Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Waalwijk

Beleidsregels oplaadinfrastructuur elektrische voertuigen Waalwijk 2023

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieWaalwijk
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingBeleidsregels oplaadinfrastructuur elektrische voertuigen Waalwijk 2023
CiteertitelBeleidsregels oplaadinfrastructuur elektrische voertuigen Waalwijk 2023
Vastgesteld doorcollege van burgemeester en wethouders
Onderwerpruimtelijke ordening, verkeer en vervoer
Eigen onderwerpBeleidsregels oplaadinfrastructuur elektrische voertuigen Waalwijk 2023

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

  1. artikel 18 van de Wegenverkeerswet 1994
  2. artikel 4:81 van de Algemene wet bestuursrecht
  3. Algemene Plaatselijke Verordening Waalwijk 2022

Regelgeving die op deze regeling is gebaseerd (gedelegeerde regelgeving)

Geen.

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

22-02-2023'nieuwe regeling'

07-02-2023

gmb-2023-76908

2023/005

Tekst van de regeling

Intitulé

Beleidsregels oplaadinfrastructuur elektrische voertuigen Waalwijk 2023

Het college van Waalwijk;

gelet op artikel 2:10 van de Algemene plaatselijke Verordening Waalwijk 2022 (APV), artikel 18 Wegenverkeerswet 1994 en artikel 4:81 van de Algemene wet bestuursrecht;

BESLUIT:

vast te stellen de :

Beleidsregels oplaadinfrastructuur elektrische voertuigen Waalwijk 2023

Hoofdstuk 1. Algemeen
Artikel 1 Begripsbepalingen

In de beleidsregels wordt verstaan onder:

  • a.

    college: het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Waalwijk.

  • b.

    CPO: charge point operator, exploitant en beheerder van oplaadpunten, tevens de aanvrager van de ontheffing voor het plaatsen van een oplaadpunt.

  • c.

    elektrische motorvoertuigen: alle motorvoertuigen die op de openbare weg mogen rijden, geheel of gedeeltelijk op elektriciteit kunnen rijden en voorzien zijn van een stekker om op te laden.

  • d.

    gebruiker:

    • 1.

      een particulier die eigenaar en/of bezitter is van een elektrisch voertuig en woonachtig is in de gemeente Waalwijk;

    • 2.

      een bedrijf en/of organisatie dat/die in de gemeente Waalwijk één of meerdere elektrische deelauto's aanbiedt.

  • e.

    ontheffing: een ontheffing als bedoeld in artikel 2:10 lid 3 van de Algemene plaatselijke verordening.

  • f.

    oplaadinfrastructuur: het geheel van oplaadpunten, aansluitingen op het elektriciteitsnet en andere voorzieningen in de openbare ruimte op of aan de weg bestemd voor het opladen van elektrische voertuigen.

  • g.

    oplaadpunt: een oplaadobject in de openbare ruimte met tenminste één aansluiting en de mogelijkheid voor twee of meer aansluitingen voor het gelijktijdig opladen van elektrische voertuigen, met een totaalvermogen van maximaal 22kW.

  • h.

    parkeerplaats op eigen terrein:

    • 1.

      (een) parkeerplaats(en) op een terrein of in een garage waarover de gebruiker kan beschikken op grond van eigendom, erfpacht, huur of ingebruikgeving; of

    • 2.

      (een) parkeerplaats(en) waarover de gebruikers kan beschikken op een terrein of in een garage waar in het kader van de verleende bouw- of omgevingsvergunning is overeengekomen dat deze is (zijn) bedoeld als parkeergelegenheid voor het gebouw waarvoor de bouw- of omgevingsvergunning is verleend; of

    • 3.

      (een) voormalige parkeerplaats(en) op eigen terrein die door of vanwege de gebruiker een andere bestemming dan die van parkeerplaats heeft gekregen.

