loonbetalingen, ziekmeldingen en andere formele werkgeverstaken. De werkgever is verder verantwoordelijk voor de dagelijkse aansturing, werkinstructies en begeleiding op de werkplek;

  • g.

    De werkgever begeleidt de kandidaat binnen de werkrelatie, behoudens specifieke problematiek (psychische-, gezins- of financiële problemen). In die gevallen kan desgewenst de klantmanager van afdeling Inkomen, Zorg & Leerrecht dan wel een gecertificeerde jobcoach begeleiding en ondersteuning bieden. De werkgever en werknemer treden daarover in overleg met de gemeente;

  • h.

    Indien het dienstverband om welke reden dan ook wordt beëindigd, beëindigt per diezelfde datum de subsidiering van de maatwerkbaan;

  • i.

    Bij verhuizing naar een andere gemeente zal de subsidie de 1e van de volgende maand van de ingangsdatum van de verhuizing beëindigd worden.

 

Artikel 5 Subsidiebedrag en subsidieplafond

  • 1.

    De toe te kennen subsidie is een maximaal bedrag per jaar per kandidaat, en is gebaseerd op een arbeidsovereenkomst van 32 uur per week (of minder uren indien daarover overeenstemming bestaat met de gemeente), én:

  • a.

    Het geldend bruto Wettelijk Minimum Loon (WML), zijnde €20.634 per jaar per 1-1-‘23;

  • b.

    Een vast percentage, te weten 25% van het jaarlijks bruto WML, zijnde €5.160 per 1-1-‘23 voor afdrachten van de werkgever aan UWV, belastingdienst etc.;

  • c.

    De wettelijke vakantietoeslag van 8%, zijnde €1.651 op jaarbasis per 1-1-‘23;

  • d.

    Een vast bedrag voor begeleiding door de werkgever van € 2.000 per jaar.

  • e.

    Het totaalbedrag bedraagt voor de subsidie per jaar per kandidaat €29.445 op peildatum 1-1-‘23.

  • f.

    De subsidie kan jaarlijks worden verleend, zolang het dienstverband voortduurt én voldoet aan de criteria.

  • g.

    Ontvangsten van de werkgever op grond van de Wet tegemoetkoming loondomein of een Loonkostenvoordeel (LKV) worden bij de bepaling van de hoogte van de subsidie buiten beschouwing gelaten. Eventueel terugontvangen loon/doorbetaling van loon door UWV in geval van bijv. een no-riskpolis worden daarentegen wél in mindering gebracht op de subsidie.

  • 2.

    Subsidie kan worden aangevraagd tot het moment dat het beschikbare subsidieplafond is bereikt of tot het moment dat deze subsidieregeling wordt ingetrokken. Doorlopende dienstverbanden blijven gesubsidieerd, zolang zij voldoen aan de criteria zoals genoemd in artikel 4. Nieuwe aanvragen voor maatwerkbanen kunnen dus geen gerealiseerde maatwerkbanen verdringen.

  • 3.

    De subsidieaanvraag kan worden ingediend zodra aan alle voorwaarden van deze regeling is voldaan en de kandidaat aan de werkgever is voorgedragen door de gemeente.

  • 4.

    Voor de subsidie als bedoeld in deze regeling geldt een subsidieplafond van € 650.000 per kalenderjaar. Dit bedrag wordt periodiek geïndexeerd met de stijging van het wettelijk minimumloon en de wettelijke vakantietoeslag.

 

Artikel 6 De kandidaat/werknemer

  • 1.

    Een kandidaat die woonachtig is in de gemeente Nijmegen wordt door de gemeente voorgedragen bij de werkgever, op basis van de door de werkgever opgestelde functiebeschrijving en -profiel.

  • 2.

    De werkgever beslist of de kandidaat voldoet aan de wensen en of hem/haar een dienstverband wordt aangeboden.

 

Artikel 7 Weigeringsgronden

Onverminderd het bepaalde in artikel 8 van de NKS wordt de subsidie in ieder geval afgewezen indien:

  • a.

    Niet voldaan is aan de eisen en criteria genoemd in deze regeling;

  • b.

    Het subsidieplafond genoemd in artikel 5, derde lid is bereikt;

  • c.

    De organisatie voor meer dan 5% van de reguliere formatie aan maatwerkbanen wil inzetten;

  • d.

    Wanneer de gemeente geen passende kandidaat kan voordragen.

 

Artikel 8 Bij de aanvraag in te dienen stukken

De subsidie wordt aangevraagd uiterlijk zes weken voordat het dienstverband ingaat. Dit vanwege de toets die de gemeente (eventueel met UWV) uitvoert op de additionaliteit en niet-verdringing van bestaande werkzaamheden of functies;

  • 1.

    Samen met de aanvraag moet ook aangeleverd worden:

  • a.

    Een door werkgever en werknemer ondertekende arbeidsovereenkomst;

  • b.

    Een functiebeschrijving van de maatwerkbaan;

  • c.

    Een verklaring over de additionaliteit en het structurele karakter van de werkzaamheden;

  • d.

    Een verklaring over de eventueel van toepassing zijnde CAO;

  • e.

    Een actueel uittreksel uit het handelsregister van de Kamer van Koophandel, indien de organisatie daar ingeschreven staat.

  • 2.

    Indien de aanvrager voor de eerste keer subsidie aanvraagt, dienen naast de in lid 1 genoemde stukken aangeleverd te worden:

  • Het meest recente uittreksel Kamer van Koophandel (KvK);

  • De meest recente statuten of het reglement (waarin beschreven welke verantwoordelijkheden, doelstellingen en procedures bij de organisatie van toepassing zijn);

  • Het laatste bankrekeningafschrift van de rekening-courant.

 

Artikel 9 Verplichtingen en verantwoording subsidieontvanger

Onverminderd het bepaalde in artikel 11 van de NKS gelden de volgende verplichtingen:

  • 1.

    Bij een besluit tot subsidieverlening worden aan de subsidieontvanger in ieder geval de volgende verplichtingen opgelegd:

  • a.

    De werkgever levert voorafgaand aan de bevoorschotting van de subsidie alle informatie aan die voor de gemeente nodig is om de daadwerkelijk verwachte subsidiabele kosten zoals genoemd in artikel 5 te kunnen bepalen;

  • b.

    Na afloop van ieder kalenderjaar levert de werkgever een totaaloverzicht van de loonkosten en afdrachten/premies aan, zodat de subsidie definitief kan worden vastgesteld en afgerekend;

  • c.

    De subsidieontvanger verleent alle medewerking aan tussentijdse voortgangsgesprekken (minimaal drie maal per jaar), evaluatie en monitoring;

  • d.

    De subsidieontvanger meldt onmiddellijk iedere relevante wijziging (zoals een wijziging van de functie, de werkuren, de beëindiging van het dienstverband etc.) ten opzichte van de gegevens die bij de aanvraag zijn overlegd.

 

Artikel 10 Hardheidsclausule

Het college kan in bijzondere gevallen afwijken van de NKS en/of het bepaalde in deze regeling, indien een strikte toepassing daarvan zal leiden tot een onevenredige benadeling van de aanvrager of subsidieontvanger.

 

Artikel 11 Slotbepalingen

Deze regeling treedt in werking op de dag na publicatie.

Deze beleidsregels worden aangehaald als: Subsidieregeling Maatwerkbanen 2023

 

Aldus vastgesteld in de collegevergadering van 28 februari 2023.

de gemeentesecretaris

A.P.W. van de Klift

de burgemeester

H.M.F. Bruls