Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Purmerend

Programma Uitvoering en Handhaving Purmerend 2023

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatiePurmerend
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingProgramma Uitvoering en Handhaving Purmerend 2023
CiteertitelProgramma Uitvoering en Handhaving Purmerend 2023
Vastgesteld doorcollege van burgemeester en wethouders
Onderwerpopenbare orde en veiligheid
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

  1. Besluit omgevingsrecht
  2. artikel 7.3 van het Besluit omgevingsrecht
Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

17-01-2023nieuwe regeling

20-12-2022

gmb-2023-17890

1578540

Tekst van de regeling

Intitulé

Programma Uitvoering en Handhaving Purmerend 2023

1. Inleiding

1.1 Programma Uitvoering en Handhaving

Het college van burgemeester en wethouders (B&W) is op grond van het Besluit omgevingsrecht (Bor) verplicht om het vergunningen, toezicht en handhaving (VTH) beleid jaarlijks uit te werken in een uitvoeringsprogramma en dit programma bestuurlijk vast te stellen. In het programma Uitvoering en Handhaving wordt aangegeven welke activiteiten het college gedurende het jaar zal uitvoeren. Hiermee wordt invulling gegeven aan de wettelijke verplichting. Het programma beschrijft de activiteiten die door het Omgevingsteam en het team Toezicht en Handhaving (hierna: T&H) van de gemeente Purmerend op het gebied van VTH in 2023 worden uitgevoerd.

 

Er is een aantal ontwikkelingen die van grote invloed zijn op onze werkzaamheden. Bijvoorbeeld de inwerkingtreding van de Omgevingswet en de Wet kwaliteitsborging voor het bouwen (hierna: Wkb). Met de kennis van nu zal de Omgevingswet op 1 juli 2023 in werking treden. Het Omgevingsteam en team T&H zijn hier klaar voor en zullen ook in 2023 verder voorbereiden op de nieuwe wetgeving. In verband met het uitstel van de Omgevingswet, is het huidige VTH beleid van Purmerend verlengd tot de datum van inwerkingtreding van de Omgevingswet. Per die datum zal nieuw VTH beleid in werking treden.

 

In het uitvoeringsprogramma wordt altijd in zekere mate tijd en middelen gereserveerd voor onvoorziene situaties. Bij ontwikkelingen is het noodzakelijk om flexibel te kunnen schuiven binnen het programma. Dit betekent dat, indien zich specifieke zaken voordoen die acuut aandacht vragen, hierop direct inzet kan worden gepleegd. Een gevolg hiervan kan zijn dat niet alle activiteiten in een jaar kunnen worden gerealiseerd. In het jaarlijks op te stellen evaluatieverslag Uitvoering en Handhaving wordt hierover verantwoording afgelegd. Voor wat betreft het taakgebied brandveiligheid krijgt het risicogericht behandelen van crisis(nood)opvanglocaties voor Oekraïners, vluchtelingen COA, statushouders en AOP in 2023 prioriteit.

 

De werkzaamheden die Omgevingsdienst IJmond (hierna: ODIJ) voor de gemeente Purmerend uitvoert op grond van het basistakenpakket en gemaakte afspraken, worden niet beschreven in dit programma. ODIJ stelt een jaarprogramma op voor alle gemeenten binnen haar taakgebied met inachtneming van haar eigen en het gemeentelijk beleidskader.

1.2 Leeswijzer

In hoofdstuk 2 zijn de activiteiten beschreven die we in 2023 gaan uitvoeren. De activiteiten zijn afgestemd op de behoefte van buiten, de omgevingsanalyse, bestuurlijke prioriteiten, lokale en landelijke thema’s. De activiteiten in dit programma Uitvoering en Handhaving dragen bij aan het bereiken van de doelen en prioriteiten van de Nota VTH Purmerend. In bijlage I is per doel van de Nota VTH en per speerpunt van het college met betrekking tot VTH aangegeven welke activiteiten bijdragen aan het bereiken hiervan. In hoofdstuk 2 zijn ook de benodigde en beschikbare personele en financiële middelen voor het uitvoeren van de activiteiten inzichtelijk gemaakt.

