Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Kampen

Besluit informatiebeheer gemeente Kampen 2023

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieKampen
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingBesluit informatiebeheer gemeente Kampen 2023
CiteertitelBesluit informatiebeheer gemeente Kampen 2023
Vastgesteld doorcollege van burgemeester en wethouders
Onderwerpbestuur en recht
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

Archiefverordening gemeente Kampen 2022

Regelgeving die op deze regeling is gebaseerd (gedelegeerde regelgeving)

Geen

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

22-02-2023nieuwe regeling

07-02-2023

gmb-2023-73016

101827-2021

Tekst van de regeling

Intitulé

Besluit informatiebeheer gemeente Kampen 2023

Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Kampen;

gelezen het voorstel met kenmerk 101827-2021,

gelet op artikel 5 van de Archiefverordening gemeente Kampen 2022,

overwegende dat:

  • in het kader van de uitvoering van gemeentelijke taken archiefbescheiden worden ontvangen, gecreëerd, uitgewisseld en gearchiveerd;

  • deze archiefbescheiden de basis vormen voor de gemeentelijke bedrijfsvoering en risicobeheersing;

  • deze archiefbescheiden van belang kunnen zijn als bewijs van rechten en plichten van de gemeente en van andere partijen of personen;

  • deze archiefbescheiden een basis vormen voor de verantwoording van het handelen van de gemeente en de democratische controle;

  • deze archiefbescheiden van belang kunnen zijn voor de geschiedenis van de gemeente in de ruimste betekenis en als bestanddeel van het cultureel erfgoed,

  • besluit vast te stellen het volgende:

Besluit betreffende de inrichting en uitvoering van het informatiebeheer gemeente Kampen 2023

(Besluit informatiebeheer gemeente Kampen 2023).

 

Hoofdstuk I Algemene bepalingen

Artikel 1 Begripsbepalingen

In dit besluit wordt verstaan onder:

  • -

    archiefbescheiden: de archiefbescheiden als bedoeld in artikel 1, onder c, van de wet;

  • -

    archiefbewaarplaats: de door burgemeester en wethouders voor de blijvende bewaring van archiefbescheiden aangewezen bewaarplaats, als bedoeld in artikel 31 van de wet, waaronder begrepen het e-Depot;

  • -

    archiefruimte: een ruimte, bestemd of aangewezen voor de bewaring van archiefbescheiden in afwachting van hun overbrenging naar de archiefbewaarplaats, als bedoeld in artikel 1, onder e, van de wet;

  • -

    archivaris: de overeenkomstig artikel 32 van de wet aangewezen gemeentearchivaris;

  • -

    authenticeren: het toekennen van één of meer kenmerken (zoals zegels, bindwijze, kleurgebruik, watermerk of steunkleur) aan archiefbescheiden, zodanig dat achteraf kan worden vastgesteld dat het om originele, authentieke archiefbescheiden gaat;

  • -

    authenticiteit van archiefbescheiden: de mate waarin van archiefbescheiden kan worden aangetoond dat: a. ze zijn wat ze beweren te zijn; b. ze zijn gecreëerd of verzonden door de persoon of organisatie die beweert ze te hebben gecreëerd of verzonden; en c. ze op het aangegeven moment zijn gecreëerd of verzonden;

  • -

    beheerder: degene die is belast met het beheer van de archiefbescheiden van de gemeentelijke organen die niet zijn overgebracht naar een archiefbewaarplaats. Dit is de gemeentesecretaris; deze kan dit verder in de organisatie mandateren;

  • -

    collationeren: het met betrekking tot een afschrift vergelijken met de oorspronkelijke tekst;

  • -

    conversie: omzetting of overzetting van gegevens in een ander bestandsformaat, als bedoeld in artikel 1, onder d, van de Archiefregeling;

  • -

    informatie: de archiefbescheiden als bedoeld in artikel 1 onder c van de wet, zijnde het geheel van op een of meer informatiedragers vastgelegde met elkaar samenhangende gegevens, die worden ontvangen of gecreëerd op grond van de taken en of werkprocessen van de gemeente;

