Organisatie | Goirle |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Beleidsregels voor subsidieverstrekking Sociaal Domein gemeente Goirle 2023-2026 |
Citeertitel | Beleidsregels voor subsidieverstrekking Sociaal Domein 2023-2026 |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | maatschappelijke zorg en welzijn |
Eigen onderwerp |
Geen
N.v.t.
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
23-02-2023 | Nieuwe regeling | 14-02-2023 |
Vaststellingsdatum college: 14 februari 2023
In de Algemene Subsidieverordening gemeente Goirle 2017 (vastgesteld op 11 april 2017 en hierna te noemen: ASV 2017) staan de procedurele voorschriften die van toepassing zijn bij subsidieverlening.
De verordening geeft het college van burgemeester en wethouders van Goirle de mogelijkheid om ter verduidelijking of ter uitwerking van wat in de verordening staat:
Die nadere uitwerking is opgenomen in de 'Beleidsregels voor subsidieverstrekking Sociaal Domein gemeente Goirle 2023'. Na de algemene bepalingen worden de procedures uiteengezet en volgen de nadere regels voor de verschillende subsidies. Denk aan de doelstellingen en doelgroepen, criteria, kosten die voor subsidie in aanmerking komen, berekening van de subsidie, verdeling van het subsidieplafond, indien nodig specifieke weigeringsgronden, verantwoordingscriteria en eventuele aanvullende verplichtingen.
Algemene deel van de beleidsregels
Het eerste hoofdstuk bevat een nadere uitwerking van een aantal aspecten die voor alle subsidies relevant (kunnen) zijn. Het zijn regels die het college hanteert ten aanzien van bijvoorbeeld bevoorschotting en indexering van budgetten.
Vaststelling subsidiebudgetten en -plafonds
In deze beleidsregels zijn de subsidieplafonds en de verdeelregels voor de subsidies opgenomen, waarbij de plafonds het maximum te verstrekken subsidiebedrag per beleidsterrein en eventueel delen daarvan bepalen. De subsidieplafonds worden jaarlijks op basis van een begrotingsvoorbehoud vastgesteld door het college. Definitieve vaststelling van de subsidieplafonds vindt jaarlijks plaats bij de vaststelling van de begroting door de gemeenteraad van Goirle, doorgaans is dat in november.
Overgangsperiode beleidsregels
Subsidieverlening is één van de (financiële) instrumenten die de gemeente inzet om beleidsdoelen te verwezenlijken.
In 2021 heeft de gemeenteraad ingestemd met de nieuwe visie sociaal domein: Goirle GLANST. Dit is de basis van hoe we het sociaal fundament ondersteunen en stimuleren. Het dorpsteam, dat sinds 2022 invulling geeft aan het voorliggend veld en een belangrijke opdracht heeft om het sociaal fundament te verstevigen, draagt hier ook aan bij. Met Goirle GLANST verbinden en richten we onze inzet voor welzijn, gezondheid, participatie, onderwijs, sport en cultuur in het sociale domein. In deze beleidsregels zetten we de volgende stap in de praktische vertaling van Goirle GLANST naar onze subsidieregels. Dat betekent dat de regels over incidentele activiteiten en toekomstige ‘waarderingssubsidies’ aangepast zijn. We kiezen voor het verder ondersteunen van de activiteiten en inzet van vrijwilligers en burgerinitiatieven, daar waar het bijdraagt aan de maatschappelijke effecten die we in onze dorpen willen bereiken. We doen dit door het goede dat Goirle en Riel kenmerkt te behouden, en door nieuwe initiatieven scherp te toetsen aan hun bijdrage aan dat sociaal fundament. Hiervoor werken we met een afwegingskader afkomstig van het Instituut voor Publieke Waarden. Waar nodig ondersteunen we de nieuwe initiatieven de eerste jaren. In dezelfde periode worden ze bijgestaan om hun activiteiten of initiatief te borgen waardoor de subsidie na twee jaar wordt afgebouwd of helemaal niet meer nodig is. Dat geeft de gemeente ruimte om steeds bij te dragen aan nieuwe ontwikkelingen en ideeën. Bestaande vrijwilligersorganisaties die een ‘waarderingssubsidie’ ontvangen, behouden die in 2023. In samenspraak onderzoeken we hoe zij ook in de toekomst bij blijven dragen aan de te bereiken maatschappelijke effecten. Zo zorgen we voor een zorgvuldige overgang naar de implementatie van deze beleidsregels. De overige subsidies zijn op inhoud gelijk gebleven.
De wettelijke grondslagen en de bevoegdheid waarop dit document 'Beleidsregels bij subsidieverstrekking Sociaal Domein gemeente Goirle' is gebaseerd zijn artikel 149 van de gemeentewet, artikel 4.23 van de Algemene wet bestuursrecht (Awb) en de Algemene Subsidieverordening gemeente Goirle (ASV 2017). De Begripsomschrijvingen uit de ASV 2017 zijn van overeenkomstige toepassing.
In de ASV 2017 wordt de reikwijdte van de bevoegdheden van het college genoemd. Overeenkomstig artikel 2 lid 1 van de ASV 2017 zijn de nadere regels voor de beleidsterreinen, waarop subsidies verstrekt worden, opgenomen in dit document 'Beleidsregels voor subsidieverstrekking Sociaal Domein gemeente Goirle 2023', hierna te noemen: 'Subsidieregels'.
Onze beleidsmatige (kader)nota's geven sturing aan de doelen en activiteiten waarvoor subsidies worden verleend. Hierin wordt op hoofdlijnen de gewenste situaties van doelgroepen, thema's of sectoren in doelen, prestaties en activiteiten beschreven. Goirle GLANST vormt de basis van deze Subsidieregels en is hierin zodanig vertaald dat product- en prestatieafspraken met maatschappelijke instellingen mogelijk zijn en dat de doelen van subsidies worden aangegeven. Onze subsidies richten zich steeds meer op de maatschappelijke effecten die bijdragen aan een Goirle waar het ‘goed toeven is’. De gemeente stelt prestaties en resultaten vast in de subsidieverlening die haalbaar, beïnvloedbaar, toetsbaar en meetbaar zijn, op basis van geformuleerde doelstellingen.
Waar nodig blijven wij met onze gesubsidieerde samenwerkingspartners in gesprek over de resultaten van de activiteiten. Nadere afspraken over prestaties en resultaten en aanvullende voorwaarden en voorschriften kunnen worden vastgelegd in de beschikking.