2. Wat gaan we in 2023 doen?

 

In dit hoofdstuk wordt aangegeven welke activiteiten het Omgevingsteam en team T&H, gelet op het bereiken van de doelen van de Nota VTH, in samenwerking met de partners in 2023 zullen uitvoeren. Er wordt ook aangegeven welke middelen hiervoor benodigd en beschikbaar zijn.

2.1 Implementatie Omgevingswet en Wkb

Voor de gemeente Purmerend is voor de implementatie van de Omgevingswet en Wkb een integraal programma opgesteld en zijn projectgroepen samengesteld. Op het gebied van uitvoering en handhaving zullen in 2023 onder andere de volgende acties worden uitgevoerd:

 

  • Afronden omzetting inrichting naar milieubelastende activiteit.

  • Bijdrage leveren aan (gebiedsgericht) Omgevingsplan.

  • Implementeren werkprocessen Wkb in het zaaksysteem.

  • Maken maatwerkafspraken met ODIJ voor de overdracht bodemtaken.

  • Optimaliseren proces voor het halen van de 8-weken-termijn bij vergunningaanvragen.

  • Proefproject voor de Wkb.

  • Vaststellen Nota Uitvoering en Handhaving Purmerend.

  • Vaststellen Verordening fysieke leefomgeving.

2.2 Verbeteren van de dienstverlening

In 2022 is een nieuw Omgevingsteam gevormd. Het team bestaat uit de onderdelen advies, beleid en ondersteuning, omgevingsvergunningen, RO/planologie en casemanagement, Apv, parkeren en bijzondere wetten en juridische handhaving. In 2022 zijn nieuwe werkprocessen geïmplementeerd. Onderdeel hiervan is een nieuwe werkwijze over het vooroverleg (indicatieverzoek, omgevingsinitiatief en Programmeertafel) en casemanagement. In 2023 worden de werkprocessen geoptimaliseerd. Daarnaast zal het (nieuwe) zaaksysteem verder worden ingericht. Verder willen wij de dienstverlening verbeteren door ook voor Apv en bijzondere wetten te gaan werken met casemanagers, met name bij verzoeken waar meerdere teams bij betrokken zijn. De casemanager zal aanspreekpunt worden voor de klant.

 

Onderdeel van het verbeteren van de dienstverlening is kwaliteitszorg. In dit verband wordt het beleid en de verordeningen die we hebben regelmatig geëvalueerd en geactualiseerd. De noodzaak van het hebben van actueel beleid is er met name in gelegen dat hieraan wordt getoetst bij de vergunningverlening. Ook biedt het beleid een handelingskader bij bijvoorbeeld handhaving. In bijlage II is weergegeven met welke beleidsstukken en verordeningen we te maken hebben op het gebied van uitvoering en handhaving.

2.3 Uitvoering

Op basis van de gegevens over het afgelopen jaar is een inschatting gemaakt van het aantal te verwachten vergunningen, meldingen en ontheffingen in de gemeente Purmerend over 2023. Tevens is een inschatting gemaakt van de hiervoor benodigde uren. Voor de uitvoering van de milieuactiviteiten door ODIJ wordt verwezen naar het uitvoeringsprogramma van ODIJ. Dit uitvoeringsprogramma wordt separaat ter vaststelling aangeboden.

 

Soort aanvraag / melding

Aantal

Omschrijving

Benodigde uren

Beschikbare uren

Beschikbare financiële middelen

Wabo

650

Omgevingsvergunning bouwen

27.000

25.650 (inhuur: 1.350)

€ 231.299

€ 41.524 (monumenten)

25

Omgevingsvergunning aanleggen

50

Omgevingsvergunning vellen van houtopstand

35

Omgevingsvergunning uitweg maken

15

Omgevingsvergunning reclame

125

Indicatieverzoek

20

Omgevingsinitiatief

30

Handelen in strijd met RO

10

Omgevingsvergunning monumenten

Bouwbesluit

5

Ontheffing werktijden/bouwlawaai

Wabo

15

Omgevingsvergunning brandveilig gebruik

2.546

2.546

Zie hierboven

Wabo

15

Melding brandveilig gebruik

Activiteitenbesluit

70

Melding en besluit maatwerk Activiteitenbesluit

300

300

Zie toezicht en handhaving

Besluit lozen buiten inrichtingen

5

Melding lozen buiten inrichting

Apv

70

Evenementenvergunningen

8.141

8.141

€ 1.304

275

Vergunningen voorwerpen op de weg

70

Verkeersmaatregelen

20

Exploitatievergunning

Apv/bijzondere wetten

500

Overig: vergunningen, ontheffingen, meldingen evenementen

Alcoholwet

20

Alcoholwetvergunning

Wet op de kansspelen

10

Vergunning kansspelen

Wet openbaar bestuur

5

WOB verzoeken

100

100

Parkeerverordening

2500

Parkeervergunning: bewoners- en bedrijfsvergunningen, tijdelijke ontheffingen voetgangersgebied en bewoners- en bedrijfsabonnementen parkeergarages

