Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
's-Gravenhage

Regeling cliëntenraad sociaal domein Den Haag 2023

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
Organisatie's-Gravenhage
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingRegeling cliëntenraad sociaal domein Den Haag 2023
CiteertitelRegeling cliëntenraad sociaal domein Den Haag 2023
Vastgesteld doorcollege van burgemeester en wethouders
Onderwerpmaatschappelijke zorg en welzijn
Eigen onderwerpRegeling cliëntenraad sociaal domein Den Haag 2023

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

  1. artikel 47 van de Participatiewet
  2. artikel 2.1.3, derde lid, van de Wet maatschappelijke ondersteuning 2015
  3. artikel 2.10 van de Jeugdwet
Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

01-03-2023nieuwe regeling

14-02-2023

gmb-2023-72479

RIS314525 SZW/10471388

Tekst van de regeling

Intitulé

Regeling cliëntenraad sociaal domein Den Haag 2023

 

Toelichting

 

Na de start van de cliëntenraad sociaal domein in 2016 heeft de cliëntenraad zich doorontwikkeld en die ontwikkelingen zijn niet opgenomen in de huidige regeling. Een actualisatie van de regeling is noodzakelijk. De Regeling cliëntenraad sociaal domein 2023 beschrijft hoe de cliëntenraad is georganiseerd met als doel voor de betrokkenen helderheid te scheppen over verantwoordelijkheden en werkwijze.

 

Besluitvorming

 

Het college van burgemeester en wethouders van Den Haag,

 

gelet op:

 

  • -

    artikel 47 van de Participatiewet;

  • -

    artikel 2.1.3, derde lid van de Wet maatschappelijke ondersteuning 2015; en

  • -

    artikel 2.10 van de Jeugdwet;

 

besluit:

 

  • -

    vast te stellen de Regeling cliëntenraad sociaal domein Den Haag 2023:

 

Hoofdstuk 1 Algemene bepalingen

 

Artikel 1.1 Begripsomschrijvingen

In deze regeling wordt verstaan onder:

- agendacommissie:

onderdeel van de cliëntenraad waarin de voorzitters van de deelraden en de brede raad en de ambtelijk secretaris vergaderen;

- ambtelijk secretaris:

ambtenaar die door het college als secretaris aan de cliëntenraad is toegevoegd;

- brede raad:

onderdeel van de cliëntenraad. Een aparte overlegvorm over sociaal domein brede thema’s;

- cliënten:

gebruikers van de in deze regeling genoemde wetten;

- cliëntenraad:

cliëntenraad sociaal domein dat bestaat uit de agendacommissie, de deelraad participatie, de deelraad Wmo, de deelraad jeugd en de brede raad;

- cliëntenparticipatie:

vertegenwoordiging van cliënten of vertegenwoordigers van cliënten in de cliëntenraad;

- college:

het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Den Haag;

- deelraad jeugd:

onderdeel van de cliëntenraad, bestaande uit het platform JONG doet Mee! en de Ouderraad Haaglanden;

- deelraad participatie:

onderdeel van de cliëntenraad. Een aparte overlegvorm over de uitvoering van de participatiewetten;

- deelraad Wmo:

onderdeel van de cliëntenraad. Een aparte overlegvorm over de uitvoering van de Wmo 2015;

- deskundigheids-bevordering:

de deskundigheidsbevordering van de leden van de cliëntenraad. Jaarlijks ontvangt de cliëntenraad een budget om de leden in staat te stellen cursussen, trainingen en workshops te volgen om hun taken te kunnen uitvoeren;

- (extern) advies:

door de cliëntenraad ingewonnen (extern) advies, betaald uit het door het college toegekende budget;

- ouderraad Haaglanden:

onderdeel van de cliëntenraad. Een aparte overlegvorm bestaande uit ouders met kinderen in de jeugdhulp;

- platform JONG doet Mee!:

onderdeel van de cliëntenraad. Een aparte overlegvorm bestaande uit jongeren uit de regio Haaglanden met ervaring op het gebied van jeugdzorg, jeugd Ggz, licht verstandelijke beperking of dakloosheid;

