Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Borne

Verordening auditcommissie gemeente Borne 2022

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieBorne
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingVerordening auditcommissie gemeente Borne 2022
CiteertitelVerordening auditcommissie gemeente Borne 2022
Vastgesteld doorgemeenteraad
Onderwerpbestuur en recht
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Deze regeling vervangt de Verordening auditcommissie gemeente Borne 2016.

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

artikel 213 van de Gemeentewet

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

23-02-2023nieuwe regeling

31-01-2023

gmb-2023-60783

22int08385

Tekst van de regeling

Intitulé

Verordening auditcommissie gemeente Borne 2022

de raad van de gemeente Borne;

 

gelet op het raadsvoorstel d.d. 17 november 2022, met kenmerk 22int08384, waarvan de motivering onlosmakelijk deel uitmaakt van dit besluit.

 

gelet op artikel 213 van de Gemeentewet;

 

besluit:

 

  • 1.

    De verordening auditcommissie gemeente Borne 2016 in te trekken.

  • 2.

    De volgende verordening auditcommissie gemeente Borne 2022 vast te stellen:

Artikel 1 Begripsbepalingen

In deze verordening wordt verstaan onder:

  • wet: Gemeentewet;

  • commissie: auditcommissie;

  • raad: gemeenteraad

  • voorzitter: voorzitter van de auditcommissie;

  • college: college van burgemeester en wethouders;

  • accountant: controlerend accountant, aangesteld conform art 213 Gemeentewet.

Artikel 2 Doel

De commissie heeft als doel de afstemming ten behoeve van de raad van alle activiteiten in de gemeente op het gebied van auditing, financieel beheer en aangrenzende gebieden en het overleg daarover tussen raad, rekenkamercommissie, college van B&W, ambtelijke organisatie en accountant.

Artikel 3 Taken en bevoegdheden

  • 1.

    De auditcommissie heeft tot taak:

    • a.

      via voorlegging aan het politiek beraad een inhoudelijk advies uit te brengen aan de raad over financiële aangelegenheden zoals de jaarrekening, de accountantsverklaring, aansturing en benoeming accountant en dergelijke.

    • b.

      andere werkzaamheden voortvloeiende uit de controlerende functie van de raad te verrichten, voor zover het het werkterrein van de commissie betreft.

  • 2.

    De auditcommissie wordt in ieder geval vooraf in de gelegenheid gesteld haar oordeel te geven over voorstellen, die in een vergadering van het politiek beraad aan de orde komen en haar bevoegdheid betreffen.

  • 3.

    De auditcommissie wordt voor zaken die haar bevoegdheid betreffen en binnen haar doelstelling vallen tijdig betrokken bij de beleidsvoorbereiding in die dat zij zich kan uitspreken over te stellen prioriteiten en aandachtspunten.

Artikel 4 Samenstelling en benoeming leden

  • 1.

    De auditcommissie bestaat maximaal uit één vertegenwoordiger per fractie.

  • 2.

    Tot leden van de auditcommissie zijn door de raad benoembaar:

    • a.

      Leden van de raad:

    • b.

      beëdigde niet-raadsleden.

    • c.

      Eén extern lid. Het externe lid moet voldoen aan artikel 15 van de Gemeentewet. Alvorens de functie te kunnen uitoefenen leggen de leden van de auditcommissie, voor zover geen lid van de gemeenteraad of beëdigd als commissielid, in handen van de voorzitter van de raad, de volgende eed (verklaring en belofte) af: “Ik zweer (verklaar) dat ik, om tot lid van de auditcommissie benoemd te worden, rechtstreeks noch middellijk, onder welke naam of welk voorwendsel ook, enige gift of gunst heb gegeven of beloofd. Ik zweer (verklaar en beloof) dat ik, om iets in dit ambt te doen of te laten, rechtstreeks nog middellijk enig geschenk of enige belofte heb aangenomen of zal aannemen. Ik zweer (beloof) dat ik getrouw zal zijn aan de Grondwet, dat ik de wetten zal nakomen en dat ik mijn plichten als lid van de auditcommissie naar eer en geweten zal vervullen. Zo waarlijk helpe mij God almachtig (dat verklaar en beloof ik).”

  • 3.

    De auditcommissie wijst uit haar midden een voorzitter aan die stemhebbend lid blijft. De commissie wijst uit haar midden tevens een plaatsvervangend voorzitter aan.

  • 4.

    De raadsgriffier dan wel een griffiemedewerker, de vertegenwoordiger(s) uit het College, de vertegenwoordiger(s) uit de ambtelijke organisatie en de accountant zijn adviserend lid van de commissie.

  • 5.

    De griffier dan wel een griffiemedewerker is secretaris van de auditcommissie. De secretaris is geen lid van de auditcommissie.

  • 6.

    De leden van de commissie worden voor een periode gelijk aan de zittingsduur van de Raad benoemd.

Artikel 5 Werkwijze

  • 1.

    De commissie kan besluiten om te vergaderen zonder een of meerdere adviserende leden van de commissie.

  • 2.

    De commissie informeert de raad over gemaakte afspraken met de accountant en/of andere adviserende leden en beoordeelt of het wenselijk is de raad tussentijds te informeren over bevindingen aangaande haar werkzaamheden .

  • 3.

    De commissie vergadert zoveel als zij nodig acht, ter bespreking van procedurele en inhoudelijke aspecten van de taken van de commissie.

  • 4.

    De commissie vergadert in beslotenheid. Op grond van de belangen genoemd in artikel 10 van de Wet openbaarheid van bestuur kan de commissie rapporten die via de commissie aan de raad worden voorgelegd of gedeelten daarvan als geheim aanmerken.

  • 5.

    De commissie kan openbare informatieve vergaderingen beleggen.

Vastgesteld in de openbare vergadering van 31-01-23

De voorzitter,

w.g.

De griffier,

w.g.