Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Groningen

Ondermandaatbesluit Directie Economische Zaken Gemeente Groningen 2023

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieGroningen
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingOndermandaatbesluit Directie Economische Zaken Gemeente Groningen 2023
CiteertitelOndermandaatbesluit Directie Economische Zaken Gemeente Groningen 2023
Vastgesteld doorgemandateerde functionaris
Onderwerpbestuur en recht
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

  1. Gemeentewet
  2. hoofdstuk 10 van de Algemene wet bestuursrecht
  3. Algemeen mandaatbesluit 2022
  4. Directiemandaat en aanwijzingsbesluit(en) Economische Zaken gemeente Groningen 2022
Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

28-02-202301-02-2023nieuwe regeling

14-02-2023

gmb-2023-81315

Tekst van de regeling

Intitulé

Ondermandaatbesluit Directie Economische Zaken Gemeente Groningen 2023

Gelet op de bepalingen van de Gemeentewet, op hoofdstuk 10 van de Algemene wet bestuursrecht, het Algemeen mandaatbesluit gemeente Groningen 2022 en het Directiemandaat en aanwijzingsbesluit(en) Economische Zaken gemeente Groningen 2022, draagt de directeur van Economische Zaken, de uitvoering van onderstaande voorschriften en taken op aan de functionarissen zoals genoemd in de derde kolom. Daar waar landelijke voorschriften worden genoemd, moeten daar ook onder worden verstaan de daarop gebaseerde gemeentelijke voorschriften.

 

1. Algemeen deel

 

Belangrijk (het fingerspitzengefühl voor politiek/bestuurlijke besluiten)

 

Bij gevoelige zaken (politiek, bestuurlijk, publicitair etc.) dient er alvorens te besluiten overleg met de directeur plaats te vinden. Deze kan dan besluiten of er in mandaat besloten kan worden of dat het een burgemeesters of collegebesluit dient te worden.

 

Nadrukkelijk is dat in artikel 2 en 3 van het Algemeen Mandaatbesluit 2022 uitgewerkt. Een verkorte inhoud staat hieronder:

 

Artikel 2 van het “Algemeen Mandaatbesluit 2022” geeft in lid 1 aan dat als het beleid van college en/of burgemeester bij een besluit is betrokken of een besluit op overige wijze beleidsmatige aspecten kent, zo’n besluit aan de burgemeester of het college voorgelegd dient te worden.

 

In lid 2 staat dat lid 1 in ieder geval van toepassing is:

  • a.

    indien het besluit leidt tot afwijking van of aanvulling op het tot dan toe gevoerde beleid;

  • b.

    indien te verwachten valt dat de burgemeester of het college of een portefeuillehouder op zijn verantwoordelijkheid voor het te nemen besluit zal worden aangesproken;

  • c.

    indien uit het besluit financieel, juridisch, organisatorisch, politiek/bestuurlijk en/of publicitair belangrijke consequenties kunnen voortvloeien;

  • d.

    indien het college, de burgemeester, een verantwoordelijke portefeuillehouder of de gemeentesecretaris dit kenbaar heeft gemaakt;

  • e.

    indien het onderwerp een brief, mail of andere schriftelijke boodschap met een persoonlijk karakter betreft jegens een bestuurder.

Dit artikel geeft de belangrijkste (politieke)randvoorwaarden voor mandaatverlening weer.

Artikel 3 van het “Algemeen Mandaatbesluit 2022” geeft aan dat ook besluiten waarbij een ander organisatieonderdeel geraakt wordt, dit besluit aan dit organisatieonderdeel wordt voorgelegd en voor de besluitvorming wordt afgestemd. Mocht over het te nemen besluit geen overeenstemming worden bereikt, dan wordt het besluit aan de Concerndirectie en/of betreffende concerndirecteur(en) voorgelegd.