- participatiewetten:

Participatiewet, Besluit bijstandsverlening zelfstandigen, Wet Inkomensvoorziening Oudere en gedeeltelijk Arbeidsongeschikte Werknemers, Wet Inkomensvoorziening Oudere of gedeeltelijk Arbeidsongeschikte gewezen Zelfstandigen, Wet Inburgering, Wet gemeentelijke schuldhulpverlening, Wet Sociale Werkvoorziening en de Wet op de Lijkbezorging;

- regio Haaglanden:

de regio die bestaat uit de gemeenten Den Haag, Zoetermeer, Delft, Rijswijk, Leidschendam Voorburg, Voorschoten (tot 1 jan 2024), Wassenaar, Midden Delfland, Westland, Pijnacker en Nootdorp;

- signaal:

een bundeling van ervaringen van meerdere cliënten betreffende de uitvoering van de wetten binnen het sociale domein;

- sociaal domein:

taken van de gemeente rondom werk, participatie en zelfredzaamheid, zorg en jeugd die uitgevoerd worden op basis van de Wmo, de participatiewetten en de Jeugdwet 2015;

- Wmo:

Wet maatschappelijke ondersteuning 2015.

 

Artikel 1.2Doel van de cliëntenraad

De cliëntenraad waarborgt de belangen van cliënten in de beleidsvoorstellen van het college en de uitvoering hiervan ten aanzien van de participatiewetten, de Wmo 2015 en de Jeugdwet 2015.

 

Artikel 1.3Taken van de cliëntenraad

  • 1.

    De cliëntenraad vertegenwoordigt de belangen van cliënten of cliëntengroepen door:

    a. het college gevraagd en ongevraagd te adviseren over de uitvoering van de in artikel 1.2 genoemde wetten, waaronder over voorstellen met betrekking tot verordeningen, voorgenomen beleid en evaluatie van beleid;

    b. het college gevraagd en ongevraagd te adviseren over knelpunten in de uitvoering van het beleid of van lacunes in het beleid.

  • 2.

    De cliëntenraad is niet bevoegd te adviseren over:

    a. privaatrechtelijke rechtshandelingen die de gemeente als rechtspersoon verricht;

    b. onderwerpen aangaande het werkgeverschap van de gemeente;

    c. onderwerpen die betrekking hebben op individuele cliënten.

 

Artikel 1.4 Domein van de cliëntenraad

Elke deelraad richt zich op de volgende afgebakende terreinen:

  • a. de deelraad participatie adviseert en signaleert over de uitvoering van de participatiewetten;

    b. de deelraad Wmo adviseert en signaleert over de uitvoering van de Wmo 2015;

    c. de deelraad jeugd adviseert en signaleert over de uitvoering van de Jeugdwet 2015;

    d. de brede raad adviseert en signaleert over (uitvoering van) beleid dat meer dan één raad betreft. De brede raad zal onderwerpen die reeds in een raad zijn besproken, in beginsel niet aan de orde stellen.

 

Hoofdstuk 2 Vereisten voor deelname aan de cliëntenraad

 

Artikel 2.1 Selectie van organisaties die vertegenwoordigd zijn in de cliëntenraad

  • 1.

    Het college stelt, op advies van de voorzitters van de cliëntenraad, minimaal eens per drie jaar een lijst vast van organisaties die de belangen van cliënten in Den Haag kunnen behartigen.

  • 2.

    Bij het opstellen van de lijst hanteert het college selectiecriteria, waarbij de op de lijst geplaatste organisaties:

    a. op basis van hun doelstelling en werkwijze betrokken zijn bij de belangen van Haagse inwoners die gebruik maken van de in artikel 1.2 genoemde wetten;

    b. iemand kunnen afvaardigen die aan functievereisten voor de leden voldoet zoals opgenomen in artikel 3.2;

    c. representatief zijn voor tenminste een deel van de gebruikers van zoals bedoeld in artikel 1.2;

    d. bereid zijn om een persoon voor te dragen die zelf cliënt is, dan wel een persoon die ervaringsdeskundige is.