  • -

    informatie-architectuur: beschrijving van de inhoudelijke relaties en samenhang tussen toepassingen en gegevensverzamelingen onderling. Zo worden de relaties met informatie en communicatie als bedrijfsmiddelen of productiefactoren van een organisatie inzichtelijk. De informatie-architectuur maakt deel uit van de informatievoorziening binnen een organisatie;

  • -

    informatiebeheer: het geheel aan maatregelen om de archiefbescheiden in duurzame, geordende en toegankelijke staat te brengen en te bewaren gedurende de wettelijk bepaalde termijn, zodanig dat de authenticiteit ervan kan worden aangetoond en de archiefbescheiden volledig, actueel en betrouwbaar, in leesbare en interpreteerbare vorm, beschikbaar kunnen worden gesteld;

  • -

    informatiedrager: Het fysieke medium dat de drager is van informatie, zoals krant, boek, geluidsband, cd, harde schijf of USB-stick;

  • -

    informatiesysteem: een samenhangend geheel van gegevensverzamelingen, en de daarbij behorende personen, procedures, processen en pro¬grammatuur alsmede de voor het informatiesysteem getroffen voorzieningen voor opslag, verwerking en communicatie;

  • -

    integriteit van archiefbescheiden: het gegeven dat vorm, inhoud, structuur en gedrag van archiefbescheiden bij raadpleging gelijk zijn aan de vorm, inhoud, structuur en gedrag op het tijdstip dat ze werden gecreëerd of ontvangen of ontvangen;

  • -

    kwaliteitssysteem: het geheel van mensen, middelen, procedures, en het handelen daarnaar, gericht op het handhaven en verbeteren van de kwaliteit van de gemeentelijke informatiehuishouding en de archieffunctie, en hun inrichting, e.e.a. zoals bedoeld in artikel 16 van de Archiefregeling;

  • -

    migratie: overzetting van gegevens en toepassingsprogrammatuur naar een ander platform, als bedoeld in artikel 1, onder k, van de Archiefregeling;

  • -

    overbrenging: overbrenging van archiefbescheiden naar de archiefbewaarplaats als bedoeld in de artikelen 12 en 13 van de wet;

  • -

    selectielijst: lijst waarin tenminste wordt aangegeven welke archiefbescheiden voor vernietiging in aanmerking komen als bedoeld in artikel 5 van de wet;

  • -

    strategisch informatieoverleg: structureel overleg dat de besluitvorming inzake het archief- en informatiebeheer vanuit de verantwoordelijkheid voor de informatieketen in samenhang voorbereidt;

  • -

    vervanging: het vervangen van archiefbescheiden door reproducties als bedoeld in artikel 7 van de wet;

  • -

    vervreemding: de overdracht van eigendom van archiefbescheiden door de zorgdrager aan een andere zorgdrager of een natuurlijk- of rechtspersoon als bedoeld in artikel 8 van de wet;

  • -

    wet: Archiefwet 1995.

Hoofdstuk II De inrichting en uitvoering van het informatiebeheer

Artikel 2 Strategisch Informatieoverleg

  • 1.

    De gemeentesecretaris stelt een Strategisch Informatieoverleg in.

  • 2.

    Het Strategisch Informatieoverleg dient om beleid en besluitvorming ten aanzien van het informatiebeheer en de verwerving van archiefbescheiden voor te bereiden.

  • 3.

    In het Strategisch Informatieoverleg zijn de hiertoe vereiste vakdisciplines vertegenwoordigd

Artikel 3 Kwaliteitssysteem

  • 1.

    Conform artikel 16 van de Archiefregeling stelt het college een kwaliteitssysteem voor het beheer van de archiefbescheiden vast.

  • 2.

    De gemeentesecretaris hanteert het door het college vastgestelde kwaliteitssysteem en de daarin benoemde uitgangspunten en systemen (applicaties en werkwijzen).

  • 3.

