Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Krimpen aan den IJssel

Aanwijzingsbesluit tot het instellen van cameratoezicht

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieKrimpen aan den IJssel
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingAanwijzingsbesluit tot het instellen van cameratoezicht
CiteertitelAanwijzingsbesluit tot het instellen van cameratoezicht
Vastgesteld doorburgemeester
Onderwerpopenbare orde en veiligheid
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

  1. artikel 151c van de Gemeentewet
  2. Algemene plaatselijke verordening Krimpen aan den IJssel 2020
Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

25-02-202315-02-2023nieuwe regeling

16-02-2023

gmb-2023-81188

Tekst van de regeling

Intitulé

Aanwijzingsbesluit tot het instellen van cameratoezicht

De burgemeester van Krimpen aan den IJssel, gelet op het bepaalde in de artikelen 151c van de Gemeentewet en 2:77 van de Algemene plaatselijke verordening Krimpen aan den IJssel 2018, besluit, met ingang van 16 februari 2023 tot 18 maart 2023, tot het instellen van cameratoezicht in de Acacia.

 

Dit besluit treedt (voor zover nodig met terugwerkende kracht) in werking vanaf 15 februari 2023.

 

 

Overwegingen en belangenafweging

 

De overwegingen die aan mijn besluit ten grondslag liggen, zijn de volgende:

 

  • Op 26 november 2022 heeft er een beschieting plaatsgevonden op een woning aan de Acacia te Krimpen aan den IJssel;

  • Om die reden heb ik op 26 november 2023 met spoed de woning gesloten, op grond van het bepaalde in art. 175, eerste lid, van de Gemeentewet, voor de duur van 12 weken;

  • Uit onderzoeksgegevens van de politie blijkt dat deze woning al twee maal eerder (16 en 19 juli 2022) is beschoten;

  • Deze beschietingen merk ik aan als een zeer ernstige verstoring van de openbare orde;

  • Het politie-onderzoek is nog gaande. Vooralsnog neem ik aan dat de oorsprong van het conflict in het criminele circuit ligt. De beschietingen worden naar alle waarschijnlijkheid als drukmiddel gebruikt;

  • Inmiddels heeft de politie verdachten in deze zaak aangehouden, maar het onderzoek gaat voort;

  • Ik acht het, op grond van de mij ter beschikking staande gegevens, aannemelijk dat er samenhang is met andere beschietingen dan wel aanslagen op woningen in andere gemeenten;

  • Ik heb samen met de politie en het openbaar ministerie een bijeenkomst met direct omwonenden gehad op 29 november 2022. Deze omwonenden hebben daarbij aangegeven dat zij gevoelens van onveiligheid ervaren en bang zijn voor herhaling met alle mogelijke gevolgen van dien. De door de politie geplaatste mobiele camera-unit werd door de direct omwonenden als van groot belang ervaren voor het herwinnen van hun veiligheidsbeleving.

  • Op 13 februari 2023 heb ik wederom een bijeenkomst met direct omwonenden gehad, samen met de politie en woningcorporatie QuaWonen. Tijdens deze bijeenkomst bleek dat het instellen van cameratoezicht geleid heeft tot (gedeeltelijk) herstel van een gevoel van veiligheid bij de direct omwonenden;

  • De gevoelens van onveiligheid en vrees voor herhaling nemen echter toe nu de termijn van sluiting van de beschoten woning expireert en ik de woning zal vrijgeven voor bewoning;

  • Wanneer de openbare ruimte in de Acacia en directe omgeving op gemonitord camerabeeld wordt vastgelegd zal dit naar alle waarschijnlijkheid mogelijke verstoorders van de openbare orde afschrikken en mogelijke verdere verstoringen voorkomen (preventieve werking);

  • Het instellen van cameratoezicht verhoogt het veiligheidsgevoel van bewoners van de Acacia en directe omgeving en verbetert de leefbaarheid voor de bewoners van de Acacia;

  • Ik acht het cameratoezicht proportioneel verantwoord, gelet op ernst van de verstoring van de openbare orde en de zwaarte van de in het geding zijnde belangen;

  • Andere, minder ingrijpende, middelen die mij redelijkerwijze ten dienste staan bij de handhaving van de openbare orde, zoals verscherpt rijdend toezicht, hebben niet het effect dat het cameratoezicht heeft;

  • Gelet op bovengenoemde overwegingen, acht ik het instellen van cameratoezicht noodzakelijk voor de handhaving van de openbare orde;

  • Ik ken daarom meer gewicht toe aan het belang van het handhaven van de openbare orde en het terugbrengen van de rust in het gebied waarbinnen het toezicht plaatsvindt, dan aan het belang van een individuele burger om niet op camera te worden vastgelegd;

  • Het cameratoezicht betreft de directe omgeving van de woningen Acacia 1 tot en met 19 en 2 tot en met 22;

  • De duur van het cameratoezicht beperk ik tot 18 maart 2023.

  • Over mijn voornemen tot dit besluit heb ik overleg gehad met de chef van de politie van het basisteam IJsselland van de eenheid Rotterdam en de officier van justitie van het arrondissementsparket Rotterdam;

  • De uitvoering van het cameratoezicht met de verwerking van de gegevens, vindt plaats conform het bepaalde in art. 151c van de Gemeentewet in samenhang gelezen met de bepalingen van de Wet Politiegegevens. Dat betekent dat de beelden worden uitgelezen en bewaard door de politie en dat de beelden, uitgezonderd die waarop strafbare feiten zijn vastgelegd, na een periode van vier weken worden vernietigd;

  • Na drie weken zal in samenwerking met de politie een gezamenlijke risicotaxatie plaatsvinden waarbij het nut en de noodzaak van het handhaven van het cameratoezicht zal worden geëvalueerd.

Krimpen aan den IJssel, 16 februari 2023,

De burgemeester van Krimpen aan den IJssel,

w.g. M.W. Vroom