De doelstellingen uit Goirle GLANST vertalen we als volgt naar deze Subsidieregels:
Het vergroten van de saamhorigheid in de dorpen, waardoor onze inwoners zich verbonden voelen. De speerpunten zijn:
- Stimuleren sport, bewegen en cultuur
- Behoudt van een gezonde en krachtige jeugd
- Investeren in gezond ouder worden
- Erkennen en ondersteunen van (jonge) mantelzorgers
- Inzetten op inclusiviteit en gelijke kansen voor inwoners
Subsidies onderscheiden zich in juridische zin slechts door het feit of het een incidentele dan wel jaarlijkse subsidie betreft. Daarom maken we een tweedeling in type subsidies:
Incidentele subsidies zijn subsidies voor een eenmalige activiteit van een rechtspersoon of een natuurlijke persoon, of een activiteit waarvoor het college slechts voor een van tevoren bepaalde tijd van maximaal 2 keer 1 jaar subsidie wil verlenen. Hieronder vallen:
Verkenningssubsidie: een éénmalige subsidie ten behoeve van de ontwikkelfase om te komen tot een activiteit.
Aanjaagsubsidie: deze subsidie heeft een stimuleringsfunctie voor het uitvoeren van een activiteit en wordt maximaal 2 jaar voor dezelfde activiteit in achtereenvolgende jaren verstrekt. Doelgroep zijn vrijwilligers of vrijwilligersorganisaties.
Incidentele uitvoeringsubsidie: deze subsidie is bedoeld voor de uitvoering van gemeentelijke taken waarvan de uitvoering door professionele organisaties wordt gedaan. Deze subsidie wordt maximaal 2 jaar voor dezelfde activiteit in achtereenvolgende jaren verstrekt.
De jaarlijkse subsidie heeft betrekking op voortdurende activiteiten van een rechtspersoon of een natuurlijke persoon en wordt bij voorkeur voor meerdere jaren verstrekt. Hieronder vallen:
Glans subsidies: deze vorm van subsidie wordt verstrekt aan verenigingen, inwoners- en vrijwilligersorganisaties met als doel bepaalde subsidiabele activiteiten te stimuleren, te behouden en om waardering te tonen voor deze activiteiten[1];
Exploitatiesubsidie: deze subsidie wordt verstrekt aan organisaties die meer kosten voor hun subsidiabele activiteiten maken dan dat ze opleveren, waardoor zij hun exploitatie niet kunnen rondkrijgen.
Meerjarige uitvoeringssubsidie: deze subsidie is bedoeld voor de uitvoering van gemeentelijke taken waarvan de uitvoering geschiedt door professionele organisaties over meerdere jaren.
1.5 Combinatie incidentele en jaarlijkse subsidie
Een ontvanger van een jaarlijkse subsidie kan in hetzelfde jaar in aanmerking komen voor een extra incidentele subsidie als de activiteit of het project waarvoor deze subsidie wordt aangevraagd voldoet aan de volgende voorwaarden:
Om te komen tot een afwegingskader voor een transparante waardering van maatschappelijke initiatieven werken we met de ‘Waardendriehoek’. Deze is ontwikkeld door het Instituut van Publieke Waarden[2] en in het sociaal domein hebben we hier al enkele jaren ervaring mee opgedaan.
Deze driehoek is het kader om maatschappelijke initiatieven te wegen en te beoordelen: daar waar het meer of minder bijdraagt aan een van de pijlers, moet het in voldoende mate gecompenseerd worden in de andere pijlers. De pijlers zijn Rendement (wat levert het op voor onze maatschappij?), Legitimiteit (maakt de inzet van het initiatief een verschil voor de mensen in onze dorpen?) en Betrokkenheid (is er draagvlak voor dit initiatief?).
We zijn ons ervan bewust dat dit niet in alle gevallen een sluitend wiskundig model is. Wel is het een bewezen instrument dat de basis biedt voor een inhoudelijk gesprek over objectieve waarden en waardering. We gaan de toepassing ervan voor de beoordeling van subsidieaanvragen verder ontwikkelen.
Met het vaststellen van de jaarlijkse begroting door de gemeenteraad worden ook de subsidieplafonds vastgesteld. Het bereiken van een (deel)subsidieplafond is reden om een aanvraag te weigeren. Elk plafond of deelplafond is gekoppeld aan een inhoudelijke opgave, waarvoor de raad een budget ter beschikking stelt. Met het vaststellen van plafonds bepaalt de raad de hoofdlijnen van het subsidiebeleid voor wat betreft de hoogte van subsidies, gekoppeld aan de inhoud op hoofdlijnen. Zo wordt in de begroting voor de incidentele subsidies en meerjarige subsidies een vast bedrag per jaar beschikbaar gesteld. Wanneer het totaal aan aanvragen dat in aanmerking komt voor subsidie het subsidieplafond overschrijdt, wordt door burgemeester en wethouders beoordeeld welke activiteit(en) het meest bijdragen aan de realisatie van de doelstellingen en speerpunten van Goirle GLANST. We houden hierbij een richtbedrag per kwartaal aan. Dit is een kwart van het totaalbedrag.
Een subsidie ten laste van een begroting, die nog niet is vastgesteld, wordt verleend onder voorwaarde dat voldoende middelen in de begroting beschikbaar zullen worden gesteld.
1.9 Uitbetaling van de subsidie
In de verleningsbeschikking staat beschreven op welke momenten het (deel)bedrag van de subsidie wordt uitbetaald. Subsidies onder de € 5.000 worden in één keer uitbetaald.
De gemeente Goirle volgt het Rijk in het tegengaan van nodeloze bureaucratie en procedures. In het geval van lage subsidiebedragen, tot maximaal € 5.000 zal er sprake zijn van het samenvallen van verlening en vaststelling met minimale verantwoordingsplicht en aanvraageisen. Glans subsidies aan burgerinitiatieven of vrijwilligersorganisaties worden direct vastgesteld, ongeacht de hoogte van het subsidiebedrag. Er hoeft geen financiële verantwoording te worden overlegd. Wel is het college bevoegd tot steekproefsgewijs controleren van de naleving van de subsidieverplichtingen. Ook vragen we een schriftelijke terugkoppeling van de activiteit en het resultaat of de bereikte effecten ervan. Als de gemeente dit wenst vindt er een voortgangsgesprek plaats. Als het subsidiebedrag hoger is dan € 5.000 dan moet de subsidieontvanger een aanvraag tot vaststelling indienen bij het college. De aanvraag tot vaststelling bevat een inhoudelijk en financieel verslag, waaruit blijkt dat aan de subsidieverplichtingen is voldaan en welke kosten zijn gemaakt. Als de subsidieverlening hoger is dan € 50.000 dan moet de aanvraag tot vaststelling bij het college bestaan uit tenminste een inhoudelijk verslag, een financieel jaarverslag of jaarrekening, een balans van het afgelopen subsidietijdvak met een toelichting daarop, en een subsidieverklaring. In voorkomende gevallen kan het college bepalen dat een samenstellingsverklaring van een accountant bij de jaarrekening wordt overgelegd.
