Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Bronckhorst

Watertakenplan Olburgen 2023-2027

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieBronckhorst
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingWatertakenplan Olburgen 2023-2027
CiteertitelWatertakenplan Olburgen 2023-2027
Vastgesteld doorgemeenteraad
Onderwerpruimtelijke ordening, verkeer en vervoer
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

Wet milieubeheer

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

11-02-2023nieuwe regeling

26-01-2023

gmb-2023-60197

00775

Tekst van de regeling

Intitulé

Watertakenplan Olburgen 2023-2027

De raad van de gemeente Bronckhorst;

 

gelezen het voorstel van het college van b en w van 29 november 2022;

 

Besproken in de commissievergadering van 12 januari 2023;

 

gelet op de Wet milieubeheer;

 

Besluit:

 

  • 1.1

    Het nieuwe Watertakenplan Olburgen 2023-2027 (WTPO 2023-2027) vast te stellen.

  • 1.2

    De “Visie op water” in te brengen bij de eerstvolgende actualisatie van de omgevingsvisie en het omgevingsplan

  • 1.3

    Vooruitlopend daarop of tot het einde van de looptijd van het nieuwe watertakenplan voor die onderdelen die niet zijn opgenomen in het nieuwe plan, het oude Watertakenplan (WTPO 2018-2022) te handhaven.

  • 2.

    De “Verordening op de afvoer van hemelwater gemeente Bronckhorst 2022“ vast te stellen.

  • 3.

    De “Verordening Waterbergingsfonds gemeente Bronckhorst 2022” vast te stellen.

  • 4.

    Akkoord te gaan met het vervangen van de rioolinvesteringen in de Programmabegroting 2023-2026 voor de jaarschijf 2023 door de rioolinvesteringen 2023 volgens het kostendekkingsplan van het nieuwe watertakenplan.

  • 5.

    Particulieren en bedrijven over de periode 2023-2027 een subsidie, van € 10 per m2 af te koppelen verhard oppervlak, te verstrekken en daartoe het subsidieplafond te verhogen naar € 150.000.

  • 6.1

    Voor de uitvoering van het Watertakenplan te kiezen voor de variant “hersteld doteren”

  • 6.2

    In te stemmen met het instellen van een voorziening waterbergingsfonds, conform artikel 44, lid 2 van het Besluit begroting en verantwoording provincies en gemeenten (BBV).

  • 6.3

    Instemmen met het instellen van een voorziening middelen derden, conform artikel 44, lid 2 van het BBV.

Watertakenplan Olburgen 2023-2027

 

Gemeentelijke rioleringsplannen van zuiveringskring Olburgen

versie Bronckhorst

Over dit plan

Dit watertakenplan (WTPO) beschrijft de water- en rioleringsaspecten voor de omgevingsvisie, het omgevingsplan en de uitvoeringsprogramma’s van Bronckhorst, Doesburg en Rheden.

 

Opzet

Gezamenlijk plan

Reikwijdte

Status

 

Opzet

Eind 2022 verloopt Het Watertakenplan Olburgen,. Het nieuwe watertakenplan heeft een andere opzet, passend bij de ‘nieuwe documenten’ van de Omgevingswet.

 

Met de Omgevingswet vervalt de plicht voor een gemeentelijk rioleringsplan (GRP). Gemeenten en waterschap houden wel de zorgtaken voor water, riolering en zuivering. Beleid en plannen blijven nodig, maar hoeven niet meer apart vastgesteld te worden. Dit wordt onderdeel van de ‘nieuwe documenten’ van de Omgevingswet. Voor gemeenten zijn dat de omgevingsvisie, het omgevingsplan en de programma’s. Het waterschap heeft het waterbeheerprogramma en de waterschapsverordening.

 

Het watertakenplan wordt afgekort als WTPO en bestaat uit vier onderdelen:

  • een visie op water die opgenomen kan worden in de omgevingsvisie,

  • een voorstel voor regels in het omgevingsplan,

  • een water-/rioleringsprogramma voor de komende planperiode

  • en een kostendekkingsplan ter onderbouwing van de rioolheffing.

