Organisatie | Waterschap Zuiderzeeland |
---|---|
Organisatietype | Waterschap |
Officiële naam regeling | Verordening beleids- en verantwoordingsfunctie 2023 |
Citeertitel | Verordening beleids-en verantwoordingsfunctie 2023 |
Vastgesteld door | algemeen bestuur |
Onderwerp | financiën en economie |
Eigen onderwerp | verordening beleids- en verantwoordingsfuncties 2023 |
Geen
N.v.t.
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
01-03-2023 | Verordening beleids- en verantwoordingsfuncties 2023 | 14-02-2023 | BOVS 02062 |
De Algemene Vergadering van Waterschap Zuiderzeeland;
Gelezen het bestuursvoorstel d.d. 24 januari 2023, nummer BOVS-02062;
Gelet op artikel 108 van de Waterschapswet en hoofdstuk 4 van het Waterschapsbesluit,
Verordening op de uitgangspunten voor het beleid, voor het beheer en voor de inrichting van de beleids- en verantwoordingsfunctie van Waterschap Zuiderzeeland.
In deze verordening wordt verstaan onder:
Administratie: het systematisch verzamelen, vastleggen en verwerken van gegevens alsmede het verstrekken van informatie ten behoeve van het besturen, het functioneren en het beheersen van (onderdelen van) de organisatie van het waterschap en ten behoeve van de verantwoording die daarover moet worden afgelegd.
Alsmede tot het afleggen van rekening en verantwoording daarover.
Hoofdstuk 2 Beleidsvoorbereiding en verantwoording
Artikel 4 Kaders meerjarenbeleid
Het college van Dijkgraaf en Heemraden zorgt er voor dat in de in lid 2 bedoelde Kadernota de investeringsopgave is opgenomen. Deze opgave geeft de reguliere investeringsopgave per programma weer en een individuele weergave voor de speciale investeringsprojecten en exploitatieprojecten waarvan de kaders nog niet zijn vastgesteld.
Het college van Dijkgraaf en Heemraden is bevoegd een meerjarig beheer- en onderhoudsplan vast te stellen om de bedrijfsmiddelen op een doelmatige wijze op orde te houden conform de beleidskaders, zoals vastgesteld door de Algemene Vergadering. Het college van Dijkgraaf en Heemraden informeert de Algemene Vergadering over de hoofdlijnen van een vastgesteld plan en de financiële consequenties daarvan in de in lid 2 bedoelde Kadernota.
Artikel 5 Begroting en Meerjarenraming
Het college van Dijkgraaf en Heemraden biedt jaarlijks een ontwerp van de begroting aan de Algemene Vergadering aan waarin voorstellen zijn opgenomen voor de beleidsuitvoering in het komende begrotingsjaar. Daarbij biedt het college van Dijkgraaf en Heemraden jaarlijks ook een meerjarenraming met toelichting aan de Algemene Vergadering aan waarin voorstellen worden gedaan voor het beleid in de op het begrotingsjaar volgende begrotingsjaren, zoals bepaald in artikel 4.6 van het Waterschapsbesluit.
Artikel 6 Vaststelling begroting
De netto investeringsuitgaven van voorgenomen investeringen uit de investeringsopgave, bedoeld in artikel 4 lid 4, waarvan de geplande aanvangsdatum in het begrotingsjaar ligt, worden bij de vaststelling van de jaarbegroting geautoriseerd. Het college van Dijkgraaf en Heemraden kan na vaststelling van de jaarbegroting beschikken over de in de jaarbegroting opgenomen investeringskredieten.
Voor investeringen die in de loop van het begrotingsjaar in uitvoering worden genomen en waarvoor geen autorisatie bij het vaststellen van de jaarbegroting is verleend, legt het college van Dijkgraaf en Heemraden voorafgaand aan het aangaan van verplichtingen een investeringsvoorstel aan de Algemene Vergadering voor.
Uitvoering, sturing en beheersing
Artikel 7 Ruimte bij uitvoering begroting
Het college van Dijkgraaf en Heemraden zorgt voor het per programma verzamelen en vastleggen van gegevens over de maatregelen die getroffen zijn en prestaties die geleverd worden, de doelstellingen en effecten die bereikt worden en de netto-kosten die gemaakt worden, opdat de doelmatigheid en doeltreffendheid van het beleid, zoals vastgesteld door de Algemene Vergadering, kunnen worden getoetst.
