Organisatie | Dinkelland |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Mandaatbesluit Omgevingsdienst Twente 2023 |
Citeertitel | Mandaatbesluit Omgevingsdienst Twente 2023 |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp |
Deze regeling vervangt het Mandaatbesluit aan Omgevingsdienst Twente.
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
02-03-2023 | nieuwe regeling | 21-02-2023 | 642853 |
Burgemeester en wethouders van de gemeente Dinkelland
Gelet op het bepaalde in afdeling 10.1.1 van de Algemene wet bestuursrecht en artikel 59a van de Gemeentewet,
Gelet op de schriftelijke instemming, als bedoeld in artikel 10:4, eerste lid van de Algemene wet bestuursrecht, van de directeur van de Omgevingsdienst Twente;
tot het verlenen van mandaat aan de directeur van de Gemeenschappelijke Regeling Omgevingsdienst Twente voor de uitoefening van de aan hen en hem toekomende bevoegdheden, conform onderstaande regeling en met in achtneming van de algemene bepalingen.
Artikel 1. Mandaat aan de directeur Omgevingsdienst Twente
De bevoegdheden hebben betrekking op het nemen van besluiten binnen de reikwijdte van de overgedragen taken zoals deze voor de structureel collectieve taken in bijlage 1 zijn aangegeven (Takenpakket ODT variant 4 milieu breed, versie 28 november 2017) en voor de overige taken in de dienstverleningsovereenkomst en/of het uitvoeringsprogramma.
Artikel 2. Ondermandaat aan ondergeschikten
De directeur van de Omgevingsdienst Twente is bevoegd om de uitoefening van bevoegdheden zoals opgenomen in dit Mandaatbesluit op te dragen aan andere functionarissen binnen zijn organisatie.
Artikel 3. Reikwijdte (onder)mandaat
Een in (onder) mandaat verkregen bevoegdheid kan door een functionaris slechts worden uitgeoefend binnen de reikwijdte van de opgedragen taken zoals behorend bij zijn/haar functie en waar in dit Mandaatbesluit de uitvoering van bepaalde regelingen wordt opgedragen, wordt deze opgedragen in de ruimste zin des woords, voor zover niet in strijd met enige wettelijke of gemeentelijke bepaling.
Artikel 4. Gemandateerde bevoegdheden
Aan de directeur wordt mandaat verleend als bedoeld in artikel 10:1 van de Algemene wet bestuursrecht tot het nemen van besluiten die voortvloeien uit de opdracht aan de dienst, vastgelegd in de gemeenschappelijke regeling, de dienstverleningsovereenkomst en het bij deze overeenkomst behorende (jaarlijkse) uitvoeringsprogramma.
Het betreft de uitvoering van:
[X] het basistakenpakket en andere taken voor zo ver deze voor alle deelnemers worden uitgevoerd als bedoeld in artikel 4 van de regeling (structureel collectief)
[X] structureel facultatieve taken als bedoeld in artikel 5 van de regeling (structureel niet-collectief)
[X] incidentele facultatieve taken als bedoeld in artikel 6 van de regeling inclusief alle handelingen en besluiten ter voorbereiding en uitvoering van het gemandateerde besluit.
Het mandaat in het eerste lid ziet niet op:
[X] besluiten tot het treffen van bestuursrechtelijke maatregelen, tenzij sprake is van spoedeisenheid.
[X] besluiten op bezwaarschriften, bedoeld in artikel 6:4 Algemene wet bestuursrecht
[X] besluiten tot het al dan niet honoreren van schadeclaims van derden of afkopen van mogelijke geschillen
[X] besluiten tot het voeren van rechtsgedingen en tot het zelf voeren van bezwaar- of beroepsprocedures
[X] besluiten waarbij toepassing wordt gegeven aan artikel 3, Wet bevordering integriteitsbeoordelingen door het openbaar bestuur.
Artikel 5. Volmacht en machtiging
Voor de toepassing van dit besluit en de daarop berustende bepalingen worden met mandaat gelijk gesteld de verlening van volmacht en machtiging.
Aldus vastgesteld op 21 februari 2023,
Burgemeester en wethouders van de gemeente Dinkelland,
de secretaris,
C. Luttikhuis
de burgemeester,
J.G.J. Joosten