Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Zwartewaterland

Beleidsregels participatieregeling minima Zwartewaterland 2023

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieZwartewaterland
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingBeleidsregels participatieregeling minima Zwartewaterland 2023
CiteertitelBeleidsregels participatieregeling minima Zwartewaterland 2023
Vastgesteld doorcollege van burgemeester en wethouders
Onderwerpmaatschappelijke zorg en welzijn
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

  1. titel 4.3 van de Algemene wet bestuursrecht
  2. artikel 108 van de Gemeentewet
  3. Artikel 7.5.1.a Verordening Sociaal Domein gemeente Zwartewaterland 2020
Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

01-01-2023Nieuwe regeling ter vervanging van Beleidsregels Kindpakket

14-02-2023

gmb-2023-83408

Tekst van de regeling

Intitulé

Beleidsregels participatieregeling minima Zwartewaterland 2023

Burgemeester en wethouders van de gemeente Zwartewaterland;

 

gelezen het voorstel aan het college van burgemeester en wethouders van 31 januari 2023

 

gelet op titel 4.3 van de Algemene wet bestuursrecht, de artikelen 108 van de Gemeentewet en artikel 7.5.1.a van de Verordening Sociaal Domein gemeente Zwartewaterland 2020;

 

Overwegende dat een participatieregeling voor minima de categoriale doelgroep minima van jong tot oud bevordert deel te nemen aan culturele, maatschappelijke en sportieve activiteiten gericht op het bevorderen van volwaardige en naar vermogen maatschappelijke participatie;

 

b e s l u i t:

de navolgende “Beleidsregels participatieregeling minima Zwartewaterland 2023” vast te stellen.

Beleidsregels participatieregeling minima Zwartewaterland 2023

 

PARAGRAAF I ALGEMEEN

Artikel 1. Begrippen

  • 1.

    Alle in deze beleidsregels genoemde begrippen hebben dezelfde betekenis als in de Participatiewet.

  • 2.

    In dit besluit wordt verstaan onder:

    • a.

      belanghebbende: de aanvrager in kwestie;

    • b.

      categoriale doelgroep: de categoriale doelgroep minima als bedoeld in artikel 7.5.1.a, eerste lid, van de Verordening Sociaal Domein gemeente Zwartewaterland 2020;

    • c.

      het college: het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Zwartewaterland;

    • d.

      inwoner: de persoon die is ingeschreven in de Basisregistratie Personen (BRP) gemeente Zwartewaterland en zijn feitelijke woonplaats in de gemeente Zwartewaterland heeft in de zin van artikel 10 Boek 1 van het Burgerlijk Wetboek en behoort tot de kring van rechthebbenden als bedoeld in paragraaf 2.2 van de Participatiewet;

    • e.

      participatieactiviteit: culturele, maatschappelijke en sportieve activiteit die maatschappelijke participatie bevordert;

    • f.

      tegemoetkoming: tegemoetkoming in de kosten in de vorm van een voorziening of geldbedrag;

    • g.

      verzoek: een verzoek om tegemoetkoming in de kosten van culturele, maatschappelijke en sportieve activiteiten als bedoeld in artikel 7.5.1.a van de Verordening Sociaal Domein gemeente Zwartewaterland 2020 betreft een aanvraag als bedoeld in afdeling 4.1.1 van de Algemene wet bestuursrecht (Awb);

    • h.

      voorziening: voorziening die bestaat uit verstrekking in natura.

 

PARAGRAAF II PARTICIPATIEREGELING MINIMA

Artikel 2 Doelgroep

Op een daartoe strekkend verzoek van een belanghebbende ten aanzien van hemzelf of zijn ten laste komend kind kan het college een tegemoetkoming verstrekken in de kosten van culturele, maatschappelijke en sportieve activiteiten indien hij op de datum van aanvraag:

  • a.

    inwoner is;

  • b.

    in de periode van 3 maanden voorafgaand aan de maand waarin de aanvraag plaatsvindt een inkomen heeft van ten hoogste 120% van de toepasselijke bijstandsnorm;

  • c.

    een inkomen heeft van ten hoogste 120% van de toepasselijke bijstandsnorm; en

  • d.

    geen in aanmerking te nemen vermogen heeft als bedoeld in artikel 34 van de Participatiewet, met dien verstande dat in afwijking van dat artikel het vermogen gebonden in de woning met bijbehorend erf dat meer bedraagt dan de vermogensgrens als bedoeld in artikel 34, tweede lid, onderdeel d, niet gerekend wordt tot het in aanmerking te nemen vermogen waardoor het totale vermogen gebonden in de woning met bijbehorend erf niet tot het in aanmerking te nemen vermogen gerekend wordt.

