Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Beverwijk

Verordening auditcommissie gemeente Beverwijk, 2023

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieBeverwijk
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingVerordening auditcommissie gemeente Beverwijk, 2023
CiteertitelVerordening auditcommissie gemeente Beverwijk, 2023
Vastgesteld doorgemeenteraad
Onderwerpbestuur en recht
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Deze regeling vervangt de Verordening auditcommissie Beverwijk.

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

  1. artikel 82 van de Gemeentewet
  2. artikel 147, eerste lid, van de Gemeentewet
  3. artikel 149 van de Gemeentewet
Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

14-02-202301-01-2023nieuwe regeling

02-01-2023

gmb-2023-60638

D-088602 D-089268

Tekst van de regeling

Intitulé

Verordening auditcommissie gemeente Beverwijk, 2023

De raad van de gemeente Beverwijk;

 

gezien het voorstel van de auditcommissie d.d. 20 december 2022 , documentkenmerk D-088602;

 

gehoord de raadscommissie;

 

gelet op artikel artikelen 82, 147 lid 1 en 149 Gemeentewet

 

besluit:

 

  • 1.

    De verordening auditcommissie gemeente Beverwijk, 2023 vast te stellen onder intrekking van de verordening op de auditcommissie gemeente Beverwijk, 2013.

Beverwijk,

de raad voornoemd,

de griffier,

de voorzitter,

Artikel 1 Instelling

  • 1.

    Er is een commissie van advies aan de raad, genaamd de auditcommissie.

  • 2.

    In deze verordening wordt verstaan onder:

    • a.

      commissie: de auditcommissie;

    • b.

      raad: de gemeenteraad;

    • c.

      college: het college van burgemeester en wethouders;

    • d.

      accountant: de accountant die belast is met de controle op de in artikel 197 van de gemeentewet bedoelde jaarrekening;

    • e.

      voorzitter: de voorzitter van de commissie.

    • f.

      controleprotocol: het controleprotocol voor de accountantscontrole op de jaarrekening.

Artikel 2 Samenstelling en benoeming

  • 1.

    De commissie bestaat uit tenminste vier leden. Van elke -raadsfractie kan maximaal één raadslid in de commissie worden benoemd.

  • 2.

    De benoemde raadsleden moeten een redelijke afspiegeling van de raad vormen. Indien er sprake is van een coalitie en oppositie dient van beide een vertegenwoordiging in de commissie te worden benoemd.

  • 3.

    De leden worden benoemd door de raad.

  • 4.

    De griffier of diens plaatsvervanger draagt zorg voor het secretariaat van de commissie.

  • 5.

    De commissie heeft als adviseurs de concerncontroller of door hem aan te wijzen interne adviseurs.

  • 6.

    De commissie kan andere interne en externe adviseurs verzoeken de vergadering bij te wonen en advies uit te brengen aan de commissie.

  • 7.

    De portefeuillehouder financiën kan worden uitgenodigd de vergadering van de commissie bij te wonen.

Artikel 3 Zittingsduur

  • 1.

    De benoeming geschiedt voor de zittingsperiode, gelijk aan die van de leden van de zittende raad. Dit geldt eveneens voor tussentijdse benoemingen.

  • 2.

    Het lidmaatschap van de commissie vervalt door het verlies van de hoedanigheid van raadslid door ontslagname, of door een met redenen omkleed besluit van de raad.

  • 3.

    Indien door een vacature het aantal leden onder het in artikel 2 eerste lid benoemde minimum is gekomen, voorziet de raad onverwijld in de ontstane situatie.

  • 4.

    Leden worden door afwezigheid niet vervangen.

Artikel 4 Voorzitter

  • 1.

    De commissie kiest uit haar midden een voorzitter en een plaatsvervangend voorzitter.

  • 2.

    De voorzitter draagt zorg voor het tijdig en periodiek bijeenroepen van de commissie, het leiden van de vergaderingen, het bewaken van de uitgangspunten en het bevorderen van een heldere besluitvorming over commissie-aangelegenheden. De voorzitter wordt daarbij ondersteund door de secretaris van de commissie.

Artikel 5 Taken en bevoegdheden

  • 1.

    De commissie is belast met advisering aan en overleg namens de raad over alle activiteiten die van belang zijn voor een goede beheersing op het gebied van rechtmatigheid en doelmatigheid, en het waarborgen van de toezichthoudende en controlerende bevoegdheid van de raad.

  • 2.

    Onder de in het eerste lid bedoelde activiteiten worden in ieder geval begrepen:

    • a.

      Participeren namens de gemeenteraad in het aanbestedingstraject teneinde een voorstel aan de raad te doen voor het contract met de accountant;

    • b.

      De bespreking van het rapport van bevindingen over de controle van de jaarrekening met de accountant en de advisering hierover aan de raad;

    • c.

