Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Gouda

Ondermandaat afdeling Services

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieGouda
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingOndermandaat afdeling Services
CiteertitelOndermandaatbesluit afdeling Services
Vastgesteld doorgemandateerde functionaris
Onderwerpbestuur en recht
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Deze regeling vervangt het Ondermandaatbesluit afdeling Services.

Deze regeling bevat de vroegst mogelijke datum van inwerkingtreding.

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

Gouds mandatenbesluit

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

01-03-202301-01-2023nieuwe regeling

20-02-2023

gmb-2023-82313

Tekst van de regeling

Intitulé

Ondermandaat afdeling Services

Het afdelingshoofd Services van de gemeente Gouda;

 

gelet op: artikel 27, eerste tot en met vierde en zesde lid;

artikel 43, van het Gouds mandatenbesluit.

 

besluit:

Artikel 1  

  • 1.

    Aan de medewerkers Klant Contact Center, belast met basiswerkzaamheden, wordt ondermandaat verleend voor:

    • a.

      het voeren van correspondentie van feitelijke aard ten behoeve van de afdeling Services, zoals het opvragen dan wel verstrekken van informatie;

Artikel 2  

  • 1.

    Aan de medewerkers Klant Contact Center, medewerkers frontoffice D, belast met profiel 1 werkzaamheden, wordt ondermandaat verleend voor:

    • a.

      het voeren van correspondentie van feitelijke aard ten behoeve van werkzaamheden van de afdeling Services, zoals het opvragen dan wel verstrekken van informatie;

    • b.

      het uitoefenen van de in de Wet basisregistratie personen aan burgemeester en wethouders opgedragen bevoegdheid tot het verstrekken van afschriften uit de basisregistratie personen (art 2.55);

    • c.

      het uitoefenen van de in de Paspoortwet, de Paspoortuitvoeringsregeling Nederland en het paspoortbesluit aan de burgemeester opgedragen bevoegdheid tot het uitreiken en inhouden van reisdocumenten;

    • d.

      het uitoefenen van de in het Reglement rijbewijzen en de Wegenverkeerswet 1994 aan de burgemeester opgedragen bevoegdheid tot het uitreiken en inhouden van rijbewijzen;

    • e.

      het afgeven van kiezerspassen, volmachtbewijzen en vervangende stempassen en het laten afleggen van ondersteuningsverklaringen op grond van de Kieswet en het Kiesbesluit;

    • f.

      het beslissen op grond van artikel 5 tot en met 12 van Boek 5 van het Burgerlijk Wetboek (gevonden voorwerpen).

Artikel 3  

  • 1.

    Aan de medewerkers Klant Contact Center, medewerkers frontoffice C, belast met profiel 2 werkzaamheden, wordt ondermandaat verleend voor:

    • a.

      het voeren van correspondentie van feitelijke aard ten behoeve van de afdeling Services, zoals het opvragen dan wel verstrekken van informatie;

    • b.

      het uitoefenen van de in de Wet basisregistratie personen aan burgemeester en wethouders opgedragen bevoegdheid tot het verstrekken van afschriften uit de basisregistratie (art 2.55), het muteren van aangiften van verhuizing (art. 2.20) en emigratie (art 2.21), het muteren van gegevens over het gezag dat over een minderjarige wordt uitgeoefend (ontleend aan het gezagsregister) (art 2.13) en het muteren van gegevens over curatele (ontleend aan het curatele- en bewindregister) (art 2.13);

    • c.

      het uitoefenen van alle in de Paspoortwet, de Paspoortuitvoeringsregeling Nederland en het Paspoortbesluit aan de burgemeester opgedragen bevoegdheden.