 

Plaatsvervanging afdelingshoofd/teamleider

Indien er geen specifieke vervangingsregeling is of als deze in bepaalde situaties niet voorziet, geldt de volgende algemene vervangingsregeling: bij afwezigheid van een (afdelings)hoofd kunnen de andere (afdelings)hoofden (binnen de directie) als plaatsvervanger optreden. Binnen de directie kunnen teamleiders elkaar vervangen.

 

Afwezigheid

De in dit ondermandaatbesluit gebezigde term afwezigheid behoeft niet eng geïnterpreteerd te worden. Het niet direct beschikbaar zijn van een geondermandateerde op enig moment is voldoende.

 

Aangifte strafbaar feit

Onder de uitvoering van een regeling wordt ook verstaan het doen van aangifte van een strafbaar feit ingeval overtreding van de betreffende regeling strafbaar is gesteld. Ook aangifte in verband met door de dienst ondervonden schade valt daaronder. De aangifte dient namens de burgemeester plaats te vinden (zie voor de ondertekening hieronder bij Privaatrecht).

 

Wet dwangsom

Onder de in dit ondermandaatbesluit ge(onder)mandateerde bevoegdheden valt ook de uitvoering van de wet Dwangsom. Per 1 oktober 2009 is in de Awb de mogelijkheid van de dwangsom bij termijnoverschrijding opgenomen. Besluiten naar aanleiding van ingebrekestellingen vanwege termijnoverschrijding (dus de vaststelling van de hoogte van de dwangsom) kunnen door de betreffende afdeling worden genomen.

 

PRIVAATRECHT

Zoals o.a. koop/verkoop, huur/verhuur, inhuur/uitlening/detachering, aanbesteding, opdrachtverlening/wijziging en meerwerk etc. (leasebesluiten zijn uitgezonderd van het mandaat en mogen dus alleen door het college zelf worden genomen).

 

(Publiekrechtelijke) besluiten tot het aangaan van privaatrechtelijke overeenkomsten:

Het gaat dan om publiekrechtelijke besluiten waarbij de ondergemandateerde besluit met een private partij een overeenkomst te willen sluiten. Deze publiekrechtelijke besluiten worden genomen door (of namens) het college van B&W. Het kan bijvoorbeeld gaan over het aangaan van een convenant. De ondertekening van een brief waarin dat wordt medegedeeld luidt dan:

 

“burgemeester en wethouders van Groningen, namens hen, directeur <naam directie>, namens deze, de <naam en functie ondergemandateerde>”.

 

De privaatrechtelijke ondertekening

De ondertekening van de overeenkomst zelf en ook de ondertekening van andere privaatrechtelijke stukken dient als volgt te geschieden: “de burgemeester van Groningen, namens hem, directeur Economische Zaken, namens deze de <naam en functie ondergemandateerde>”.

 

Ondertekening van brieven met een externe werking

 

Met vriendelijke groet,

burgemeester en wethouders van Groningen,

namens hen,

directeur Economische Zaken,

namens deze,

 

[NAAM ondergemandateerde],

[FUNCTIE EN AFDELING]

 

of:

 

Met vriendelijke groet,

burgemeester van Groningen,

namens hem,

directeur Economische Zaken,

namens deze,

 

 

[NAAM ondergemandateerde],

[FUNCTIE EN AFDELING]

2. Ondergemandateerde bevoegdheden en taken

 

 

Bevoegdheid directeur (oorspronkelijk):

Vindplaats bevoegdheid:

Onder-mandaat aan functionaris:

Bijzonderheden/

Beperkingen/

Voorwaarden:

  • 1.

