Organisatie | Beuningen |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Rectificatie: Verordening op de raadscommissies 2022 |
Citeertitel | Rectificatie: Verordening op de raadscommissies 2022 |
Vastgesteld door | gemeenteraad |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp |
Geen
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
26-01-2022 | Rectificatie: Verordening op de raadscommissies 2022 | 25-01-2022 |
In deze Verordening wordt verstaan onder:
Hoofdstuk 2 Instelling, taken en samenstelling
Artikel 2 Instelling raadscommissies
2. De raadscommissie Samenleving en Bestuur adviseert en overlegt over de volgende onderwerpen en beleidsterreinen:
financiën (begroting en begrotingsvraagstukken, jaarrekening, bestuursrapportages en overige financiële vraagstukken van algemene aard;
- grondzaken, communicatie, algemeen bestuurlijke aangelegenheden, personeel en organisatie, informatisering en automatisering, integrale handhaving politie- en brandweerorganisatie en rampenbestrijding en integrale veiligheid);
De raadscommissie Ruimte adviseert en overlegt over de volgende onderwerpen en beleidsterreinen: ruimtelijke ordening, milieu, volkshuisvesting, openbare werken en civiele techniek, verkeer en vervoer, woonwagenzaken, zandwinning en monumentenaangelegenheden. Tevens is de raadscommissie Ruimte belast met het horen in het kader van een juridische procedure van belanghebbenden naar aanleiding van schriftelijke zienswijzen/bedenkingen met betrekking tot de vaststelling van bestemmingsplannen ex artikel 10 Wet op de Ruimtelijke Ordening.
Artikel 3 Taken en agenda commissies
a. het verzamelen en inventariseren van meningen, ideeën, voor- en nadelen, argumenten pro en contra , over een voorstel of onderwerp dat betrekking heeft op de in artikel 2, derde en vierde lid, genoemde onderwerpen en beleidsterreinen;
b. het uitbrengen van advies aan de raad over en voorstel of onderwerp dat betrekking heeft op de in artikel 2, derde en vierde lid, genoemde onderwerpen en beleidsterreinen;
c. het uitbrengen van advies aan de raad uit eigener beweging;
d. voeren van overleg met het college of de burgemeester over in ieder geval door het college of de burgemeester verstrekte inlichtingen en het gevoerde bestuur ten aanzien van de in artikel 2, derde en vierde lid, genoemde onderwerpen.
2. De agenda van de vergaderingen van de raadscommissies bestaat uit een algemeen deel (opening, mededelingen, vaststellen agenda, vaststellen besluitenlijst, openstaande toezeggingen en moties, inspreekrecht niet geagendeerde onderwerpen, rondvraag), een beeldvormend deel, een oordeelsvormend deel en een controlerend deel.
3. Per agendapunt van de vergadering van de raadscommissie geeft elke fractie een woordvoerder aan met een maximum van twee woordvoerders. Per agendapunt kan de samenstelling wisselen.
4. De namen van de woordvoerders geeft de fractie vroegtijdig door aan de Griffie.
Vervallen. Volstaan wordt met artikel 3, lid 3.
Artikel 6 Zittingsduur en vacatures
Indien door overlijden of ontslag een vacature ontstaat, beslist de raad zo spoedig mogelijk over de vervulling.
Artikel 7 Griffier en commissiegriffier
Hoofdstuk 3 Aanwezigheid college en burgemeester
Artikel 8 Aanwezigheid college, burgemeester
Paragraaf 1 Tijdstip van vergaderen en voorbereiding
De voorzitter kan in bijzondere gevallen een andere dag of aanvangsuur bepalen of een andere vergaderplaats aanwijzen. Hij voert hierover overleg met de griffier.
Artikel 11 De procedure m.b.t. de agenda
Artikel 12 Ter inzage leggen van stukken
Stukken, die ter toelichting van de onderwerpen of voorstellen op de agenda dienen, worden gelijktijdig met het verzenden van de schriftelijke oproep voor een ieder in het gemeentehuis ter inzage gelegd. Indien na het verzenden van de schriftelijke oproep stukken ter inzage worden gelegd, wordt hiervan mededeling gedaan aan de leden en zo mogelijk in een openbare kennisgeving.
Artikel 13 Openbare kennisgeving
Paragraaf 2 Orde der vergadering
Bij binnenkomst in de vergaderzaal tekent ieder lid onmiddellijk de presentielijst.
