Organisatie | 's-Gravenhage |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Regeling cliëntenraad sociaal domein Den Haag 2023 |
Citeertitel | Regeling cliëntenraad sociaal domein Den Haag 2023 |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | maatschappelijke zorg en welzijn |
Eigen onderwerp | Regeling cliëntenraad sociaal domein Den Haag 2023 |
Geen
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
01-03-2023 | nieuwe regeling | 14-02-2023 | RIS314525 SZW/10471388 |
Na de start van de cliëntenraad sociaal domein in 2016 heeft de cliëntenraad zich doorontwikkeld en die ontwikkelingen zijn niet opgenomen in de huidige regeling. Een actualisatie van de regeling is noodzakelijk. De Regeling cliëntenraad sociaal domein 2023 beschrijft hoe de cliëntenraad is georganiseerd met als doel voor de betrokkenen helderheid te scheppen over verantwoordelijkheden en werkwijze.
Het college van burgemeester en wethouders van Den Haag,
Hoofdstuk 1 Algemene bepalingen
Artikel 1.1 Begripsomschrijvingen
In deze regeling wordt verstaan onder:
Artikel 1.2Doel van de cliëntenraad
De cliëntenraad waarborgt de belangen van cliënten in de beleidsvoorstellen van het college en de uitvoering hiervan ten aanzien van de participatiewetten, de Wmo 2015 en de Jeugdwet 2015.
Artikel 1.3Taken van de cliëntenraad
De cliëntenraad vertegenwoordigt de belangen van cliënten of cliëntengroepen door:
a. het college gevraagd en ongevraagd te adviseren over de uitvoering van de in artikel 1.2 genoemde wetten, waaronder over voorstellen met betrekking tot verordeningen, voorgenomen beleid en evaluatie van beleid;
b. het college gevraagd en ongevraagd te adviseren over knelpunten in de uitvoering van het beleid of van lacunes in het beleid.
Artikel 1.4 Domein van de cliëntenraad
Elke deelraad richt zich op de volgende afgebakende terreinen:
a. de deelraad participatie adviseert en signaleert over de uitvoering van de participatiewetten;
b. de deelraad Wmo adviseert en signaleert over de uitvoering van de Wmo 2015;
c. de deelraad jeugd adviseert en signaleert over de uitvoering van de Jeugdwet 2015;
d. de brede raad adviseert en signaleert over (uitvoering van) beleid dat meer dan één raad betreft. De brede raad zal onderwerpen die reeds in een raad zijn besproken, in beginsel niet aan de orde stellen.
Hoofdstuk 2 Vereisten voor deelname aan de cliëntenraad
Artikel 2.1 Selectie van organisaties die vertegenwoordigd zijn in de cliëntenraad
Bij het opstellen van de lijst hanteert het college selectiecriteria, waarbij de op de lijst geplaatste organisaties:
a. op basis van hun doelstelling en werkwijze betrokken zijn bij de belangen van Haagse inwoners die gebruik maken van de in artikel 1.2 genoemde wetten;
b. iemand kunnen afvaardigen die aan functievereisten voor de leden voldoet zoals opgenomen in artikel 3.2;
c. representatief zijn voor tenminste een deel van de gebruikers van zoals bedoeld in artikel 1.2;
d. bereid zijn om een persoon voor te dragen die zelf cliënt is, dan wel een persoon die ervaringsdeskundige is.
Als meer organisaties eenzelfde cliëntengroep representeren, gaat het college bij de keuze uit van de volgende afwegingen:
a. belangenorganisaties van cliënten hebben de voorkeur boven andere professionele organisaties, die niet als doelstelling hebben opgenomen om de belangen van cliënten te vertegenwoordigen;
b. stedelijke of regionaal opererende organisaties hebben de voorkeur boven landelijk opererende organisaties.
Artikel 3.1 Taken van de voorzitter van een deelraad of van de brede raad
De voorzitter van een deelraad of van de brede raad:
a. leidt als technisch voorzitter zowel de interne vergaderingen van de cliëntenraad en de vergaderingen met het college;
b. weegt belangen af en laat deze meewegen in een standpunt en een advies;
c. houdt rekening met gevoeligheden en is diplomatiek;
d. ziet erop toe dat leden van de cliëntenraad een constructieve bijdrage leveren aan de activiteiten van de cliëntenraad en spreken zo nodig leden hierop aan;
e. toetst minimaal één keer per drie jaar de representativiteit van organisaties voor cliënten middels een gesprek met de (plaatsvervangend) leden van de cliëntenraad;
f. toetst jaarlijks de relevantie en grootte van de achterban, de frequentie van de contacten met die achterban, de wijze waarop de organisatie wordt vertegenwoordigd en de vervanging van (plaatsvervangend) leden waarvan de benoemingstermijn zal eindigen;
g. neemt tijdig stappen voorafgaand aan het beëindigen van een benoeming van een lid of een voorzitter om een nieuw lid of een nieuwe voorzitter te werven.