3.159

3.159

Huisvestingsverordening

20

Vergunningen met betrekking tot omzetting en woningvorming

1.350

1.350

Tabel 1: aantal en soort te verwachten vergunningen, meldingen en ontheffingen in 2023

 

2.4 Toezicht

In 2023 gaan we als volgt toezicht houden.

 

Vorm van toezicht

Toelichting

Benodigde uren

Beschikbare uren

Beschikbare financiële middelen

Benodigde financiële middelen

We gaan afgegeven vergunningen en ontheffingen en ontvangen meldingen controleren.

Uitgangspunt is dat onherroepelijke omgevingsvergunningen, vergunningen voor het wijzigen van monumenten en grote evenementen altijd worden gecontroleerd. Er wordt ook steekproefsgewijs gecontroleerd en er vinden controles plaats naar aanleiding van meldingen. Voor 2023 worden specifiek controles uitgevoerd in verband met afgegeven aanwezigheidsvergunningen voor kansspelautomaten.

7.806

6.456

(inhuur: 1.350)

We gaan gebiedsgericht toezicht houden.

We verhogen de veiligheid door in te zetten op leefbaarheid. We gaan de wijken in en werken wijkgericht. Er zijn korte lijnen tussen wijkmanagers, boa’s, wijkagent, wijkhandhavers en andere partners.

5.240

5.240

We gaan controles uitvoeren naar aanleiding van cyclische handhavingsprogrammering.

Dit geldt voor de taakgebieden brand/veiligheid, Apv en bijzondere wetten (zoals de Alcoholwet). VrZW voert het risicogericht toezicht brandveilig gebruik voor de gemeente uit. Risicogericht toezicht vindt plaats bij bouwwerken met een omgevingsvergunning of melding brandveilig gebruik. VrZW maakt een inschatting van risicovolle objecten aan de hand van naleefgedrag in de voorgaande jaren, ervaringen en risico’s van het object. Op basis hiervan bepalen zij welke objecten gecontroleerd worden, en of er meer of minder contactmomenten nodig zijn. VrZW voert in samenwerking met de gemeentelijke toezichthouders van de gemeente tijdens de bouwfase toezicht uit. Bij gezondheidszorgfuncties en de woonfunctie wonen met 24-uurs zorg wordt als speerpunt ingezet op de interne calamiteitenorganisatie (artikel 7.11a Bouwbesluit 2012) van de zorginstelling.

Indien er landelijk een specifiek onderwerp speelt rondom een gebruiksfunctie dan stemmen we eventuele extra inzet af.

3.267

3.267

En we gaan toezicht houden naar aanleiding van klachten, meldingen en handhavingsverzoeken.

In het klachtenregistratiesysteem Meldingen Openbare Ruimte (MOR) worden alle klachten en meldingen opgeslagen en doorgezet naar de diverse teams. Met de MOR app kunnen medewerkers, burgers en bedrijven zelf klachten en meldingen doen. In 2023 verwachten we 8500 tot 9000 en MOR-meldingen over de woon- en leefomgeving. Daarnaast verwachten we 150 klachten en meldingen over bouwen en ruimtelijke ordening en 40 klachten en meldingen over milieu.

19.050

19.050

€ 28.340

€ 28.340

Handhaving openbare buitenruimte

Dit bestaat uit parkeren, reguliere handhaving, afval en hondenbeleid.

19.325

19.325

€ 76.780

€ 76.780

Tabel 2: beschrijving toezicht

 

Naast de reguliere werkzaamheden zullen we in 2023 ook themagericht toezicht uitvoeren. De thema’s zijn in onderstaande tabel opgenomen en worden gevoed vanuit landelijke ontwikkelingen, bestuurlijke prioriteiten en actuele thema’s.