De stijl van dit WTPO is anders dan van een regulier beleidsplan. De visie en regels zijn aparte werkdocumenten, waarvan teksten (later) verwerkt kunnen worden in de omgevingsvisie en het omgevingsplan. In voorliggend document zijn alleen het programma en de kostendekking beschreven.

 

Inhoudelijk gezien wordt het beleid van het WTPO uit 2018 vrijwel ongewijzigd voortgezet. Dit nieuwe WTPO 2023-2027 voegt twee dingen toe:

  • voorstel hoe dit beleid kan worden verwerkt in de omgevingsvisie en (de regels van) het omgevingsplan;

  • actualisatie van het uitvoeringsprogramma en kostendekkingsplan voor de komende periode.

Gezamenlijk plan

De rioleringen van Bronckhorst, Doesburg en Rheden brengen het afvalwater naar de afvalwaterzuivering Olburgen van Waterschap Rijn en IJssel. De rioolstelsels en rwzi vormen samen één afvalwatersysteem. De drie gemeenten en het waterschap werken samen om hun inspanningen op elkaar af te stemmen, van elkaar te leren en gezamenlijke projecten te ondernemen. Zodoende kunnen zij effectiever en efficiënter werken.

 

Bronckhorst, Doesburg, Rheden en Waterschap Rijn en IJssel hebben een gezamenlijke visie en hebben samen één beleidsplan voor het afvalwatersysteem gemaakt: het WTPO. Op onderdelen is het beleid specifiek voor een van de gemeenten of het waterschap.

 

Reikwijdte

Het WTPO gaat over de drie gemeentelijke watertaken (afvalwater, hemelwater en grondwater), de zuiveringstaak van het waterschap (rwzi) en de raakvlakken met het oppervlaktewater, de ruimtelijke omgeving en klimaatadaptatie.

 

Gebied

Het plangebied is het grondgebied van de gemeenten Bronckhorst, Doesburg en Rheden, plus de delen van het afvalwatertransportstelsel van Olburgen die net buiten dit grondgebied liggen. Onder dit laatste valt bijvoorbeeld rioolgemaal Angerlo, dat via Doesburg afvoert naar rwzi Olburgen. Een deel van gemeente Rheden en een klein deel van Bronckhorst voeren water af naar andere rwzi’s en vallen daarmee buiten het afvalwatersysteem Olburgen. Toch zijn ook die gebieden onderdeel van dit WTPO, omdat het plan de gehele rioleringszorg van de gemeenten omvat.

 

Geldigheid

Het water-/rioleringsprogramma geldt voor de periode 2023 tot en met 2027. Dit is de planperiode van dit WTPO. Daarnaast geeft het WTPO een doorkijk op lange termijn. De gemeentelijke kostendekkingsplannen geven een doorkijk tot 2100, zodat van keuzes ook de financiële gevolgen op lange termijn meegewogen worden.

 

Status

In tegenstelling tot voorgaand WTPO is dit watertakenplan (nog) geen ‘vastgesteld beleid’. De visie en regels worden pas vastgesteld bij opname in de omgevingsvisie en het omgevingsplan. Tot die tijd geldt het ‘oude’ WTPO en de gemeentelijke verordeningen die sindsdien zijn vastgesteld.

 

Het programma en bijbehorend kostendekkingsplan gelden al wel vanaf 2023. Het programma is de ‘uitvoeringsagenda’ voor de komende jaren. Het kostendekkingsplan is de basis voor de meerjarenbegrotingen en de rioolheffing. Deze worden jaarlijks vastgesteld door de gemeenteraad.

 

Dit WTPO bevat geen programma of kostendekkingsplan voor het waterschap.

Visie

Bronckhorst, Doesburg, Rheden en Waterschap Rijn en IJssel hebben een gezamenlijke visie op water en riolering. Deze visie legt een basis voor de watertaken in de zuiveringskring Olburgen. Daaronder valt afvalwater (riolering en zuivering), regenwater, grondwater en een deel van het oppervlaktewater. Deze zijn allemaal onderdeel van onze leefomgeving. Water en omgeving beïnvloeden elkaar en daarom begint de visie met een brede blik. We houden rekening met allerlei omgevingsaspecten en ontwikkelingen. Een belangrijke ontwikkeling is de klimaatverandering.

 

De visie is een werkdocument, waarvan teksten (later) verwerkt kunnen worden in de omgevingsvisie.

