Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Wijk bij Duurstede

Verordening op de auditcommissie gemeente Wijk bij Duurstede 2023

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieWijk bij Duurstede
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingVerordening op de auditcommissie gemeente Wijk bij Duurstede 2023
CiteertitelVerordening auditcommissie gemeente Wijk bij Duurstede 2023
Vastgesteld doorgemeenteraad
Onderwerpbestuur en recht
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

artikel 84 van de Gemeentewet

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

11-02-2023nieuwe regeling

31-01-2023

gmb-2023-60016

Tekst van de regeling

Intitulé

Verordening op de auditcommissie gemeente Wijk bij Duurstede 2023

De raad van de gemeente Wijk bij Duurstede;

Gelezen het voorstel van de werkgroep verordeningen 9 januari 2023;

Gelet op het bepaalde in artikel 84 Gemeentewet;

 

Besluit:

  • 1.

    Vast te stellen de verordening op de auditcommissie gemeente Wijk bij Duurstede 2023;

  • 2.

    Deze verordening over één jaar te evalueren.

Artikel 1 Definities

In deze verordening wordt verstaan onder:

  • a.

    de raad: de gemeenteraad van Wijk bij Duurstede

  • b.

    de commissie: de auditcommissie;

  • c.

    een lid: een lid van de commissie;

  • d.

    de voorzitter: de voorzitter van de commissie of diens plaatsvervanger;

  • e.

    de accountant: de accountant benoemd door raad in overeenstemming met artikel 213, lid 2 Gemeentewet;

  • f.

    de rekenkamer: de rekenkamer zoals ingesteld door de raad

  • g.

    controleverordening: de Controleverordening gemeente Wijk bij Duurstede 2006;

  • h.

    de griffier: de griffier van de gemeenteraad dan wel diens plaatsvervanger;

Artikel 2 Taken en bevoegdheden

  • 1.

    De commissie:

    • a.

      voert namens de raad het periodieke overleg met de accountant zoals bepaald in artikel 4 van de Controleverordening;

    • b.

      is het directe aanspreekpunt voor de door de raad aangewezen accountant;

    • c.

      adviseert de raad jaarlijks over het Controleprotocol voor de accountantscontrole waarin wordt opgenomen: de goedkeuringstoleranties; afzonderlijk te controleren deelwaarnemingen; een inrichtingsplan voor verslag van bevindingen; eventuele tussentijdse controles, de frequentie en inrichting daarvan; posten van de jaarrekening of deelcontroles en afwijkende rapporteringtoleranties;

    • d.

      adviseert de raad jaarlijks over de jaarrekening, mede aan de hand van de accountantsverklaring en het accountantsverslag;

    • e.

      adviseert de raad over het programma van eisen voor de aanbesteding van de accountantscontrole;

    • f.

      is belast met de voorbereiding van procedures tot selectie en benoeming van een accountant en het doen van een voordracht voor de keuze;

    • g.

      bespreekt de bevindingen van de accountant naar aanleiding van de interim controle en naar aanleiding van de jaarrekeningcontrole;

    • h.

      formuleert een advies aan de raad over de wijze van behandeling van de rapportages van de accountant;

    • i.

      houdt toezicht op de kwaliteit van de interne en externe financiële rapportages, de leesbaarheid ervan i.v.m. de controlerende taak van de gemeenteraad en maakt zo nodig afspraken met de portefeuillehouder financiën en de concerncontroller over de planning- en controlecyclus binnen de gemeente;

    • j.

      bespreekt periodiek de wijze waarop het college en de organisatie invulling geven aan de naleving van artikel 212 Gemeentewet;

    • k.

      de commissie onderhoudt namens de gemeenteraad de contacten met de rekenkamer;

  • 2.

    De raad kan de auditcommissie aanwijzingen en opdrachten geven voor de uitoefening van haar taken en bevoegdheden.

  • 3.

    De commissie kan tevens ongevraagd advies uitbrengen aan de raad.

  • 4.

    In de auditcommissie wordt geen partijpolitiek bedreven.

Artikel 3 Samenstelling

  • 1.

    De commissie bestaat uit drie leden waarvan minimaal één raadslid (dan tevens een voorzitter). De commissie bestaat uit raadsleden en/of een steunfractielid van evenzoveel verschillende politieke partijen

  • 2.

    De commissie kan de portefeuillehouder financiën, de gemeentesecretaris en de concerncontroller verzoeken bij haar vergaderingen aanwezig te zijn.

  • 3.

    De accountant kan worden uitgenodigd deel te nemen aan beraadslagingen van de commissie, behoudens de beraadslaging over het genoemde in artikel 2 sub e en f.

  • 4.

    De rekenkamer kan worden uitgenodigd om deel te nemen aan de beraadslagingen van de commissie ter bespreking van het genoemde in artikel 2 lid 1 sub k.

Artikel 4 Zittingsduur

  • 1.

    De zittingsperiode van de leden in de commissie eindigt wanneer zij ophouden lid van de raad te zijn/ ophouden steunfractielid te zijn en in elk geval aan het einde van de zittingsperiode van de raad.

  • 2.

    De raad kan een raadslid, steunfractielid als commissielid ontslaan.

  • 3.

    Een lid kan te allen tijde ontslag nemen.

Artikel 5 Vergaderingen

De vergaderingen van de commissie zijn openbaar, met uitzondering artikel 5.1. van de wet open overheid.

Artikel 6 Voorzitter

  • 1.

    De commissieleden bepalen onderling wie van hen voorzitter en vicevoorzitter is.

  • 2.

    De voorzitter draagt zorg voor het tijdig en periodiek bijeen roepen van de commissie, het leiden van de vergaderingen, het bewaken van de uitgangspunten en het bevorderen van een heldere besluitvorming.

  • 3.

    De voorzitter c.q. de vicevoorzitter vertegenwoordigt de Auditcommissie in commissie- en raadsvergaderingen.

Artikel 7 Informatievoorziening

  • 1.

    De commissie informeert de raad vroegtijdig en actief.

  • 2.

    De informatie omvat in ieder geval:

    • a.

      de besluitenlijst van de vergaderingen van de commissie;

    • b.

      het controleprotocol;

    • c.

      de tussentijdse rapportages en controles;

    • d.

      het accountantsrapport;

    • e.

      de accountantsselectie.

Artikel 8 Secretaris

De griffie kan fungeren als secretaris van de commissie.

Artikel 9 Evaluatiebepaling

De verordening wordt één jaar na het inwerking treden geëvalueerd.

Artikel 10 Slotbepalingen

In de gevallen waarin deze verordening niet voorziet, beslist de commissie op voorstel van de voorzitter.

Artikel 11 Citeertitel

Deze verordening kan worden aangehaald als “Verordening auditcommissie gemeente Wijk bij Duurstede 2023”.

Artikel 12 Inwerkingtreding

De Verordening auditcommissie gemeente Wijk bij Duurstede 2023 treedt inwerking één dag na de bekendmaking.

Aldus vastgesteld in de openbare vergadering van de raad van de gemeente Wijk bij Duurstede op 31 januari 2023

J.P. de Groot

griffier

I.P. Meerts

voorzitter