Bovenstaande is niet van toepassing op de Glans subsidies.
Voor de exploitatie- en uitvoeringssubsidies is de loon- en prijscompensatie gekoppeld aan de gewogen prijsmutatie voor de overheidsconsumptie. Deze uitgangspunten en richtlijnen worden in de perspectiefnota verwerkt, maar zijn pas definitief wanneer de raad de begroting heeft vastgesteld. Dit betekent dat er niet ieder jaar zonder meer geïndexeerd wordt.
Organisaties die een jaarlijkse exploitatie- of uitvoeringssubsidie krijgen mogen een (langjarige) algemene reserve hebben. Deze mag maximaal 5% zijn van de verstrekte en te verstrekken subsidie (geconsolideerd). Overschrijding van dit percentage leidt tot verlaging van de subsidie naar rato. Organisatie zijn vrij om voor de realisatie van haar doelstelling(en) andere inkomsten te verwerven. Deze inkomsten en de daaraan gekoppelde uitgaven dienen apart in de jaarrekening zichtbaar gemaakt te worden. Overige reserves dan de algemene reserve mogen alleen met toestemming van de gemeente worden opgevoerd.
Voorzieningen mogen alleen met toestemming van de gemeente worden opgevoerd. De met toestemming van het college gevormde voorzieningen mogen door de structureel gesubsidieerde organisatie slechts worden aangewend voor het doel waarvoor ze zijn gevormd.
1.14 Verplichtingen subsidieontvanger
Naast de in hoofdstuk 6 van de ASV 2017 vermelde verplichtingen over meldingsplicht bij afwijkingen en overige verplichtingen van de subsidieontvanger is het college bevoegd om nadere verplichtingen in de beleidsregels aan te geven. Eventuele nadere verplichtingen staan beschreven onder het kopje 'nadere verplichtingen' in de hoofdstukken van deze subsidieregels.
De Wet Bibob maakt het mogelijk om de achtergrond van een subsidieaanvrager te onderzoeken. Op basis van deze wet is het mogelijk om een subsidieaanvraag te weigeren wanneer er een ernstig gevaar dreigt dat een subsidie wordt misbruikt. Wanneer de Wet Bibob wordt toegepast bij subsidies is vastgelegd in de Beleidsregels voor de toepassing van de Wet Bibob gemeente Goirle. Dit beleid is te raadplegen op www.overheid.nl.
Het college kan in bijzondere gevallen en met uitzondering van de artikelen 1, 2, 3 en 8 in de ASV 2017, een artikel of artikelen van deze beleidsregels buiten toepassing laten of daarvan afwijken, voor zover toepassing - gelet op het belang van de aanvrager of subsidieontvanger - leidt tot schrijnende gevallen. Dit noemen we in juridische termen “onbillijkheid van overwegende aard”. Het van toepassing verklaren van dit artikel wordt gemotiveerd in het besluit.
[1] Voorheen heetten deze subsidies ‘waarderingssubsidies’.
[2] Instituut voor Publieke Waarden - www.Publiekewaarden.nl
Artikel 2 Nadere regels Incidentele subsidies
In dit hoofdstuk worden per type subsidie de nadere regels voor de betreffende subsidie uiteengezet. Dan gaat het om de doelstellingen, doelgroep, criteria en voorwaarden, de kosten die voor subsidie in aanmerking komen en indien van toepassing de subsidietermijn.
Het draagt bij aan minimaal één van de speerpunten uit de visie Goirle GLANST:
- Stimuleren sport, bewegen en cultuur;
- Behoudt van een gezonde en krachtige jeugd;
- Investeren in gezond ouder worden;
- Erkennen en ondersteunen van (jonge) mantelzorgers;
- Inzetten op inclusiviteit en gelijke kansen voor inwoners;
Deze subsidieregeling is van toepassing op activiteiten van vrijwilligers of vrijwilligersorganisaties.
Initiatiefnemer laat per mail aan het college weten wat de opbrengst danwel conclusie is van de verkenningsfase.
Het draagt bij aan minimaal één van de speerpunten uit de visie Goirle GLANST:
-Stimuleren sport, bewegen en cultuur
-Behoudt van een gezonde en krachtige jeugd
-Investeren in gezond ouder worden
-Erkennen en ondersteunen van (jonge) mantelzorgers
-Inzetten op inclusiviteit en gelijke kansen voor inwoners
Deze subsidieregeling is van toepassing op activiteiten van vrijwilligers of vrijwilligersorganisaties.
Alle culturele verenigingen gevestigd in de gemeente Goirle kunnen maximaal één keer per jaar voor de duur van maximaal twee opeenvolgende jaren een aanspraak doen op subsidie als het gaat om een bijdrage in de kosten van openbaar toegankelijke producties. Voor een openbare productie kan een vereniging een bijdrage krijgen in de kosten tot maximaal 50% van de productiekosten tot een maximum van € 1.500. Vereiste is dat de productie wordt opgevoerd in een van de gemeentelijke accommodaties of in de openbare ruimte.
d) Kosten die voor subsidie in aanmerking komen
2.3 Incidentele uitvoeringssubsidies
Het draagt bij aan minimaal één van de speerpunten uit de visie Goirle GLANST:
-Stimuleren sport, bewegen en cultuur
-Behoudt van een gezonde en krachtige jeugd
-Investeren in gezond ouder worden
-Erkennen en ondersteunen van (jonge) mantelzorgers
-Inzetten op inclusiviteit en gelijke kansen voor inwoners
Deze subsidieregeling is van toepassing op gemeentelijke taken waarvan de uitvoering geschiedt door professionele organisaties.