 

Download de visie:

Water- en rioleringsvisie - bouwsteen voor de omgevingsvisie

Regels

Gemeenten en waterschappen hebben wettelijke zorgtaken voor water en riolering. Daarbij is er enige keuzevrijheid en ruimte voor afstemming op de lokale situatie. De regels geven aan waarvoor bewoners en bedrijven zelf verantwoordelijk zijn.

 

Het document:

Water- en rioleringsregels - bouwsteen voor het omgevingsplan

bevat voorstellen voor regels over water en riolering. Dit zijn suggesties voor het omgevingsplan vanuit het vakgebied water en riolering. De regels gelden pas als deze, met een wijzigingsbesluit, in het omgevingsplan worden opgenomen.

Programma

Werkplanning voor het beheer en de investeringen in de planperiode

 

Speerpunten

Investeringen

Beheer

 

Speerpunten

Bronkhorst wil uiterlijk in 2050 klimaatbestendig zijn en zet de aanpak van het WTPO 2018 voort. De speerpunten in de planperiode 2023 t/m 2027 zijn afkoppelen en klimaatadaptatie.

 

Afkoppelen

Het afkoppelen van verhard oppervlak is een groot onderdeel van die aanpak. Hiermee voorkomen we dat hemelwater van die oppervlakken in de vuilwater-riolen komt en het riool overbelast. In 2050 moet 30% van de oppervlakken in de gemengde rioolstelsels zijn afgekoppeld. Dat is gemiddeld 1,8 hectare per jaar. De afgelopen periode hebben we dit ruimschoots gehaald. De succesvolle aanpak zetten we voort. Dit doen we op vier manieren:

  • Afkoppelen door de gemeente van openbare wegen en verhardingen, bij rioolvervanging en revitaliseringsprojecten;

  • Afkoppelen door bewoners en bedrijven van hun daken en verhardingen;

  • Ondersteunen van bewoners en bedrijven door de afkoppelcoach en de afkoppelsubsidie.

  • Aanscherpen van de regels over hemelwater in het omgevingsplan (zie verordening van 2022 en de bouwsteen voor het omgevingsplan);

Gepland was om de afkoppelsubsidie geleidelijk af te bouwen van € 10,- naar € 7,50 vanaf 2023, € 5,- vanaf 2028 en dan 0,- vanaf 2033. Maar door inflatie en hogere materiaalprijzen stijgen de kosten in euro’s die bewoners moeten maken voor afkoppelen. Daarom houden we in de komende planperiode het subsidietarief gelijk op € 10,- per m2. We willen hiermee het afkoppeltempo tenminste gelijk houden.

 

Klimaatadaptatie

Water en riolering leveren een grote bijdrage aan het klimaatbestendig maken van Bronckhorst. In een stresstest zijn vier thema’s bekeken: wateroverlast, overstroming, droogte en hitte. De resultaten kunt u bekijken in de klimaatatlas Bronckhorst. De stresstest is tevens samengevat in een notitie en een videopresentatie.

 

De risico’s op overstroming worden beperkt door maatregelen van het waterschap en Rijkswaterstaat. De risico’s op wateroverlast wil de gemeente beperken tot de streefwaarden die in 2018 zijn vastgesteld. Dit houdt in dat op alle plekken in de gemeente er elk jaar tot 5% kans is dat er een bui valt die schade veroorzaakt. Details staan in de bijlage “Streefwaarden wateroverlast” in het WTPO 2018-2022. Om dit te bereiken gaan we op meerdere plekken in gemeente afkoppelen, vijvers aanleggen en leidingen vergroten.

 

In 2018, 2019 en 2020 kampte we met droogte. Naar verwachting gaat dit vaker voorkomen. Gemeente en waterschap willen samen met bewoners en bedrijven bekijken wat we kunnen doen om problemen te verminderen. Dit is nog niet uitgewerkt in maatregelen.

 

Door de landelijke groene omgeving geeft hitte nog geen grote problemen in Bronckhorst. Dit willen we zo houden. Daarvoor moeten we zorgen voor voldoende groen, water en schaduw in de kernen. Dit nemen we mee bij alle projecten in de openbare ruimte. Groen en afkoppelen zijn goed te combineren en biedt kansen om de leefomgeving verder te verbeteren.