    Privaatrechtelijke rechtshandelingen

Artikel 11 Algemeen Mandaatbesluit

1.1 besluiten tot privaatrechtelijke rechtshandelingen voor zover hierbij geen gemeentelijke middelen worden aangewend;

Afdelingshoofd

1.2 besluiten tot privaatrechtelijke rechtshandelingen voor zover daarbij wel gemeentelijke middelen worden aangewend, tot een maximumwaarde in geld uitgedrukt van € 100.000, -;

Budgethouders

In artikel 11, lid 5, van het Algemeen mandaatbesluit zijn de volgende maximumbesragen als uitgangspunt genoemd:

€ 2.500 medewerker

€25.000 teamleider/-projectleider

€ 50.000 afdelings-hoofd/programma-leider

  • 2.

    Procesvertegenwoordiging

Artikel 12 Algemeen Mandaatbesluit

voeren van verweer in bestuursrechtelijke, strafrechtelijke en civielrechtelijke procedures, inclusief de bevoegdheid tot het verrichten van alle, het belang van de gemeente dienende proceshandelingen, inclusief de eis in reconventie bij een kort geding.

Juridisch adviseurs SSC

Vertegenwoordiging door SSC Juridische Zaken evt ondersteund door medewerkers EZ.

  • 3.

    Privacy, Wet ter voorkoming van witwassen en financieren van terrorisme en Wet open overheid

Artikel 13 Algemeen Mandaatbesluit

3.1 Het bij of krachtens de Algemene verordening gegevensbescherming bepaalde met betrekking tot de uitvoering van taken en bevoegdheden ten aanzien van de verwerking van persoonsgegevens (Privacy).

Alle medewerkers

Het gaat bijvoorbeeld om het afhandelen van verzoeken om recht op inzage persoonsgegevens of correctie persoonsgegevens

3.2 Het identificeren van de gemeente bij het aangaan van dienstverleningscontracten overeenkomstig de Wet ter voorkoming van witwassen en financieren van terrorisme.

Afdelingshoofd

Het o.a. uitvoeren van de verplichte identificatie door de gemeente.

  • 4.

    Financiën (voor zover betreft toegekende budgetten)

Artikel 14 Algemeen Mandaatbesluit

4.1 Het uitvoeren van de gemeentebegroting, voor wat betreft het financiële beleid en beheer zoals die nader zijn omschreven in concern-richtlijnen. Daaronder is te verstaan het aangaan van verplichtingen ten laste van de posten van de gemeentebegroting.

Budgethouders

Budgethouders zijn verantwoordelijk voor het beheer van hun budget en moeten formeel de betreffende facturen paraferen. Hoewel het aanwijzen van budgethouders geen enkele formele relatie heeft met het verlenen van mandaten zijn aan de budgethouders wel de ondermandaten verleend voor het aangaan van privaat-rechtelijke rechtshandelingen voor zover deze betrekking hebben op het hen in beheer gegeven budget.

4.2 Het uitvoeren van betalings- en invorderingshandelingen, waaronder het nemen van beschikkingen, ten behoeve van bestuursrechtelijke en civielrechtelijke geldschulden.

Afdelingshoofd SSC-financiën

De achterliggende besluiten voor het ontstaan van de betalings- en terugvorderingsverplichtingen worden in het algemeen binnen de beleids- en uitvoerende afdelingen/directies genomen.

  • 5.

    Personeelsmanagement

Artikel 15 Algemeen Mandaatbesluit

5.1 Algemeen

5.1.1 Wijziging formatie

Programmamanager

Afdelingshoofd

Bevoegdheid van programmamanager betreft zowel een wijziging die buiten de formatieomvang gaat (structurele wijziging) als de wijziging van de formatie binnen het vastgestelde personeelskostenbudget en de vastgestelde formatie

Bevoegdheid van afdelingshoofd indien het betreft het aanbrengen van wijzigingen binnen het vastgestelde personeelskostenbudget en de vastgestelde formatie

5.1.2 Openstellen vacature

Programmamanager

Afdelingshoofd

Bevoegdheid van programmamanager indien het een wijziging betreft die buiten de formatieomvang gaat (structurele wijziging)

Bevoegdheid van afdelingshoofd indien het betreft het openstellen van een vacature binnen het vastgestelde personeelskotenbudget en de vastgestelde formatie.

