Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Maastricht

Algemeen Reglement Burgerbegroting Maastricht 2023

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieMaastricht
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingAlgemeen Reglement Burgerbegroting Maastricht 2023
CiteertitelAlgemeen Reglement Burgerbegroting Maastricht 2023
Vastgesteld doorcollege van burgemeester en wethouders
Onderwerpfinanciën en economie
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Deze regeling vervangt het Algemeen Reglement Burgerbegroting Maastricht 2021.

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

artikel 156, eerste lid, van de Gemeentewet

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

18-02-2023nieuwe regeling

07-02-2023

gmb-2023-71043

Tekst van de regeling

Intitulé

Algemeen Reglement Burgerbegroting Maastricht 2023

Het college van burgemeester en wethouders van gemeente Maastricht,

 

Gelezen het voorstel van organisatieonderdeel Beleid en Ontwikkeling Ruimte ; 2023.00732;

 

gelet op artikel 156, eerste lid, van de Gemeentewet,

 

gelet op het besluit van de raad d.d. 17 december 2019, waarbij de bevoegdheid tot het vaststellen van de criteria voor de projecten van de burgerbegroting aan het college is gedelegeerd,

 

gelet op het besluit van de raad d.d. 8 november 2022, waarbij er extra budget beschikbaar gesteld is voor het vervolg van de Burgerbegroting Maastricht,

 

besluit het volgende reglement vast te stellen:

 

Algemeen Reglement Burgerbegroting Maastricht 2023

 

Het burgerbegrotingproces

 

Artikel 1 – Definities en begrippen

  • 1.

    Consensus: een mening of visie die een groep mensen in overeenstemming bereikt, nadat ze samen met elkaar hebben gediscussieerd, standpunten hebben uitgewisseld en gemeenschappelijk hebben gereflecteerd.

  • 2.

    Initiatiefnemers: natuurlijke personen (ongeacht leeftijd of woonplaats) of rechtspersonen (bijvoorbeeld verenigingen, stichtingen) die een projectvoorstel indienen conform de criteria zoals gesteld in artikel 6 van dit reglement.

  • 3.

    Middelen: het bedrag dat beschikbaar is gesteld voor de uitvoer en onderhoud van de projecten zoals gesteld in artikel 2 lid 1 van dit reglement.

  • 4.

    Bijeenkomst: een in beginsel fysieke samenkomst, desgewenst kan dit ook digitaal plaatsvinden.

  • 5.

    Burgerbegrotingthema’s: een lijst met thema’s, die gebaseerd is op thema’s uit de Stadsvisie 2024 van de Gemeente Maastricht, zoals opgenomen in de gepubliceerde themalijst.

  • 6.

    Website: de website van de Burgerbegroting Maastricht.

Artikel 2 – Algemene bepalingen

  • 1.

    Eenmalig worden middelen beschikbaar gesteld voor de uitvoering van de in ronde 4 gekozen projecten van de Burgerbegroting, zoals genoemd in artikel 8. Dit bedrag wordt op een later moment vastgesteld door het college en bekend gemaakt via de website.

  • 2.

    Het burgerbegrotingproces (rondes) bedraagt van begin tot eind maximaal één jaar. Projecten dienen uitgevoerd te worden voor het einde van het daaropvolgende kalenderjaar.

  • 3.

    Deelname aan de bijeenkomsten bedoeld in de artikelen 3 ,4, 6, 7 en 8 is uitsluitend voorbehouden aan burgers, niet zijnde college, raadsleden en (burger)raadsleden, ongeacht hun leeftijd of woonplaats.

  • 4.

    Van dit reglement kan bij onvoorziene omstandigheden en indien dit noodzakelijk is voor de uitvoering van de Burgerbegroting, door het college van burgemeester en wethouders worden afgeweken.

Artikel 3 – Vaststelling van de thema’s (ronde 1)

  • 1.

    Gedurende een nader te noemen tijdvak (bekend gemaakt via de website) organiseert team Burgerbegroting vier startbijeenkomsten voor ronde 1 en nodigt hiervoor actief uit.

  • 2.

