Organisatie | Nuenen, Gerwen en Nederwetten |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Reglement van orde voor vergaderingen en andere werkzaamheden van de gemeenteraad gemeente Nuenen c.a. 2023 |
Citeertitel | Reglement van orde voor vergaderingen en andere werkzaamheden van de gemeenteraad gemeente Nuenen c.a. 2023 |
Vastgesteld door | gemeenteraad |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp |
Deze regeling vervangt het Reglement van Orde voor vergaderingen en andere werkzaamheden van de gemeenteraad gemeente Nuenen c.a. 2022.
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
14-02-2023 | nieuwe regeling | 02-02-2023 |
De raad van de gemeente Nuenen c.a.;
gezien het voorstel van 12 januari 2023;
gelet op de desbetreffende bepalingen in de Gemeentewet;
Het Reglement van orde voor vergaderingen en andere werkzaamheden van de gemeenteraad gemeente Nuenen c.a. 2023 vast te stellen.
HOOFDSTUK 1: ALGEMENE BEPALINGEN
Artikel 2 De (sessie-)voorzitter
Artikel 3 Waarnemend raadsvoorzitter
Artikel 6 Het fractievoorzittersoverleg (FVO)
Artikel 10 Toelaten en beëdiging raadsleden
Artikel 12 Benoeming wethouders
HOOFDSTUK 2: RAADSBIJEENKOMSTEN EN RAADSVERGADERINGEN
Artikel 16 Oproep en voorlopige agenda
Artikel 17 Agenda voor de raadsbijeenkomst of raadsvergadering
Artikel 18 Hamerstukken of bespreekstukken
Artikel 19 Ter beschikking stellen van stukken
Artikel 2 Openbare kennisgeving
PARAGRAAF 2 TIJDENS RAADSBIJEENKOMSTEN EN RAADSVERGADERINGEN
Artikel 23 Opening raadsvergadering; quorum
Artikel 24 Primus bij beraadslagingen en hoofdelijke stemming
Artikel 27 Handhaving orde; schorsing
Artikel 28 Voorstellen van orde
Artikel 30 Deelname aan de beraadslaging door anderen
PARAGRAAF 3 BESLUITVORMING IN DE RAADSVERGADERING
Artikel 33 Stemming; procedure
Artikel 34 Volgorde stemming over amendementen en moties
Artikel 35 Herstemming bij staken van stemmen
Artikel 36 Stemming over personen
Artikel 37 Herstemming over personen
PARAGRAAF 4 VERSLAGLEGGING EN INGEKOMEN STUKKEN
PARAGRAAF 5 BESLOTEN VERGADERING
Artikel 43 Opheffen geheimhouding
Artikel 44 Digitaal vergaderen
PARAGRAAF 6 TOEHOORDERS EN PERS
Artikel 45 Geluid en beeldregistraties
Artikel 46 Toehoorders en pers
HOOFDSTUK 3: BEVOEGDHEDEN EN INSTRUMENTEN
PARAGRAAF 7 RAADS- EN BURGERLEDEN
Artikel 50 Schriftelijke vragen
Artikel 54 Amendementen en subamendementen
Artikel 57 Intrekking oude regeling, citeertitel en inwerkingtreding
Hoofdstuk 1 - Algemene bepalingen
Artikel 10 - Toelaten en beëdigen raadsleden
De commissie onderzoekt de geloofsbrieven en de daarop betrekking hebbende stukken van de nieuw benoemde raadsleden en brengt vervolgens advies uit aan de raad over de toelating van de nieuw benoemde leden tot de raad. Indien van toepassing, wordt van een minderheidsstandpunt melding gemaakt in dit advies.
De artikelen 10, 12, 13 en 15 van de Gemeentewet zijn van overeenkomstige toepassing op de burgerleden, met die uitzondering dat voor de burgerleden geldt dat zij de leeftijd van zestien jaar moeten hebben bereikt. Ook de gedragscode voor de gemeenteraad van Nuenen is van overeenkomstige toepassing.
