Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Wijk bij Duurstede

Verordening op het burgerinitiatief gemeente Wijk bij Duurstede 2023

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieWijk bij Duurstede
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingVerordening op het burgerinitiatief gemeente Wijk bij Duurstede 2023
CiteertitelVerordening op het burgerinitiatief gemeente Wijk bij Duurstede 2023
Vastgesteld doorgemeenteraad
Onderwerp
Eigen onderwerp
Externe bijlageBijlage 1 formulier

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

  1. artikel 150 van de Gemeentewet
  2. Algemene wet bestuursrecht
Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

03-03-2023nieuwe regeling

21-02-2023

gmb-2023-89725

Tekst van de regeling

Intitulé

Verordening op het burgerinitiatief gemeente Wijk bij Duurstede 2023

De raad van de gemeente Wijk bij Duurstede;

 

Gelezen het voorstel van de werkgroep verordeningen 9 januari 2023;

 

Gelet op artikel 150 van de Gemeentewet en de Algemene wet bestuursrecht;

 

Besluit:

 

  • 1.

    Vast te stellen de verordening op het burgerinitiatief gemeente Wijk bij Duurstede 2023

  • 2.

    Deze verordening over één jaar te evalueren.

Artikel 1. Definities

In deze verordening wordt verstaan onder:

  • a.

    Burgerinitiatief; een voorstel van een initiatiefgerechtigde tot het plaatsen van een onderwerp of voorstel op de agenda van de gemeenteraad.

  • b.

    Initiatiefgerechtigde: elke inwoner van de gemeente Wijk bij Duurstede ongeacht zijn/haar leeftijd.

Artikel 2. Voorwaarden van burgerinitiatiefvoorstel

  • 1.

    Een burgerinitiatief heeft betrekking op een onderwerp dat behoort tot de bevoegdheid van de gemeenteraad.

  • 2.

    Een burgerinitiatief moet door ten minste 30 initiatiefgerechtigden worden ondersteund

  • 3.

    Een burgerinitiatief kan geen betrekking hebben op:

    • a.

      een initiatief buiten de gemeentegrenzen van Wijk bij Duurstede;

    • b.

      een vraag over het gemeentelijk beleid;

    • c.

      een onderwerp met betrekking tot privé en/of zakelijke belangen.

    • d.

      een klacht in de zin van hoofdstuk 9 van de Algemene wet bestuursrecht;

    • e.

      een bezwaar in de zin van hoofdstuk 7 van de Algemene wet bestuursrecht;

    • f.

      een voorstel met betrekking tot een onderwerp waar nog inspraakmogelijkheden voor gelden of waarvoor nog de mogelijkheid voor een bezwaar of bezwaarprocedure openstaat of heeft opengestaan;

    • g.

      een voorstel waarover in de twee jaar voorafgaand aan het burgerinitiatief een besluit is genomen behoudens in het geval van substantiële en voldoende concrete nieuwe feiten of omstandigheden die ten tijde van de beraadslaging over het onderwerp in de raad niet bekend waren.

  • 4.

    Een burgerinitiatief wordt niet in behandeling genomen indien het niet voldoet aan de voorwaarden van dit artikel.

Artikel 3. Indienen verzoek

  • 1.

    Het verzoek tot plaatsing van een burgerinitiatief op de agenda van de raad wordt schriftelijk (post of per email) ingediend bij de voorzitter van de raad.

  • 2.

    Het verzoek bevat ten minste:

    • 1.

      een nauwkeurige omschrijving van het burgerinitiatief;

    • 2.

      een toelichting op het burgerinitiatief;

    • 3.

      de achternaam, de voornamen, het adres, de geboortedatum en de handtekening van de initiatiefnemer en zijn plaatsvervanger;

    • 4.

      een lijst met de achternaam, voornamen, het adres, geboortedata en handtekeningen van de initiatiefgerechtigden die het verzoek ondersteunen.

  • 3.

    Controle van de gegevens aan de hand van de Basisregistratie Personen (BRP) zal plaatsvinden.

  • 4.

    Voor de indiening van het verzoek wordt gebruik gemaakt van het in bijlage 1 van deze verordening opgenomen model.

Artikel 4. Beslissing geldigheid verzoek

Het presidium beslist, op voorstel van de griffie, zo spoedig mogelijk na de datum van indiening van het verzoek of het om een geldig burgerinitiatiefvoorstel gaat aan de hand van artikelen 2 en 3.

Artikel 5. Agendering burgerinitiatiefvoorstel

  • 1.

    Een door het presidium toegewezen verzoek tot plaatsing van een burgerinitiatiefvoorstel op de raadsagenda wordt teruggeleid naar de griffier voor het doen voorbereiden van een voorstel over het te volgen traject en de agendering voor een volgende vergadering. Dit voorstel wordt binnen een termijn van twee weken als ingekomen stuk voor de raad ter inzage gelegd.

  • 2.