  • 3.

    Als meer organisaties eenzelfde cliëntengroep representeren, gaat het college bij de keuze uit van de volgende afwegingen:

    a. belangenorganisaties van cliënten hebben de voorkeur boven andere professionele organisaties, die niet als doelstelling hebben opgenomen om de belangen van cliënten te vertegenwoordigen;

    b. stedelijke of regionaal opererende organisaties hebben de voorkeur boven landelijk opererende organisaties.

  • 4.

    Het college stelt bij separaat besluit de Lijst van deelnemende organisaties aan de cliëntenraad sociaal domein Den Haag 2023 vast.

 

Hoofdstuk 3 Organisatie

 

Artikel 3.1 Taken van de voorzitter van een deelraad of van de brede raad

De voorzitter van een deelraad of van de brede raad:

  • a. leidt als technisch voorzitter zowel de interne vergaderingen van de cliëntenraad en de vergaderingen met het college;

    b. weegt belangen af en laat deze meewegen in een standpunt en een advies;

    c. houdt rekening met gevoeligheden en is diplomatiek;

    d. ziet erop toe dat leden van de cliëntenraad een constructieve bijdrage leveren aan de activiteiten van de cliëntenraad en spreken zo nodig leden hierop aan;

    e. toetst minimaal één keer per drie jaar de representativiteit van organisaties voor cliënten middels een gesprek met de (plaatsvervangend) leden van de cliëntenraad;

    f. toetst jaarlijks de relevantie en grootte van de achterban, de frequentie van de contacten met die achterban, de wijze waarop de organisatie wordt vertegenwoordigd en de vervanging van (plaatsvervangend) leden waarvan de benoemingstermijn zal eindigen;

    g. neemt tijdig stappen voorafgaand aan het beëindigen van een benoeming van een lid of een voorzitter om een nieuw lid of een nieuwe voorzitter te werven.

 

Artikel 3.2 Taken en eisen leden en plaatsvervangende leden

De leden en plaatsvervangende leden van de cliëntenraad:

  • a. vertegenwoordigen een (belangen)organisatie die gezien haar doelstelling en werkwijze betrokken is bij de belangen van de cliënten;

    b. beschikken over voldoende ervaring of kennis van het effect van de uitvoering van de in artikel 1.4, bij de betreffende raad genoemde wetgeving op inwoners van Den Haag;

    c. zijn representatief voor in ieder geval een deel van de cliënten;

    d. kunnen adviseren vanuit het perspectief van cliënten en vanuit overstijgend perspectief;

    e. beschikken over advies- en uitdrukkingsvaardigheid om de belangen van cliënten te kunnen verwoorden en te vertegenwoordigen;

    f. beschikken over een relevante achterban van cliënten en weten deze achterban effectief te gebruiken om signalen te inventariseren;

    g. zijn in staat beleids- en uitvoeringsvoorstellen te beoordelen op de impact voor de cliënten.

 

Artikel 3.3 Taken en eisen leden en plaatsvervangende leden in de brede raad

  • 1.

    De brede raad is samengesteld uit de voorzitters van de andere deelraden en leden die uitsluitend deelnemen aan de brede raad.

  • 2.

    De agendacommissie kan voorstellen doen aan het college om, bij uitzondering, ook andere leden te benoemen.

  • 3.

    De leden en plaatsvervangende leden die zitting nemen in de brede raad voldoen aan de volgende aanvullende eisen:

    a. zij hebben voldoende kennis van alle genoemde beleidsterreinen in artikel 1.2 om hun taken te kunnen uitoefenen, zoals opgenomen in artikel 3.2; en

    b. zij kunnen meedenken over de onderlinge samenhang tussen onderwerpen op deze beleidsterreinen.

 

Artikel 3.4Integriteit en geheimhouding

  • 1.