    Op basis van een lijst met burgerbegrotingthema’s, die gebaseerd is op thema’s uit de Omgevingsvisie 2040 van de Gemeente Maastricht, bepalen deelnemers bij consensus voor welke tien burgerbegrotingthema’s dit jaar projecten worden ingediend. Hiervoor worden de deelnemers in groepen opgedeeld waarbij de deeluitslag van één bijeenkomst wordt bepaald op een gemiddelde van alle groepen.

  • 3.

    Op basis van de deeluitslagen van de vier startbijeenkomsten van ronde 1 wordt de einduitslag van ronde 1 bepaald. De tien burgerbegrotingthema’s met de meeste stemmen vormen de einduitslag van ronde 1.

  • 4.

    Aan het einde van de laatste startbijeenkomst van ronde 1 worden de tien burgerbegrotingthema’s bekend gemaakt en gepubliceerd op de website van de burgerbegroting.

Artikel 4 – Toewijzing van middelen (ronde 2)

  • 1.

    Gedurende een nog nader te noemen tijdvak (bekend gemaakt via de website) organiseert team Burgerbegroting twee vervolgbijeenkomsten voor ronde 2 en nodigt hiervoor actief uit.

  • 2.

    Per vervolgbijeenkomst verdelen de deelnemers bij consensus de middelen over de tien gekozen burgerbegrotingthema’s. Hiervoor worden de deelnemers per vervolgbijeenkomst in groepen opgedeeld waarbij de deeluitslagen van de twee vervolgbijeenkomsten wordt bepaald op een gemiddelde van alle groepen.

  • 3.

    Op basis van de deeluitslagen van de twee vervolgbijeenkomsten voor ronde 2 wordt de einduitslag van ronde 2 bepaald. De verdeling van de middelen vormt de einduitslag van ronde 2.

  • 4.

    Aan het einde van de laatste vervolgbijeenkomst van ronde 2 wordt de verdeling van de middelen bekend gemaakt en gepubliceerd op de website van de burgerbegroting.

Artikel 5 – Indienen van projecten (ronde 3)

  • 1.

    Gedurende een nog nader te bepalen tijdvak (bekend gemaakt via de website) kunnen initiatiefnemers conform de projectcriteria zoals genoemd in artikel 6, via een vast indieningsformulier online projecten indienen via de website van de Burgerbegroting voor een mogelijke bijdrage uit de verdeling van de middelen die tijdens ronde 2 zijn vastgesteld.

  • 2.

    Initiatiefnemers van ingediende projecten kunnen gedurende een nog nader te bepalen tijdvak (bekend gemaakt via de website) aanspraak maken op ambtelijk advies met betrekking tot de haalbaarheid en uitvoerbaarheid van hun projectvoorstel. Het ambtelijk advies wordt bekend gemaakt aan initiatiefnemers.

  • 3.

    Na afloop van het tijdvak zoals bedoeld in artikel 5 lid 2 toetst het college onder meer of de ingediende projecten voldoen aan de criteria zoals gesteld in artikel 6. Het ambtelijk advies als bedoeld in lid 2 wordt eveneens voorgelegd aan het college.

  • 4.

    Nadat het college de lijst met ingediende projecten heeft getoetst, wordt de lijst met uitvoerbare en haalbare projecten vastgesteld, bekend gemaakt en gepubliceerd op de website van de Burgerbegroting.

Artikel 6 – Criteria voor projecten

  • 1.

    Ingediende projecten moeten voldoen aan één van de tien gekozen burgerbegrotingthema’s.

  • 2.

    Ingediende projecten dienen ten goede te komen aan de inwoners van de Gemeente Maastricht.

  • 3.

    Ingediende projecten moeten plaatsvinden binnen de Gemeente Maastricht.

  • 4.

    Ingediende projecten dienen plaats te vinden in de publieke ruimte of op privé terrein met een (eventueel tijdelijk) publiek karakter dat voor iedereen toegankelijk is. Bij ingediende projecten die plaatsvinden op privé terrein dienen initiatiefnemers een schriftelijke toestemming te overleggen van de eigenaar van dit terrein.

  • 5.