d) Kosten die voor subsidie in aanmerking komen
Artikel 3 Nadere regels Jaarlijkse subsidies
Draagt bij aan minimaal één van de speerpunten uit de visie Goirle GLANST:
-Stimuleren sport, bewegen en cultuur
-Behoudt van een gezonde en krachtige jeugd
-Investeren in gezond ouder worden
-Erkennen en ondersteunen van (jonge) mantelzorgers
-Inzetten op inclusiviteit en gelijke kansen voor inwoners
Deze subsidieregeling is van toepassing op activiteiten van een burgerinitiatief, vrijwilligers of vrijwilligersorganisaties. In de bijlage zijn de initiatieven en vrijwilligersorganisaties opgenomen die in 2023 aanspraak maken op deze subsidie. Daarin staan eventuele nadere voorwaarden genoemd en ook de totstandkoming van het subsidiebedrag.
c) Subsidiecriteria en voorwaarden
Alle culturele verenigingen gevestigd in de gemeente Goirle kunnen maximaal één keer per jaar aanspraak maken op subsidie als het gaat om een bijdrage in de kosten van openbaar toegankelijke producties. Zij moeten hiervoor eerst tweemaal een éénmalige subsidie hebben gekregen. Voor een openbare productie kan een vereniging een bijdrage krijgen in de kosten tot maximaal 50% van de productiekosten tot een maximum van € 1.500 euro. Vereiste is dat de productie wordt opgevoerd in een van de gemeentelijke accommodaties of in de openbare ruimte.
d) Kosten die voor subsidie in aanmerking komen
De toekenning van een Glans subsidie is tot maximaal de einddatum van de visie Goirle Glanst, of zoveel eerder op verzoek van de aanvrager en naar oordeel van het college.
Deze subsidie wordt verstrekt aan organisaties die meer kosten voor hun subsidiabele activiteiten maken dan dat ze opleveren, waardoor zij hun exploitatie niet kunnen rondkrijgen.
3.2.1 Exploitatiesubsidie Cultureel Centrum
Exploitatiesubsidie op basis van deze regeling wordt verstrekt aan Cultureel Centrum Jan van Besouw (Stichting Culturele Accommodaties Goirle: SCAG).
c) Activiteiten die voor subsidie in aanmerking komen
Het subsidieplafond bedraagt voor 2023 € 346.915,35.
Bovenstaand subsidieplafond is de maximaal beschikbare subsidie. Subsidie wordt verleend op basis van een door de gemeente op te stellen aanvraagformulier.
De subsidiebijdrage wordt jaarlijks geïndexeerd conform de indexatie van de gemeentebegroting.
De organisatie dient jaarlijks voor 1 mei een aanvraag in voor de subsidie voor het volgende jaar met een vastgesteld aanvraagformulier. Daarnaast levert de organisatie na afloop van het subsidie jaar voor 1 mei een verantwoording in, in de vorm van een inhoudelijk verslag, een financieel verslag of jaarrekening, balans van het afgelopen subsidietijdvak met een toelichting daarop en een subsidieverklaring. Ook wordt jaarlijks een voortgangsgesprek gevoerd.
3.2.2 Exploitatiesubsidie Wijkcentra
De wijkcentra in de gemeente Goirle vervullen een belangrijke maatschappelijke functie en is een ontmoetingsplaats voor burgers. Er vinden tal van activiteiten plaats vanuit burgerinitiatieven die waardevol zijn in het kader van de doelstellingen Goirle GLANST. De wijkcentra worden gezien als maatschappelijk vastgoed waarin:
De subsidie is bedoeld voor een tegemoetkoming in de exploitatiekosten van de wijkcentra.
Exploitatie subsidie op grond van deze regel wordt verstrekt aan SCAR en SSCCG.
c) Subsidiecriteria en voorwaarden
In 2023 bedraagt de totale subsidiebijdrage voor de wijkcentra € 111.861,33 (onder voorbehoud van vaststelling van de begroting door de gemeenteraad).
Deze wordt als volgt verdeeld:
Bijdrage SCAR € 57.494,30 (exploitatiesubsidie en huur)
Bijdrage Stichting SCC Goirle € 54.367,03 (exploitatiesubsidie en huur)
De subsidiebijdrage wordt jaarlijks geïndexeerd conform de indexatie van de gemeentebegroting.
De organisaties dienen jaarlijks vóór 1 mei een aanvraag in voor de subsidie voor het volgende jaar middels vastgesteld aanvraagformulier.
Daarnaast dienen de organisaties uiterlijk 1 mei een aanvraag tot vaststelling in over het jaar na afloop van het kalenderjaar waarvoor de subsidie is verleend. Het betreft dan verantwoording van de exploitatiesubsidie inclusief huur.
De aanvraag tot vaststelling bevat:
Tevens wordt jaarlijks een voortgangsgesprek gevoerd.
3.3 Meerjarige uitvoeringssubsidie
Deze subsidie is bedoeld voor de uitvoering van gemeentelijke taken waarvan de uitvoering geschiedt door professionele organisaties over meerdere jaren.
3.3.1 Uitvoeringssubsidie Aangepast Sporten / Uniek Sporten
De uitvoeringssubsidie aangepast sporten is gericht op ondersteuningsorganisatie Uniek Sporten.
Uitvoeringssubsidie op grond van deze regeling wordt verstrekt aan het Uniek Sporten Midden-Brabant.
Het subsidieplafond voor 2023 bedraagt € 3.000.
3.3.2 Uitvoeringssubsidie t.b.v. optimale ontwikkeling kinderen
Vanuit het belang van een optimale ontwikkeling van kinderen - de burger van de toekomst - is het bestaan en in stand houden van kindcentra belangrijk. In de kindcentra wordt gewerkt voor alle kinderen (en hun ouders) van nul tot en met twaalf jaar via één pedagogische en educatieve visie. Doorlopende ontwikkelingslijnen, dag arrangementen en kind nabije zorg zijn inherent aan deze voorziening. Kinderen worden in staat gesteld om hun talenten optimaal te ontwikkelen.
In het kindcentrum nemen kinderopvang, peuteropvang en onderwijs op gelijkwaardige basis deel aan de organisatie. Het gemeentebestuur onderkent de betekenis van deze voorziening en stelt hiervoor middelen beschikbaar.
Om deze middelen beschikbaar te hebben, kan in 2023 door het bestuur van de Stichting Kindcentra Goirle een subsidie worden aangevraagd. Vanaf 2024 kan Edu-Ley deze aanvraag indienen.
