Organisatie | Kampen |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Besluit informatiebeheer gemeente Kampen 2023 |
Citeertitel | Besluit informatiebeheer gemeente Kampen 2023 |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp |
Geen
Archiefverordening gemeente Kampen 2022
Geen
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
22-02-2023 | nieuwe regeling | 07-02-2023 | 101827-2021 |
Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Kampen;
gelezen het voorstel met kenmerk 101827-2021,
gelet op artikel 5 van de Archiefverordening gemeente Kampen 2022,
Besluit betreffende de inrichting en uitvoering van het informatiebeheer gemeente Kampen 2023
Hoofdstuk I Algemene bepalingen
In dit besluit wordt verstaan onder:
authenticiteit van archiefbescheiden: de mate waarin van archiefbescheiden kan worden aangetoond dat: a. ze zijn wat ze beweren te zijn; b. ze zijn gecreëerd of verzonden door de persoon of organisatie die beweert ze te hebben gecreëerd of verzonden; en c. ze op het aangegeven moment zijn gecreëerd of verzonden;
informatie-architectuur: beschrijving van de inhoudelijke relaties en samenhang tussen toepassingen en gegevensverzamelingen onderling. Zo worden de relaties met informatie en communicatie als bedrijfsmiddelen of productiefactoren van een organisatie inzichtelijk. De informatie-architectuur maakt deel uit van de informatievoorziening binnen een organisatie;
informatiebeheer: het geheel aan maatregelen om de archiefbescheiden in duurzame, geordende en toegankelijke staat te brengen en te bewaren gedurende de wettelijk bepaalde termijn, zodanig dat de authenticiteit ervan kan worden aangetoond en de archiefbescheiden volledig, actueel en betrouwbaar, in leesbare en interpreteerbare vorm, beschikbaar kunnen worden gesteld;
Hoofdstuk II De inrichting en uitvoering van het informatiebeheer
Artikel 5 Verantwoordelijkheid voor het beheer van de niet overgebrachte archiefbescheiden
De gemeentesecretaris draagt er zorg voor, dat de onder zijn beheer staande archiefbescheiden in goede, geordende en toegankelijke staat zijn, of worden gebracht, en dat de ordening ervan geschiedt volgens een doelmatige en doeltreffende systematiek, als bedoeld in artikel 18 van de Archiefregeling.
De gemeentesecretaris draagt er zorg voor dat het informatiebeheer zodanig wordt ingericht dat op grond van de bewijswaarde van archiefbescheiden en informatie te allen tijde de rechtspositie van de gemeente en haar bestuursorganen, andere overheden, personen, bedrijven en andere organisaties kan worden vastgesteld.
De inrichting van het informatiebeheer omvat tenminste:
het opzetten en bijhouden van een systematisch overzicht van de informatie binnen de organisatie op basis en met behulp van een vast te stellen schema van metagegevens, met een beschrijving van die informatie, de vindplaats, de relatie met de werkprocessen waarop zij betrekking heeft, de onderlinge relatie of relaties, de status, de bewaartermijn van de informatie, en de applicaties waarin de informatie wordt beheerd;
Artikel 7 Inlichten archivaris bij voornemen tot wijzigingen
De archivaris ontvangt tijdig mededeling van het voornemen tot:
Het is niet toegestaan documenten uit informatiebestanden te verwijderen, tenzij ingevolge bij of krachtens de wet gegeven regels.
Hoofdstuk IV De archiefbewaarplaats en de verantwoordelijkheden van de archivaris
Artikel 13 Verantwoordelijkheden van de archivaris
De in de wet en in de Archiefverordening genoemde verantwoordlijkheden van de archivaris ten aanzien van de archiefbewaarplaats omvatten concreet:
het faciliteren van onderzoek in de door hem beheerde archiefbescheiden ten behoeve van gemeentelijke organen of derden. Hij verstrekt daaruit op hun verzoek zo mogelijk gegevens, afbeeldingen, afschriften, uittreksels of bewerkingen, die zo nodig door hem worden gecollationeerd en geauthentiseerd, e.e.a. steeds tegen betaling conform de geldende Legesverordening;
Aldus vastgesteld in de collegevergadering van 7 februari 2023.