Als één of meer raadsleden van één of meer fracties als zelfstandige fractie gaan optreden of als één of meer raadsleden van een fractie zich aansluiten bij een andere fractie, wordt hiervan zo spoedig mogelijk schriftelijk mededeling gedaan aan de voorzitter. De wijziging geldt met ingang van de eerstvolgende raadsvergadering na de wijziging.
Hoofdstuk 2 - Raadsbijeenkomsten en raadsvergaderingen
Artikel 15 - Raadsbijeenkomsten
Beeldvormende bijeenkomst: bijeenkomst met als doel het verkennen en afbakenen van vraagstukken, het horen van het maatschappelijke veld en het inventariseren van knelpunten en keuzes, met inbegrip van werkbezoeken, workshops, themabijeenkomsten en raadsinformatieavonden. Er kunnen meerdere bijeenkomsten parallel aan elkaar worden gehouden.
Oordeelsvormende bijeenkomst: bijeenkomst zoals wordt bedoeld in artikel 82 van de Gemeentewet; gericht op het voorbereiden van besluitvorming door middel van het uitwisselen van en doorvragen op argumenten om tot een goede weging te komen van voor- en nadelen betreffende het voorstel of onderwerp. Er kunnen meerdere sessies parallel aan elkaar plaatsvinden.
Artikel 17 - Vaststelling agenda
Bij aanvang van een beeldvormende of oordeelsvormende bijeenkomst wordt de agenda vastgesteld. Op voorstel van een raadslid, burgerlid of de sessievoorzitter kunnen, bij meerderheid van stemmen, onderwerpen aan de agenda worden toegevoegd, van de agenda worden afgevoerd en kan de volgorde van behandeling van de agendapunten worden gewijzigd.
Artikel 18 - Hamerstukken of bespreekstukken
Eén deelnemer aan de oordeelsvormende bijeenkomst kan bepalen dat een voorstel als bespreekstuk wordt aangemerkt, onder de voorwaarde van de aankondiging van de indiening van een motie of amendement tijdens de raadsvergadering. Dit betekent dat als er geen motie of amendement wordt aangekondigd, het onderwerp als hamerstuk wordt geagendeerd en het geven van een stemverklaring tijdens de raadsvergadering tot de mogelijkheden behoort.
Paragraaf 2 - Tijdens raadsbijeenkomsten en raadsvergaderingen
De (sessie-)voorzitter, de raadsleden, de burgerleden en de (sessie)griffier hebben tijdens de raadsvergadering en oordeelsvormende bijeenkomst een vaste zitplaats, door de voorzitter, zover mogelijk na overleg in het fractievoorzittersoverleg (FVO), bij aanvang van iedere nieuwe zittingsperiode van de raad aangewezen.
Artikel 23 - Opening raadsvergadering; quorum
Wanneer een kwartier na het vastgestelde tijdstip niet het vereiste aantal leden aanwezig is, bepaalt de voorzitter, na voorlezing van de namen der afwezige leden, dag en uur van de volgende vergadering, met inachtneming van artikel 20 van de Gemeentewet (vergadertijdstip en quorumvereiste nieuwe agendapunten).
Artikel 24 - Primus bij beraadslagingen en hoofdelijke stemming
Alvorens de aangekondigde onderwerpen aan de orde te stellen tijdens de raadsvergadering, deelt de voorzitter mede, bij welk lid van de raad de beraadslagingen en hoofdelijke stemming beginnen. Daartoe wordt bij loting een volgnummer van de presentielijst aangewezen. Bij het daar genoemde lid beginnen de beraadslagingen en de hoofdelijke stemming. Vervolgens wordt de volgorde van de presentielijst gevolgd.