    Het beheer van de archiefbescheiden voldoet aan toetsbare eisen van dit kwaliteitssysteem, waarbij alle van belang zijnde aspecten voor een goed informatiebeheer worden gewaarborgd.

Artikel 4 Documentair Structuurplan

  • 1.

    De gemeentesecretaris draagt er zorg voor dat er een overzicht bestaat van alle aanwezige archiefbescheiden in relatie tot het werk dat wordt gedaan, dit overzicht is het Documentair Structuurplan (DSP).

  • 2.

    Het Documentair Structuurplan bevat een overzicht van de verblijfplaats en toegankelijkheid van de archiefbescheiden gekoppeld aan de werkprocessen.

Artikel 5 Verantwoordelijkheid voor het beheer van de niet overgebrachte archiefbescheiden

  • 1.

    De gemeentesecretaris is belast met het beheer van de archiefbescheiden voor zover deze niet zijn overgebracht naar de archiefbewaarplaats.

  • 2.

    De gemeentesecretaris draagt er zorg voor, dat de onder zijn beheer staande archiefbescheiden in goede, geordende en toegankelijke staat zijn, of worden gebracht, en dat de ordening ervan geschiedt volgens een doelmatige en doeltreffende systematiek, als bedoeld in artikel 18 van de Archiefregeling.

  • 3.

    De gemeentesecretaris draagt er zorg voor dat het informatiebeheer zodanig wordt ingericht dat op grond van de bewijswaarde van archiefbescheiden en informatie te allen tijde de rechtspositie van de gemeente en haar bestuursorganen, andere overheden, personen, bedrijven en andere organisaties kan worden vastgesteld.

  • 4.

    De inrichting van het informatiebeheer omvat tenminste:

    • a.

      de organisatie van het informatiebeheer;

    • b.

      de (onder)mandatering van bevoegdheden aan functionarissen;

    • c.

      het beleggen van verantwoordelijkheden voor de uitvoering van informatiebeheertaken bij functionarissen;

    • d.

      procedures voor het beheer van informatie waardoor de ordening en toegankelijkheid, de authenticatie, de duurzaamheid en de beveiliging van informatie worden gewaarborgd;

    • e.

      het aanwijzen van een archiefruimte, voor zowel analoge als digitale archiefbescheiden;

    • f.

      het opzetten en bijhouden van een systematisch overzicht van de informatie binnen de organisatie op basis en met behulp van een vast te stellen schema van metagegevens, met een beschrijving van die informatie, de vindplaats, de relatie met de werkprocessen waarop zij betrekking heeft, de onderlinge relatie of relaties, de status, de bewaartermijn van de informatie, en de applicaties waarin de informatie wordt beheerd;

    • g.

      het bijhouden van een overzicht van knelpunten en van een plan van aanpak voor het treffen van verbetermaatregelen.

  • 5.

    De gemeentesecretaris zorgt ervoor dat de taken op het gebied van het informatiebeheer in onderlinge samenhang worden uitgevoerd door de daartoe aan te wijzen medewerkers.

  • 6.

    De gemeentesecretaris zorgt voor de nodige informatiebeveiliging, welke mede omvat de nodige procedurele en technische voorzieningen voor het tegengaan van wijziging, verwijdering, kopiëring of vernietiging van archiefbescheiden die daarvoor gezien hun aard en status niet in aanmerking komen.

  • 7.

    De gemeentesecretaris zorgt voor voldoende afscherming van archiefbescheiden zodat enkel degene die ambtelijk zijn belast met behandeling van de betreffende aangelegenheid inzage hebben, ofwel na toestemming van het afdelingshoofd van het betreffende archiefvormend onderdeel.

Artikel 6 Beheer van de niet overgebrachte archiefbescheiden

  • 1.

    Archiefbescheiden worden beheerd in de vorm waarin zij worden ontvangen of gecreëerd. Een verandering in die vorm wordt aangemerkt als vervanging.

  • 2.

