Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Amsterdam

Nadere regels venstertijden alcoholschenkende horecabedrijven kern-Wallengebied

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieAmsterdam
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingNadere regels venstertijden alcoholschenkende horecabedrijven kern-Wallengebied
CiteertitelNadere regels venstertijden alcoholschenkende horecabedrijven kern-Wallengebied
Vastgesteld doorcollege van burgemeester en wethouders
Onderwerpopenbare orde en veiligheid
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Deze regeling vervalt op 1 april 2025.

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

Algemene Plaatselijke Verordening 2008

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

01-04-2023nieuwe regeling

07-02-2023

gmb-2023-60769

Tekst van de regeling

Intitulé

Nadere regels venstertijden alcoholschenkende horecabedrijven kern-Wallengebied

Het college van burgemeester en wethouders van Amsterdam,

 

gelet op artikel 3.23A Algemene plaatselijke verordening (APV);

 

gezien de op 29 november 2022 vastgestelde reactie van het college op de inspraakreacties op het concept beleid openingstijden en alcohol Wallengebied en het door de burgemeester en het college van burgemeester en wethouders op 29 november 2022 vastgestelde beleid openingstijden en alcohol Wallengebied;

 

overwegende dat

  • er in het gebied Burgwallen sprake is van een situatie waarin het woon- en leefklimaat ernstig onder druk staat als gevolg van de zeer grote aantallen bezoekers die zich, met name tijdens de weekenden, in het gebied begeven;

  • de bezoekers van het gebied overlast veroorzaken in de vorm van geluidoverlast (schreeuwen, lallen, hard zingen, lachen), alcohol nuttigen op straat, gooien van spullen, urineren in de openbare ruimte, braken en zij vaak niet doordrongen zijn van het feit dat er in het gebied mensen wonen met behoefte aan (nacht)rust;

  • er in het gebied sprake is van een disbalans tussen de ruimte voor bewoners en de ruimte die wordt ingenomen door de vele bezoekers van het gebied;

  • de bezoekers aangetrokken worden door de grote hoeveelheid voorzieningen in het gebied in de vorm van horeca, (raam)prostitutie, seksbedrijven en detailhandel in het

  • gebied;

  • het gezien de bestaande disbalans wenselijk is maatregelen te nemen die het evenwicht in de buurt tussen wonen, werken en recreëren verbeteren;

  • de burgemeester hiertoe op grond van artikel 3.15 lid 2 van de APV besloten heeft de openingstijden van horecabedrijven in het kern-Wallengebied op weekenddagen te beperken tot 02:00 uur;

  • ondernemers er belang bij hebben hun gasten te kunnen blijven ontvangen, maar het niet wenselijk is dat grote aantallen zich mensen tegelijk op straat begeven in de nachtelijke uren;

  • het invoeren van venstertijden voor de in het gebied aanwezige horecabedrijven bij kan dragen aan het geleidelijk (laten) vertrekken van de bezoekers van het gebied doordat bezoekers niet allemaal tegelijk na sluitingstijd op straat komen te staan en bezoekers na het verlaten van een horecabedrijf niet meer naar binnen kunnen bij het volgende bedrijf;

  • het invoeren van een venstertijd bedoeld is voor zaken waar gasten langere tijd verblijven en niet voor snackbars en cafetaria’s waar publiek voornamelijk komt om snel iets te nuttigen of af te halen;

  • het alcoholvrije bedrijven zoals cafetaria’s en snackbars niet is toegestaan alcohol voor gebruik ter plaatse te verstrekken;

  • dat daarom de regeling niet van toepassing is op alcoholvrije zaken;

  • het college het belang van ondernemers onderkent en begrijpt dat het instellen van een venstertijd kan leiden tot uitvoeringsproblemen, maar het belang dat bezoekers niet tegelijk in grote aantallen op straat komen te staan groter vindt dan dit belang van de ondernemers, en het eventueel benodigde extra toezicht door ondernemers bij de deur van het horecabedrijf juist een bedoeld effect kan hebben op het tegengaan van de overlast in de nachtelijke uren;

besluit de volgende regeling vast te stellen:

 

Nadere regels venstertijden alcoholschenkende horecabedrijven kern-Wallengebied

Artikel 1.

Het is alcoholschenkende horecabedrijven als bedoeld in artikel 3.1 lid 2 sub a APV, gelegen in het gebied zoals weergegeven op bij dit besluit behorende kaart verboden om op weekenddagen bezoekers tot hun horecabedrijf toegang te geven in de periode na 01:00 tot de voor het bedrijf geldende sluitingstijd.

Artikel 2.

De sluitingstijden waarop het bedrijf geheel voor het publiek gesloten dient te zijn, zoals neergelegd in de voor de betreffende bedrijf verleende exploitatievergunning of het aanwijzingsbesluit op grond van artikel 3.15 lid 2 APV, blijven van kracht.

Artikel 3.

De burgemeester kan van dit verbod ontheffing verlenen in gevallen zoals bedoeld in 3.15 lid 5 van de APV.

Artikel 4.

Dit besluit treedt in werking met ingang van 1 april 2023 en vervalt op 1 april 2025.

Artikel 5.