Landelijke ontwikkelingen

Omschrijving

Benodigde uren

Beschikbare uren

Beschikbare financiële middelen

Benodigde financiële middelen

Rapport van de Onderzoeksraad met de ‘lessen voor brandveiligheid’ naar aanleiding van de flatbrand in Arnhem op Nieuwjaarsnacht 2020

In het rapport wordt uitgebreid ingegaan op vluchtroutes in woongebouwen en brandgevaarlijk meubilair. Ondanks dat het onderzoeksrapport ingaat op de flatbrand met één vluchtroute zijn er ook diverse andere algemene brandveiligheidsaspecten uit te halen die voor alle vormen van woongebouwen van toepassing zijn. Ook wordt er ingegaan op de taken en verantwoordelijkheden van alle partijen die invloed kunnen uitoefenen op het brandveilig gebruik van woongebouwen. In het onderzoeksrapport worden door de Onderzoeksraad diverse aanbevelingen gedaan. Op basis van de rapportage wordt in 2023 samen met VrZW toezicht uitgevoerd en waar nodig bestuursrechtelijke handhaving ingezet.

500

500

0

0

Bestuurlijke prioriteiten

Ondermijning

Op het gebied van uitvoering en handhaving zal het Team Ondermijning in 2023 inzetten op onder andere integrale controles gericht op illegale activiteiten op bedrijventerreinen, aanpak hennepkwekerijen en drugspanden, aanpak drugsdealen op straat, aanpak mensenhandel en aanpak outlaw motorcycle gangs (OMG). VrZW sluit hierbij aan.

3.582

3.582

0

0

Actuele thema’s

Brandveiligheid appartementencomplexen

Gebleken is dat van één appartementencomplex de brandveiligheid van de gevels, compartimentering en vluchtwegen niet op orde is. Op basis van een risico-inventarisatie zijn vanaf 2021 vijf soortgelijke appartementencomplexen geïnspecteerd en is gebleken dat hier dezelfde problematiek speelt. Voorts zijn uit de risico-inventarisatie nog twee appartementencomplexen naar voren gekomen met dezelfde problematiek. Daarom is per appartementencomplex gestart met een handhavingstraject waarbij uitvoerig onderzoek plaatsvindt naar de brandveiligheid van de gevels, compartimentering en vluchtwegen en de verbetering hiervan. De appartementencomplexen behoeven aanpassingen om weer te gaan voldoen aan de regelgeving vermeld in het Bouwbesluit 2012. Op de uitvoering van deze door de appartementencomplexen te realiseren aanpassingen wordt de komende jaren toezicht gehouden en het handhavingstraject wordt voortgezet.

400

400

0

0

Preventie en handhaving alcohol

In 2023 zullen testkopers ingezet worden bij de commerciële horeca. Ook vindt een controle plaats op de naleving van het terrassenbeleid. Daarnaast vinden reguliere controles plaats.

1.875

1.875

€ 3.137

€ 3.137

Voorlichting brandveiligheidsbewustzijn (brandveilig leven)

VrZW richt zich op het brandveiligheidsbewustzijn op de doelgroepen zeer kwetsbare en kwetsbaar. Dit zijn onder andere zelfstandig wonende senioren, bewoners in zorginstellingen, woningcorporaties en zorgverleners. Hieronder valt ook de continue voortzetting van het project Zorg & Veiligheid. Met woningcorporaties en VVE’s worden de mogelijkheden onderzocht om de brandveiligheid in dit woongebouwen met inpandige gangen, vides en atriums te verbeteren. Daarnaast worden in 2023 ontruimingsoefeningen bij een aantal kinderdagverblijven gehouden. Hiermee versterken we het risicobewustzijn van de calamiteitenorganisaties van de deelnemende kinderdagverblijven.

2.278

2.278

0

0

Communiceren over het gebruik van airco’s en warmtepompen

Als gevolg van diverse ontwikkelingen, schaffen steeds meer particulieren een airco en/of warmtepomp aan. De gemeente ontvangt regelmatig vragen of het plaatsen van een dergelijke installatie vergunningplichtig is en soms ook klachten over geluidsoverlast veroorzaakt door deze installaties. Om onduidelijkheden weg te nemen zal de gemeente in 2023 op de website duidelijk gaan communiceren over dit onderwerp.