  • i.

    plankaart: kaart waarop de locatie(s) als bedoeld in artikel 7, eerste lid van deze beleidsregels zijn opgenomen;

  • j.

    pro-actief plaatsen: het plaatsen van een oplaadpunt in het openbaar gebied op een locatie zoals opgenomen op de plankaart;.

  • k.

    strategisch plaatsen: het plaatsen van een oplaadpunt in het openbaar gebied op een locatie die niet is opgenomen op de plankaart, zonder dat hiervoor een verzoek namens een gebruiker is ingediend door een CPO.

  • l.

    vraaggestuurd plaatsen: het plaatsen van een oplaadpunt in het openbaar gebied op een locatie die niet is opgenomen op de plankaart, naar aanleiding van een namens een gebruiker door een CPO ingediend verzoek daartoe.

Artikel 2 Oplaadinfrastructuur

In de gemeente Waalwijk mogen oplaadpunten op de volgende locaties en in genoemde prioriteitsvolgorde worden geplaatst mits hiervoor de noodzakelijke ontheffingen en toestemmingen zijn verleend:

  • a.

    locaties waarbij zowel het oplaadpunt als de parkeervoorziening op één aaneengesloten eigen terrein zijn gelegen (particulier plaatsen);

  • b.

    openbaar gebied op een locatie zoals opgenomen op de plankaart (pro-actief plaatsen);

  • c.

    openbaar gebied op een locatie die niet is opgenomen op de plankaart naar aanleiding van een verzoek daartoe namens een gebruiker (vraaggestuurd plaatsen);

  • d.

    openbaar gebied op een locatie die niet is opgenomen op de plankaart zonder dat daartoe een verzoek namens een gebruiker is ontvangen (strategisch plaatsen).

Artikel 3 Volgorde besluitvorming
  • 1.

    De ontheffing op grond van artikel 2:10 APV wordt eerst van kracht en kunnen dus pas worden gebruikt nadat het verkeersbesluit tot aanwijzing van de benodigde parkeerplaats(en) onherroepelijk is geworden.

  • 2.

    Gelijktijdig met het nemen en publiceren van het verkeersbesluit tot aanwijzing van de benodigde parkeerplaats(en) wordt ontheffing verleend voor het plaatsen van een oplaadpunt.

Artikel 4 Indieningsvereisten aanvraag
  • 1.

    Een verzoek tot het nemen van een verkeersbesluit, waarbij één of meerdere parkeerplaatsen worden aangewezen als oplaadplaats voor elektrische voertuigen, kan uitsluitend worden ingediend door een CPO.

  • 2.

    Bij een aanvraag van een ontheffing als bedoeld in artikel 7, 8 en 9 van deze beleidsregels, dient een CPO ten minste aan te geven:

  • -

    Het woonadres van de gebruiker

  • -

    Het adres en eventueel overige specificaties van de beoogde locatie van het oplaadpunt

  • -

    Foto’s van het bovenaanzicht en vooraanzicht van de beoogde locatie van het oplaadpunt

Artikel 5 Weigerings- en intrekkingsgronden
  • 1.

    Onverminderd het bepaalde in artikel 2:10 van de APV kan het college een aanvraag voor een ontheffing weigeren, indien:

    • a.

      de aanvraag pro-actief plaatsen, vraaggestuurd plaatsen of strategisch plaatsen wordt ingediend door een ander dan een CPO;

    • b.

      voor de locatie van de aanvraag reeds een ontheffing op grond van artikel 2:10 van de APV is verleend;

  • 2.

    Het college kan een ontheffing intrekken of wijzigen, indien:

    • a.

      ontheffinghouder niet binnen 6 maanden na het verlenen van de ontheffing daarvan gebruik heeft gemaakt. Het college kan in dat geval ook het verkeersbesluit, waarbij de parkeerplaatsen voor het opladen van elektrische voertuigen zijn aangewezen, intrekken;

    • b.

      in de praktijk voor minder dan 2.000 kWh per jaar van het oplaadpunt gebruik wordt gemaakt;

    • c.

      er een wegreconstructie plaatsvindt als gevolg waarvan de aangewezen parkeerplaatsen zullen verdwijnen. In dat geval zal de gemeente samen met de ontheffinghouder bezien of er een alternatieve locatie voor het oplaadpunt met bijbehorende parkeerplaats(en) in de directe nabijheid mogelijk is.