Burgemeester en wethouders van de gemeente Kampen,
N.J. Middelbos,
secretaris
S. de Rouwe,
burgemeester
Dit Besluit Informatiebeheer 2023 is gebaseerd op artikel 5 van de Archiefverordening van de gemeente Kampen 2023. Het besluit regelt de ambtelijke verantwoordelijkheid voor het beheer van archiefbescheiden, dus voor het in goede, geordende en toegankelijke staat brengen en bewaren van archiefbescheiden. Het besluit is daarbij zowel van toepassing op digitale archiefbescheiden als op papieren archiefbescheiden.
Enkele relevante begrippen uit de wet zijn voor de duidelijkheid in deze beheerregeling herhaald. Daarnaast bevat deze beheerregeling enkele begripsbepalingen in aanvulling op de begrippen die al in de wet zijn gedefinieerd.
Artikel 2 Strategisch Informatieoverleg
Het begrip Strategische Informatieoverleg (SIO) is geïntroduceerd in de toelichting op het in 2012 gewijzigde Archiefbesluit 1995. Het begrip is door de VNG, Interprovinciaal Overleg en Unie van Waterschappen in 2015 nader uitgewerkt in de Handleiding Strategisch Informatieoverleg.
Met het SIO wordt in elk overheidsorgaan een structureel overleg gecreëerd waar vraagstukken worden belegd over het functioneren en de kwaliteit van de informatiehuishouding. Het SIO organiseert het beheer van informatie in samenhang, er vindt een ketengerichte belangenafweging in de informatiehuishouding plaats. Het is daarbij zaak dat alle relevante kennis en expertise in het informatiedomein bijeen worden gebracht door besluitvormers, beleidmakers, inhoudelijk deskundigen, ICT-specialisten, archivarissen en documentair informatiespecialisten.
Elke organisatie stelt kwaliteitseisen aan archieven en aan de informatiehuishouding. Vaak zijn deze indirect en liggen ze niet vast. Met het vertalen van kwaliteitseisen naar toetsbare normen, zoals voorgeschreven door artikel 16 van de Archiefregeling, worden impliciete kwaliteitseisen expliciet gemaakt, en in overeenstemming gebracht met wet- en regelgeving en met de taken en verantwoordelijkheden van de organisatie.
Een kwaliteitssysteem is een continu en systematisch proces van meten, verbeteren en vernieuwen van processen en producten. Een proces van plannen, uitvoeren, controleren en bijsturen. Om dit proces te sturen en om medewerkers te betrekken worden regelmatig audits en of zelfevaluaties gehouden, waarin auditors een uitspraak doen over de kwaliteit en over de realisatie van geplande verbeteringen.
Artikel 4 Documentair Structuurplan (DSP)
In een DSP worden de werkprocessen in kaart gebracht en wordt vastgelegd waar informatie wordt ontvangen, verstuurd en gecreëerd. Daarnaast is het belangrijk om aan te geven waar de informatie zich bevindt. De informatie kan analoog zijn, maar ook in systemen of vakapplicaties zijn opgeslagen, of op schijflocaties of in de cloud staan. Tevens moet helder zijn wie toegang heeft of moet hebben tot deze informatie.
Het Documentair Structuurplan maakt inzichtelijk:
Het DSP is een instrument om informatie sneller terug te vinden en inzicht te geven in de archieforganisatie, wat ten goede komt aan de bedrijfsvoering en de publieke dienstverlening.
Artikel 5 Verantwoordelijkheid voor het beheer van de niet overgebrachte archiefbescheiden
De gemeentesecretaris is de functionaris die conform artikel 3 lid 1 van het Archiefbesluit 1995 is aangewezen als verantwoordelijke voor de gemeentelijke informatiehuishouding.