De volgende doelen uit Goirle GLANST zijn van toepassing:
Algemene doelstellingen betreffende kindcentra zijn:
De uitvoeringssubsidie op grond van deze beleidsregel wordt in 2023 verstrekt aan de Stichting Kindcentra Goirle. In 2024 kan Edu-Ley deze aanvraag indienen (binnen de looptijd van Goirle GLANST).
Het subsidieplafond bedraagt voor 2023 € 47.200. Dit onder voorbehoud van vaststelling van de begroting door de gemeenteraad. Dit bedrag wordt niet geïndexeerd.
Bovenstaand subsidieplafond is de maximaal beschikbare subsidie.
f) Verdeling van het subsidieplafond
Dit bedrag staat in 2023 uitsluitend ter beschikking van de Stichting Kindcentra Goirle. Vanaf 2024 is dit enkel voorbehouden aan Edu-Ley.
De aanvrager dient jaarlijks vóór 1 mei een aanvraag in voor het volgend subsidiejaar. Deze aanvraag wordt ingediend via een vastgesteld aanvraagformulier. Daarnaast levert het bestuur jaarlijks na afloop van het subsidiejaar vóór 1 mei een verantwoording in, in de vorm van een inhoudelijk verslag en een financieel jaaroverzicht van de gemaakte kosten en baten. Indien er sprake is van een positief saldo mag dit bedrag door het stichtingsbestuur worden aangewend voor de algemene reserve met een maximum als bepaald in de ASV 2017. Tevens wordt jaarlijks een voortgangsgesprek gevoerd.
h) Geldigheidsduur beleidsregel
Het subsidieplafond wordt jaarlijks op basis van een begrotingsvoorbehoud vastgesteld door het college van burgemeester en wethouders. Definitieve vaststelling van het subsidieplafond vindt jaarlijks plaats bij de vaststelling van de begroting door de gemeenteraad van Goirle.
3.3.3 Uitvoeringssubsidie gemeentetoeslag voor peuteropvang
Voorwaarden voor de gemeentetoeslag voor de ouders/de verzorgers
De ouders of de verzorgers van een peuter kunnen in aanmerking komen voor de gemeentetoeslag ter bekostiging van peuteropvang als:
6. zij een aanvraagformulier invullen en jaarlijks een inkomensverklaring aanvragen en aan de kinderopvangorganisatie overleggen;
7. het door het college aan de kinderopvangorganisatie verstrekte budget toereikend is.
Procedurebepalingen voor de verstrekking van de gemeentetoeslag voor peuteropvang
De kinderopvangorganisatie toetst of voldaan wordt aan de voorwaarden in artikel 2. De kinderopvangorganisatie besluit uiterlijk binnen 4 weken na ontvangst van de volledige aanvraag. Indien de aanvraag niet volledig is, stelt de kinderopvangorganisatie de aanvrager hiervan binnen 2 weken op de hoogte. De aanvrager heeft vervolgens 2 weken de tijd de ontbrekende gegevens aan te leveren.
De gemeentetoeslag wordt stopgezet in de maand dat de peuter vier jaar wordt of als een tussentijdse wijziging, zoals omschreven in artikel 4, daartoe aanleiding geeft.Indien de peuter na het vierde levensjaar niet direct terecht kan op een basisschool, een speciale school voor basisonderwijs of een speciale school, kan een uitzondering worden gemaakt op het stopzetten van de gemeentetoeslag op de dag dat de peuter vier jaar wordt.
De kinderopvangorganisatie is bevoegd een beslissing te nemen over het al dan niet stopzetten van de gemeentetoeslag als bedoeld in lid 6 van dit artikel. Indien van deze mogelijkheid gebruik wordt gemaakt, dient de kinderopvangorganisatie de rechtmatigheid van deze beslissing aan te tonen via de verantwoording van de bestede middelen als bedoeld in artikel 6, lid 7.
a) de naam en de adresgegevens van de aanvrager;
b) de naam en het adres van de peuteropvang;
c) de wijziging van de peuteropvang aanbieder;
d) de wijziging naar andere en/of het aantal dagdelen;
e) de wijziging als gevolg van deelname van een volgend kind uit hetzelfde gezin aan de peuteropvang als waar de gemeentetoeslag al voor was berekend;
f) de wijziging van het inkomen van de aanvrager en/of diens partner op grond waarvan een andere inkomenscategorie van de tabel kinderopvangtoeslag van de Belastingdienst als bedoeld in artikel 5, lid 2;
g) een wijziging omdat de aanvrager en/of diens partner een kinderopvangtoeslag van de Belastingdienst ontvangt.
Berekening van de gemeentetoeslag
De kinderopvangorganisatie toetst het inkomen van de ouders of de verzorgers en berekent de hoogte van de gemeentetoeslag op basis van de tabel kinderopvangtoeslag van de Belastingdienst (www.toeslagen.nl). Hierbij wordt het maximale uurtarief voor kinderopvang zoals bepaald door vermelde dienst aangehouden.
Aanvraag, toekenning en vaststelling 2023
a) de naam en het BSN-nummer van het kind;
b) de startdatum van de peuteropvang;
c) de einddatum van de peuteropvang;
d) het door de kinderopvangorganisatie gehanteerde uurtarief;
e) het gezamenlijk toetsingsinkomen van het gezin op basis van de inkomenscategorie van de tabel kinderopvangtoeslag van de Belastingdienst;
f) de hoogte van de ouderbijdrage op basis van de in artikel 5, lid 2 genoemde tabel;
g) de hoogte van de gemeentetoeslag.
De kinderopvangorganisatie stuurt uiterlijk 1 december van het voorafgaande kalenderjaar en uiterlijk 1 juni van het kalenderjaar een subsidieaanvraag naar het college voor respectievelijk de 1e helft van het opvolgende kalenderjaar en de 2e helft van het kalenderjaar. Gelijktijdig met de aanvraag voor de 2e helft van het kalenderjaar geeft de kinderopvangorganisatie inzage aan het college over de omvang waarin gebruik is gemaakt van de regeling in de 1e helft van het kalenderjaar.
Uiterlijk 1 mei na afloop van het kalenderjaar verstrekt de kinderopvangorganisatie een overzicht van de feitelijk toegekende gemeentetoeslag op basis van de registratie als genoemd in lid 1 van dit artikel. Aansluitend zal uiterlijk 1 juli de subsidie door het college worden vastgesteld met inachtneming van de verleende voorschotten.
