Organisatie | Purmerend |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Programma Uitvoering en Handhaving Purmerend 2023 |
Citeertitel | Programma Uitvoering en Handhaving Purmerend 2023 |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | openbare orde en veiligheid |
Eigen onderwerp |
Geen
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
17-01-2023 | nieuwe regeling | 20-12-2022 | 1578540 |
1.1 Programma Uitvoering en Handhaving
Het college van burgemeester en wethouders (B&W) is op grond van het Besluit omgevingsrecht (Bor) verplicht om het vergunningen, toezicht en handhaving (VTH) beleid jaarlijks uit te werken in een uitvoeringsprogramma en dit programma bestuurlijk vast te stellen. In het programma Uitvoering en Handhaving wordt aangegeven welke activiteiten het college gedurende het jaar zal uitvoeren. Hiermee wordt invulling gegeven aan de wettelijke verplichting. Het programma beschrijft de activiteiten die door het Omgevingsteam en het team Toezicht en Handhaving (hierna: T&H) van de gemeente Purmerend op het gebied van VTH in 2023 worden uitgevoerd.
Er is een aantal ontwikkelingen die van grote invloed zijn op onze werkzaamheden. Bijvoorbeeld de inwerkingtreding van de Omgevingswet en de Wet kwaliteitsborging voor het bouwen (hierna: Wkb). Met de kennis van nu zal de Omgevingswet op 1 juli 2023 in werking treden. Het Omgevingsteam en team T&H zijn hier klaar voor en zullen ook in 2023 verder voorbereiden op de nieuwe wetgeving. In verband met het uitstel van de Omgevingswet, is het huidige VTH beleid van Purmerend verlengd tot de datum van inwerkingtreding van de Omgevingswet. Per die datum zal nieuw VTH beleid in werking treden.
In het uitvoeringsprogramma wordt altijd in zekere mate tijd en middelen gereserveerd voor onvoorziene situaties. Bij ontwikkelingen is het noodzakelijk om flexibel te kunnen schuiven binnen het programma. Dit betekent dat, indien zich specifieke zaken voordoen die acuut aandacht vragen, hierop direct inzet kan worden gepleegd. Een gevolg hiervan kan zijn dat niet alle activiteiten in een jaar kunnen worden gerealiseerd. In het jaarlijks op te stellen evaluatieverslag Uitvoering en Handhaving wordt hierover verantwoording afgelegd. Voor wat betreft het taakgebied brandveiligheid krijgt het risicogericht behandelen van crisis(nood)opvanglocaties voor Oekraïners, vluchtelingen COA, statushouders en AOP in 2023 prioriteit.
De werkzaamheden die Omgevingsdienst IJmond (hierna: ODIJ) voor de gemeente Purmerend uitvoert op grond van het basistakenpakket en gemaakte afspraken, worden niet beschreven in dit programma. ODIJ stelt een jaarprogramma op voor alle gemeenten binnen haar taakgebied met inachtneming van haar eigen en het gemeentelijk beleidskader.
In hoofdstuk 2 zijn de activiteiten beschreven die we in 2023 gaan uitvoeren. De activiteiten zijn afgestemd op de behoefte van buiten, de omgevingsanalyse, bestuurlijke prioriteiten, lokale en landelijke thema’s. De activiteiten in dit programma Uitvoering en Handhaving dragen bij aan het bereiken van de doelen en prioriteiten van de Nota VTH Purmerend. In bijlage I is per doel van de Nota VTH en per speerpunt van het college met betrekking tot VTH aangegeven welke activiteiten bijdragen aan het bereiken hiervan. In hoofdstuk 2 zijn ook de benodigde en beschikbare personele en financiële middelen voor het uitvoeren van de activiteiten inzichtelijk gemaakt.
In dit hoofdstuk wordt aangegeven welke activiteiten het Omgevingsteam en team T&H, gelet op het bereiken van de doelen van de Nota VTH, in samenwerking met de partners in 2023 zullen uitvoeren. Er wordt ook aangegeven welke middelen hiervoor benodigd en beschikbaar zijn.
2.1 Implementatie Omgevingswet en Wkb
Voor de gemeente Purmerend is voor de implementatie van de Omgevingswet en Wkb een integraal programma opgesteld en zijn projectgroepen samengesteld. Op het gebied van uitvoering en handhaving zullen in 2023 onder andere de volgende acties worden uitgevoerd:
2.2 Verbeteren van de dienstverlening
In 2022 is een nieuw Omgevingsteam gevormd. Het team bestaat uit de onderdelen advies, beleid en ondersteuning, omgevingsvergunningen, RO/planologie en casemanagement, Apv, parkeren en bijzondere wetten en juridische handhaving. In 2022 zijn nieuwe werkprocessen geïmplementeerd. Onderdeel hiervan is een nieuwe werkwijze over het vooroverleg (indicatieverzoek, omgevingsinitiatief en Programmeertafel) en casemanagement. In 2023 worden de werkprocessen geoptimaliseerd. Daarnaast zal het (nieuwe) zaaksysteem verder worden ingericht. Verder willen wij de dienstverlening verbeteren door ook voor Apv en bijzondere wetten te gaan werken met casemanagers, met name bij verzoeken waar meerdere teams bij betrokken zijn. De casemanager zal aanspreekpunt worden voor de klant.