    Van archiefbescheiden die worden gecreëerd om te verzenden wordt vóór verzending een kopie gemaakt die wordt geauthenticeerd en door het verantwoordelijke organisatieonderdeel wordt bewaard.

  • 3.

    Archiefbescheiden worden beheerd in overeenstemming met de wettelijk gestelde eisen en de geldende regels en normen van Informatiearchitectuur, Informatiebeveiliging en geheimhouding, duurzame opslag, authenticiteit en integriteit van de archiefbescheiden.

  • 4.

    Voor de beveiliging van archiefbescheiden treft de gemeentesecretaris adequate maatregelen tegen het ongeautoriseerde gebruik, wijzigen, kopiëren, beschikbaar stellen, verwijderen en vernietigen van archiefbescheiden.

Artikel 7 Inlichten archivaris bij voornemen tot wijzigingen

De archivaris ontvangt tijdig mededeling van het voornemen tot:

  • a.

    opheffing, samenvoeging of splitsing van een organisatieonderdeel of overdracht van één of meer taken aan een ander organisatieonderdeel, overheidsorgaan of rechtspersoon;

  • b.

    bouw of verbouwing, inrichting of herinrichting, en ingebruikneming van ruimten die die als archiefruimte moeten dienen;

  • c.

    verandering van de plaats van bewaring van niet overgebrachte archiefbescheiden.

Artikel 8 Positief advies van de archivaris

In het geval de gemeentesecretaris de hierna genoemde handelingen met betrekking tot archiefbescheiden wil uitvoeren, is vooraf positief advies van de archivaris vereist:

  • a.

    ontwerp, vervanging, aanschaf of invoering van een systeem waarmee en/of waarin archiefbescheiden worden beheerd en/of bewaard;

  • b.

    vervanging als bedoeld in artikel 7 van de wet;

  • c.

    vervreemding als bedoeld in artikel 8 van de wet;

  • d.

    bouw of verbouwing, inrichting of herinrichting, en ingebruikneming van ruimten die als archiefruimte moeten dienen;

  • e.

    het maken van uitzonderingen op de bewaartermijnen die zijn voorgeschreven in de geldende selectielijst gemeentelijke archiefbescheiden als bedoeld in artikel 5, eerste lid, onder e, van het Archiefbesluit en overige waarderingsvraagstukken;

  • f.

    migratie en conversie van (digitale) archiefbescheiden;

  • g.

    overbrenging van archiefbescheiden naar de archiefbewaarplaats, waaronder ook wordt verstaan het e-Depot;

  • h.

    aanbrengen van beperkingen op de openbaarheid van archiefbescheiden, alvorens deze worden overgebracht naar de archiefbewaarplaats;

  • i.

    doorvoering van veranderingen in de duurzaamheid van digitale archiefbescheiden.

Hoofdstuk III Selectie en vernietiging c.q. overbrenging van archiefbescheiden

Artikel 9 Verwijdering

Het is niet toegestaan documenten uit informatiebestanden te verwijderen, tenzij ingevolge bij of krachtens de wet gegeven regels.

Artikel 10 Bewaartermijnen van de informatie, selectie en vernietiging

  • 1.

    De gemeentesecretaris zorgt dat van informatie de bewaartermijn wordt vastgelegd overeenkomstig de daarvoor bij of krachtens de wet gegeven voorschriften.

  • 2.

    De gemeentesecretaris zorgt voor het in een zo vroeg mogelijk stadium laten selecteren van archiefbescheiden en informatiebestanden voor bewaring en vernietiging, overeenkomstig de daarvoor bij en krachtens de wet gegeven voorschriften.

  • 3.

    Ingeval van selectie voor vernietiging worden de documenten en informatiebestanden voorzien van een kenmerk, dat de bewaartermijn aangeeft.

  • 4.

    De gemeentesecretaris stelt alvorens tot vernietiging van informatie over te gaan een lijst op van de te vernietigen informatie met inachtneming van de krachtens artikel 5 van de wet vastgestelde selectielijst.

  • 5.

