Organisatie | Zuid-Holland |
---|---|
Organisatietype | Provincie |
Officiële naam regeling | Besluit van Gedeputeerde Staten van de provincie Zuid-Holland van 31 januari 2023 (DOS-2022-0007509, PZH-2022-821967546), houdende de vaststelling van een organisatieregeling voor de provincie Zuid-Holland (Regeling opgavegerichte organisatie provincie Zuid-Holland) |
Citeertitel | Regeling opgavegerichte organisatie provincie Zuid-Holland |
Vastgesteld door | gedeputeerde staten |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp |
Geen
artikel 158 van de Provinciewet
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
01-07-2024 | hoofdstuk 5, 5a, artikel 1, 4, 5, 6, 7, 16, 17, 20 | 25-06-2024 | PZH-2024-855409266 | ||
31-12-2023 | 01-03-2023 | 01-07-2024 | artikel 20 | 21-11-2023 | PZH-2023-843145069 |
01-03-2023 | 31-12-2023 | nieuwe regeling | 31-01-2023 |
Gedeputeerde staten van Zuid-Holland,
dat de ambities van ons college het startpunt vormen voor het werken bij de Provincie Zuid-Holland;
dat de snelheid en complexiteit van maatschappelijke ontwikkelingen in toenemende mate vragen om flexibiliteit en wendbaarheid van de organisatie;
dat de rol van de overheid verschuift van controlerend naar participerend en regisserend;
dat de provincie Zuid-Holland naast haar onze strategisch partners en burgers wenst te staan om samen te bepalen hoe kennis en kunde het beste kan worden ingezet voor de gewenste kwaliteit van onze dienstverlening;
dat dit vraagt om een wendbare ambtelijke organisatie, met een blik naar buiten, die haar arbeidscapaciteit flexibel in kan zetten;
dat er om deze reden voor is gekozen opgavegericht te werken en de provinciale organisatie dienovereenkomstig in te richten;
gelet op artikel 158 van de Provinciewet;
besluiten vast te stellen de volgende regeling:
Hoofdstuk 2 Hoofdstructuur van de provinciale organisatie
Artikel 2 Opgavegerichte organisatie
Het Directieteam legt met inachtneming van de onderhavige organisatieregeling de werkingsprincipes vast voor een opgavegerichte organisatie.
Artikel 3 Inrichting van de organisatie
De ambtelijke organisatie kent de volgende geledingen:
Artikel 7 Personeelsdomein (P-domein)
Professionele teams worden als zodanig door het Directieteam geformeerd en aan een Directeur mens en organisatie toegewezen en vormen de eenheden waarin de medewerkers van de provincie Zuid-Holland worden ondergebracht op basis van de uitgangspunten die worden uitgewerkt in de werkingsprincipes als bedoeld in artikel 2.
De functies binnen de provincie Zuid-Holland zijn specialist, operationeel medewerker, regisseur/verbinder, realisator en ondersteuner, strategisch leider en tactisch/operationeel leidinggevende. Vanuit die functies vervullen medewerkers onder meer de rollen van opdrachtgever, opdrachtnemer, toeleveraar, directeur en P manager.
Artikel 8 Opgavendomein (O-domein)
Het Opgavendomein (O-domein) omvat het organisatiedeel waarbinnen invulling gegeven wordt aan alle opgaven en opdrachten die nodig zijn om de bestuurlijke ambities, maatschappelijke opgaven en uitvoerende werkzaamheden te realiseren, alsmede het prioriteren daarvan en het formuleren van de vraag naar de daarvoor benodigde arbeidscapaciteit.
Bestuurlijk opdrachtgevers zijn de leden van Gedeputeerde Staten tot wier portefeuille een opgave of opdracht behoort of aan wie door gedeputeerde Staten het bestuurlijk opdrachtgeverschap van een opgave op opdracht is toegewezen en hebben tot taak bestuurlijke sturing te geven aan deze opgaven en opdrachten. Een opdracht kan meerdere Bestuurlijk opdrachtgevers hebben.
Ambtelijk opdrachtnemers worden na een in de werkingsprincipes als bedoeld in artikel 2 te beschrijven matchingsproces als zodanig aangewezen door de Personeelsmanager van het professioneel team waartoe zij behoren en hebben tot taak om in teamverband met de aan de opdracht werkende medewerkers zorg te dragen voor, en indien van toepassing operationeel sturing te geven aan, de uitvoering van de opdracht of deelopdracht waaraan zij als zodanig zijn verbonden.
Hoofdstuk 3 Organisatie van het werk
Artikel 9 Indeling van taken en werkzaamheden
Alle taken en werkzaamheden die door de provincie Zuid-Holland worden verricht, worden ingedeeld in opgaven en opdrachten.
Opdrachten kunnen door de Ambtelijk opdrachtgever van de betreffende opdracht in overeenstemming met de begroting worden onderverdeeld in deelopdrachten. De Ambtelijk opdrachtgever van een deelopdracht is de Ambtelijk opdrachtgever van de opdracht ten dienste waarvan de deelopdracht wordt uitgevoerd.
De Concerncontroller geeft gevraagd en ongevraagd advies over de (samenhang) van beleid, uitvoering en bedrijfsvoering en heeft een toetsende en signalerende rol ten behoeve van (de leden van) het college en de provinciale organisatie, waaronder in ieder geval het Directieteam, het Personeelsberaad, het Opgavenberaad en het Programmeerberaad.
Hoofdstuk 6 Overgangs- en Slotbepalingen
Artikel 19 Archivering aanwijzings- en benoemingsbesluiten
De besluiten tot aanwijzing in rollen, of benoemingsbesluiten van functionarissen als bedoeld in deze regeling worden aan de opdracht gezonden, welke belast is met de HR-aangelegenheden binnen de organisatie en aldaar gearchiveerd.
De besluiten als bedoeld in het eerste en derde lid vervallen op 1 september 2024, respectievelijk 1 januari 2024, of zoveel eerder als de betreffende functionarissen overeenkomstig het bepaalde in artikel 7, vierde lid en artikel 8, vijfde en zesde lid, zullen zijn aangewezen, of de Professionele teams overeenkomstig het bepaalde in artikel 7, zesde lid zullen zijn geformeerd.
Artikel 21 Intrekken oude regeling
De Organisatieregeling opgavegericht werken 2018 - Hoe werken we bij PZH, wordt ingetrokken.