Artikel 3. Tegemoetkoming voor participatieactiviteiten

  • 1.

    Een belanghebbende kan ten aanzien van hemzelf of zijn ten laste komend kind een tegemoetkoming in de kosten van culturele, maatschappelijke en sportieve activiteiten verstrekt krijgen indien naar het oordeel van het college betreffende activiteit de maatschappelijke participatie van betreffend persoon bevordert. In ieder geval wordt maatschappelijke participatie bevorderd door de volgende activiteiten:

    • a.

      Sport (inclusief sportkleding);

    • b.

      muziek;

    • c.

      cultuur;

    • d.

      schoolreisje, schoolkamp en kinderfeestje.

  • 2.

    De tegemoetkoming als bedoeld in het eerste lid kan verstrekt worden als geldbedrag of als voorziening die bestaat uit verstrekking in natura.

Artikel 4 Periode tegemoetkoming

De periode waarvoor een tegemoetkoming verstrekt wordt bedraagt 1 jaar.

Artikel 5. Geldbedrag

  • 1.

    Voor kinderen tot 4 jaar bedraagt de tegemoetkoming €150.

  • 2.

    Voor kinderen van 4 tot 18 jaar bedraagt de tegemoetkoming €300.

  • 3.

    Voor personen van 18 jaar en ouder bedraagt de tegemoetkoming €250.

  • 4.

    Bij de overgang van basisschool naar middelbare school kan er een eenmalige tegemoetkoming verstrekt worden van €400 per kind. Dit bedrag kan onder andere besteed worden aan een laptop of een fiets.

  • 5.

    In afwijking van het eerste, tweede en derde lid, bedraagt de tegemoetkoming 50% van het betreffende geldbedrag indien ten aanzien van betreffend persoon in dezelfde periode de voorziening zwemdiploma als bedoeld in artikel 7 wordt verstrekt, met dien verstande dat het recht op reeds toegekende tegemoetkoming ongewijzigd blijft.

Artikel 6. Voorziening

Een tegemoetkoming kan als voorziening die bestaat uit verstrekking in natura verstrekt worden indien naar het oordeel van het college die wijze van verstrekking de voorkeur heeft gelet op de omstandigheden van de belanghebbende.

Artikel 7. Zwemdiploma A+B

  • 1.

    De tegemoetkoming voor het behalen van zwemdiploma A+B wordt verstrekt als voorziening.

  • 2.

    De voorziening wordt in samenwerking met Nationaal fonds Kinderhulp verstrekt ten behoeve van kinderen en jongeren in de leeftijd tot 21 jaar.

  • 3.

    Een voorziening zwemdiploma A+B kan per persoon eenmalig verstrekt worden en afgenomen worden bij Stichting Zwembaden Zwartewaterland.

  • 4.

    Voor deze voorziening is een eigen bijdrage verschuldigd van € 150,-per persoon.

  • 5.

    Aanmelden voor de zwemvoorziening dient belanghebbende zelf te doen via de website van Stichting Zwembaden Zwartewaterland.

Artikel 8. Aanvraag

  • 1.

    Een aanvraag geschiedt op een door het college aangegeven wijze.

  • 2.

    Belanghebbende dient inzichtelijk te maken waaraan hij de tegemoetkoming als geldbedrag gaat besteden.

  • 3.

    Indien ten aanzien van een persoon in de periode van 12 maanden onmiddellijk voorafgaand aan een verzoek een tegemoetkoming is verstrekt, wordt het verzoek afgewezen.

  • 4.

    In afwijking van het derde lid is een tegemoetkoming in verband met een eenmalige verstrekkingen voor zwemdiploma A/B of de overgang naar de middelbare school niet van toepassing.

 

PARAGRAAF III RECHTMATIGHEID

Artikel 9. Rechtmatigheidscontrole en terugvordering

  • 1.