  • 3.

    Het college trekt een ontheffing voor een oplaadpunt van rechtswege in, wanneer het verkeerbesluit waarin de parkeerplaatsen voor het opladen van elektrische voertuigen zijn aangewezen, wordt ingetrokken.

  • 4.

    Indien een ontheffing wordt ingetrokken dient de CPO het oplaadpunt binnen een door het college aan te geven termijn te verwijderen. De hiermee samenhangende kosten zijn voor de rekening van de CPO.

Artikel 6 Privaatrechtelijke toestemming

Met het verkrijgen van een ontheffing verkrijgt de CPO nog geen privaatrechtelijke toestemming voor het gebruik van gemeentegrond. Voor deze privaatrechtelijke toestemming dient de CPO een overeenkomst aan te gaan met de gemeente, tenzij de CPO met de gemeente reeds een raamovereenkomst is aangegaan.

Hoofdstuk 2. Ontheffing plaatsen oplaadpunt
Artikel 7 Pro-actief plaatsen
  • 1.

    Het college bepaalt de locaties waar een of meerdere oplaadpunten in het kader van pro-actief plaatsen mogen worden geplaatst. Deze locatie(s) zijn vastgelegd op de plankaart.

  • 2.

    Het college kan op aanvraag een ontheffing pro-actief plaatsen verlenen.

  • 3.

    Een ontheffing pro-actief plaatsen wordt voor 10 jaar verleend.

  • 4.

    Een aanvraag als bedoeld in dit artikel wordt, indien dit noodzakelijk is, geacht mede in te houden een aanvraag tot het nemen van een verkeersbesluit voor het aanwijzen van een of meerdere benodigde parkeerplaatsen.

Artikel 8 Vraaggestuurd plaatsen
  • 1.

    Het college kan op aanvraag een ontheffing vraaggestuurd plaatsen verlenen.

  • 2.

    Indien een CPO voornemens is een aanvraag vraaggestuurd plaatsen in te dienen, treedt hij hierover eerst in overleg met het college inzake de beoogde locatie. Ten aanzien van dit overleg is het bepaalde in artikel 4 lid 2 van deze beleidsregels van overeenkomstige toepassing.

  • 3.

    Een ontheffing als bedoeld in het eerste lid kan worden verleend indien:

    • a.

      door een gebruiker een concreet verzoek is ingediend bij de CPO;

    • b.

      de gebruiker geen mogelijkheid heeft het/de elektrisch(e) voertuig(en) op eigen terrein te parkeren en te laden;

    • c.

      er geen oplaadpunt aanwezig is of er geen ontheffing voor een oplaadpunt verleend is voor een locatie binnen 150 meter loopafstand van het woonadres van de gebruiker (indien de gebruiker een aanbieder van deelauto’s is, geldt dat binnen het gehele gebied waar de deelauto wordt aangeboden parkeerlocaties moeten zijn waar geen oplaadpunt aanwezig is binnen de aangegeven loopafstand), tenzij het bestaande oplaadpunt onvoldoende restcapaciteit biedt; een oplaadpunt heeft voldoende restcapaciteit indien er nog 1 of meer parkeervakken aanvullend gereserveerd kunnen worden voor het opladen van elektrische voertuigen en/of het verbruik van het oplaadpunt lager is dan gemiddeld 200 kWh/maand;

    • d.

      de locatie van het oplaadpunt is gelegen op maximaal 200 meter loopafstand van het woonadres van de gebruiker (indien de gebruiker een aanbieder van deelauto’s is, geldt dat de locatie van het oplaadpunt is gelegen binnen het gebied waar de deelauto wordt aangeboden);

    • e.