Aanvraag, toekenning en vaststelling 2024 e.v.
Onderstaande procedure geldt voor de peuteropvang locaties die een beroep doen op vermelde regeling.
3.3.4 Uitvoeringssubsidie bibliotheekwerk
Structurele subsidie op grond van deze regeling wordt verstrekt aan de Stichting Bibliotheek Midden-Brabant.
c) Activiteiten die voor subsidie in aanmerking komen
Het subsidieplafond voor 2023 bedraagt € 505.180,48.
e) Kosten die voor subsidie in aanmerking komen
Alle kosten die gemaakt worden om de hierboven omschreven activiteiten en doelstellingen te realiseren komen voor subsidie in aanmerking.
De subsidiebijdrage wordt jaarlijks geïndexeerd conform de indexatie van de gemeentebegroting.
Bovenstaand subsidieplafond is de maximaal beschikbare subsidie. Subsidie wordt verleend op basis van een door de gemeente op te stellen aanvraagformulier en een door de instelling in te dienen aanvraag.
3.3.5 Uitvoeringssubsidie Stichting Tilburgse Voedselbank
De volgende doelen uit Goirle GLANST zijn van toepassing:
De algemene doelstellingen van de Stichting Tilburgse Voedselbank zijn:
De uitvoeringssubsidie wordt verstrekt aan de Stichting Tilburgse Voedselbank t.b.v. het uitgiftepunt in Goirle en het verstrekken van voedselpakketten aan inwoners van de gemeente Goirle.
c) Subsidiecriteria en voorwaarden
De jaarlijkse subsidiebijdrage voor de Stichting Tilburgse Voedselbank bedraagt maximaal € 7.830 (onder voorbehoud van vaststelling van de begroting door de gemeenteraad) en betreft een bijdrage in de begroting. Deze bijdrage neemt af naarmate er minder mensen uit Goirle gebruik maken van de Voedselbank.
De aanvrager dient jaarlijks voor 1 mei een aanvraag in voor de subsidie voor het volgende jaar middels het aanvraagformulier.
Daarnaast leveren de aanvrager na afloop van het subsidiejaar voor 1 mei een verantwoording in, in de vorm van een financieel jaaroverzicht aan van de gemaakte kosten en baten. Indien er een positief saldo is mag de organisatie dit bedrag aanwenden voor de algemene reserve met een maximum als bepaald in de ASV 2017. Tevens wordt jaarlijks een voortgangsgesprek gevoerd.
3.3.6 Uitvoeringssubsidie Stichting Leergeld Goirle en Riel
De volgende doelen uit Goirle GLANST zijn van toepassing:
De algemene doelstellingen van de Stichting Leergeld Goirle en Riel zijn:
Subsidie op grond van deze regeling wordt verstrekt aan Stichting Leergeld Goirle en Riel.
c) Subsidiecriteria en voorwaarden
De middelen worden conform de reguliere werkwijze van stichting Leergeld bestemd. Er vindt een keukentafelgesprek en een inkomenstoets plaats voor een beoordeling van de situatie en gewenste ondersteuning in natura. Hieronder valt vanzelfsprekend ook het zorgvuldig omgaan met privacygevoelige informatie conform de geldende wetgeving.
De subsidiebijdrage bedraagt jaarlijks maximaal € 45.000 (onder voorbehoud van vaststelling van de begroting door de gemeenteraad) en betreft een bijdrage in de begroting.
3.3.7 Uitvoeringssubsidie Slachtofferhulp
De volgende doelen uit Goirle GLANST zijn van toepassing:
Uitvoeringssubsidie op grond van deze regeling wordt verstrekt aan stichting Slachtofferhulp Nederland. De activiteiten waarvoor subsidie wordt verstrekt komen rechtstreeks ten goede aan de bewoners van Goirle die slachtoffer zijn geworden van een misdrijf, ramp of een verkeersongeval.
c) Subsidiecriteria en voorwaarden
d) Kosten die voor subsidie in aanmerking komen
De subsidie dient besteed te worden aan de organisatiekosten en een deel van de hulpverleningskosten ten behoeve van de inwoners van de gemeente Goirle.
De subsidie wordt berekend op basis van het aantal inwoners van de gemeente Goirle met als peildatum 1 januari van het jaar voorafgaand aan het jaar waarin de subsidie wordt gegeven. Het bedrag per inwoner bedraagt € 0,339. Voor 2023 komt dit neer op een bedrag van € 8.120.
De aanvrager dient te beschikken over een eigen vastgestelde meldcode huiselijk geweld en Kindermishandeling.
De initiatieven dienen jaarlijks voor 1 mei een aanvraag in voor de subsidie voor het volgende jaar. Deze aanvraag vindt plaats middels een vastgesteld aanvraagformulier. Op basis hiervan wordt de subsidie verstrekt en direct vastgesteld. Er is geen subsidie verantwoording nodig, wel wordt jaarlijks een voortgangsgesprek gevoerd.
3.3.8 Uitvoeringssubsidie Radar
De volgende doelen uit Goirle GLANST zijn van toepassing:
Uitvoeringssubsidie op grond van deze regeling wordt verstrekt aan Radar. De activiteiten waarvoor subsidie wordt verstrekt komen rechtstreeks ten goede aan de bewoners van Goirle die te maken hebben met een vorm van discriminatie.
c) Subsidiecriteria en voorwaarden
d) Kosten die voor subsidie in aanmerking komen
De subsidie dient besteed te worden aan de organisatiekosten en een deel van de hulpverleningskosten ten behoeve van de inwoners van de gemeente Goirle.
De subsidie wordt berekend op basis van het aantal inwoners van de gemeente Goirle met als peildatum 1 januari van het jaar voorafgaand aan het jaar waarin de subsidie wordt gegeven. Het bedrag per inwoner bedraagt € 0,465. Voor 2023 is dat een bedrag van € 11.153.
De aanvrager dient te beschikken over een eigen vastgestelde meldcode huiselijk geweld en Kindermishandeling.
De initiatieven dienen jaarlijks voor 1 mei een aanvraag in voor de subsidie voor het volgende jaar. Deze aanvraag vindt plaats middels een vastgesteld aanvraagformulier. Op basis hiervan wordt de subsidie verstrekt en direct vastgesteld. Er is geen subsidie verantwoording nodig, wel wordt jaarlijks een voortgangsgesprek gevoerd.