    Ingediende projecten met een uitgesproken religieus, politiek of commercieel karakter, evenals projecten die fondsenwerving als doel hebben, worden uitgesloten van deelname.

  • 6.

    Ingediende projecten die momenteel al een subsidie van de Gemeente Maastricht ontvangen, worden uitgesloten van deelname.

  • 7.

    Ingediende projecten dienen voor het einde van het volgend jaar te zijn uitgevoerd gerekend vanaf het moment waarop de vaststelling van de uitslag, zoals bedoeld in artikel 7, bekend gemaakt is.

  • 8.

    Projecten kunnen worden ingediend door initiatiefnemers zijnde natuurlijke personen, of rechtspersonen.

  • 9.

    Ingediende projecten bevatten minimaal een beschrijving van hoe het initiatief bijdraagt aan een van de tien burgerbegrotingthema’s, een planning, plan van aanpak en een begroting.

  • 10.

    Projectbegrotingen mogen niet meer bedragen dan het maximale bedrag dat voor een burgerbegrotingthema beschikbaar gesteld is, conform het bepaalde in artikel 4 lid 4. Hierbij dient rekening te worden gehouden met gebruikelijke onderhoudskosten.

  • 11.

    Ingediende projecten die niet voldoen aan het gestelde in artikel 6 worden buiten behandeling gelaten.

Artikel 7 – De stemming (ronde 4)

  • 1.

    Gedurende een nog nader te bepalen tijdvak (bekend gemaakt via de website) organiseert team Burgerbegroting één slotbijeenkomst voor ronde 4 en nodigt hiervoor actief uit.

  • 2.

    Op basis van de lijst, zoals bedoeld in artikel 5 lid 4, bepalen deelnemers bij meerderheid van stemmen welke projecten dit jaar worden gehonoreerd. Hiervoor wordt de slotbijeenkomst opgedeeld in rondes, waarbij gestemd wordt op de projecten binnen de tien burgerbegrotingthema’s. Per ronde worden deelnemers in groepen opgedeeld.

  • 3.

    Aan het einde van iedere ronde wordt de uitslag berekend op basis van de uitgebrachte stemmen per project binnen het burgerbegrotingthema.

  • 4.

    De projecten met de meeste stemmen worden gehonoreerd voor zover het maximumbedrag per burgerbegrotingthema dat toelaat.

  • 5.

    Een project met minder stemmen kan voorrang krijgen boven een project met meer stemmen indien het eerstgenoemde project, in tegenstelling tot het project dat meer stemmen kreeg, nog gefinancierd kan worden uit een restant binnen het themabudget.

  • 6.

    Mochten twee (of meer) projecten een gelijk aantal stemmen behalen, en het is niet mogelijk beide projecten te financieren uit het voorliggende themabudget, dan volgt er een hoofdelijke stemming ten aanzien van deze projecten. Eindigt ook deze hoofdelijke stemming in een gelijk aantal stemmen, dan beslist het lot (dobbelsteen).

  • 7.

    Aan het einde van de slotbijeenkomst worden de gekozen projecten bekend gemaakt en gepubliceerd op de website van de burgerbegroting.

Artikel 8 – De uitvoering (ronde 5)

  • 1.

    De initiatiefnemer(s) van de gekozen projecten uit de slotbijeenkomst kunnen aanspraak maken op gemeentelijke ondersteuning.

  • 2.

    Een project kan worden uitgevoerd door de Gemeente Maastricht, een derde of de initiatiefnemer(s). Als een project door de initiatiefnemer(s) wordt uitgevoerd dan wordt er een subsidierelatie aangegaan tussen de initiatiefnemer(s) van het project en de Gemeente Maastricht. Deze subsidierelatie wordt vormgegeven door middel van een subsidiebeschikking, waarin de gemaakte afspraken tussen de Gemeente Maastricht en de initiatiefnemer(s) worden vastgelegd.

  • 3.

    Op de subsidierelatie die krachtens lid 2 aangegaan zal worden, is de Algemene Subsidieverordening 2020 Maastricht van toepassing. Uitbetaling van de subsidie gebeurt indien gewenst in fases aan de hand van mijlpalen/resultaten die worden bepaald in de subsidiebeschikking.