Tijdens de beeldvormende bijeenkomst staat spreekrecht in het teken van het delen van informatie. Aanwezige burgers kunnen vragen stellen en informatie delen; het innemen van standpunten is niet aan de orde. De raads- en burgerleden kunnen vragen stellen aan de aanwezige burgers; er vindt geen discussie plaats tussen de deelnemers aan de vergadering en de aanwezige burgers. De spreker voert het woord, op aangeven van de voorzitter.
Tijdens de oordeelsvormende bijeenkomst kunnen aanwezigen burgers in de eerste termijn van de vergadering hun oordeel geven over een onderwerp waarbij de raads- en burgerleden de aanwezige burgers actief kunnen bevragen op hun standpunten. De spreker voert het woord, op aangeven van de voorzitter. In de tweede termijn wordt geen invulling gegeven aan het spreekrecht.
Artikel 27 - Handhaving orde; schorsing
Degene die zich beledigende of onbetamelijke uitdrukkingen veroorlooft, afwijkt van het in behandeling zijnde onderwerp, een ander herhaaldelijk interrumpeert, dan wel anderszins de orde verstoort (bijvoorbeeld via sociale media), wordt door de (sessie-)voorzitter tot de orde geroepen. Indien de betreffende persoon hieraan geen gevolg geeft, kan de (sessie-)voorzitter hem gedurende de raadsbijeenkomst of raadsvergadering, waarin zulks plaats heeft, over het aanhangige onderwerp het woord ontzeggen.
Op voorstel van de (sessie-)voorzitter of van een raads- dan wel burgerlid, kan worden besloten de beraadslaging voor een door de (sessie-)voorzitter te bepalen tijd te schorsen, teneinde het college of de leden de gelegenheid te geven tot onderling nader beraad. De beraadslagingen worden hervat nadat de schorsingsperiode verstreken is.
Paragraaf 3 - Besluitvorming in de raadsvergadering
Na het sluiten van de beraadslaging en voordat de raad tot stemming overgaat, kunnen raadsleden hun voorgenomen stemgedrag in een korte verklaring toelichten.
Artikel 33 - Stemming; procedure
Een raadslid dat zich bij het uitbrengen van zijn stem vergist, kan deze vergissing herstellen totdat het volgende raadslid heeft gestemd. Bemerkt het raadslid zijn vergissing pas later, dan kan deze nadat de voorzitter de uitslag van de stemming bekend heeft gemaakt aantekening vragen van zijn vergissing. Dit brengt geen verandering in de uitslag van de stemming.
Artikel 36 - Stemming over personen
Het stembureau onderzoekt of het aantal ingeleverde stembriefjes gelijk is aan het aantal leden dat ingevolge het tweede lid verplicht is een stembriefje in te leveren. Wanneer de aantallen niet gelijk zijn worden de stembriefjes vernietigd zonder deze te openen en wordt een nieuwe stemming gehouden.
Artikel 37 - Herstemming over personen
Wanneer ook bij deze tweede stemming door niemand de volstrekte meerderheid is verkregen, heeft een derde stemming plaats tussen twee personen, die bij de tweede stemming de meeste stemmen op zich hebben verenigd. Zijn bij de tweede stemming de meeste stemmen over meer dan twee personen verdeeld, dan wordt bij een tussenstemming uitgemaakt tussen welke twee personen de derde stemming zal plaatshebben.
Paragraaf 4 – Verslaglegging en ingekomen stukken
Van een oordeelsvormende bijeenkomst wordt een audiovisueel verslag gemaakt en wordt het sessieforumlier aangevuld met:
Per agendapunt de aantekening of het voorstel rijp is voor besluitvorming, of het voorstel geen bespreking behoefte (hamerstuk), of dat het voorstel bespreking behoeft in de raadsvergadering (bespreekstuk) en in dat geval wat de punten zijn van debat in relatie tot de aankondiging van moties en amendementen.
Van een raadsvergadering wordt een audiovisueel verslag gemaakt alsmede een besluitenlijst.