    Een lid of voorzitter van de cliëntenraad:

a. mag geen lid zijn van de gemeenteraad van Den Haag, van een raadscommissie of van een adviesorgaan van de gemeenteraad van Den Haag;

b. is niet in tijdelijke of vaste dienst bij de gemeente Den Haag.

  • 2.

    Leden en voorzitters vermelden aan de agendacommissie functies genoemd in het eerste lid als hier sprake van is.

  • 3.

    Leden en voorzitters van de cliëntenraad en de ambtelijk secretaris stellen zich integer op door zorgvuldig om te gaan met de bevoegdheden, middelen en informatie waarover zij ten behoeve van hun functies beschikken.

  • 4.

    Leden en voorzitters van de cliëntenraad en de ambtelijk secretaris zijn gehouden aan geheimhouding van wat besproken is binnen de cliëntenraad.

  • 5.

    De leden van de cliëntenraad nemen geen deel aan besprekingen als zij een functioneel, persoonlijk of organisatiebelang hebben bij deze bespreking.

  • 6.

    De leden en voorzitters van de cliëntenraad verspreiden geen stukken die als geheim geclassificeerd zijn.

 

Artikel 3.5 De agendacommissie

De agendacommissie:

  • a. bewaakt de samenhang binnen de cliëntenraad;

    b. bereidt de vergaderingen voor in samenspraak met de ambtelijk secretaris;

    c. bewaakt de taakverdeling tussen de verschillende raden;

    d. legt signalen met betrekking tot knelpunten in het gemeentelijk beleid of in de uitvoering van dat beleid via de ambtelijk secretaris voor aan het college en geleidt reacties daarop door naar de cliëntenraad;

    e. evalueert het functioneren van de cliëntenraad en voert wijzigingen door op basis van deze evaluatie;

    f. adviseert het college over de op te nemen organisaties in de cliëntenraad;

    g. adviseert het college over het aanstellen van een nieuwe voorzitter.

 

Artikel 3.6 Overige werkvormen

De cliëntenraad kan naar eigen inzicht aanvullende werkvormen zoals een werkgroep of een themabijeenkomst opstarten om bepaalde thema’s uit te werken of taken uit te voeren.

 

Artikel 3.7De overlegvergadering

  • 1.

    Tussen het college en de cliëntenraad vindt op de volgende wijze overleg plaats:

    a. de brede raad overlegt minimaal 3 en maximaal 5 keer per jaar met het college;

    b. de deelraden participatie en Wmo overleggen minimaal 5 en maximaal 10 keer per jaar met het college;

    c. de deelraad jeugd houdt via het platform JONG doet Mee! twee maal per jaar een grote bijeenkomst met alle colleges in de regio Haaglanden en overlegt daarnaast indien nodig met de individuele colleges. De ouderraad Haaglanden overlegt maandelijks met het Haagse college.

  • 2.

    Een extra overleg kan op verzoek van zowel de cliëntenraad als het college worden gehouden.

  • 3.

    Deze overleggen zijn niet openbaar.

  • 4.

    Het overleg wordt voorgezeten door een voorzitter van de cliëntenraad.

  • 5.

    Elke organisatie in de cliëntenraad wordt tijdens de overleggen vertegenwoordigd door maximaal één lid of één plaatsvervangend lid.

  • 6.

    In overleg met het college kan afgeweken worden van het vijfde lid.

  • 7.

    In afwijking van het vijfde lid kan een voorzitter van de cliëntenraad meerdere vertegenwoordigers van één organisatie uitnodigen.

 

Hoofdstuk 4 Benoeming, schorsing, ontslag en zittingsduur

 

Artikel 4.1Benoeming van de leden van de deelraden en de brede raad

  • 1.

    De deelraden en de brede raad hebben elk minimaal 6 en maximaal 12 leden en minimaal 6 en maximaal 12 plaatsvervangende leden.

  • 2.

    De deelraad jeugd bestaat uit vertegenwoordigers van het platform JONG doet Mee! en van de ouderraad Haaglanden.

  • 3.

    Het college benoemt de door de geselecteerde organisaties voorgedragen leden en plaatsvervangende leden na een advies van de agendacommissie voor een periode van drie jaar met uitzondering van de leden van het platform JONG doet Mee!.