72

72

0

0

Energiebesparingsakkoord

In 2023 worden 65 controles uitgevoerd. Ook worden 20 energiescans uitgevoerd. Een en ander vindt plaats voor de uitvoering van het energiebesparingsakkoord.

1.300

1.300

0

0

Energiebesparingsplicht

Energierelevante bedrijven moeten aangeven welke maatregelen zij treffen om energie te besparen. In 2023 wordt hier toezicht op gehouden.

560

560

0

0

Controle energielabel C kantoren

Na 1 januari 2023 wordt geïnventariseerd welke kantoren nog niet voldoen aan energielabel C. Bij overtredingen wordt handhavend opgetreden conform de sanctiestrategie.

200

200

0

0

Tabel 3: landelijke ontwikkelingen, bestuurlijke prioriteiten en actuele thema's

2.5 Handhaving

Indien naar aanleiding van toezicht een overtreding wordt geconstateerd en inspanningen van de gemeente om de overtredingssituatie ongedaan te maken niet tot een gewenst resultaat leiden, wordt handhavend opgetreden. Medewerkers van het Omgevingsteam dragen zorg voor de juridische handhaving naar aanleiding van gepland toezicht, klachten en meldingen en actuele vraagstukken. Naast het wijkgericht werken is een vast onderdeel van de werkwijze dat bij klachten, meldingen en andere vraagstukken burgers en bedrijven worden gestimuleerd om eerst zelf tot een oplossing te komen (stimuleren eigen verantwoordelijkheid). Medewerkers van het team T&H treden eveneens handhavend op. De meer dan 30 buitengewone opsporingsambtenaren (boa’s) werken in een driegroepenrooster. Er wordt met een nieuw rooster geëxperimenteerd, zodat de overlap tussen de drie groepen groter is en daarmee de uitdagingen in de leefomgeving beter aangepakt kunnen worden.

 

De boa’s van het team T&H sporen strafbare feiten op en helpen mee met het toezicht op de lokale orde en veiligheid. De primaire taakgebieden van onze boa’s zijn: afvalstoffen, Apv, Alcoholwet, evenementen, hondenbeleid, jeugdoverlast (ook: drugsoverlast), terrassen, uitstallingen, de Wet op de kansspelen, parkeertoezicht en toezicht verkeersveiligheid en het behandelen van klachten en meldingen omtrent voornoemde onderwerpen. Binnen Handhaving wordt ook themagericht gewerkt en zijn er accenthouders benoemd op diverse onderwerpen, zoals afvalstoffenverordening, verkeer en parkeren, honden, jeugd en meldingen leefomgeving. De boa’s worden zeven dagen per week en in de avonden ingezet. De boa’s werken in de wijken samen met onder andere wijkmanagers, jongerenwerkers en de politie. De (jeugd)boa’s gaan in gesprek, worden preventief ingezet, signaleren problemen en treden op. In 2023 zullen de boa’s weer bijdragen aan een leefbaar en veilige gemeente Purmerend.

 

In 2023 zal de samenwerking met de wijkagenten en wijkmanagers verder worden versterkt. Er zal in ieder geval een dag worden ingepland waarop handhaving samen met de wijkagenten en wijkmanagers de wijk in gaan en gezamenlijk, op basis van de beschikbare informatie, een top 3 samenstellen van de actuele leefbaarheidsvraagstukken. Hierna kan een plan van aanpak worden opgesteld om in gezamenlijkheid aan deze top 3 te werken.

 

Op het gebied van afvaldumpingen wordt civielrechtelijke handhaving toegepast. Dit betekent dat alle kosten die gemaakt worden om de overtredingssituatie ongedaan te maken worden verhaald op de overtreder. Deze aanpak wordt in 2023 voortgezet.

 

Op basis van gegevens van de afgelopen jaren is de verwachting dat de volgende aantallen te verwachten bestuurlijke handhavingsproducten in 2023 worden opgelegd.