  • 4.

    De initiatiefnemer(s) informeert, de projectleider Burgerbegroting over de voortgang en/of eventuele afwijkingen van het project.

  • 5.

    Eventuele voorwaarden en verplichtingen (bijvoorbeeld inzake de verantwoording van de middelen) worden naast de Algemene Subsidieverordening 2020 Maastricht, nader vastgelegd in een te ontvangen subsidiebeschikking.

Artikel 9 – Verantwoording

  • 1.

    Voor de subsidie die krachtens artikel 8 aangegaan zal worden geldt de verantwoording zoals gesteld in de Algemene Subsidieverordening 2020 Maastricht.

  • 2.

    Middelen die niet zijn besteed of die niet aantoonbaar rechtmatig zijn besteed, kunnen worden teruggevorderd.

  • 3.

    De projectleider Burgerbegroting informeert de gemeenteraad en de inwoners regelmatig over de voortgang en de status van de projecten.

Artikel 10 – Inwerkingtreding en citeertitel

  • 1.

    Dit reglement treedt in werking op de dag na publicatie.

  • 2.

    Het Algemeen Reglement Burgerbegroting Maastricht 2021 wordt ingetrokken en vervalt.

  • 3.

    Dit reglement wordt aangehaald als: Algemeen Reglement Burgerbegroting Maastricht 2023.

Aldus besloten door het College van Burgemeester en Wethouders van Maastricht d.d. 7 februari 2023

De Secretaris,

G.J.C. Kusters

De Burgemeester,

J.M. Penn-te Strake

Artikelsgewijze toelichting bij het Algemeen Reglement Burgerbegroting 2023

-Artikel 2 lid 3

In beginsel mag iedereen deelnemen aan de Burgerbegroting: zowel inwoners van Maastricht als inwoners buiten Maastricht. Een belangrijke kernwaarde van de Burgerbegroting is dat het een instrument van de burger is en niet van de lokale politiek. Om die reden is er besloten om (burger)raadsleden van de Gemeente Maastricht uit te sluiten van deelname aan de Burgerbegroting Maastricht. Concreet betekent dit dat (burger)raadsleden van de Gemeente Maastricht geen project mogen indienen én niet mogen deelnemen aan de events van de Burgerbegroting Maastricht.

 

-Artikel 6 lid 4

Het doel van de Burgerbegroting van Maastricht is dat (een deel van) inwoners moet kunnen profiteren van het bij de Burgerbegroting ingediende project. Wanneer er een project wordt ingediend dat plaats zal vinden op privé terrein is dit in beginsel niet mogelijk, omdat privé terrein in tegenstelling tot de publieke ruimte niet voor iedereen toegankelijk is. Om deze reden wordt middels dit artikel de aanvullende eis gesteld dat privé terrein waarop een bij de Burgerbegroting ingediend project dient plaats te vinden (voor de duur van het Burgerbegroting project) voor iedereen opengesteld dient te worden. Kan om welke reden dan ook niet aan dit vereiste voldaan worden door de initiatiefnemer, dan wordt het project voor het verdere vervolg van de Burgerbegroting cyclus buiten beschouwing gelaten.

Initiatiefnemers behoeven, mochten zij een project willen realiseren op het privé terrein van een derde, schriftelijke toestemming van deze derde partij. Zonder deze vooraf gegeven schriftelijke toestemming wordt er namelijk een inbreuk gemaakt op het eigendomsrecht van deze derde. Is de initiatiefnemer zelf eigenaar van het terrein, dan is deze toestemming logischerwijs niet vereist. In dat geval kan de toestemming afgeleid worden uit het ingediende projectvoorstel.

 

-Artikel 6 lid 6

De bedoeling van de Burgerbegroting is dat nieuwe projecten een kans op realisatie krijgen. Projecten financieren die al een subsidie ontvangen vanuit de Gemeente Maastricht, strookt niet met deze gedachte. Om deze reden worden dergelijke projecten die reeds gefinancierd worden door de Gemeente Maastricht van deelname uitgesloten.