Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Metropoolregio Rotterdam Den Haag

Mandaatbesluit Hoekse Lijn tracé Metro aan Zee

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieMetropoolregio Rotterdam Den Haag
OrganisatietypeRegionaal samenwerkingsorgaan
Officiële naam regelingMandaatbesluit Hoekse Lijn tracé Metro aan Zee
CiteertitelMandaatbesluit Hoekse Lijn tracé Metro aan Zee
Vastgesteld doordagelijks bestuur
Onderwerpbestuur en recht
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

  1. artikel 9 van de Wet lokaal spoor
  2. afdeling 10.1.1 van de Algemene wet bestuursrecht
Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

04-03-2023nieuwe regeling

22-02-2023

bgr-2023-259

Tekst van de regeling

Intitulé

Mandaatbesluit Hoekse Lijn tracé Metro aan Zee

BESLUIT

 

De Bestuurscommissie Vervoersautoriteit van de Metropoolregio Rotterdam Den Haag, overwegende dat:

  • -

    De Bestuurscommissie Vervoersautoriteit bevoegd is een vergunning te verlenen voor het in dienst stellen van de spoorweginfrastructuur tussen Hoek van Holland Haven en Hoek van Holland Strand, genaamd de Hoekse lijn Metro aan Zee (MaZ) op grond van de Wet lokaal spoor;

  • -

    RET als aangewezen beheerder (verder als: de Beheerder) onvoorwaardelijk akkoord heeft gegeven met de uitvoering van het beheer;

  • -

    De BCVa in afwijking van het advies van ILT en de veiligheidsmanager MRDH op 9 juni 2021 heeft besloten om af te wijken van de eisen om geen overwegen aan te leggen op basis van een ALARP-afweging van het project;

  • -

    Dat van het testbedrijf en proefbedrijf de resultaten een rapport wordt opgemaakt dat wordt aangeboden aan de Inspectie Leefomgeving en Transport;

  • -

    Direct na een positief verloop van het testbedrijf van de Hoekse lijn MaZ het proefbedrijf is gepland;

  • -

    Na een positief verloop van het proefbedrijf het wenselijk is dat de exploitatie spoedig van start kan gaan;

  • -

    Het proefbedrijf alleen kan plaatsvinden als door de beheerder RET de spoorweg in dienst wordt gesteld en door MRDH hier voorafgaand een vergunning voor het indienststellen van de spoorweginfrastructuur aan de beheerder wordt afgegeven;

  • -

    Door MRDH aan de vergunning beperkingen kunnen worden gesteld;

  • -

    Het project, vanwege een vooralsnog geplande startdatum, nu medio maart-mei 2023, heeft verzocht of MRDH wil meewerken aan een versnelde vergunningverlening in bestuurlijk mandaat.

Gelet op:

  • -

    artikel 9 van de Wet Lokaalspoor (die aangeeft dat het verboden is om spoorweginfrastructuur in dienst te stellen zonder vergunning);

  • -

    artikel 10.1.1 van de Algemene wet bestuursrecht waarin het verlenen van een mandaat wordt geregeld;

BESLUIT:

 

De leden uit de Bestuurscommissie Vervoerautoriteit van de gemeenten Den Haag en Ridderkerk het mandaat te verlenen namens de BcVa de RET een indienststellingsvergunning te verlenen voor Hoekse Lijn tracé Metro aan Zee, eventueel onder beperkingen en voorwaarden.

 

Als beperkingen en voorwaarden kunnen in de indienststellingsvergunning worden opgenomen:

 

  • a.

    De bevoegdheid om inzake dit specifieke vergunning dossier nadere afspraken te maken met betrekking tot het percentage beschikbaarheid in relatie tot de vigerende beheervisie van MRDH;

  • b.

    De vergunningaanvraag kan door MRDH uitsluitend, voor beoordeling en afhandeling, alleen ontvankelijk worden verklaard als minimaal is voldaan aan de volgende voorwaarden:

    • De beheerder accepteert en verklaart met het indienen van een vergunningaanvraag onvoorwaardelijk akkoord te zijn met het beheer van het tracé MaZ;

    • De beheerder dient een complete aanvraag ingediend te hebben die voldoet aan de door MRDH gestelde eisen met betrekking tot de aanvraag;

    • De beheerder dient het beheer onvoorwaardelijk te accepteren. Van de beheerder wordt daarbij verwacht dat hij concrete en geharde afspraken heeft gemaakt met relevante stakeholders ter oplossing van alle nog openstaande restpunten MaZ en HL ombouw;

    • ILT, de beheerder van de spoorweginfrastructuur en de veiligheidsmanager MRDH dienen een positieve verklaring over het informatiedossier te hebben gegeven, ieder voor zover het hun bevoegdheid betreft. Zij dienen te verklaren dat, gezien het aangeboden veiligheidsdossier, zij geen veiligheidsrisico’s zien als MRDH de IDV verleent.

  • c.

    In de vergunning zal als voorwaarde te worden opgenomen dat naar aanleiding van het proefbedrijf en een positieve verklaring van ILT, de beheerder en de veiligheidsmanager van MRDH eerst schriftelijk akkoord geven voordat de exploitatie MaZ daadwerkelijk kan starten;

  • d.

    De evaluatie conform de procesafspraak MRDH en RET (op verzoek van RET), met betrekking tot beschikbaarheid/RAM, kan pas starten nadat alle restpunten (HL ombouw-MaZ) aantoonbaar en naar behoren zijn afgerond;

  • e.

    De gemandateerden rapporteren de BCVa schriftelijk over het in mandaat genomen besluit op de eerstvolgende vergadering van de bestuurscommissie Va.

Aldus vastgesteld in de vergadering van de bestuurscommissie Vervoersautoriteit van de

Metropoolregio Rotterdam Den Haag d.d. 22 februari 2023

J.W. Immerzeel

adjunct-secretaris

V.P.G. Karremans

voorzitter