Organisatie | Arnhem |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Kleine Woning Aanpak Subsidie (KWAS) |
Citeertitel | Kleine woning aanpak subsidies |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp | subsidieregeling duurzaamheid kleine woning aanpak subsidies verduurzamingssubsidie |
nadere regels
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
03-10-2023 | wijzigingsbesluit | 19-09-2023 | 3926306 | ||
07-03-2023 | 03-10-2023 | nieuwe regeling | 07-02-2023 | 80646 |
Afdeling 1 Inleidende bepalingen Artikel 1: Begripsomschrijvingen
Voor de toepassing van deze regeling wordt verstaan onder:
Het college kan aan de eigenaar-bewoner van een woning met inachtneming van het bepaalde in deze regeling subsidie verstrekken ten behoeve van kosten die in redelijkheid direct verband houden met maatregelen gericht op de spouwmuurisolatie, vloer- en bodemisolatie en HR++ glas.
Artikel 5: Criteria verduurzamen hoekwoning en tussenwoning
Maatregelen tot het verduurzamen van hoekwoningen en tussenwoningen komen slechts in aanmerking voor subsidiering op grond van deze regeling indien:
Aan de subsidie zijn de volgende verplichtingen verbonden:
a. ontwikkelingen die ertoe kunnen leiden dat aan de aan de subsidie verbonden verplichtingen niet, niet tijdig of niet geheel zullen kunnen worden nagekomen;
b. beslissingen of procedures die zijn gericht op de beëindiging van de activiteiten waarvoor subsidie is verleend.
De subsidieverstrekking kan naast de in artikel 10 ASV én artikel 4:25 en 4:35 van de Algemene wet bestuursrecht genoemde gevallen in ieder geval geweigerd worden indien gegronde reden bestaat aan te nemen dat:
Artikel 8: Vaststelling subsidie
Subsidies tot en met € 2.000 worden door het college direct vastgesteld.
Artikel 9: Afwijkingsmogelijkheid
Het college kan in bijzondere gevallen ten gunste van een aanvrager afwijken van een of meerdere bepalingen van deze regeling.
Artikel 10: Inwerkingtreding en citeertitel
Er is een ernstige energiecrisis is in Nederland, waardoor ook veel Arnhemmers in de problemen komen. Deze crisis leidt tot energiearmoede, waarbij de mensen met de krapste beurs het hardst worden geraakt. Binnen het klimaatfonds en vanuit de SPUK-gelden zijn er middelen gevonden om deze doelgroep te helpen. Vanuit het gemeentebestuur is dan ook de wens om de meest kwetsbare groepen die een woning bezitten te helpen met het verduurzamen van hun woning, zodat hiermee de energiearmoede kan worden aangepakt.
In deze regeling worden meerdere begrippen en afkortingen genoemd die in dit artikel worden toegelicht.
Bij deze regeling is er een doelgroep. Alleen eigenaar-bewoners van hoekwoningen en tussenwoningen kunnen een aanvraag indienen. Kosten van verduurzaming moeten direct verband houden met maatregelen gericht op spouwmuurisolatie, vloer- en bodemisolatie en HR++-glas.
Het bedrag van de subsidie dat uitgegeven gaat worden aan deze regeling is aan een subsidieplafond gebonden. Dit wordt in dit artikel geregeld. Om deze aanpak goed te laten verlopen én ervoor te zorgen dat er niet meer geld uitgegeven wordt - zolang het subsidieplafond het toestaat - de subsidie verdeeld via het criterium “wie het eerst komt wie het eerst maalt”. Per woning wordt 100% van de kosten inclusief btw tot een maximum van € 2.000,- verstrekt.
De activiteiten/werkzaamheden waarvan verwacht wordt dat die verricht zullen worden om de benodigde isolatie te realiseren moeten nader gespecificeerd worden in de aanvraag. Naar aanleiding van een huisbezoek worden deze nader gespecificeerd en in de subsidiebeschikking opgenomen.
Omdat het van belang is om de subsidie ook daar te laten landen waar hij het meest nodig is, worden er criteria gesteld aan de woningen die worden gesubsidieerd. Het gaat om de kleinere hoek- en tussenwoningen. Vrijstaande en twee-onder-een-kapwoningen worden niet meegenomen in de subsidiëring. Ook woningen waarop de SEWA regelingen van toepassing zijn, worden niet meegenomen. Bij deze woningen is reeds in een hogere subsidiemogelijkheid voorzien. Het bouwjaar is gesteld op 1982 of eerder, omdat vanaf 1983 met inwerkingtreding van het Bouwbesluit betere eisen gesteld werden aan isolatie bij nieuwbouwhuizen. De WOZ-waarde van de woning mag niet hoger zijn dan de betaalbaar-heidsgrens, nu maximaal € 355.000,-
Omdat na de aanpak van de woningen geëvalueerd wordt en er ook verantwoording afgelegd moet worden over de ontvangen subsidiegelden, is de aanvrager verplicht mee te werken aan de controle, monitoring en evaluatie van deze aanpak. Voorts is hij verplicht om onverwijld belangrijke ontwikkelingen te melden aan het college. De belangrijkste situaties zijn opgenomen in de regeling, maar deze zijn niet uitputtend bedoeld.
Zoals eerder aangegeven dient de aanvraag ingediend te worden door de eigenaar. Om de subsidie effectief daar te gebruiken waar de kwetsbare groepen zich bevinden is gekozen voor bepaalde criteria zoals vermeld in artikel 5. De woningen uit Arnhem-Oost waarvoor reeds een aanpak in het leven is geroepen – SEWA – behoort niet tot de doelgroep van deze subsidie. Met genoemde weigeringsgronden wordt het doel van de subsidie gerealiseerd: verduurzaming van woningen en daarmee energiebesparing en lagere energiekosten voor de bewoners.