Organisatie | Maastricht |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Algemeen Reglement Burgerbegroting Maastricht 2023 |
Citeertitel | Algemeen Reglement Burgerbegroting Maastricht 2023 |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | financiën en economie |
Eigen onderwerp |
Deze regeling vervangt het Algemeen Reglement Burgerbegroting Maastricht 2021.
artikel 156, eerste lid, van de Gemeentewet
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
18-02-2023 | nieuwe regeling | 07-02-2023 |
Het college van burgemeester en wethouders van gemeente Maastricht,
Gelezen het voorstel van organisatieonderdeel Beleid en Ontwikkeling Ruimte ; 2023.00732;
gelet op artikel 156, eerste lid, van de Gemeentewet,
gelet op het besluit van de raad d.d. 17 december 2019, waarbij de bevoegdheid tot het vaststellen van de criteria voor de projecten van de burgerbegroting aan het college is gedelegeerd,
gelet op het besluit van de raad d.d. 8 november 2022, waarbij er extra budget beschikbaar gesteld is voor het vervolg van de Burgerbegroting Maastricht,
besluit het volgende reglement vast te stellen:
Artikel 1 – Definities en begrippen
Website: de website van de Burgerbegroting Maastricht.
Artikel 3 – Vaststelling van de thema’s (ronde 1)
Op basis van een lijst met burgerbegrotingthema’s, die gebaseerd is op thema’s uit de Omgevingsvisie 2040 van de Gemeente Maastricht, bepalen deelnemers bij consensus voor welke tien burgerbegrotingthema’s dit jaar projecten worden ingediend. Hiervoor worden de deelnemers in groepen opgedeeld waarbij de deeluitslag van één bijeenkomst wordt bepaald op een gemiddelde van alle groepen.
Artikel 5 – Indienen van projecten (ronde 3)
Gedurende een nog nader te bepalen tijdvak (bekend gemaakt via de website) kunnen initiatiefnemers conform de projectcriteria zoals genoemd in artikel 6, via een vast indieningsformulier online projecten indienen via de website van de Burgerbegroting voor een mogelijke bijdrage uit de verdeling van de middelen die tijdens ronde 2 zijn vastgesteld.
Initiatiefnemers van ingediende projecten kunnen gedurende een nog nader te bepalen tijdvak (bekend gemaakt via de website) aanspraak maken op ambtelijk advies met betrekking tot de haalbaarheid en uitvoerbaarheid van hun projectvoorstel. Het ambtelijk advies wordt bekend gemaakt aan initiatiefnemers.
Artikel 6 – Criteria voor projecten
Ingediende projecten dienen plaats te vinden in de publieke ruimte of op privé terrein met een (eventueel tijdelijk) publiek karakter dat voor iedereen toegankelijk is. Bij ingediende projecten die plaatsvinden op privé terrein dienen initiatiefnemers een schriftelijke toestemming te overleggen van de eigenaar van dit terrein.
Artikel 7 – De stemming (ronde 4)
Op basis van de lijst, zoals bedoeld in artikel 5 lid 4, bepalen deelnemers bij meerderheid van stemmen welke projecten dit jaar worden gehonoreerd. Hiervoor wordt de slotbijeenkomst opgedeeld in rondes, waarbij gestemd wordt op de projecten binnen de tien burgerbegrotingthema’s. Per ronde worden deelnemers in groepen opgedeeld.
Mochten twee (of meer) projecten een gelijk aantal stemmen behalen, en het is niet mogelijk beide projecten te financieren uit het voorliggende themabudget, dan volgt er een hoofdelijke stemming ten aanzien van deze projecten. Eindigt ook deze hoofdelijke stemming in een gelijk aantal stemmen, dan beslist het lot (dobbelsteen).
Artikel 8 – De uitvoering (ronde 5)
Een project kan worden uitgevoerd door de Gemeente Maastricht, een derde of de initiatiefnemer(s). Als een project door de initiatiefnemer(s) wordt uitgevoerd dan wordt er een subsidierelatie aangegaan tussen de initiatiefnemer(s) van het project en de Gemeente Maastricht. Deze subsidierelatie wordt vormgegeven door middel van een subsidiebeschikking, waarin de gemaakte afspraken tussen de Gemeente Maastricht en de initiatiefnemer(s) worden vastgelegd.
Aldus besloten door het College van Burgemeester en Wethouders van Maastricht d.d. 7 februari 2023
De Secretaris,
G.J.C. Kusters
De Burgemeester,
J.M. Penn-te Strake
Artikelsgewijze toelichting bij het Algemeen Reglement Burgerbegroting 2023
In beginsel mag iedereen deelnemen aan de Burgerbegroting: zowel inwoners van Maastricht als inwoners buiten Maastricht. Een belangrijke kernwaarde van de Burgerbegroting is dat het een instrument van de burger is en niet van de lokale politiek. Om die reden is er besloten om (burger)raadsleden van de Gemeente Maastricht uit te sluiten van deelname aan de Burgerbegroting Maastricht. Concreet betekent dit dat (burger)raadsleden van de Gemeente Maastricht geen project mogen indienen én niet mogen deelnemen aan de events van de Burgerbegroting Maastricht.
Het doel van de Burgerbegroting van Maastricht is dat (een deel van) inwoners moet kunnen profiteren van het bij de Burgerbegroting ingediende project. Wanneer er een project wordt ingediend dat plaats zal vinden op privé terrein is dit in beginsel niet mogelijk, omdat privé terrein in tegenstelling tot de publieke ruimte niet voor iedereen toegankelijk is. Om deze reden wordt middels dit artikel de aanvullende eis gesteld dat privé terrein waarop een bij de Burgerbegroting ingediend project dient plaats te vinden (voor de duur van het Burgerbegroting project) voor iedereen opengesteld dient te worden. Kan om welke reden dan ook niet aan dit vereiste voldaan worden door de initiatiefnemer, dan wordt het project voor het verdere vervolg van de Burgerbegroting cyclus buiten beschouwing gelaten.
Initiatiefnemers behoeven, mochten zij een project willen realiseren op het privé terrein van een derde, schriftelijke toestemming van deze derde partij. Zonder deze vooraf gegeven schriftelijke toestemming wordt er namelijk een inbreuk gemaakt op het eigendomsrecht van deze derde. Is de initiatiefnemer zelf eigenaar van het terrein, dan is deze toestemming logischerwijs niet vereist. In dat geval kan de toestemming afgeleid worden uit het ingediende projectvoorstel.
De bedoeling van de Burgerbegroting is dat nieuwe projecten een kans op realisatie krijgen. Projecten financieren die al een subsidie ontvangen vanuit de Gemeente Maastricht, strookt niet met deze gedachte. Om deze reden worden dergelijke projecten die reeds gefinancierd worden door de Gemeente Maastricht van deelname uitgesloten.