    De lijst van te vernietigen informatie behoeft de goedkeuring van de archivaris. De goedkeuring geldt als een machtiging tot vernietiging.

Artikel 11 Overbrenging

  • 1.

    Indien de gemeentesecretaris op grond van artikel 12 van de wet het voornemen heeft om informatie over te brengen naar de archiefbewaarplaats voert hij daartoe zo spoedig mogelijk overleg met de archivaris.

  • 2.

    Bij overbrenging van archiefbescheiden c.q. informatie als bedoeld in artikel 12 van de wet wordt, in het geval het in een informatiesysteem opgenomen documenten en informatiebestanden betreft, het informatiesysteem, voor zover onmisbaar voor raadpleging, overgebracht.

Hoofdstuk IV De archiefbewaarplaats en de verantwoordelijkheden van de archivaris

Artikel 12 Archiefbewaarplaats

  • 1.

    De in artikel 31 van de wet bedoelde archiefbewaarplaats is de bewaarplaats van het Stadsarchief Kampen aan de Oudestraat 216 C te Kampen.

  • 2.

    In deze archiefbewaarplaats kunnen zich, naast openbare archiefbescheiden, ook archiefbescheiden bevinden met een afwijkend openbaarheidsregime.

Artikel 13 Verantwoordelijkheden van de archivaris

De in de wet en in de Archiefverordening genoemde verantwoordlijkheden van de archivaris ten aanzien van de archiefbewaarplaats omvatten concreet:

  • a.

    de opname en het beheer van de in de archiefbewaarplaats berustende archiefbescheiden en documentaire verzamelingen;

  • b.

    het opstellen van voorschriften ten aanzien van het beheer van archiefbescheiden die zijn overgebracht naar de archiefbewaarplaats dan wel aldaar op andere (rechts)titel zijn opgenomen;

  • c.

    het bijhouden welke archiefbescheiden beperkt openbaar zijn. Hierbij geeft hij aan wanneer, op welke wijze en voor welke termijn beperkingen zijn opgelegd;

  • d.

    het faciliteren van onderzoek in de door hem beheerde archiefbescheiden ten behoeve van gemeentelijke organen of derden. Hij verstrekt daaruit op hun verzoek zo mogelijk gegevens, afbeeldingen, afschriften, uittreksels of bewerkingen, die zo nodig door hem worden gecollationeerd en geauthentiseerd, e.e.a. steeds tegen betaling conform de geldende Legesverordening;

  • e.

    het toewijzen of afwijzen van een verzoek tot raadpleging van beperkt openbare archiefbescheiden;

  • f.

    het stellen van nadere regels omtrent de raadpleging van de archiefbescheiden en het beheer van de ruimten waarin deze ter beschikking worden gesteld;

  • g.

    het uitlenen van archiefbescheiden aan overheidsorganen en particulieren, die archiefbescheiden hebben overgedragen;

  • h.

    het jaarlijks opstellen van een lijst van overgebrachte nieuwe archieven en collecties;

  • i.

    het zelfstandig namens de gemeente opnemen van een particulier archief of collectie, mits het behoud ervan van historisch belang is;

  • j.

    de jaarlijkse verslaglegging over het gevoerde beheer van de archiefwaarplaats.

Hoofdstuk V Slotbepalingen

Artikel 14 Intrekken besluit

Het Besluit Informatiebeheer van de gemeente Kampen 2011 wordt ingetrokken.

Artikel 15 Inwerkingtreding

Dit besluit treedt in werking op de eerste dag na bekendmaking van het besluit.

Artikel 16 Citeertitel

Dit besluit wordt aangehaald als: Besluit informatiebeheer gemeente Kampen 2023.

 

Aldus vastgesteld in de collegevergadering van 7 februari 2023.

