Organisatie | Apeldoorn |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Subsidieregeling tegemoetkoming prijsstijgingen maatschappelijke voorzieningen Apeldoorn 2023 |
Citeertitel | Subsidieregeling tegemoetkoming prijsstijgingen maatschappelijke voorzieningen Apeldoorn 2023 |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | financiën en economie |
Eigen onderwerp |
Geen
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
15-02-2023 | nieuwe regeling | 07-02-2023 | 4540395 |
Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Apeldoorn 2023;
Gelet op Titel 4.2 van de Algemene wet bestuursrecht en de Algemene subsidieverordening gemeente Apeldoorn;
Vast te stellen de volgende regeling:
Subsidieregeling tegemoetkoming prijsstijgingen maatschappelijke voorzieningen Apeldoorn 2023
Artikel 1.1 Algemene bepalingen en begripsomschrijvingen
In deze regeling wordt verstaan onder:
buurthuis of dorpshuis: een openlijk toegankelijk gebouw in een buurt/dorp voor jongeren en/of volwassen in de gemeente Apeldoorn wat dient als centrum voor het sociale en culturele leven van een buurt/dorp met plaats voor vergaderingen en voorzieningen voor activiteiten van recreatieve en educatieve aard;
materiële kosten: kosten van reguliere aanschaffingen of diensten voor bijvoorbeeld klein onderhoud, materialen, verzekeringen, energie of andere nutsvoorzieningen. Ook alle kosten van wat gehuurd wordt vallen onder de materiële kosten. Uitgezonderd op de werkelijke materiële kosten in 2022 zijn kosten van investeringen van bijvoorbeeld groot onderhoud of eenmalige aanschaffingen voor langdurig gebruik;
sportvereniging: een in de gemeente Apeldoorn gevestigde vereniging, niet zijnde een bedrijfsorganisatie of jeugdorganisatie, die uitsluitend tot doel heeft het beoefenen van sport of lichamelijke oefening in clubverband. De vereniging is aangesloten bij een landelijke, provinciale of regionale overkoepelende organisatie;
Artikel 1.2 Doelstelling van de subsidieregeling
Het doel van deze subsidieregeling is organisaties gedeeltelijk te compenseren voor de hogere kosten vanwege de gestegen energieprijzen en de hogere inflatie, zodat het aanbod van activiteiten in buurt- en dorpshuizen, van sport-, erfgoed-,kunst- of cultuurorganisaties, sport- en scoutingverenigingen tegen min of meer dezelfde prijs kan blijven worden aangeboden.
Artikel 1.3 Subsidiabele activiteiten en subsidievereisten
Voor organisaties met een eigen energiecontract is de maximale hoogte van de subsidie 3,5% van de reguliere en werkelijke materiële kosten, exclusief de energiekosten volgens de laatst vastgestelde jaarrekening. Daarnaast ontvangen deze organisaties een tegemoetkoming in de energie kosten.
Voor organisaties, die in aanmerking komen voor de rijksregeling Tegemoetkoming Energiekosten (TEK) en die volgens hun energiecontract meer dan € 0,89 moeten betalen per m3 gas, bedraagt de tegemoetkoming maximaal € 0,30 per m3 gas. Wanneer voor een kilowattuur elektriciteit meer dan € 0,20 moet worden betaald, bedraagt de tegemoetkoming maximaal € 0,15 per kilowattuur elektriciteit. Uitgangspunt is het werkelijke verbruik over het jaar 2022. Genoemde tarieven zijn inclusief belastingen.
Voor organisaties, die niet in aanmerking komen voor de rijksregeling Tegemoetkoming Energiekosten (TEK) en die volgens hun energiecontract meer dan € 1,15 per m3 gas betalen, bedraagt de tegemoetkoming maximaal € 0,30 per m3 gas. Wanneer voor een kilowattuur elektriciteit meer dan € 0,25 moet worden betaald, bedraagt de tegemoetkoming maximaal € 0,15 per kilowattuur elektriciteit. Uitgangspunt is het werkelijke verbruik over het jaar 2022. Genoemde tarieven zijn inclusief belastingen.