De besluitenlijst van de raadsvergadering moet inhouden:
een overzicht van het verloop van elke stemming, met vermelding bij hoofdelijke stemming van de namen van de leden die voor of tegen stemden, onder aantekening van de namen van de leden die zich overeenkomstig de Gemeentewet van stemming hebben onthouden of zich bij het uitbrengen van hun stem hebben vergist;
De raadsleden, de voorzitter, de wethouders en de griffier hebben het recht, een voorstel tot verandering aan de raad te doen, indien de besluitenlijst onjuistheden bevat of niet duidelijk weergeeft hetgeen (toe-)gezegd of besloten is. Een voorstel tot verandering dient voor de aanvang van de vergadering bij de griffier te worden ingediend.
Paragraaf 5 - Besloten vergadering
Op een besloten vergadering zijn de bepalingen van dit reglement van overeenkomstige toepassing voor zover deze bepalingen niet strijdig zijn met het besloten karakter van de vergadering.
Artikel 43 - Opheffen geheimhouding
Als de raad op grond van de artikelen 25, derde en vierde lid, 55, tweede en derde lid, of 86, tweede en derde lid, van de Gemeentewet voornemens is de geheimhouding op te heffen of niet te bekrachtigen, wordt, als het orgaan dat geheimhouding heeft opgelegd daarom verzoekt, daarover in een besloten raadsvergadering met het desbetreffende orgaan overleg gevoerd.
Hoofdstuk 3 - Bevoegdheden en instrumenten
Paragraaf 7 - Raads- en burgerleden
Een voorstel van het college aan de raad, dat vermeld staat op de voorlopige agenda van de oordeelsvormende bijeenkomst of de raadsvergadering, kan niet worden ingetrokken zonder toestemming van de raads- en burgerleden aangaande de oordeelsvormende bijeenkomst dan wel van de raadsleden aangaande de raadsvergadering.
Artikel 48 - Technische vragen
Technische vragen worden bij voorkeur ingediend bij de griffie. Dit kan tot uiterlijk vrijdag voor 9.00 uur, voorafgaand aan de week van de betreffende vergadering waarop het onderwerp geagendeerd staat. Het college spant zich in om de technische vragen zo spoedig mogelijk, maar uiterlijk vóór 17.00 uur op de maandag in de week van de betreffende vergadering te beantwoorden.
Artikel 49 - Mondelinge vragen
Tijdens de oordeelsvormende bijeenkomst en de raadsvergadering is er een vragenhalfuur, tenzij bij de voorzitter geen vragen zijn ingediend. In dit half uur kunnen tijdens de oordeelsvormende vergadering zowel raads- als burgerleden vragen stellen aan het college, tijdens de raadsvergadering geldt dit alleen voor de raadsleden.
Artikel 50 - Schriftelijke vragen
Schriftelijke beantwoording vindt zo spoedig mogelijk plaats, in ieder geval binnen 30 dagen, nadat het college in kennis is gesteld van de vragen. Mondelinge beantwoording vindt plaats in de eerstvolgende raadsvergadering. Indien beantwoording niet binnen deze termijnen kan plaatsvinden, stelt het verantwoordelijk lid van het college de vragensteller hiervan gemotiveerd in kennis, waarbij de termijn aangegeven wordt, waarbinnen beantwoording zal plaatsvinden. Dit bericht wordt behandeld als een antwoord.
Artikel 53 - Initiatiefvoorstel
Het voorstel moet, nadat het college schriftelijk wensen of bedenkingen ter kennis van de raad heeft gebracht of kenbaar heeft gemaakt hiertoe niet te zullen overgaan, dan wel nadat de in het tweede lid gestelde termijn is verlopen, eerst worden behandeld in een oordeelsvormende bijeenkomst, tenzij er dringende overwegingen zijn om het voorstel direct op de agenda van de eerstvolgende raadsvergadering te plaatsen.
In de gevallen waarin dit reglement niet voorziet of bij twijfel omtrent de toepassing van het reglement, beslist de raad of de betreffende bijeenkomst zover het hun eigen vergadering of handelen betreft op voorstel van de voorzitter.