Burgemeester en wethouders van de gemeente Kampen,

N.J. Middelbos,

secretaris

S. de Rouwe,

burgemeester

Toelichting

Algemene toelichting

Dit Besluit Informatiebeheer 2023 is gebaseerd op artikel 5 van de Archiefverordening van de gemeente Kampen 2023. Het besluit regelt de ambtelijke verantwoordelijkheid voor het beheer van archiefbescheiden, dus voor het in goede, geordende en toegankelijke staat brengen en bewaren van archiefbescheiden. Het besluit is daarbij zowel van toepassing op digitale archiefbescheiden als op papieren archiefbescheiden.

Artikelsgewijze toelichting

Artikel 1 Begripsbepalingen

Enkele relevante begrippen uit de wet zijn voor de duidelijkheid in deze beheerregeling herhaald. Daarnaast bevat deze beheerregeling enkele begripsbepalingen in aanvulling op de begrippen die al in de wet zijn gedefinieerd.

Artikel 2 Strategisch Informatieoverleg

Het begrip Strategische Informatieoverleg (SIO) is geïntroduceerd in de toelichting op het in 2012 gewijzigde Archiefbesluit 1995. Het begrip is door de VNG, Interprovinciaal Overleg en Unie van Waterschappen in 2015 nader uitgewerkt in de Handleiding Strategisch Informatieoverleg.

Met het SIO wordt in elk overheidsorgaan een structureel overleg gecreëerd waar vraagstukken worden belegd over het functioneren en de kwaliteit van de informatiehuishouding. Het SIO organiseert het beheer van informatie in samenhang, er vindt een ketengerichte belangenafweging in de informatiehuishouding plaats. Het is daarbij zaak dat alle relevante kennis en expertise in het informatiedomein bijeen worden gebracht door besluitvormers, beleidmakers, inhoudelijk deskundigen, ICT-specialisten, archivarissen en documentair informatiespecialisten.

Artikel 3 Kwaliteitssysteem

Elke organisatie stelt kwaliteitseisen aan archieven en aan de informatiehuishouding. Vaak zijn deze indirect en liggen ze niet vast. Met het vertalen van kwaliteitseisen naar toetsbare normen, zoals voorgeschreven door artikel 16 van de Archiefregeling, worden impliciete kwaliteitseisen expliciet gemaakt, en in overeenstemming gebracht met wet- en regelgeving en met de taken en verantwoordelijkheden van de organisatie.

Een kwaliteitssysteem is een continu en systematisch proces van meten, verbeteren en vernieuwen van processen en producten. Een proces van plannen, uitvoeren, controleren en bijsturen. Om dit proces te sturen en om medewerkers te betrekken worden regelmatig audits en of zelfevaluaties gehouden, waarin auditors een uitspraak doen over de kwaliteit en over de realisatie van geplande verbeteringen.

Artikel 4 Documentair Structuurplan (DSP)

In een DSP worden de werkprocessen in kaart gebracht en wordt vastgelegd waar informatie wordt ontvangen, verstuurd en gecreëerd. Daarnaast is het belangrijk om aan te geven waar de informatie zich bevindt. De informatie kan analoog zijn, maar ook in systemen of vakapplicaties zijn opgeslagen, of op schijflocaties of in de cloud staan. Tevens moet helder zijn wie toegang heeft of moet hebben tot deze informatie.

Het Documentair Structuurplan maakt inzichtelijk:

  • a.

    welke werkprocessen de organisatie uitvoert;

  • b.

    welke informatie hiervoor wordt gebruikt;

  • c.

    welke software hiervoor als hulpmiddel dient;

  • d.

    welke afdeling de archiefbescheiden generen;

  • e.

    wanneer de archiefbescheiden kunnen worden vernietigd conform de wettelijke voorschriften; en

  • f.

    hoe het verdere beheer is geregeld.

Het DSP is een instrument om informatie sneller terug te vinden en inzicht te geven in de archieforganisatie, wat ten goede komt aan de bedrijfsvoering en de publieke dienstverlening.

Artikel 5 Verantwoordelijkheid voor het beheer van de niet overgebrachte archiefbescheiden

De gemeentesecretaris is de functionaris die conform artikel 3 lid 1 van het Archiefbesluit 1995 is aangewezen als verantwoordelijke voor de gemeentelijke informatiehuishouding.