 

Samenwerken

Ook in de komende periode blijven we samenwerken. Dit doen we met:

  • bewoners en bedrijven, die niet alleen participeren in gemeentelijke projecten, maar ook zelf aan de slag moeten zoals met afkoppelen.

  • waterteam Olburgen

  • (waterschap, Bronckhorst, Doesburg en Rheden);

  • andere overheden, onderzoeksinstellingen, onderwijs en ondernemers (de 4 O’s) in de regio

Investeringen

In de planperiode 2023-2027 investeren we in:

  • vrij-verval riolering

    • o

      rioolvervanging € 3,5 milj.

    • o

      combinatieprojecten / verbetering € 7,3 milj.

  • afkoppelen openbaar gebied

    • o

      meerkosten bij projecten € 1,4 milj.

  • renovatie mechanische riolering

    • o

      drukriolering, gemalen en bassins € 4,9 milj.

Beheer

Op hoofdlijnen zetten we het bestaande beheer voort. Een aandachtspunt is de benodigde menskracht voor de voorbereiding van de investeringen, de klimaatadaptatie en de nieuwbouw. Hiervoor is 1,5 fte nodig, aanvullend op de huidige bezetting.

 

We verwachten dat er 2500 à 3000 woningen worden gebouwd tot 2030. Deze uitbreidingen voorzien we van duurzame en robuuste systemen voor het afvalwater en hemelwater, die bestand zijn tegen de klimaatverandering.

 

Van rioleringsbeheer naar omgevingsbeheer

Speerpunt in het beheer is een integrale aanpak. Het simpelweg onderhouden van de bestaande riolering is onvoldoende. We moeten samen met o.a. wegen en groen zorgen voor een gezonde, prettige, robuuste en klimaatbestendige leefomgeving. Daarbij moeten we samenwerken met bewoners, gebruik maken van nieuwe technieken en ontwikkelingen. Dit vereist kennis en expertise, die we deels in de organisatie moeten opbouwen. Om niet steeds zelf het wiel uit te vinden, werken we samen.

 

In het waterteam Olburgen doen we dit met:

  • kennistafelbijeenkomsten (circa 5x per jaar en met de juiste, wisselende personen);

  • gezamenlijke aanbestedingen (als dit mogelijk en voordelig is);

  • gezamenlijke communicatie(middelen) over klimaat;

  • delen of samen opstellen van plannen, zoals dit WTPO en bijvoorbeeld calamiteitenplan riolering of klimaatadaptatiestrategie.

In de regio doen we dit met:

  • meten en monitoren van riolering, zuivering en grondwater m.b.v. het meet- en monitoringsysteem Rijn en IJssel (RMRIJ);

  • uitbesteding van (handhavings)taken aan de omgevingsdiensten (ODA en ODRA);

Samen handhaven lozingen op de riolering

Met de Omgevingswet wordt de gemeente het bevoegd gezag voor alle lozingen op de riolering, inclusief de lozingen van bedrijven die voorheen onder het waterschap vielen, de zogenaamde ‘indirecte lozingen’. De controle van de lozingen besteedt de gemeente uit aan de omgevingsdienst (ODA). Zij moeten erop toezien dat de lozingen de goede werking van zowel de riolering als de zuivering niet belemmeren. Om dit in goede banen te leiden ondernemen we de volgenden activiteiten:

  • uitwerken rolverdeling tussen waterschap, gemeente en omgevingsdienstdoen bij de vergunningverlening, het toezicht, handhaving en de aanpak van calamiteiten;

  • maken van samenwerkingsafspraken;

  • verwerken van taken in de opdracht aan de omgevingsdienst;

  • zonodig herzien van lozingsregels met het oog op het functioneren van riolering en zuivering.

Financiën

Bij dit WTPO behoort een digitaal kosten-dekkingsplan, waarmee de financiële gevolgen van de plannen zijn berekend. Dit rapportdeel beschrijft de werkwijze en resultaten op hoofdlijnen, waaronder de benodigde heffingstarieven.