5.1.3 Aangaan arbeidsovereenkomst tot schaal 12

Direct leidinggevende

5.1.4 Werving en aanname stagiaires, vrijwilligers etc.

Direct leidinggevende

5.2. Inschaling medewerker

5.2.1 Regulier

Direct leidinggevende

5.3. Vergoedingen

5.3.1 Toekennen van een overwerkvergoeding

Direct leidinggevende

5.3.2 Toekennen van een vergoeding voor wacht-en storingsdiensten (semafoondiensten)

Direct leidinggevende

5.3.3. Toekennen van een vergoeding voor dienstreizen

Direct leidinggevende

5.3.4 Toekennen toelage onregelmatige dienst

Direct leidinggevende

5.3.5 Toekennen vergoeding voor dienstkleding

Direct leidinggevende

5.3.6 Toekennen EHBO-/BHV-toelage

Hoofd BHV

5.4. Opleiding en studiefaciliteiten

5.4.1 Toekenning

Direct leidinggevende

Op basis van vastgesteld opleidingsplan directie

5.5. Uitzendkrachten

5.5.1 Inhuren

Direct leidinggevende

Binnen raamcontract en alleen met toestemming van programmamanager mobiliteit.

5.5.2 Ondertekenen urenbrieven tijdelijk personeel

Direct leidinggevende

5.6. Verlof

5.6.1 Verlenen van calamiteitenverlof, kraamverlof

Direct leidinggevende

5.6.2 Verlenen van onbetaald verlof

Direct leidinggevende

5.6.3 Verlenen van ouderschapsverlof

Direct leidinggevende

5.6.4 Verlenen van zwangerschaps- en bevallingsverlof

Direct leidinggevende

5.6.5 Verlenen van zorgverlof, adoptie- en pleegzorgverlof

Direct leidinggevende

5.6.6 Vervallen verklaren ADV wegens arbeidsongeschiktheid

Direct leidinggevende

5.6.7 Het verkopen van verlof

Direct leidinggevende

5.6.8 Uitvoering lopende afspraken spaarovereenkomst

Direct leidinggevende

5.6.9 Het goedkeuren van verlofaanvragen

Direct leidinggevende

5.7. Overig

5.7.1 Opdracht tot inhouding voor:

  • -

    Derdenbeslag

  • -

    Loonvordering

  • -

    Sociaal voorzieningsfonds

Direct leidinggevende

  • 6.

    Subsidies

Artikel 16 Algemeen Mandaatbesluit

6.1 Aanvragen van subsidies voor zover die dienstbaar kunnen zijn aan de gemeentelijke taakuitoefening.

Afdelingshoofd

6.2 De uitvoering van de Algemene subsidieverordening gemeente Groningen en de daarbij horende Nadere regels voor zover het subsidieverzoeken betreft op het beleidsterrein van het betreffende directie.

Afdelingshoofd

  • 7.

    Klachtafhandeling als bedoeld in titel 9.1 van de Algemene wet bestuursrecht en het afhandelen van aanbestedingsklachten.

Artikel 17 Algemeen mandaatbesluit

Afdelingshoofd

Opschalen in bijzondere gevallen zoals: een hausse aan klachten over een bepaalde medewerker of over een bepaald(e) team/afdeling of bij publicitair gevoelige zaken

  • 8.

    Algemene Inspraakverordening 2005

Artikel 18 Algemeen Mandaatbesluit

Uitvoering Algemene inspraakverordening waaronder met name

  • a.

    de voorbereiding, herziening van ruimtelijke plannen

  • b.

    de stads- of dorpsvernieuwing

Afdelingshoofd

  • 9.

    Invorderings- en heffingsbevoegdheid leges

Artikel 19 Algemeen Mandaatbesluit

Afdelingshoofd

  • 10.

