Organisatie | Eijsden-Margraten |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Nota treasurybeleid Eijsden-Margraten 2023 |
Citeertitel | Nota treasurybeleid 2023 Eijsden-Margraten |
Vastgesteld door | gemeenteraad |
Onderwerp | financiën en economie |
Eigen onderwerp |
Deze regeling vervangt het Treasurystatuut 2017 Eijsden-Margraten.
Onbekend
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
28-02-2023 | 01-01-2023 | nieuwe regeling | 14-02-2023 |
Hoofdstuk 1 Algemene bepalingen
In dit statuut wordt verstaan onder:
Het aantrekken van de benodigde financiële middelen voor een periode van tenminste één jaar. Deze middelen kunnen bestaan uit zowel eigen als vreemd vermogen. | |
Lening (zowel opnamen, als uitzettingen) voor een bepaald bedrag en een vaste periode met een looptijd van 15 dagen tot 2 jaar minus 1 dag. | |
Kwantitatieve norm op basis van de Wet Fido. De kasgeldlimiet bedraagt 8,5% van het totaal van de lasten die in de begroting zijn geraamd. | |
Risico dat de financiële activa van de organisatie in waarde verminderen door negatieve koersontwikkelingen. | |
Het risico dat uitgezette (belegde) middelen niet worden terugontvangen. | |
Schuldbekentenis op naam, die optimaal kan worden afgestemd op de wensen van geldgever en geldnemer. | |
Betreft het “als een goed huisvader” omgaan met publieke middelen | |
Omvat de wettelijke taken en de overige taken die de Raad door vaststelling van de Programmabegroting tot de publieke taak rekent. | |
Rating1 | Inschatting door instituten als Moody’s en Standard & Poor’s van de kans op eventuele wanbetaling bij toekomstige rente- en aflossingsbetalingen op schuldpapier. |
Het effect op de financiële resultaten van de gemeente voortvloeiende uit renteontwikkelingen. | |
Spreiding van toekomstige renterisico’s op korte en lange termijn ter voorkoming van overmatige blootstelling aan renteontwikkelingen. | |
Kwantitatieve norm op basis van de Wet FIDO ter bevordering van een goede spreiding in de rente-aanpassingsmomenten van de langlopende leningen (1 jaar of langer). De renterisiconorm bedraagt 20% van het totaal van de vaste schuld per 31 december. | |
Het tijdsinterval gedurende de looptijd van een geldlening, waarin op basis van de voorwaarden van de geldlening sprake is van een door de verstrekker van de lening niet-beïnvloedbare constante rentevergoeding. | |
Het inzichtelijk maken van toekomstige risico’s en het beheersen, verminderen en spreiden daarvan. | |
Bestaat uit uitgangspunten, doelstellingen, richtlijnen en limieten, organisatorische en administratieve kaders, informatievoorziening en de administratieve organisatie voor de uitvoering van de Treasuryfunctie. | |
Alle activiteiten die zich richten op het sturen en beheersen van, het verantwoorden over en het toezicht houden op de financiële vermogenswaarden, de financiële geldstromen, de financiële posities en de hieraan verbonden risico’s. |
Artikel 3 uitgangspunten risicobeheer
Met betrekking tot Risicobeheer gelden de volgende algemene uitgangspunten:
Hoofdstuk 3 Gemeentefinanciering
Bij het aantrekken van financieringen voor een periode van één jaar en langer gelden de volgende uitgangspunten:
De gemeente beoogt het realiseren van gunstige c.q. marktconforme condities voor af te nemen financiële diensten. Hierbij gelden de volgende uitgangspunten:
Bankrelaties dienen, wat betreft hun kredietwaardigheid, minimaal te voldoen aan de volgende eisen:
Financiële ondernemingen binnen het EMU-gebied met minimaal een Aa1-rating voor de lange termijn en een
P1-rating voor de korte termijn, afgegeven door één van de volgende erkende Ratings-bureau’s: Moody’s, Standard & Poors, of Fitch IBCA2, en dienen gevestigd te zijn in landen die voldoen aan de vereisten van Ruddo;.
Financiële instellingen (kredietinstellingen, beleggingsinstellingen, effecteninstellingen, verzekeraars en pensioenfondsen) dienen onder Nederlands of anderszins EER-toezicht3 te vallen, zoals De Nederlandsche Bank en de verzekeringskamer;
Overzicht kwalificering van de ratings
Overzicht lange termijn ratings
Een – of een + (bijvoorbeeld AA-) in de ratings geeft aan dat de rating naar beneden (-) of naar boven(+) neigt.