  • 4.

    De benoeming wordt automatisch met drie jaar verlengd, tenzij de organisatie die het lid heeft voorgedragen een andere kandidaat voordraagt.

  • 5.

    In aanvulling op het vierde lid kan het college, na advies van de voorzitters binnen de cliëntenraad, na de tweede benoemingstermijn van drie jaar, de termijn met maximaal twee maal één jaar verlengen.

 

Artikel 4.2Schorsing en ontslag van de leden van de cliëntenraad

  • 1.

    Een lid van de cliëntenraad kan tussentijds aftreden. Het lid meldt dit schriftelijk een maand voorafgaand aan het aftreden aan een voorzitter van de cliëntenraad en aan het college.

  • 2.

    Op verzoek van de organisatie die het lid voor benoeming heeft voorgedragen kan het college een lid van de cliëntenraad tussentijds gemotiveerd schorsen of ontslaan.

  • 3.

    Het college ontslaat een lid van de cliëntenraad tussentijds als de organisatie niet meer is opgenomen in de lijst die is vastgesteld door het college.

  • 4.

    Het college besluit na drie maanden of de schorsing wordt opgeheven of wordt omgezet in ontslag, na een gemotiveerd advies betreffende het functioneren van het lid door de voorzitter van de betrokken deelraad of brede raad.

 

Artikel 4.3Benoeming, schorsing en ontslag van voorzitters

  • 1.

    Het college benoemt de voorzitter op voordracht van de agendacommissie van de cliëntenraad. Het college kan alleen gemotiveerd van de voordracht afwijken.

  • 2.

    Het college wijst een voorzitter aan en benoemt deze indien de agendacommissie niemand heeft voorgedragen.

  • 3.

    De benoeming tot voorzitter geldt voor een periode van vier jaar.

  • 4.

    Het college kan de zittende voorzitter eenmaal voor een nieuwe periode van vier jaar herbenoemen, na advies van de betrokken deelraad of brede raad.

  • 5.

    Het college kan een voorzitter van de cliëntenraad op zijn verzoek tussentijds ontslaan.

  • 6.

    De voorzitter informeert de betrokken deelraad of brede raad en de agendacommissie.

  • 7.

    Het college kan een voorzitter van de cliëntenraad tussentijds gemotiveerd schorsen of ontslaan, na een verzoek van minimaal tweederde van de leden van de betrokken deelraad of brede raad.

  • 8.

    Het college besluit na drie maanden of de schorsing wordt opgeheven of wordt omgezet in ontslag, na een gemotiveerd advies van minimaal tweederde van de leden van de betrokken deelraad of brede raad.

 

Hoofdstuk 5 Procesregels rondom advisering

 

Artikel 5.1Advisering

  • 1.

    Het college zorgt voor voldoende en tijdige informatieverstrekking zodat de cliëntenraad voldoende informatie heeft om het college te adviseren.

  • 2.

    Het college zal de cliëntenraad tijdig informeren over voorgenomen wijzigingen in het beleid en over nieuw beleid ten aanzien van alle onderwerpen waarover de cliëntenraad bevoegd is te adviseren.

  • 3.

    Indien de cliëntenraad een mondelinge toelichting van het college wenselijk acht, zorgt het college voor een overleg tussen de cliëntenraad en het college.

  • 4.

    De cliëntenraad kan het college verzoeken zich bij advisering te laten ondersteunen door een extern deskundige.

 

Hoofdstuk 6 Faciliteiten

 

Artikel 6.1Ambtelijke ondersteuning

  • 1.

    Het college wijst een ambtelijk secretaris aan die het secretariaat van de overleggen van de cliëntenraad verzorgt.

  • 2.