Onderdeel van het verbeteren van de dienstverlening is kwaliteitszorg. In dit verband wordt het beleid en de verordeningen die we hebben regelmatig geëvalueerd en geactualiseerd. De noodzaak van het hebben van actueel beleid is er met name in gelegen dat hieraan wordt getoetst bij de vergunningverlening. Ook biedt het beleid een handelingskader bij bijvoorbeeld handhaving. In bijlage II is weergegeven met welke beleidsstukken en verordeningen we te maken hebben op het gebied van uitvoering en handhaving.
Op basis van de gegevens over het afgelopen jaar is een inschatting gemaakt van het aantal te verwachten vergunningen, meldingen en ontheffingen in de gemeente Purmerend over 2023. Tevens is een inschatting gemaakt van de hiervoor benodigde uren. Voor de uitvoering van de milieuactiviteiten door ODIJ wordt verwezen naar het uitvoeringsprogramma van ODIJ. Dit uitvoeringsprogramma wordt separaat ter vaststelling aangeboden.
Parkeervergunning: bewoners- en bedrijfsvergunningen, tijdelijke ontheffingen voetgangersgebied en bewoners- en bedrijfsabonnementen parkeergarages | |||||
Tabel 1: aantal en soort te verwachten vergunningen, meldingen en ontheffingen in 2023
In 2023 gaan we als volgt toezicht houden.
Tabel 2: beschrijving toezicht
Naast de reguliere werkzaamheden zullen we in 2023 ook themagericht toezicht uitvoeren. De thema’s zijn in onderstaande tabel opgenomen en worden gevoed vanuit landelijke ontwikkelingen, bestuurlijke prioriteiten en actuele thema’s.
Tabel 3: landelijke ontwikkelingen, bestuurlijke prioriteiten en actuele thema's
Indien naar aanleiding van toezicht een overtreding wordt geconstateerd en inspanningen van de gemeente om de overtredingssituatie ongedaan te maken niet tot een gewenst resultaat leiden, wordt handhavend opgetreden. Medewerkers van het Omgevingsteam dragen zorg voor de juridische handhaving naar aanleiding van gepland toezicht, klachten en meldingen en actuele vraagstukken. Naast het wijkgericht werken is een vast onderdeel van de werkwijze dat bij klachten, meldingen en andere vraagstukken burgers en bedrijven worden gestimuleerd om eerst zelf tot een oplossing te komen (stimuleren eigen verantwoordelijkheid). Medewerkers van het team T&H treden eveneens handhavend op. De meer dan 30 buitengewone opsporingsambtenaren (boa’s) werken in een driegroepenrooster. Er wordt met een nieuw rooster geëxperimenteerd, zodat de overlap tussen de drie groepen groter is en daarmee de uitdagingen in de leefomgeving beter aangepakt kunnen worden.
De boa’s van het team T&H sporen strafbare feiten op en helpen mee met het toezicht op de lokale orde en veiligheid. De primaire taakgebieden van onze boa’s zijn: afvalstoffen, Apv, Alcoholwet, evenementen, hondenbeleid, jeugdoverlast (ook: drugsoverlast), terrassen, uitstallingen, de Wet op de kansspelen, parkeertoezicht en toezicht verkeersveiligheid en het behandelen van klachten en meldingen omtrent voornoemde onderwerpen. Binnen Handhaving wordt ook themagericht gewerkt en zijn er accenthouders benoemd op diverse onderwerpen, zoals afvalstoffenverordening, verkeer en parkeren, honden, jeugd en meldingen leefomgeving. De boa’s worden zeven dagen per week en in de avonden ingezet. De boa’s werken in de wijken samen met onder andere wijkmanagers, jongerenwerkers en de politie. De (jeugd)boa’s gaan in gesprek, worden preventief ingezet, signaleren problemen en treden op. In 2023 zullen de boa’s weer bijdragen aan een leefbaar en veilige gemeente Purmerend.
In 2023 zal de samenwerking met de wijkagenten en wijkmanagers verder worden versterkt. Er zal in ieder geval een dag worden ingepland waarop handhaving samen met de wijkagenten en wijkmanagers de wijk in gaan en gezamenlijk, op basis van de beschikbare informatie, een top 3 samenstellen van de actuele leefbaarheidsvraagstukken. Hierna kan een plan van aanpak worden opgesteld om in gezamenlijkheid aan deze top 3 te werken.
Op het gebied van afvaldumpingen wordt civielrechtelijke handhaving toegepast. Dit betekent dat alle kosten die gemaakt worden om de overtredingssituatie ongedaan te maken worden verhaald op de overtreder. Deze aanpak wordt in 2023 voortgezet.
Op basis van gegevens van de afgelopen jaren is de verwachting dat de volgende aantallen te verwachten bestuurlijke handhavingsproducten in 2023 worden opgelegd.
Bijlage I. Koppeling doelen beleid aan activiteiten
In deze bijlage bij dit programma is per doel van de Nota Vergunningverlening Toezicht en Handhaving Purmerend aangegeven welke activiteiten uit dit programma bijdragen aan het bereiken hiervan.