    Wanneer een burgerinitiatiefvoorstel voor een vergadering is geagendeerd, nodigt de voorzitter van de raad de eerste drie ondertekenaars van een verzoek dan wel drie door de initiatiefnemers aan te wijzen vertegenwoordigers schriftelijk uit voor de vergadering waarin over het verzoek zal worden beraadslaagd. De initiatiefnemers hebben de mogelijkheid het voorstel mondeling in de vergadering nader toe te lichten.

  • 3.

    Het spreekrecht voor burgers bij vergaderingen zoals opgenomen in artikel 20 van het Reglement van Orde is van overeenkomstige toepassing. Insprekers voeren pas het woord nadat de verzoeker in de gelegenheid is gesteld het burgerinitiatiefvoorstel toe te lichten.

  • 4.

    Nadat de fracties alsmede de portefeuillehouder het woord hebben gevoerd, heeft de verzoeker kort de gelegenheid te reageren. De verzoeker kan hier, gehoord de beraadslagingen, aangeven het burgerinitiatiefvoorstel ongewijzigd te willen doorgeleiden naar besluitvorming, in gewijzigde vorm te willen doorgeleiden naar besluitvorming of het voorstel in te trekken.

  • 5.

    Intrekking door de indiener van het burgerinitiatiefvoorstel is mogelijk, tot het moment van besluitvorming door de raad

Artikel 6. behandeling van het burgerinitiatief

  • 1.

    Het college wordt in de gelegenheid gesteld een preadvies af te geven ten aanzien van het burgerinitiatiefvoorstel.

  • 2.

    Indien de raad het verzoek afwijst wegens strijd met artikel 2 lid 1, maar wel valt onder de bevoegdheid van het gemeentebestuur kan de raad het voorstel doorzenden naar het college. In dat geval wordt een voorstel behandeld als elk ander verzoek aan het college.

  • 3.

    Indien niet met het burgerinitiatief wordt ingestemd, is er sprake van een besluit in de zin van de Algemene wet bestuursrecht waartegen bezwaar en beroep open staat.

Artikel 7. Bekendmaking

  • 1.

    Zo spoedig mogelijk nadat de raad over het burgerinitiatief een besluit heeft genomen, wordt dit besluit bekend gemaakt door kennisgeving van het besluit of de zakelijke inhoud ervan in een in de gemeente verschijnend huis-aan-huisblad en op de andere in de gemeente gebruikelijke wijzen, waaronder de website.

  • 2.

    Tegelijkertijd met de bekendmaking wordt van het besluit mededeling gedaan aan de initiatiefnemer.

  • 3.

    De initiatiefnemer wordt daarna ingelicht over de vervolgstappen inzake de uitwerking van het burgerinitiatief.

Artikel 8. Evaluatiebepaling en slotbepaling

  • 1.

    De verordening wordt één jaar na het inwerking treden geëvalueerd.

  • 2.

    In de gevallen waarin deze verordening niet voorziet, beslist de raad op voorstel van de voorzitter.

Artikel 9. Inwerkingtreding

De Verordening op het burgerinitiatief gemeente Wijk bij Duurstede 2023 treedt inwerking één dag na de bekendmaking.

Aldus vastgesteld in de openbare vergadering van de raad van de gemeente Wijk bij Duurstede op 21 februari 2023

J.P. de Groot

griffier

I.P. Meerts

voorzitter

Bijlage 1. Verzoek burgerinitiatief

Aan de gemeenteraad van Wijk bij Duurstede, ter attentie van de voorzitter van de raad.

 

Ondergetekende verzoekt hierbij het volgende voorstel of onderwerp op de agenda van de gemeenteraad te plaatsen*:

………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….…………………………………………………………………………………………………………………………………

Aan de gemeenteraad wordt het volgende besluit gevraagd:

……………………………………………………….………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….………………………………………………………………………………………

Toelichting:

……………………………………………………….………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….…………………………………………………………………………………………………………………………………………….………………………………………………………………………………………………………

 

Naam:………………………………………………………………………………..

Voornamen:……………………………………………………………………….

Geboortedatum: ……………………………………………………………….

Adres:…………………………………………………………………………………

Postcode:………………Woonplaats…………………………………………

Handtekening:

……………………………………………………………………………..

 

*Het verzoek gaat vergezeld van een lijst met de namen, adressen, geboortedata en handtekeningen van ..... (aantal) initiatiefgerechtigden die het verzoek ondersteunen. De persoonsgegevens op dit formulier worden uitsluitend gebruikt ten behoeve van de behandeling van het burgerinitiatief dat met het formulier wordt ingediend.

 

Een burgerinitiatief kan als volgt worden ingediend:

Per mail via: griffie@wijkbijduurstede.nl

Per post via: Gemeente Wijk bij Duurstede

t.a.v. griffie

Postbus 83

3960 BB Wijk bij Duurstede

 

Een burgerinitiatief kunt u ook afgeven bij de informatiebalie van het Huis van de Gemeente.