Artikel 15 Opening vergadering en quorum
3. Op de vergadering, bedoeld in het tweede lid, is het eerste lid niet van toepassing.
Artikel 16 Spreekrecht inwoners bij de raadscommissie
a. Als spreker gebruik kan maken van een juridische procedure van belanghebbenden naar aanleiding van schriftelijke zienswijzen/bedenkingen met betrekking tot de vaststelling van bestemmingsplannen ex artikel 10 Wet op de Ruimtelijke Ordening;
b. over een besluit van het gemeentebestuur waartegen bezwaar of beroep op de rechter openstaat of heeft opengestaan
c. over zaken waar de gemeente niet over gaat;
d. over benoemingen, keuzen, voordrachten of aanbevelingen van personen;
e. indien een klacht ex artikel 9.1 van de Algemene wet bestuursrecht kan of kon worden ingediend;
f. wanneer een inspreker al eerder over hetzelfde onderwerp heeft ingesproken;
g. wanneer de voorzitter dit geraden voorkomt.
Elke spreker krijgt maximaal vijf minuten het woord, met dien verstande dat in totaal 30 minuten beschikbaar is voor de uitoefening van het spreekrecht van alle geagendeerde onderwerpen. De voorzitter verdeelt de spreektijd evenredig over de sprekers als er meer dan zes sprekers zijn. De voorzitter kan tevens in bijzondere gevallen afwijken van de maximale lengte van de spreektijd.
a. De spreker voert het woord, nadat de voorzitter hem dit heeft verleend.
b. De voorzitter staat de deelnemers aan de commissievergadering toe aan insprekers een korte, verhelderende vraag te stellen. Er vindt geen discussie plaats tussen een inspreker en deelnemers van de vergadering.
De deelnemers krijgen desgewenst de mogelijkheid met elkaar in gesprek te gaan of het college vragen te stellen, waarbij de inspreker luistert.
c. De inspreker krijgt de gelegenheid een korte afsluitende reactie te geven.
d. De voorzitter doet een voorstel voor de behandeling van de inspreker.
3. Elektronisch beschikbare besluitenlijsten en beeldopnamen worden op de website van de gemeente geplaatst.
Artikel 18 Voorstellen van orde
3. Over een voorstel van orde beslist de raadscommissie terstond.
Artikel 19 Handhaving orde; schorsing
Indien een spreker zich beledigende of onbetamelijke uitdrukkingen veroorlooft, afwijkt van het in behandeling zijnde onderwerp, een andere spreker herhaaldelijk interrumpeert, dan wel anderszins de orde verstoort, wordt hij door de voorzitter tot de orde geroepen. Indien de spreker hieraan geen gevolg geeft, kan de voorzitter hem gedurende de vergadering, waarin zulks plaats heeft, over het aanhangige onderwerp het woord ontzeggen.
Artikel 20 Advies bij raadscommissies
Hoofdstuk 5 Besloten vergadering
Op een besloten vergadering zijn de bepalingen van deze Verordening van overeenkomstige toepassing voorzover deze bepalingen niet strijdig zijn met het besloten karakter van de vergadering.
Voor de afloop van de besloten vergadering beslist de raadscommissie overeenkomstig artikel 86, eerste lid, van de Gemeentewet of omtrent de inhoud van de stukken en het verhandelde geheimhouding zal gelden. De raadscommissie kan besluiten de geheimhouding op te heffen.
Hoofdstuk 6 Toehoorders en pers
Artikel 25 Toehoorders en pers
Artikel 26 Geluid- en beeldregistraties
Degenen die in de vergaderzaal tijdens de vergadering geluid- dan wel beeldregistraties willen maken doen hiervan mededeling aan de voorzitter en gedragen zich naar zijn aanwijzingen. Deze aanwijzingen kunnen niet zover gaan dat zij de vrijheid van pers aantasten.
In de gevallen waarin deze Verordening niet voorziet of bij twijfel over de toepassing van de Verordening, beslist de raadscommissie op voorstel van de voorzitter.
Deze Verordening treedt in werking daags na 25 januari 2022. Op dat tijdstip vervalt de Verordening op de raadscommissies van de raad van de gemeente Beuningen vastgesteld bij raadsbesluit van 17 december 2019.
drs. M.A.J.R. Hermans drs. D.A. Bergman
griffier voorzitter