Het college van Dijkgraaf en Heemraden is bevoegd voor de reguliere investeringsopgave te compenseren tussen de geraamde netto-investeringsuitgaven voor verschillende begrotingsjaren per programma indien deze mutaties passen binnen de bestuurlijke uitgangspunten, het investeringsvolume per programma en de kapitaallasten. Een dergelijk feit wordt achteraf aan de Algemene Vergadering gerapporteerd.
Het college van Dijkgraaf en Heemraden is voor de speciale investeringen bevoegd om de voor een investering geraamde netto uitgaven met 5% te overschrijden zonder toestemming vooraf van de Algemene Vergadering indien deze mutaties passen binnen de vastgestelde beleidskaders. Een dergelijke overschrijding wordt achteraf aan de Algemene Vergadering gerapporteerd.
Het college van Dijkgraaf en Heemraden is bevoegd de netto kosten per programma zonder toestemming vooraf van de Algemene Vergadering te wijzigen indien de middeleninzet past binnen het vastgestelde beleid en indien de hiervoor benodigde financiële ruimte elders binnen de begroting kan worden gevonden. Het totale bedrag van deze wijzigingen tussen programma’s bedraagt niet meer dan €500.000. Een dergelijk feit wordt achteraf aan de Algemene Vergadering gerapporteerd.
Rapportage en interne verantwoording
Artikel 8 Actieve informatieplicht, tussentijdse Bestuursrapportage en begrotingswijzigingen
Het college van Dijkgraaf en Heemraden informeert de Algemene Vergadering door middel van de Bestuursrapportage over de afwijkingen in de realisatie van het beleid dat in de begroting is opgenomen en over de uitvoering van de reguliere investeringsopgave,de speciale investeringen en de speciale exploitatieprojecten.
De Bestuursrapportage gaat in op afwijkingen van betekenende mate wat betreft de maatregelen die getroffen en prestaties die geleverd worden en de doelstellingen en effecten die bereikt worden. Het college van Dijkgraaf en Heemraden informeert de Algemene Vergadering over de prognose van het jaarresultaat.
Hoofdstuk 3 Uitgangspunten financieel beleid
Artikel 10 Financieel beleid algemeen
Het college van Dijkgraaf en Heemraden doet voorstellen aan de Algemene Vergadering die zijn gericht op een volledig en actueel beleid van het waterschap ten aanzien van de volgende onderwerpen:
Artikel 11 Waardering en afschrijving van activa
Het beleid ten aanzien van waardering en afschrijving van activa omvat in ieder geval:
De wijze waarop het waterschap de beleidsvrijheid uit het Waterschapsbesluit invult ten aanzien van de bijdragen van eigen personeel, de rente over het tijdvak dat aan de vervaardiging van het actief kan worden toegerekend en de mogelijkheid dat een redelijk deel van de kosten van ondersteunende diensten van het waterschap in de vervaardigingsprijs van vaste activa opgenomen kan worden.
Actualisatie van het beleid ten aanzien van waardering en afschrijving vindt plaats op het moment dat hier voldoende aanleiding voor is. Aanleidingen kunnen in ieder geval zijn: aanpassing van wet- en regelgeving en gewijzigde inzichten met betrekking tot toekomstige investeringsopgaven die een aanzienlijke impact hebben op de (toekomstige) financiële positie van het waterschap.
In de paragrafen van de begroting wordt ingegaan op de wijze waarop in het begrotingsjaar invulling zal worden gegeven aan het in artikel 10 en artikel 12 bedoelde beleid. Indien er afwijkingen zijn van het vastgestelde beleid wordt daarop in de betreffende paragraaf ingegaan, waarbij de reden van afwijking wordt vermeld.
De paragrafen van het jaarverslag bevatten de verantwoording van hetgeen in de overeenkomstige paragrafen van de begroting is opgenomen. Indien tijdens de realisatie is afgeweken van de kaders die zijn vastgelegd in het desbetreffende onderdeel van het in artikel 10 en artikel 12 bedoelde beleid wordt daarop specifiek ingegaan, waarbij de reden van afwijking wordt vermeld.
Artikel 14 Paragraaf weerstandsvermogen
Het college van Dijkgraaf en Heemraden geeft in de paragraaf weerstandvermogen van de begrotingen van het jaarverslag de significante wijzigingen aan op de meest recente organisatiebrede risicoanalyse. Het college van Dijkgraaf en Heemraden rapporteert over bestuurlijk relevante risico’s, welke het beleid van het waterschap kunnen raken.
Hoofdstuk 5 Administratie en organisatie
Het college van Dijkgraaf en Heemraden zorgt er voor dat de administratie zodanig van opzet en werking is, dat zij in ieder geval dienstbaar is voor: