Organisatie | Medemblik |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Regeling interne klachtenbehandeling Medemblik 2023 |
Citeertitel | Regeling interne klachtenbehandeling Medemblik |
Vastgesteld door | gemeenteraad |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp |
Deze regeling vervangt de Regeling interne klachtenbehandeling Medemblik.
Deze regeling is tevens vastgesteld door het college van burgemeester en wethouders en de burgemeester.
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
03-03-2023 | nieuwe regeling | 16-02-2023 | Z-22-431256 |
De raad, het college van burgemeester en wethouders en de burgemeester van Medemblik, elk voor zover het zijn bevoegdheid betreft;
gelet op het bepaalde in hoofdstuk 9 van de Algemene wet bestuursrecht inzake de klachtenbehandeling en het bepaalde in de Gemeentewet;
dat voor de externe klachtenbehandeling de gemeente is aangesloten bij de Nationale ombudsman;
dat alvorens geklaagd kan worden bij de Nationale ombudsman, een klacht moet zijn ingediend bij het betrokken bestuursorgaan, tenzij dit redelijkerwijs niet van betrokkene kan worden gevergd;
dat het voor de interne klachtenbehandeling noodzakelijk is een wijziging door te voeren vanwege een verandering in de structuur van de organisatie.
vast te stellen de Regeling interne klachtenbehandeling Medemblik 2023:
Artikel 3 Wijze van indiening van een klacht
Een klacht kan mondeling, schriftelijk of digitaal worden ingediend. Indien een klacht mondeling wordt ingediend, wordt daarvan een gespreksverslag opgesteld dat beschouwd wordt als klaagschrift.
Artikel 4 Wel of niet in behandeling nemen van de klacht
De klachtencoördinator stelt met het oog op het bepaalde in artikel 9:8 van de Algemene wet bestuursrecht vast of de klacht wel of niet in behandeling wordt genomen.
Artikel 5 Ontvangstbevestiging
Bij de ontvangstbevestiging van de klacht wordt informatie verstrekt over de wijze van behandeling van de klacht.
In alle gevallen wordt getracht de klacht eerst op eenvoudige wijze telefonisch dan wel mondeling af te doen. Indien dit naar tevredenheid van de klager is, eindigt de behandeling van de klacht. Indien de klager dit wenst, bevestigt het bestuursorgaan klager schriftelijk dat de klacht naar tevredenheid van de klager is afgehandeld.
Artikel 8 Intrekking bestaande regeling
Met ingang van de datum van inwerkingtreding van dit besluit komt de “Interne regeling klachtenbehandeling Medemblik”, op 23 april 2019 vastgesteld door het college van burgemeester en wethouders en de burgemeester, op 6 juni 2019 vastgesteld door de gemeenteraad, te vervallen.
Aldus vastgesteld door het college van burgemeester en wethouders op 13 december 2022
De secretaris,
De burgemeester,
Aldus vastgesteld door de burgemeester op 13 december 2022
De burgemeester,
Aldus vastgesteld in de openbare vergadering van de raad van de gemeente Medemblik, gehouden op 16 februari 2023
De griffier,
De voorzitter,