    • d

      het uitoefenen van de in het Reglement rijbewijzen en de Wegenverkeerswet 1994 aan de burgemeester opgedragen bevoegdheid tot het in behandeling nemen van aanvragen, het uitreiken en inhouden van rijbewijzen;

    • e.

      het afgeven van kiezerspassen, volmachtbewijzen en vervangende stempassen en het laten afleggen van ondersteuningsverklaringen op grond van de Kieswet en het Kiesbesluit;

    • f.

      het afgeven van gehandicaptenparkeerkaarten op grond van artikel 49 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer;

    • g.

      het beslissen op aanvragen om vergunning tot het houden van collectes en kledinginzamelingen op grond van artikel 5:7 van de Algemene plaatselijke verordening Gouda 2020;

    • h.

      het legaliseren van handtekeningen en het waarmerken van documenten;

    • i.

      het in ontvangst nemen en doorgeleiden van aanvragen van een verklaring omtrent het gedrag.

    • j.

      het beslissen op grond van artikel 5 tot en met 12 van Boek 5 van het Burgerlijk Wetboek (gevonden voorwerpen);

    • k.

      Het beslissen op aanvragen om een vergunning voor het ophangen van spandoeken op grond van artikel 3:25 van de Verordening fysieke leefomgeving;

    • l.

      het beslissen op aanvragen tot verhuur van hun woningen op grond van de Leegstandwet waarbij verzoeken van woningcorporaties of andere vastgoedbeheerders die betrekking hebben op woningcomplexen eerst voor akkoord worden voorgelegd aan het hoofd van afdeling RBA;

    • m.

      het beslissen op aanvragen om vergunning voor het houden van een loterij op grond van artikel 3 van de Wet op de kansspelen (niet zijnde onderdeel van een evenement).

Artikel 4  

  • 1.

    Aan de medewerkers Burgerdiensten, medewerkers frontoffice B, belast met profiel 3 werkzaamheden, wordt ondermandaat verleend voor:

    • a.

      het voeren van correspondentie van feitelijke aard ten behoeve van de afdeling Services, zoals het opvragen dan wel verstrekken van informatie;

    • b.

      Het op grond van de Wet basisregistratie personen uitoefenen van alle bevoegdheden, met uitzondering van de bevoegdheden op grond van artikel 2.8, tweede lid onder e, artikel 2.40 vierde lid en artikel 4.2;

    • c.

      het uitoefenen van alle in de Paspoortwet, de Paspoortuitvoeringsregeling Nederland en het Paspoortbesluit aan de burgemeester opgedragen bevoegdheden;

    • d.

      het uitoefenen van alle in het Reglement rijbewijzen en de Wegenverkeerswet 1994 aan de burgemeester opgedragen bevoegdheden;

    • e.

      het afgeven van kiezerspassen, volmachtbewijzen en vervangende stempassen en het laten afleggen van ondersteuningsverklaringen op grond van de Kieswet en het Kiesbesluit;

    • f.

      het afgeven van gehandicaptenparkeerkaarten op grond van artikel 49 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer;

    • g.

      het legaliseren van handtekeningen en het waarmerken van documenten;

    • h.

      het in ontvangst nemen en doorgeleiden van aanvragen van een verklaring omtrent het gedrag.

    • i.

      het uitoefenen van alle in de Rijkswet op het Nederlanderschap en in het Besluit verkrijging en verlies Nederlanderschap aan de burgemeester opgedragen bevoegdheden;

    • j.

      het verzoeken tot verstrekking van inlichtingen uit de justitiële documentatie (zoals het aanvragen van uittreksels uit politieregisters) ten behoeve van de beoordeling van aanvragen ter verkrijging van de Nederlandse nationaliteit;

    • k.

      beslissen op aanvragen op verlof tot ontleding en de afgifte van een laissez passer voor lijken op grond van het Besluit op de Lijkbezorging en het verlenen van toestemming tot verlenging van de termijn tot begraven of verbranden op grond van de Wet op de Lijkbezorging;

Artikel 5  

  • 1.

    Aan de medewerkers Kwaliteit en Ontwikkeling, medewerkers frontoffice A en B, belast met dezelfde werkzaamheden, wordt ondermandaat verleend voor:

    • a.

      het voeren van correspondentie van feitelijke aard ten behoeve van de afdeling Services, zoals het opvragen dan wel verstrekken van informatie;

    • b.