 

Kostenstructuur

Beheerkosten

Investeringskosten

Bijkomende kosten

Totale kosten

Voorzieningen

Kostendekking

 

Kostenstructuur

 

afbeelding 1 Kostenstructuur gemeentelijke watertaken

 

Het schema hierboven toont de kostenstructuur van de gemeentelijke watertaken. Er zijn verschillende soorten kosten, als volgt:

  • Beheerkosten zijn de kosten van continue en jaarlijks terugkerende activiteiten, zoals onderhoud. Deze kosten bestaan voornamelijk uit loonkosten van medewerkers en diensten die worden uitbesteed.

  • Investeringen die worden afgeschreven over de gebruiksperiode leiden tot afschrijvingskosten en rente. Deze twee samen worden kapitaallasten genoemd. Dit zijn de kosten van investeringen in het verleden.

  • Het is toegestaan om (een deel van) de vervangingsinvesteringen ‘ineens’ te betalen uit een vervangingsvoorziening. Het saldo van zo’n voorziening is opgebouwd door dotaties (stortingen). Het gebruiken van een vervangingsvoorziening is optioneel.

  • Als laatste zijn er bijkomende kosten, zoals btw en kosten van activiteiten die deels aan de riolering worden toegerekend. De kosten van straatvegen zijn een bekend voorbeeld.

De kosten worden gedekt door de opbrengsten van de rioolheffing. De geraamde opbrengsten mogen maximaal gelijk zijn aan de geraamde kosten. Echter, na afloop van een jaar kan blijken dat er een tekort of overschot is gerealiseerd. Afhankelijk van de oorzaak moeten overschotten toegevoegd worden aan de rioleringsvoorziening (specifieke middelen). Deze voorziening wordt gebruikt om een deel van de kosten in volgende jaren te dekken.

 

Varianten

Met het kostendekkingsplan zijn meerdere varianten doorgerekend. In alle varianten is rekening gehouden met:

  • 1,5 fte extra vanaf 2023;

  • voortzetting van de afkoppelsubsidie

  • hogere energiekosten sinds 2022.

De varianten verschillen in dotaties aan de voorziening voor vervangingsinvesteringen:

 

Grafiek 1 Opbouw dotaties in drie varianten

 

  • 1)

    Hersteld doteren:

  • Dotaties worden geleidelijk weer in lijn gebracht met de planning uit het WTPO uit 2018;

  • 2)

    Vertraagd doteren

  • Dotaties worden trager opgebouwd dan gepland in 2018.

  • 3)

    Egaliserend doteren

  • Dotaties worden tot 2035 afgestemd op een egale stijging van het rioolheffingstarief met 1,28% plus prijspeilcorrectie.

In dit hoofdstuk staan de resultaten van variant 1 “Hersteld doteren”, met bedragen in prijspeil 2022.

 

Beheerkosten

We verwachten dat de beheerkosten stijgen tot gemiddeld € 2,20 miljoen per jaar.

 

Investeringskosten

De investeringskosten lopen op van € 1,33 miljoen in 2023 tot € 2,01 miljoen in 2027. Dit is inclusief dotaties aan de vervangingsvoorziening van gemiddeld € 586.000,- per jaar. Hiermee wordt de stijging van de kapitaallasten beperkt. Deze lopen op van € 0,85 miljoen in 2023 tot € 1,41 miljoen in 2027.

 

Bijkomende kosten

De bijkomende kosten bestaan uit de bijdrage aan veegkosten (€ 23.000), de overhead (€ 347.000) en de btw (gemiddeld € 623.000,-). Samen zijn deze kosten gemiddeld € 0,99 miljoen per jaar.

 

Totale kosten

Bovenstaande drie kostensoorten vormen samen de totale kosten van de watertaken. Deze totale kosten lopen op van € 4,44 miljoen in 2023 naar € 5,25 miljoen in 2027, uitgedrukt in prijspeil 2022. Inclusief prijscorrecties is dit € 4,49 en € 5,55 miljoen

 

Voorzieningen

Beheerkosten komen direct ten laste van de exploitatie in het betreffende jaar. Investeringen worden geactiveerd en afgeschreven. De kapitaallasten van die investeringen komen ten laste van meerdere jaren, in de gebruiksperiode.