    Tot de taken van de ambtelijk secretaris behoren onder meer:

    a. het uitnodigen van de cliëntenraad en andere genodigden voor overleggen

    b. in overleg met de agendacommissie het opstellen van een agenda voor de overleggen van de cliëntenraad;

    c. het versturen van vergaderstukken aan de cliëntenraad en andere genodigden bij het overleg;

    d. zorgen voor vergaderfaciliteiten voor de overleggen van de cliëntenraad;

    e. het bijwonen van de vergaderingen, het bijhouden van de presentielijst en het zorgen voor het conceptverslag en een actiepuntenlijst;

    f. stelt op verzoek van de cliëntenraad conceptadviezen op en verzorgt andere correspondentie;

    g. het zo spoedig mogelijk schriftelijk aanbieden van adviezen van de cliëntenraad en andere correspondentie aan het college;

    h. het bewaken van en rapporteren over de voortgang en afhandeling van actiepunten en uitgebrachte adviezen en andere correspondentie;

    i. verstrekt aan de cliëntenraad gepubliceerde, bestuurlijke stukken die het sociale domein betreffen;

    j.ondersteunt bij het opstellen van het jaarverslag;

    k. legt namens de cliëntenraad het eerste contact met cliënten en andere partijen.

 

Artikel 6.2Vergoedingen

  • 1.

    Het college stelt per kalenderjaar een vast bedrag beschikbaar dat voor de cliëntenraad op declaratiebasis bestemd is voor extern advies, deskundigheidsbevordering, de vergoeding als bedoeld in het vierde lid en activiteiten voor het platform JONG doet Mee!.

  • 2.

    In aanvulling op het eerste lid kan de cliëntenraad een gemotiveerd verzoek tot een eenmalige verhoging van dit budget indienen bij het college voor activiteiten die niet passen binnen het in eerste lid bedoelde budget.

  • 3.

    Indien het college het verzoek afwijst informeert het college de cliëntenraad gemotiveerd en zo spoedig mogelijk over dit besluit.

  • 4.

    De Verordening geldelijke vergoedingen aan commissieleden niet zijnde raadsleden is van toepassing voor leden van de cliëntenraad, met uitzondering van leden vanuit het platform voor JONG doet Mee!.

  • 5.

    In aanvulling op het vierde lid worden leden vanuit het platform JONG doet Mee! jaarlijks beloond in de vorm van een training of passende activiteit gericht op educatie of persoonlijke ontwikkeling.

 

Hoofdstuk 7 Verslaglegging

 

Artikel 7.1Verslaglegging

  • 1.

    De cliëntenraad brengt jaarlijks vóór 1 april aan het college verslag uit van de activiteiten en eventuele beleidsaanbevelingen uit het daaraan voorafgaande kalenderjaar.

  • 2.

    Het college zendt dit jaarverslag, voorzien van een reactie, ter kennisneming aan de gemeenteraad.

 

Hoofdstuk 8 Slotbepalingen

 

Artikel 8.1Hardheidsclausule

Het college kan in bijzondere en dringende gevallen een artikel of artikelen van deze regeling buiten toepassing laten of daarvan afwijken voor zover toepassing ervan, gelet op het belang van de belanghebbende, leidt tot onbillijkheid van overwegende aard.

 

Artikel 8.2Wijziging of intrekking van deze regeling

Bij wijziging of intrekking van deze regeling wordt de cliëntenraad door het college gehoord.

 

Artikel 8.3Overgangsrecht

De Regeling Cliëntenraad Sociaal Domein en de deelraden Participatie, Wmo en Jeugd Den Haag 2015 blijft van toepassing op besluiten die zijn genomen voor inwerkingtreding van deze regeling.

 

Artikel 8.4Inwerkingtreding en citeertitel

  • 1.

    Deze regeling treedt in werking op 1 maart 2023.

  • 2.

    Deze regeling wordt aangehaald als: Regeling cliëntenraad sociaal domein Den Haag 2023.

  • 3.

    De Regeling Cliëntenraad Sociaal Domein en de deelraden Participatie, Wmo en Jeugd Den Haag 2015 wordt ingetrokken.

 

Den Haag, 14 februari 2023

Het college van burgemeester en wethouders,

 

de secretaris ,

Ilma Merx

 

de burgemeester,

Jan van Zanen