      de locatie op gemeentelijk eigendom is gelegen;

    • f.

      de locatie van het oplaadpunt voldoende vindbaar en zichtbaar is vanaf het hoofdwegennet of directe ontsluitingswegen en het aannemelijk is dat het oplaadpunt op de locatie door meerdere gebruikers wordt gebruikt;

    • g.

      de locatie van het oplaadpunt op maximaal 25 meter van een aansluitmogelijkheid op het laagspanningsnetwerk van de netbeheerder is gelegen;

    • h.

      de locatie van het oplaadpunt niet direct voor een monument, deur of raam van een woning is gelegen;

    • i.

      het oplaadpunt kan worden voorzien van twee of meer aansluitpunten en eventueel op termijn twee of meer parkeerplaatsen kan bedienen;

    • j.

      de parkeerdruk op de locatie van het oplaadpunt de reservering van één parkeervak voor elektrische voertuigen toe laat;

    • k.

      op de locatie een bestaand parkeervak/bestaande parkeervakken aanwezig zijn en na plaatsing van het oplaadpunt een minimale doorloopruimte van 90 cm op het trottoir en de doorgang voor ander verkeer (auto, fiets, voetganger, rolstoel) gewaarborgd blijft;

    • l.

      er geen belemmeringen zijn voor ander straatmeubilair of (openbaar) groen.

  • 4.

    Een ontheffing vraaggestuurd plaatsen wordt voor maximaal 10 jaar verleend.

  • 5.

    Indien het college besluit tot het verlenen van een ontheffing vraaggestuurd plaatsen, wordt met dat besluit de aangewezen locatie geacht te zijn toegevoegd aan de plankaart.

  • 6.

    Een aanvraag als bedoeld in dit artikel wordt, indien dit noodzakelijk is, geacht mede in te houden een aanvraag tot het nemen van een verkeersbesluit voor het aanwijzen van een of meerdere benodigde parkeerplaatsen.

Artikel 9 Aanvraag strategisch plaatsen
  • 1.

    Het college kan een CPO verzoeken om een aanvraag voor een ontheffing strategisch plaatsen in te dienen.

  • 2.

    Het college kan op aanvraag een ontheffing strategisch plaatsen verlenen.

  • 3.

    Een ontheffing strategisch plaatsen wordt voor maximaal 10 jaar verleend.

  • 4.

    Indien het college besluit tot het verlenen van een ontheffing strategisch plaatsen, wordt met dat besluit de aangewezen locatie geacht te zijn toegevoegd aan de plankaart.

  • 5.

    Een aanvraag als bedoeld in dit artikel wordt, indien dit noodzakelijk is, geacht mede in te houden een aanvraag tot het nemen van een verkeersbesluit voor het aanwijzen van een of meerdere benodigde parkeerplaatsen.

Hoofdstuk 3 Overige bepalingen
Artikel 10 Betaald parkeren/ontheffinghouders/blauwe zone

In gebieden waar betaald parkeren of ontheffinghoudersparkeren is ingevoerd of waar een maximale parkeerduur (blauwe zone) of enige andere restrictie geldt, geldt deze restrictie onverminderd ook voor de parkeerplaatsen aangewezen voor het opladen van elektrische voertuigen.

Artikel 11 Inwerkingtreding en citeertitel
  • 1.

    Deze beleidsregels treden in werking op de eerste dag na die van bekendmaking.

  • 2.

    Het ‘Oplaadpuntenbeleid gemeente Waalwijk’, zoals in werking getreden in 2014, komt met de inwerkingtreding van deze beleidsregels te vervallen.

  • 3.

    Deze beleidsregels kunnen worden aangehaald als "Beleidsregels oplaadinfrastructuur elektrische voertuigen Waalwijk 2023".

Aldus vastgesteld in de vergadering van 7 februari 2023.

HET COLLEGE VAN WAALWIJK

Namens deze,

de secretaris, de burgemeester,

Michel Tromp, Sascha C.A.M. Ausems