Het vierde lid, onder b, betreft een beschrijving van bevoegdheidsverdeling door middel van (onder)mandaten. De (onder)mandatering zelf gebeurt in afzonderlijke besluiten, zoals het Bevoegdhedenbesluit.

Het vierde lid, onder c, betreft verantwoordelijkheden op, bijvoorbeeld, het terrein van postbehandeling, dynamisch en semi-statisch archiefbeheer, archiefvernietiging, overbrenging, en beheer van de archiefruimte.

Het vierde lid, onder d, betreft procedures ten aanzien van postbehandeling, e-mail, archiefvernietiging, beheer van de archiefruimte, conversie, migratie, en informatiebeheer in de samenwerking met andere organisaties (ketensamenwerking).

Het vierde lid, onder f, ziet toe op de noodzaak dat informatie op zaakniveau (dossierniveau) in het systematisch overzicht moet worden opgenomen. In dit systematisch overzicht worden ook alle vakapplicaties, e-mailprogramma’s en overige (bedrijfs)systemen opgenomen waarmee en waarin informatie, ongeacht de vorm, wordt beheerd. Overzichten worden bijgehouden op basis en met behulp van een vast te stellen schema van metagegevens, zoals wordt voorgeschreven in artikel 19 van de Archiefregeling. Ook hulpmiddelen, zoals een documentair structuurplan of een zaaktypencatalogus, kunnen hiertoe worden ingezet.

Het vierde lid, onder g, betreft de essentie van het kwaliteitssysteem zoals bedoeld in artikel 3, in die zin dat uit toetsing van de eisen blijkt in hoeverre daaraan niet wordt voldaan, en welke verbeteringsmaatregelen moeten worden getroffen.

Artikel 6 Beheer van de niet overgebrachte archiefbescheiden

Het eerste lid beoogt te garanderen dat de gemeentelijke archiefbescheiden authentieke dan wel geauthenticeerde informatie omvatten. Informatie kan rechtskracht ontlenen aan het feit dat deze authentiek dan wel geauthenticeerd is en deel uitmaakt van een bepaalde procedure of een bepaald (werk)proces. Originele informatie bezit deze kenmerken van authenticiteit, kopieën in principe niet.

Wanneer informatie op een andere drager wordt overgezet, bijvoorbeeld door een reproductie te maken, met de bedoeling om het origineel te vernietigen en het nieuwe exemplaar de status van origineel te verlenen, is sprake van vervanging.

Het tweede lid beoogt de authenticatie van een kopie van een verzonden document te garanderen, omdat dit de kopie maakt tot formeel archiefexemplaar, ter onderscheiding van willekeurig welke andere vorm waarin een document beschikbaar is.

Voorbeelden van de wettelijke eisen, en andere geldende regels en normen zoals genoemd in het derde lid zijn, naast de Archiefwet 1995, de Wet open overheid, de Algemene verordening gegevensbescherming, de Auteurswet, en NEN-ISO-normen.

Artikel 7 Inlichten archivaris bij voornemen tot wijzigingen

Met 'tijdig' wordt bedoeld zodanig vroeg in het desbetreffende proces dat de archivaris gelet op zijn expertise daadwerkelijk invloed kan uitoefenen.

Artikel 8 Positief advies van archivaris

In dit artikel, onder a, wordt gedoeld op systemen in enge zin: de technische voorzieningen (hard- en software) en de wijze waarop deze worden ingericht, inclusief voorschriften voor onderhoud en gebruik.

In dit artikel, onder i, wordt met duurzaamheid van digitale archiefbescheiden gedoeld op het in de tijd gezien en gedurende de bewaartermijn ervan toegankelijk en bruikbaar houden van digitale informatie.

Artikel 9 Verwijdering

Archiefrechtelijke regels maken verwijdering mogelijk, bijvoorbeeld ingeval vervanging, vernietiging, vervreemding of uitlening plaatsvindt. Zo bepaalt de Algemene verordening gegevensbescherming in welke gevallen persoonsgegevens uit registraties verwijderd dienen te worden. Vervolgens dienen de archiefrechterlijke regels inzake selectie en vernietiging te worden toegepast.