 

Omschrijving

Aantal per taakveld

Milieu

Bouwen/ro

Brand/veiligheid

Apv/bijz. wetten

Alcoholwet

Waarschuwingsbrief

25

35

20

23

3

Voornemen last onder dwangsom

10

25

2

13

1

Voornemen last onder bestuursdwang

1

2

-

13

-

Last onder dwangsom

5

10

1

2

-

Last onder bestuursdwang

1

10

-

2

-

Intrekken/schorsen vergunning

-

10

-

-

1

Naheffingsaanslagen

-

-

-

6.000-7.000

-

Combibonnen (Mulderbonnen en Strafbeschikkingen)

-

-

-

1.400-1.600

-

Bestuurlijke boete

-

-

-

1

-

Sluiting

-

-

-

30

-

Civielrechtelijk (afval)

-

-

-

80

-

Tabel 4: overzicht aantal te verwachten sancties in 2023

Bijlage I. Koppeling doelen beleid aan activiteiten

 

In deze bijlage bij dit programma is per doel van de Nota Vergunningverlening Toezicht en Handhaving Purmerend aangegeven welke activiteiten uit dit programma bijdragen aan het bereiken hiervan.

 

Algemene doelstellingen

Onderwerp in programma

Paragraaf

Het minimale kwaliteitsniveau van de uitvoering van de VTH-taken wordt vastgelegd en geborgd.

Verbetering van de dienstverlening, waaronder het optimaliseren van de werkprocessen en verder inrichten van het zaaksysteem.

2.2

Continue verbetering van de dienstverlening.

Verbetering van de dienstverlening. Zo worden acties uitgevoerd voor de implementatie van de Omgevingswet en Wkb. Voor Apv en bijzondere wetten wordt het casemanagement ingevoerd.

2.1 en 2.2

De gemeente Purmerend is een sterke samenwerkingspartner in de keten van vergunningverlening, toezicht en handhaving.

Samenwerking met ketenpartners in de voorfase bij vergunningverlening wordt versterkt. Daarnaast vinden acties plaats op de gebieden milieu en brandveiligheid samen met de partners.

2.2, 2.3. en 2.4

De eigen verantwoordelijkheid en betrokkenheid van burgers en bedrijven bij het oplossen van vraagstukken wordt gestimuleerd.

Naast het wijk- en gebiedsgericht werken is een vast onderdeel van de werkwijze van de teams Omgevingsteam en T&H dat zij bij klachten, meldingen en andere vraagstukken burgers en bedrijven stimuleren om eerst zelf tot een oplossing te komen (stimuleren eigen verantwoordelijkheid).

2.5

De aanpak van problemen en vraagstukken vindt (waar mogelijk) informatie gestuurd plaats.

Ingekomen meldingen vormen een belangrijke bron om voorkomende ergernissen in kaart te brengen en aan te pakken.

2.4 en 2.5

Het toezicht en de handhaving in de fysieke leefomgeving wordt waar mogelijk wijkgericht uitgevoerd.

Gebiedsgericht toezicht / wijkgericht werken.

2.4

 

Operationele doelstellingen

Onderwerp in programma

Paragraaf

98% van alle aanvragen om vergunningen, meldingen en ontheffingen worden binnen de (wettelijke) termijnen afgehandeld, maar bij voorkeur sneller.

De processen omtrent vergunningverlening zijn zodanig ingericht dat aanvragen binnen de wettelijke termijnen afgerond kunnen worden.

2.3

De waardering voor de dienstverlening op het gebied van vergunningverlening blijft ten minste gehandhaafd op het niveau van 2015 (cijfer 6,9 Omnibus enquête 2015).

Verbetering van de dienstverlening.

2.2

98% van alle klachten en meldingen met betrekking openbare buitenruimte worden binnen 5 werkdagen in behandeling genomen. In samenspraak met partijen wordt gezocht naar een passende oplossing waarbij de eigen verantwoordelijkheid van een ieder wordt gestimuleerd.

Gebiedsgericht toezicht en MOR.

2.4 en 2.5

Eind 2019 vindt de aanpak van vraagstukken en problemen die zich voordoen in de openbare ruimte wijkgericht/gebiedsgericht plaats. In de periode vanaf 2015 worden pilots uitgevoerd om het wijkgericht/gebiedsgericht werken vorm te geven.

Gebiedsgericht toezicht

2.4

De verloedering in de bestaande stad, de leegstand en het strijdig gebruik van panden wordt door actief toezicht en handhaving tegengegaan. Dit is aan het eind van de planperiode zichtbaar in de stad.