    Het college controleert steekproefsgewijs (15%), dan wel naar aanleiding van een gegronde reden, de rechtmatige besteding van de verstrekte geldelijke tegemoetkoming.

  • 2.

    Om de rechtmatige besteding te kunnen verantwoorden dienen bewijsstukken van uitgaven 1 jaar na de datum van toekenning van de tegemoetkoming bewaard te worden.

  • 3.

    Onrechtmatig besteedde tegemoetkomingen worden teruggevorderd.

 

PARAGRAAF IV SLOTBEPALINGEN

 

Artikel 10. Hardheidsclausule

Het college kan in bijzondere gevallen in het voordeel van belanghebbende afwijken van het bepaalde in deze beleidsregels.

Artikel 11. Overgangsbepaling

Een aanvraag voor het Kindpakket als bedoeld in de Beleidsregels Kindpakket gemeente Zwartewaterland 2020 en verder ingediend vóór de inwerkingtreding van dit besluit waarop ten tijde van de inwerkingtreding van dit besluit niet is beslist, wordt beoordeeld op grond van dit besluit.

Artikel 12. Inwerkingtreding, intrekking en citeertitel

  • 1.

    Deze beleidsregels treden met terugwerkende kracht in werking met ingang van 1 januari 2023 onder gelijktijdige intrekking van de Beleidsregels Kindpakket gemeente Zwartewaterland 2020 en verder.

  • 2.

    Deze beleidsregels worden aangehaald als: “Beleidsregels participatieregeling minima Zwartewaterland 2023”.

 

Aldus vastgesteld door het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Zwartewaterland in de vergadering van 14 februari 2023.

Burgemeester en wethouder van Zwartewaterland,

De secretaris, de burgemeester,

drs. D.S. Ruddijs ing. E.J. Bilder

Toelichting Beleidsregels participatieregeling Zwartewaterland 2023

Algemeen

De grondslag voor deze participatieregeling berust op artikel 108 van de Gemeentewet in samenhang met artikel 149 van de Gemeentewet en artikel 7.5.1a van de Verordening Sociaal Domein gemeente Zwartewaterland 2020. Deze regeling betreft derhalve buitenwettelijk begunstigend beleid aangezien deze regeling niet is gebaseerd op de Participatiewet.

De regering staat een categoriale regeling gericht op het bevordering van maatschappelijke participatie door culturele, maatschappelijke en sportieve activiteiten toe omdat bij deze vorm duidelijk is waarvoor de ondersteuning van het college door de belanghebbende wordt aangewend (TK, 33 801, MvT, nr. 3, blz. 21, 21-11-2013).

 

De insteek van deze regeling betreft het bevorderen van het doen van uitgaven (gelet op het doel en binnen het gestelde kader), in tegenstelling tot ondersteuning door middel van bijstandverlening op grond van de Participatiewet die gericht is op het voorzien in noodzakelijke kosten van het bestaan van personen die in zodanige omstandigheden verkeren of dreigen te geraken dat zij niet over de middelen beschikken om daarin te voorzien.

De doelgroep van deze regeling betreft inwoners van jong tot oud van de gemeente Zwartewaterland die behoren tot de categoriale doelgroep minima. Zij worden door deze regeling bevorderd deel te nemen aan culturele, maatschappelijke en sportieve voorzieningen en activiteiten gericht op volwaardig en naar vermogen deelnemen aan de samenleving. In die zin draagt deze regeling op zowel curatieve als preventieve wijze bij aan (integrale) ondersteuning voor velerlei facetten die de zorgplicht van de gemeente in het sociale domein beslaan zoals het bevorderen van positieve gezondheid en re-integratie naar werk.

Het is noodzakelijk dat er regels zijn omtrent de doelgroep, het verstrekken van inlichtingen en het terugvorderen van ten onrechte verstrekte tegemoetkoming. Omdat deze regeling niet is gebaseerd op de Participatiewet maar op de gemeentewet, zijn de bepalingen omtrent de inlichtingenplicht en terugvordering zoals zij gelden voor bijstandsverlening op grond van de Participatiewet van overeenkomstige toepassing bepaald in artikel 7.5.1a van de Verordening Sociaal Domein gemeente Zwartewaterland 2020. Daarnaast is bepaald wat onder inwoner verstaan wordt.