 

Voorziening voor vervangingsinvesteringen

Bronckhorst vermindert de kapitaallasten door onttrekkingen uit de rioleringsvoorziening. Bedragen uit de voorziening worden in mindering gebracht op de boekwaarde van de geactiveerde investeringen. Hierdoor dalen de boekwaarde, de toekomstige kapitaallasten en daarmee de omvang van de vaste lasten. Tevens vermindert dit de gevoeligheid voor rentewijzigingen.

 

Het saldo van de voorziening wordt aangevuld met dotaties, die gedekt worden uit de opbrengsten van de rioolheffing. In 2022 wordt circa € 631.000,- gedoteerd. In variant 1 is voor de dotaties in 2023-2025 uitgegaan van de meerjarenbegroting (versie juli 2022). Daarna is een groei gepland van 50.000 per jaar conform het groeitempo van het WTPO uit 2018. Het idee is om de dotaties te laten groeien totdat deze voldoende groot zijn voor alle vervangingsinvesteringen (circa 2 miljoen / jaar). In variant 1 wordt dit bereikt omstreeks 2054.

 

De dotaties in 2023 t/m 2027 zijn bedoeld voor:

  • vervanging riolering vrij-verval 2023-2028;

  • verbetering riolering vrij-verval 2023-2028, voor het deel dat vervangingsinvesteringen betreft (om te zorgen dat de riolering blijft voldoen aan hedendaagse eisen);

  • renovatie mechanische riolering 2023-2028.

Het betreft geplande dotaties aan een voorziening conform BBV art. 44 lid 1d. De dotaties komen ten laste van de rioleringsexploitatie. Onttrekkingen zijn bestemd voor de vervangingsinvesteringen.

 

Voorziening voor onderhoud

Er wordt geen gebruik gemaakt van een voorziening BBV art 44 lid 1c om onderhoudslasten te verdelen.

 

Voorziening middelen derden

De begrote opbrengsten van de rioolheffing zijn nooit groter dan de begrote kosten. Maar bij realisatie kan er een tekort of overschot zijn. Overschotten worden gedoteerd aan een voorziening conform BBV art. 44 lid 2. Het saldo wordt gebruikt voor rioleringskosten in latere jaren, waardoor de rioolheffing in die jaren niet geheel kostendekkend hoeft te zijn.

 

Tot op heden heeft Bronckhorst alleen een voorziening cf. art. 44 lid 1d. Vanaf 2023 zal een administratief gescheiden voorziening cf. lid 2 worden aangehouden, waaraan eventuele (ongeplande) exploitatieoverschotten worden gedoteerd. Deze voorziening cf. art. 44 lid 2. wordt aangeduid als “middelen derden’.

 

De gereserveerde middelen uit een artikel 44, lid 1, sub d BBV voorziening kunnen dus volledig op de vervangings-investering worden afgeboekt indien aanwezig. De middelen uit een artikel 44, lid 2 BBV voorziening kunnen dus alleen als ‘dekkingsmiddel’ voor de kapitaallasten in de begroting worden ingezet. Dit is een belangrijk verschil”. [Commissie BBV, Notitie Lokale heffingen, 5.1, blad 35]

 

“De commissie BBV adviseert om periodiek een analyse uit te voeren op de begrote en gerealiseerde lasten en baten van de lokale heffingen. Het inzichtelijk maken van de opbouw van de voorzieningen ex artikel 44, lid 1 sub c, lid 1 sub d en lid 2 BBV vormt een expliciet onderdeel van deze analyse.” [Commissie BBV, Notitie Lokale heffingen, 3.3, blad 24]

 

Het saldo van de rioleringsvoorziening per 1 januari 2022 was € 1,39 miljoen. Dit bedrag is afkomstig van dotaties voor vervangingsinvesteringen en het saldo behoort dan ook volledig tot de voorziening BBV ex. artikel 44 lid 1d voor vervangingsinvesteringen. Het saldo van de voorziening art. 44 lid 2 “middelen derden” is € 0,-. Dit saldo stijgt alleen als er in een jaar een overschot in de exploitatie wordt gerealiseerd.

 

Kostendekking

De kosten van de watertaken worden gedekt door de opbrengsten van de rioolheffing. In 2022 is het tarief verlaagd en daarmee de opbrengst. Ook de kosten zijn in 2022 verlaagd, onder andere door minder te doteren aan de vervangingsvoorziening.