Thematisch: ondermijning (onder andere aanpak hennepteelt).

2.4

Door in te zetten op risicocommunicatie wordt actief informatie gedeeld over verantwoordelijkheden, het verhogen van het veiligheidsbewustzijn en bijdragen aan gedragsverandering bij burgers, instellingen en bedrijven. Eind 2020 is als gevolg van de inzet op risicocommunicatie het veiligheidsbewustzijn bij burgers, instellingen en bedrijven verhoogd.

Thematisch: voorlichting brandveiligheidsbewustzijn.

2.4

Minimaal 95% van de afgegeven handhavingsbeschikkingen houdt stand in een eventuele bezwaar- of beroepsprocedure.

Het Omgevingsteam draagt hier samen met het team Juridische en Veiligheidszaken zorg voor.

2.5

 

Bijlage II. Beleid en regelgeving

 

In deze bijlage is aangegeven met welke beleidsstukken en verordeningen we te maken hebben op het gebied van uitvoering en handhaving, namelijk:

 

  • Aanvraag en selectieprocedure horeca-exploitatievergunning (coffeeshop) en gedoogverklaring coffeeshop Purmerend 2022;

  • Aanwijscriteria beschermde bomen;

  • Afvalstoffenverordening Purmerend 2022;

  • Algemene plaatselijke verordening Purmerend 2021;

  • Beleid artikel 13b Opiumwet Gemeente Purmerend – 2021;

  • Beleidsregels evenementen Purmerend;

  • Beleidsregel geluidsbelasting en optredende trillingen door hei-, bouw- en sloopwerkzaamheden gemeente Purmerend 2014;

  • Beleidsregels geluidsnormen en toezicht bij evenementen Purmerend;

  • Beleidsregels inzameling van geld, goederen en leden- of donateurwerving in de gemeente Purmerend;

  • Beleidsregels meerjarige evenementenvergunning Purmerend;

  • Beleidsregel ontheffing artikel 35 Alcoholwet;

  • Beleidsregels ontheffing sluitingsuren openbare inrichtingen;

  • Beleidsregels verblijfsontzeggingen Purmerend 2022;

  • Beleidsregels Wet Bibob Purmerend 2021;

  • Bodemkwaliteitskaart gemeente Purmerend;

  • Bomenkaart Beemster en Purmerend;

  • Bouwverordening;

  • Coffeeshopbeleid gemeente Purmerend 2022;

  • Erfgoedbeleid Purmerend 2017 (en opvolger);

  • Erfgoedverordening Purmerend 2021 (en opvolger);

  • Handhavings- en sanctiestrategie voor omzetting en woningvorming Purmerend;

  • Handhavingsbeleid coffeeshops Purmerend 2015;

  • Huisvestingsverordening Purmerend 2021;

  • Legesverordening Purmerend 2023;

  • Nota Bodembeheer gemeente Purmerend;

  • Nota Omgevingskwaliteit Purmerend;

  • Nota VTH;

  • Notitie beleidsregels gebruik waterpijpen in horeca 2016;

  • Parkeerverordening Purmerend 2020;

  • Preventie- en Handhavingsplan alcohol Purmerend;

  • Reglement van Orde Adviescommissie voor Ruimtelijke Kwaliteit Purmerend (en opvolger);

  • Sanctiestrategie horeca Purmerend;

  • Speelautomatenhallenverordening Purmerend 2012;

  • Terrassenbeleid Purmerend en Beemster 2021;

  • Uitvoeringsbesluit Apv verkiezingen- en referendapropaganda;

  • Uitvoeringsbesluiten burgemeester Algemene plaatselijke verordening Purmerend 2021;

  • Uitvoeringsbesluiten college Algemene plaatselijke verordening Purmerend 2021;

  • Uitvoeringregels Gevelreiniging Gemeente Purmerend;

  • Verordening kwaliteit vergunningverlening, toezicht en handhaving omgevingsrecht gemeente Purmerend (en opvolger);

  • Verordening op de warenmarkten voor de gemeente Purmerend;

  • Verordening regelende de bevoegdheden, samenstelling en werkwijze van de monumentencommissie Purmerend (en opvolger);

  • Werkproces inzet testkopers Purmerend;

  • Wegsleepverordening Purmerend 2021;

  • Winkeltijdenverordening Purmerend 2021.