    Overig (de specifieke directiemandaten)

Directie-mandaat en aanwijzings-besluiten economische zaken

10.1 Uitvoeren APVG

Medewerkers

10.2 Uitvoering Algemene Plaatselijke Verordening gemeente Groningen met betrekking tot exploitatievergunning voor prostitutie, coffeeshops en horecabedrijven, terrassen en de paracommerciële voorwaarden, beperkingen verstrekking sterke dranken en het semi-horecabedrijf (hoofdstuk 1, 2 en 3)

Afdelingshoofd

10.3 Uitvoering Alcoholwet, gewijzigde naam voor de Drank- en horecawet m.i.v. 1 juli 2021

Afdelingshoofd

10.4 Uitvoering Wet op de kansspelen en Kansspelverordening 2002

Afdelingshoofd

10.5 Uitvoering Winkeltijdenwet en Winkeltijdenverordening inzake de winkelsluiting (Openingstijden winkels en verlenen ontheffingen)

Afdelingshoofd

10.6 Voeren van correspondentie

Medewerkers

Voor alle officiële correspondentie geldt dat namens het college dan wel namens de burgemeester wordt ondertekend.

Het gaat vooral om voorbereidende correspondentie

10 7 Brieven met politiek bestuurlijke betekenis waarin wordt afgeweken van bestaand beleid

Geen mandaat omdat dit exclusief een bevoegdheid is van het college.

10.8 Brieven met meer dan alledaagse betekenis

Afdelingshoofd

Bijv. publicitair, politiek, financieel risico; zo nodig opschalen

 

Bijlagen behorende bij dit ondermandaatbesluit:

 

  • 1.

    Vervangingsregeling

  • 2.

    Lijst budgethouders

Datum vaststelling: 14 februari 2023

Deze regeling treedt in werking 1 dag na publicatie en is met terugwerkende kracht geldend vanaf 1 februari 2023.

Bekendmaking: via overheid.nl

Aldus vastgesteld, ter vervanging van het Ondermandaatbesluit Economische zaken 2018, door

D. Koolman

Directeur Economische Zaken

Bijlage 1: Model vervangingsregeling

Vervangingsregeling directie Economische Zaken

 

Bij afwezigheid van de directeur Economische Zaken treedt het hoofd Economische Zaken op als plaatsvervangend directeur Economische Zaken. Bij afwezigheid van het Hoofd Economische Zaken wordt opgeschaald en treedt de directeur Economische Zaken in de bevoegdheden van het hoofd Economische Zaken.

 

Bij afwezigheid van de directeur Economische Zaken is het hoofd Economische Zaken gerechtigd alle handelingen te verrichten die aan de functie van directeur zijn verbonden.

 

Wanneer sprake is van ondertekening door de plaatsvervangend directeur Economische Zaken, wordt dat in de ondertekening tot uitdrukking gebracht door vermelding van de naam van de vervanger en de functie die hij vervangt. De ondertekening komt dan als volgt te luiden:

 

……………… (handtekening)

 

……………… (naam vervanger)

 

plaatsvervangend directeur Economische Zaken.

 

Functionaris

Vervanger

Opmerkingen

Directeur Economische Zaken

Hoofd Economische Zaken

Hoofd Economische Zaken

Directeur Economische Zaken

 

Bijlage 1 behorende bij Ondermandaatbesluit directie Economische Zaken. 2023

 

Vastgesteld op 14 februari 2023 door D Koolman directeur Economische Zaken

Bijlage 2: Lijst budgethouders Directie Economische Zaken

Functionaris

Bevoegd tot bedrag van

Opmerkingen

1. Hoofd Economische Zaken

50.000 euro

2. Secretaresse

2.500 euro

3.

4.

 

Bijlage 2 behorende bij Ondermandaatbesluit directie Economische Zaken 2023

 

Vastgesteld op 14 februari 2023 door D. Koolman, directeur Economische Zaken