Dit besluit wordt aangehaald als Nadere regels venstertijden alcoholschenkende horecabedrijven kern-Wallengebied.

Aldus vastgesteld in de vergadering van 7 februari 2023.

De burgemeester

Femke Halsema

De gemeentesecretaris

Peter Teesink

 

Toelichting

 

Algemeen deel

Als gevolg van het stijgend aantal bezoekers en de groei van de stad, is het te druk geworden in de binnenstad en staat de veiligheid en leefbaarheid in sommige wijken onder druk. Dat is één van de aanleidingen waarom het college van burgemeester en wethouders in december 2020 het Uitvoeringsplan Aanpak Binnenstad heeft vastgesteld. Het bevat 88 maatregelen, waarvan één een verkenning of het tijdelijk en gebiedsgericht beperken van de sluitingstijden van horeca-en prostitutiebedrijven in het Wallengebied bijdraagt aan de leefbaarheid in het gebied. In juli 2022 heeft het college het voornemen om de sluitingstijd in het weekend te vervroegen voor inspraak vrijgegeven, tegelijk met een wijzigingsvoorstel van de Algemene Plaatselijke Verordening. Het doel van de maatregel is het brengen van rust aan bewoners in de late nacht. Op het voornemen zijn 60 inspraakreacties ontvangen. Naar aanleiding van de inspraak is het beleid op enkele punten aangepast. Op 29 november heeft het college van burgemeester en wethouders het ‘Beleid openingstijden en alcohol Wallengebied’ vastgesteld. Het beleid bevat een beschrijving van de problematiek in het gebied, de overlast rondom sluitingstijden en het voornemen om de weekendsluitingstijden voor horecazaken in het kern-Wallengebied terug te brengen naar 02:00 uur (waarbij vanaf 01:00 uur geen bezoekers toegelaten mogen worden) en voor prostitutiebedrijven naar 03:00 uur. Het gaat om een beperking van vergunde rechten van ondernemers. In het beleid is toegelicht waarom deze maatregel toch nodig is. In een afzonderlijk besluit geeft de burgemeester uitvoering aan het beleid door de openingstijden van horecabedrijven tijdens de weekendnachten te beperken. In dit besluit wordt aanvullend daarop invulling gegeven aan het instellen van een venstertijd in alcoholschenkende horecabedrijven gelegen in het aanwijzingsgebied. De bevoegdheid om nadere regels te stellen aan de exploitatie van horecabedrijven ligt op grond van artikel 3.23 A APV bij het college.

 

Op basis van enquêtes, overlastmeldingen, gesprekken met bewoners en ondernemers en het leefbaarheidspanel zal in de gaten worden gehouden in hoeverre de maatregel merkbaar is in het gebied. Het is niet mogelijk om in een complex gebied als de Wallen een duidelijke doelstelling te formuleren ten aanzien van bijvoorbeeld de bewonerswaardering in het gebied: een dergelijke indicator is van veel verschillende factoren afhankelijk. Het college zal zich inspannen bij de diverse stakeholders in het gebied de ervaringen met de maatregel te inventariseren en op basis daarvan te besluiten over het vervolg. Op basis van monitoring kan ook tussentijds besloten worden tot andere openingstijden of een ander gebied.

 

Artikelsgewijze toelichting

Artikel 1 en 2: in deze artikelen wordt geregeld dat voor de alcoholschenkende horecabedrijven (inclusief terras en eventuele andere aanhorigheden) in het gebied waarvoor de sluitingstijden in de weekendnachten beperkt worden op grond van artikel 3.15 lid 2 ook een venstertijd gaat gelden, waardoor er na 01:00 uur geen bezoekers toegelaten mogen worden in het horecabedrijf. Het alcoholschenkend horecabedrijf mag geopend zijn als normaal en eten en drinken verstrekken. Er mogen alleen geen gasten naar binnen; gasten mogen alleen nog vertrekken. Het doel van de maatregel is dat bezoekers gespreid naar huis gaan. Het is aan de ondernemers zelf om er voor zorg te dragen voor een goede uitvoering van de maatregel.

Artikel 3. Op grond van het derde lid kan in gevallen als bedoeld in artikel 3.15 lid 5 van de APV een ontheffing worden aangevraagd, hiervoor geldt echter dat er terughoudend zal worden omgegaan met het geven van deze ontheffingen. Alleen als er sprake is van zeer bijzondere, eenmalige omstandigheden, zoals een jubileum van het horecabedrijf.

Artikel 4. De maatregel geldt minimaal twee jaar, zodat daarna op basis van een evaluatie besloten kan worden over een eventueel vervolg. Dit betekent niet dat er tussentijds geen wijzigingen doorgevoerd kunnen worden. Het benadrukt de insteek van het college om de maatregelen minimaal twee jaar van kracht te laten zijn. Al in het voorgenomen beleid van juli 2022 is de datum van 1 april gecommuniceerd, dit zorgt er voor dat ondernemers vanaf het moment van ter inspraak vrijgeven voldoende tijd hebben (gehad) om zich op de nieuwe situatie voor te bereiden. De datum van 1 april wordt gesteld omdat de bezoekersaantallen vanaf het Paasweekend (9 april 2023) geregeld nog hoger zijn dan daarvoor.