3.3.9 Uitvoeringssubsidie Kiemuur
De volgende doelen uit Goirle GLANST zijn van toepassing:
Uitvoeringssubsidie op grond van deze regeling wordt verstrekt aan RIBW Brabant. De activiteiten waarvoor subsidie wordt verstrekt komen rechtstreeks ten goede aan een ontmoetingsplek voor kwetsbare inwoners van Goirle.
c) Subsidiecriteria en voorwaarden
1. De organisatie biedt een vrij, toegankelijk steunpunt in de wijk, gericht op zelfredzaamheid en eigen kracht van inwoners van de gemeente Goirle.
2. Het Kiemuur zorgt voor een betere binding in de wijk, vroegtijdige (h)erkenning van problemen van inwoners en het daarmee en voorkomen van het ontstaan of het verergeren van psychische problematieken, onrust in de wijk en eenzaamheid.
De subsidiebijdrage in 2023 voor Kiemuur bedraagt maximaal € 23.702 en betreft een bijdrage in de begrote kosten.
De organisatie dient jaarlijks vóór 1 mei een aanvraag in voor de subsidie voor het volgende jaar middels vastgesteld aanvraagformulier.
Daarnaast dient de organisatie uiterlijk 1 mei een aanvraag tot vaststelling in over het jaar na afloop van het kalenderjaar waarvoor de subsidie is verleend. Deze aanvraag tot vaststelling bevat een inhoudelijk en financieel verslag, waaruit blijkt dat aan de subsidieverplichtingen is voldaan en welke kosten hiermee gepaard zijn gegaan. Tevens wordt jaarlijks een voortgangsgesprek gevoerd.
3.3.10 Uitvoeringssubsidie Zilverbrein
De volgende doelen uit Goirle GLANST zijn van toepassing:
Uitvoeringssubsidie op grond van deze regeling wordt verstrekt aan stichting Bibliotheek Midden-Brabant, locatie Goirle.
c) Subsidiecriteria en voorwaarden
De subsidiebijdrage in 2023 voor het Zilverbrein bedraagt maximaal € 1.270 en betreft een bijdrage in de begrote kosten.
De organisatie dient 1 keer per jaar voorafgaand aan de week van het Zilverbrein een aanvraag in voor de subsidie. De subsidie wordt direct vastgesteld. Er is geen subsidie verantwoording nodig.
3.3.11 Uitvoeringssubsidie Meer Bewegen voor Ouderen
Bij gezond ouder worden speelt bewegen een belangrijke rol. Met verantwoord bewegen blijven mensen langer geestelijk en fysiek in conditie, het bevordert het algemeen welzijn en betrokkenen ervaren hun leven daardoor als waardevoller. Meer Bewegen voor Ouderen (MBvO) is erop gericht om bewegen op oudere leeftijd te stimuleren.
De volgende doelen uit Goirle GLANST zijn van toepassing:
Structurele subsidie op grond van deze regeling wordt verstrekt aan KBO Goirle en KBO Seniorenbelang Riel.
c) Subsidiecriteria en voorwaarden
De subsidiebijdrage voor 2023 bedraagt maximaal € 2.000 en betreft een bijdrage in de begroting.
De aanvrager dient jaarlijks voor 1 mei een aanvraag in voor de subsidie voor het volgende jaar middels een aanvraagformulier. Daarnaast levert de aanvrager na afloop van het subsidiejaar voor 1 mei een verantwoording in, in de vorm van een financieel jaaroverzicht van de gemaakte kosten en baten. Indien er een positief saldo is mag de organisatie dit bedrag aanwenden voor de algemene reserve met een maximum als bepaald in de ASV 2017. Tevens wordt jaarlijks een voortgangsgesprek gevoerd.
3.3.12 Uitvoeringssubsidie Formulierenbrigade
De volgende doelen uit Goirle GLANST zijn van toepassing:
Structurele subsidie op grond van deze regeling wordt verstrekt aan stichting de Formulierenbrigade Gemeente Goirle.
c) Subsidiecriteria en voorwaarden
De subsidiebijdrage in 2023 voor de Formulierenbrigade bedraagt maximaal € 3.000 en betreft een bijdrage in de begrote kosten.
De organisatie biedt jaarlijks voor 1 mei een aanvraag in voor de subsidie voor het volgende jaar met een vastgesteld aanvraagformulier.
Daarnaast levert de organisatie na afloop van het subsidie jaar voor 1 mei een verantwoording in, in de vorm van een financieel jaaroverzicht van de gemaakte kosten en baten. Als er een positief saldo is mag de organisatie dit bedrag aanwenden voor de algemene reserve met een maximum als bepaald in de ASV 2017. Ook wordt jaarlijks een voortgangsgesprek gevoerd.
3.3.13 Uitvoeringssubsidie EHBO
De volgende doelen uit Goirle GLANST zijn van toepassing:
Structurele subsidie op grond van deze regeling wordt verstrekt aan EHBO-verenigingen die gevestigd zijn in de gemeente Goirle.
c) Subsidiecriteria en voorwaarden
De subsidiebijdrage in 2022 voor de EHBO verenigingen bedraagt maximaal € 2.270 en betreft een bijdrage in de begroting .
De subsidie wordt als volgt verdeeld:
De organisaties dienen gezamenlijk jaarlijks voor 1 mei een aanvraag in voor de subsidie voor het volgende jaar middels een vastgesteld aanvraagformulier.
Daarnaast leveren de organisaties na afloop van het subsidie jaar voor 1 mei een verantwoording in, in de vorm van een financieel jaaroverzicht van de gemaakte kosten en baten. Indien er een positief saldo is mag de organisatie dit bedrag aanwenden voor de algemene reserve met een maximum als bepaald in de ASV 2017. Ook wordt jaarlijks een voortgangsgesprek gevoerd.
Voor een volledige beschrijving van de procedure ten aanzien van het aanvragen en verantwoorden van subsidies wordt verwezen naar de ASV 2017. Hieronder staat in het kort aangegeven welke procedure van toepassing is per type subsidie.
4.3 Incidentele uitvoeringssubsidie
De aanvraag wordt schriftelijk of digitaal ingediend bij het college met gebruikmaking van het aanvraagformulier met daarin een omschrijving van de activiteiten waar subsidie voor wordt aangevraagd, de doelstellingen en resultaten die daarmee worden nagestreefd, een projectplan van maximaal één A4 en een begroting.