Artikel 10 Bewaartermijnen van de informatie, selectie en vernietiging

De bepaling in lid 2, dat de selectie in een zo vroeg mogelijk stadium dient plaats te vinden, is van algemene strekking maar van specifiek belang ten aanzien van digitale informatiesystemen. Indien in de ontwerpfase daarvan geen rekening wordt gehouden met de selectie-eisen, kan dit leiden tot onherstelbaar verlies van informatie.

Vernietigen zoals genoemd in lid 3, 4 en 5 is het daadwerkelijk teniet doen van de authentieke of geauthentiseerde informatie, zodanig dat de informatie niet meer kan worden gereconstrueerd.

Artikel 11 Overbrenging

Bedoeld overleg is nodig om de daadwerkelijke overbrenging goed te kunnen voorbereiden, hetgeen samenwerking vereist. Informatie dient in goede, geordende en toegankelijke staat te worden overgebracht. Bij overbrenging gaat de verantwoordelijkheid voor het beheer van de informatie over naar de archivaris. Na overbrenging wordt de informatie in principe voor eenieder openbaar en kosteloos te raadplegen. Zo nodig stelt het hoofd van het overbrengende organisatieonderdeel bij overbrenging beperkingen aan de openbaarheid, na advies van de archivaris.

Voor het op lange termijn toegankelijk houden van vooral digitale informatie, zijn naast de gegevens ook de programmatuur, documentatie en apparatuur noodzakelijk. Wanneer dit nodig is, dienen ook deze te worden overgebracht. Van toepassing is ook de Archiefregeling

Artikel 12 Archiefbewaarplaats

Uit artikel 31 van de wet volgt dat het college van burgemeester en wethouders voor de bewaring van de op grond van artikel 12, eerste lid, en artikel 13, eerste lid, over te brengen archiefbescheiden van de gemeentelijke organen een gemeentelijke archiefbewaarplaats aanwijzen.

In artikel 12 van de wet is bepaald dat de zorgdrager de archiefbescheiden die niet voor vernietiging in aanmerking komen en die ouder zijn dan twintig jaar overbrengt naar een archiefbewaarplaats. Deze archiefbescheiden zijn na overbrenging in beginsel openbaar.

Daarnaast is in artikel 13, eerste lid, van de wet bepaald dat de zorgdrager ook archiefbescheiden jonger dan twintig jaar kan overbrengen, wanneer naar het oordeel van de beheerder van de archiefbewaarplaats voldoende aanleiding bestaat hiervoor ruimte beschikbaar te stellen. Deze archiefbescheiden zijn dan evenwel niet openbaar.

Artikel 13 Verantwoordelijkheden van de archivaris

In de artikelen 17 tot en met 20 van de wet is een aantal bevoegdheden en verantwoordelijkheden bij de beheerder van de archiefbewaarplaats belegd. Dit is volgens artikel 32, eerste lid, van de wet de gemeentearchivaris, of als deze niet is aangewezen (automatisch) de gemeentesecretaris.

De bevoegdheden en verantwoordelijkheden betreffen met name beschikbaarstelling voor c.q. afwijzing van raadpleging en uitlening van archiefbescheiden, en het afgeven van afschriften van authentieke akten. Voor de beschikbaarstelling onderhoudt de beheerder van de archiefbewaarplaats een studieruimte en een online-voorziening.

De voorschriften genoemd onder onderdeel b betreffen voorschriften die zich richten op het eigenlijke beheer van de archiefbewaarplaats.

De nadere regels zoals genoemd onder f betreffen bijvoorbeeld de beschikbaarstelling van archiefbescheiden en het gebruik van de informatie hieruit, en een bezoekersreglement voor het gebruik van de studiezaal.

De onder h genoemde lijst wordt idealiter als bijlage bij het jaarlijks verslag gevoegd.