Hoofstuk 2. Aanvraag en verstrekking
De subsidieverlening kan, naast de in artikelen 4:25, 4:35 Awb en artikel 9 van de Asv genoemde gevallen, (gedeeltelijk) geweigerd worden wanneer:
Hoofdstuk 4 Afwijkingsbevoegdheid en slotbepalingen
Het college mandateert de bevoegdheden voor uitvoering van deze regeling, met uitzondering van de bevoegdheden genoemd in artikel 4.2 aan het afdelingshoofd Vitaal en Ondernemend Apeldoorn.
Aldus vastgesteld op 7 februari 2023
Het college van burgemeester en wethouders,
de secretaris,
T.J.HM. Berben
de burgemeester,
A.J.M Heerts
Artikel 1.3 Subsidiabele activiteiten en subsidievereisten
De in de laatst vastgestelde jaarrekening opgenomen materiele kosten zijn subsidiabel. Onder materiële kosten vallen kosten van reguliere aanschaffingen of diensten voor bijvoorbeeld klein onderhoud, materialen, verzekeringen, energie of andere nutsvoorzieningen. Ook alle kosten van wat gehuurd wordt vallen onder de materiële kosten. Uitgezonderd op de werkelijke materiële kosten in 2022 zijn kosten van investeringen van bijvoorbeeld groot onderhoud of eenmalige aanschaffingen voor langdurig gebruik. De gemeente heeft voor het bepalen van de hoogte van de subsidie een prijsindexcijfer gehanteerd van 3,5%. Op het moment van opstellen van de regeling was dit het te verwachten prijsindexcijfer in 2023 ten opzichte van 2022 uit het Centraal Economisch Plan van het Centraal Planbureau.
Gelet op de sterk gestegen energie prijzen is de berekening van de tegemoetkoming voor energiekosten specifiek gemaakt waarbij er een verschil is in berekening voor organisaties met een eigen energiecontract.
Voor organisaties met een eigen energiecontract wordt aangesloten bij de rijksregelingen die er zijn voor de tegemoetkoming in energie kosten. Het Rijk kent regelingen voor huishoudens en MKB. Sommige organisaties zullen onder de regeling van huishoudens vallen en andere onder de Tegemoetkomingsregeling Energie Kosten (TEK) voor het MKB vallen. Voor beide regelingen is een prijsplafond energie kosten ingesteld. Het Rijk compenseert (gedeeltelijk) de kosten die boven het prijsplafond komen. Door middel van het verder verlagen van het prijsplafond draagt de gemeente bij aan het “betaalbaar” houden van de energie rekening.
Hieronder volgt een voorbeeld hoe de tegemoetkoming voor energie voor organisaties die onder de TEK-regeling vallen wordt berekend:
Het te betalen tarief met een maximum € 1,19 per m3 gas – € 0,89 = vergoeding per m3 gas.
Bij een prijs van € 1,09 is de vergoeding als volgt:
€ 1,09 – € 0,89 = € 0,20 per m3 gas
Bij een prijs van € 3,00 is de vergoeding als volgt:
€ 1,19 - € 0,89 = € 0,30 per m3 gas
Het te betalen tarief met een maximum € 0,35 per kilowattuur elektra – € 0,20 = vergoeding per kilowattuur elektra.
Bij een prijs van € 0,30 is de vergoeding als volgt:
€ 0,30 – € 0,20 = € 0,10 per kilowattuur elektra
Bij een prijs van € 1,00 is de vergoeding als volgt:
€ 0,35 - € 0,20 = € 0,15 per kilowattuur elektra
Hieronder volgt een voorbeeld hoe de tegemoetkoming voor energie voor organisaties die niet onder de TEK-regeling vallen wordt berekend:
Het te betalen tarief met een maximum € 1,45 per m3 gas – € 1,15 = vergoeding per m3 gas.
Bij een gasprijs van € 1,30 per m3 is de vergoeding als volgt:
€ 1,30 – € 1,15 = € 0,15 per m3 gas
Bij een prijs van € 3,00 is de vergoeding als volgt:
€ 1,45 - € 1,15 = € 0,30 per m3 gas
Het te betalen tarief met een maximum € 0,40 per kilowattuur elektra – € 0,25 = vergoeding per kilowattuur elektra.
Bij een prijs van € 0,35 per kilowattuur elektra is de vergoeding als volgt:
€ 0,35 – € 0,25 = € 0,10 per kilowattuur elektra