      Het op grond van de Wet basisregistratie personen uitoefenen van alle bevoegdheden, met uitzondering van de bevoegdheden op grond van artikel 2.8, tweede lid onder e, artikel 2.40 vierde lid, en 4.2;

    • c.

      het uitoefenen van alle in de Paspoortwet, de Paspoortuitvoeringsregeling Nederland en het Paspoortbesluit aan de burgemeester opgedragen bevoegdheden.

    • d.

      het uitoefenen van alle in het Reglement rijbewijzen en de Wegenverkeerswet 1994 aan de burgemeester opgedragen bevoegdheden;

    • e.

      het uitoefenen van alle in de Kieswet en Kiesbesluit aan burgemeester en wethouders en/of aan de burgemeester opgedragen bevoegdheden, met uitzondering van de benoeming van leden en plaatsvervangend leden van de stembureaus op grond van artikel E4 van de Kieswet, en leden, plaatsvervangend leden van het gemeentelijk stembureau op grond van artikel E8 van de Kieswet;

    • f.

      het legaliseren van handtekeningen en het waarmerken van documenten;

    • g.

      het in ontvangst nemen en doorgeleiden van aanvragen van een verklaring omtrent het gedrag;

    • h.

      het uitoefenen van alle in de Rijkswet op het Nederlanderschap en in het Besluit verkrijging en verlies Nederlanderschap aan de burgemeester opgedragen bevoegdheden;

    • i.

      het verzoeken tot verstrekking van inlichtingen uit de justitiële documentatie (zoals het aanvragen van uittreksels uit politieregisters) ten behoeve van de beoordeling van aanvragen ter verkrijging van de Nederlandse nationaliteit;

    • j.

      het afgeven van gehandicaptenparkeerkaarten op grond van artikel 49 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer;

    • k.

      beslissen op aanvragen op verlof tot ontleding en de afgifte van een laissez passer voor lijken op grond van het Besluit op de Lijkbezorging en het verlenen van toestemming tot verlenging van de termijn tot begraven of verbranden op grond van de Wet op de Lijkbezorging

    • l.

      het verrichten van werkzaamheden als kassier van de gemeente Gouda;

    • m.

      het verzorgen en indienen van verweerschriften en andere stukken in het kader van rechtsgedingen, bezwaarprocedures of administratieve beroepsprocedures of handelingen ter voorbereiding daarop te verrichten. Rechtsgedingen omvat ook een kort geding, de voeging in strafzaken, beroepszaken, schorsing van een aangevochten beslissing of het aanvragen van een voorlopige voorziening;

    • n.

      het verzorgen en indienen van verweerschriften en andere stukken in het kader van een geschillen- of arbitragecommissie of in het kader van zaken die bij een mediator aanhangig zijn gemaakt;

    • o.

      het vertegenwoordigen van de gemeente in hoorzittingen in het kader van rechtsgedingen, bezwaarprocedures of administratieve beroepsprocedures of het verrichten van handelingen ter voorbereiding daarop. Rechtsgedingen omvat ook een kort geding, de voeging in strafzaken, beroepszaken, schorsing van een aangevochten beslissing of het aanvragen van een voorlopige voorziening;

    • p.

      het vertegenwoordigen van de gemeente in hoorzittingen in het kader van een geschillen- of arbitragecommissie of bij zaken die bij een mediator aanhangig zijn gemaakt.

Artikel 6  

  • 1.

    Aan de medewerkers Omgevingsloket, medewerkers frontoffice A, wordt ondermandaat verleend voor:

    • a.

      het voeren van correspondentie van feitelijke aard ten behoeve van de afdeling Services, zoals het opvragen en/of verstrekken van informatie;

    • b.

      het beslissen op aanvragen om ontheffing op grond van artikel 87 Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990;

    • c.

      het beslissen op aanvragen ingebruikname openbare grond door middel van een toestemmingsverklaring;

    • d.

      het beslissen op aanvragen om vergunning tot het houden van collectes en kledinginzamelingen op grond van artikel 5:7 van de Algemene plaatselijke verordening Gouda 2020;

    • e.

      het beslissen op aanvragen om een vergunning voor het ophangen van spandoeken op grond van artikel 3:25 van de Verordening fysieke leefomgeving;

