Organisatie | Bronckhorst |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Verordening waterbergingsfonds gemeente Bronckhorst 2022 |
Citeertitel | Verordening waterbergingsfonds gemeente Bronckhorst 2022 |
Vastgesteld door | gemeenteraad |
Onderwerp | milieu |
Eigen onderwerp |
Geen
artikel 149 van de Gemeentewet
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
09-02-2023 | nieuwe regeling | 26-01-2023 | 00775 |
Burgemeester en wethouders storten de bedragen die zij hebben ontvangen op grond van een financiële voorwaarde bij een omgevingsvergunning voor een ontheffing van de “Hemelwaterverordening” in een voorziening waterberging (waterbergingsfonds).
Aldus besloten door de raad van de gemeente Bronckhorst in zijn openbare vergadering van 26 januari 2023,
de griffier,
M. Veenbergen
de voorzitter,
M. Besselink
Toelichting Verordening waterbergingsfonds gemeente Bronckhorst
De toename van forse buien door klimaatverandering vergt dat de gemeente maatregelen moet nemen om wateroverlast (nu en in de toekomst) te voorkomen. Voor (ver)nieuwbouw stelt de gemeenteraad van de gemeente Bronckhorst een Hemelwaterverordening vast. In de verordening is een verbod op het lozen van hemelwater in een vuilwaterriool of gemengd stelsel opgenomen.
Voor inbreidingslocaties is het mogelijk om af te wijken van de Hemelwaterverordening als het redelijkerwijs niet mogelijk is om de vereiste waterberging binnen het plangebied te realiseren. Dat doet een eigenaar van een perceel door een ontheffing van de regels in de Hemelwaterverordening in te dienen. Eigenaren kunnen dan de waterbergingseis afkopen. In ruil voor een (zo veel mogelijk kostendekkende) vergoeding neemt de gemeente de verplichting om waterberging te realiseren over van de eigenaar van een perceel.
Afkoop van de waterbergingsplicht heeft voor de waterhuishouding binnen de gemeente verschillende voordelen. Eigenaren van een perceel kunnen waterberging alleen binnen de begrenzing van het eigen terrein (het plangebied) realiseren. Binnen het plangebied is niet altijd genoeg ruimte. Ook kan de bodemgesteldheid lokaal verhinderen dat een goed functionerende waterberging wordt gerealiseerd. Ook een bodem of grondwaterverontreiniging in de nabijheid van het plangebied kan infiltratie belemmeren. De gemeente kan waterberging daarentegen aanleggen buiten het plangebied. Zo kunnen belanghebbenden hun bouwplannen uitvoeren én tegelijkertijd alsnog voldoen aan de waterbergingseis. Bovendien kan de gemeente meerdere – openbare of afgekochte – kubieke meters waterberging samenvoegen tot één grote waterberging. Dit is soms doelmatiger dan de aanleg van verschillende kleine waterbergingen.
Het bedrag dat de gemeente ontvangt wordt gestort in het waterbergingsfonds. Met deze verordening wordt de oprichting en het beheer van dit waterbergingsfonds geregeld. Zo zijn de voorwaarden voor afkoop en de bevoegdheden en verplichtingen van de gemeente als beheerder van het fonds duidelijk vastgelegd.
Er is een waterbergingsfonds, waarin burgemeester en wethouders de bedragen storten die zij ontvangen voor een ontheffing van de regels in de Hemelwaterverordening. Burgemeester en wethouders houden een administratie bij van de ontvangen bedragen en de uitgaven die worden gedaan om de compenserende waterberging te realiseren.
Artikel 2 Uitgaven uit het waterbergingsfonds
Als een ontheffing voor afwijken van de Hemelwaterverordening is verleend waarin de realisatie van (een deel van) de vereiste waterberging financieel is afgekocht, dan moet er wel zicht zijn op spoedige realisatie van die waterberging. Daarom bepaalt het eerste lid van dit artikel dat burgemeester en wethouders binnen een redelijke termijn na het verlenen van de ontheffing de compenserende waterberging moeten hebben gerealiseerd. Deze termijn is wenselijk om enerzijds te zorgen dat de kans op wateroverlast beperkt blijft, en anderzijds om burgemeester en wethouders voldoende tijd te geven om de waterberging efficiënt te realiseren. De termijn geeft ruimte om verschillende opdrachten tot het realiseren van waterberging te combineren. Het aanleggen van een grotere waterberging is vaak doelmatiger dan het aanleggen van verschillende kleinere waterbergingen.
De te realiseren waterberging moet wel bijdragen aan het voorkomen van wateroverlast binnen de gemeentegrenzen. Indien mogelijk moet dit ook bijdragen aan het voorkomen van wateroverlast bij het perceel waarvoor de ontheffing is verleend.
Het derde lid maakt het mogelijk dat de houder van de ontheffing het door hem gestorte bedrag terugvordert als burgemeester en wethouders de compenserende waterberging niet tijdig hebben gerealiseerd.
Artikel 3 Financiële bijdrage aan het waterbergingsfonds
Het moet vooraf duidelijk zijn voor de houder van de ontheffing wat de kosten zijn van het afkopen van de vereiste waterberging. De houder van de ontheffing mag niet achteraf met onverwacht hoge kosten worden geconfronteerd. Daarom is in dit artikel de hoogte van de financiële voorwaarde bij de ontheffing vastgelegd, in euro per m3 te realiseren berging.
De financiële voorwaarden bij een ontheffing van de Hemelwaterverordening wordt alleen ingezet voor zover de waterberging niet op eigen terrein kan worden gerealiseerd. Als realisatie op eigen terrein deels mogelijk is, maar niet volledig, dan kan alleen het deel dat redelijkerwijs niet op eigen terrein kan worden gerealiseerd, worden afgekocht.