Het vierde lid, onder b, betreft een beschrijving van bevoegdheidsverdeling door middel van (onder)mandaten. De (onder)mandatering zelf gebeurt in afzonderlijke besluiten, zoals het Bevoegdhedenbesluit.
Het vierde lid, onder c, betreft verantwoordelijkheden op, bijvoorbeeld, het terrein van postbehandeling, dynamisch en semi-statisch archiefbeheer, archiefvernietiging, overbrenging, en beheer van de archiefruimte.
Het vierde lid, onder d, betreft procedures ten aanzien van postbehandeling, e-mail, archiefvernietiging, beheer van de archiefruimte, conversie, migratie, en informatiebeheer in de samenwerking met andere organisaties (ketensamenwerking).
Het vierde lid, onder f, ziet toe op de noodzaak dat informatie op zaakniveau (dossierniveau) in het systematisch overzicht moet worden opgenomen. In dit systematisch overzicht worden ook alle vakapplicaties, e-mailprogramma’s en overige (bedrijfs)systemen opgenomen waarmee en waarin informatie, ongeacht de vorm, wordt beheerd. Overzichten worden bijgehouden op basis en met behulp van een vast te stellen schema van metagegevens, zoals wordt voorgeschreven in artikel 19 van de Archiefregeling. Ook hulpmiddelen, zoals een documentair structuurplan of een zaaktypencatalogus, kunnen hiertoe worden ingezet.
Het vierde lid, onder g, betreft de essentie van het kwaliteitssysteem zoals bedoeld in artikel 3, in die zin dat uit toetsing van de eisen blijkt in hoeverre daaraan niet wordt voldaan, en welke verbeteringsmaatregelen moeten worden getroffen.
Artikel 6 Beheer van de niet overgebrachte archiefbescheiden
Het eerste lid beoogt te garanderen dat de gemeentelijke archiefbescheiden authentieke dan wel geauthenticeerde informatie omvatten. Informatie kan rechtskracht ontlenen aan het feit dat deze authentiek dan wel geauthenticeerd is en deel uitmaakt van een bepaalde procedure of een bepaald (werk)proces. Originele informatie bezit deze kenmerken van authenticiteit, kopieën in principe niet.
Wanneer informatie op een andere drager wordt overgezet, bijvoorbeeld door een reproductie te maken, met de bedoeling om het origineel te vernietigen en het nieuwe exemplaar de status van origineel te verlenen, is sprake van vervanging.
Het tweede lid beoogt de authenticatie van een kopie van een verzonden document te garanderen, omdat dit de kopie maakt tot formeel archiefexemplaar, ter onderscheiding van willekeurig welke andere vorm waarin een document beschikbaar is.
Voorbeelden van de wettelijke eisen, en andere geldende regels en normen zoals genoemd in het derde lid zijn, naast de Archiefwet 1995, de Wet open overheid, de Algemene verordening gegevensbescherming, de Auteurswet, en NEN-ISO-normen.
Artikel 7 Inlichten archivaris bij voornemen tot wijzigingen
Met 'tijdig' wordt bedoeld zodanig vroeg in het desbetreffende proces dat de archivaris gelet op zijn expertise daadwerkelijk invloed kan uitoefenen.
Artikel 8 Positief advies van archivaris
In dit artikel, onder a, wordt gedoeld op systemen in enge zin: de technische voorzieningen (hard- en software) en de wijze waarop deze worden ingericht, inclusief voorschriften voor onderhoud en gebruik.
In dit artikel, onder i, wordt met duurzaamheid van digitale archiefbescheiden gedoeld op het in de tijd gezien en gedurende de bewaartermijn ervan toegankelijk en bruikbaar houden van digitale informatie.
Archiefrechtelijke regels maken verwijdering mogelijk, bijvoorbeeld ingeval vervanging, vernietiging, vervreemding of uitlening plaatsvindt. Zo bepaalt de Algemene verordening gegevensbescherming in welke gevallen persoonsgegevens uit registraties verwijderd dienen te worden. Vervolgens dienen de archiefrechterlijke regels inzake selectie en vernietiging te worden toegepast.