    • f.

      het beslissen op aanvragen tot verhuur van woningen op grond van de Leegstandwet waarbij verzoeken van woningcorporaties of andere vastgoedbeheerders die betrekking hebben op woningcomplexen eerst voor akkoord worden voorgelegd aan het hoofd van afdeling RBA;

    • g.

      het beslissen op grond van artikel 5 tot en met 12 van Boek 5 van het Burgerlijk Wetboek (gevonden voorwerpen);

    • h.

      het beslissen op aanvragen om vergunning voor het houden van een loterij op grond van artikel 3 van de Wet op de kansspelen (niet zijnde onderdeel van een evenement);

    • i.

      het intrekken van een omgevingsvergunning vaste marktstandplaats (artikel 3.62 en 3.63 van de Verordening fysieke leefomgeving);

    • j.

      het verlenen van een omgevingsvergunning vaste marktstandplaats (artikel 3.59 van de Verordening fysieke leefomgeving);

    • k.

      het verbinden van voorschriften en beperkingen aan een omgevingsvergunning vaste marktplaats (artikel 3.60 van de Verordening fysieke leefomgeving);

    • l.

      het beslissen op aanvragen om ontheffingen van het verbod om op de marktstandplaats gebruik te maken van een andere dan elektrische verlichting of van het verbod om elektriciteit te betrekken van een ander dan degene door het college voor het leveren daarvan is aangewezen, of om zelf hierin te voorzien (artikel 5.25 van de Regeling fysieke leefomgeving Gouda);

    • m.

      het beslissen op aanvragen om ontheffingen van het verbod om op de marktstandplaats gebruik te maken van luidsprekers, versterkers en andere middelen ter versterking van het geluid of van het verbod om radio's, cd-spelers en overige geluidsapparatuur op de standplaats aanwezig te hebben voor een ander doel dan de verkoop daarvan (artikel 5.26 van de Regeling fysieke leefomgeving Gouda);

    • n.

      het beslissen op aanvragen om ontheffingen van het verbod om verwarmingstoestellen of bak- en kookinstallaties te gebruiken en het daarbij stellen van voorwaarden (artikel 5.27 van de Regeling fysieke leefomgeving Gouda);

    • o.

      het beslissen op aanvragen om ontheffing van het verbod om tijdens de duur van de markt op het marktterrein met goederen of waren ten verkoop rond te rijden of te lopen, slechts voor zover het betreft de verkoop van alcoholvrije dranken en geringe eet- en drinkwaren ten behoeve van de vergunninghouders (artikel 5.29 van de Regeling fysieke leefomgeving Gouda);

    • p.

      het beslissen op aanvragen om ontheffing van het innemen van een marktstandplaats met een kraam (artikel 5.19 en 5.20 van de Regeling fysieke leefomgeving Gouda).

Artikel 7  

  • 1.

    Aan de teamleiders van de afdeling Services wordt ondermandaat verleend voor:

    • a.

      het beslissen op verzoeken om informatie op grond van de Wet open overheid, voor zover deze verzoeken betrekking hebben op het werkterrein van de afdeling;

    • b.

      het beslissen op verzoeken om hergebruik van overheidsinformatie op grond van de Wet hergebruik van overheidsinformatie, voor zover deze verzoeken hebben op het werkterrein van de afdeling.

  • 2.

    Tevens wordt ondermandaat verleend voor het uitoefenen van de bevoegdheden zoals vermeld in artikel 1, 2, 3, 4, 5 en 6.

Artikel 8  

De voorschriften van het Gouds mandatenbesluit zijn van overeenkomstige toepassing.

Artikel 9  

Het Ondermandaatbesluit afdeling Services van 1 maart 2022 wordt ingetrokken.

Artikel 10  

Dit besluit treedt in werking op 20 februari 2023 en werkt terug tot en met 1 januari 2023.

Artikel 11  

Dit besluit wordt aangehaald als: Ondermandaatbesluit afdeling Services.

Gouda, 20 februari 2023

het afdelingshoofd Services

M. Dettingmeijer