      De evaluatie van de werkzaamheden van de accountant en de eventuele advisering hierover aan de raad;

    • d.

      De advisering over de vaststelling van het controleprotocol voor de accountantscontrole, met daarin eventuele bijzondere onderwerpen namens de raad;

    • e.

      Het onderzoek van de documenten behorende bij de Beleidscyclus (Kadernota, Programmabegroting, Voorjaarsnota, Najaarsnota, Jaarrekening, Meerjarenprognose Vastgoed / grote projecten) als financiële sturingsinstrumenten voor de raad, evenals de beoordeling van de kwaliteit en informatiewaarde van deze documenten;

    • f.

      De begeleiding van het inzichtelijk presenteren van de risico’s in relatie tot de kaderstellende en controlerende taak van de gemeenteraad (risicomanagement);

    • g.

      De uitwerking en naleving door het college van de financiële verordening (artikel 212 Gemeentewet) en de onderzoeksverordening (artikel 213a Gemeentewet);

    • h.

      Het toezicht op de navolging van de door de raad aangenomen aanbevelingen voortvloeiend uit de accountantscontrole, rekenkameronderzoeken en beleidsevaluaties en het delen van de bevindingen hierover aan de raad;

    • i.

      Een jaarlijkse afstemming met de rekenkamer over voorgenomen onderzoeken in relatie tot de onderzoeken van de accountant en het college, alsmede de uit te brengen rapportages.

  • 3.

    De commissie is bevoegd aan de raad over de lid 1 en 2 genoemde taken voorstellen uit te brengen, voorzien van een ontwerp van de door de raad te nemen besluiten. De commissie heeft geen directe opdracht gevende rol naar de externe accountant, andere onderzoeksbureaus of de gemeentelijke organisatie.

Artikel 6 Vergaderingen en verslaglegging

  • 1.

    De commissie vergadert zoveel als zij nodig acht, ter bespreking van procedurele en inhoudelijke aspecten van de taken van de commissie.

  • 2.

    Vergaderingen vinden alleen plaats als in de vergadering meer dan de helft van het aantal zitting hebbende leden aanwezig is.

  • 3.

    De adviseurs worden in principe voor iedere vergadering van de commissie uitgenodigd. De commissie kan besluiten om te vergaderen zonder één of meerdere adviseurs.

  • 4.

    De vergaderingen van de commissie zijn niet openbaar, tenzij de commissie anders bepaalt.

  • 5.

    Van iedere vergadering wordt een kort samenvattend verslag gemaakt. Het verslag wordt vastgesteld door de commissie.

  • 6.

    Het vastgestelde verslag wordt openbaar gemaakt via de Lijst ingekomen stukken.

Artikel 7 Geheimhouding

  • 1.

    De auditcommissie kan in een vergadering op grond van een belang genoemd in artikel 5 van de Wet open overheid, omtrent het in die vergadering, op de inhoud van aan hem overgelegde stukken geheimhouding opleggen. De geheimhouding wordt door hen die bij de behandeling aanwezig zijn en allen die van het behandelde of de stukken kennis dragen in acht genomen tot dat de auditcommissie haar opheft.

  • 2.

    Als de auditcommissie zich ter zake van het behandelde waarvoor een verplichting tot geheimhouding geldt tot de raad heeft gericht, wordt geheimhouding in acht genomen totdat de raad haar opheft.

  • 3.

    De auditcommissie kan op grond van een belang genoemd in artikel 5 van de Wet open overheid, geheimhouding opleggen ten aanzien van stukken die zij aan het college of de leden overlegt.

Artikel 8 Advies en toelichting in raadscommissie

  • 1.

    De commissie adviseert en doet schriftelijk voorstellen aan de gemeenteraad.

  • 2.

    Als er tijdens een raads(commissie)vergadering onderwerpen op de agenda staan waarover de auditcommissie heeft geadviseerd, voert de voorzitter van de commissie namens de commissie het woord.

  • 3.

    De commissie kan in voorkomend geval een ander lid uit haar midden aanwijzen om in de vergadering van de raad(scommissie) voorstellen of adviezen van de commissie toe te lichten.

Artikel 9 Uitleg verordening

Bij twijfel over de betekenis of de toepassing van deze verordening of in gevallen waarin deze verordening niet voorziet, wordt op voorstel van de voorzitter besloten.

Artikel 10 Inwerkingtreding en citeertitel

  • 1.

    De ‘Verordening auditcommissie Beverwijk van 4 april 2013 (nr. INT-13-01702 wordt ingetrokken.

  • 2.

    Deze verordening wordt aangehaald als ‘Verordening auditcommissie Beverwijk, 2023 en treedt in werking met terugwerkende kracht per 1 januari 2023.

Aldus vastgesteld in de raadsvergadering van 2 februari 2023

De griffier

De voorzitter