Artikel 3.2 Taken en eisen leden en plaatsvervangende leden
De leden en plaatsvervangende leden van de cliëntenraad:
a. vertegenwoordigen een (belangen)organisatie die gezien haar doelstelling en werkwijze betrokken is bij de belangen van de cliënten;
b. beschikken over voldoende ervaring of kennis van het effect van de uitvoering van de in artikel 1.4, bij de betreffende raad genoemde wetgeving op inwoners van Den Haag;
c. zijn representatief voor in ieder geval een deel van de cliënten;
d. kunnen adviseren vanuit het perspectief van cliënten en vanuit overstijgend perspectief;
e. beschikken over advies- en uitdrukkingsvaardigheid om de belangen van cliënten te kunnen verwoorden en te vertegenwoordigen;
f. beschikken over een relevante achterban van cliënten en weten deze achterban effectief te gebruiken om signalen te inventariseren;
g. zijn in staat beleids- en uitvoeringsvoorstellen te beoordelen op de impact voor de cliënten.
Artikel 3.3 Taken en eisen leden en plaatsvervangende leden in de brede raad
De leden en plaatsvervangende leden die zitting nemen in de brede raad voldoen aan de volgende aanvullende eisen:
a. zij hebben voldoende kennis van alle genoemde beleidsterreinen in artikel 1.2 om hun taken te kunnen uitoefenen, zoals opgenomen in artikel 3.2; en
b. zij kunnen meedenken over de onderlinge samenhang tussen onderwerpen op deze beleidsterreinen.
Artikel 3.4Integriteit en geheimhouding
a. mag geen lid zijn van de gemeenteraad van Den Haag, van een raadscommissie of van een adviesorgaan van de gemeenteraad van Den Haag;
b. is niet in tijdelijke of vaste dienst bij de gemeente Den Haag.
Artikel 3.5 De agendacommissie
a. bewaakt de samenhang binnen de cliëntenraad;
b. bereidt de vergaderingen voor in samenspraak met de ambtelijk secretaris;
c. bewaakt de taakverdeling tussen de verschillende raden;
d. legt signalen met betrekking tot knelpunten in het gemeentelijk beleid of in de uitvoering van dat beleid via de ambtelijk secretaris voor aan het college en geleidt reacties daarop door naar de cliëntenraad;
e. evalueert het functioneren van de cliëntenraad en voert wijzigingen door op basis van deze evaluatie;
f. adviseert het college over de op te nemen organisaties in de cliëntenraad;
g. adviseert het college over het aanstellen van een nieuwe voorzitter.
Artikel 3.6 Overige werkvormen
De cliëntenraad kan naar eigen inzicht aanvullende werkvormen zoals een werkgroep of een themabijeenkomst opstarten om bepaalde thema’s uit te werken of taken uit te voeren.
Artikel 3.7De overlegvergadering
Tussen het college en de cliëntenraad vindt op de volgende wijze overleg plaats:
a. de brede raad overlegt minimaal 3 en maximaal 5 keer per jaar met het college;
b. de deelraden participatie en Wmo overleggen minimaal 5 en maximaal 10 keer per jaar met het college;
c. de deelraad jeugd houdt via het platform JONG doet Mee! twee maal per jaar een grote bijeenkomst met alle colleges in de regio Haaglanden en overlegt daarnaast indien nodig met de individuele colleges. De ouderraad Haaglanden overlegt maandelijks met het Haagse college.
Hoofdstuk 4 Benoeming, schorsing, ontslag en zittingsduur
Artikel 4.1Benoeming van de leden van de deelraden en de brede raad
Artikel 4.2Schorsing en ontslag van de leden van de cliëntenraad
Artikel 4.3Benoeming, schorsing en ontslag van voorzitters
Hoofdstuk 5 Procesregels rondom advisering
Artikel 6.1Ambtelijke ondersteuning
Tot de taken van de ambtelijk secretaris behoren onder meer:
a. het uitnodigen van de cliëntenraad en andere genodigden voor overleggen
b. in overleg met de agendacommissie het opstellen van een agenda voor de overleggen van de cliëntenraad;
c. het versturen van vergaderstukken aan de cliëntenraad en andere genodigden bij het overleg;
d. zorgen voor vergaderfaciliteiten voor de overleggen van de cliëntenraad;
e. het bijwonen van de vergaderingen, het bijhouden van de presentielijst en het zorgen voor het conceptverslag en een actiepuntenlijst;
f. stelt op verzoek van de cliëntenraad conceptadviezen op en verzorgt andere correspondentie;
g. het zo spoedig mogelijk schriftelijk aanbieden van adviezen van de cliëntenraad en andere correspondentie aan het college;
h. het bewaken van en rapporteren over de voortgang en afhandeling van actiepunten en uitgebrachte adviezen en andere correspondentie;
i. verstrekt aan de cliëntenraad gepubliceerde, bestuurlijke stukken die het sociale domein betreffen;
j.ondersteunt bij het opstellen van het jaarverslag;
k. legt namens de cliëntenraad het eerste contact met cliënten en andere partijen.
Het college kan in bijzondere en dringende gevallen een artikel of artikelen van deze regeling buiten toepassing laten of daarvan afwijken voor zover toepassing ervan, gelet op het belang van de belanghebbende, leidt tot onbillijkheid van overwegende aard.
Artikel 8.2Wijziging of intrekking van deze regeling
Bij wijziging of intrekking van deze regeling wordt de cliëntenraad door het college gehoord.
De Regeling Cliëntenraad Sociaal Domein en de deelraden Participatie, Wmo en Jeugd Den Haag 2015 blijft van toepassing op besluiten die zijn genomen voor inwerkingtreding van deze regeling.
Artikel 8.4Inwerkingtreding en citeertitel