Artikelsgewijs

Artikel 1. Begrippen

Dit artikel bepaalt de voor de beleidsregels van belang zijnde begrippen.

Artikel 2 Doelgroep

Dit artikel bepaalt de doelgroep.

Artikel 3. Tegemoetkoming voor participatieactiviteiten

Deze participatieregeling heeft als doel personen aan te moedigen sportieve en culturele activiteiten te verrichten in verband met ondersteuning gericht op het volwaardig en naar vermogen participeren in de maatschappij. De genoemde activiteiten is niet limitatief.

Artikel 4 Periode tegemoetkoming

Dit artikel bepaalt de periode waarvoor een tegemoetkoming verstrekt wordt. In afwijking op dit artikel kan de tegemoetkoming voor zwemdiploma A/B verstrekt worden voor een periode van maximaal 2 jaar. De tegemoetkoming overgang basisschool naar middelbare school is eenmalig per kind.

Artikel 5. Geldbedrag

Dit artikel bepaalt de tegemoetkoming als geldbedrag. Het geldbedrag wordt lager indien ten aanzien van een persoon de tegemoetkoming wordt gecombineerd met een eenmalige tegemoetkoming voor zwemdiploma A+B.

In tegenstelling tot het geldbedrag voor participatieactiviteiten, moet het geldbedrag voor een laptop of een fiets middels een nota aangetoond worden.

Artikel 6. Voorziening

Dit artikel bepaalt dat in afwijking van de regel een tegemoetkoming als geldbedrag te verstrekken, uitgezonderd de tegemoetkoming voor zwemdiploma A+B, een tegemoetkoming als voorziening verstrekt kan worden indien gelet op de omstandigheden van belanghebbende dat de voorkeur heeft. Te denken valt aan personen met schuldenproblematiek.

Artikel 7. Zwemdiploma A+B

Dit artikel regelt een tegemoetkoming in de kosten van het leren zwemmen voor personen tot 21 jaar in de vorm van een voorziening zwemdiploma A+B via Stichting Zwembaden Zwartewaterland. De financiële tegemoetkoming wordt door de gemeente (na ontvangst van een factuur) rechtstreeks aan Stichting Zwembaden Zwartwaterland overgemaakt. Aanvrager betaald bij de aanmelding voor zwemlessen zelf een eigen bijdrage van € 150,-- aan het zwembad. Bij de aanmelding kan men aangeven dat men gebruik maakt van de regeling van de gemeente.

De helft van de gemeentelijke bijdrage (=300 euro per kind) kan gedeclareerd worden bij Nationaal Fonds Kinderhulp.

Artikel 8. Aanvraag

Een tegemoetkoming wordt voor een periode van 1 jaar verstrekt. Na dat jaar kan een nieuwe aanvraag voor tegemoetkoming ingediend worden. Parallel aan de toekenning van jaarlijkse tegemoetkoming, kan een aanvraag ingediend worden voor de eenmalige tegemoetkoming zwemdiploma A en de overgang basisschool naar middelbare school.

Artikel 9. Rechtmatigheidscontrole en terugvordering

Dit artikel regelt de wijze van rechtmatigheidscontrole en dat onrechtmatig besteedde tegemoetkoming teruggevorderd wordt.

Artikel 10. Hardheidsclausule

Op grond van artikel 4:84 Awb handelt het college overeenkomstig de beleidsregels, tenzij dat voor de belanghebbende gevolgen zou hebben die wegens bijzondere omstandigheden onevenredig zijn in verhouding tot de met de beleidsregels te dienen doelen.

Artikel 11. Overgangsbepaling

Aanvragen voor het Kindpakket waarop nog niet is beslist ten tijde van de inwerkingtreding van dit besluit, worden beoordeeld op grond van dit besluit (ex nunc). In feite worden betreffende aanvragen behandeld als een aanvraag voor tegemoetkoming in de kosten van culturele, maatschappelijke en sportieve activiteiten op grond van artikel 7.5a van de Verordening Sociaal Domein gemeente Zwartewaterland 2020 in samenhang met dit besluit.

Artikel 12. Inwerkingtreding, intrekking en citeertitel

Dit artikel behoeft geen nadere toelichting.