Organisatie | Heumen |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Verordening auditcommissie gemeente Heumen 2023 |
Citeertitel | Verordening Auditcommissie gemeente Heumen 2023 |
Vastgesteld door | gemeenteraad |
Onderwerp | financiën en economie |
Eigen onderwerp |
Geen
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
24-02-2023 | Auditcommissie | 02-02-2023 |
Artikel 2 Taken en bevoegdheden
De commissie heeft als taak de advisering aan en overleg namens de gemeenteraad over alle activiteiten, die van belang zijn voor een goede beheersing van de gemeente financiën op het gebied van rechtmatigheid, doelmatigheid en doeltreffendheid binnen de kaderstellende en controlerende verantwoordelijkheid van de raad.
De voorzitter draagt zorg voor het tijdig en periodiek bijeenroepen van de commissie, het leiden van de vergaderingen, het bewaken van de uitgangspunten en het bevorderen van heldere adviezen voor de raad.
Aldus besloten door de raad van de gemeente Heumen,
In zijn openbare vergadering van 2 februari 2023
Nicole Collombon, Griffier
Joerie Minses, Voorzitter
De auditcommissie is geen "politieke" commissie. De commissie voert zo objectief en neutraal mogelijk haar werkzaamheden uit, zonder dat politieke standpunten worden ingenomen. Het politieke debat over de adviezen en bevindingen van de commissie vindt plaats in de raad.
Artikel 1 De commissie en begripsbepalingen
Er is gekozen voor artikel 84 Gemeentewet als grondslag, omdat er ook (externe) adviseurs een belangrijke rol vervullen.
Artikel 2 Taken en bevoegdheden
Het takenpakket van de commissie omvat vooral het advies geven aan de raad over mogelijke extra aandachtspunten voor de accountant en advies aan de accountant over zijn verslaglegging. Is de verslaglegging voldoende helder opgeschreven en uitgelegd?
De commissie geeft ook advies over de P&C-cyclus, gevraagd of ongevraagd. Tevens let de commissie erop dat de informatie over de P&C cyclus en de inhoudelijke bijbehorende stukken zodanig zijn verwoord dat de raad kan begrijpen waarover de raad besluiten neemt. Daarbij kijkt de commissie ook naar het proces of dit voor verbetering vatbaar is en geeft daar dan zo nodig adviezen over. Periodiek wordt door de commissie aandacht besteed aan de aanbevelingen van de accountant voortvloeiend uit de jaarrekening- en interim-controle. Zij gaat dan met de accountant en de vaste adviseurs in gesprek over de stappen die zijn gezet of maatregelen die zijn getroffen en waar deze toe leiden. Ook monitort zij de voortgang van de opvolging van deze aanbevelingen. De Auditcommissie controleert dus niet raadsvoorstellen, niet zijnde onderdeel van de P&C
De commissie zorgt voor de afstemming van te houden onderzoeken tussen het college en de rekenkamer en raadpleegt daarvoor het college en de rekenkamercommissie over welke onderzoeken zij willen gaan doen. De voorzitter van de rekenkamercommissie ontvangt een uitnodiging voor een goede afstemming van de te houden onderzoeken.
De commissie is niet bevoegd om besluiten te nemen, de commissie dient slechts ter advisering van de raad. De commissie bereidt wel de procedure tot selectie en aanwijzing van een accountant voor en doet een voordracht voor de keuze, dan wel adviseert de raad in geval van contractverlenging en de beëindiging van de samenwerking met de accountant. De raad benoemt de accountant, maar de commissie onderhoudt voornamelijk de contacten met de accountant.
Artikel 212 van de Gemeentewet schrijft voor dat de raad uitgangspunten vaststelt voor het financiële beleid, de financiële organisatie en het financieel beheer. In Heumen zijn deze vastgelegd in de Financiële verordening. Ook kan de commissie de raad adviseren over de vaststelling van deze verordening op het moment dat deze opnieuw moet worden vastgesteld.
In het kader van de uitoefening van haar taken is de commissie bevoegd informatie in te winnen bij het college en elders over alle voor haar relevant te achten onderwerpen, die zij nodig acht voor de uitoefening van haar taken.
Artikel 3 Samenstelling en benoeming
Per fractie een vertegenwoordiger zorgt ervoor dat iedere fractie rechtstreeks contact heeft met de accountant en direct invloed heeft op de adviezen van de commissie. De voorzitter kan tevens lid zijn of geen lid, maar toegevoegd aan de commissie. Bij afwezigheid van de voorzitter kan de commissie een vervanger aanwijzen.
Het lidmaatschap is gelijk aan de raadsperiode, dus bij de nieuwe raad worden de leden opnieuw benoemd, ook die leden die al lid waren.
De raad kan een raadslid tussentijds ontslaan of de benoeming van een commissielid opheffen. Andersom kan een raadslid te allen tijde ontslag nemen of een commissielid verzoeken om opheffing van zijn commissielidmaatschap.
Uit pragmatische overweging is ervoor gekozen om een lid te laten vervangen mocht deze niet aanwezig kunnen zijn, zodat toch elke fractie wel vertegenwoordigd is. De insteek is dat de leden bij de vergaderingen aanwezig zijn en zich niet of in ieder geval zo min mogelijk laten vervangen.
De vaste adviseurs zijn de voorzitter van de rekenkamer en diegenen die zich bezig houden met de P&C cyclus binnen de gemeentelijke organisatie en de wethouder die daar over gaat.
De commissie kan anderen uitnodigen, maar daar is geen apart budget voor geregeld, dus in principe alleen diegenen die daarvoor niet apart uren in rekening brengen. De overleggen met de accountant zijn inbegrepen bij de overeenkomst met de accountant.
De griffier vervult het secretariaat van de commissie. De griffier is tevens de eerste adviseur van de commissie en mengt zich in de vergadering als hij dit nodig acht. Voorafgaand aan de vergadering zorgt de griffier dat de commissie alle benodigde informatie ontvangt en dat de verslagen tijdig beschikbaar zijn voor de raad. Tevens let de griffier erop dat afspraken nagekomen worden en onderneemt hiervoor zo nodig actie.
De voorzitter is tevens lid en mag zich actief in de vergadering mengen, of is geen lid, maar let er dan alleen op dat de vergadering goed verloopt. De voorzitter wordt daarbij ondersteund door de secretaris van de commissie. De secretaris voert in feite de voorbereidende taken van de voorzitter uit, maakt de agenda in overleg met de afdeling financiën en sluit deze met de voorzitter kort.
Artikel 5 Vergaderingen en verslaglegging
De stukken van de Auditcommissie inclusief de verslagen zijn openbaar en via de website te raadplegen. Van iedere vergadering wordt een verslag gemaakt. Het verslag wordt vastgesteld door de commissie. De raad, en ook het college, kan de voorzitter van de commissie uitnodigen om een toelichting te komen geven over de adviezen of overige zaken in het verslag.