Artikel 10 Bewaartermijnen van de informatie, selectie en vernietiging
De bepaling in lid 2, dat de selectie in een zo vroeg mogelijk stadium dient plaats te vinden, is van algemene strekking maar van specifiek belang ten aanzien van digitale informatiesystemen. Indien in de ontwerpfase daarvan geen rekening wordt gehouden met de selectie-eisen, kan dit leiden tot onherstelbaar verlies van informatie.
Vernietigen zoals genoemd in lid 3, 4 en 5 is het daadwerkelijk teniet doen van de authentieke of geauthentiseerde informatie, zodanig dat de informatie niet meer kan worden gereconstrueerd.
Bedoeld overleg is nodig om de daadwerkelijke overbrenging goed te kunnen voorbereiden, hetgeen samenwerking vereist. Informatie dient in goede, geordende en toegankelijke staat te worden overgebracht. Bij overbrenging gaat de verantwoordelijkheid voor het beheer van de informatie over naar de archivaris. Na overbrenging wordt de informatie in principe voor eenieder openbaar en kosteloos te raadplegen. Zo nodig stelt het hoofd van het overbrengende organisatieonderdeel bij overbrenging beperkingen aan de openbaarheid, na advies van de archivaris.
Voor het op lange termijn toegankelijk houden van vooral digitale informatie, zijn naast de gegevens ook de programmatuur, documentatie en apparatuur noodzakelijk. Wanneer dit nodig is, dienen ook deze te worden overgebracht. Van toepassing is ook de Archiefregeling
Artikel 12 Archiefbewaarplaats
Uit artikel 31 van de wet volgt dat het college van burgemeester en wethouders voor de bewaring van de op grond van artikel 12, eerste lid, en artikel 13, eerste lid, over te brengen archiefbescheiden van de gemeentelijke organen een gemeentelijke archiefbewaarplaats aanwijzen.
In artikel 12 van de wet is bepaald dat de zorgdrager de archiefbescheiden die niet voor vernietiging in aanmerking komen en die ouder zijn dan twintig jaar overbrengt naar een archiefbewaarplaats. Deze archiefbescheiden zijn na overbrenging in beginsel openbaar.
Daarnaast is in artikel 13, eerste lid, van de wet bepaald dat de zorgdrager ook archiefbescheiden jonger dan twintig jaar kan overbrengen, wanneer naar het oordeel van de beheerder van de archiefbewaarplaats voldoende aanleiding bestaat hiervoor ruimte beschikbaar te stellen. Deze archiefbescheiden zijn dan evenwel niet openbaar.
Artikel 13 Verantwoordelijkheden van de archivaris
In de artikelen 17 tot en met 20 van de wet is een aantal bevoegdheden en verantwoordelijkheden bij de beheerder van de archiefbewaarplaats belegd. Dit is volgens artikel 32, eerste lid, van de wet de gemeentearchivaris, of als deze niet is aangewezen (automatisch) de gemeentesecretaris.
De bevoegdheden en verantwoordelijkheden betreffen met name beschikbaarstelling voor c.q. afwijzing van raadpleging en uitlening van archiefbescheiden, en het afgeven van afschriften van authentieke akten. Voor de beschikbaarstelling onderhoudt de beheerder van de archiefbewaarplaats een studieruimte en een online-voorziening.
De voorschriften genoemd onder onderdeel b betreffen voorschriften die zich richten op het eigenlijke beheer van de archiefbewaarplaats.
De nadere regels zoals genoemd onder f betreffen bijvoorbeeld de beschikbaarstelling van archiefbescheiden en het gebruik van de informatie hieruit, en een bezoekersreglement voor het gebruik van de studiezaal.
De onder h genoemde lijst wordt idealiter als bijlage bij het jaarlijks verslag gevoegd.