 

Voor 2023 is uitgegaan van een tarief van € 272,52, zijnde het tarief van 2022 plus 3% prijsstijging.

 

Volgens de actuele kostendekkingsberekeningen moet tot omstreeks 2035 een tariefstijging worden aangehouden van 2,13% plus prijspeilcorrecties. Bij een inflatie van 1,5% is de jaarlijkse stijging 3,63%.

 

Grafiek 2 op de volgende pagina toont de lange-termijn verwachting van de kosten, voorzieningen en het benodigde heffingstarief. Uitgezonderd de grijze stippellijn is alles weergegeven in prijspeil 2022.

 

De groene lijn geeft aan wat het benodigde tarief was volgens de actualisatie van het kostendekkingsplan in 2021 (omgerekend naar prijspeil 2022). In de huidige berekeningen is de benodigde tariefstijging groter. De belangrijkste oorzaken zijn prijsstijgingen en een hogere rekenrente.

 

De groene staven in de grafiek tonen de dotaties voor de vervangingsinvesteringen. Deze lopen op tot tot € 2 miljoen medio deze eeuw (variant 1). Dit is voldoende voor een groot deel van de vervangings-investeringen. Daardoor wordt bespaard op de kapitaallasten en de rioleringskosten worden minder gevoelig voor rentewijzigingen. Kapitaallasten zijn kosten van investeringen in het verleden. Deze zijn niet meer te wijzigen. Dotaties zijn kosten van investeringen in de toekomst. Met de dotaties krijgt de gemeente beleidsvrijheid, omdat de kosten te beïnvloeden zijn door de investeringskeuzes. Het kostendekkingsplan geeft een gezonde basis voor een goed en betaalbaar water- en rioleringsbeheer, nu en in de toekomst.

 

Grafiek 2 Planning kosten en heffingstarief in variant “Hersteld doteren”

 

Afkortingen

Lijst van afkortingen

 

WTPO Watertakenplan Olburgen ofwel dit rapport en de documenten visie en regels

 

AWT Afvalwaterteam samenwerkingsverband van het waterschap en de gemeenten in een zuiveringskring

 

awzi afvalwaterzuiveringsinstallatie ook genoemd rioolwaterzuiveringsinstallatie (rwzi)

 

BRP Basisrioleringsplan (technisch/hydraulisch rioleringsplan), sinds 2020 worden SSW’s gemaakt in plaats van BRP’s.

 

DPRA Deltaplan Ruimtelijke Adaptatie

 

GRP Gemeentelijk rioleringsplan

 

GWSW Gegevenswoordenboek Stedelijk Water

 

KDP kostendekkingsplan, ook afgekort als KD-plan.

 

RMRIJ Regionaal meetsysteem Rijn en IJssel

 

rwzi rioolwaterzuiveringsinstallatie ook genoemd afvalwaterzuiveringsinstallatie (awzi)

 

SSW Systeemoverzicht stedelijk water (technisch/hydraulisch plan voor de riolering en stedelijk water)

 

ve vervuilingseenheid (eenheid voor de zuiveringsheffing)

 

Wm Wet milieubeheer

 

WRIJ Waterschap Rijn en IJssel

 

WVV Waterschap Vallei en Veluwe

Literatuur

AWT Olburgen

Gemeente Bronckhorst

Gemeente Doesburg

Gemeente Rheden

Waterschap Rijn en IJssel

Regionaal

Nationaal

 

AWT Olburgen

Gemeente Bronckhorst

  • Samenvatting onderzoek Basis Kwaliteitsplan Riolering gemeente Bronckhorst, Memo, Roelofs, 15 december 2016

  • Systeemoverzicht stedelijk water rioleringsplan Bronckhorst 2009-2013, Arcadis, 073970209:A.1, C01032.200006/GF, 10 oktober 2008

  • Systeemoverzicht stedelijk water 2021

Waterschap Rijn en IJssel

Dit document wordt vervangen door de uitgangspuntennotitie Water in ruimtelijke plannen (nog) geen link beschikbaar)

 

Regionaal

Nationaal

Aldus besloten door de raad van de gemeente Bronckhorst in zijn openbare vergadering van 26 januari 2023,

de griffier,

M. Veenbergen

de voorzitter,

M. Besselink