4.6 Meerjarige uitvoeringssubsidie
De verantwoording bestaat uit een inhoudelijk en financieel verslag, een financieel jaarverslag of jaarrekening, een balans van het afgelopen subsidietijdvak met een toelichting daarop, en een subsidieverklaring. In voorkomende gevallen kan het college bepalen dat een samenstellingsverklaring van een accountant bij de jaarrekening wordt overgelegd.
Bijlage 1 Harmonieën en drumbands
De 2 muziekverenigingen spelen in het sociale leven van de gemeente Goirle een belangrijke rol en hebben meerdere functies:
De Glans subsidie die uiting geeft aan de waardering op grond van deze regeling wordt verstrekt aan muziekverenigingen die in de gemeente Goirle gevestigd zijn.
c) Activiteiten die voor subsidie in aanmerking komen
Het subsidieplafond voor 2023 bedraagt € 12.595.
De waarderingssubsidie voor harmonieën en drumbands bestaat uit een vast bedrag per muziekvereniging, te weten:
g) Verdeling van het subsidieplafond
Het subsidieplafond wordt verdeeld over de 2 muziekverenigingen, volgens de lid f genoemde bedragen.
De vereniging dient jaarlijks voor 1 oktober een aanvraag in voor de subsidie voor het volgende jaar. Op basis hiervan wordt de subsidie verstrekt en direct vastgesteld.
Bijlage 2 Scoutingverenigingen
Scoutingverenigingen kunnen in aanmerking komen voor een Glans subsidie gebaseerd op het aantal jeugdleden.
De volgende doelen uit Goirle GLANST van toepassing:
Algemene doelstellingen betreffende Jeugd:
Subsidie op grond van deze regeling wordt verstrekt aan scoutingverenigingen die in de gemeente Goirle gevestigd zijn.
De subsidie wordt berekend op basis van het aantal jeugdleden die deelnemen aan de scoutinggroepen tot en met 18 jaar. Dit dient onderbouwd te worden met een actuele ledenlijst met de geboortedata van de leden.
De berekening is als volgt: - Aantal jeugdleden x € 50.
e) Verdeling van het subsidieplafond
Het subsidieplafond bedraagt in 2023 € 11.059 en wordt verdeeld over alle aanvragen. Als bij de berekening van de subsidies blijkt dat het subsidieplafond wordt overschreden, worden alle subsidies met een percentage verlaagd, totdat het subsidieplafond niet meer wordt overschreden. Een eventueel restant kan worden ingezet voor incidentele projecten.
De vereniging dient jaarlijks voor 1 mei een aanvraag in voor de subsidie voor het volgende jaar. Deze aanvraag vindt plaats middels vastgesteld aanvraagformulier en gaat vergezeld van een actuele lijst met ledenaantallen. Op basis hiervan wordt de subsidie verstrekt en direct vastgesteld. Er is geen subsidie verantwoording nodig, wel wordt jaarlijks een voortgangsgesprek gevoerd.
Bijlage 3 KBO Goirle en Seniorenbelangen Riel (incl. bijdrage voor clientondersteuners, ouderenadviseurs en belasting invulhulp)
De volgende doelen uit Goirle GLANST zijn van toepassing:
Glans subsidie op grond van deze regeling wordt verstrekt aan KBO Goirle en Seniorenbelangen Riel binnen de looptijd van Goirle GLANST.
De subsidiebijdrage voor 2023 bedraagt maximaal € 6.200 en betreft een bijdrage in de begroting. Daarnaast ontvangt de KBO m.i.v. 2018 een bedrag van € 1.000 ten behoeve van opleiding van clientondersteuners, vrijwillige ouderenadviseurs en Belasting invulhulpen. Dit bedrag werd voorheen door de provincie uitgekeerd aan de KBO-afdelingen.
De organisaties dienen gezamenlijk jaarlijks voor 1 mei een aanvraag in voor de subsidie voor het volgende jaar middels een vastgesteld aanvraagformulier. Tevens wordt jaarlijks een voortgangsgesprek gevoerd.
Voor de beleidsregels Jeugdvakantiewerk zijn de volgende doelen uit Goirle GLANST van toepassing:
- Bevorderen maatschappelijke participatie
Algemene doelstellingen betreffende Jeugd
- Jeugdigen groeien gezond en veilig op
- Jeugdigen (en jong volwassenen) kunnen zich optimaal ontplooien
- De activiteiten/voorzieningen zijn toegankelijk voor alle kinderen
Subsidie op grond van deze regeling wordt verstrekt aan Stichting Jeugdvakantiewerk Goirle.
De jaarlijkse subsidiebijdrage bedraagt jaarlijks maximaal € 7.500 en bestaat uit € 5.000 voor de uitvoering en € 2.500 voor de huur van sporthal de Haspel (onder voorbehoud van vaststelling van de begroting door de gemeenteraad) en betreft een bijdrage in de begroting.
De organisatie dient jaarlijks voor 1 mei een aanvraag in voor de subsidie voor het volgende jaar met een vastgesteld aanvraagformulier.
Daarnaast levert de organisatie na afloop van het subsidie jaar voor 1 mei een verantwoording in, in de vorm van een financieel jaaroverzicht aan van de gemaakte kosten en baten.
Indien er een positief saldo is mag de organisatie dit bedrag aanwenden voor de algemene reserve met een maximum als bepaald in de ASV 2017. Tevens wordt jaarlijks een voortgangsgesprek gevoerd.
Bijlage 5 Sportgroep Gehandicapten Goirle
De meerjarige aangepast sporten is gericht op de structurele activiteiten van de Sportgroep Gehandicapten Goirle.
Deelname van mensen met een beperking aan sport- en beweegactiviteiten.
Uitvoeringssubsidie op grond van deze regeling wordt verstrekt aan de Sportgroep Gehandicapten Goirle.
c) Activiteiten die voor subsidie in aanmerking komen
De uitvoeringssubsidie aangepast sporten is gericht op de structurele activiteiten van de Sportgroep Gehandicapten Goirle.
Bijlage 6 Burgerinitiatieven gericht op maatschappelijke ondersteuning
De gemeente Goirle zet in op de versterking van maatschappelijke cohesie door het ondersteunen van burgerinitiatieven. Dit zijn initiatieven die de sociale kwaliteit en cohesie in de samenleving bevorderen en die inwoners optimale kansen bieden om zich te ontwikkelen en te ontplooien, waarbij zij zich op een waardevolle manier kunnen verbinden. De initiatieven bevorderen de participatie en actieve deelname aan de samenleving. Dit zijn: