Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Eindhoven

Verordening op de raadscommissie Knoop XL gemeente Eindhoven 2023

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieEindhoven
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingVerordening op de raadscommissie Knoop XL gemeente Eindhoven 2023
CiteertitelVerordening op de raadscommissie Knoop XL gemeente Eindhoven 2023
Vastgesteld doorgemeenteraad
Onderwerpbestuur en recht
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

artikel 82 van de Gemeentewet

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

17-02-2023bestuur

24-01-2023

gmb-2023-69974

Tekst van de regeling

Intitulé

Verordening op de raadscommissie Knoop XL gemeente Eindhoven 2023

De raad van de gemeente Eindhoven;

gelezen het raadsbesluit van 24 mei over de rekenkamerleidraad Knoop XL;

gelet op artikel 82 van de Gemeentewet

gezien het voorstel van de agendacommissie;

 

besluit vast te stellen de:

 

Verordening op de raadscommissie Knoop XL gemeente Eindhoven 2023

 

Hoofdstuk 1. Algemene bepalingen

 

 

Artikel 1. Begripsbepalingen

 

In deze verordening wordt verstaan onder:

 

• commissielid: lid van de Meningsvormende vergadering;

• griffier: griffier van de raad of diens plaatsvervanger;

• lid: lid van de raadscommissie Knoop XL;

• raadscommissie: de raadscommissie Knoop XL zoals bedoeld in artikel 2 van deze verordening;

• secretaris: secretaris van de raadscommissie Knoop XL of diens plaatsvervanger;

• voorzitter: voorzitter van de raadscommissie Knoop XL of diens plaatsvervanger;

• wet: Gemeentewet.

 

Artikel 2. Instelling raadscommissie Knoop XL

 

  • 1.

    Er is een raadscommissie Knoop XL;

  • 2.

    De raadscommissie Knoop XL is een commissie zoals bedoeld in artikel 82 van de wet.

 

Artikel 3. Taken

 

De raadscommissie:

 

  • a.

    bereidt de besluitvorming van de gemeenteraad voor en overlegt met het college of de burgemeester over raadsvoorstellen die de ontwikkeling van Knoop XL raken;

  • b.

    biedt een langdurige, procesmatige en integrale ondersteuning van de raad rond de ontwikkelingen die Knoop XL raken;

  • c.

    organiseert relevante opleidings- en informatie-activiteiten voor raadsleden en commissieleden;

  • d.

    nodigt externe deskundigen uit voor advies of zienswijzen;

  • e.

    is bevoegd aan de raad over de a t/m d benoemde zaken voorstellen te doen.

 

Artikel 4. Samenstelling; benoeming voorzitter

 

  • 1.

    De raadscommissie bestaat uit maximaal één lid per fractie.

  • 2.

    De leden worden door de raad op voordracht van de fracties benoemd.

  • 3.

    Zowel raadsleden, als commissieleden, als niet-raadsleden kunnen lid zijn. De artikelen 10, 11, 12, 13 en 15 van de wet zijn van overeenkomstige toepassing op leden die geen raadslid of commissielid zijn.

  • 4.

    De raad benoemt op voordracht van de fracties voor iedere raadscommissie één plaatsvervangend lid per fractie, dat bij afwezigheid van een lid zitting heeft in de raadscommissie Knoop XL.

  • 5.

    De raad benoemt de voorzitter en de plaatsvervangend voorzitter.

 

Artikel 5. Zittingsduur en vacatures

 

  • 1.

    De zittingsperiode van een lid en de voorzitter eindigt in ieder geval met het einde van de zittingsperiode van de raad.

  • 2.

    Het lidmaatschap eindigt als niet meer wordt voldaan aan de in artikel 4, derde lid, gestelde eisen.

  • 3.

    De raad kan een lid ontslaan.

  • 4.

    De raad kan de voorzitter en diens plaatsvervanger ontslaan.

  • 5.

    Een lid en de voorzitter kunnen te allen tijde ontslag nemen. Zij doen daarvan schriftelijk mededeling aan de raad. Het ontslag gaat een maand na de schriftelijke mededeling in of zoveel eerder als hun opvolger is benoemd.

  • 6.

    Als door overlijden of ontslag een vacature ontstaat, beslist de raad zo spoedig mogelijk over de vervulling daarvan.

  • 7.

    Het lidmaatschap van leden, benoemd op voordracht van een fractie die niet langer vertegenwoordigd is in de raad, vervalt van rechtswege.

 

Artikel 6. De secretaris

 

  • 1.

    De griffier van de raad wijst ter ondersteuning van de commissie een op de griffie werkzame ambtenaar aan als secretaris van de commissie.

  • 2.

    De secretaris is aanwezig in vergaderingen.

  • 3.

    Bij verhindering of afwezigheid wordt de secretaris vervangen door een door de griffier aangewezen op de griffie werkzame ambtenaar.

  • 4.

    De secretaris kan op uitnodiging van de voorzitter aan beraadslagingen in vergaderingen deelnemen.

 

Hoofdstuk 2. Vergaderingen

 

 

Paragraaf 1. Voorbereiding

 

Artikel 7. Oproep en agenda

 

  • 1.

    De voorzitter zendt ten minste 7 dagen voor een vergadering de leden een schriftelijke oproep en de voorlopige agenda met de daarbij behorende stukken.

  • 2.

    In spoedeisende gevallen kan de voorzitter na het verzenden van een schriftelijke oproep een aanvullende agenda opstellen. Zo spoedig mogelijk, maar uiterlijk 24 uur voor aanvang van de vergadering, wordt deze met de daarbij behorende stukken aan de leden gezonden.

  • 3.

    Op de stukken, bedoeld in het eerste en tweede lid, is artikel 8, derde lid, van toepassing.

  • 4.

    De agenda wordt bij aanvang van een vergadering door de commissie vastgesteld.

 

Artikel 8. Ter inzage leggen van stukken

 

  • 1.

    Gelijktijdig met publicatie van de voorlopige agenda worden de daarbij behorende stukken elektronisch beschikbaar gesteld.

  • 2.

    Elektronisch beschikbare stukken worden op het raadsinformatiesysteem geplaatst.

  • 3.

    Informatie van de commissie of aan de commissie verstrekte informatie waaromtrent op grond van artikel 86 van de wet geheimhouding is opgelegd, blijft in afwijking van het eerste lid onder berusting van de griffier.

 

Artikel 9. Openbare kennisgeving

De vergadering wordt door plaatsing op de internetsite van de gemeente ter openbare kennis gebracht. Er kan in aanvulling daarop aankondiging in één of meer dag-, nieuws- of huis- aan huisbladen plaatsvinden.

 

Paragraaf 2. Vergadering

 

Artikel 10. Presentielijst

De secretaris draagt zorg voor het bijhouden van presentielijsten van vergaderingen.

 

Artikel 11. Opening vergadering en quorum

 

  • 1.

    Een vergadering wordt niet geopend voordat blijkens de presentielijst meer dan de helft van het aantal zitting hebbende leden tegenwoordig is.

  • 2.

    Als op grond van het eerste lid de vergadering niet kan worden geopend, belegt de voorzitter opnieuw een vergadering op een tijdstip dat ten minste vierentwintig uur na het bezorgen van de oproeping is gelegen.

  • 3.

    Op een vergadering als bedoeld in het tweede lid is het eerste lid niet van toepassing. De commissie kan echter over andere aangelegenheden dan die waarvoor de ingevolge het eerste lid niet geopende vergadering was belegd alleen beraadslagen of besluiten, als blijkens de presentielijst meer dan de helft van het aantal zitting hebbende commissieleden tegenwoordig is.

 

Artikel 12. Advies; geen stemmingen

 

  • 1.

    Als de commissie een advies aan de raad uitbrengt, beslissen de leden op voorstel van de voorzitter over de inhoud van het advies.

  • 2.

    In het advies worden opgenomen de standpunten van alle fracties en leden die geen raadslid zijn.

  • 3.

    In een vergadering vinden geen stemmingen plaats, met uitzondering van stemmingen over geheimhouding en met betrekking tot de orde.

 

Artikel 13. Aantal spreektermijnen

 

  • 1.

    Beraadslaging over onderwerpen of voorstellen geschiedt in ten hoogste twee termijnen, tenzij de commissie anders beslist.

  • 2.

    Spreektermijnen worden door de voorzitter afgesloten.

  • 3.

    Leden voeren in een termijn niet meer dan éénmaal het woord over hetzelfde onderwerp of voorstel.

  • 4.

    Bij de bepaling hoeveel keer een lid over hetzelfde onderwerp of voorstel het woord heeft gevoerd, wordt niet meegerekend het spreken over een voorstel van orde.

 

Artikel 14. Deelname aan de beraadslaging door anderen

De commissie kan besluiten dat anderen mogen deelnemen aan de beraadslaging.

 

Artikel 15. Spreekrecht burgers

 

  • 1.

    Burgers hebben spreekrecht. Een burger kan het woord voeren in de vergadering over diens zienswijze ten aanzien van een geagendeerd onderwerp.

  • 2.

    Degene die van het spreekrecht gebruik wil maken, meldt dit driemaal vierentwintig uur voor aanvang van de vergadering aan de griffie. Diegene vermeldt daarbij diens naam, telefoonnummer en het agendapunt, waarover diegene het woord wil voeren en namens welke organisatie diegene spreekt.

  • 3.

    Op verzoeken om het woord te mogen voeren, die zijn ingediend na het in het eerste lid bedoelde tijdstip beslist de meningsvormende vergadering op voorstel van de voorzitter.

  • 4.

    De voorzitter geeft het woord op volgorde van aanmelding, tenzij afwijking van die volgorde in het belang is van de orde van de vergadering.

  • 5.

    De inspreker voert maximaal vijf minuten het woord, nadat de voorzitter hen dit heeft verleend. De spreektijd wordt één maal toegekend:

  • a.

    ongeacht het aantal personen en/of instellingen dat een inspreker vertegenwoordigt;

  • b.

    aan een burger, instelling, vereniging en/of stichting ongeacht het aantal personen dat deze spreektijd gebruikt.

  • 6.

    De commissie kan op voorstel van de voorzitter de inspreker een andere spreektijd toekennen.

  • 7.

    De voorzitter kan de inspreker het woord ontnemen indien naar diens oordeel het betoog geen of onvoldoende betrekking heeft op het aan de orde zijnde onderwerp.

  • 8.

    Nadat de inspreker aan het woord is geweest, wordt de commissie in de gelegenheid gesteld om technische vragen te stellen aan de inspreker. De inspreker krijgt de gelegenheid om de vragen te beantwoorden. Er vindt geen discussie plaats tussen een inspreker en deelnemers van de vergadering.

 

Artikel 16. Handhaving orde en schorsing

 

  • 1.

    De voorzitter handhaaft de orde in de vergadering.

  • 2.

    De voorzitter roept sprekers tot de orde als deze zich in beledigende of onbetamelijke uitdrukkingen uitlaten, afwijken van het in behandeling zijnde onderwerp, andere sprekers herhaaldelijk interrumperen, dan wel anderszins de orde verstoren. Sprekers die hieraan geen gevolg geven kunnen door hem het woord ontnomen worden over het aanhangige onderwerp.

  • 3.

    De voorzitter kan ter handhaving van de orde de vergadering voor een door hen te bepalen tijd schorsen en, als na de heropening de orde opnieuw wordt verstoord, de vergadering sluiten.

  • 4.

    De voorzitter kan de raadscommissie voorstellen aan een lid dat door zijn gedragingen de geregelde gang van zaken belemmert het verdere verblijf in de vergadering te ontzeggen. Over het voorstel wordt niet beraadslaagd. Na aanneming daarvan verlaat het lid de vergadering onmiddellijk. Zo nodig doet de voorzitter hen verwijderen. Bij herhaling van diens gedrag kan het lid bovendien voor ten hoogste drie maanden de toegang tot de vergadering worden ontzegd.

 

Artikel 17. Voorstellen van orde

Leden kunnen tijdens een vergadering mondeling een voorstel van orde betreffende de vergadering doen. De commissie beslist hier terstond over.

 

Artikel 18. Verslag

 

  • 1.

    Het conceptverslag van de voorgaande vergadering wordt ter vaststelling opgenomen op de agenda van de eerstvolgende vergadering.

  • 2.

    Het verslag houdt in:

  • a.

    een vermelding van de besproken onderwerpen, voorzien van een opgave of advies is uitgebracht en toezeggingen zijn gedaan door het college.

  • b.

    de namen van de voorzitter, de secretaris, de ter vergadering aanwezige leden, de collegeleden, overige aanwezigen die het woord hebben gevoerd en de afwezige leden worden opgenomen in een afzonderlijke bijlage.

  • c.

    bij het desbetreffende agendapunt de naam en de hoedanigheid van die personen aan wie het op grond van het bepaalde in artikel 14 door de commissie is toegestaan deel te nemen aan de beraadslagingen.

  • 3.

    Het verslag wordt opgesteld onder de zorg van de secretaris.

 

Paragraaf 3. Besloten vergaderingen

 

Artikel 19. Toepassing verordening op besloten vergaderingen

Op besloten vergaderingen is deze verordening van overeenkomstige toepassing voor zover dat niet strijdig is met het besloten karakter van de vergadering.

 

Artikel 20. Verslag besloten vergadering

 

  • 1.

    Conceptverslagen van besloten vergaderingen worden niet verspreid, maar uitsluitend voor de leden ter inzage gelegd bij de griffier.

  • 2.

    Deze verslagen worden zo spoedig mogelijk in een besloten vergadering ter vaststelling aangeboden. Tijdens deze vergadering neemt de commissie een besluit over het al dan niet opheffen van de geheimhouding op het verslag.

 

Artikel 21. Opheffing geheimhouding

Als de raad op grond van artikel 89, vierde lid, van de wet voornemens is de geheimhouding van aan de raad verstrekte informatie op te heffen, wordt, als de commissie die geheimhouding heeft opgelegd daarom verzoekt, daarover in een besloten vergadering met de commissie overleg gevoerd.

 

Paragraaf 4. Toehoorders en pers

 

Artikel 22. Toehoorders en pers

 

  • 1.

    Toehoorders en vertegenwoordigers van de pers wonen openbare vergaderingen uitsluitend bij op de voor hen bestemde plaatsen.

  • 2.

    Het blijkgeven van tekenen van goed- of afkeuring of het op andere wijze verstoren van de orde is hen verboden.

  • 3.

    De voorzitter is bevoegd, wanneer de orde in de vergadering op enigerlei wijze door toehoorders wordt verstoord, deze en zo nodig andere toehoorders te doen vertrekken.

  • 4.

    De voorzitter is bevoegd toehoorders die bij herhaling de orde in de vergadering verstoren voor ten hoogste drie maanden de toegang tot de vergadering te ontzeggen.

 

Artikel 23. Geluid- en beeldregistraties

Degenen die van een openbare vergadering geluid- of beeldregistraties willen maken, doen hiervan mededeling aan de voorzitter en gedragen zich naar diens aanwijzingen.

 

Hoofdstuk 3. Slotbepalingen

 

 

Artikel 24. Intrekken oude verordening

De Verordening op de raadscommissie Knoop XL gemeente Eindhoven 2022 wordt ingetrokken.

 

Artikel 25. Inwerkingtreding en citeertitel

 

  • 1.

    Deze verordening treedt in werking op de dag na bekendmaking.

  • 2.

    Deze verordening wordt aangehaald als: Verordening op de raadscommissie Knoop XL gemeente Eindhoven 2023.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Eindhoven, 24 januari 2023

Aldus vastgesteld in de openbare raadsvergadering van 24 januari 2023

,griffier